Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 14.614 •

Valve heeft Dota 2 voor Linux en OS X uitgebracht. Gebruikers moeten over respectievelijk OS X Lion of Ubuntu 12.04 beschikken. De release valt samen met een patch en volgt een week na de Windows-release.

De systeemeisen voor Dota 2 voor Mac zijn dat er OS X Lion 10.7, 4GB ram, 8GB vrije schijfruimte en minstens een GeForce 320M, Radeon 7000 of Intel HD Graphics 3000 aanwezig zijn. Voor Linux-gebruikers is Ubuntu 12.04 noodzakelijk, dat gedraaid moet worden op een Intel- of AMD-chip met kloksnelheid van minstens 2,8GHz en waarbij 4GB werkgeheugen en 8GB vrije schijfruimte aanwezig zijn. Voor Ubuntu-systemen geldt dat de videokaart een GeForce 8600/9600GT of Radeon HD2600/3600 moet zijn en voor audio moet ondersteuning voor OpenGL 2.1 OpenAL aanwezig zijn.

De release volgt op de Windows-introductie van 9 juli vorige week. Dota 2 bevond zich daarvoor al sinds 2011 in bèta. Valve heeft tegelijk met de Linux- en Mac-release een patch uitgebracht die enkele bugs moet fixen en het systeem voor matchmaking verbeterd. Ook is er een nieuw model voor het Earthshaker-karakter en zijn er verfijningen op het gebied van gameplay doorgevoerd. Dota 2 is een moba-game die gratis speelbaar is. Valve verdient geld aan de game via microtransacties.

Reacties (32)

-
niet goed gelezen

[Reactie gewijzigd door Boy op 19 juli 2013 15:03]

Voor Ubuntu-systemen geldt dat de videokaart een GeForce 8600/9600GT of Radeon HD2600/3600 moet zijn en voor audio moet ondersteuning voor OpenGL 2.1 OpenAL aanwezig zijn.
Edit: Had handig gweest als je je vraag liet staan. Nu is de context van mijn antwoord een raadsel. ;) De vraag was of Dota 2 op Linux geschikt zou zijn voor nVidia.

[Reactie gewijzigd door Wodanford op 19 juli 2013 15:15]

Grappig die systeem specificaties voor Linux, gaat zelfs zo gedetaileerd dat ze aangeven dat je alleen maar keuze hebt uit vier video kaarten ( GeForce 8600/9600GT of Radeon HD2600/3600 )

Of hadden dit ook minimale specificaties moeten zijn?
Dat zou minimum moeten zijn.
Dat vraag ik me ook af, het staat er wel zo dat je 1 van die 4 kaarten moet hebben omdat het anders niet werkt. Lijkt me niet goed toch?
In het oorspronkelijke item staat:
Dota 2 Linux Minimum System Requirement
"Dota 2 Linux Minimum System Requirements:
Ubuntu 12.04
Dual core from Intel or AMD at 2.8 GHz
4GB RAM
8GB Hard Drive Space,
nVidia GeForce 8600/9600GT, ATI/AMD Radeaon HD2600/3600 (Graphic Drivers: nVidia 310, AMD 12.11), OpenGL 2.1
OpenAL Compatible Sound Card
"
Kunnen Mac gamers dan ook gewoon met/tegen pc gamers spelen?
Ik zou niet weten waarom niet, je hebt met games eigenlijk maar met drie verschillende netwerken te maken, XBox Live, PSN en de rest.
Waarom zou dat niet kunnen? Als het niet mogelijk is, moeten de ontwerpers onmiddelijk terug de schoolbanken in, want dan hebben ze iets heel slechts ontworpen.
Cross-platform multiplayer is eigenlijk niets bijzonders. Je verbind immers ook gewoon met hetzelfde internet, en dezelfde servers, en ontvangt dezelfde data.
Ja zoals in TF2 kunnen mac vs linux vs windows maar niet tegen PS3
4GB minimum voor linux is nogal wat. Voor XP is het 1GB en Vista 2GB.
Is linux dan zo bloated of inefficient met geheugen beheer ?

