Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 20.393 •

Nokia brengt de grote Lumia 625 met 4,7"-scherm en 4g tegen het einde van het jaar in Nederland uit. Dat laat de fabrikant weten aan Tweakers. De fabrikant presenteerde de telefoon dinsdagochtend. De smartphone heeft het grootste scherm tot nu toe in de Lumia-reeks.

Naast een groot scherm heeft de telefoon voor een goedkoper model ook een grote accu: waar de Lumia 620 het met een 1300mAh-accu moet doen, krijgt de Lumia 625 een 2000mAh-accu mee. Dat is even groot als die van de Lumia 920 en 925, maar die hebben allebei wel een scherm met veel hogere resolutie.

De Lumia 625 heeft een 4,7"-lcd met een resolutie van 800x480, terwijl Nokia op zijn duurste modellen een 4,5"-paneel met 1280x768 pixels gebruikt. De HTC Titan van anderhalf jaar geleden heeft eveneens een 4,7"-scherm met 800x480 pixels, wat maakt dat de interface van Windows Phone groter wordt afgebeeld dan op andere toestellen en schermen met hogere resolutie.

De telefoon draait op een Qualcomm Snapdragon 400 MSM8930-soc, dezelfde als in de HTC One Mini. De soc bevat twee Krait 200-processorkernen die Nokia op de standaard kloksnelheid van 1,2GHz heeft gehouden. De gpu is een Adreno 305, eveneens van Qualcomm. Het werkgeheugen heeft een grootte van 512MB, waardoor grafisch zwaardere games - die de gpu op deze resolutie moet kunnen draaien - niet op het toestel kunnen worden geïnstalleerd.

De Lumia 625 heeft door gebruik van die soc ook ondersteuning voor 4g, op de in Nederland gebruikte frequenties van 800-, 1800- en 2600MHz. Daardoor kan de telefoon bij release gelijk op de 4g-netwerken van KPN, Vodafone en T-Mobile en mettertijd ook op dat van Tele2.

De telefoon heeft dezelfde unibody-constructie van kunststof als veel andere Lumia's en beschikt over verwisselbare achterkanten, die in vijf kleuren leverbaar zullen zijn: wit, zwart, geel, groen en oranje. De achterkanten zijn volgens Nokia semi-transparant.

De telefoon komt uit met Windows Phone 8 GDR2, waarin fm-radio geactiveerd is. Bovendien staat Nokia's Amber-update bij release op de telefoon wat ondersteuning voor bluetooth 4.0 met zich meebrengt. Nokia maakt nog geen adviesprijzen bekend voor Nederland, maar de adviesprijs die Nokia internationaal geeft zou met Nederlandse btw uitkomen op 266 euro.

ToestelLengteBreedteDikteGewichtSchermResolutieSoc
 Lumia 625  133mm 72mm   9,2mm  159g  4,7"  800x480  MSM8930
 Lumia 620  115mm  61mm  11mm  127g  3,8"  800x480  MSM8227
 Lumia 720  128mm  68mm  9,0mm   128g  4,3"  800x480  MSM8227
 Lumia 820  124mm  69mm  9,9mm  160g  4,3"  800x480  MSM8960
 Lumia 920  130mm  71mm  10,7mm  187g  4,5"  1280x768  MSM8960
 Lumia 1020  130mm  71mm  10,4mm  158g  4,5"  1280x768  MSM8960

Nokia Lumia 625

Reacties (69)

800x480 resolutie op een 4,7" smartphone is nogal laag niet?

Waarom zou je een 4G telefoon uitrusten met een 800x480 scherm.

[Reactie gewijzigd door LolypopsorCandy op 23 juli 2013 10:37]

Omdat een telefoon misschien gemaakt is om te bellen ? Onee wacht....
Als je je telefoon alleen gebruikt om te bellen heb je ook geen 4.7 inch 4G telefoon nodig denk ik.

[Reactie gewijzigd door LolypopsorCandy op 23 juli 2013 10:32]

Ik vind het ook een vreselijk idee, 201 pixels per inch.
Maar Samsung heeft met zijn Galaxy Mega reeks van dit jaar ook niet een top-resolutie, terwijl die phones wel 'goed' verkopen. Wellicht dat de term Galaxy hier de truck doet of wellicht geilt de gemiddelde consument gewoon op een groot scherm.
of er is maar een klein gedeelte dat geilt op hoge resolutie :P merendeel van de personen die een midrange toestel kopen weten amper wat resolutie inhoud, denk niet dat die zich druk maken om deze reso.
Omdat het ding maar pak 'm beet 260 euro gaat kosten. Dan moet je toch ergens op beknibbelen. Je moet niet de doelgroep vergeten.

