Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 15.352 •

De onderzoekstak van Disney heeft een technologie gepresenteerd om haptische feedback te creŽren in de lucht. Door middel van luchtdruk krijgt de gebruiker het gevoel dat er fysieke weerstand is bij gebarenbediening.

De technologie wordt door Disney Aireal genoemd en werkt met een soort pomp die lucht in de richting van de gebruiker blaast. Door patronen van trilling in de lucht te creëren wordt haptische feedback bewerkstelligd, waardoor de gebruiker dus bij het maken van handgebaren fysieke feedback krijgt. Dit moet het maken van handgebaren voor bediening een natuurlijker gevoel geven. Met Aireal worden vortexen gemaakt; wervelingen van lucht die 'uiteenspatten' zodra deze bij de gebruiker aankomen.

Het door Disney ontwikkelde systeem heeft vijf actuators voor het voortstuwen van lucht om zo een vortex te maken. De lucht wordt 'uitgespuugd' via een mondstuk dat verschillende richtingen op kan bewegen. Deze onderdelen, net als de rest van het Aireal-systeem zijn gefabriceerd met behulp van een 3d-printer, aldus Disney.

Disney is van plan om zijn Aireal-technologie te demonstreren tijdens de Siggraph-bijeenkomst die deze week in Duitsland wordt gehouden. Tevens heeft het bedrijf een demonstratievideo vrijgegeven. Het blijft echter onduidelijk of en wanneer Disney de technologie wil inzetten in een product.

Reacties (22)

Klinkt best interessant, Benieuwd waarin zit dit willen gebruiken.
Misschien zullen ze het later wel in een bioscoop zetten :D . Dan kun je de explosie ook nog eens voelen :+ . Moeten ze het lucht wel eerst verwarmen natuurlijk om het zo echt mogelijk te laten lijken.
Philips heeft in hun AMBX lijn al eens zoiets gehad, maar dan iets minder precies. De meest uitgebreide set bestond uit surround speakers, een primitieve Ambilight set en twee kleine gerichte fans. Die konden gebruikt worden voor bijvoorbeeld (motor)racespellen en inderdaad explosies. Helaas was het aantal spellen dat dit ondersteunde niet bijzonder groot.
Je kan heel wat leuks doen door deze nieuwe versie met de Kinect of de Wii te combineren...
Helaas worden de Desktop AMBX setjes inderdaad niet goed (genoeg) ondersteund met games.

Volgens mij kan de AMBX XC op basis van videofeeds of userprofiles wind en lichteffecten genereren maar dit kastje is helaas zo rond de §6000,-

Het is natuurlijk heerlijk om een game als Mirror's Edge te kunnen spelen en de wind in je gezicht te voelen als je over de daken rent.
Door middel van luchtdruk krijgt de gebruiker het gevoel dat er fysieke weerstand is bij gebarenbediening.
De moderne variant van het aloude spelletje "trek eens aan m'n vinger" dus.
:+
Ik kan me hier wel hele mooie toepassingen bij voorstellen in combinatie met iets zoals de Occulus rift of andere 3d systemen.

Maar ik denk dat dit nog wel een aantal jaartjes duurt voor je het in de huiskamer hebt, dus misschien in attracties? of 4d films?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Jelmie op 21 juli 2013 12:36]

Maar ik denk dat dit nog wel een aantal jaartjes duurt voor je het in de huiskamer hebt, dus misschien in attracties? of 4d films?
Het is wel wat ze al redelijk lang (jaartje of 25) als "4D" film adverteren.

Die special effects kun je onder andere vinden in Captain EO (Disneyland) en onze eigen Nederlandse Pandadroom.
Ziet er erg gaaf uit. Lijkt me wel iets voor op een holodeck.

