Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 36.936 •

De Xbox One kan tijdens singleplayergames automatisch de laatste vijf minuten gameplay opnemen. Uit die beelden kan de speler vervolgens zelf een compilatie samenstellen en die uploaden. Tijdens multiplayersessies kunnen de laatste 30 seconden bewaard worden.

Dat de Xbox One gameplaybeelden kan bewaren, was al bekend. Hoeveel er opgeslagen wordt, maakte Ken Lobb, creative director van Microsoft Studios, bekend tijdens de San Diego Comic-Con, in een interview over fighting game Killer Instinct. Volgens Lobb staat de functionaliteit intern bekend als Project Upload. "Het idee is dat je altijd opneemt," legt hij uit. "De laatste vijf minuten gameplay worden altijd opgeslagen op je harde schijf." Spelers kunnen vervolgens uit die laatste vijf minuten segmenten kiezen en aan elkaar monteren. Het is zelfs mogelijk om via Kinect een voice-over op te nemen. Via Kinect kunnen ook extra beelden opgenomen worden, zodat bijvoorbeeld picture-in-picture mogelijk wordt.

Lobb erkent dat de optie vooral geschikt is voor het vastleggen van gameplaybeelden van singleplayergames. Microsoft heeft echter ook gedacht aan multiplayergames. Als de speler de voice command Xbox, record that geeft, bewaart de Xbox One de laatste 30 seconden gameplay, waar de speler later gebruik van kan maken. Lobb wijdde niet uit over de optie om gameplaybeelden te streamen.

Microsoft heeft een streaming-optie wel aangekondigd. Ook Sony wil het mogelijk maken dat spelers gameplaybeelden van de PlayStation 4 streamen. Net als de Xbox One bewaart de console van Sony ook gameplaybeelden op de harde schijf, die achteraf bewerkt kunnen worden. Sony kondigde in eerste instantie aan dat de console 15 minuten gameplay bewaart. Een week geleden was Neil Brown, hoofd van Sony's r&d-afdeling daar echter minder stellig over. De console zou in staat zijn om 'enkele minuten' aan gameplay op te slaan.

Update, 23 juli, 10:05: Sony heeft inmiddels opheldering gegeven over de uitspraak van Brown. De consolebouwer bevestigt dat de PlayStation 4 de laatste 15 minuten gameplay opslaat.

Reacties (77)

Waarom kan je niet gewoon heel je gameplay opnemen (niet automatisch weliswaar, maar door dit zo in te stellen) in plaats van enkel de laatste 5 minuten automatisch? :s
Wellicht kan dat, alleen dat is (nog) niet aangekondigd. Dit moet je zien als een 'always on' capturing, zodat je altijd een gave actie achteraf kan grabben. Daarnaast zal er vast wel een echte 'record' functie komen. Vergelijk het met een 'timeshift' en 'record' functie van een DVR...
Leuk hoor, mooi dat je je gave actie terug kan bekijken. Maar is ALTIJD niet een beetje overdreven? Kun je die rekenkracht en opslagcapaciteit niet beter anders benutten? Ik heb nog nooit spijt gehad dat ik iets niet gecaptured had...
Het ligt maar net aan welke methode ze gebruiken. Je kan natuurlijk iets als een 1080p filmpje opnemen, of gewoon data van movement, in dat geval is het puur een registratie van waar iedereen is, wat ze allemaal doen enz, dat is relatief ligt. Diverse spellen gebruiken dat tegenwoordig, bijvoorbeeld Call of Duty: Black Ops (en waarschijnlijk 2 ook)
Maar als elke game het kan, legt dat nogal wat rare eisen op aan de gebruikte game engines.
Kans lijkt me groot dat er een filmpje wordt opgenomen, of mss als fallback.
Van de PS4 is al bekend dat er een aparte chip in de console zit die de video encoding doet, dit werd bij de presentatie vermeld. De XBox One zal wel iets vergelijkbaars doen. Movement data of controller inputs opslaan is praktisch gesproken onmogelijk, elk spel is anders gemaakt en kan random gebeurtenissen e.d. bevatten, inkomende netwerk data die het spelverloop beinvloeden, etc. Developers moeten doorgaans al behoorlijk veel moeite doen om dergelijke replay-functies binnen hun eigen spel goed te laten werken, laat staan dat de console het dus generiek voor elk soort spel zou kunnen.

