Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 156, views: 27.475 •

Microsoft heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt, waarin het een afboeking heeft opgenomen van 900 miljoen dollar op zijn voorraden Surface RT-tablets. De bedrijfsresultaten onderstrepen de tegenvallende verkoop van Microsofts Windows RT-tablet.

De afschrijving van 900 miljoen dollar is opgenomen in de cijfers van het fiscale vierde kwartaal waarover Microsoft resultaten naar buiten heeft gebracht. Alhoewel het geen verkoopcijfers heeft vrijgegeven van de Surface RT, duidt de afboeking erop dat de verkoop fors tegenvalt.

Er kwamen eerder al geluiden naar buiten dat de verkoop van de Surface RT tegenvalt. In maart bleek dat Microsoft slechts ongeveer een miljoen stuks van de tablet had verkocht, terwijl het bedrijf drie miljoen stuks had besteld. De verkoop van de Surface Pro, die een volledige versie van Windows 8 draait, zou juist boven verwachting zijn.

Ondanks de tegenvallende Surface RT-verkoop bereikte Microsoft een omzet van 19,9 miljard dollar in het afgelopen kwartaal. De winst kwam uit op 4,97 miljard, terwijl er in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog een verlies werd genoteerd. Vooral producten zoals Office 365, Outlook.com, Skype, en Xbox Live zouden het goed doen, aldus Microsoft. Wel stelt het bedrijf last te hebben van de teruglopende verkopen van pc's.

De Windows-divisie zag zijn kwartaal- en jaaromzet met respectievelijk 6 procent en 5 procent groeien, maar als de omzet uit Windows Upgrade Offers niet meegenomen wordt, is er sprake van een daling van respectievelijk 6 procent en 1 procent. De kwartaalomzet van de Business-tak steeg met 14 procent, waarbij Office 365 nu voor een jaaromzet van 1,5 miljard dollar zorgt. De Online Services Division, waaronder Bing valt, had een omzetgroei van 9 procent en de kwartaal- en jaaromzet van de Entertainment and Devices Division, waar de Xbox onderdeel van uitmaakt, nam toe met respectievelijk 8 procent en 6 procent.

Reacties (156)

Reactiefilter:-11560149+194+28+30
Dit is natuurlijk volkomen te verwachten. Juist een volledige Windows in combinatie met de voordelen van de draagbaarheid van een tablet onderscheidt de Surface van de zakelijk slechts beperkt functionele Android en iOS tablets. Zonder Visio, volledige Word en volledige Outlook ben ik op het werk echt slechts beperkt productief. Oftewel een ultrabook was mijn optimale apparaat en de Surface Pro schuift daar weer in.
Daarnaast, hoe erg heb jij de tablet functie nodig voor je werk? Dat is het mankement van de PRO.
Het is een slechte tablet. Maar ook een slechte Ultrabook. Het zit net in een gebied van meh. Het is lastig om als zulks apparaat te profileren want.. je word bijna vereist om beide werelden goed te bedienen zoals de aparte concurrenten doen die enkel maar 1 zijde bedienen.
Daarnaast, hoe erg heb jij de tablet functie nodig voor je werk? Dat is het mankement van de PRO.
Het is een slechte tablet.
Hoezo is de Surface Pro een slechte tablet? Het gewicht? Ik heb echt geen problemen met de draagbaarheid. De accuduur? Voor mij is 4-5 uur genoeg.

De Surface Pro gebruik ik als laptop (op schoot, op een bureau), als notitieblok (OneNote), op de bank als tablet, in bed als tablet/videospeler, etc.
Maar ook een slechte Ultrabook.
Wat maakt het een slechte Ultrabook? Het heeft een gelijkwaardig gewicht en levert gelijkwaardige prestaties. Het enige wat je moet opofferen is dat je het scherm niet vrij kan kantelen zoals in een laptop (maar daar staat tegenover dat je hem als tablet kunt gebruiken).
Hoezo is de Surface Pro een slechte tablet? Het gewicht? Ik heb echt geen problemen met de draagbaarheid. De accuduur? Voor mij is 4-5 uur genoeg.
Vergeleken met de concurentie is de Pro (veel) te zwaar. En 4-5 uur is voor mij veel te weinig. En dat maakt het -voor mij, maar ook voor veel anderen- een slecht tablet.
De accuduur van 5 uur is vergelijkbaar met de macbook air 11 inch die ook een vergelijkbare processor heeft. Dat is effectief de concurrentie.

Geen enkele tablet heeft verder een zo snelle procoessor.
Behalve dat een MacBook Air meer dan 9 uur op een acculading meegaat.

reviews: MacBook Air: een halve dag in de lucht?
Ik zit geen 9 uur te laptoppen zonder stroom, dus waar die accu goed voor is? Luiheid (lees: gemak) toch.
Jaren geleden had ik al een Dell M1330 waar ik vrolijk 6-7 uur mee kon computeren. Tijden veranderen hea :)
Je hebt liever een laptop die 4-5 uur meegaat?

Ik kan niet wachten tot de dag dat ik slechts m'n laptop hoef op te laden voor een zakenreis. Anno 2013 zijn laptops ontzettend dun, maar er moet nog steeds een lompe oplader mee in de tas. Terwijl de laptop an sich prima in een hoes van 2 cm dik past.

Maar na jaren geklaag over te korte accutijden, is 9 uur ineens 'nergens goed voor'?
Deze review gaat over de nieuwe macbook air met Haswell processor. hAl praat over de macbook met dezelfde processor. Dus de vorige. De nieuwe surface pro zal hoogst waarschijnlijk ook wel een 9 uur halen . maar is nog niet aangekondigd
Behalve dat een MacBook Air meer dan 9 uur op een acculading meegaat.
reviews: MacBook Air: een halve dag in de lucht?
Je moet beter lezen. Ik zei de 11 inch macbook air.

Die review is van de 13 inch versie en ook nog met de heel recent uitgekomeneen nieuwere processor.

De veel kleinere 11 inch macbook air heeft een aanzienlijk kleinere batterij dan die 13 inch en is ook juist het meest vergelijkbaar met de 10,6 inch surface pro.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 juli 2013 10:59]

We hebben het ook hier over de RT versie:
tegenvallende Surface RT-verkoop
We hebben het juist niet over de Pro.
De verkoop van de Surface Pro, die een volledige versie van Windows 8 draait, zou juist boven verwachting zijn
dus: Stay OnTopic.
Het artikel ja, maar de eerste poster in deze thread en de starter van deze hele discussie haalt de Pro aan. Blijf dus zelf maar ontopic.

Verder eens met RayNBow. Heb de Pro zelf ook, juist het feit dat het een hybride is tussen ultrabook en tablet heeft mijn interesse gewekt en me uiteindelijk overgehaald om 'm aan te schaffen. En ja, daar kleven dus ook wel wat nadeeltjes aan vast; zo is ie voor een tablet redelijk zwaar en dik, en zit dat gewicht ook nog eens allemaal in het scherm waardoor hij lastiger (maar niet onmogelijk) te gebruiken is in de "laptopstand" op schoot. Maar daar wegen de voordelen wat mij betreft ruimschoots tegenop.

