Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 19.891 •

Via een veiling worden de rechten op een aantal game-series van Atari verkocht. Het hoogste bod op Total Annihilation werd uitgebracht door Wargaming en Rebellion is in de race voor de rechten op Battlezone. Stardock Systems biedt het meest voor Star Control.

Uitgever Atari heeft faillissement aangevraagd en daarom moet het bedrijfsonderdelen verkopen. Als gevolg hiervan worden de rechten op een aantal games uit de stal van de uitgever geveild. De biedingen zijn inmiddels binnen en op 24 juli zal in een zitting van de United States Bankruptcy Court bepaald worden wie de rechten in handen krijgt. Het Bankruptcy Court heeft de bieders echter al bekendgemaakt.

Zo bracht Wargaming, bekend van het gratis speelbare World of Tanks, het hoogste bod uit op Total Annihilation. Het Wit-Russische bedrijf heeft ook het hoogste bod uitgebracht op Master of Orion. Het Engelse Rebellion lijkt de rechten op Battlezone en Moonbase Commander in handen te krijgen, terwijl Stardock Systems het hoogste bod uitbracht op Star Control.

De rechten op twee series van Atari zijn al verkocht. Uitgever Nordic Games kocht de rechten op Desperados en Silver. De uitgever nam ook al de rechten op Darksiders, Red Faction en MX vs. ATV over van THQ. De situatie van Atari lijkt op die van THQ. Ook die kon niet meer aan de financiële verplichtingen voldoen, waarna een poging strandde om het gehele bedrijf te verkopen. Daarna werden de rechten op de diverse games van THQ in twee rondes geveild.

Total Annihilation

Reacties (65)

Uber heeft ook geboden op TA, maar dus niet gewonnen.

Ik zou Atari echt niet vergelijken met THQ. THQ was nog een respectvol bedrijf met goede games. Vooral de laatste jaren dan toch.
Dat kan je van Atari niet zeggen.
Het is geen inhoudelijke vergelijking. De situatie waari beide bedrijven verkeren is vergelijkbaar, meer niet. Al had THQ met Homeworld, Supreme Commander en Company of Heroes ook best aardige namen in huis, hoor :)
Atari was geen respectvol bedrijf? Misschien moet je eens even in de geschiedenis duiken. Wat nu Atari heet stamt af van GT Interactive en Infogrames.
Ben jij al eens in de geschiedenis gedoken dan?
Sinds het Atari noemt is het alleen maar bergaf gegaan.
Ze zagen het waarschijnlijk veel te groots of er hebben er een aantal hun zakken goed gevuld.
In mijn ogen draaide het alleen maar om de naam.
Dus alleen omdat het de laatste paar jaar slechter is gegaan is het geen respectvol bedrijf geweest?
Dan zullen EA, Activision, Ubisoft, Nintendo en SCEE wel heel weinig respect van jou genieten.
Als ik het artikel lees haal ik er uit dat dit de mensen zijn die geboden hebben, en dat het morgen pas duidelijk is wie wat heeft 'gewonnen', want dan maakt de rechter het final. Alleen de bieders zijn bekend gemaakt, dus het is nog niet duidelijk wie wat gekregen heeft.

Dus of Uber heeft niet geboden (want hij staat niet in het lijstje van dit artikel), of het lijstje van dit artikel is incompleet :P
Heb je de tabel met "Succesful bidder" en "Back-Up bidder" niet gezien dan?
Misschien ook eens de sources bekijken.
Stond gisteren trouwens al op Joystiq.
Atari geen respectvol bedrijf? Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond bijvoorbeeld Act of War: Direct Action een briljant spel dat eens anders werkte dan alle C&C games waarin ingraven + veel units bouwen zin had. AoW had echt een goed verhaal en vereiste een doordachte strategie.

Als Atari alleen crap op de markt bracht, zou er ook niemand op bieden :)
Ik speel het al 15 jaar :D
Hoe zit het eigenlijk met Rollercoaster Tycoon?
Ja me vriendin verwacht daar ook nog iets van. Hopelijk worden die rechten ook verkocht aan een bedrijf wat goeie potentie ermee kan hebben.
Neen, die antwoord het niet. Geen van beide (RCT en TDU) zijn tot op heden verkocht.

