Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 36.585 •

VLC komt met een nieuwe app voor Apples iOS. De videospeler werd eerder offline gehaald omdat de voorwaarden die Apple stelt in strijd zouden zijn met de gpl-licentie waaronder VLC zijn software verspreidt. De nieuwe app heeft een mplv2-licentie.

VLC logoMet deze nieuwe licentievorm kan de software van VLC weer opgenomen worden in de App Store. De makers van VLC hebben gekozen om zowel de mplv2- als de gpl-licentie te hanteren, zo laten zij weten aan The Next Web. De mplv2-licentie zou geen conflict opleveren met de voorwaarden die Apple stelt aan het gebruik van de App Store.

De nieuwe app van VLC met de aangepaste licentie moet vanaf vrijdag gratis te downloaden zijn in de App Store, aldus The Next Web. De app, waarvan de broncode onder een opensource-licentie wordt uitgebracht, bevat naast een nieuw licentiemodel ook een aantal aanpassingen. Zo zou de app beter moeten presteren, onder andere door betere multicore-ondersteuning. Daarnaast worden alle videoformaten ondersteund waar de desktop-app ook mee overweg kan en kunnen gebruikers videobestanden afspelen via externe bronnen zoals Dropbox of via een wifi-netwerk.

Volgens de makers is de nieuwe app volledig nieuw opgebouwd. Daarnaast stellen de ontwikkelaars ook met een eigen sdk te zullen komen. Die moet nog deze zomer uitkomen, tesamen met VLC-versie 21 voor de desktop. De oude VLC-app voor iOS werd begin 2011 al verwijderd uit de App Store, vanwege de eerdergenoemde perikelen omtrent de gpl-licentie. Dat zou zijn gebeurd op aandringen van VLC zelf.

Reacties (69)

Reactiefilter:-169069+149+211+32
Volgens de makers is de nieuwe app volledig nieuw opgebouwd.
Wat was de reden dat ze de gehele app opnieuw op hebben gebouwd? Of mocht VLC diverse libraries niet gebruiken die onder GPL licenties vallen?
De oude VLC-app voor iOS werd begin 2011 al verwijderd uit de App Store, vanwege de eerdergenoemde perikelen omtrent de gpl-licentie.
Zoals te lezen heeft het namelijk wel erg lang geduurd.

Edit: Begrijp me niet verkeerd, ik heb het origineel ook gelezen. Alleen waarom moest het meer dan 2 jaar duren om iets onder een andere licentie uit te brengen? Of zou het hiermee te maken hebben :
De GNU Lesser General Public License (of kortweg de LGPL) is een afgezwakte versie van de GPL die soepeler omgaat met het gebruik van software in software met een andere licentie. Deze verschilt met de GPL op het punt dat software die gebruik maakt (als bibliotheek bijvoorbeeld) van LGPL-gelicenseerde software, zelf niet onder de LGPL hoeft te worden vrijgegeven (enkel de bibliotheek zelf).
bron

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 19 juli 2013 00:34]

Probleem was dat de GPL licentie niet compatibel was met de AppStore licenties
At last, Apple has removed VLC media player from its application store. Thus the incompatibility between the GNU General Public License and the AppStore terms of use is resolved – the hard way. This end should not have come to a surprise to anyone, given the precedents.
There you have it. It’s quite evident the iPhone app was not supported by the VideoLAN community. When software uses a GPL license, any third-party revisions must adhere to them also. In the case of the iPhone app, you can see it did not. To reiterate, Apple had nothing to do with its removal (other than to physically pull it from the store), the beef was between the respective developers.
Toch zijn er talloze VLC-players in de winkel van Google, dus blijkbaar bestaat dit probleem alleen met Apple, niet met Google?
'talloze' VLC players? Volgens mij is er maar een videolan.org.