http://gamesystemrequirements.com/games.php?id=1558

http://en.wikipedia.org/w...ota_2&oldid=564917786 (vandaag zijn de overige minimum stats gewijzigd, maar dit waren ze)

[Reactie gewijzigd door scribly2 op 19 juli 2013 15:27]

Waarschijnlijk willen ze gewoon op safe spelen om te voorkomen dat mensen gaan klagen wanneer ze 3GB hebben. Ik draaide het onder Windows met een Intel Dual Core E2180, 3GB 667Mhz RAM en een Nvidia 8400 GS, en dat liep prima op 1440x900. Kan me niet voorstellen dat het op Linux met openbox als WM gaat klagen over het RAM.
Ik denk eerder dat de code aangepast is voor de game op basis van Windows waardoor er meer GB's nodig zijn om het te kunnen runnen. (Net als dat emulatie ook altijd meer RAM benodigd heeft). :)
Voor windows 7 geldt ook gewoon 4GB hoor. Ik zie vista of XP niet eens als ondersteund OS?

http://store.steampowered.com/app/570/
Op de site van Steam is voor Windows 7 ook de vereiste van 4 GB, er staat niks over XP en Vista. Dus denk dat het gewoon voor alle systemen gelijk is

Minimum:
OS: Windows 7
Processor: Dual core from Intel or AMD at 2.8 GHz
Memory: 4 GB RAM
Graphics: nVidia GeForce 8600/9600GT, ATI/AMD Radeaon HD2600/3600
DirectX: Version 9.0c
Network: Broadband Internet connection
Hard Drive: 8 GB available space
Sound Card: DirectX Compatible
http://store.steampowered.com/app/570/

[Reactie gewijzigd door marcel h op 19 juli 2013 15:14]

Waarschijnlijk is dit een marge om veilig te zijn of verbruikt de OpenGL-versie op een of andere manier meer geheugen. De standaarddesktop van een standaard Ubuntu of Mac OS X-installatie gebruikt out of the box minder geheugen dan een Windows 7-desktop, en ik geloof nooit dat Linux minder goed geheugenbeheer zou hebben dan Windows (van OS X kan ik dat niet zeggen).
Ik denk dat hij het verschil tussen een besturingssysteem en een spel niet helemaal begrijpt. :')
Juist tegenover gesteld.
Het is de ram vereiste voor dit spel he, niet voor het OS.
Linux draait nog prima op 512 MB, echter spellen spelen wordt dan lastig.
Nee het is de ram vereiste voor je systeem als je Linux draait en dit spel wilt spelen, zo lastig is het niet. 4GB: een deel wordt gebruikt door Linux+achtergrond, een ander deel voor het spel zelf.
Voor zo ver ik weet gaat Linux juist een stuk efficienter met geheugen om. Op mijn laptop met 8GB RAM draait Ubuntu 12.04 en die gebruikt net geen 800 mb (waarvan 200 voor de desktop envirement) terwijl windows 7 2GB gebruikt (kaal na opstarten is dit). Dit heeft waarschijnlijk voor een deel te maken met windows die zoveel mogelijk wil verbruiken (W7 op 2GB kan, maar werkt niet lekker snel, met 8GB wel, maar meer geheugen gebruik), maar het is voor mij wel een duidelijke aanwijzing dat linux wat RAM-zuiniger is
Het hangt wat van je distro af. Sommige distro's (zoals Elementary) komen standaard met Preload, en die daemon doet hetzelfde als Superfetch op Windows. Veel gebruikte software wordt al in je RAM geladen voor je 't effectief opstart.