Ze staan wel te koop maar zijn natuurlijk niet de goedkoopste. Ik hoop dat beide titels wel een goede thuishaven krijgen.
dat zeg ik ook niet, ik zeg dat die te koop staat. Kon ook zijn dat de atari de rechten had geleend ipv gekocht.
En wargaming heeft ook de maker van de Supreme Commander gekocht. Klinkt interessant! :D
En vergeet niet ze hebben ook nog eens de studio gekocht die TA en SC gemaakt heeft namelijk Gas powered games! Dit zal vast ook iets hiermee te maken hebben.
En vergeet niet ze hebben ook nog eens de studio gekocht die TA en SC gemaakt heeft namelijk Gas powered games! Dit zal vast ook iets hiermee te maken hebben.
TA is gemaakt door Cavedog, niet door GPG. Die bestonden toen nog niet.
Vergeet niet dat bij GPG heel veel mensen van Cavedog zitten, o.a. Chris Taylor. GPG mag dan wel geen Cavedog heten, maar toch is het een soort-van cavedog.
Nog beter: de designer van TA is het hoofd van GPG (makers van Supreme Commander).

Wargaming heeft dus nu de rechten en de maker van Total Annihilation!

[Reactie gewijzigd door gjkamstra op 23 juli 2013 10:38]

De designer is is Chris Taylor, die overigens dus ook hoofd van GPG was.

Het team van GPG dat SupCom heeft gemaakt was ook een groot gedeelte dat TA heeft gemaakt.

Echter, datzelfde team, dat technisch verantwoordelijk voor TA en SupCom was, was al lang bij GPG weg, en gaat nu verder onder de naam Uber. Dat team wat nu dus Planetary Annihilation aan het maken is.

Dus Wargaming, heeft nu de naam, en de studio die de vorige games op zijn naam heeft. Echter, heeft het niet het team dat de games op zijn naam heeft. (Behalve Chris taylor)

Terug ontopic: Ik hoop dat ze het TA een opvolger kunnen geven. Ik zie Planetary Annihilation van Uber met plezier tegemoet, maar een nieuwe RTS in de universe van Total Annihilation, zie ik ook graag tegemoet.
Ik volg Uber/Planetary Annihilation redelijk, maar wat ik tot nu toe begrepen heb zitten bij Uber een aantal van de mensen die aan TA en SC gewerkt hebben (vooral van de wat hogere functies), maar is lang niet het hele team overgestapt naar Uber.

Overigens zou het vreemd zijn als het hele team over naar Uber is, gezien er bij het PA team ook nog mensen van EA LA/Westwood en Bethesda zitten. Zou een beetje een groot en duur team worden voor zo'n kleine studio niet?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2013 11:35]

De 2 grote namen uit de TA/SupCom dynasty zijn Chis Taylor, John Mavor (uber).

9 tegen 10 dat TA van GOG gaat verdwijnen. Als je slim bent koop je hem nog snel (als je hem nog niet hebt)
Ik heb hett eenbeetje groot geschreven, maar de mensen die voornamelijk de techniek van TA en SC hebben gedaan, zijn de mensen die nu bij uber zitten.

Je hebt overigens gelijk dat het niet het hele team is, maar inderdaad, de core programmeurs, zitten voornamelijk bij uber
Wat wil het zeggen, dat het technische bij Uber zit en niet bij SupCom.

Ik snap niet dat mensen daar zoveel waarde aan hechten. Een team bestaat toch uit meer dan alleen technische mensen? Daarbij was SupCom op een aantal vlakken nou niet echt efficiŽnt te noemen! Helemaal niet op multiplayer gebied. Hoewel dat met een paar patches wel wat beter was geworden.
Het is wel te zien aan de slechte games die GPG uitbrengen dat er wel degelijk wat goeie devs naar Uber zijn gegaan.

Namelijk Demigod en het gedrocht SC2 wat de superieure SC1 moest vervangen.
Deze 2 games waren anderhalf jaar na oprichting van Uber uitgebracht. Verkochten slecht en was het ondergang van GPG.
Uber doet momenteel geen goede zaken op Steam. De discussie en communicatie omtrent de Kickstarter > Steam Retail prijs is nog steeds niet afgerond en Uber doet er niets aan om die onvrede weg te nemen. Men vraagt momenteel op Steam 90 euro voor een alpha versie en daarin zijn ze uniek.