Het probleem is niet 'met' Apple, maar door de GPL licentie. Daar door mocht de app niet in een store staan. Niet door 'de store' waar hij in stond.
De store/apple bepaald dit dus het ligt wel degelijk daaraan. In de playstore geen problemen namelijk
Het is ook niet Apple die er een probleem mee had. Die hebben immers VLC gewoon toegelaten tot de App Store en daar ook laten staan. Bovendien heeft Apple zelf ook code onder de GPL in gebruik of gepubliceerd voor gebruik door derden.

Het was juist een onenigheid tussen de VLC developers over of de App Store en de GPL compatible zijn. Eén van de oude hoofddevelopers heeft heeft z'n zin doorgedrukt en Apple gevraagd hem weer te verwijderen. Inmiddels is de code ook onder de Mozilla Public License uitgebracht en daar zijn alle developers het over eens dat dat wél compatible is met de App Store.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 18 juli 2013 23:58]

Maar waarom staat hij dan wel al heel lang bij Google?
Tja, ik vond die discussie destijds wel erg haarkloverij. Ze konden de complete source gewoon op Videolan.org zetten. Echter omdat alle apps ingepakt worden in een schil om ze te kunnen laten functioneren binnen de App Store en iOS, en die schil niet open source is, zou het niet de volledige app zijn. Toch is er genoeg andere GPL code die prima in de App Store en iOS werkt zonder dat iemand er moeite mee heeft.

Boze tongen beweren dat omdat Rémi Denis-Courmont, de VLC developer die hem uit de App Store liet verwijderen, destijds bij Nokia werkte hij er niet veel in zag dat een concurerende smartphone zo'n krachtig programma zou krijgen.
Als je uitspraken doet als "I don't care for iUsers" dan moet je niet lang nadenken dat dit veel eerder heeft te maken met negatieve gevoelens jegens Apple gebruikers dan met die GPL licentie.

Het was puur uit kwade wil van 1 developer. Een developer die trouwens op dat moment ook voor Nokia werkte en waar dus ook nog andere motieven speelde.

Er waren heel wat VLC developers niet zo happy met die houding en ik denk dat de aanpassingen die ze nu hebben gedaan daar een gevolg van is.

Trouwens The Battle for Wesnoth staat ook al lang op de iOS store en dat zonder problemen terwijl het ook een open source project is.
.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 juli 2013 08:02]

Ik heb ook zoiets gelezen, maar toch: als de winkels van Google en Apple exact hetzelfde doen met hun applicaties, waarom zou VLC dan hun applicatie alleen bij Apple weghalen, en niet bij Google? Wellicht gooit Google er minder/geen DRM tegenaan als het een gratis applicatie is? Dan ligt het dus wel (deels) aan hoe Apple werkt.
Omdat deze developer ("I don't care for iUsers") iets specifiek tegen Apple had/heeft. Die zocht dus een manier om te voorkomen dat VLC op iOS werd gelanceerd.
hopelijk werkt deze ook nog op de iPad 1 gebruik nu veelal oplayer hd, maar niet alle bestanden hebben dan geluid, of lopen via het netwerk niet helemaal soepel...
Vanaf iOS 5.1. Dus ook voor de eerste iPad.
kan ik dan normaal avis of divx op mn ipad kijken eindelijk...?
Ik denk het wel.
Het kan wel zijn dat er gebruik wordt gemaakt van software decoding ipv hardware decoding (dit is gewoon minder performant). Ik weet niet wat de iPad allemaal met de GPU kan decoderen.

Dit is echt wel een enorme vooruitgang want ik erger mij dood aan het beperkt aantal videoformaten dat ik met mijn iPhone kan afspelen.

[Reactie gewijzigd door Nactive op 18 juli 2013 22:20]

Dat kon al 3 jaar. Dat VLC uit de store moest, betekent niet dat er tig andere players zijn die alles kunnen spelen. Oplayer, cinexplayer, aviplayer. Zat.
Helaas ontbreekt dan nog aan het verhaal wat ze nu precies veranderd hebben waardoor het nu wel onder een andere licentie mogelijk is. Zouden ze andere libraries hebben gebruikt ofzo?