@hieronder: dan moet ie de originele poster daar op aanspreken, niet de derde poster in de discussie, want die reageert binnen de context geheel ontopic. Waarom reageer jij überhaupt, is dat dan niet net zo goed offtopic?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 20 juli 2013 00:38]

Het artikel ja, maar de eerste poster in deze thread en de starter van deze hele discussie haalt de Pro aan. Blijf dus zelf maar ontopic.
Dus als de eerste poster over stront praat, dan is dat de topic?
De topic lijkt mij nog altijd waar het artikel over gaat. Kán het fout hebben, maar dat is in de regel wel hoe het werkt.
volgens mij staat toch in het verhaal dat de verkoop van de pro boven verwachting zijn. dus begrijp niet helemaal waarom de pro hier als slecht afgeschilderd moet worden terwijl het verlies volgens het verhaal in de RT tablet zit.
ja naja een mindere batterij duur wil nog nie tzeggen dat een tablet verder slecht is.
Hoezo is de Surface Pro een slechte tablet? Het gewicht? Ik heb echt geen problemen met de draagbaarheid. De accuduur? Voor mij is 4-5 uur genoeg.
Omdat jij toevallig de doelgroep bent van de Surface Pro betekent nog niet dat het geen slechte tablet is. Jij gebruikt het eerder als een Ultrabook zonder vast toetsenbord. Dat jij er heel blij mee bent is helemaal super... Voor jou, maar als je de Surface Pro vergelijkt met andere tablets die iOS of Android draaien in hetzelfde (prijs) segment is het een slechte tablet. Veel kortere batterij duur, lagere resolutie (video) camera, lagere resolutie display, slechtere inkijkhoeken, geen fijne verhouding als je veel (pdf) leest in portrait mode, gewicht/dikte (voor mij niet een enorm probleem, maar zeker een issue voor de meeste tablet gebruikers), geen 4G (voor mij geen issue).

Natuurlijk heeft de Surface Pro ook voordelen, volledige versie van Windows 8, waardoor je Windows applicaties kan draaien. De pen is ook erg interessant (pressure sensative). Wellicht krachtiger processor, de vraag is echter of je dat merkt bij normaal gebruik.

Wat een hoop mensen vergeten is dat de Surface Pro de eerste generatie is, terwijl de meeste andere tablet lijnen al op de vierde generatie zitten. Als ik mijn iPad #1 vergelijk met de Surface Pro dan is die Surface Pro natuurlijk veel beter, maar als ik nu een tablet aanschaf zal ik een iPad #4 kopen ipv. een Surface Pro. Maar als ik over een jaar of 3-4 de iPad #4 vervang zou het zomaar kunnen zijn dat ik een Surface Pro #4 koop als die bv. wel de hele dag mee kan en een goed genoeg (voor mij) display heeft.

De Surface Pro is een mooi apparaatje dat zich precies positioneert tussen een tablet en een Ultrabook en op een aantal punten echt slechter is dan een tablet en/of een Ultrabook.

Edit:
@ w00t00w: Waarom zou je niet twee machines mogen vergelijken als die zo goed als dezelfde form factor hebben? Natuurlijk zit je verschillende type processors te vergelijken, maar dat maakt voor de gebruikers ervaring weinig tot niets uit. Ik zou zelfs durven zeggen dat die x86 proc met W8 een hoop overhead heeft waar een 'ARM' helemaal niets mee te maken heeft waardoor er performance verloren gaat. We vergelijken een appeltaart met een perentaart, het zal de proever een worst wezen welke vruchten er gebruikt worden, zolang de taart maar lekker smaakt.

Een S4 vergelijken met een Ultrabook slaat ook nergens op, erg zijn namelijk maar erg weinig punten waarop je het kan vergelijken, al helemaal niet de formfactor. Twee veschillende apparaten, die heel verschillende functies hebben en er helemaal niets gezegd kan worden over verschillende doelgroepen. In dit geval zijn een iPad en een Surface Pro alle twee tablets, die iets andere functies hebben, maar heel verschillende doelgroepen.

Don't get me wrong, ik zie een hoop voordelen van een Surface Pro, maar er zijn momenteel voor mij (en velen met mij) teveel essentiële nadelen.

ps. Als Tweaker ga je toch niet lopen prutten op een dual core i5 met maar 4GB geheugen. Don't you have any pride! ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 19 juli 2013 19:48]

"maar als je de Surface Pro vergelijkt met andere tablets die iOS of Android draaien in hetzelfde (prijs) segment is het een slechte tablet"

Dat moet je dus ook niet doen, want er is geen vergelijk. Dat men dat desondanks wel doet mag Microsoft zijn marketing-afdeling aanrekenen, al vind ik dat je van een Tweaker wel mag verwachten dat hij/zij het verschil weet tussen een x86 en een ARM device.
Een Android- of iOS-tablet is in wezen een oversized smartphone, een Surface Pro een PC met een tablet form factor. Wanneer iemand een Galaxy S4 met een ultrabook vergelijkt wordt diegene publiekelijk voor gek verklaard, en toch zie ik die hardnekkige flauwekul-vergelijking Surface Pro - iPad telkens maar weer opduiken hier op Tweakers.
....al vind ik dat je van een Tweaker wel mag verwachten dat hij/zij het verschil weet tussen een x86 en een ARM device.
Dat is dus het probleem: alleen de tweaker begrijpt de verschillen. Daarom is de surface alleen onder die, tamelijk beperkte doelgroep, redelijk populair.

Daarbij komt dat dit verhaal gewoon erg lastig is uit te leggen aan niet-tweakers, want die zien (als in: waarnemen) geen enkel verschil in de UI. Dit soort spullen gaan pas verkopen als je Oma, buurvrouw en achternichtje het zonder uitleg snappen.
Er staat met grote letter Windows op de doos. Dus je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat er Windows programma's op draaien. De RT was daar juist verwarrend in. Het probleem is, zoals zo vele aangeven is dat het een apparaat is dat alles wil kunnen maar niets echt goed kan. Zeker in vergelijking met Android Tablets / iPad is het tablet te zwaar en is de batterijduur matig. Als Office machine legt de surface het af tegen een utltrabook of de MacBook Air. Deze hebben wel een behoorlijk toetsenbord en zijn net zo zwaar als een Surface Pro met toetsenbord.

En wat heb je aan Windows Programma's die niet voor touch geoptimaliseerd zijn. Dat werkt toch ook niet echt lekker. Ik beheer zelf wat Mac en Windows systemen vanaf mn iPad. Dat begint pas een beetje te werken als je het hele scherm instelt als touch pad. Maar zo werkt Windows 8 niet.
Volgens mij heeft hij niet door dat de pro wat anders is dan de RT.
Als je de pro als laptop gebruikt is het een snelle en goedkope ultrabook.
Volgens mij is de Surface PRO rond de 1000E. Nou niet echt goedkoop te noemen. Dit is imo direct het manko van de PRO.
Opzich kan het voor een bepaalde doelgroep interessant zijn , echter voor mensen die scherm resolutie en power willen blijft een "full" laptop een betere optie.
Idd is een Windows tablet alleen nuttig als je er normaal mee kunt werken dus volledig compatible is met de desktop versie. Omdat de desktop versie niet zo lean-and-mean is als iOS of Android zul je compromissen moeten sluiten op de gebieden batterijduur en gewicht.
.
Maar ik denk dat de i86 compatible tablet wel een succes gaat worden. Ik heb nu zelf een iPad voor mobiel werken, maar je kunt er alleen maar simpele klusjes op doen. Het dichttimmeren van de mogelijkheden door Apple is hier ook debet aan, en een kans voor Microsoft.
Idd is een Windows tablet alleen nuttig als je er normaal mee kunt werken dus volledig compatible is met de desktop versie.
Dat is een denkfout. Op die manier zouden android of apple tablets ook nutteloos zijn.
Zijn ze ook wat betreft de werk omgeving. Ondanks dat iedereen er eentje schijnt te hebben, zie ik op het werk niemand er effectief mee werken. Niet handig genoeg om aantekeningen mee te maken, geen stylus om schetsen mee te maken.