Ik zou zelf trouwens ook liever zien dat elke sessie continu opgenomen kan worden, laten we zeggen totdat je de console uitzet of van spel wisselt, en dan de keuze heb om de video permanent te bewaren en of de console af te halen om er iets mee te doen. Zou namelijk wel leuk zijn als je van plan bent een of andere epische speedrun of een online toernooi ofzo te doen, die je later terug wilt kijken of aan iemand wil laten zien. Vijf minuten is echt te weinig vind ik.

Praktisch gesproken zou je een limiet van 12 uur ofzo kunnen nemen en dan gaan 99.999% van de mensen daar nooit overheen. Een uur of 12 aan gameplay video kost met een beetje fatsoenlijke compressie minder dan 25 GB, dus als je toch een 500 GB HDD hebt, waarom zou je de opname functies dan kunstmatig gaan beperken?

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 juli 2013 18:46]

Om dat soort compressie voor elkaar te krijgen moet je eigenlijk beschikking hebben over grotere stukken en/of toekomstige data, dus dan zou je de data die je eerst ongecomprimeerd hebt opgeslagen later weer opnieuw moeten bekijken. Dat kan wel maar dat kost aanzienlijk meer rekenkracht dan ongecomprimeerd of met eenvoudige compressie opslaan.
Gerenderde video comprimeert vrij goed, veel beter dan full motion video, en dat ziet er bij 10 mbit/seconde al heel acceptabel uit als je het met een standaard streaming codec encodeert. Pak daar de helft van en dan dan zullen weinig mensen klagen over de beeldkwaliteit. Op die bitrate zit je rond de 2.5 GB per uur aan video. Zou je naar 720p gaan (ook nog wel acceptabel voor screencasts) dan is het helemaal goed te doen. In feite heb je maar ongeveer 30 frames in het geheugen nodig voor bidirectional predicted frames (dus encoden met verwijzing naar vorige en volgende frames), wat op 1080p rond de 250 MB geheugen kost, ook goed te doen als je 8 GB hebt. Encoding tijd is niet relevant als er een dedicaties encoder chip in de console aanwezig is, als die maar minimaal tegen de 30 fps op Full HD resolutie aankan.

Ik denk dat het technisch niet zo'n groot probleem is dus ;-)
Als je beeldmateriaal opneemt tijdens het spelen van het spel, dan doe je dat in een formaat dat praktisch raw is, zoals bijvoorbeeld Lagarith. Opnemen in bijvoorbeeld h.264 is ondoenlijk, dat kost gewoon teveel processing power die gewoonweg niet beschikbaar is tijdens het spelen van een spel.
Dit voelt wel heel erg als, hmz de PS4 doet dit, dus dan moeten we het ook maar op de xbox doen, maar we krijgen het niet zo goed voor elkaar als op de ps4 dus dan doen we maar 5 min gameplay. Oh en online.... tsja wie speelt er nu nog online?

Ik zie hier het nut niet echt van in, voor de PS4 lijkt het er toch wat rooskleuriger uit te zien.
Niet alle developers willen dat hun gameplay opgenomen wordt;
Nee dat doen ze niet, aangezien elke game een andere implementatie heeft en dus support moet leveren.

