Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 240 reacties, 43.620 views •

Apple heeft de verkoop van iPads afgelopen kwartaal zien dalen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de fabrikant. Er werden 14,6 miljoen Apple-tablets verkocht, minder dan de 17 miljoen van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Het aantal verkochte iPads lag met 14,6 miljoen ook ver onder de 19,5 miljoen verkochte exemplaren van vorig kwartaal. De daling is onverwacht, omdat Apple sinds een half jaar met de iPad mini een extra model op de markt bracht. Apple maakte niet bekend hoeveel van de verkochte tablets iPad mini's zijn. De daling kan mede veroorzaakt zijn doordat Apple hetzelfde kwartaal vorig jaar de eerste iPad met retina-scherm - een compleet nieuw model - uitbracht, terwijl dit kwartaal alle verkopen moesten komen van modellen die al enige tijd op de markt waren.

Een andere verklaring is dat het met voorraadbeheer te maken heeft: net als andere fabrikanten betreffen de verkoopaantallen van Apple de verkopen aan retailers en providers, niet die aan consumenten. Apple zegt voorraden iPads dit kwartaal te hebben afgebouwd, waardoor de daling in de verkopen van iPads erger lijkt dan dat hij is: niet alle iPads die bij winkeliers uit voorraad zijn verkocht, zijn aangevuld met nieuwe modellen vanuit Apple.

Apple verkocht 31 miljoen iPhones. Dat is fors minder dan de 37,4 miljoen van het vorige kwartaal, maar in het voorjaar van 2012 had Apple in de verkopen een zelfde dip: veel gebruikers kopen iPhones in de eerste maanden na release, waarna de verkopen gestaag teruglopen. Ten opzichte van een jaar geleden namen de verkopen van iPhones wel flink toe. Daarbij moet aangetekend worden dat de gemiddelde verkoopprijs van een iPhone op 581 dollar lag, ten opzichte van 613 dollar drie maanden geleden. Dat duidt erop dat klanten nu meer dan eerder gaan voor de goedkopere modellen iPhone 4S en 4 en in mindere mate voor de iPhone 5.

Aantal verkochte iPhones en iPads

Data: Apple, illustratie: Tweakers, illustratie gemaakt met Infogr.am.

Het is voor het eerst dat Apple minder iPads verkoopt dan dezelfde periode een jaar eerder; bij iPhones is dit zelfs nog nooit gebeurd. De daling bedroeg ongeveer 14 procent. De verkoop van iPhones groeide in dezelfde periode met 20 procent. Het is onduidelijk waaraan Apple de daling van de iPad-verkoop aan wijt: in het kwartaalbericht staat er niets over. Wellicht raakt de markt voor tablets verzadigd of zijn juist goedkopere tablets met Android meer in trek geraakt.

Groei verkoop iPhones en iPads, Q2 2013

Data: Apple, illustratie: Tweakers, illustratie gemaakt met Infogr.am.

Het aantal verkochte Macs bleef ongeveer gelijk en kwam uit op 3,8 miljoen. De verkopen van iPods, die al jaren in een dalende lijn zitten, zakten verder door en kwamen uit op 4,5 miljoen. Apple maakte afgelopen kwartaal een omzet van 35 miljard dollar en een winst van ongeveer 7 miljard dollar. 

Reacties (240)

Reactiefilter:-12400225+1167+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Misschien is de tablet toch niet zo de revolutie die we dachten. Zie ook het nieuws van Microsoft. Met zijn allen zijn we nog aan het uitzoeken hoe een tablet in ons leven past. Er is nog geen killer-app waarvoor iedereen een tablet nodig heeft. Dit in tegenstelling tot de smartphone.
@MisterBleu.
Niet zo'n revolutie die we dachten.
bijna iedereen die ik ken heeft een iPad (en heel soms een andere tablet)

Wat de meeste mensen een beetje deden op hun pc en later laptop..was op internet was rondsurfen..e-mail checken, krantje lezen..dat was het eigenlijk wel.
Probleem was dat je zo'n computer of laptop aan moest zwengelen..dan kon je bijna koffie gaan pakken en duurde het wel ff.

Tablet druk je aan..en hoppla..hij is gelijk aan..in minder dan een seconde of 2. (iPad in elk geval)
Je kunt beginnen..je kunt er mee rondlopen..heerlijk licht.
Veel mensen die ik ken gebruiken hun laptop of pc nauwelijks nog.
alleen als er echt veel getypt moet worden ofzo. dat werkt natuurlijk niet lekker op een touchscreen.
Maar voor het normale dagelijkse gebruik werkt een tablet uitstekend.

Dan heb ik het nog niet eens over de zakenwereld, medische wereld, scholen etc. etc. die de iPad meer en meer gebruiken.
Zelf bij mij op het werk (waar ze altijd een paar jaar achterlopen met de ontwikkelingen) lopen de eerste mensen met een iPad.
Weg stapels en stapels en stapels papieren bij vergaderingen.
1 tablet en ze hebben alles bij zich.

Het ging haast zo vanzelf..zo vanzelfsprekend, zo gemakkelijk...dat je haast niet merkt wat voor revolutionair iets een tablet is.

Dat nu de verkopen wat inzakken is toch zeer zeer zeer logisch???
Ik bedoel..je denkt toch niet dat mensen elk jaar of om de 2 jaar een nieuwe tablet gaan halen net als een smartphone??
Ik heb de iPad (3rd gen) en zie totaal, totaal totaal geen behoefte om een nieuwe te halen.
Waarom zou ik de 4e generatie halen..of de komende generatie??
De iPad blijft nog net zo snel als in het begin..ik kan er nog steeds alles mee wat ik wil..ontdek nog regelmatig nieuwe leuke apps.
Kids kunnen alle spelletjes er nog op spelen.
Waarom zou ik dan weer een nieuwe moeten.
Apple schiet zichzelf een beetje in de voet..de producten werken nog zo fijn onder hun iOS dat mensen totaal niet een nieuwe hoeven te hebben.
Zakelijk is een iPad nou juist een ramp. De beheeropties zijn zeer summier waarbij de gebruiker dus alle bedrijfsactiviteiten tot zich heeft. Daarnaast draaien de meeste bedrijven nog op een windows omgeving of een eigen omgeving waar de iPad dus niet compatible mee is. Zakelijk is het nu een gimmick om wat notities in te maken en een (veelal in een Microsoft omgeving gemaakte) presentatie te bekijken.
Apple verkoopt 500.000 minder iPads minder dan vorig jaar (waar goede redenen voor zijn), en jij gaat deze informatie gebruiken om het gehele nut van een tablet te betwisten? Merkwaardig en niet echt op z'n plek.
Dat "iedereen" een tablet koopt maakt hem nog niet nuttig.
En bevestigen dat het geen revolutie was is helemaal niet raar: Dat is een feit.
Maar ergens is het gewoon logisch. Een tablet is niet meer dan een computer van de nieuwste generatie, wat hoofdzakelijk te maken heeft met de afmetingen van hardware. Verder bevat zo'n ding geen baanbrekende technologie.