-edit-
Het blijkt dat een vd developers de enorme taak op zich genomen heeft om alle contributors op te sporen en hun toestemming heeft gevraagd om hun code naar LGPL te wijzigen. (wanneer gaat tweakers eens wat meer moeite doen voor de diepgang van hun berichten?)

[Reactie gewijzigd door - peter - op 19 juli 2013 02:22]

Wat is er zo incompatible tussen GPL en de voorwaarden van Apple?
Iets meer diepgang over dit punt had van mij ook wel gemogen
Bij GPL mag er geen vorm van DRM toegepast worden dacht ik. Iets wat bij app store apps wel het geval is.
nieuws: VLC-app uit mobiele App Store verwijderd
De gerelateerde content links zijn best handig...
Wat ik er destijds van meekreeg was dat apple een licentie forceert voor apps in de store (en er ook drm aan toevoegt), een developer die conflicten had met apple heeft dat destijds aangekaart waardoor apple vlc weer verwijderd heeft.

//edit: voor zover ik kan vinden ging het vooral over het feit dat apple per account kunstmatig het aantal installs van apps tot 5 wil beperken terwijl de GPL een dergelijk beperking (terecht) niet toestaat,

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 18 juli 2013 22:44]

De ontwikkelaar heeft zelf de applicatie verwijderd omwille de licentie.
Voor zover ik op basis van de informatie kan opmaken is het apple geweest die dat na een klacht van een nokia developer (die ook bijgedragen had aan vlc) heeft gedaan. Applidium (ontwikkelaar van de vlc ios port) of Videolan lijkt daar dus niets mee te maken te hebben gehad.
ik erger me ook aan de weinige formaten terwijl een goedkope dvd speler van 2 tientjes al divx en avi kan afspelen... ik hoop dat dit hetgene is waar ik al behoorlijk lang op heb gewacht :()
Avi is een container en zegt niks over de gebruikte codec, je kan dus in principe nooit zeggen dat iets "avi afspeelt".

Voor iedereen met een jailbreak: installeer gewoon XBMC, speelt alles :9
Ergens vind ik het jammer dat ze zich toch de wil van Apple laten opleggen. Als Apple zelfs OSI-compliant open source licenties weigert dan zou ik als potentiële koper van Apple-producten toch echt nog eens sterk overwegen om toch maar voor een ander, vrijer platform te kiezen. Een walled garden heeft voordelen, maar GPL uitsluiten is beslist niet in het voordeel van de koper. Integendeel.

[Edit] Ah hm, het was VLC zelf die de app terugtrok, wegens vermeende incompatibiliteit tussen GPL en het gesloten karakter van de app store. Mijn punt blijft: als je zelfs geen open source zou kunnen gebruiken omdat het platform daar te veel (politieke, commerciële) restricties voor oplegt dan kijk ik even verder.

[Edit2]: itempje hierover op fsf.org. GPL geeft jou als eindgebruiker rechten die jou vervolgens door de app store licentie vervolgens weer ontnomen worden. Dat mag niet volgens de GPL, en als eindgebruiker vind ik dat een bijzonder prettige bepaling!

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 19 juli 2013 01:17]

Bij mijn weten verbied Apple je helemaal niet om closed source te gebruiken.
Een MIT, Apache of BSD licentie lijken mij prima te gebruiken.

Echter is GPL een erg restrictieve licentie die mijn inziens het predicaat "free" niet mag dragen.
Open source is het zeer zeker, maar free alles behalve. LGPL is al stukken beter.

Ik zou durven te beweren dat GPL zelf teveel restricties oplegt. Ga je dan ook GPLed software mijden?
Waarom zou ik als eindgebruiker GPL willen mijden? En die store is er juist voor eindgebruikers, niet voor developers.

