Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 12.115 •

Samsung is begonnen met de productie van ddr3-geheugen van 3GB voor smartphones en mobiele apparaten. Voor het dram maakt Samsung gebruik van 20nm-class 4Gb-lpddr3-chips, die aanzienlijk sneller werken dan 30nm-class lpddr3-chips en daarbij ook energiezuiniger zijn.

Samsung 4Gb 20nmHet lpddr3-geheugen in de 20nm-class heeft een maximale doorvoersnelheid van 2133Mbit/s. Daarmee is het een stuk sneller dan de huidige generatie lpddr3, dat een maximale doorvoersnelheid heeft van 1600Mbit/s. Bij lpddr2 bedroeg dit nog slechts 800Mbit/s. Samsung heeft niet bekendgemaakt op welk procédé de chips precies gebakken worden. Het bedrijf deelt de chips in een class in, wat voor dit geheugen inhoudt dat de featuresize tussen de 20 en 29nm ligt.

Om aan de 3GB te komen gebruikt Samsung zes lpddr3-chips van 4Gb; de totale hoogte van de package komt neer op 0,8mm. Een topman van Samsung zegt dat het 3GB-geheugen toegepast zal worden in high-end smartphones in de tweede helft van dit jaar. Mogelijk zal het geheugen bijvoorbeeld gebruikt worden voor de Galaxy Note III, waarvan de aankondiging begin september tijdens de IFA-beurs in Berlijn verwacht wordt. Tegen het eind van dit jaar wil het bedrijf met beter 3GB-lpddr3 op de markt komen, opgebouwd uit vier 6Gb-lpddr3-chips. Zo kunnen twee op elkaar gestapelde chips symmetrisch naast elkaar geplaatst worden, waardoor de prestaties toenemen. 

Reacties (27)

Beetje overkill voor smartphones? Laten ze zich maar eens op de accuduur focussen, 2GB is meer dan genoeg voor een smartphone
Niet mee eens. De applicatie Clean master geeft bij mij regelmatig aan dat de 2gb ram vol is en dat ik applicaties moet afsluiten.
Dat komt omdat jij en de applicatie Cleanmaster, totaal geen idee hebben van hoe het Android systeem eigenlijk in elkaar zit. Als je batterij wilt besparen, en wilt weten welke apps er echt verbruiken, ga dan eens kijken naar BetterBatteryStats en kijk welke apps er verantwoordelijk zijn voor veel onbedoelde/onnodige (partial) wakelocks.

En lees even hier waarom taskkillers op Android vaak meer kwaad doen dan goed, en wat je _wel_ kunt / moet doen om je batterij te sparen, los van BBS even goed bekijken.

Dat artikel legt gelijk uit waarom meer geheugen wel degelijk een toegevoegde waarde heeft; je kunt er namelijk meer apps 'in laten staan' waardoor ze sneller beschikbaar zijn, en het zelfs wat batterij scheelt.

Dat beetje extra stroomverbruik is overigens te verwaarlozen op de power die een gemiddeld smartphone scherm wegzuigt.

Ik zat me trouwens al af te vragen waar deze geheugenmodules bleven, aangezien de geruchtenmachines bij de Note III steeds weer spreken over 3GB geheugen.

[Reactie gewijzigd door Henk op 24 juli 2013 13:31]

Dat ligt er natuurlijk aan dat android gewoon alles in het geheugen laat tot het vol raakt ook al is het 5 dagen geleden dat je de app voor het laatst hebt gebruikt. Neemt niet weg, dat ik meer geheugen ook beter zou finden. Heb niet voor niks gepledged voor de Ubuntu Edge.
Aangezien "leeg" geheugen net zoveel stroom gebruikt als "vol" geheugen, zie ik het probleem niet zo.
Dat doen ze hier ook deels mee, omdat deze chips zuiniger zijn
" Bill Gates: “I never said '640K should be enough for anybody!' "

Straks kom je ook nog met "Beam me up, Scotty"

Om dan toch maar ontopic te gaan 3GB klinkt goed voor multitasken.

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 24 juli 2013 13:33]

Nee koop jij maar gewoon een grotere batterij voor je telefoon als JIJ meer accuduur wilt...

Ik wil WEL 3GB, sterker nog 4GB zou ik nog liever willen. Ondanks dat ik met 2GB eigenlijk nooit tegen het limiet aan loop, hoe meer apps er ingeladen kunnen blijven hoe beter...
Als je niet genoeg apps hebt om 2 GB vol te krijgen, waarom zou je dan 4GB willen? Sneller geheugen is altijd welkom.
Ik loop nooit tegen een limiet omdat mijn telefoon gewoon altijd een app op kan starten, dat er dan (mogelijk) wat anders uit het geheugen verdwijnt is wel degelijk een limiet wat met groter geheugen ondervangen kan worden, echter loop IK daar niet tegen aan (immers hetgeen ik wil doen lukt gewoon, dus ik wordt niet gelimiteerd) :)

Ik heb toch liever dat mijn hele app-verzameling gecached wordt in het geheugen dan de helft :) Wat mijn actieve apps dan aan geheugen gebruiken is niet zo relevant :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2013 15:02]

Om zo je apps te kunnen cachen in het RAM zodat je niet iedere keer hoeft te wachten tot de app uit het (vaak toch best wel) trage flash geheugen in zo'n telefoon geladen zijn
Sterker nog, het artikel claimt dat ze zuiniger en groter zijn :)

Maar accuduur is wel een brandend topic, als de stroom 3 dagen uitvalt zit je zonder mobiel. Dat was in nokia 3310 dagen wel anders :) Dus hij heeft weldegelijk een punt !
Als de stroom 3 dagen uitvalt is er wel iets heel ergs aan de hand waardoor de GSM masten waarschijnlijk ook geen stroom krijgen.