Daarnaast zijn ze om commercieel-technische redenen beperkt in vrijheid. Je beheert als gebruiker geen computer meer maar wordt bezig gehouden in- en afhankelijk gemaakt van de fictieve softwarewereld van de fabrikant. (Mijn eigen mening: de markt wordt verknald door ecosystemen en fake softwaremarkten die daaraan hangen. De echte revolutie moet nog komen.)
Eens met je verhaal, echter gaat er helemaal geen revolutie komen. Veranderingen gaan geleidelijk aan en niet abrupt. De pc markt kan wel eens bijna gaan verdwijnen, maar dit is geen evolutie. Dit is een terminal mainframe oplossing in een modern jasje.

Revolutie zou zijn als morgen de iWarp wordt aangekondigd waarmee we in een uur naar mars kunnen vliegen voor 100 euro p.p. :).
Ik heb het niet over de discussie op zich, ik heb het erover dat er wordt gedaan alsof de tablet ineens stukken minder populair is dan gedacht. Dat is niet waar, in de praktijk zijn er 500.000 minder tablets verkocht dan vorig jaar, en dat is heel goed te verklaren aangezien er al lange tijd geen nieuwe iPad is aangekondigd.

Niks geks, niks nieuws, niks bijzonders, geen enkele reden om aan het fenomeen 'tablet' te twijfelen.
De verhouding gebruik tablet vs desktop ligt bij mij op 95/5% of iets in die strekking.
De tablet heeft zijn waarde wel bewezen. Vroeger liepen fotografen met hun portfolio langs reclame bedrijven voor opdrachten, tegenwoordig met een ipad. Hetzelfde voor sales mensen. Op een ipad kunnen ze makkelijk hun website en/of producten tonen, Kinderen met leerproblemen profiteren enorm van het gebruik van de ipad in samenwerking met de leerstof. Vlieg maatschappijen dumpen en masse tonnen aan instructieboeken ten favoure van de ipad, wat hun tonnen aan brandstofkosten bespaart, In ziekenhuizen gebruiken ze de ipad om gemakkelijk gegevens door te spelen van gemeten waardes bij een patient of om die gegevens makkelijk in te zien (weg met dat clipboard). etc.
Het punt van revolutie zijn we allang voorbij. De tablet zelfs is de killer app. Een licht, groot, aanraakgevoelig scherm zonder draden wat de hele dag meegaat en wat meteen aanstaat, geen ingewikkeld computerbeheer, software en content overzichtelijk in stores en een super simpele en vloeiende UI voor 80% van het computergebruik van de mainstream.

Dat was de revolutie, en uit alle cijfers blijkt dat die heeft plaatsgevonden. Tablets hebben bewezen nut. Dat is de vraag niet. De vraag is nu hoe je ze nog zoveel kunt verbeteren dat het mensen keer op keer naar de winkel lokt om de nieuwste te kopen.
Zelfde als met tomtom, op een gegeven moment is de markt verzadigd en is iedereen voorzien die er een zou willen met dan wel een ouder of nieuwer exemplaar. En dan komen deze berichten.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 juli 2013 22:37]

Onzin. Heel de markt doet het juist slecht. Google presteert onder de verwachtingen. Samsung presteert onder de verwachtingen, Microsoft is gewoon een ramp en Apple presteert ook ondermaats. Heeft gewoon te maken met het feit dat mensen op hun knip letten.

Ook opmerkelijk bij Apple dit jaar is dat ze bijna geen nieuwe producten hebben uitgebracht. Behalve een macbook air refresh en een iPod touch model die enkel maar wat spec bumps zijn is er dus totaal niets uitgekomen wat een aanzuigeffect creëert. Al het nieuwe spel komt pas uit in de herfst en dan zal er wel weer een aanzuigeffect zijn.
Er zijn inderdaad geluiden dat de markt het in haar geheel minder goed doet, met name het high-end segment leidt hieronder, wat trouwens ook niet heel erg goed voor de winstmarges is.

De vraag is alleen hoe sterk de daling van Apple zich tegenover de dalingen(?) van de concurrentie afzet. Dat geeft een betere indicatie van de prestatie.

Ik vind het daarom ook vreemd dat in het nieuwsbericht niet de mogelijkheid wordt genoemd dat er wellicht een stagnatie in de populariteit van Apple is? Dat was immers ook bv het geval bij BlackBerry: ooit razend populair, nu slechts een schim van wat het ooit was. Al lijkt me dat in het geval van Apple (op de korte termijn) zeer onwaarschijnlijk.
Je vergeet dat Apple in 2012 3 iPads heeft uitgebracht. De iPad 3 en 4 verschenen beiden in 2012 en daarbovenop ook nog eens de iPad mini. In 2013 hebben we geen enkele iPad gezien. Dat is de reden waarom je minder iPad verkopen ziet in 2013. Al de rest is gewoon speculatie.
Q1 2014 is de nieuwe ipad mini als ik me niet vergis.

Ze hebben dus normaal de 5S upgrade en de ipad 5 (als die wel op tijd gelaunched worden)

Maar je hebt gelijk, ik denk dat het een combinatie is van hardere concurrentie, marktverzadiging en geen nieuwe producten die de mensen de neiging geven tot vernieuwen.

De iPad 4 was niet echt zo wereldschokkend voor de meeste tov de iPad 3 en veel missen het retina scherm op de mini. Indien de redesigned ipad 5 komt en de retina mini (gecombineerd met iOS 7) kan het zijn dat er weer een aankoop boost is.
Wat is er opmerkelijk aan? Apple releases ieder jaar 2 keer.
Bij TomTom speelt het ook mee dat smartphones tegenwoordig over (veelal gratis-) navigatiesoftware beschikken. Waarom zou je dan in hemelsnaam nog een apparaat kopen dat puur voor die functie gemaakt is en dure kaartupdates vereist ?

Dan heb ik het nog niet over alle auto's die tegenwoordig al navigatie geïntegreerd hebben.

De software van TomTom heb ik altijd wel aardig gevonden, maar de bouwkwaliteit vond ik waardeloos; zelfs van de dure toestellen. Ik had altijd ge-eikel met dat scherm dat slecht reageerde na 1 - 1,5 jaar. Heb verschillende van die apparaten terug moeten sturen. Werd allemaal wel netjes onder garantie gerepareerd, maar het zou niet nodig moeten zijn na zo'n korte tijd.
Toch blijf ik een TomTom een handig apparaat vinden, mits het niet al ingebouwd is in je auto. Niet echt duur, een groot scherm, goede audio, werkt altijd probleemloos offline en stroom is ook nooit een probleem.