Wat we overigens niet mee krijgen uit het filmpje is het (waarschijnlijke) lawaai van de actuators die telkens lucht pompen.
Dat is ook helemaal niet noodzakelijk. Als er een geÔsoleerde druk buffer is met ventielen die een laminaire luchtstroom geven hoeft het geluid nauwelijks hoorbaar te zijn.
In andere woorden, hetzefde idee als een demper op vuurwapens als ik het goed begrijp? :P

Ik heb even lopen wikipedia-en op laminair en ventielen, en dat is toch het dichtse bij iets wat ik 'ken' dat ik kon komen.
Dit klinkt misschien heel raar, maar ik zie dit soort technologie op den duur nog wel gebruikt worden in toepassingen met soortgelijke camera's als Kinect (zie nu dat dit ook in de video gebruikt wordt). Stel je voor at je bijvoorbeeld bij het afvuren van een 'pistool' tegenstand voelt door sterke gerichte lucht die op je (handen) wordt afgevuurd, het voegt alleen maar toe aan het realisme van gaming en het feit dat dit een 'low-cost' technologie is, maakt dat het naar mijn idee meer aannemelijk kan zijn dat dit soort technologie makkelijker/sneller bij de consument terecht gaat komen.
Hm ik kon me er niets bij voorstellen toen ik het las, maar als je de video bekijkt, dan vind ik het toch wel overtuigend. Al zie ik dit voorlopig nog niet in de huiskamer verschijnen. Het zal best ook wel geluid maken wat me storend lijkt.

Mogelijk dat dit, in combinatie met een vest met electroden of kussentjes die ook tactile feedback geven ooit voor goed veranderd hoe we met computers interacteren (lelijk woord).

De holodecks zullen nog wel even op zich laten wachten vrees ik.


Edit: typo

[Reactie gewijzigd door benbi op 21 juli 2013 12:49]

Zal dit bij snelle bewegingen van menselijke kant het effect te niet doen/ minder effectief van de air compressor of hoe je het wilt noemen?
In het filmpje zie je namelijk snelle bewegingen tijdens het op "goal" staan door iemand.
Mij lijkt het dat als jij snel beweegt, veroorzaak je wind energie.
als je heel simpel beredeneert, is wind tegen wind stilstand.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 juli 2013 21:39]

En waarom moet men er nu zo de nadruk op leggen dat dit gemaakt is met een 3D printer? Blijbaar is dat de nieuwe hype aan het worden en DE manier om uw product in de spotligh te plaatsen. Zeg dat het met een 3D printer gemaakt is, en het is plots super!

Voor de rest lijkt het me wel een leuk product, maar dan eerder iets voor expo's en lunaparken.
er zijn bepaalde onderdelen gemaakt met een 3D printer... die flexi tube is zeker niet gemaaakt met een 3D printer en nog een deel onderdelen...

een aantal v/d onderdelen werden geprint, da's al ... en inderdaad ik vind dat ook erg overroepen want tegenworodig is bijna elk prototype wel ontworpen met een 3D printer omdat normale productie veel te duur is voor een one-of-a-kind item.
In het beste geval (zoals hier) worden er meerdere voorbeelden van het prototype gemaakt, maar ook daar zou normale productie (ontwerpen, voorbeeldje uit klei maken (de positief) dan van die positief een negatief maken (een mal gieten uit klei), etc etc, veel te duur voor zijn. Normale productie wordt pas rendabel bij.. massaproductie .. dus duizenden stuks, hoe meer hoe goedkoper het wordt. Dat komt omdat de grondstoffen niet het duurste zijn maar de zgn setup kost...het instellen vd machines, het maken van de mallen, proefdraaien tot er een goed resultaat is, ... Maar eens die machines draaien, zie je bij elk item dat van de band rolt/valt/loopt de prijs dalen. in het begin is dat zelfs spectaculair; het eerste item vertegenwoordigt namelijk de volledige kost van alles wat je totdantoe geinvesteerd hebt, het tweede stuk halveert meteen die waarde per stuk, tegen dat je aan het vierde stuk bent is het weer gehalveerd. Ik denk wel dat het duidelik is nu
En zodra de gemiddelde werktuigbouwkundige 3dprinter hoort schieten de beelden van slechte pasvormen en brosse materialen door het hoofd. 3d printen is praktisch bij protos, maar verre van ideaal in gebruikstoepassingen. Al moet ik wel zeggen dat de techniek met sprongen vooruit gaat.
De grote vraag is vooral:

Wat moet Disney met dit soort technologie? Disney maakt toch tekenfilms en pretparken? :?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 juli 2013 04:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013