Het lijkt mij vrij logisch dat ze gewoon 5min raw video opslaan en steeds aanvullen/verwijderen. Dat kost vrijwel geen rekenkracht, slechts HD write access, die je tijdens het gamen toch niet benadert aangezien het meeste in je geheugen staat.
Weet niet hoe het precies geimplementeerd gaat worden, maar de framebuffer zit normaal gesproken in het GPU geheugen, deze 'downloaden' naar de client zal toch op een of andere manier een belasting leggen op de GPU. Al is het alleen maar vanwege gebruikte bandbreedte. Of je het gaat merken is een ander verhaal natuurlijk.
Voor zover ik weet gebruiken de nieuwe consoles volledig 'shared memory', gezien de GPUs in de APU zitten.
Ja, maar dan nog heb je 'last' van DMA. Tenminste, als consoles ook zoiets kennen.
prima, maar het moet ook nog naar je display. Zet daar een encoder chip tussen die het nog terugstuurt naar de harddisk, en klaar?
Diverse spellen gebruiken dat tegenwoordig, bijvoorbeeld Call of Duty: Black Ops (en waarschijnlijk 2 ook)
De originele Quake had dat al destijds, inclusief games die daarop voortborduurden. De acties van spelers\events in die engine(s) toch al als 'commands' rondgestuurd, dus in feite was het niet meer dan loggen van die commands en later weer afspelen.
Het opnemen van de acties ipv. het beeld heeft zo zijn voordelen. Je kunt naderhand je camera positie kiezen. Wat natuurlijk handig is als je een specifieke scene wilt benadrukken in je video. En je kunt de opgeslagen beelden misschien later opnieuw afspelen met betere instellingen voor beeld (hogere resolutie/texturen etc).
Toch verwacht ik dat ze gewoon het beeld opnemen, dan hoef je alleen nog te knippen en je upload is klaar voor gebruik. (En de cloudservice past daar beter bij)
Het gaat nog wel wat verder terug dan dat, in oa. Wing Commander 1, 4D sports driving, Testdrive 3 konden dit ook, en nog eerder had MS flightsimulator 3.x deze functies al.
Tweakers, Sony heeft altijd 15 minute beweert, waaruit leiden julie af dat Neil Brown ''enkele minuten'' heeft gezegd? Hij zei ''several''.
zie de link in het stuk, daar staat het. En wat denk je dat 'several' is in het nederlands? Verscheidene, enkele dus ;)
Dan moet een game dat wel ondersteunen en moet er daarnaast een soort van API aanwezig zijn in dat spel waarmee de Xbox die functie kan aansturen.
Leuk hoor, mooi dat je je gave actie terug kan bekijken. Maar is ALTIJD niet een beetje overdreven?
Jij weet wanneer iemand een meesterlijk actie gaat uitvoeren? :D
Je zal dus alles moeten filmen om nu net niet die ene meesterlijk actie te missen die je waarschijnlijk nooit meer zal maken. Zie het als doelpunt van de eeuw of zo, even niet filmen en je mist nu net dat doelpunt te filmen, lukt je maar eens in je leven en die kans is gemist. Snap dat bij spel iets minder belangrijk is voor meeste, maar voor sommige ook niet.

Je zal alles moeten opnemen, en dan is werken met buffer een hele goed oplossing, laatste zoveel minuten zal in meeste gevallen voldoende zijn, echt alles opnemen zal behoorlijke opslag vereisen als je veel speelt, niet echt praktisch.
De eerste xbox had al een game die hier gebruik van maakte. En moet zeggen, als je dit in een spel element kan gebruiken, is het best gaaf :)
Het gaat net zoals twitch werken, de service neemt het gewoon zelf op via servers. Je kan zo vrijwel alles opnemen zonder performance verlies.

De PS4 heeft daarbij ook nog een extra chip die de encoding doet zodat de zooi minder getaxt wordt.

Al met al zijn het maar slappe aftreksels van wat een PC uiteindelijk leveren kan. Maar het is tenminste wat.
Dat vind ik ook raar, en waarom dan voor multiplayer alleen de laatste 30 seconden?
Nu is het terugzien van gamebeelden vaak een feature van games. Een losse game kan echter veel kleinere game datasets opslaan en dan de eigen game engine gebruiken om de game opnieuw te renderen.

Als dit echter een generieke oplossing is die voor alle games werkt dan zal de gameplay vanuit de gerenderde beelden moeten worden gehaald.
Dan gaat het op HD resolutie natuurlijk om heel veel niet gecomprimeerde data.

[Reactie gewijzigd door hAl op 22 juli 2013 17:30]

Ik vind het ook vreemd. De meeste toepassingen voor online video's zijn toch immers voor multiplayer beelden? Of kiezen ze voor de 30 seconden omdat je bij MP doorgaans veel actie hebt, waardoor ze ervan uitgaan dat spelers steeds korte clips willen opslaan, in plaats van hele blokken van 4 minuten.

Bovendien wordt je dus gedwongen om direct het spel te verlaten als je iets wilt bewaren? Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dit precies geimplementeerd wordt. Dan hoop ik op een knopje of simpele menu-optie om de 'afgelopen 30 seconden definitef op te slaan', waarbij er direct weer opgenomen wordt. Als je dan uit al die 30 seconden clips nog bewerken en samenplakken, lijkt me dat wel handig.
Ze dwingen je niet uit het spel te gaan en bewerken kan achteraf. Samen plakken weet ik niet, maar die andere zaken hadden ze al laten weten op E3 in een interview. Zelfs gedemonstreerd dacht ik.