Daar kun je met de juiste maatregelen mee in de buurt komen met een smartphone, maar ik blijf het net-niet vinden. Daarentegen vind ik een smartphone juist wel superhandig voor navigatie te voet.
Als ik wil navigeren met een smartphone kom ik niet verder dan 30 minuten want dan is de accu leeg. Beter een apparaat dat goed is in 1 ding en dat efficiënt en volledig uitvoert dan een apparaat dat van alles wat kan maar nergens echt in uitblinkt.
Ik denk dat veel mensen wel wel een autolader voor hun telefoon hebben.
Die heb ik ook wel maar toch trekt de telefoon meer stroom wanneer de navigatie aanstaat (en de nodige achtergrond applicaties) dan de autolader kan bijhouden. Die 5" schermen vreten zoveel en als je dan nog offline navigatie aan hebt staan gaat het helemaal hard. Zo'n autolader laadt toch altijd minder goed op dan wanneer je je telefoon aan 240 hangt, beetje hetzelfde met opladen via een USB poort dat gaat ook takketraag.

Ik vind dan een losse TomTom toch ook net ff iets handiger.
dan neem je een autolader met 2 ampére usb? De lader van de ipad is ook een 2 amp lader op netstroom... Een autolader met 2 ampere kun je ook gewoon kopen. Moet je wel even goed lezen hoeveel ampere die dus is.
Die heb ik ook wel maar toch trekt de telefoon meer stroom wanneer de navigatie aanstaat (en de nodige achtergrond applicaties) dan de autolader kan bijhouden. Die 5" schermen vreten zoveel en als je dan nog offline navigatie aan hebt staan gaat het helemaal hard. Zo'n autolader laadt toch altijd minder goed op dan wanneer je je telefoon aan 240 hangt, beetje hetzelfde met opladen via een USB poort dat gaat ook takketraag.
Dan heb je de verkeerde lader. Mijn Galaxy Nexus (ok, geen 5", maar met 4,65" wel dicht in de buurt) kan van hier naar Z-Frankrijk navigeren en laadt ondertussen op. Theoretisch kun je dus de hele wereld rond :Y) En ja, dat met 3G aan (want ik denk dat je "online navigatie" bedoelt? Offline navigatie is juist zuiniger omdat de kaart op het interne geheugen staat en je geen dataverbinding nodig hebt, anders dan voor file- en flitspaalmeldingen :)
Ik vind dan een losse TomTom toch ook net ff iets handiger.
Ik niet. Ik heb een smartphone die ik altijd bij me heb. Als ik plotseling vanaf m'n werk ergens heen moet, kan dat. Met een TomTom die ik niet dagelijks meesleep naar werk niet. Daarbij vind ik Garmin / Navigon voor Android (en vast ook voor iOS) net zo goed zo niet beter dan de TomTom-software :)

Mijn ouders hebben een heel oude smartphone (mijn oude Motorola Milestone) en daarop wil je eigenlijk geen navigatie draaien. Hun heb ik daarom een losse TomTom aangeraden (aanbieding bij iBood).

Wat betreft de iPad-verkopen: die markt van tablets is inderdaad onderhand verzadigd en sinds Android 4.3 met de mogelijkheid verschillende gebruikersaccounts te gebruiken kan het hele gezin samendoen met dezelfde tablet. Android is volwassen geworden en veel van de nadelen die altijd genoemd werden t.o.v. iOS zijn opgelost. Android draait vanaf 4.2 (4.1 eigenlijk al) volledig soepel, zonder schokken. Het multitaskt beter, is open, de Play Store is / wordt groter dan de Apple Market en met de Android game consoles die eraan komen c.q.. zijn zal het aantal games ook een vlucht nemen.

iOS zal altijd Apple-only blijven en dat is aan de ene kant heel handig om snel een standaard neer te zetten, maar aan de andere kant ook de Achilles hiel. Je kunt niet van 1 bedrijf met 1 product (vooruit, iPad 2 + iPad 4 = 2 producten waarvan 1 wat ouder) verwachten dat ze een leidende positie behouden en geen marktaandeel aan anderen verliezen.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 24 juli 2013 06:28]

In mijn auto laad mijn telefoon sneller dan met de standaard lader. Kwesie van juiste lader kopen ipv 1 die maar 0.5ma (of zelfs 0.45) levert net als een normale usb port op een pc....
Ik navigeer met mijn iPad en dan is 3-4 uur navigeren zonder voeding geen enkel probleem. Daarnaast is een autolader inderdaad geen overbodige luxe.

Ik vind het totaal niet handig om een losse PND te hebben, terwijl ik dezelfde software kan draaien op mijn iPhone en iPad voor 1 prijs. iPhone is ook altijd gekoppeld aan de autoradio, waardoor ik de aanwijzingen over de speakers krijg en de iPhone altijd opgeladen blijft. Voor langere ritten gebruik ik liever de iPad als navigatie, vanwege het beter afleesbaar scherm. iPhone mag dan Flitsmeister draaien.

Dat de verkoop van iPads wat terug loopt kan ik me goed voorstellen. Ik heb nog steeds een iPad2 en heb nog geen idee dat hij het niet meer bij kan benen. Ook is de prijs van de iPad met 3-4G onboard niet echt goedkoop, waardoor je het apparaat niet snel elk jaar vervangt. Volgend jaar ga ik wel weer kijken naar een nieuwe, vooral vanwege het feit dat mijn huidige te klein is qua opslag (16GB). Ik wil er ook mee gaan DJ'en, dus dan is wat extra opslag ruimte handig voor de muziek.
iPad in de auto voor navigatie? Waar heb je dat apparaat dan zitten? Ik mag hopen dat je hem niet op je voorruit plakt...
De houder zit op de voorruit, maar de ipad zelf zit deels voor het dashboard en een deel voor de ruit. Neemt minder zicht weg dan een beetje PND en navigeren is een genot met de iPad.
Wow, mijn HTC one X en Sensation XE deden dit langer hoor, hier kon ik 2 uur mee navigeren en dan een dag werken . . . (navigatie met google maps).
Ik kan met mijn Galaxy S2 zonder lader behoorlijk lang op GPS en 3G. Verbaasde me zelfs.
Daarentegen vind ik een smartphone juist wel superhandig voor navigatie te voet.
Misschien wordt het tijd dat ze dit eens goed gaan implementeren. Het is een GPS apparaat.... Met een beetje aanpassen van de firmware kun je makkelijk tal van functies toevoegen die ideaal zijn voor op de voet.