Bron: http://wmpoweruser.com/no...and-availability-details/
De Samsung ATIV S en HTC 8X kosten ook ~250 euro, en hebben geen misselijke specs. Ga er maar van uit dat deze 625 in de praktijk eerder 200 euro gaat kosten.
die samsung was 200e bij de saturn and de htc 220e op ibood
Moah de lumia 820 heeft dat ook. ik vraag me eerder af of de covers uitwisselbaar zijn met de 920
En de andere vraag die in me opkomt: waarom de 625? qua specs nagenoeg identiek aan de 820 (de 625 heeftiets minder geheugen, en een andere processor) maar net zo groot als een 920 en ik gok ongeveer evenduur als de 820 nu.
Alleen een toevoeging 4g is nieuw imo, en dat netwerk is nog niet echt volwassen in nederland
Is dit toestel dan enkel voor amerikaanse markt bedoeld? Wat wil nokia hier mee? meer keuze is vaak goed, maar zo wordt t wel een wirwar van modellen
Het grote verschil in de Windows Phones is dan ook de processor en het werkgeheugen. Vandaar dat hij gewoon in de 6xx serie wordt geplaats waar hij in principe ook thuis hoort. Hij gaat dan ook wel een stuk minder kosten als de Lumia 820, behalve in het begin aangezien eerst de adviesprijs wordt aangehouden. De 920 ziet er toch compleet anders uit en de covers zullen dan ook niet uitwisselbaar zijn.

Het is een heel ander toestel voor een heel andere prijs. Daarnaast is 4G ook in de Verenigde Staten (niet Amerika) groter, maar ook in Nederland begint dat en een fabrikant maakt vaak toestellen die niet regio specifiek zijn. Dus een model met 4G en 3G apart zal meer kosten dan overal 4G en het staat toch leuk op papier. Veel mensen weten nog niet eens dat ze hier vaak nog op 3G zitten en scheppen vaak nog op dat ze sneller internet hebben.

Grote Windows Phone toestellen voor een zacht prijsje waren nog niet echt goed te vinden. Natuurlijk moet je veel inleveren als de scherm resolutie, maar gelukkig is de GUI van Windows Phone toch al zo blokkerig ;) Als de prijs goed is, dan zou ik er best eentje willen om op te developen.
Moah de lumia 820 heeft dat ook. ik vraag me eerder af of de covers uitwisselbaar zijn met de 920
En de andere vraag die in me opkomt: waarom de 625? qua specs nagenoeg identiek aan de 820 (de 625 heeftiets minder geheugen, en een andere processor) maar net zo groot als een 920 en ik gok ongeveer evenduur als de 820 nu.
De 820 zal voor het holiday season ook ongetwijfeld vervangen zijn door een nieuw sneller toestel (de 825?) dat dan weer 400-450 euro zal kosten
Alleen een toevoeging 4g is nieuw imo, en dat netwerk is nog niet echt volwassen in nederland
KPN biedt vanaf komende maand maart toch al landelijke dekking.
Een toestel van 250 euro met 4G zal dus wel welkom zijn voor hun pakketaanbiedingen.
Moah de lumia 820 heeft dat ook. ik vraag me eerder af of de covers uitwisselbaar zijn met de 920
Ik denk het niet, de 920 heeft een compleet andere body, andere hoeken en aansluitingen e.d.
Alleen een toevoeging 4g is nieuw imo, en dat netwerk is nog niet echt volwassen in nederland
Is dit toestel dan enkel voor amerikaanse markt bedoeld? Wat wil nokia hier mee? meer keuze is vaak goed, maar zo wordt t wel een wirwar van modellen
Omdat een fabrikant niet rechtlijnig denkt, zoals menig tweaker.

4G is een selling point, de meeste gebruikers hebben er geen echt nut voor, maar het is nieuw, en het verkoopt.
Dat de providers NOG geen dekkend netwerk is, is voor Nokia geen issue, als men daarmee rekening gaat houden, komen de kip en ei vragen weer op tafel.

Iemand moet de stap zetten, en wbt 4G, dat wordt uitgerold, dus uiteindelijk is het handig dat het toestel het al "kan"
Hij is groter dan de 920 de afmetingen en het scherm ook, verder heeft de 920 geen verwisselbare covers, de cover lijkt meer op die van de 820, en die is ook kleiner dan deze telefoon. dus uitwisselen lijkt mij niet mogelijk.
@Damusic2me
De specs zijn juist niet nagenoeg identiek.
Proc 1.5 vs 1.2
En een geheugen halvering 1 GB geheugen ipv 512.
Er is dus juist wel een duidelijk verschil tussen een L625 en L820.
Hiermee heb je gelijk DE scheiding tussen 520/620/625/720 enerzijds en de 820/920/925 anderzijds ;)

[Reactie gewijzigd door Sake op 23 juli 2013 12:53]

Wellicht omdat de prijs dan navenant lager kan zijn en daarmee aantrekkelijk als eerste toestel voor menig persoon in landen/gebieden als India, China, Latijns Amerika etc en ook voor nog potentiele kopers in de EU. Niet iedereen heeft budget of interesse voor 300+ ppi en heeft uberhaupt al een smartphone gehad.