Wel jammer dat het maar 30 seconden is bij multiplayer, toch wat kort. Een actie met de aanleiding erbij is toch al snel een minuutje of 2 heb ik gemerkt bij de Halo games. Ik hoop dat er een instelling kan aangezet worden om een hele sessie op te nemen (waarschijnlijk een beperking van de harde schijf, maar misschien kan op een externe langer dan.)
4 uur aan data na een sessie (of meer na een marathon), is een heleboel data.
Daarnaast gaan mensen meestal niet iets doelbewust opnemen, maar zodra een leuke actie zich heeft voordaan, hebben ze spijt dat ze het niet hebben opgenomen.

Trouwens, je weet momenteel niet wat wel en niet kan ingesteld worden


edit:woordkeuze

[Reactie gewijzigd door Soggney op 22 juli 2013 17:23]

Valt wel mee als het puur data is. Een Halo potje van een een half uur is maar een paar MB. Tenzij je het gaat renderen, dan is het een ander verhaal natuurlijk.
Daar geef ik je gelijk in, in TF2/CSS/CSgo/... kun je uren opnemen en dan kom je max aan een MB of 10, zolang je maar niet gaat renderen :p
ingame opnemen misschien, maar je zal geen avi of mp4 oid hebben
Ze zullen het wel gewoon als ingame video opnemen. Het ligt er natuurlijk aan welke codec er gebruikt wordt, maar ongelimiteerd opnemen zal voor te grote bestanden zorgen.
Ik neem aan dat je de game gewoon kan pauzeren en je filmpje van de afgelopen 5 minuten direct kan delen, en het niet alleen om eindes van speelsessies gaat. Net zoals de share knop op de ps4 controller, altijd beschikbaar.
Ik neem aan dat bedoeld wordt dat je op een knop kunt duwen om de afgelopen 5 minuten op te nemen (eigenlijk dus op te slaan, het wordt standaard opgenomen). Dit zorgt ervoor dat je niet altijd alles op moet nemen, maar ook niet het probleem krijgt dat er iets moois gebeurde en je er geen footage van hebt.
Ik denk dat dit meer voor de "wow was ik maar aan het frapsen" momenten.. die je nu dus wel hebt opgenomen! Spel quitten en capture bewerken, et voila! Klaar voor youtube!
Ja klopt, alleen wat ik eigenlijk probeer te zeggen, is dat ik het jammer vind dat alleen de laatste 5 minuten worden opgenomen. De X1 kan beter de hele gameplay opnemen en dan kun jij daaruit de beste momenten pakken. Het idee wat ze hebben is goed, alleen moet het in mijn ogen wat beter uitgewerkt worden. Iedereen snapt wel dat in een potje van 15 minuten waarschijnlijk meer gebeurd, dan in 5 minuten of ze hebben het er speciaal op aangepast.
Zou het niet zo gaan, zoals mark-k zegt, dat je op een knop drukt die zorgt dat de afgelopen 5 minuten beeld wordt opgeslagen. Op die manier zou je tijdens dat potje van 15 minuten steeds op de knop kunnen drukken als er iets speciaals gebeurd, zodat er meerdere fragmenten van 5 minuten worden opgeslagen.
Inderdaad erg zuining que tijd maar wellicht zit de gedachte erachter dat dit geupload moet worden. Met de grote van deze HD-filmpjes zul je snel een redelijk bestand hebben, al snel wordt dit een upload netwerk ipv multiplayer netwerk.
Zou wel mooi zijn als men besloot de laatste 5 minuten bijvoorbeeld te laten uploaden (of zelfs zelf te kiezen welke 5 minuten) van een helemaal opgenomen potje. Kan me wel voorstellen dat ook dan dit erg veel opslag kost.
Ik denk niet dat mensen snel veel dezelfde stukken gameplay zullen uploaden. Waarom zou je immers gameplay uploaden die al een aantal keer geŁpload is? Daar hoef je denk ik niet bang voor te zijn hoor. ;)

Hoe ik verwacht dat het zal gaan is dat er juist originele stukken gameplay geŁpload worden. Doordat de opnamefunctie altijd aan staat lijkt het me juist mogelijk om veel meer verschillende stukken gameplay op het internet te krijgen dan wanneer alleen de mensen die er echt voor gaan zitten gameplay opnemen.
Al is de uitleg niet erg duidelijk, volgens komt het neer op een Black Box-achtige functie (of gewoon Instant Replay), oftewel de afgelopen 5 minuten zijn altijd opgenomen dus als er iets gebeurt wat je wilt opslaan, heb je die mogelijkheid altijd.