Wat ik daarmee bedoel is dat ze een Tomtom versie moeten maken, die tevens ook goed doet outdoor. Of zelfs juist wanneer je gaat winkelen. Er worden nog wel tomtoms gebruikt, maar er zijn weinig extra diensten. Waardoor er geen noodzaak is om je apparaat te vervangen. Erger nog (voor tomtom) smartphones hebben de gehele markt bijna overgenomen.
Navigon en Nokia Here kennen beiden een 'wandelaars' functie
Ja ik vind het niet heel gek, ik heb in maart of april volgens mij de derde-generatie iPad opgehaald en een half jaar later komen ze met een snellere versie. Normaal wacht ik ook een jaar met upgraden en dit jaar zal het iets langer duren.
Alleen heeft een TomTom slechts één functie, daar waar smartphones/tablets er ontelbaar veel (kunnen) hebben. Sterker nog, de TomTom zakt zo snel in omdat bijna elke moderne smartphone ingezet kan worden als navigatie.

Beetje kromme vergelijking imo.
Is een vergelijking met markt verzadiging, TomTom zat zo in de lift eerst was geen eind in zicht en investeren dan wel beleggen in TomTom was gewoon niet dom en bijna een must. Totdat iedereen er 1 wheeft die er 1 wil hebben en alleen nog maar winst te behalen viel met software en kaartupgrades.

Nu het zelfde met Ipads, de hype is en beetje over en iedereen die een tablet dan wel Ipad wil hebben heeft nu ongeveer wel één. Misschien dat een paar diehards elke keer de nieuwe versie willen hebben (zoals dat vaak met apple consumenten het geval is) Maar de nieuwigheid is er wel een beetje af en hoeft niet iedereen per sé binnen 2 jaar een andere te kopen.

Ik heb zelf geen tablet, heb er ook geen behoefte aan. Natuurlijk worden er zo nu en dan nog wel tablets verkocht, maar het is geen explosieve groei meer.

En als ze die dingen een beetje degelijk bouwen kunnen ze zo 5 jaar mee.
De groei is er anders nog steeds hoor maar dan bij Android Tablets..
De top van de markt is zeker verzadigd, daarbij is een iPad leuk, maar uiteindelijk oneindig minder praktisch dan een laptop of een smartphone.

Tevens is er het puntje prijs. De iPad (mini) hebben een premium prijs, ideaal voor de top van de markt. Minder handig voor het midden en budget segment. Met als gevolg dat ze dit deel van de markt niet echt bedienen.

Android bestrijkt het volledige spectrum, net zoals Android telefoons, het begint wat traag maar naar mate de tijd vordert krijgt het meer stoom en dat punt begint nu voor tablets te komen. Ik verwacht eigenlijk ook dat Android 5 voor Android tablets gaat zijn, wat Android 4 voor Android smartphones was, de definitieve doorbraak.

Android 1 was even dramatisch op telefoons als Android 3 was op tablets. Het werkte, bracht enkele verniewingen, maar was nog niet af. Android 2 voelde al een stuk beter maar was er nog niet. Android 4 voelt exact hetzelfde voor tablets.

Maar goed genoeg Android. Ik denk dat Apple van di effect veeeeeel last heeft.
Ik heb zo mijn twijfels.

Daar waar eerst de IOS innoverend was en vernieuwing bracht, deed Android dat op een betaalbare manier. Een tablet dat even goed functioneert als IPad. Desalniettemin heeft het hetzelfde probleem als Apple. Hij is niet goed genoeg. Het is nog steeds een beetje een hebbedingetje met functionele gebreken. Zakelijk kun je hem praktisch niet gebruiken anders dan mail te lezen en/of presentaties te geven. Andere software is er vrijwel niet beschikbaar voor.

En daar waar Windows werd afgeschoten, hoor je steeds meer geluiden dat het eigenlijk als vanouds functioneert. Ipv innovatie meer geleidelijk innoveren. Bureaublad werd al eerder gebruikt. Dat de start-knop weg was zijn ze ook van teruggekomen.
Onderhuids hebben ze het OS wat meer gestroomlijnd zodat het een stuk soepeler draait, en win8 kan zelfs nog een stuk sneller als je een paar elementen uitschakelt als hibernate, recovery, virtueel geheugen.

Een oud gezegde luid,
don't innovate, just imitate. Android heeft jammer genoeg weinig nieuws gebracht, en is meer gericht op on-line functioneren. Klinkt leuk, maar dat zal voorlopig nog niet gebeuren. Het is nog te langzaam vergeleken met off-line.
MS heeft al een basis, en pakt gewoon wat bij Apple en Google werkt en past dat vervolgens deels toe. Werkt lang niet slecht.
"Zakelijk kun je hem praktisch niet gebruiken anders dan mail te lezen en/of presentaties te geven. Andere software is er vrijwel niet beschikbaar voor."

Ik ken anders behoorlijk wat mensen die een tablet zakelijk meer dan genoeg gebruiken om de aanschaf te rechtvaardigen. Zo gebruikt een kennis, die artikels schrijft voor een motorblad, de tablet icm Google docs om overal een artikel te kunnen schrijven op zijn ipad. Het tikt misschien niet zo snel als met een volwaardig toetsenbord. Maar een laptop neem je toch minder snel overal mee op sleeptouw.
En steeds meer leveranciers van zakelijke software komen met tablet varianten.
Waarom dan geen Surface RT met touchcover of typecover? Office zit er in gebakken en hij kan er vast meer mee doen. Als het toch niet voldoende is kan je nog altijd voor de Surface Pro gaan.
In de meeste gevallen (de mensen die ik dus ken en tablet gebruiken), is het omdat het geen Apple is. En een surface nog best wel duur is.
Qua Google drive gebruik snap ik het nog wel, ze hebben dan een business abonnement waar alles loopt via Google (dus ook mail verkeer op eigen domeinnaam) maar ook Google docs. Zo kan het hele bedrijf bij documenten van een ander.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 2 augustus 2013 17:32]

Laatst nog zo'n surface geprobeerd in een winkel.
En wat ik al verwachte dat sommige over enthousiast zijn, want het werkte helemaal niet soepel en ook niet snel. Dat merk ik wel vaker op bij windows uitspraken van het ineens goed zou moeten zijn maar op het moment ik het test ... wordt ik heel blij dat ik geswitched ben naar wat anders.
ja goeie test, ik heb ook ooit een android telefoon getest in de winkel, traag als dikke ... in a trechter. vervolgens wel één gekocht (zelfde model) en die was prima. gebruikers in de winkels gaan niet normaal met die apparatuur om en naar mijn idee worden daar apparaten traag van. Hier thuis een Surface RT liggen en die is absoluut wel soepel.
Als eerst al die gebruikers in de winkel 'eroverheen' zijn geweest en hij dan nog steeds snel is heb je een goed product gemaakt, zoniet, dan is er toch iets fout met je software...
In de ideale situatie wil je 10.000 stuks software erop installeren en verwijderen zonder dat je device langzamer wordt.
De situatie zoals jij aangeeft is voor mij al een reden het device lekker te laten liggen. :)
Ik was best gecharmeerd van zo'n RT tabletje.
Kopen is iets anders omdat ik de voorkeur geeft aan een open standaard.
Voor mij is vrijheid het belangrijkst. Betutteling kan ik dan weer heel slecht tegen.
In de praktijk was het verschil tussen Android 3 en 4 op een tablet verwaarloosbaar, ik spreek uit ervaring. Het verschil tussen 2 en 4 was weliswaar groot, maar reken er maar niet op dat Android nog iets groots gaat veranderen. Ik gok dat Android gewoon rustig door zal evolueren, geen revoluties meer want men houdt niet van verandering(denk maar aan w8) en men vind Android 4 over het algemeen erg prettig.