Dit is een beetje alsof een Porsche rijder zicht verbaast over het feit dat er ook mensen zijn die minder dan 200-300 pk in de motor acceptabel vinden. :)
Zucht.
heb je weer zo'n pixelneuker....

Ja het is wat scherper, maar b.v de iphone had tot de iPhone 4 een resolutie van 320×480 op een 4" scherm en daar klaagden weinigen over. Toen ik wegens reparatie mijn iPhone 4S tijdelijk een iPhone3 als leentoestel had, had ik geen problemen met de resolutie, maar meer met de stroperige traagheid van dat ding..... navigatie loopt vast en zo als het wat drukker werd, in het centrum van Berlijn...

Fijn dat jij graag fullHD op een telefoontje hebt, met mijn ogen heb ik er vrijwel niets aan, dan liever een fatsoenlijke batterijlevensduur! Dit is dduielijk geen telefoon voor jou, maar anderen hebben andere prioriteiten - leef ermee!
Het was slechts 3.5" tot de iPhone 4S HD Plus, beter bekend als iPhone 5, maar goed voor ieder wat wils toch? Het enige positieve aan de iPhone serie vind ik, versimpelde interface (ten tijde van de eerste iPhone) en de high-density schermen (ten tijde van de iPhone 4) nu lijkt Windows Phone echt achter de feiten aan te lopen voor een behoorlijke prijs.
Ik had hier bij het vorige bericht over dit toestel (het gerucht) ook kritiek op. Echter sprak ik kortgeleden iemand die de lettertjes op z'n iPhone zonder een leesbril niet kan lezen. Alles wat groter weergeven is voor een bepaalde groep nog niet zo gek...

...al vind ik eigenlijk dat het OS dat met een schaalinstelling op zou moeten vangen (uiteraard met een minimum en een maximum). Dat zou 1920x1080 schermen op 5" ook wat meer echt nut geven dan het nu heeft.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 23 juli 2013 15:10]

Android kent twee soorten pixels, echte pixels en Density-independent pixel (dp)
Bron: developer.android.com: Supporting Multiple Screens - Terms and concepts

Ik kan me haast niet voorstellen dat Windows Phone niet een soortgelijke oplossing heeft.
Omdat de meeste mensen geen drol geven om resolutie. Veel tweakers trouwens ook niet, mezelf incluis.

Dus, het is heel normaal om een 4G telefoon uit te rusten met een 800*480 scherm. Een domme redenering eerder om te stellen dat dit niet logisch is.
Typische middenklasse specs: groot scherm, geen idioot hoge resolutie.
Op the Verge staat het volgende over de prijs:

The Lumia 625 will be available in orange, green, and yellow, as well as more-conventional white and black models. It'll start at £200 / ¤220 off-contract in the UK / Europe, making it the company's lowest-priced LTE handset ever.
Gezien die ponden prijs zal dat zal dus wel 229-259 euro zijn als prijs.

Voor een 4G enabled toestel is dat heel goed.

[Reactie gewijzigd door hAl op 23 juli 2013 10:27]

Op zich een slimme zet van Nokia:
op een goedkope smartphone internetten met LTE -snelheid op een groot scherm.
Daar is zeker een markt voor.
Op zich een slimme zet van Nokia:
op een goedkope smartphone internetten met LTE -snelheid op een groot scherm.
Daar is zeker een markt voor.
Dat geloof ik zeker, dat daar markt voor is. Maar de vraag is hoe lang het zal duren voordat er ook allerlei Android telefoons met soortgelijke specs op de markt zijn. Sterker nog... die zijn er al! De Samsung Galaxy Express heeft zeer vergelijkbare specs en een vergelijkbare prijs. OK, scherm is 4,5"ipv 4,7" maar daar staat tegenover dat het werkgeheugen 1GB is.

En de Lumia 625 komt pas tegen het eind van dit jaar in Nederland op de markt. Tegen die tijd zijn er vast meer telefoons gericht op dat segment.
yup is laag maar toch is alles goed te doen je bent wel veel aan het in zoomen en uit zoomen
Valt mee, mijn iPhone 4 heeft maar 3,5" scherm en een iets hogere resolutie en inzoomen moet ik zelden (en dan bedoel in landscape)
Voor 220 euro voor BTW is dit natuurlijk een prima toestel voor mensen met een budget en een wens voor een groter scherm. Daarnaast is het LTE, 4G ready mooi voor het kijken van film / video onderweg.