De android en apple tablets zijn en blijven hoofdzakelijk passieve apparaten. Goed geschikt om op het web te browsen, comics te lezen, en simpele spelletjes te spelen. Maar geen productie apparaten.
De kracht van de iPad zit voor de meeste mensen juist in de beperking. Als je er ingewikkelde dingen mee kunt doen, wordt het automatisch een ingewikkelder apparaat. Dat vinden wij Tweakers geen punt. De meeste andere gebruikers hebben daar meer moeite mee en die hebben vaak voldoende aan de functionaliteit van een iPad.
Ik denk dat de tegenvallende verkopen niet zozeer met software(W8rt) te maken heeft maar meer met hardware. MS is bij het grote publiek gekend als softwareleverancier en niet als hardwareleverancier(Xbox even buiten beschouwing gelaten). Als ik een W8 tablet ga kopen ga ik eerder een merk als Samsung, Asus, Sony of HP vooropstellen en niet MS. Ik ga eerder een merk nemen dat meer ervaring heeft met hardware bouwen.
MS heeft altijd gestreefd naar een universeel OS voor computers. Tablets zijn daar maar een klein deel van. Het lijkt erop dat ze de ongeschikte hardware die niet volledig functioneel is met Windows erop er bewust uit werken. Dat is onnodig beperkte hardware of hardware met te lage prestaties.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dit express doen en dan 3 miljoen stuks bestellen en vervolgens 900 miljoen afschrijven. Lijkt me een zeer onlogische move.
Een miljoen stuks verkocht voor (mijn schatting) +/- 400 dollar p.st. Met die 900 miljoen zouden ze dan dus nog 500 miljoen tekort komen, plus dat de resterende voorraad vast nog wel 'iets' opbrengt. Het lijkt me nog te overzien voor een MS. Hoeveel wordt er wel niet op bestaande OEM-PC's verloren die blijven staan als er een nieuwe Windows uitkomt die daar niet meer goed op draait?

[Reactie gewijzigd door blorf op 19 juli 2013 08:16]

Nee, ze schrijven 900 miljoen af op de voorraad die ze zelf hebben liggen, plus de voorraden die nog liggen bij resellers en distributeurs. Ofwel: dat zijn de kosten van de prijsverlaging van de Surface RT. Dat kost enorm veel geld, omdat de voorraad in het hele kanaal (wereldwijd) gecompenseerd moet worden, anders kan niemand voor de nieuwe prijs verkopen.

Heeft dus niets te maken met de verkochte stuks, maar juist met de niet-verkochte stuks...
Juist. De voorraad.

3 Miljoen geproduceerd, 1 Miljoen verkocht blijft 2 Miljoen stuks over in het distributiekanaal. Afboeking van 900 miljoen dollar betekent een afboeking van 450$ per niet verkochte tablet. Mag ik dat fors noemen? Aangezien dat niet alleen de hardwarekosten zijn wordt dus ook fors op de software ontwikkeling afgeboekt.

De tablets kunnen nu dus voor puur de distributiekosten verkocht worden en dat gebeurt al op grote schaal (TechEd en Studenten aanbiedingen). Hoeven we ook niet bang te zijn voor de op=op bij de studentenaanbieding.
Let op dat die 1 miljoen stuks door Microsoft 'verkocht' zijn maar dus nog wel in het kanaal kunnen liggen. Daadwerkelijke doorverkochte stuks kan nog (veel) lager liggen. Het lijkt er op dat Microsoft de RT gewoon nu volledig afboekt (ik denk niet dat ze mogen afschrijven op softwareontwikkeling binnen hun hardware divisie?) dus de komende tijd gaan we die dingen voor 'any price' tegenkomen. Ik kreeg zelf via mijn universiteit al een aanbieding voor 199 euro (ex BTW) en wie weet wat voor aanbiedingen er in het najaar nog gaan volgen....
Het doorverkopen van die 1 miljoen stuks lijkt me toch niet geheel het probleem van Microsoft. De distri's hebben deze tablets toch reeds aangekocht? Het is aan hun om daar wederverkopers voor te vinden die de Surface RT in de schappen willen leggen.
Hmm, er is al speculatie op internet dat het niet gaat om 3 miljoen, maar 6 miljoen niet-verkochte tablets.
Dan zou de rekensom beter uitkomen. Dat zou de miskleun ook nog wat groter maken.
naja het is zeker geen miskleun. die staat als afschrijvingen maar in feite is het een investerinmg. en waarschijnlijk ook ingecalculeerd.
ms zit nu in de fase waar ze proberen zoveel mogelijk windows en windows Phone devices in de markt te zetten. en dat kost geld . het is altijd zo dat in het begin van iets nieuws er dergelijke kosten gemaakt worden . die uiteindelijk over een paar jaar weer dubbel en dwars trug verdiend gaan worden natuurlijk. dat is de bedoeling.
Tuurlijk is dit een miskleun en niet ingecalculeerd! Anders had Microsoft maar 1 miljoen van die apparaten laten bouwen, en niet 3 miljoen
Ik denk eerder dat ze er 2-3 miljoen per kwartaal zullen hebben laten produceren en dan met een contract voor 1 jaar.

Dan zit je al gauw op 8-12 miljoen Surface RT devices productie. Als ze er maar de helft van verkocht hebben zitten ze op 4-6 miljoen voorraad. Als je daar 150$-200$ per stuk op afschrijft zit je dus aan 800-900 miljoen dollar.
Eerste vraag die nu wel bij mij opkomt: komt er nog een nieuwe versie van de Surface RT of laten ze het hierbij aangezien de verkopen tegenvallen?
Ik vraag mij dit ook af. Gaan ze hier nog eventjes mee door of wordt dit een "Zune" ?
Ik kan me niet goed voorstellen dat ze hiermee doorgaan: Intel maakt flink vorderingen met energiezuinige x86-processors. Daardoor wordt het steeds gemakkelijker om x86-tablets te maken met de voordelen van tablets met ARM-processors.
Buiten hier op tweakers.net waar er altijd een opmerkelijke enthousiasme is voor Microsoft zaken, merkte ik heel andere signalen op in de buitenwereld.

Ik zag hier vaak dan de argumentatie van office RT en kunnen 'serieuze' zaken doen, maar de realiteit is dat de meeste mensen niet in de winkel staan en denken "oh joy, excel nu gaan we een leven vol spanning en plezier tegemoet als ik deze tablet koop". Hoe wereldvreemd kun je eigenlijk zijn ?

Als ik WP, Surface tablets of zelf de Xbox in het achterhoofd hou, dan heb ik vaak het gevoel dat Microsoft totaal geen voeling heeft met de consument. Een consument waar Microsoft sowieso al een heel negatief beeld heeft en waar ze dubbel hard moet werken omdat beeld te kunnen overkomen. Vraag mij soms af of ze beter termen als Microsoft of Windows gewoon niet droppen bij die producten.

Het toont ook nog eens aan dat je die "hoera" berichten van fabrikanten niet altijd blind moet slikken. In het begin las ik evengoed artikelen dat RT het goed deed.