Sowieso kan er geen doorbraak meer komen bij Android tablets, aangezien ze al razend populair zijn.

[Reactie gewijzigd door martijnpatelski op 23 juli 2013 23:57]

Misschien dat een paar diehards elke keer de nieuwe versie willen hebben (zoals dat vaak met apple consumenten het geval is)
Dat komt echt niet alleen bij Apple-gebruikers voor. Ik ken zat mensen die op slag ontoerekeningsvatbaar worden, zodra er maar een gerucht is over bv. een volgende Samsung Galaxy, en zowat een orgasme krijgen als ze er de hand op kunnen leggen. Op die Galaxy, wel te verstaan. :)
Net profit: $ 6.9 billion, down 40.6%
EPS: $7.47, down 19.8%
iPhone: 31.2 million units, up 20%
iPod: 4.57 million units, down 32.3%
iPad: 14.6 million units, down 14.3%
Mac: 3.8 million units, down 6.6%

M.a.w. goedkopere iphones hebben de boel gered, ipad mini kanabaliseert de ipad (jobs had gelijk?), aandeel macs nog steeds minimaal en hierdoor een overeenkomstige enorme winstdaling.
M.a.w. goedkopere iphones hebben de boel gered
Onzin. Werd benoemd in de Q3 conference call en duidelijk te zien aan de ASP, die wel veranderde, maar niet extreem. De mix tussen iPhone 5 / 4S en 4 veranderde zeker niet sterk. Alhoewel er wel een kleine verandering te zien is, wat duidt op "een" verandering in mix, valt dit ook te wijten aan wisselkoersen met buitenlandse valuta. Het lijkt me wel dat deze verandering, ook al lijkt het minder significant, reden is om de low end in te stappen.
Het is heel goed aanneembaar dat de mix iPhone 5/4S/4 zo rond de 55%/22%/23% ligt.

Peter Oppenheimer (Apple's CFO):
iPhone 5 remains, by far, the most popular iPhone.
http://events.apple.com.e...ijbafv07/event/index.html
Apple hardware product revenues/unit (aka average selling prices)

Andere feiten:
  • History of iOS shipments (total/stacked area) (new record for June quarter)
  • Omzet steeg minimaal, van $35 miljard naar $35,3 miljard
  • Apple heeft ongeveer $146 miljard.
  • Er is een gigantische berg aandelen teruggekocht, nog 924 miljoen aandelen tegenover 947 miljoen een jaar geleden. Dat is een besteding van $10 miljard tegen de huidige koers. Apple koopt zichzelf dus heel goedkoop terug. Goed voor de waarde van het aandeel op lange termijn.
  • Apple vindt een iPhone inwisselprogramma, zodat mensen goedkoper een nieuwer model kunnen krijgen, een goed idee milieutechnisch gezien en staat er niet negatief tegenover.
  • Apple heeft al een gigantische investering ($6,2 miljard) in PP&E (Property, Plant & Equipment) gedaan, wat erop duidt dat de fabricage van nieuwe producten inmiddels al is gestart
  • Tim Cook: "We're likely to have a very busy fall. I'll leave it at that"
@ Sake hieronder
Dat de verkoop van oudere iPhones is gestegen is duidelijk. Dat de iPhone 5 nog steeds by far de best verkopende iPhone is, is ook zeker. Wat ik als onzin bestempelde, was het feit dat de oude iPhones de boel gered hebben. Wat een hele grote shift in mix zou betekenen. Dat is dus zeker niet het geval. Daar kan ik juist het beste Apple voor quoten, maar in mn tweede bron haal ik Horace Dediu van Asymco aan. Ik heb ook aangegeven dat de mix wel is veranderd.

@ Kluutmaran
1. Het aandeel Apple is momenteel het goedkoopst in jaren. Hoe kom je erbij dat het de hoogste koers ooit is?
Apple, en analisten, zijn ervan overtuigd dat het aandeel ook nog eens vrij ondergewaardeerd is. Het is zeker geen aandeel wat puur drijft op hun $146 miljard cash, maar dat is wel goed voor ongeveer de helft van de koers.
http://tech.fortune.cnn.c...-share-price-earnings-pe/
Daarnaast is het "retiren" van aandelen iets wat Apple ook ingefluisterd kreeg door Warren Buffett. Hij zei dat in tijden van een lage koers, wanneer je denkt dat je aandeel goedkoop gewaardeerd is, je het best terug kon kopen.
As veteran financial journalist Carol Loomis recounted, around early 2010, Steve Jobs picked Buffett's brain about what Apple might do with its pile of cash. Regarding the option of repurchasing Apple stock, Buffett offered a simple guideline: If you believe your stock is cheap, "then the best thing you can do with your cash is buy in shares." Apple stock was trading in the $200s at the time, and Jobs did think it was cheap. It went on to top $700 within a few years, though it has since pulled back to the $400s. Jobs, long averse to buybacks because they can squander money if the stock later falls, chose not to initiate a buyback. (Loomis noted that he had also seen some hard times at Apple, when cash was in short supply -- thus, the idea of letting it pile up was attractive to him.) But Jobs' successor, Tim Cook, did decide to buy back Apple stock.
http://www.fool.com/inves...ce-about-apple-stock.aspx
2. Die quote was niet bedoeld als hele waarheid, meer als opmerking dat er veel nieuwe dingen aankomen. De toekomst zal leren hoe dat loopt idd. Ik zie het nogal zonnig in als er nog steeds studies uitkomen, waarin duidelijk wordt dat bijv 80+ procent van het tablet-internetverkeer van iPads komt (http://tweakers.net/react...ting&ParentID=6342938. Ook al trekt klaarblijkelijk de verkoop van de concurrentie aan, het komt bij lange na nog niet in de buurt van Apple en al komt het dat, dan worden die tablets niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 24 juli 2013 09:37]

Je kan beter geen quotes van Apple zelf gebruiken.

