Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

In Nederland zijn smartphones in het duurdere segment minder populair geworden, zo blijkt uit marktonderzoek. Consumenten zijn meer smartphones gaan kopen in het middensegment met een prijs tussen de 300 en 500 euro.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK, die gegevens aan Nu.nl heeft verstrekt. Het high-endsegment, dat door GfK is gedefinieerd als de toestellen met een verkoopprijs van meer dan 500 euro, had een marktaandeel van 32 procent in de eerste vijf maanden van dit jaar. Dat is een daling ten opzichte van dezelfde vorig jaar, toen het nog 41 procent betrof.

De lagere verkoop van high-endsmartphones lijkt te wijten aan toegenomen populariteit van toestellen in het middensegment, dat door GfK is gedefinieerd met een verkoopprijs tussen de 300 en 500 euro. Dit segment steeg in de eerder genoemde periode van 18 tot 28 procent. Daarmee blijven high-endtoestellen dus nog wel steeds populairder dan het middensegment. Het low-endsegment, met een prijs tussen de 100 en 300 euro blijft stabiel op 38 procent; daarmee blijven smartphones met een relatief lage prijs dus het populairst.

Alhoewel high-endsmartphones dus minder in trek zijn, blijven smartphonefabrikanten hier wel het meest aan verdienen, aldus Nu.nl: 52 procent van de omzet op de smartphonemarkt komt uit high-endtoestellen.

Reacties (97)

Reactiefilter:-197097+165+24+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Volgens mij is de conclusie dat high end smartphones aan populariteit inleveren nogal raar, gezien het bericht eerder deze week: http://tweakers.net/nieuw...elderen-in-nederland.html

De luxe smartphones zijn enorm in prijs naar beneden gegaan en er is een enorme "prijsoorlog" gaande waardoor de prijs van enorm veel telefoons extreem laag is geworden. Pak bijv. maar de Galaxy S4. die zit nu al weer op 494 in de pricewatch. En dat zou dan geen high-end toestel zijn? Als je wilt dat mensen 600 euro aan een telefoon uitgeven dan moet je ze maar niet voor 500 verkopen.

Het is nu blijkbaar gewoon vechten voor omzet en wie dat betaalt weet ik niet maar de consument heeft er voordeel bij, althans op korte termijn. Ik denk eerder dat high end smartphones door dit soort prijzen juist populairder zijn/worden dan andersom en kan me dan ook totaal niet vinden in deze conclusie...
Er is simpelweg te weinig legitimering voor een gebruiker om een high end smart phone te kopen in plaats van een mid range. De extra features van een high end apparaat rechtvaardigen de veel hogere prijs te weinig in de beleving van aspirant kopers.

Het WP8 laat dit verschijnsel dat de lucht uit de prijzen van de high end apparaten gedrukt wordt nu als eerste zien. WP8 is het meest kwetsbare platform, en loopt deze averij als eerste op. Dat dit effect de oude high ends nu populair maakt is echter maar een tijdelijk verschijnsel. Fabrikanten zullen naar mijn verwachting door deze slechte resultaten terughoudender worden om high ends extra hoog op te tasten met allerlei features die het toestel misschien te duur zullen maken.

Nu ondervindt WP8 dit effect, maar ook voor Android en IOS zal dit effect zich onherroepelijk ook aandienen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 juli 2013 19:28]

Voor iOS is dit ook al even een bekend fenomeen: Er stond een tijdje geleden een bericht hier dat Apple nog erg veel iPhones 4 en iPhones 4S verkocht. Bij elkaar bijna net zoveel als iPhones 5 afaik.
Dit verbaast me niets, ik heb nu een iPhone 4, en ik moet zeggen dat ik nauwelijks redenen zie om naar de iPhone 5 te upgraden.
Wacht maar tot iOS 7 gepushed wordt ;-) opeens, like magic, zal je de need for speed voelen, en dus een nieuw toestel willen
ik denk idd dat jij het aan het juiste eind hebt. de gemiddelde high end prijs range is omlaag gegaan en prompt de statistieken wijzen uit dat...
Als de prijs zakt is er toch minder vraag:-)
Minder vraag is minder populaire.

