Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 17.304 •

Halo: Spartan Assault is door Microsoft uitgebracht voor Windows 8 en Windows Phone 8, zo maakten de ontwikkelaars bekend tijdens de San Diego Comic Con. De topdown-shooter is ontwikkeld door 343 Industries en de Nederlandse ontwikkelaar Vanguard Games.

De game speelt zich af tussen de gebeurtenissen van Halo 3 en Halo 4 en vertelt meer over de oorlog tussen de mensen en de Covenant, het centrale thema in de serie. In de game staan de eerste missies van de Spartan Ops centraal, waarbij de speler in de huid kruipt van Commander Sarah Palmer of van Spartan Davis. In totaal zijn er 25 missies te spelen.

Spelers kunnen door de game te spelen exclusieve bonuscontent unlocken in de 'Halo 4 Champions Bundle' of de 'Halo 4 Bullseye Pack' die op 20 augustus beschikbaar komen. Het gaat om een nieuwe wapen-skin, twee bepantserings-skins en een Spartan Stance. Ook is er integratie met Halo 4 waardoor achievements en emblemen vrijgespeeld kunnen worden.

Het spel kost 6 euro en moet voor Windows 8 en Windows Phone 8 apart aangeschaft worden. De versie voor Windows Phone 8 is voorlopig alleen te spelen op toestellen met 1GB aan werkgeheugen, een versie die ook draait op toestellen met 512MB werkgeheugen moet in augustus beschikbaar komen.

Halo Spartan Assault Cinematic - Horizon Halo Spartan Assault Screenshot - Bridge Blockade Halo Spartan Assault Screenshot - Heavy Armor Combat Halo Spartan Assault Screenshot - Spirit Escape Halo Spartan Assault Screenshot - Wolverine Barrage Halo Spartan Assault Screenshot - Wraith Assault

Reacties (65)

Reactiefilter:-165060+134+212+31
Ze hadden de Windows Phone versie wel iets goedkoper mogen maken vind ik.
Wat een verschrikkelijke launch zeg - in zijn algemeenheid, niet enkel de prijs.
Door de mate van onzekerheid voor consumenten doet dit me denken aan de aankondiging van de XBOX ONE.
Onzekerheid over beschikbaarheid per OS: Windows 8 (Pro of ook RT?) / Windows Phone 8
Onzekerheid over systeemeisen: Welke consument weet hoe veel RAM er in zijn telefoon zit, als de game later toch uitkomt voor telefoons met minder geheugen, waarom wachten ze dan niet gewoon met de launch.
Onzekerheid over beschikbaarheid: die varieert per land, in de VS alleen voor Verizon klanten, dit soort afgunst-technieken kan alleen maar contraproductief werken omdat er geen valide argumentatie aan ten grondslag ligt, ik hoop dan ook dat de consument dit genadeloos afstraft.
Het slaat ook nergens op, net zoals wanneer een game bijvoorbeeld in Steam / Origin eerder beschikbaar is in de VS en later pas in Europa, terwijl het een digitale download betreft: er is zelfs een uitdrukking voor: "(The internet has) no oceans". Hier hebben websites als Rock Paper Shotgun zich ook al eens boos over gemaakt.
http://www.rockpapershotg...-worldwide-release-dates/
En dan is de Microsoft FUD nog wel dat Android een gefragmenteerd ecosysteem zou vormen? Wederom een wanvertoning van Ballmer-era Microsoft.

[Reactie gewijzigd door xavierk op 19 juli 2013 14:39]

Het is een Windows 8 app, dus ook RT, dat is het hele punt van de twee versies Windows 8, dat is niet onduidelijk. En anders staat het gewoon in de store.
Onzekerheid over beschikbaarheid per OS: Windows 8 (Pro of ook RT?)
Het is een app.
Die komen gewoon uit de Windows 8 app store en die staat gewoon op alle Windows 8 apparaten.
/ Windows Phone 8
Vreemd, er wordt toch vrij duidelijk vermeld dat het een launch is op beide platforms.
Onzekerheid over systeemeisen: Welke consument weet hoe veel RAM er in zijn telefoon zit,
Hoef je niet te weten. Dat regelt de app store al voor je.
Onzekerheid over beschikbaarheid: die varieert per land, in de VS alleen voor Verizon klanten,
Daar zal Verizon dan wel voor betalen. Exclusiviteit is meestal gewoon een kwestie van geld.
Beschikbaarheid per land ligt er ook aan of de game gekeurd moet worden voor een leeftijdskeuring (wetgeving heeft namelijk wel grenzen) en of er taalondersteuning moet zijn.
Natuurlijk ook voor RT. Alle apps, m.u.v. een enkele, zijn ook voor RT.
Er hoeft dus geen verschil gemaakt te worden.
Gegeven moment komen de apps voor iedereen beschikbaar. Niks geen fragmentatie dus.
Je overdreven toon lijkt wel 'frustratie' dat de game er niet voor Android en iOS is.
Onzekerheid over beschikbaarheid per OS: Windows 8 (Pro of ook RT?) / Windows Phone 8
onzin:
Supported processors