Onderbouwing onder andere hier:
http://www.sfgate.com/bus...eet-estimates-4682122.php
SAN FRANCISCO (AP) — Apple's sales of older, less expensive iPhones climbed in its latest quarter, highlighting the challenges facing the world's most valuable technology company as it tries to reverse a recent decline in its earnings and prove that it can still innovate.
  • Er is een gigantische berg aandelen teruggekocht, nog 924 miljoen aandelen tegenover 947 miljoen een jaar geleden. Dat is een besteding van $10 miljard tegen de huidige koers. Apple koopt zichzelf dus heel goedkoop terug. Goed voor de waarde van het aandeel op lange termijn.
  • Tim Cook: "We're likely to have a very busy fall. I'll leave it at that"
1. Eigen aandelen terugkopen op de hoogste koers ooit kun je onmogelijk goedkoop noemen. Eigen aandelen terugkopen is enkel interessant indien er sprake is van hevige onderwaardering van het aandeel anders is het kapitaalverspilling. Ze kunnen beter het geld investeren danwel uitkeren aan de aandeelhouders middels dividend aangezien dat voor een belegger meer oplevert. Alhoewel de berg cash die Apple heeft het terugkopen natuurlijk makkelijk toelaat is de waardering van het aandeel Apple ook voor een groot deel gebasseerd op die berg cash, 1 op 1 conversie zorgt dus niet voor een hogere waardering van het aandeel.
2. Ik vind een werknemer quoten om de toekomst van een bedrijf aan te geven geen erg goede bron. Ze kunnen wel denken dat ze de beste producten hebben en gaan leveren maar onafhankelijke bronnen vertrouw ik meer.

Apple staat nu al een tijdje in de "hipzone" maar het verleden heeft aangetoond dat zo'n positie moeilijk houdbaar is, vooral in de switchgevoelige markten als telefoons en tablets. Telefoons komen op een punt waarop de vervangingstijd op gaat lopen, waarom een nieuwe kopen als die enkel wat sneller is maar eigenlijk precies hetzelfde kan als degene die je al hebt, en blijven erg ragegevoelig zoals Nokia ondervonden heeft. Één slag missen kan voor een enorme achterstand zorgen. Voor tablets komen nu pas de echt volwassen concurrentie op de markt met concurrentie op prijs van Androids en op innovatie van Windows 8.

Oftewel als Apple zichzelf niet opnieuw uitvindt en een breder spectrum aan producten gaat tentoonstellen zie ik het somber in voor Apple als groeibedrijf.

@SidewalkSuper
Geen ratio's gebruiken om hoogste koers ooit te vinden maar gewoon de koers zelf.
http://basehitinvesting.c...04/AAPL-10-Year-Chart.jpg
Afgelopen jaar by far hoogste koers ooit dus. Verder zeg ik toch ook alleen als je aandeel erg ondergewaardeerd is is het effectief, dus precies wat Jobs zelf heeft gedaan en niet wat Tim Cook nu doet.

[Reactie gewijzigd door Kluutmaran op 24 juli 2013 12:59]

Over de omzet spreek je niet... Die ging namelijk omhoog.
Nee, die ging ook omlaag.
Ik denk dat de mini wel broodnodig was. Anders was dat deel naar Android gegaan.
Maar goed, het is crisis mensen... In ieder geval in USA en eu. .
Wellicht heeft het er ook mee te maken dat de prijzen amper zakken. De iPhone 5 is nu toch bijna een jaar oud en kost nog steeds vrijwel het zelfde als bij de release in 2012. Ik bedoel; ik ga nooit van z'n leven de hoofdprijs betalen voor een toestel dat al een jaar oud is. Misschien dat ze de prijzen wat sneller (en sterker) moeten laten zakken.

Kijk maar eens naar de Pricewatch en de tabel met het prijsverloop (helemaal onder aan de pagina) : pricewatch: Apple iPhone 5 16GB Zwart

Het toestel is slechts enkele tientjes gezakt op een jaar tijd, terwijl high-end toestellen van de concurrentie na een jaar al de helft (of zelfs meer) aan waarde hebben verloren. Leuk en aardig dat Apple vanwege haar reputatie lang de waarde behoudt (leuk voor als je het toestel wilt verkopen) maar ik betaal dergelijke bedragen van m'n lang zal ze leven niet voor een verouderd model.
Dat was met de vorige iPhone ook zo, dat verklaard dus niet de verschillen met de verkopen van vorig jaar :)

Denk dat het vooral van concurrentie komt dat de verkopen minder hard lijken te groeien, en de marktverzadiging die daar bij komt kijken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2013 09:28]

Ik las een tijdje geleden ook dat Apple niet meer zo hip is en Samsung meer bij de jongeren. Apple is meer iets van papa en mamma en dat gevoel kan ook nogal een impact hebben bij jongeren, vooral in de wat moeilijkere leeftijd. En die zijn toch ook vaak een deel van die continue groei.
Nummer 1
Nummer 2
Nummer 3
Nummer 4


Klootjesvolk
Het klootjesvolk doet dat wel en komt er vervolgens achter dat Apple echt nergens mee integreert en dat het de bedoeling van Apple is dat je alleen nog maar Apple-spullen koopt. De Senseo Crema was ook hip, maar op een gegeven moment wil je toch een lekker kopje koffie.


Read more: http://www.computable.nl/...-apple.html#ixzz2ZxmLqJPN

[Reactie gewijzigd door rikoos op 24 juli 2013 13:54]

Zielig, Buzz Marketing Group heeft zijn onderzoek uitgevoerd in opdracht van Samsung. Dus is het resultaat absoluut niet representatief. Bijzonder dat het toch rond blijft zingen.... Wel jammer.

En in je reactie verwijs je naar artikelen die een voor een gebaseerd zijn op dat ene onderzoekje.
En de spullen van andere fabrikanten werken wel lekker samen met andere hardware... Niet dus. Ze jagen allemaal een eigen eco systeem na, tenzij ze hiervoor te klein zijn.
Ik kan zo 1, 2, 3 geen voorbeelden opnoemen waarin Apple hierin afwijkt van andere fabrikanten. Dus pak je kans om me nieuwe inzichten te bieden.
Kijk dan ook naar de Samsung S4. Die zakt ook niet zo snel. HTC one ook niet.
Sony ook niet. Over welk topmodel heb je het nou eigenlijk?
Klopt dus niet wat je zegt. En geen overjarige modellen erbij gaan halen he.
Kijk dan ook naar de Samsung S4. Die zakt ook niet zo snel. HTC one ook niet.
Sony ook niet. Over welk topmodel heb je het nou eigenlijk?
Klopt dus niet wat je zegt. En geen overjarige modellen erbij gaan halen he.
Zijn punt is wel correct, de top-toestellen van andere merken worden 'sneller' goedkoper,
Waar de S4 bij introductie ook 700¤ was, is het nu rond de 500¤
De iPhone is nog altijd 600 / 650 ¤

En overjarige modellen, de HTC one is rond dezelfde tijd uitgekomen als de iPhone 5
Dus fout nog steeds.
Volgens de tweakers pricewatch is de HTC one van 670 euro naar 590 euro gegaan.
De iPhone 5 van 690 euro naar 599 euro.