Uiteindelijk zijn het de cijfers die van tel zijn die het echte verhaal vertellen. Ik had dat ook met het Nokia verhaal het gaat allemaal goed, maar uiteindelijk vallen de cijfers dan dik tegen.
[...]

Ik zag hier vaak dan de argumentatie van office RT en kunnen 'serieuze' zaken doen, maar de realiteit is dat de meeste mensen niet in de winkel staan en denken "oh joy, excel nu gaan we een leven vol spanning en plezier tegemoet als ik deze tablet koop". Hoe wereldvreemd kun je eigenlijk zijn ?
Dat was bij de verkoop van de eerste PCs wel anders ;) Vergis je niet, er is een hele grote markt die erg veel belang heeft bij het al dan niet aanwezig zijn van Excel op een tablet. Er zijn hordes mensen die op hun werk met een iPad rondlopen met daarop apps die semi-compatible zijn met Word en Excel, maar niet niet helemaal. Dit is de groep mensen waar MS zich op richtte. Het probleem is dat deze mensen al een tablet hadden: een iPad. En ja, als iemand zich eenmaal gebonden heeft aan een merk, dan is het heel erg lastig om ze weer los te weken.

Windows RT is, in mijn ogen, anders dan iOS (geen ervaring met Android). Waar iOS echt 100% een mobiel OS is, bedoeld voor content consumptie ipv creatie, is dat bij WinRT andersom.
Uiteindelijk zijn het de cijfers die van tel zijn die het echte verhaal vertellen. Ik had dat ook met het Nokia verhaal het gaat allemaal goed, maar uiteindelijk vallen de cijfers dan dik tegen.
Ik denk dat ze de boel onderschat hebben. De markt moest nog aantrekken op Windows RT gebied, en MS zette in met bestellingen alsof ze al een groot marktaandeel hadden. Tegelijkertijd waren ze ook al begonnen met de opvolger van de Surface RT, die (naar verwachting) binnen een half jaar gepresenteerd gaat worden. Tsja, als je mensen over de streep hebt, maar men weet dat er op korte termijn een nieuw aparaat komt, dan zullen ze nog even wachten.
Maar mensen willen dan wel Excel met VBA. Dat werkt niet eens op RT.... 8)7 Dat gebruik je toch juist veel in het bedrijfsleven om je processen te automatiseren op een simpele wijze?

Iedereen zegt wel dat het een volledige Office is. Maar de waarheid is anders. Het is meer een simpele versie van Office. NIET volledig zoals de meeste pro MS mensen hier ons wijs proberen te maken. Valse informatie.

Daarnaast ken ik persoonlijk iemand die dacht desktop applicaties te kunnen draaien op een RT tablet. :D Omdat de gewone consument het verschil niet ziet tussen PRO en RT. En dus voor de goedkopere model gaat(RT).

Hu er zit toch ook office op en desktop? Waarom draait mijn desktop applicatie dan niet? Is de vraag. De gewone consument weet niks van ARM of X86 en het verschil er tussen. Voor de consument is een processor een processor.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 juli 2013 08:31]

Maar mensen willen dan wel Excel met VBA. Dat werkt niet eens op RT.... 8)7 Dat gebruik je toch juist veel in het bedrijfsleven om je processen te automatiseren op een simpele wijze?
Ik ken persoonlijk heel erg weinig mensen die gebruik maken van VBA in Excel. En ja, ik ken meer dan genoeg mensen die met grote Excel sheets werken ivb data mining.
Iedereen zegt wel dat het een volledige Office is. Maar de waarheid is anders. Het is meer een simpele versie van Office. NIET volledig zoals de meeste pro MS mensen hier ons wijs proberen te maken. Valse informatie.
Dat is ook niet zo, en degene die dat wel pretendeerd kletst inderdaad onzin. Wat wel zo is, is dat het een Office versie is met meer dan voldoende functionaliteit voor de meeste gebruikers. Wederom, VBA ondersteuning is geen argument, dat wordt niet door de meeste gebruikers gebruikt. Ik werk al een tijdje met een Surface RT en de daarbij behorende Office, en ben nog geen functie tegengekomen die ik miste.
Daarnaast ken ik persoonlijk iemand die dacht desktop applicaties te kunnen draaien op een RT tablet. :D Omdat de gewone consument het verschil niet ziet tussen PRO en RT. En dus voor de goedkopere model gaat(RT).

Hu er zit toch ook office op en desktop? Waarom draait mijn desktop applicatie dan niet? Is de vraag. De gewone consument weet niks van ARM of X86 en het verschil er tussen. Voor de consument is een processor een processor.
Tsja, de gewone consument vraagt zich ook af waarom een exe bestand niet op een Mac uit te voeren is.
Ik denk dat voor thuis gebruik VBA niet veel word gebruikt nee. Maar in het bedrijfsleven zeer veel.

Maar OSX ziet er ook anders uit als Windows hea. RT en PRO lijken op elkaar als druppels water. Dus verwarring kan velen malen eerder toeslaan dan tussen OSX en Windows.
De consument ziet een windows tablet en verwacht dat windows applicaties daarop draaien. Ik vind dat toch heel anders dan windows software proberen onder mac OSX te draaien.

Ik vind het overigens niet zo vreemd dat de RT niet goed loopt. Alle voordelen waarom je windows op een tablet zou willen zijn er niet (namelijk ondersteuning van al je desktop applicaties) en voor een tablet is windows RT eigenlijk nog te beperkt.
Waar de desktop niks heeft aan een touch interface heeft een tablet niks aan een windows omgeving die niet compatible is met windows.
Helemaal mee eens! Ik zie heel veel commentaar van mensen dat zij RT hebben gekocht en dachten dat zij bijv Windows applicaties kunnen draaien, bijv tvproramma bekijken in Silverlight en dit niet kunnen doen. Nota bene het is native Microsoft eigen ontwikkeling! De .NET versie is inderdaag een gehandicapte versie! Microsoft moet opassen dat zij hierdoor niet gebruikers en zelf ontwikkelaars gaan afstoten. Daarom voor mij never nooit een RT versie. Een x86 W8 tablet is wel interessant om aan te schaffen. W8 is super op een tablet of een laptop met touch functionaliteit.
WinRT is zeker beter in content creatie dan een klassieke tablet, maar dat is meer een geval van "in het land der blinden is eenoog koning". Het is er nog steeds niet goed in, omdat het bijna per definitie op underpowered hardware geplaatst wordt. Als de hardware wel krachtig is, faalt het weer als een tablet.

Ik vraag me bovendien altijd af wat men bedoeld met content creatie. Wat ga je dan doen op je klein frotschermpje met mini toetsenbord? Ik heb meer het idee van de gehaaste manager of vertegenwoordiger die een mailtje wegtikt. Uiteraard kun je je apparaat aan een groter scherm hangen, maar wat ben je dan opgeschoten?

Anyway, ik geloof best dat het een uitkomst is voor bepaalde mensen in het bedrijfsleven, maar laten we niet doen alsof het goed is in content creatie. Het kan minder dan een budget laptop maar is 2 keer zo duur.
Kan het ook gewoon niet zijn dat de consument verkeerd geïnformeerd is en compleet verkeerde verwachtingen heeft? En dat veelal verkopers geen interesse hebben in Windows 8 op tablets, maar zich blijven blind staren op Android en iOS voor tablets?