Daarbij een telefoon kan je altijd opladen, desnoods in de auto die niet op stroom maar benzine/diesel/gas rijdt in 99/100 gevallen.
dat ligt totaal aan je/de toepassing. Bedenk wel dat op een telefoon al je applicaties in RAM blijven, tot dat niet meer past. Zeker met zaken als Ubuntu op je telefoon is het best interessant om veel RAM te hebben.
De focus op de accuduur is natuurlijk een non-argument; daar zijn andere mensen mee bezig.
Beetje overkill voor smartphones? Laten ze zich maar eens op de accuduur focussen, 2GB is meer dan genoeg voor een smartphone
voor jou is dat misschien genoeg, voor mij alvast niet.
en ben dan nog geen groot verbruiker qua apps

Wat niet weg neemt dat ze niet moeten kijken naar betere accuduur.
Maar volgens mij is dat geen onderzoeks gebied van Samsung (accu's bedoel ik)
[...] Laten ze zich maar eens op de accuduur focussen, [...]
Misschien de samenvatting lezen?
daarbij ook energiezuiniger zijn
Misschien ben ik iets te negatief, maar is het nu echt zo moeilijk om nieuws in context te plaatsen. Dus dat een processorafdeling geen batterijen maakt, dat een geheugenafdeling geen batterijen maakt en dat eigenlijk de hele wereld geen batterijen maakt, behalve de batterijproducenten?

Ik verwacht echt onder het bericht "Het medicijn voor kanker is gevonden" de eerste reactie "Jammer dat ze niet naar Aids hebben gekeken"....
Ga je nu een 'Bill Gates'je" doen? :)

Mooie evolutie, er staat trouwens ook in de tekst dat deze energie zuiniger zijn...
Accu's zijn blijkbaar veel moeilijker om zowel krachtig als compact te houden dus is het ook interessant dat ze andere componenten zuiniger maken als dat makkelijker te verwezelijken is.
Toch vraag ik me af wat hier het nut van is in een telefoon. Tablets begrijp ik nog enigzins, maar wat moet je op een smartphone willen kunnen waar je dit voor nodig hebt? :P
RAM gebruikt niet meer als het volzit ofniet, dus je kunt met 3GB gewoon nog meer aps open laten staan :) (evetueel in slaapmodus)
want op een smartphone kan je ook niet heel veel apps hebben die je open wilt hebben staan |:(
Ik hoop dat ze het ook gelijk zullen gebruiken bij de opgevoerde Samsung Galaxy S4. Het is tenslotte een smartphone met Snapdragon 800 processor. Zo'n processor kan (bij extreem gebruik) wel een extra gigje gebruiken als werkgeheugen! :)
Ik vind dat weinig RAM momenteel juist hetgene is wat veel nadeel heeft voor performance op mobieltjes en tablets. Van mij mag het nog wel hoger.

Vooral garbage collection (zoals wat er gebeurd op websites met veel javascript zoals bijvoorbeeld google docs!) heeft veel RAM nodig voor goede performance. Ik zag laatst nog een onderzoek waarbij ze concludeerden dat de performance van GC gelijk is aan of beter is dan expliciete memory management, zolang je 5x meer geheugen beschikbaar hebt dan daadwerkelijk echt "nodig" is.
Android apps maken ook gebruik van GC (java), als je daar een game voor bouwt ben je vaak bezig met het omzeilen van de GC (zo min mogelijke tijdelijk objecten enzo). Bij iOS gebruiken ze geen (of bijna nooit) GC.

Ook is veel RAM nuttig als cache. Hier hoef je zelfs niks voor te doen (als gebruiker of developer van apps), files van het bestandssyteem worden dan bijvoorbeeld gewoon in het geheugen gehouden.

Je ram gaat sneller op dan je denkt. Een plaatje is bijvoorbeeld een harde 4 bytes per pixel, ongeacht of het afkomstig is vanuit een jpg, png, bmp, etc. Als je een afbeeldingen aan het bewerken bent heb je het mischien zelfs 2x nodig.

[Reactie gewijzigd door Jo-W op 24 juli 2013 14:18]

Mooi! meer en sneller geheugen tegen minder energie verbruik!

Wat betreft de artikel tekst: "Om aan de 3GB te komen gebruikt Samsung zes lpddr3-chips van 4Gb; " die klopt niet of ik snap m niet.
4gigabit * 6 geeft 24gigabit en dat is 3 gigabyte (delen door 8)
6*4Gb=24Gb 24/8=3GB let op hoofdlettergebruik :). gigabit vs gigabyte

edit: never mind , DohnJoe was me voor

[Reactie gewijzigd door traaymakers op 24 juli 2013 14:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.