Wezenlijk verschil is er dus niet. En al helemaal geen meer dan 2x prijsverlaging.
Ook de S3 is nog steeds niet voor minder dan de helft te koop.

PS niet de prijs geven van een Tmobile versie, want die zijn gesponsord.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 24 juli 2013 12:14]

Dit is denk ik een logisch gevolg van: de crisis, het aanbod van andere merken...en wellicht ook het besef dat een tablet niet zaligmakend is?

Dat laatste punt besefte ik, nadat de laptop van mijn moeder kapot ging. Ze heeft een medische geschiedis, waardoor ze niet veel onthoudt en alles zo simpel mogelijk moet zijn.
Haar zus raadde haar een iPad aan, "want dat is zo makkelijk". Mijn moeder vond dat helemaal niet makkelijk, want voor elke taak moest ze een andere app openen. Facebook? app. Nieuws? app. Fotos? app. spelletje? app.

Ik bedacht me dat een Chromebook wel eens de oplossing voor haar zou zijn. Één browser, waarin ze alles kan doen wat ze gewend is. Alles ziet eruit als voorheen op een laptop/desktop en ze hoeft niet te switchen tussen apps.
Ze heeft nu een Chromebook en is er super tevreden over (en dat wil wat zeggen, geloof mij.).

Als je niet écht mobiel hoeft te zijn en vooral thuis op de bank surft, dan is een tablet misschien niet de beste oplossing. Een Chromebook is onderhoudsvrij, heeft geen steun van je handen nodig en werkt vertrouwd. Ik wil geen reclame maken, maar er zijn meerdere keuzes dan alleen de iPad...

Ik las dat een kwart van de computers onder de 300 dollar een Chromebook is, wellicht dat consumenten díe keuze maken i.p.v. een tablet?

[Reactie gewijzigd door T53N op 23 juli 2013 22:54]

Ik denk dat het aantal Chromebooks tov het aantal iPads minder dan 1% is. Geen bron, maar kijk om je heen hoeveel chromebooks je ziet. Althans, dat is mijn gevoel.
Ik denk dat het aantal Chromebooks tov het aantal iPads minder dan 1% is. Geen bron, maar kijk om je heen hoeveel chromebooks je ziet. Althans, dat is mijn gevoel.
Het is dan ook zijn mening, maar de strekking is wel juist.

Persoonlijk KAN het ene device beter zijn dan een ander, en zonder daadwerkelijke PC is de iPad wel wat beperkter.
Dus je vervangt apps door tabs. Het is niet zo dat Chromebook een geintegreerde ervaring geeft over de dingen die je noemt, het is een veredelde web browser.
Het is maar wat je een 'geïntegreerde ervaring' noemt. De lay-out en functionalteit van diverse apps verschillen ook enorm. Switchen tussen tabs gaat makkelijker en sneller dan switchen tussen apps. Als je geen tablet gewend bent, is de overstap naar een Chromebook kleiner dan naar een tablet.

Een Chromebook ís ook niet meer dan een veredelde webbrowser, maar is dat voor de gemiddelde consument niet voldoende?
Ik kies geen partij, maar wil aangeven dat er alternatieven zijn, die men 1 á 2 jaar geleden misschien niet zag, omdat tablet als de heilige graal gezien werden/worden.
Tja een iPad 2 gaat nog steeds prima mee en iOS 7 gaat er ook weer op draaien. Denken ze bij Apple echt dat we zaten te wachten op een beter of juist kleiner scherm? Je koopt toch ook niet om de twee jaar een nieuwe PC meer? Alle mensen die een iPad zouden willen hebben al een iPad gekocht.
Je koopt wel elke 2 jaar een nieuwe telefoon als je alle apps nog soepel wilt kunnen draaien. We moeten nog definitief zien of tablets door de consument meer als PC's of als smartphones worden behandeld. Tablets zijn echt nog niet volwassen IMO.
Het gaat er om dat iOS 7 de nieuwe standaard wordt en alle programmeurs die iets maken voor de iOS markt de iPad 2 en iPhone 5 als bottom line modellen zullen zien, zeker omdat deze nog in de verkoop zijn.

Kortom, alles zal nog prima draaien de komende tijd op je iPad 2.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 24 juli 2013 00:16]

Het gaat er om dat iOS 7 de nieuwe standaard wordt en alle programmeurs die iets maken voor de iOS markt de iPad 2 en iPhone 5 als bottom line modellen zullen zien, zeker omdat deze nog in de verkoop zijn.

Kortom, alles zal nog prima draaien de komende tijd op je iPad 2.
En toch ga ik de update naar IOS7 niet doen, zolang ik er een hand in heb.

de 3GS kan ook op IOS6 werken, maar de helft van de functies is niet beschikbaar, en de klachten over trage toestellen zijn enorm.
Ik kijk de kat uit de boom, en zie de gebruikers-ervaring ( waar Apple zo vóór is ) wel verschijnen na een paar maanden
Denken ze bij Apple echt dat we zaten te wachten op een beter of juist kleiner scherm?
Ik denk dat Apple vooral in de komende jaren nieuwe markten wil aanboren en dan met name wearable devices (in eerste instantie een horloge met mogelijk mogelijk iPhone functies zoals apps, bellen). Het is vrij zeker dat Apple hier actief mee bezig kijkt, ook als je ziet dat er kortgeleden een topman van een modemerk bij Apple in dienst is getreden. Tot die tijd zullen ze nog gewoon netjes doorgaan met jaarlijks upgrades doorvoeren van de iPhone en de iPad.

Op het moment dat Apple met de wearable devices op de markt komt, kunnen ze weer een mooie hoge prijs vragen voor de apparaten, tot die markt verzadigd raakt, wat zeker weer enkele jaren zal duren. En daarna wordt het gewoon weer kijken naar nieuwe marken.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 24 juli 2013 00:10]

Vergeet ook niet dat in de iPad-cijfers van vorig jaar de iPad 3 net nieuw was waar iedereen op zat te wachten dankzij het retina-scherm. En nu wacht iedereen af tot in september over de gehele linie nieuwe modellen komen. Niet heel raar dat de verkopen minder zijn.
Niet raar dat ze minder zijn, wel dat ze minder zijn dan verwacht.
OT: minder als verwacht is altijd raar, anders was het wel verwacht :)
Het is logisch dat de verkopen inderdaad terug zakken, alleen niet logisch dat dat in sneller tempo gaat dan vorig jaar, het is de hele tijd dezelfde cycle, alleen nu wijkt ie dus wel af (de iPad verkopen zijn niet voor niks voor het eerst lager dan diezelfde periode vorig jaar)...
Eerlijk is eerlijk: de iPhone getallen zijn veel sterker dan velen denk ik hadden gedacht. iPad is wel flink omlaag gegaan, maar daarvan koop je ook niet elke één of twee jaar een nieuwe (terwijl dat bij de iPhone wel het geval is, i.v.m. abonnement).
Het aantal abonnementen met toestel is al een hele tijd af aan het nemen. Mensen geven er tegenwoordig eerder de voorkeur aan om een toestel los te kopen en er een SIM-only contract bij te pakken.