Wat me opvalt is dat ALS ik een demo (ik ben geen verkoper, wel freelance product/skills trainer) geef over Windows Phone 8, Windows 8,... de mensen er wel helemaal warm van worden. En plots zien ze wel de voordelen van heel het Microsoft ecosysteem.
Het hangt er gewoon allemaal van af hoe je het verkondigt, en wat de kennis is van de 'verkoper'. Vervang in mijn demo verhaal de woorden Windows Phone 8 en Windows 8 met iOS en OS X en daar is het gevolg het zelfde.

En daar wringt het schoentje voor Microsoft (en daarbij tegelijk Nokia) dat de gemiddelde verkoper een veel te kleine product kennis heeft en niet objectief verkoopt, maar gedreven is door incentives, en eigen belang.
Nu wil ik niet vervelend tegen je doen, maar je halleluja verhaal over Windows RT is net zo gekleurd als het verhaaltje van de 'verkopers'.
Volgens mij probeerde hij een punt duidelijk te maken...
Ik denk dat je twee dingen overschat:

1. De rol van de verkoper.
2. De kwaliteit van de Surface en het Windows-ecosysteem.

Of wil jij zeggen dat Microsoft alles perfect doet maar dat het de kleine retailers zijn die het maar niet willen pushen? Lijkt me zeer stug.
Nee dat niet, ik denk dat de meeste mensen al weten wat ze willen kopen voordat ze de winkel instappen.

Ik denk wel dat Microsoft zijn zaken beter op orde heeft dat Apple en Google ja. Maar er is niks vreemd aan dit nieuwsbericht. Windows RT ging floppen, dat zeiden alle professionele PC gebruikers van te voren al. Surface Pro is the way to go!

De ARM blijft de architectuur voor gadgets en mobiele spelletjes. Microsoft heeft niks in dat marktsegment te zoeken. Microsoft moet zich focusen op waar ze goed in zijn: business, high value gaming en development.
Waarom zou een verkoper tijd en moeite gaan steken om een product te verkopen waar geen belangstelling voor is, terwijl hij zonder moeite shitloads iOS en Android devices kan verkopen?

Het is aan Microsoft om consumenten lekker te maken voor hun producten, niet die van verkoper.
lijkt mij dat beiden er baat bij hebben. als je als verkoper je assortiment kun uitbreiden met meerdere tablets, en ze ook goed kun verkopen omdat je verkopers er moeite voor doen ben je toch veelzijdiger in je aanbod en kun je dus meer klanten trekken? als ik bij Dixons kom en de verkoper laat mij merken dat hij mij geen MS tablet wil verkopen maar wel een ipad kan ik je garanderen dat ik linearecta de winkel uit loop en daar geen tablet koop.
Als er nou één bedrijf is in de IT dat een legioen aan verkopers in dienst heeft dan is het wel MS. Zowat iedereen die vanuit zijn opleiding of werk een of meerdere MS cursussen heeft gevolgd, van een paar uur Office to complete opleidingen tot certified engineer in een van de vele smaken die je hebt in MS-land heeft een belang in het slagen van MS en is dus in zekere zin verkoper.

Des te groter is het falen van het bedrijf in OPNIEUW een markt waarin ze met too little, too late aan kwamen zwalken.
Die verkopers van MS staan niet in de winkel en dat is nou het hele probleem, daar is totaal geen aandacht of kennis beschikbaar. Loop een willekeurige Mediamarkt aan en vraag of ze wat over de Surface kunnen vertellen. Het antwoord zal heel erg mager zijn.
En dat geld ook voor Windows Phone overigens.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 juli 2013 10:52]

Too late is natuurlijk onzin. Van Windows XP was sinds SP2 al een aparte Tablet Edition, en tablet-support is er sindsdien standaard geweest in Vista en Windows 7.

Too little is ook een beetje vreemd; de Surface tablets zijn vooral een showcase om te laten zien hoe een Windows 8 tablet er uit zou kunnen zien.

Wat een feit blijkt te zijn is dat de markt niet op een niet-x86 compatible Windows tablet zit te wachten, in ieder geval niet voor de nu gehanteerde prijs, en dat Microsoft de markt voor een dergelijk device ernstig heeft overschat.
Let wel, Office RT op de WIndows RT mag NIET!!! voor zakelijk/commercieele doeleinden gebruikt worden, lees de voorwaarden maar eens goed door.. dus voor zakelijk gebruik is Office RT al helemaal niet geschikt..
Mag wel hoor, als je bedrijf gewoon de juiste licenties in huis heeft, bijv Volume Licenses of een Office365 abonnement.

http://www.directionsonmi...t-for-commercial-use.html

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 19 juli 2013 11:35]

Ik let er al een paar jaar op, en het is mijn ervaring dat consumenten vrijwel altijd een negatieve associatie hebben met Microsoft en Windows. Ooit leek het synoniem te zijn met crashes, en tegenwoordig lijkt daar een associatie te zijn bijgekomen tav. miskleunen zoals Vista en Windows 8.

Om het practischer te stellen: Consumenten kopen nooit voor de lol een Windows-apparaat. Voorbeeld: Uit diverse onderzoeken blijkt dat Macs overwegend in het weekend worden gebruikt, en niet door de week. Wat dat zegt: In hun vrije tijd gebruiken vrij veel mensen een Mac, maar tijdens kantooruren hebben ze niet die keuze en moeten ze dus Windows gebruiken.

Ik denk inderdaad dat er een hoop te winnen is voor Microsoft door de naam Windows te dumpen.
Die RT was gewoon te duur om tegen de goeie android tablets op te boksen.
MS maakt van tablets gewoon computers. En dat zijn het ook. Mobiele ecosystemen zijn flauwekul en gaan op termijn het onderspit delven.
Applicaties die zijn gemaakt om met muis en toetsenbord te worden bediend zullen nooit lekker werken op een tablet of telefoon. Mobiele ecosystemen doen het vooral goed omdat ze een omgeving bieden voor nieuwe applicaties die wel geschikt zijn voor touchscreens.
Een muis en een toetsenbord zijn niet zo fundamenteel anders dat daar een ander OS voor nodig is. Dat heb je je door Google en Apple laten wijsmaken.
Ach kom nou. Jij vindt Windows Explorer goed te bedienen met je vingers? Dat kun je toch niet serieus menen?
Nope, maar dat ervaar ik bij alle software die je met je vingers op je scherm moet bedienen. Een tablet-OS doet het niet veel beter.
Eigenlijk zouden ze bij MS nog een kinect-achtig systeem moeten ontwikkelen zodat je je hand niet letterlijk op het scherm hoeft te houden maar ernaast. Een tablet met denkbeeldig touch-pad ernaast zeg maar.
Nou daar moet ik iig niks van hebben :) Sowieso zou ik niet weten waarom je ipv op je scherm voor je scherm wilt werken, totaal niet handig...

Maargoed met de laatste telefoon van Samsung kan je toevallig wel op die manier scrollen enzo, eerste functie die ik uit heb gezet overigens (deed ze werk wel goed, maar ik vindt het 3x niks) :)
Nou jij denkt ook niet vooruit. Uiteindelijk is op elk platform de invoer gewoon Typen + Aanwijzer. + Spraak Toetsenbord of touch, da's een tweede. Wordt allemaal hetzelfde. Je verwacht nu toch al dat 1 app op meerdere platformen (apparaten) beschikbaar is, en zo gebruikt kan worden. Dat is straks niet anders met platformen.
De Surface speelde daar met zijn Touch-/Type-cover prima op in. Vooral de Pro is natuurlijk best of both worlds, maar die vindt ik zijn prijs niet rechtvaardigen. Voor eenzelfde prijs heb ik namelijk een volledig functionele ultrabook waarop ik makkelijker kan werken.