x86, x64, ARM
bron tabblad Details
Onzekerheid over systeemeisen: Welke consument weet hoe veel RAM er in zijn telefoon zit, als de game later toch uitkomt voor telefoons met minder geheugen, waarom wachten ze dan niet gewoon met de launch.
Als een consument niet weet welk systeem hij/zij heeft dan zal die person wat dat betreft altijd in onzekerheid leven wat systeemeisen betreft. Ik zie niet hoe zich dat beperkt tot deze game. Non-argument dus.
De game komt uit en is verkrijgbaar in de markerplace, iedereen kan hem downloaden, net zoals je een game altijd in een gewone winkel zult kunnen aanschaffen ongeacht of jouw systeem aan de systeemeisen voldoet.
Ik zie niet wat er anders is.

En waarom wachten, ik zie niet wat dat voor zin heft.
De systeemeisen staan er heel duidelijk bij.
Onzekerheid over beschikbaarheid: die varieert per land, in de VS alleen voor Verizon klanten, dit soort afgunst-technieken kan alleen maar contraproductief werken omdat er geen valide argumentatie aan ten grondslag ligt, ik hoop dan ook dat de consument dit genadeloos afstraft.
Voor jou wellicht onduidelijk:
Available worldwide on July 18 for all Windows 8 PCs and Tablets. Available worldwide on July 18 for compatible Windows Phone 8 devices, except in the U.S. where the Windows Phone 8 version is available only on Verizon Wireless until August 16. On Windows Phone 8, 1GB RAM currently required. Version supporting 512MB RAM Windows Phone 8 coming August 2013. Performance on 512MB phones may vary.
Het slaat ook nergens op, net zoals wanneer een game bijvoorbeeld in Steam / Origin eerder beschikbaar is in de VS en later pas in Europa, terwijl het een digitale download betreft: er is zelfs een uitdrukking voor: "(The internet has) no oceans". Hier hebben websites als Rock Paper Shotgun zich ook al eens boos over gemaakt.
Dat ben ik heel erg met je eens, het werkt piraterij ook in de hand.
En dan is de Microsoft FUD nog wel dat Android een gefragmenteerd ecosysteem zou vormen?
Is er geen fragmentatie op Android dan? En op WP is die er inderdaad vrijwel niet.
Elke update van het OS wordt naar alle, ja echt alle, toestellen binnen een aantal maanden gepushed. Dat is op Android toch wel anders.
Wanneer je telefoon niet voldoet aan de eisen, dan zal dit duidelijk vermeldt worden. Normaal vind je die apps dan ook sowieso niet, kom je er toch middels een website link naar de store, dan is het gewoon niet mogelijk om hem te installeren of te kopen.

Tevens erg jammer dat ik geen trial versie in Windows 8 krijg, ik weet niet hoe het zit op WP8 (Lumia 920 is voor reparatie dus ik zit met mijn Omnia 7), maar ik vind het erg raar dat dit er niet in zit, dit is juist 1 van de sterke punten van de Xbox Live spelletjes op W(P)8, dat je trials hebt, helaas nu niet dus.
Opgelet: De Windows Phone versie is voorlopig exclusief voor Verizon klanten in de VS te verkrijgen. Hier in Nederland lijkt het dat we ook 30 dagen moeten wachten (al kan het ook een ander probleem zijn, maar de download werkt gewoon niet!). De Windows 8 versie is wel verkrijgbaar, maar de Windows Phone versie voorlopig dus niet!