Ik heb mijn Galaxy S3 contant betaalt; dik ¤ 500,- Ik zie mijzelf echt niet ieder jaar / twee jaar een dergelijk bedrag uitgeven voor een nieuw toestel. Ik heb geen geldboompje in de tuin (helaas).
Er is misschien een stijgende lijn wat betreft sim-only contracten, maar ik denk dat dit eerder iets lokaals (misschien Europees) is. In de Verenigde Staten zie je bijvoorbeeld nog dat bijna iedereen 'gewoon' een abonnement met toestel afsluit - en daar komt dan ook 43% van Apple's omzet vandaan.
Als je in Amerika een abonnement afsluit met een toestel, moet je voor het toestel in kwestie vaak een aanzienlijk bedrag bij betalen. Zelfs als je een duur en lang contract afsluit. Je hebt gelijk dat het daar inderdaad anders geregeld is als hier.
iPhone modellen: van 37,1 naar 31 miljoen, -16%
Lumia modellen: van 5,6 naar 7,4 miljoen, +24%

http://tweakers.net/nieuw...oons-opnieuw-stijgen.html

Die cijfers vallen helemaal niet mee vanuit de optiek van Apple. Die cijfers zijn ronduit alarmerend.
Net hoe je het bekijkt, als je weet dat Apple bijv elke winter 100% stijgt dan is een daling per kwartaal niet zo erg natuurlijk, zolang dat maar niet die stijging uit de winter teniet doet is er sprake van groei (jaar over jaar)...

Apple zakt elk jaar na die winterlaunch (begin was het nog zomerlaunch), dus volgens jouw al jaren alarmerend?
Cijfers spreken voor zich.

Stel volgend jaar over hetzelfde kwartaal is het wederom -16% van dit kwartaal, ofwel van 31 miljoen naar 25,7 miljoen terwijl bijvoorbeeld Nokia wederom een positief percentage laat zien van misschien wel weer +24%.

Dan nog stellen dat het maar is hoe je het bekijkt?

Haalde Nokia aan omdat hun cijfers laatst gepubliceerd werden hier op tweakers.net maar lees juist vandaag dat bijvoorbeeld ook een LG het niet onaardig doet: http://tweakers.net/nieuw...omma-1-miljoen-stuks.html

Apple is marktaandeel aan het verliezen.
Het zal beslist te maken hebben met de toegenomen concurrentie in die marktsegmenten. Concurrerende merken worden ook steeds bekender bij de mensen die op kennistechnisch vlak wat minder gevorderd zijn dan de gemiddelde tweaker.

Als je vroeger "tablet" zei, dacht je automatisch aan een iPad. Bij "smartphone" dacht je aan een iPhone. Tegenwoordig is dat (gelukkig) niet meer zo.

Er is nu veel meer keus. Dat heeft als voordeel dat je een apparaat kunt uitkiezen dat precies aansluit bij je wensen en de kans groot is dat je beduidend minder diep in de buidel hoeft te tasten voor die aankoop.
Het zal beslist te maken hebben met de toegenomen concurrentie in die marktsegmenten. Concurrerende merken worden ook steeds bekender bij de mensen die op kennistechnisch vlak wat minder gevorderd zijn dan de gemiddelde tweaker.
Ja maar t stomme is dat de heel veel mensen die ik ken hun Samsung of Asus gewoon iPad noemen :+
Net zoals vroeger een boel mensen hun draagbare niet-sony cassette speler een walkman noemden? En het zegt denk ik een boel over die mensen, plus het feit dat op sommige nieuws-media ook continu over iPads wordt gesproken in plaats van tablets.
een oranje auto noem je toch ook geen lamborghini of een rode sportauto een ferrari.
Nee, maar voor limonade vraagt men wel bv fanta, dat hangt van product tot product af.

Ook is er een duidelijk verschil, lamborghini en ferarri waren niet de eerste met die kleur en zowel, dan waren die zeker al niet toegankelijk voor het grote publiek. Google en apple waren de eerste, en hebben door hun marketingcampagne die woorden meteen ingeburgerd.
Het is gewoon een begrip geworden. Hetzelfde heb je met mensen die het "googlen" noemen als ze iets opzoeken op een zoekmachine die niet persé van Google hoeft te zijn.
Dat is net zoiets als TomTom voor (auto)navigatie of Maggi voor smaakmakers.
"
Als je vroeger "tablet" zei, dacht je automatisch aan een iPad. Bij "smartphone" dacht je aan een iPhone. Tegenwoordig is dat (gelukkig) niet meer zo. "


Ik kan een hele redenatie gaan beginnen maar het is gewoon niet zo, niemand die geen ipad/iphone of andere apple apparaat had dacht zo.
lijkt me gewoon een combinatie van meer concurrentie, en het feit dat iedereen die een tablet/ipad wil er ondertussen wel 1 heeft.
Yep. En veel mensen kopen een carrefour tablet van 150 euro, denkend dat het "toch hetzelfde is als een ipad".
Denk het niet, meeste mensen die ik ken hebben toch echt de originele iPad.
Ik zou ook de iPad aanraden aan de meeste mensen. Terwijl ik zelf een Nexus 7 heb. Ik vind Android fijn. Maar de iPad heeft gewoon veel meer content voor de gewone persoon. En de iPad werkt ook gewoon lekker. Kan ik niet ontkennen.
Ik WIL het niet eens ontkennen.

90% van mijn device's in huis zijn op basis van android, telefoons, en tablet, maar ik vindt zelf de iPad een fijner apparaat ( als tablet )
Waarom moet er een scheiding zijn, als het voor jou werkt, is het toch goed ?

Mijn neefje (18) is zo'n 'applefanboy'
Werkt zich een slag in de rondte, om maar elke keer de nieuwste modellen te kunnen kopen, en vloekt en tiert op de apparaten van mijn kinderen, omdat het "toystory" speelgoed is.
Ik heb hem gevraagd wat er mis was met toystory, en het was een kinderachtig domme en simpele tekenfilm .......

* FreshMaker genoot van zijn verbazing over wie de "producer" (pixar) was ....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True