Concurrentie is gebaseerd op vraag en aanbod. Minder vraag dan gaan de prijzen naar beneden om vraag te creŽren.
Waarom zou je ook nog zoveel geld uitgeven als je met de huidige stand van techniek voor 350 - 400 euro ook een goed toestel kunt krijgen wat goed genoeg is voor whatsapp, mail en internet.
Ik ben het helemaal met je eens. De meeste mensen gaan niet verder dan wat je noemt in je post dus waarom zoveel geld neertellen voor een toestel met functies die je toch niet gebruikt?
Behalve dan voor het hebben van een als een status symbool?
Persoonlijk denk ik dat het komt door de lagere abonnementskosten van de providers op de toestellen en de toename van abonnementsprijzen de laatste 2 jaren.
Plus een vorm waar de recessie meespeelt en steeds sterkere vormen aanneemt de laatste jaren kan een goede reden zijn voor deze gerschuiving op de markt.

Offtopic gerelateerd aan artikelschrijven:
Verder vind ik het jammer dat in dit artikel een reden wordt gesuggereerd waarom de verkoop is gedaald van high-end toestellen.. wordt er als reden gegeven.. door de stijging van mid segment toestellen.. sorry maar zet dan gewoon in het bericht.. de verkoop van high end is gedaald en men is overgestapt op mid segment toestellen.. het is geen reden.. het is een gevolg.

Een echte reden wordt niet genoemd, wat de verdere nieuwswaarde aardig onderuit haalt.
Had op een site als dit meer een uitgebreider en of diepgaander artikel verwacht met een relevante aanleiding tot gevolg van de daling.
Want dit soort journalistiek verwacht ik op nu.nl en de telegraaf.
Zet een pakkende nieuwskop en zet er vervolgens weinig tot geen info in.

Ik had evenveel informatie binnen gekregen als er had gestaan:
Verkoop van highend smardphone (hoger dan 500 euro) is gedaald wegens een verschuiving naar het middensegment
Middensegment (300-500 euro) is gestegen van 18-28% en de lowend is stabiel gebleven op 38% tov vorig jaar.
Dit volgens GfK.

Maar hoogst waarschijnlijk een bijna copy paste van nu.nl? Gezien daar de info vandaan is gehaald?

Is dit echt tweaker journalistiek? Of was dit weer een van de nieuwe TMG implementaties naast de roemruchte "zeer hoog nieuwswaarde gehalte" roddels die men gewoon gerucht noemen vooraan elk artikel.

Sorry als ik sterk over kom, maar zo kijk ik en meerdere mensen er tegen aan.

Edit: wauw zelf op nu.nl staat nog een mogelijke reden/verklaring voor de veranderingen met staafdiagrammen en al.

[Reactie gewijzigd door aebtdom op 19 juli 2013 00:20]

Een dikke high-end telefoon is ook een statussymbool. Ik ontdekte het Chinese smartphone topic, en loop nu met een Bedove X21 en een fijne Cubot. Dan word er wel eens gezegd: Oh nou ik moet niet anders dan een Galaxy, kijk eens hoe groot dat scherm is! Of: Wat een troep, neem toch Apple, gratis bij een goed abbo.