Het beeld van Uber als een stel zakkenvullers (want: vreemde communicatie over Kickstarter-doelen en later toch om meer geld vragen van de 'community', inclusief compleet overpriced Galactic Edition etc.) komt toch steeds sterker naar voren en ik vraag me dan ook af hoe lang PA daadwerkelijk support gaat krijgen en in welke vorm het uiteindelijk op de schappen komt te liggen.

Er zijn al verschillende features van de originele Kickstarter belofte uit PA gesloopt, en als je de forums volgt, zit er bar weinig vooruitgang in de features die er nog wel moeten komen. Uber zegt meer geld nodig te hebben... Maar er komen wel triomfantelijke verhalen over een groter kantoor en meer voorzieningen. In alles is de communicatie onbetrouwbaar en tegenstrijdig, het wijzigt vaker dan de standpunten van onze gemiddelde regering onderhand...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 juli 2013 13:30]

Als kickstarter van PA ben ik het niet eens over dat de communicatie slecht is. De kickstarter-doelen zijn naar mijn mening niet veranderd. De features die ze in de trailer hebben uitgebracht zijn nog steeds leidend.

Ik heb de alpha goed bekeken en ik moet zeggen dat de kwaliteit telkens beter wordt. Bijna om de week komt er wel een nieuwe build uit waar in veel bugs opgelost zijn (vergeet niet dat de game ook werkt op Linux en Mac). Daarnaast hebben ze veel kennis over gamebalance. De communicatie in deze fase is op een lager pitje en dat vind ik logisch. Ze focussen zijn namelijk volledige op de game en hebben niet zo'n groot team als bijvoorbeeld EA heeft. Iedereen moet aan de bak.

OT:

Ik heb in PA meer vertrouwen dan in de eventuele nieuwe TA van Wargaming. Chris Taylor heeft zijn tijd gehad en hopt doelloos rond voor funding om weer eens een statement te maken. Dat de devs weggingen na Supreme Commander bij Gass Powered Games (die opgericht is door Chris) zegt naar mijn mening al genoeg over wat voor CEO hij is.

Persoonlijk gun ik het Uberent de rechten van TA aangezien dit voor de devs denk ik meer emotionele waarde heeft dan voor Chris Taylor alleen.
Ik zeg ook niet dat de jongens van Uber still zitten, maar er wordt wel belachelijke filosofie op na gehouden.

"Je mag bij ons meetesten als QA vanaf de Alpha, maar dat kost je dan wel meer dan twee keer zoveel als het kopen van de game zelf"

Het is goed om eens na te gaan wat er nu werkelijk aan de hand is. Vroeger kreeg je nog gratis Alpha invites. QA testen is werk. Je mag dit natuurlijk anders zien, maar dat is wel de wereld op z'n kop.

PA is echt niet zo'n enorm project dat het anderhalf keer de prijs moet hebben van een gemiddelde triple-A titel (waar ook budgetten van miljoenen dollars aan hangen, ik durf zelfs te zeggen dat het merendeel van de grote titels meer kosten opleveren dan PA). Waarom heeft Uber anderhalf keer zoveel geld nodig als welke andere developer dan ook?

Ik ben meer aanhanger van de indruk dat Uber een slim project heeft gevonden om na Kickstarter de game in retail te gooien (want dat is ie gewoon als je 'm op Steam dondert voor deze prijs) en gebruik te maken van het nostalgische product TA om maximaal geld binnen te scheppen. Nog een emotie die misbruikt wordt is de indruk dat 'iedereen mag meepraten en invloed heeft' op de game. Dat is nu helemaal hip en wordt enorm belangrijk gevonden, maar valt in de praktijk toch erg bar tegen. Hele volksstammen vallen voor deze effectieve marketing.