De Windows 8 versie is overigens ook met toetsenbord en muis te spelen, al is het met touch als primaire input ontwikkeld. Xbox 360 Controller ondersteuning komt binnenkort.

Dit had echt in het bericht moeten staan Christophe.

Als je kijkt bij de (nederlandse) link (http://www.windowsphone.c...-0d050eac9aab?signin=true) dan zie je met een nederlands toestel ook staan dat je toestel niet geschikt is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 juli 2013 14:36]

Volgens een tweet van Joe Belfiore niet:
joebelfiore ‏@joebelfiore 9u
Hey.. I mistweeted! #Halo #SpartanAssault is available on #WP8 right now for EVERYONE outside the US (VZW-only in the US). Check the store!
Bron: https://twitter.com/joebelfiore

Sterker nog, het officiele Windows Phone Blog vermeldt dit:
Halo: Spartan Assault, which runs only on higher-memory Windows Phones, costs $6.99 and is available worldwide except in the U.S., where Verizon Wireless customers get first dibs until August 16.
Bron: http://blogs.windows.com/...ed&utm_medium=twitter

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 19 juli 2013 13:57]

Hier (en bij meerdere) Nederlandse toestellen krijg ik hem toch echt niet binnen.

De link uit het bericht (overigens kun je beter de NL link pakken: http://www.windowsphone.c...-0d050eac9aab?signin=true ) werkt hier in ieder geval niet en daar ben ik niet de enige in.

Ik heb mn bericht overigens wel iets aangepast om het in het midden te laten of het nou 30 dagen wachten is of niet (hij werkt iig gewoon niet nu)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 juli 2013 14:01]

Dat je hem niet kunt downloaden, wil nog niet zeggen dat hij niet beschikbaar is buiten de USA. ;)

Btw, de game op Windows Phone is overigens een whopping 691mb groot aan download. Dus alleen mogelijk om via wifi te downloaden.....

Wat overigens ook wel in het artikel mag komen te staan is dat je voortgang op beide apparaten gesynchroniseerd wordt. Dus speel je het op Windows 8 en ga je later verder op Windows Phone, dan hoef je niet opnieuw te beginnen en ga je verder waar je op Windows 8 gebleven was. Dat is momenteel best wel uniek voor games op verschillende platformen, ook al hebben WP8 en W8 veel overeenkomsten onder de motorkap.
nee hoor, niet per se!
het is raadzaam het via wifi te downloaden, ik heb echter 4 gb internet en een kennis van me zelfs 10 gb dus dan kan je hem makkelijk via 3g/4g downloaden!(:

maar ik snap je punt uiteraard! ;) beetje muggenziften...
Nope, maximale downloadgrootte via Wifi bij Windows Phone apps en games is 50 mb. Dus dat ga je niet via je 3g redden.
Mooi, ik hoop dat meer games gebruik gaan maken van het syncen van savegames over verschillende systemen
Het zou nog mooier geweest zijn dat je het maar éénmaal moest aankopen en het direct op zowel windows phone als windows 8 kon krijgen. Maarja, wie weet... bij Windows 9

[Reactie gewijzigd door manmad op 19 juli 2013 14:51]

Het verder kunnen spelen van (save)games op een ander device is niet bepaald uniek meer, vele games kunnen dat al. Daarnaast is die mogelijkheid er ook met de Steam Cloud, Origin Cloud en met uPlay kan het ook. Ligt er natuurlijk wel aan welke games deze features gebruiken, maar het zijn er al een aantal :)
Ik heb net gekeken. Het stond niet tussen de nieuwe games. Maar wanneer ik op Halo zocht, was het de vierde link.
Hoewel je gelijk hebt dat het hier nog niet beschikbaar is, heeft dat niets te maken met dat hij exclusief voor Verizon is:
Available worldwide on July 18 for all Windows 8 PCs and Tablets. Available worldwide on July 18 for compatible Windows Phone 8 devices, except in the U.S. where the Windows Phone 8 version is available only on Verizon Wireless until August 16. On Windows Phone 8, 1GB RAM currently required. Version supporting 512MB RAM Windows Phone 8 coming August 2013. Performance on 512MB phones may vary.
(bron)

Er geldt dus alleen in de United States (US) een exclusiviteit, voor alle andere landen is hij gewoon beschikbaar. Ik heb al meerdere Windows Phone gebruikers, buiten Amerika, aan horen geven dat het te downloaden is.