Dan denk ik: Ja, zal wel, betaal je maar scheel voor een naam. Ik heb er prima telefoons aan en ik kan er mee e-mailen en bellen. En allemaal maar volhouden dat die dingen gratis zijn. ;(
Klopt, ik heb nog de Samsung S2.. Maar wat mis ik dan? vraag ik me af. Een pen zou ik nog wel leuk vinden. Maar de rest is niet zo spannend. Met mijn 2000mAh batterij upgrade gaat mijn S2 ook flink lang mee :D
Volgens mij was de Galaxy S2 twee jaar geleden ook meer dan 500 euro en dus ook highend volgens de standaard van GfK...
Maar als je nu een telefoon koopt die hetzelfde kan als de S2, of als je nu die S2 Plus koopt, zit je onderaan het middensegment. Een telefoon van twee jaar oud staat ongeveer gelijk aan een recente telefoon uit de lagere middenklasse. Het gaat er dus om, mijns inziens, dat de functionele vooruitgang in smartphones niet zo erg hard meer gaat, net als mensen nu nog prima alles behalve spellen kunnen doen op een dual-core PC van 2003. Een volwassen wordende markt?
Ik ben sinds paar maanden van S2 naar S4 gegaan maar ik moet zeggen het scherm is een verademing. Het leest weg als een tablet.
Niet alleen dat maar je kan een mid-end smartphone halen met specs van een high-end van een half jaar geleden. Die dus perfect mee kan ook op het gebied van gaming of andere dingen.

Die Snapdragon S4's zijn echt belachelijk rap zelfs de 2core dingen.
De S2 wordt echter nog steeds geproduceerd en verkocht, maar valt nu absoluut niet meer in dat segment. De S2 die nu verkocht wordt zal dus als mid-range toestel gezien worden, daar ga ik in ieder geval wel vanuit.
Als je 350 euro uitgeeft, heb je eigenlijk een toestel wat voor 90% van de gebruikers net zo voldoet als de high-end smartphones. Ook voor games en zwaardere apps. Ik heb zelf nu de HTC One gepakt, maar ik heb ontzettend getwijfeld over dit of een goedkoper toestel (van idd deze prijsklasse). Ik heb uiteindelijk de HTC One gepakt omdat het voor mijn abo nauwelijks scheelde (ik geloof 2,50 p/m).

Deze trend was al de laatste dagen een paar keer in het nieuws te zien en met de review kortgeleden van toestellen die zelfs net onder dit segment vallen...

Edit: Deze dus...

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 18 juli 2013 17:52]

Als je alleen wilt WhatsAppen, mailen, Facebooken, Twitteren, browsen, etc kun je al prima uit de voeten met een telefoon van onder de §200. Je levert duidelijk in op bepaalde zaken, maar die vallen dan ook niet onder de genoemde criteria.
Om maar een voorbeeld te geven: de Nokia Lumia 520. Perfect voor de smartphonegebruiker met weinig eisen (tenzij je per se Android wilt, natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door lennartje op 18 juli 2013 18:30]

Zal ook met de economische crisis verband houden; het noopt mensen om langer te doen met de spullen die ze hebben. Helemaal als je toestel nog prima functioneert voor de dingen waarvoor je het gebruikt. Ook zie je steeds meer mensen die niet meer kunnen of willen meedoen aan het geldverslindende race om het nieuwste te hebben als bevestiging van je sociale/materiŽle status.

Conspicuous consumption

[Reactie gewijzigd door cc12 op 18 juli 2013 19:49]

zo denken de meeste mensen er waarschijnlijk over.

Maar ik denk ook dat dit niet helemaal correct is:
De lagere verkoop van high-endsmartphones lijkt te wijten aan toegenomen populariteit van toestellen in het middensegment,
Ik denk eerder dat het te maken heeft met de belachelijke prijzen van de abonnementen en het feit dat je tegenwoordig veel minder dure toestellen gratis krijgt wanneer je een abbo af sluit.
Voorheen was het geen probleem om een smartphone van 600 euro bij een 35 euro p/m 2 jarig abbo te ontvangen. Tegenwoordig gaat die vlieger niet meer op.
Doordat iedereen tegenwoordig er wel eentje heeft denk ik dat de smartphone geen indruk meer maakt als statussymbool. Het idee was dat je met je telefoon indruk kon maken op je vrienden, zoals met Snake, custom ringtones, een ingebouwde camera, of zelfs een kleurenscherm. Allemaal functies die je tegenwoordig aantreft in vrijwel alle smartphones. Dergelijke producten worden in de regel voor de buitenwereld gekocht.