De bottom line, iets meer argwaan tov al deze geweldige Kickstarter 'indie' developers en oude rotten uit de business die een comeback maken is echt wel op zijn plaats. Er wordt slim gebruik gemaakt van de hype en de nostalgie van games uit je kindertijd - dat is een trend die je bij heel veel Kickstarters ziet. Bij Chris Taylor was het overduidelijk, bij Uber moet je gewoon wat vraagtekens plaatsen anders houd je jezelf voor de gek.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 juli 2013 16:12]

Dat ze extra geld vragen voor de Alpha invite ben ik met je eens dat het van de zotte is.En dat ze misbruik maken van een TA franchise waarbij de look bijna naadloos overeenkomt met PA en doen alsof TA == PA (wat betreft bugdetering) zet ik zeker ook vraagtekens bij.
Wargaming heeft dus nu de rechten en de maker van Total Annihilation!
*GRUWEL*
Ik vind het griezeliger wat ze met Master of Orion van plan zijn, al kijk ik uit naar een nieuwe versie.
Wat dan wel weer minder is, is dat gas powered games die laatste jaren geen kwalitatief goede games meer hebben afgeleverd.

Dungeon Siege 1/2 en Supreme Commander waren natuurlijk prima games. Space siege was dat echter zeker niet. Supreme Commander 2 is ook twijfelachtig te noemen. Age of Empires online vond ik ook slecht uitgewerkt (coop? gewoon een 2e towncenter in dezelfde map ploppen en dan eerst 500 food grinden).Demigod kan ik ook geen topgame noemen...

Sinds 2008 is het wat mij betreft helemaal niks meer met gas powered games. Je ziet wel vaker dat dev's niet met de tijd mee kunnen (denk aan Chris Sawyer, Westwood (zitten nu bij Trion te falen aan End of Nations), Maxis (simcity 5/spore), enz).

Overzichtje: doorgestreept slecht wat mij betreft:
Dungeon Siege
Dungeon Siege: Legends of Aranna (uitbreidingspakket voor for Dungeon Siege)
Dungeon Siege 2
Dungeon Siege 2: Broken World (uitbreidingspakket voor Dungeon Siege 2)
Dungeon Siege: Throne of Agony (voor de PlayStation Portable)
Supreme Commander
Supreme Commander: Forged Alliance
Space Siege
Demigod
Supreme Commander 2
Age of Empires Online


Dat gaat waarschijnlijk geen pre order worden ;).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2013 16:14]

En die studio (Gas Powered Games) is weer opgericht door Chris Taylor de bedenker van Total Annihilation.
Idd, "de" Chris Taylor die een beetje lag te bleiten op de community omdat niemand geÔnteresseerd was in Wildman, nadat ie de kickstarter zelf helemaal verknoeid had...
Dit, inderdaad, zie ook mijn comment over het huidige Uber en hun handel en wandel met betrekking tot Planetary Annihilation hierboven.

Dit gaat echt niet goed komen. Old boys'...
Een zwarte dag wat mij betreft voor de singleplayer RTS gamer dat Wargaming TA weet binnen te hengelen.
Wargaming > zakkenvullende §_§ figuren uit Wit Rusland kopen Total Annihilation en de spirituele opvolger Supreme commander om er straks online melkkoeien van te maken in plaats van de titels hun ijzersterke basis te laten behouden en ver weg te houden van multiplayer §§§ bullshit.
Dat is wel erg dramatisch gesteld. Het verdienmodel van Wargaming's WoT vind ik zelf helemaal niet onaardig. Je kan het 100% van het spel spelen zonder ook maar 1 euro te besteden.

Het lijkt me eigenlijk heel gaaf om een free-to-play online RTS te spelen. Company of Heroes online (R.I.P.) vond ik echt geweldig. Het is natuurlijk de vraag of er een sterke SP of coop campaign aan vast komt te zitten. De maakt of breekt het wel een beetje, anders is het niets anders dan een moba met veel units.
Nu nog kijken wat er gebeurt met de kickstarter van Planetary Annihilation, die tweede lijkt toch een echt een bijna directe afstammeling van de eerste.
PA ziet er tot dusver erg gelikt en goed speelbaar uit: http://pamatches.com/

Gaat denk ik voor de TA fans wel een goeie game worden.
The influential Total Annihilation series was designed by Chris Taylor while at Cavedog Entertainment. He's now an employee of World of Tanks maker Wargaming making an unannounced free-to-play game.
De serie is dus weer terug bij "de maker" van het spel. Hopelijk komt er een vervolg welke net zo goed is als de orginele spellen.
Ach, Supreme Commander was volgends GPG de "spirituele opvolger" van TotalA, maar kwa gameplay kwam het, imho, niet eens in de buurt. Deel 2 was al helemaal een aanfluiting.