Vind ik opzich wel een mooie functie, al hoop ik wel dat er ook nog een functie komt om vrij iets op te nemen :)
Die is er ook, als je xbox record zegt neemt de xbox automatisch 30 seconden gameplay op. dit blijft er dan ook opstaan en kun je later gebruiken. 30 seconden is niet lang, ben ik wel met de meesten eens.
"De laatste vijf minuten gameplay worden altijd opgeslagen op je harde schijf."

waarom wordt het dan na 5 minuten weggepleurd?
als ik het zo lees wordt het in een blok van vijf minuten weggeschreven en gaat ie na vijf minuten gewoon bit voot bit over het 'oude' materiaal heen ja.

[Reactie gewijzigd door mveijden op 22 juli 2013 18:02]

"De laatste vijf minuten gameplay worden altijd opgeslagen op je harde schijf."

waarom wordt het dan na 5 minuten weggepleurd?
Omdat voor 100+ miljoen gebruikers die 5 minuten full HD video opslaan nogal veel bandbreedte en opslag kost?
Hoe is dit in hemelsnaam het meest belachelijke wat je de laatste tijd hebt gehoord? :D

Als er opeens iets ontzettend toevalligs gebeurd (mieter blind een granaat een muur over en je hebt 6 kills, ik noem maar wat) kan je direct dat moment "opslaan". Je hoeft niet eerst op een record button te klikken om iets op te nemen. Hij neemt altijd op maar bewaart het alleen maar als je 'm vertelt het te bewaren. Super! Zo mis je nooit een "moment", want recording staat altijd aan.

Als je het dus iedere 5 minuten doet neem je alles op.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 22 juli 2013 17:50]

Het staat nergens aangekaart als "De nieuwe feature waar men al 10 jaar op wacht", dus je reactie is 'lichtelijk' overdreven. Het is gewoon een extra feature, dat handig van pas kan komen.

Maak je hier 15 minuten van, dan is het te lang (moet je alsnog zoeken naar het juiste stuk). Maak je hier 5 seconden van, dan is het te kort (net gemist...). Kortom, de gulle middenweg.

Dat het waardeloos is lijkt me niet, want een hoop middelen maken hier al gebruik van. En deze 'feature' zal toegevoegd zijn door de vraag van de consument? Hoeveel filmpjes van de PC staan er al op internet? Dit wordt nu simpelweg ook mogelijk op de console.

Waarschijnlijk met 100 mogelijkheden om te editten, wat mij dan wel weer overbodig lijkt..

[Reactie gewijzigd door Krilo_89 op 22 juli 2013 18:11]

Dit is het meest belachelijke wat ik de laatste tijd gehoord heb. Waarom zou je dit willen en wat moet je in vredes naam met opnames van een paar minuten of een paar seconden? Doe het goed of doe het niet maar dit is wel z'n waardeloze feature. Beetje beschamend zelfs dat ze hier mee naar buiten komen in de hoop er zieltjes mee te winnen. In mijn ogen geeft het ook wel weer aan dat er geen normale nieuwe features waren te bedenken en dus kun je een paar minuten opnemen. Het is geweldig :/
Ik vond de kill cams anders altijd geniaal bij CoD, nog net ff kunnen zien hoe je de sloopt wordt :+ (en waar hij heen rent/vestopt zit (6) )
Bronnengebruik is niet goed hier. Waarom geen research alvorens dingen geplaatste worden. Sony heeft misschien nog geen uur geleden herbevestigd dat de secundaire chip ervoor zorgt dat telkens de laatste 15min van het beeld zijn opgenomen. Ze hebben neil Brown verbeterd en ze hebben al sinds de aankondiging telkens weer 15min gezegd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013