Anderzijds beginnen tablets ook meer gemeengoed te worden. Toegeven je neemt een tablet iets minder makkelijker mee dan een smartphone, maar een groter formaat scherm maakt het beter mogelijk om content te consumeren. Behalve Whatsapp, Facebook, Maps en belfuncties gebruik ik mijn smartphone eigenlijk niet.
Wat een onzin dat smartphones voor de buitenwereld gekocht worden. Ik meen dat de gemiddelde smartphone gebruiker 200 keer per dag zijn phone tevoorschijn haalt. Dat geeft al aan dat het een extreem multifunctioneel en boeiend apparaat is.
Mjah, had een S3 gekocht met de bedoeling "kan ik goed ingress op 30fps spelen"

Heb ook een S2+ voor mijn moeder gekocht... ook 30fps in ingress... wtf?
Je kan het ook zo zien, je hebt nu een s4, experia z of htc one ook voor onder de §500 dus dat maakt het 'hoge' segment wel erg klein.
De economische malaise die er sinds 2008 is (volgens mijn berekening zijn er alleen 6 maanden geweest zonder financiŽle crisis of recessie) duurt waarschijnlijk nog een paar jaar. Samen met de te hoge BTW en het gebrek van motivatie om te sparen. Kiezen mensen een leuke midrange uit 2012 ipv een high end uit 2013. I Cant blame them.
Gebrek aan motivatie om te sparen....
Er word meer gespaard dan ooit te voren, wat mede de oorzaak is van de financiŽle crisis.
Dat mensen meer sparen is niet de oorzaak van de financiŽle crisis (dat blijft natuurlijk het wangedrag van bankiers) maar een gevolg. Door de crisis worden mensen onzeker over hun baan, dus geven ze het geld niet uit maar houden het achter de hand. Wat gewoon micro-economisch verstandig is. Macro economisch wellicht wat minder. En wat die bankiers betreft nog minder (zij maken er met hun hebzucht een potje van, beheren het geld gewoon niet goed genoeg, keren nu amper nog rente uit en voelen zich beloond door de grotere inleg).
Idd geen gekke keus en ik doe het zelf eigenlijk ook... En zoiezo koop ik nooit meer een toestel bij een abo... Zoals hierboven al is vermeld ieder jaar wordt het ABO per maand 10§ meer... I rest my case.
Ook zonder economische malaise is het moeilijk te rechtvaardigen om 700 euro uit te geven aan een telefoon - ook buiten Europa waar geen recessie heerst winnen midrange/low-end smartphones aan populariteit. Het is m.i. vooral een gevolg van het feit dat een 200-300 euro telefoon nauwelijks minder kan dan een topmodel van het dubbele - dat was een tijdje terug wel anders.
Denk ook dat toestel lease een rol speelt. Mensen kopen nu eerder een smartphone dan dat ze er 1 krijgen van de provider. Je gaat dan snel naar iets goedkopers kijken i.p.v een high-end met lease
Denk ook dat toestel lease een rol speelt. Mensen kopen nu eerder een smartphone dan dat ze er 1 krijgen van de provider. Je gaat dan snel naar iets goedkopers kijken i.p.v een high-end met lease
Mensen krijgen per definitie niets van providers, in feite betaalde je al voor je toestel via je abonnement. Alleen omdat de providers hun geld boompje 'sms' zagen verdwijnen hebben ze een nieuwe manier van uitknijpen van de consument uitgevonden en dat heet toestel lease.