Wel is het zo dat op dit moment het in meerdere landen zo is dat het downloaden (Windows Phone Store) nog niet lukt; er is verder niet bekend waarom. De mededeling dat de "applicatie niet beschikbaar is voor uw telefoon" wordt dan weergegeven.

[Reactie gewijzigd door KilZone op 19 juli 2013 13:59]

Spartan Assault is gewoon wereldwijd beschikbaar, slechts voor de US is het provider gelimiteerd.

Source (onder aan de pagina) Source 2
* Available worldwide on July 18 for all Windows 8 PCs and Tablets. Available worldwide on July 18 for compatible Windows Phone 8 devices, except in the U.S. where the Windows Phone 8 version is available only on Verizon Wireless until August 16. On Windows Phone 8, 1GB RAM currently required. Version supporting 512MB RAM Windows Phone 8 coming August 2013. Performance on 512MB phones may vary.

edit: KilZone was me voor :).

[Reactie gewijzigd door Sepica op 19 juli 2013 14:03]

"Deze app is niet beschikbaar voor uw telefoon." aldus Marketplace. Raar want mijn Lumia 920 heeft toch echt gewoon 1GB werkgeheugen aan boord. Is hier iets meer over bekend?
Heeft niets met je telefoon te maken. Hij heeft wat vertraging in verschillende landen.

Zie de comments: http://www.wpcentral.com/...assault-now-available-wp8
Aan de ene kant gaaf dat WP8 nu een hele vette exclusive heeft, aan de andere kant weer jammer dat Android en iOS gebruikers er niet (mobiel) van kunnen genieten. Misschien ga ik 'em wel voor PC kopen :)
Een keer de omgekeerde wereld mag ook wel. Normaal wordt er eerder aandacht bested aan IOS en Android. Nu een keer andersom. Ik neem tenminste an dat Microsoft na verloop van tijd ook voor de andere systemen gaat uitbrengen.

Microsoft probeert natuurlijk eerst extra mensen naar hun systeem te lokken na hun moeilijke start van Windows 8 en RT.
Jammer dat ze deze game ook niet gewoon uitgeven voor Windows 7...
Dit is een specifieke windows store/metro game, RT en Pro kunnen deze draaien.
Dat zal best, ze hadden de game gewoon ook beschikbaar kunnen maken voor Windows 7.

Zoals watercoolertje al zegt, het is wachten op een gehackte versie.
Dan kun je lang wachten, want hij draait op de SDK van de Windows 8 Store, ofwel: dat gaat je niet lukken.
De gamer heeft er geen boodschap aan in welk framework iets draait. Een game niet op Windows 7 kunnen draaien is gewoon een fail.
Heb je uberhaupt naar de screenshots etc gekeken?
Dit is geen standard Halo-fps game, maar duidelijk een game die vooral gericht is op tablets en smartphones.
Dat ie 'toevallig' ook op gewone Windows 8 machines draait, is mooi meegenomen, maar in principe is ie voor de Surface Pro bedoeld.
Niet gericht op 'de gamer' dus, maar meer op het type casual gamer dat in de trein of waar dan ook even een spelletje op de tablet/telefoon wil spelen.

Als MS wilde dat de game op Windows 7 uitkwam, hadden ze dat uiteraard gedaan. Maar de strategie is overduidelijk om dit type casual gamers onder de tablet/phone gebruikers binnen te angelen, en Windows 7 speelt daarin geen rol.