Prima extra keuze in het Lumia assortiment.
Het is jammer dat de app-store wat achterblijft ten opzichte van iOS en Android want voor de rest is Windows Phone een prima platform en de toestellen die onder andere Nokia maken zijn trendy, geraffineerd en super degelijk.

En nu komt er dus weer een nieuw budget model en als je ziet wat je daarvoor krijgt:
- Een lage prijs (adviesprijs van 220 euro zal wel snel dalen tot <200 euro)
- Windows Phone welke prima draait op mindere hardware. Het heeft t.o.v. van Android geen snelle processor nodig om snel te draaien.
- Qua software stopt Nokia er genoeg apps op voor bijvoorbeeld navigatie, muziek en meer.

Voor de mensen die een beetje smsjes/whappen, Facebook onderhouden, af en toe willen navigeren met hun mobiel, een muziekje luisteren en een beetje zitten bellen maar niet de hoofdprijs willen betalen, kan ik zeker dit soort toestellen aanraden.

Overigens vind ik de kleuren die ze voor dit toestel introduceren erg mooi. Vooral de oranje en groene varianten zien er nice uit. En ook de koptelefoonaansluiting die te zien is op het filmpje bij 0:08 is een mooie oplossing. Ziet er kleiner en flexibeler uit dan de standaard 3,5mm plug die de meeste fabrikanten hebben.

En voor de mensen die zeggen dat de resolutie niet goed is. De Titan had een 4,8" scherm met dezelfde resolutie. Het OS werkt prima en je ziet nergens kartels, randjes of andere gekke dingen. Er past alleen niet zo heel veel tekst op het scherm, dat is het enige echte minpunt wat je merkt. Daarentegen zijn de letters wel lekker groot. ;)
Die koptelefoon is optioneel vermoed ik. Die lijkt namelijk erg veel op de budgetlijn koptelefoons die ze gisteren hebben aangekondigd in samenwerking met Zound Industries. Zeker gezien het prijspunt van de 625 zal er weinig speciaals in de doos zitten, er wordt alles aan gedaan om de prijs laag te houden immers.
Het appstore verhaal is natuurlijk beetje kip-ei verhaal.
Zodra Nokia toestellen zoals deze blijft introduceren, en de markt voor WP8 groet, komen de apps vanzelf. Hetzelfde zag je met Android in het begin.

Voor de rest helemaal eens met je post.
Het is jammer dat de app-store wat achterblijft ten opzichte van iOS en Android
Ik heb onlangs een overzichtje gezien van de belangrijkste apps en wat de beschikbaarheid is van die apps op de verschillende platforms. Voor vrijwel alle apps is die er ook voor WP of is er een alternatief voor beschikbaar.

Veel mensen die dat als argument roepen vaak geen app noemen welke ze precies missen op het platform of weten niet dat er een alternatief voor is.
Ik ben eigenlijk wel tevreden over de app store. Er zijn geen apps meer waarvan ik denk, die mis ik nog.
Als ik even alleen op mijn homescreen kijk zie ik dit:
- Whatsapp
- NOS
- Nu
- ING
- Weer
- Nokia drive
- Nokia Maps
- Nokia Music
- Office
- Imdb
- Verbruikmonitor
- Box
- Shazam
- Anwb
- Evernote
- Facebook
- Line

En dan nog alle apps die wel geinstalleerd zijn maar niet op mijn homescreen (zoals, buienradar, 9292, youtube, schiphol, runtastic, thuisbezorgd, tvgids, ebay, uitzending gemist, etc.)

Ik mis eigenlijk niks meer :)
Mooie uitbreiding voor het Lumia-gamma. De gemiddelde tweaker wil natuurlijk een full-hd scherm + ocatcore, maar dat heeft ook z'n prijskaartje. Deze prijs ligt veel beter binnen het bereik van de gemiddelde consument, en die wil gewoon een vloeiend toestel met groot scherm, en die kijkt niet naar de resolutie, ram,... want dat is dezelfde consument die ook een 15,6" laptop met een resolutie van 1366*768 koopt.

Het kunnen nu éénmaal niet allemaal High-end telefoons zijn, maar met de 520 en de 620 heeft Nokia hier een heel mooie "goedkopere" line-up.
Ik heb nu de HTC Titan, ook een 4.7" met zelfde resolutie. Ik vind het best goed werken. natuurlijk zie je het verschil, maar in het dagelijks gebruik zeker niet storend. Zit eigenlijk al sinds de release van WP8 te wachten op een groter WP toestel. (En Samsung is niet echt mijn merk). Ik vind het iig een zinnige aanvulling op het Lumia assortiment.
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat de 620 de kleinste is van de hele reeks (kleiner dan 520)
En de 625 nu zo'n beetje de grootste is van de hele familie...
Ik had/heb ook een htc titan en een Lumia 920. Kan niet echt zeggen dat de Lumia 920 nou zo'n enorm beter beeld heeft ondanks de hogere resolutie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.