Waar mensen nu van afschrikken is: of het hele toestel aankoop bedrag in 1x betalen. Of via een lease constructie betalen voor de leen van je toestel waardoor je uiteindelijk bijna net zo veel betaald als een toestel kopen.. Maar aan het eind word het niet jouw eigendom
Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat providers toch geen meer winst kunnen maken. Heel veel mensen zijn reeds overgestapt op mobiel internet, wat maakt het hun uit met welke mobiel jij dat doet, als je het maar doet.

Maar die prijzen zijn ook echt te belachelijk, een reclame waarbij de prijs 40 euro per maand is...
Inderdaad, 'vroeger' had je een toestel gewoon op afbetaling (abonnement) en kon je het desnoods al direct verkopen als je nog vooruit kan met je oude mobieltje.

Tegenwoordig is het veelal lease, wat onder aan de streep een klap geld kost, en een high-end toestel zonder lease als gratis toestel kost je tegenwoordig ook rond de 50 euro per maand, voor mijn S2 abonnement, wat in september afloopt betaal ik gemiddeld 35 euro per maand met 1gb data.

Je mag blij zijn als je dat hedendaags als simonly kunt vinden (bij wijze van spreken).
Dit is natuurlijk een rare manier van meten. Als high-end smartphones 52% van de omzet verzorgen houdt dat dus wel in dat duidelijk minder dan 52% van alle toestellen die verkocht worden high-end toestellen zijn. Het lijkt me dat als je naar populariteit wil kijken, dat je dat naar kwantiteit en niet kwaliteit gaat. Dus absolute aantallen en niet totale omzet.
Je hebt helemaal gelijk, maar ik lees de tekst wel als dat er inderdaad met aantallen gemeten wordt. Of zit ik er nu zo naast?
Een grote omzet maken high end smart phones bij de smart phone fabrikanten heeeel populair. Over de populariteit bij de gebruikers zegt dit inderdaad weinig.

Deze conclusie is trouwens niet juist:
Alhoewel high-endsmartphones dus minder in trek zijn, blijven smartphonefabrikanten hier wel het meest aan verdienen, aldus Nu.nl: 52 procent van de omzet op de smartphonemarkt komt uit high-endtoestellen.
Uit het feit dat 52% van de omzet wordt afgedekt door high end smart phones kan ik niet afleiden of de fabrikanten met deze toestellen ook het meest verdienen. Dit is alleen af te leiden uit de winst die de fabrikant per toesteltype weet te genereren.
Omzet is wat anders dan aantallen he. Als ik drie mid-end telefoons van 300 euro verkoop, maar 1 high-end toestel van 1000 euro verkoop, dan heb ik toch meer omzet van de high-end toestellen.
Ik snap NL'ers soms nite zo goed meer. Kan zijn omdat ik er al lang niet meer woon.
Nieuwe Nexus 7 artikel van vandaag, comment: "Ik VOND de N7 erg goed, en kan niet wachten om deze nieuwe N7 op dag 1 te kopen."
Waarom? Is je goeie N7 kapot? Ding is amper jaar uit!

Waarom toch?
Ik snap dat echt niet.

Zit hier zelf op LG Optimus One P500, doet alles wat het moet doen (ja, met CM)
Als het nog werkt...

Dus dat komt door de abbo's? Je mag iets nieuws uitzoeken?
(serieuze vraag, hier in Indoland zijn er niet zulke "mooie" constructies)

Dan is het inderdaad tof om voor het nieuwste en mooiste te gaan.
Maar wat ik ervan begrijp betaal je dan (over paar jaar verspreid) wel de hoofdprijs.
Niet altijd er zijn af en toe wel goede deals.
Zo heb ik een xperia z gescoord bij de tmobile voor 25euro per maand met een bijbetaling van 50euro.
Bij elkaar 650euro,maar daar heb ik natuurlijk ook een ABO bij, sim only zat ik ook al gauw aan de 12,50 per maand en dan was mijn bel,sms en internet bundle veel lager geweest.