Ik verwacht persoonlijk in ieder geval een incash-koe van die studio, zeker nu het onder het beleid van Wargaming staat.
Ze hadden SC2 beter onder een andere naam kunnen uitbrengen. SC1 gaf je nog massive battles en unieke elementen van TA. Maar SC2 is niet meer dan een generieke 13in een dozijn strategie game. Dus ik ben eigenlijk niet amused dat GPG de volgende SC3 of TA2 gaat ontwikkelen. Liever Planetary Annihilation supporten die echt trouw blijft aan de TA serie.
Amen!

Bij TotalA had je nog levels waar je je goed kon positioneren ( op een heuvel bijvoorbeeld). Bij SupCom waren de levels zo plat en was het zo veel mogelijk produceren en op een gegeven moment alles selecteren en aanvallen.

Ik heb dan ook totaal geen vertrouwen meer in Chis Tayler.
Het is nog steeds een geweldig spel. Veel tijd mee doorgebracht. Nu vraag ik me af of Wargaming net zo flexibel gaat zijn met de francise. Supreme commander was gewoon TA met een andere naam en ook Planetairy annihilation is verdacht gelijkend hierop. Ze zouden uber het best wel moeilijk kunnen maken denk ik als ze dat zouden willen.

Langs de andere kant ben ik wel zeer tevreden dat iemand die goed in de slappe was zit het IP in handen krijgt. Nu is der weer hoop dat er een waardige opvolger komt. Die de naam TA waardig is.
Het is vrij grappig, dat het faillissement een goede zaak gaat zijn voor de gamers. Atari heeft al jaren blijven zitten op al die titels, zonder dat ze er iets mee deden ( behalve uitmelken ).

Door de faillissement, kopen bedrijven dat interesse hebben in deze titels, deze over voor een fractie van de prijs, en is de kans groot, dat we voor de meeste titels, binnen x aantal jaren, terug nieuwe games gaan zien.

Moest een bedrijf deze titels willen kopen, rechtstreeks van Atari, of een game ontwikkelen met Atari hun toestemming, dan waren ze volgens mij veel meer geld kwijt.

Soms is een faillissement een goede zaak. Hetzelfde zou ook eens mogen gebeuren met EA, dat intussen zoveel gekende game namen in hun catalogus heeft wegens al de goede firma's dat men opkocht ( en laten kapot gaan heeft ), en waarmee men niets doet, behalve "melken".
TA was geweldig en zijn tijd ver vooruit.....dat geluid van die kanonnen en de mappen met eilandjes in ondiep water.....super en veel gespeeld. Vliegtuigen en bootjes laten patrouilleren....geweldige game.

[Reactie gewijzigd door RHF op 23 juli 2013 10:51]

De battlezones uit de jaren 90 staan in mijn alltimes favorite lijst :) Nog maar een paar jaar geleden heb ik ze opnieuw gespeeld. Als daar een mooie remake van komt ben ik blij
De battlezones uit de jaren 90 staan in mijn alltimes favorite lijst :) Nog maar een paar jaar geleden heb ik ze opnieuw gespeeld. Als daar een mooie remake van komt ben ik blij
Het principe is geweldig (FPS+volle RTS combineren), maar de uitwerking was minder. De combinatie zou de spelers die fan zijn van een enkel genre weren

Wat ik graag zou zien voor multiplayer is een goed werkende RTS-mode voor een commander en een FPS-mode voor de spelers in squads van de teams. Maak van de units die de saaie klusjes moeten doen (resources verkrijgen, bouwen, etc.) autonome eenheden onder controle van de Commander en laat de spelers zich bezig houden met het leuke werk (verdedigen, aanvallen, verkennen...).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2013 13:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.