Valt me eigenlijk een beetje tegen dat niet iedereen dat begrijpt (of wil begrijpen, om wat voor reden dan ook). Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Sorry, maar ik vind de game er niet typisch tablet ofzo uitzien. Het is niet mijn genre, maar ik zou me als developer niet schamen voor dit niveau van graphics op een pc. En gezien ik geen controls op het scherm kan bekennen, kan niet anders dan verwachten dat het met een fysiek iets bestuurd wordt - wat op een (Windows) tablet/foon er niet is.
Uhhh... er staat heel specifiek dat de game voor Windows RT en Windows Phone is. In de trailer-video laten ze ook duidelijk tablets en telefoons zien (waar in de blauwe overlay wel controls te herkennen zijn, lijkt me). En jij denkt dat de game niet bestuurd kan worden met een touchscreen?... Tsja... Ligt echt aan jou hoor.
Dat je niet op hun nieuwe GUI zit te wachten is toch geen probleem? Je kan dan gewoon deze game niet legaal spelen aangezien het een app is uit de Store. Dat is hun keuze en hun goed recht, of loop je ook te klagen op de andere Halo games die (met uitzondering van 1 en 2) enkel op Xbox uitkwamen? Of als er een app op je iPad staat maar je die niet kan installeren op je Mac?
Niet alle games (en software in het algemeen) komen op alle platformen uit, er zijn games die op OSx draaien maar niet op Windows en visa versa, of op Linux. Dat is de keuze van de developer/uitgever.met deze game willen ze vooral de kracht tonen van de integratie tussen hun verschillende platformen, de synchronisatie tussen WP en Windows 8 en de Xbox die er met Halo 4 ook op kan inpikken. Aangezien ze al even experimenteren met Xbox Live ook op andere platformen beschikbaar te maken (IOS en Android) kan het best zijn dat de game uiteindelijk ook daar op uitkomt. Maar Windows 7 zal uitgesloten blijven (buiten eventuele hacks natuurlijk). Laten ze dat volledig links liggen? Natuurlijk niet, Windows 7 krijgt nog jaren support en updates, maar een nieuw OS brengt nu eenmaal ook nieuwe dingen, zo is het altijd geweest.

OT: ziet er goed uit! Ik zal de game wel aanschaffen als de support voor Xbox 360 controllers er is :)
Hij staat in de windows 8 app store. Het is geen "gewone" game maar een specifieke game uitgebracht voor Windows 8 Pro, Windows 8 RT en Windows Phone 8.

Zie hier
Bekijk het zo, kijk hoeveel jaren wij verder zijn en er komen nog steeds regelmatig games uit die zelfs nog op de XP werken.
Nog een keer voor de duidelijkheid:

Deze app is voor de Modern Interface.

Ook op Windows 8 of RT draait de game niet op de desktop...
Dit is een app dat in de store komt en geen programma dat op de desktop werkt. Dus om het te porten naar Windows 7 moet je wel wat meer doen dan enkel een check op windows 8 verwijderen... Je moet het volledig herprogrammeren

[Reactie gewijzigd door manmad op 19 juli 2013 14:45]

'Volledig' is ook weer overdreven.
Het grootste deel van de code zal vrij normale Windows/Direct3D11 code zijn.
Dat het dan in een WinRT view is gehangen ipv in een normaal desktop-window, scheelt maar een paar regels code.

Het ligt er een beetje aan hoe ze het precies gebouwd hebben.
Voor mijn egen code gebruik ik gewoon dezelfde Direct3D11 engine-component voor desktop en Modern UI.
Ik gebruik ook geen nieuwerwetse WinRT-fratsen om files te laden etc, maar gewoon Win32 API calls, en dan is het verschil tussen de twee platforms maar heel klein.

Als hun spul ook ongeveer op die manier geschreven is, dan is het heel makkelijk naar Windows 7 te porten.
Alleen kan je niet bij de bestanden die je nodig hebt voor een port, en aangezien dit Microsoft is zullen ze juist wel de 'nieuwerwetse fratsen' gebruiken.
Juist, je denkt dat Windows store apps in win7 kunnen draaien? Die komen ook nooit als crack nlne, omdat je geen Installer van de game kan downloaden.
Lijkt me een leuk spel. Misschien eens op me computer zetten.
Instant buy! Hopelijk komt de game ook op iOS beschikbaar, en de nieuwste Halo op de PC1 :D
Net gekocht voor Windows 8 eens kijken of het wat is :) credit van de lumia800 moet toch op :P wat ik er toen ooit bij kreeg.
800 heeft toch maar 512MB geheugen? die zou die dan niet kunnen draaien.
Nog even los van het detail dat de Lumia 800 draait op Windows Phone 7.x ;)
Credits die hij nog had vanwege de Lumia 800, gekregen toen hij dat toestel kocht en nooit gebruikt.
:$ aaah nu snap ik z'n zin :P
Ik heb zelf een lumia 920 maar kan het spel niet kopen
Wacht nog even, het zal binnenkort wel uitkomen in onze store... Zo van die releases gaan altijd stapsgewijs, land per land
Ziet er goed uit! Ik die helaas geen demo, zou wel iets meer van de gameplay/feel willen zien.