Al met al toestel dus voor 350euro, vond ik hem toen wel waard.
Als ik nu echter de cubot gt99 zie van 120euro die mijn vrouw nu gebruikt, vind ik het verschil in bedrag niet te verklaren, laat staan als hij 500 of 600euro kost.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 18 juli 2013 18:39]

Is die telefoon dan ook echt van jou of is het lease?

Het zou leuk geweest zijn als je dan ook wat specs over je abo erbij had gezet en je rekensommetje iets minder vaag had gemaakt.

Ik heb zelf een paar maanden geleden een LG Optimus 4x los gekocht voor 300 euro en er een Telfort koopjes sim-only abo los bijgenomen.

Abo: 1 jaar, 23,50 p/m, 400 belminuten, 100 sms, 1GB data @ 7mbps.

Zware overkill ben ik achter en heb me dan ook -stom genoeg- laten verleiden door het "100 belminuten extra is maar 1 euro duurder"-syndroom.

Maar goed. Daar kan ik binnen 1 jaar dus ook weer vanaf. En het toestel is van mij. Ik kan er dus mee doen wat ik wil.
Bij T-mobile in Zwolle? Ik heb ook meegedaan aan die aktie: dezelfde dag de Sony verkocht voor §550,- omdat ik een goede iPhone 4 heb. Ik wilde hem wel houden, maar mijn vrouw zei dat ik ůf de iPhone ůf de Sony moest verkopen... En aangezien ik alle accessoires voor de iPhone heb, was de keuze snel gemaakt!
en kan niet wachten om deze nieuwe N7 op dag 1 te kopen.
De enige rationale daarvoor is dat je vrij zeker weet je geld aan een goed product uit te geven. Want inderdaad zolang het apparaat goed is en voldoet moet je 1 ding vooral niet doen: een nieuwe kopen!
Rutte zegt dat we meer moeten consumeren .. dan komt het vanzelf goed 8-)
Volgens mij reargeer je op mijn reactie over de Nexus 7 2013 "Ik wil hem op launch, ik was heel tevreden over de N7. Het enige wat ik nu belangrijk vind aan een nieuwe tablet is de resolutie. Het gerucht gaat dat deze een LTE chip bevat, persoonlijk kan ik wel zonder. " Door over mijn hart te strijken zal ik dit voor je toelichten. Na bijna een jaar de N7 in het bezit te hebben, heb ik hem via Tweakers voor een goede prijs verkocht. Nu wacht ik op de 2013 uitgave. Sommige mensen houden van mooie spulletjes en als die verkopen (wat niet alleen goed is voor je portemonnee, maar ook voor het milieu) om de laatste te halen, dan is daar niks mis mee. Goede Nederlanders houden ook van goede handel. Daar staan we om bekend.

PS. Door de tablet en mijn oude Galaxy Nexus te verkopen, heb ik nu de HTC One en daar ben ik hťťl trots op!
Opvallend dat we tegenwoordig een telefoon pas als high-end beschouwen als deze meer dan 500 euro kost. We zijn verslaafd aan technologie en dat mensen meer dan 500 euro aan een telefoon willen uitgeven bewijst dit alsmaar, ook al daalt dit aandeel.

[Reactie gewijzigd door BFmango op 18 juli 2013 17:51]

Dat is een bepaalde groep. Ik denk dat het aardig scheelt als je weet hoe een computer en een programma werken en dat je daar niet bijzonder veel voor nodig hebt. Veel mensen laten zich bezig houden met constant hetzelfde maar dan telkens in een ander jasje.

Persoonlijk vind ik zo'n dure telefoon totaal oninteressant. Een PC of laptop voor dergelijke bedragen is misschien minder portable maar maakt qua kunnen (en mogen) wel gehakt van zo'n dingetje. Daarnaast (het kan aan mij liggen) lijken alle activiteiten op een smartphone of tablet +/- 3x zoveel tijd en handelingen te kosten door onoverzichtelijkheid en omslachtige gebruikers-input Zonde van mijn tijd dus.
Ook echt. Prijs != Kwaliteit.
Inderdaad. High-end lijkt tegenwoordig meer een statuskenmerk te zijn dan een technisch kenmerk.