Tablets zijn mijns inziens prima voor content-consumptie. Met de juiste accessoires (Touch-/Type-cover) zijn ze ook prima geschikt voor wat lichte productiviteit. Volwaardige vervangers voor laptops zijn het echter niet en dat zullen ze ook niet snel worden. Het is maar net wat je van een tablet verwacht. Microsoft heeft met de Surface RT een prima eerste stap op de hedendaagse tabletmarkt gezet, maar wat de RT vooral de nek om draait is het feit dat de Store lang niet volledig gevuld is. In de aankomende jaren zal hier echt wel verandering in komen, aangezien Windows 8 gewoon aan het groeien is.

Op het moment dat er voldoende apps in de Store staan zal je waarschijnlijk steeds minder terug hoeven naar de desktop-omgeving. Microsoft heeft al aangegeven te werken aan een Office-versie voor Modern-UI. Als ze nu ook nog een fatsoenlijke bestandsmanager voor Modern-UI bouwen zijn ze wat mij betreft klaar en is de desktop-tile prima uit het menu te verwijderen. (Er staat een alternatieve file-manager in de Store, dus eigenlijk is het alleen Office nog waarvoor je terug MOET schakelen)

Ik verwacht dat Microsoft de komende jaren langzaamaan steeds meer tablets zal gaan verkopen aangezien de tablet met zijn koppeling aan je Microsoft-account heel mooi aan zal sluiten bij nieuw gekochte laptops en desktops. Zo kun je op al je apparaten prima gesynchroniseerd werken waardoor de tablet een verlening van je laptop, voor bijvoorbeeld 's avonds in bed, zal worden.
Nou nee, je kan het ook andersom bekijken. MS maakt van computers tablets, zo ook andersom. Dat klinkt als een goede combinatie.

Ursamajor heeft gelijk qua prijs, indien de prijs scherper was kon die makkelijk meten met de ipad/transformer.
Qua look heeft windows een verre voorsprong gekregen op ipad/android waar ze vast blijven plakken met pictogrammen zoals MS bij windows 3.1, het werkt goed, zeer overzichtelijk,snel en etc. Je kan er alles mee wat je ook op android / ios kan (op sommige apps na die nog verbeterd worden) maar dan nog een stukje meer.

Wat ik zelf denk is dat win8 eerst beter moet lopen op de desktop (qua verkopen), wanneer men gewend is aan windows 8 en het heerlijk vind werken zullen ze ook een tablet willen die daarop aansluit.
Nu hebben ze gelijk alles in 1klap op de markt gegooid: Smartphone met WP8, tablets met windows 8 (RT) en laptops/pc's met windows8. Het is een agressieve aanval die goed kan uitpakken, maar in dit geval eerder teleurstellend. Zelf heb ik wel vertrouwen in windows 8/WP8 als ze maar vol blijven houden, en niet na 1x verlies draaien ermee stoppen.
Ursamajor heeft gelijk qua prijs, indien de prijs scherper was kon die makkelijk meten met de ipad/transformer.
Dat is dus het aparte. Bij de bekendmaking van de Surface en de specs van het aparaat (maar nog niet de prijs), werd er hard gespeculeerd over de prijs waarmee het ding op de markt gezet zou worden. Prijzen van 250-300 euro kwamen langs, iets wat technisch gezien zou kunnen kloppen. De marge voor MS zou nihil zijn, maar ze zouden in 1 klap een zeer groot marktaandeel kunnen bemachtigen. Bij de officiele lancering en de bekendmaking van de prijs, bleek deze toch een stuk hoger uit te vallen. De verklaring op veel fora was dat als ze de Surface hadden gereleased voor 300 euro, dat deze vergeleken zou worden met de onderkant van de markt wat betreft tablet, terwijl het echt een premium product betreft. Door een hogere prijs te stellen zou hij direct de concurentie aan gaan met de iPad, zo was de argumentatie (een waar ik het niet mee eens ben, maar dat ter zijde).
Zelf heb ik wel vertrouwen in windows 8/WP8 als ze maar vol blijven houden, en niet na 1x verlies draaien ermee stoppen.
Ze zullen wel moeten. Dit is de strategie die ze hebben opgezet voor de komende jaren, een plan waar je niet opeens van af kan wijken. Ik hoop zelf ook dat de ontwikkeling qua apps wat vlotter zal gaan zodat het platform meer directe concurrentie zal zijn voor de platformen van Apple en Google.
Dream on. Jouw toekomstbeeld bestaat zeker uit iedereen weer achter een desktop pc "want die zijn veel krachtiger"....
Waar slaat dat op? Natuurlijk niet! De tablet is de nieuwe generatie computer. Ik ben alleen van mening dat het idee dat een tablet een heel ander ding is dan een PC een gecreeerde illusie is die veel geld oplevert. Een touchscreen is alleen maar een randapparaat dat een driver + een aantal GUI-features vereist en geen reden om touch-apparaten als een compleet andere klasse computers te verkopen. Ten spijt van de andere grote jongens met hun ecosystemen lijkt MS te proberen daar een einde aan te maken door Windows als vanouds universeel te houden waarbij de ARM-architectuur door het geheel omvat en ondersteund wordt maar optioneel blijft en per machine ingezet kan worden.
Waarschijnlijk hebben we op niet al te lange termijn tablets met voldoende performance om de desktop-PC compleet te kunnen vervangen. Gebruik van draadloos tobo/muis stelt niets voor en kan geactiveerd worden op het moment dat die binnen bereik zijn en gebruikt worden. Kortom: het verschil tussen een tablet en een PC kan softwarematig ge-elimineerd worden wat naar mijn idee de beste zet is van MS sinds jaren. Ondanks dat hoeft ik het niet. Doe mij maar FreeBSD of Slackware.
Ik ben het met je eens. Te duur.

Daarnaast is er de volgende afweging.... Veel mensen gebruiken Android op hun telefoon. Toen ik de Nexus 7 kocht voor iemand, heb ik dat zeker meegenomen in mijn afweging....zelfde look and feel, zelfde apps e.d.

Als de Nexus 7 tegen kostprijs in de markt gezet wordt, heeft dat maar 1 doel : Marktaandeel. Je ziet dat MS dat nu ook gaat doen.
jammer want windows 8 RT is momenteel wel het beste mobiele OS.
Dat moet MS beter hun best doen om dat duidelijk te maken.
Voor tablets is iOS het beste(meeste content en beste tablet), voor telefoons Android(meeste content en beste telefoons) en voor desktop op dit moment nog Windows(meeste content en beste computers).