Om GPL als unfree af te schilderen vind ik te ver gaan. Het is wel degelijk free, mits er aan voorwaarden wordt voldaan. Dat het "giftig" is voor closed source developers doet daar niets aan af.
Het is 'giftig' voor zo ongeveer elke licentie anders als GPL of BSD.
Waarom zou ik als eindgebruiker GPL willen mijden? En die store is er juist voor eindgebruikers, niet voor developers.
Dat is een beetje kortzichtig natuurlijk. Zo'n store kan alleen functioneren bij een juiste balans tussen de belangen van gebruikers en ontwikkelaars. Mij lijken de regels in de iOS app store alleszins redelijk en duidelijk, zeker vergeleken met wat daarvoor kwam. Vergelijk prijzen en voorwaarden eens met die vreselijke softwareboertjes in de WinMob tijd...
(...) Het is wel degelijk free, mits er aan voorwaarden wordt voldaan.
Elke licentie is free mits er aan voorwaarden wordt voldaan :D
Het is wel degelijk free, mits er aan voorwaarden wordt voldaan
Voorwaarden zijn per definitie een vrijheidsbeperkende factor.
Je zult wel voorwaarden moeten stellen anders is alle GPL software fair game en kunnen bedrijven die software kopiëren en voor wlke eigen doeleinden dan ook gebruiken.
En dat is niet waar de FSF voor staat.
Overigens staat het je vrij om een vrijere license te gebruiken als je het met de GPL niet eens bent. Niemand die je iets verplicht.
GPL is niet restrictive. Als gebruiker van de software heb je meer rechten dan bij elke andere licentie.
Als je GPL software extend moet je dezelfde rechten blijven doorgeven (i.e. copyleft)..
Je spreekt jezelf wel tegen. "niet restrictive" vs "moet dezelfde rechten blijven doorgeven". De meeste vrije licentie is als een developer z'n source de wereld inslingert en roept "doe er maar mee wat je wilt!".
Als je GPL software extend moet je dezelfde rechten blijven doorgeven
Dus is er toch sprake van restrictie(s).
Tja, de beperkingen van bijna alle andere licenties zijn breder dan de (L)GPL, alleen bsd niet (daarom wordt er ook zoveel bsd code "gejat" door closed source projecten)
Voor eindgebruikers is per saldo (L)GPL het beste omdat je daarbij bij gebruik van die code deze niet zomaar kunt sluiten.
Overigens vind ik nog steeds dat het probleem hier bij apple's voorwaarden ligt, hun appstore voorwaarden beperken immers de licentie voor de eindgebruiker.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 19 juli 2013 12:29]

GPL "beperkt" de gebruiker van de code hier een closed source schil omheen te plaatsen. Het is maar van welke kant je het bekijkt. Met "volledige vrijheid" was dat ook gewoon binnen de licentie toegestaan.
Alsof ook maar een koper van een Apple produkt weet wat OSI is en/of dat een factor laat zijn. Dat geldt overigens ook voor Android kopers, of eigenlijk alle kopers.
En dat is dan een reden om de GPL-overtreding maar gewoon toe te laten? Bedrijven klagen wel over piraterij, maar dit is net zo goed een schending van licentie. Deze keer ten nadele van de de gebruiker.
Dan gebruikt de gebruiker het programma toch gewoon niet? Hij/ zij is vrij zich uit de overeenkomst terug te trekken lijkt me.
Als gebruiker zou je die software mogen gebruiken voor elk doel. Staat in GPL. De Apple store is echter in overtreding door die software aan te bieden maar met extra beperkingen op dat recht.
Dit worden gouden tijden voor AppleTV en Airplay! :D
Je bedoelt VLC op je iphone/ipad en dan daarin elk filmformaat afspelen met Airplay op je TV?
Kan al jaren met AirVideo, wereld app!
Voor Air Video moet je wel een PC aan hebben staan. Vooral als je een film mee wilt nemen naar een ander is dat omslachtig. Je kan dan niet eenvoudig vanaf je iDevice streamen naar je TV.
Ik zie hem nergens in de AppStore. Heb Ipad1.
Is het al vrijdag dan??
Top, die installeer ik dan meteen op mijn iPad. Ik ben ook wel aan het wachten op de Windows 8 App (8 + RT + blijkbaar ook de phone). Blijkbaar zijn er nog wat problemen met verboden API's, maar aangezien de store van Apple redelijk streng is kan dit project hen misschien helpen hierbij.