Linux op zichzelf is natuurlijk een stuk zuiniger, het is alleen een kernel. Hoeveel RAM je distro gebruikt is volledig afhankelijk van wat voor desktop environment, software, ... je draait.
http://www.fi.freebsd.org/doc/faq/misc.html#top-freemem
The simple answer is that free memory is wasted memory. Any memory that your programs do not actively allocate is used within the FreeBSD kernel as disk cache.
Dit is dan van FreeBSD, maar geldt voor andere OSen ook. Meer geheugen vrij is niet per definitie beter. Kan ook betekenen dat ie meer moet laden zodra je iets wil opstarten.
In het geval van Windows XP vs Vista/7/8 is dat duidelijk te merken. XP gebruikt minder geheugen als je gewoon naar de desktop boot. Maar als je daarna een grote app wil openen, bv een Visual Studio, dan staat XP daar een hele tijd op te ratelen, terwijl ie op Vista/7/8 vrij snel geopend is (want die prefetchen een hoop libraries al bij het opstarten).

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 19 juli 2013 23:28]

Valve gebruikt voor de Source engine een abstractie laag om DirectX calls naar OpenGL calls te vertalen. Wellicht gebruikt dit veel geheugen.
Weet in ieder geval wel dat hun OSX ports niet bepaald goed zijn (lag, audio werkt niet goed of zelfs niet).
Denk dat dit meer aan valve ligt, de mac versie is ook al belabberd slecht. Er valt al zat te klagen over de fouten met de bundles en de binaries ( veel dingen die het systeem in feite nodig heeft missen, of zijn corrupt / verkeerde locatie bijv. ).

Ik heb een keer de 'eer' gehad om met een steam dev te kunnen praten, en je kreeg er maar 1 indruk van: hij had geen idee waar hij het over had. Een typische Windows C++ ontwikkelaar die te maken krijgt met de Mac omgeving, ipv echte professionals voor het platform in te huren. Lees dit niet verkeerd als ik de toon hier slecht leg, ik bekritiseer hier niets over Windows, C++ waar microsoft gewoon een bovengemiddeld goed ontwikkel platform heeft gemaakt. Het gaat hier om de fouten die ze maken in de keuzes van de APIs die ze gebruiken (veelal deprecated, ik vraag me af hoeveel compiler warnings ze supressen bij het builden van steam -- ) zo kunnen ze steam niet compilen voor 64Bit.

Wat ik heel opvallend vind is dat de Source engine op linux echter wel heel goed performed. Ik vraag me af hoe ze het porten precies hebben aangepakt. De mac versie is gewoon de windows versie met ene laag er tussen dat valve een beetje aan mekaar geroest heeft, een beetje op de manier hoe Aspyr veel games naar de Mac heeft geport. ( Waaronder Cod4, waar ze in feite gewoon direct3D nagebouwd hebben.. )

Apple heeft ook nog veel te verbeteren, zo is de muis besturing en feeling op de mac gewoon echt te slecht voor woorden, waar je gewoon third party apps en of de terminal nodig hebt om een beetje fatsoenlijke _muis_ controle te krijgen.. kan je op windows dat lekker allemaal zelf bepalen met een paar simpele en gemakkelijk te gebruiken interface. Ook mist op OS X een optie om een fullscreen app gemakkelijk te sluiten op het moment dat hij een beetje vast loopt, en dit is zeker met games van Valve iets wat je heel vaak nodig hebt.

Nog klein ding, de nieuwe earthshaker ziet er wel vet uit.

einde rant.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 19 juli 2013 20:24]

Muis besturing kan je volledig aanpassen onder OSX net als bij Windows.
Third parties brengen praktisch alleen maar oude games uit daar ligt meer het probleem.

OSX fullscreen applicaties afsluiten is zo enorm simpel hoe kan je in vredesnaam daar nu moeite mee hebben? cmd+q, hoe eenvoudiger wil je het nog meer hebben? standaard functie die er al jaren en jaren in OSX zit.

Ik denk dat je kennis van OSX eerder gewoon te miniem is.
De Source engine schijnt op Linux betere performance te halen dan op windows.
Linux Ubuntu? Misschien toch maar eens uitproberen dan :D
Maar lijkt me dat je met Ubuntu 12.10 of 13.04 ook gewoon kunt spelen toch?
Ik ben nummer 61321 in de wachtrij om te downloaden. *zucht*
is dit voor linux of voor de mac? de mac versie kon ik gewoon de hele tijd downloaden. Ik verwacht eigenlijk dat de linux versie populairder is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013