Eerlijk verdeelt vind je niet ? :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 juli 2013 09:28]

Dat is nogal persoonlijk. Ik vindt Android maar een raar log houtje touwtje systeem, en twijfel of Linux of OS X het beste is voor de desktop. Het gaat niet om de kwantiteit van de apps, maar om de kwaliteit. Als de pakweg 10 apps die je gebruikt in voldoende kwaliteit beschikbaar zijn maakt het niet meer uit hoeveel er in totaal beschikbaar is.
volgens jou mag android de beste zijn in telefoon land, mijn volgende telefoon word 100% zeker geen android en 100% zeker wel windows Phone. het werkt heerlijk, en had bij alle 3 mijn android telefoons na verloop van tijd bij alle 3 dat ze rete traag werden, iets wat ik nagenoeg niet merk bij WP. mn SGS1 moest ik na 1 jaar gebruik echt geregeld rebooten omdat ie of vast liep of gewoon niet meer vooruit te branden was. het mag de meeste content hebben, maar ik vind het zeker geen stabiel super OS als ik het vergelijk met WP. ios kan ik niet over oordelen, daar heb ik nooit mee gewerkt.
Het is maar wat je fijn vindt...
Regelmatig heb ik hier geprobeerd duidelijk te maken dat de Surface RT echt niet goed verkoopt. Keer op keer werd ik er op aangevallen, want marktaandeel Windows dit en geweldige bruikbaarheid RT dat. Ik ben benieuwd of deze 900 miljoen afschrijving van Microsoft een duidelijk genoeg signaal is aangaande het 'succes' van Surface RT en daarmee Windows RT.

Het enige wat ik mij af vraag is, hoe lang Microsoft nog blijft doormodderen met Windows RT, voordat ze het de nek omdraaien om met een 'vernieuwd' concept te komen. En ik zeg hier specifiek Windows RT ipv Surface RT, want buiten Microsoft zijn er maar weinig andere bedrijfen die uberhaupt bezig zijn met Windows RT producten.
Het feit dat alle andere fabrikanten zijn gestopt met het aanbieden van tablets op basis van Windows RT is natuurlijk ook een teken aan de wand.
Ohhh geloof mij, Microsoft kan heel lang volhouden :) Ze geven niet snel op.
Ze kúnnen het natuurlijk zo lang volhouden als ze willen. Maar doen ze dat ook? Er zijn genoeg voorbeelden uit het recente verleden waarin Microsoft vrij snel na de introductie van iets nieuws er alweer een streep door zette (Zune, Kin, Silverlight, PlayForSure). Niet dat het vaststaat dat dat met RT ook zal gebeuren, maar Microsoft heeft zeker niet de reputatie dat ze hun eigen producten niet de nek omdraaien als het niet lekker loopt.
Inderdaad al een aardige lijst met dingen met een streep erdoorheen. Maar neem bijvoorbeeld ook Windows Phone 7, wat Microsoft helemaal terug moest brengen. Nog geen 2 jaar later is het dood verklaart, lang leve Windows Phone 8.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die dan beginnen over de 7.8 update, maar daarmee is het nog steeds een dood platform.
WP7 was gewoon de opzet voor WP8. WP8 is gewoon een doorontwikkelde WP7 dus zie niet echt in waarom je dat bij het lijstje wil toevoegen.
Omdat mensen die een WP7-telefoon hebben gekocht nu op een dood platform zitten zonder upgrade-mogelijkheden.

Dat je een nieuwe versie van je besturingssysteem maakt, betekent niet dat je al je bestaande klanten in de kou kunt laten staan.
met 7.8 heeft MS volgens mij juist aardig laten zien de mensen niet in de kou te laten staan. verder vind ik het grappig dat de groep mensen die ik hier om me heen zie met een WP7 Phone (7.8 eventueel) gewoon blij zijn met hun telefoon en ik ze nergens over hoor dat ze in de kou blijven staan. meeste mensen hebben zelfs hun telefoon niet eens geupgrade naar 7.8 en zijn toch nog tevreden met hun telefoon.
Ik had toen ook geen windows Phone 7 gekocht omdat het al snel bekend was dat het voor microsoft een tussen stap was.
Het feit dat ze nu al forse prijsverlagingen hebben doorgevoerd zegt genoeg. Er is nog nooit een bedrijf succesvol geworden door prijsdumping. Misschien krijg je wel een groter marktaandeel (maar dat is ook niet zeker: zie HP, Blackberry) maar als je niets verdient heeft dat ook geen zin. Het enige wat je er mee kunt bereiken is dat de tabletmarkt net zo ziek wordt als de TV markt waar ook niemand meer een cent kan verdienen.
Zou natuurlijk ook kunnen zijn omdat ze hun voorraad kwijt willen omdat ze met een nieuwe komen..
Zelf zit ik nu toch wel een beetje te denken om een Windows RT tablet te kopen om mee te experimenteren en apps te maken. Want vergeet niet dat ook de xboxnone Windows RT zal draaien..
Goed plan. Maar wees er snel bij, want zo snel de huidige voorraad is gedumpt, denk ik dat we er nog veel van gaan horen.

Handig dat je je eigen apps kunt maken, want ik ben bang dat anderen het niet voor je gaat doen. Doe me denken aan m'n vader, die in de jaren '70 ook z'n eigen apps maakte voor de TRS-80.
Xbone zal geen WIndows RT draaien. RT is namelijk het OS, gemaakt voor ARM. Xbone zal x86 cores hebben waarop het OS draait. Of eigenlijk, 3 OS'en, een hoofd-OS met 2 daaronder virtueel draaiende OS'en, waarvan er 1 een (al dan niet, zij het zeer waarschijnlijk uitgeklede) normale Windows 8 zal zijn.

Je kunt je verder overigens ook afvragen, waarom MS nog een nieuwe Surface RT op de markt zal zetten, als ze de eerste al niet kunnen verkopen. Wellicht hopen ze dat met een andere, snellere (Tegra 3 is niet echt bijzonder vlot) SoC een betere beleving kunnen geven aan klanten en dat ze daarna automagisch als warme broodjes over de toonbank gaan.

Maar wat als Surface RT II faalt? "Windows RT is dood, lang leve Windows RT II"?
Microsoft zit gewoon volledig fout met de 'no compromize'-strategie.

Een tabletinterface op een pc is waardeloos, een pc-interface op een tablet is ook waardeloos. Het gebruik is zodanig verschillend dat het onmogelijk is om dat op één hoop te gooien.

Dit gaat nooit werken. Nu niet, morgen niet en over 10 jaar niet.
Klopt inderdaad, Microsoft moet met een Modern UI achtige Office komen.... Niet met een desktop versie op een tablet.

Zelf ben ik niet gek van die blokken. Misschien gaan ze dat nog aanpassen. (deels dan)
Ze doen maar voor tablets wat ze willen, ik zal die dingen nooit kopen. Lijkt me veel belangrijker (voor Microsofts eigen toekomst) dat ze zo snel mogelijk van Modern UI op de desktop afstappen. Heb het idee dat er in Redmond een persoon genaamd Ballmer zit die nog steeds niet durft toe te geven dat dit niet de beste beslissing in zijn carrière was.

Ben zelf al 25 jaar tevreden Microsoft gebruiker, en zit hier zakelijk ook volledig in het Windows ecosysteem, maar Windows 8 komt er hier niet in. Als Microsoft voor de EOL van Windows 7 niet met iets fatsoenlijks komt, ga ik volledig over op Linux. Heb het idee dat ik hier niet alleen in sta.
@alexbl69

Klopt, je slaat de spijker op zijn kop. Op een PC wil je gewoon lekker kunnen werken op je vertrouwde manier. Dan zit je niet op tegeltjes te wachten.

Op een tablet wil je makkelijk en snel andere taken doen, zoals Spotify bedienen, je tv / audio bedienen, een mailtje lezen, de TV gids erbij pakken etcetera. Wat je op je tablet dan weer niet wil, is een Excel sheet bijwerken, een document schrijven etcetera.