Toen ik destijds mijn iPhone 4 kocht, was de 4S al uit.

Menig persoon vond mij maar raar dat ik niet de 4S kocht, want dat was de nieuwste. Het scheelde me echter wel 200 euro ofzo.

Inmiddels 2 jaar later werkt mijn toestel nog perfect, kan ik er op draaien wat ik wil qua software en heeft me dit dus een aardige duit bespaard.

De crisis zal ook in zekere vorm een rol spelen in dit verhaal. Mensen willen wel een nieuwe telefoon, maar met de huidige crisis kijkt men wel nauwer naar wat ze echt nodig hebben qua abonnement. Dat er dan een 'iets mindere' telefoon bij het abonnement komt vind men blijkbaar niet erg, want ook op de 'iets mindere' kan je whatsappen, mailen, surfen, videochatten etc.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 19 juli 2013 08:38]

Dat komt volgens mij gewoon omdat high-end tegenwoordig te krachtig is voor wat je daadwerkelijk met je telefoon doet.
Mid-range kan alles wat je wil voor 200 euro minder, oke wellicht dat je geen full-hd scherm hebt maar dat vind ik persoonlijk op een telefoon niet nodig.
Mid-range kan alles wat je wil voor 200 euro minder, oke wellicht dat je geen full-hd scherm hebt maar dat vind ik persoonlijk op een telefoon niet nodig.
Zelfs een full-hd scherm is tegenwoordig vrij normaal op telefoons onder de 200 euro, als je het niet erg vind om direct in Hong Kong te bestellen.
Ik persoonlijk had altijd een high-end toestel, waar ik alles op deed: Gamen, internetten, bellen, whatsappen, facebook, enzovoorts.

Nu koop ik high-end (Android) tablets en ben ik qua telefoon blijven steken op de HTC Sensation, want gamen/internetten/facebook doe ik nu op m'n tablet, en m'n telefoon gebruik ik alleen nog voor bellen en whatsapp.

Sinds ik een tablet heb hoef ik geen quadcore/octacore meer in m'n broekzak...

[Reactie gewijzigd door redah op 18 juli 2013 17:53]

Inderdaad. En je koopt al een leuke 7" tablet voor § 250,- tot een kleine § 350,-. Wat dat betreft biedt een tablet veel waar voor het geld.

Gooi er een telefoon bij op van § 200,- en je hebt ook een prima en leuk apparaat. Naar deze combi gaat ook mijn voorkeur uit. Ik heb een 7" tablet en een Xperia P. Mijn verkregen Galaxy S4 heb ik verkocht :)

Binnenkort zelfs, wanneer je beide apparaten op dezelfde OS wilt, keus uit iOS (iPad mini in combinatie met de verwachte goedkopere iPhone) en Android, voor niet veel meer dan een HTC One of Galaxy S4. Waarbij bij Android nog een ruimere keuze uiteraard.

Wie had gedacht dat je voor het geld van een Samsung (S4), een iPhone (nieuw model ca. § 300,-?) en iPad zou kunnen kopen :) . (Nou ja, bijna dan.)
vroeger was mijn sensation top of the line toestel 550 euro. nu zijn nieuwe high ends 700 euro. Daarnaast zijn nu de technische verbeteringen langzamer
Dat maakt de meting des te onduidelijker en de resultaten moeilijker te onderbouwen.

Je zegt hiermee namelijk letterlijk dat high-end smartphones duurder zijn geworden en er dus een verplaatsing plaats vindt van midrange naar high-end.

In die optiek is de high-end markt dus hard aan het krimpen (er zit meer > 500, maar er wordt tůch minder van verkocht).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Windows

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True