En dat is waar MS zich in heeft vergist. Aan de onderkant van de tablet markt zit niemand op het Office verhaal te wachten, en al helemaal niet als je het niet eens zakelijk mag gebruiken. Aan de bovenkant van de tablet markt ga je richting volwaardige laptop. En de meeste mensen gebruiken zakelijk liever hun laptop, hoogstens zeer mobiele mensen en studenten die geen gewicht willen meenemen preferen een dure tablet boven een goedkopere laptop.
Op een tablet wil je makkelijk en snel andere taken doen, zoals Spotify bedienen, je tv / audio bedienen, een mailtje lezen, de TV gids erbij pakken etcetera.
Als dat alles is waar je een tablet voor kan gebruiken bespaar ik me liever die ¤300. Want alles wat je daar beschrijft doet die smartphone in mn broekzak ook.

persoonlijk zie ik een surface pro als enige echte tablet. De rest zijn meer uitgegroeide gadgets waar je af en toe wat spelletjes op kan doen. Dan kan je beter een 3ds of een psp kopen, daar heb je nog spellen met kwaliteit.
En de meeste mensen gebruiken zakelijk liever hun laptop, hoogstens zeer mobiele mensen en studenten die geen gewicht willen meenemen preferen een dure tablet boven een goedkopere laptop.
Ik zie vaak genoeg mensen met een ipad in een bespreking kloten en onhandig aantekeningen proberen te maken. Of zelfs een tablet mee nemen en uiteindelijk toch op een meer traditionele manier alles bijhouden zelfs met pen en papier.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik heb Windows 8 wèl gekocht, maar die modern UI op mijn 24" scherm is gewoon belachelijk omdat al die apps enkel in fullscreen kunnen draaien. Onbegrijpelijk dat die apps niet gewoon in vensters kunnen getoond worden met het nieuwe startscherm op de achtergrond.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 19 juli 2013 10:33]

Ik deel dezelfde gedachte. Windows 7 is echt een top OS. Ik ben super fan van de taakbalk met het pinnen en rechtermuisknop functionaliteiten daarin.
Start knop gebruik ik toch amper. Wel de zoekfunctie in de startknop waarin je direct programma's kan opstarten.

Ik zal ook nooit met die blokken gaan werken. Heb nu dual boot Ubuntu en merk dat Ubuntu zeer volwassen aan het worden is. Ook de gaming scene en steeds meer bedrijven die een oogje op linux krijgen.
Alle grote fabrikanten hebben problemen met innoveren. Het is een patroon. Voor sommige bedrijven zit de innovatie in 1 persoon en als die wegvalt... Het blijkt gewoon lastig de innovatie in een omvangrijk bedrijf te houden. Daarvoor moet je denk ik als bedrijf openstaan voor alle ideeen die van laag tot hoog in een bedrijf te vinden zijn. Blijkt lastig.

De stap om Windows 8 en de bijbehorende devices te gaan maken is eigenlijk vooral een voorbeeld van innovatie. Als Microsoft te log was om snel te veranderen zaten we nu bijvoorbeeld te mopperen over Windows 7.11 met weer een nieuwe mediaspeler als enige vernieuwing.
Denk dat het ook een beetje te maken heeft met de apps die er beschikbaar zijn. Als je kan kiezen tussen twee tablets en voor eentje zijn alle apps die je wil hebben al beschikbaar en de ander niet, dan is het een makkelijke keus.

De Pro is volgens mij meer voor de zakelijke wereld en daarom dat daar wel meer interesse in is. Veel bedrijven gebruiken toch echt office pakketten en windows netwerken. Dan krijg je vanuit je ICT de opmerking dat je windows toestellen toch de voorkeur hebben ;) Dat beinvloedt de inkoopmanagers wel. :p
Ik heb een tijd lang een Surface RT gehad (van werk voor testen) en hijs redelijk, maar je moet hem echt behandelen en beoordelen alsof het een 1e generatie iPad is.
Hij is heel gaaf, Windows RT werkt best ok (zodra de 1e apps een beetje binnen kwamen rollen in de Store)
Maar ik wist gewoon direct dat ik liever een Surface Pro zou hebben. Ook al is die zwaarder en alles.

Een paar tips voor een Surface RT v2
- Weg met die desktop! Laat de code en interface veeeeeel meer overeen komen met WIndows Phone 8 en niemand verward het nog met een echte Windows
- Veeeeel snellere CPU
- Beter/helderder scherm (hogere resolutie hoeft niet perse, kwaliteit moet gewoon omhoog)
- Lichter (kleiner?)
- Weg met die desktop! Laat de code en interface veeeeeel meer overeen komen met WIndows Phone 8 en niemand verward het nog met een echte Windows
Die laatste vier woorden.. daar gaat het op fout. De consument ziet "Windows" en verwacht te kunnen wat hij/zij op de desktop ook kan.
Met RT is het pointless je kan daar toch niks doen eigenlijk want alle desktop programmas zijn niet voor arm gemaakt.
Hoewel het idee van 1 device waar je alles op kan op het eerste gezicht geweldig lijkt en dit de kracht van Microsoft is omdat ze zo groot zijn op de desktop geloof ik er niet meer zo in. De Metro/modern UI interface op een non-touch desktop is een drama, en ik merk zelf dat ik helemaal geen behoefte heb aan een tablet waar ik "productief" op kan zijn. Als ik wat op de bank hang pak ik de iPad om te browsen. Moet ik echt even serieus wat werk doen, pak ik een laptop. De compromissen die je moet sluiten als je het in 1 apparaat wilt stoppen zijn te groot.
Ik merk nu wel dat het de ideale device is voor mijn schoolgaande kinderen. Even snel sociale media checken en als het moet ook de mail. Natuurlijk surfen, youtube filmpjes kijken. Daarna weer door met de PowerPoint en een verslagje in Word. Verder is het ding oerdegelijk en heb je eerder je voet beschadigd dan het apparaat, mocht ie vallen.

Probleem is natuurlijk wel dat de prijs niet kinderachtig is. Toevallig heb ik de RT goedkoop kunnen krijgen, daardoor was dit een no-brain aanschaf voor de kids. Ik kan me 100% voorstellen dat dat op dit moment de verkoop blokkeert.

@Rinzwind De aanbieding was nog beter :P. Voorlopig zijn ze hier als een kind zo blij.

[Reactie gewijzigd door SuperGuest op 19 juli 2013 11:57]

Je bedoeld die aanbieding in zomervakantie voor schoolgaande klanten? Dat is natuuurlijk om die voorraden te laten verdwijnen.. Wel leuk prijsje, maar denk gelijk dat dit het laatste is wat je van rt zal horen. Ms leunt op zoveel benen... Desktop tablet grote knoppen kleine knoppen metro bureaublad intel arm wel office niet office .. Beeldscherm is ook matig. HD is nu wel een vereiste voor een A tablet.

Overigens vind ik Windows RT een betere keuze voor een tablet, want specifiek gericht op mobiele devices en begonnen met een redelijk schone lei. Ware het niet dat er nog steeds dubbelzinnigheden inzitten die wijzen naar een desktop en het dan weer raar is dat Windows Phone 8 hier ook nog los van staat... Hoop dat ze RT doorzetten en een mooie opvolger en prijskaartje neerzetten. Maar nu zorgen ze er zelf voor dat deze editie een commerciële en technische faal is. Polijsten aub.

Surface 8 pro zal dezelfde ellende hebben als huistuinkeuken gebruikers hebben met Windows op de desktop.. updates antivirus rommel malware autostarts etc... een gesloten veilig ecosysteem is zo gek nog niet voor de huistuinkeuken gebruiker...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 19 juli 2013 12:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.