Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 120, views: 20.366 •

Nokia heeft de verkopen van zijn Lumia-smartphones op Windows Phone opnieuw zien stijgen. Afgelopen drie maanden werden er meer dan zeven miljoen exemplaren verkocht. Nokia verkoopt vrijwel geen Symbians meer.

Naar verluidt is de Lumia 520, het goedkoopste model in de serie, ook de populairste. Dat blijkt ook wel uit de gemiddelde verkoopprijs van de Lumia's, die zakte van 182 euro naar 157 euro. Daarmee lijkt het erop dat Nokia inderdaad vooral goedkopere Lumia's verkoopt.

De verkopen van de Lumia-telefoons stegen van 5,6 miljoen naar 7,4 miljoen, een stijging van meer dan een kwart. Daarmee heeft Nokia vermoedelijk een marktaandeel van nog altijd slechts enkele procenten op de smartphonemarkt. In totaal verkocht Nokia minder smartphones dan hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Op het hoogtepunt had Nokia een marktaandeel van meer dan 40 procent op de smartphonemarkt, die toen overigens nog veel kleiner was dan dat hij nu is.

Uit de kwartaalcijfers van Nokia blijkt verder dat de verkopen van gewone telefoons verder zijn gezakt naar 53 miljoen. Op dat gebied zit de Finse fabrikant al enkele jaren in een dalende lijn. De fabrikant leed een verlies van 175 miljoen euro.

Verkopen Nokia-smartphones Q2 2013

Verkopen van Nokia-smartphones sinds eind 2011. Data: Nokia, illustratie: Tweakers, illustratie gemaakt met Infogr.am.

Reacties (120)

Reactiefilter:-11200116+198+211+30
Tsja, vanuit mijn perspectief heeft Nokia momenteel Lumia gelijk gesteld aan Windows Phone, zoals Samsung synoniem is voor Android voor de gemiddelde consument.
Zeer knap gedaan van een fabrikant die de laatste jaren toch erg veel moeilijke tijden heeft moeten doorstaan!
Helemaal eens! En ook Microsoft heeft er profiijt van; die 2 hebben elkaar hard nodig
die 2 hebben elkaar hard nodig
Kijk voor de grap eens wat de winst/omzet van Microsoft in zijn geheel vorig jaar was, die hebben echt geen hulp nodig ;)

OT:
Het zijn leuke telefoontjes met een (voor een telefoon) knappe camera en een erg interessante prijs. Echter Windows Phone is gewoon niet mijn OS dus voor mij persoonlijk is het niks. Toch leuk om te zien dat Nokia niet ter ziele is gegaan zoals gevreesd werd :)
Maar Windows heeft Nokia nodig om van zijn mobiele platform een succes te maken.
De enige andere Windows8 mobieltjes die ik zie zijn van HTC en die zijn ver in de minderheid.

Verder kan ik dit soort nieuws alleen maar toejuichen. Ben zelf erg tevreden over mijn 820. Het enige nadeel zijn de instellingen deze zijn nogal ongeordend weer gegeven in de mobiel.

[Reactie gewijzigd door GeKo op 18 juli 2013 12:45]

Windows Mobile zou totaal vergeten worden als Nokia het OS niet zó hard aan het duwen was.

HTC die in het verleden praktisch alleen maar WinMo mobieltjes maakte is praktisch volledig overgestapt op Android.

De niet-Nokia Windows toestellen zijn op een hand of drie te tellen
Voor het aantal niet-Apple iOS toestellen heb je niet eens drie handen nodig, dus wat is je punt?

Daarnaast is het Windows Phone, iets totaal anders dan Windows Mobile.

OT:
Nokia heeft blijkbaar een goede weg in geslagen. Hoe meer mensen gebruik maken van WP, hoe serieuzer de gebruikersgroep genomen zal worden. Dit komt de apps waarschijnlijk ten goede en over een paar jaar praten we niet eens meer over Android :-P
Als je héél strikt wil zijn, dan is Windows Mobile idd totaal verschillend van Windows Phone. Daar ging mijn punt totaal niet over.

Wat ik wilde benadrukken is dat een OS, waar de OS-bouwer zelf geen toestellen van uitbrengt, afhankelijk is van de interesse van 3de partijen. Het samenwerkingsverband tussen Microsoft en Nokia was absoluut noodzakelijk voor het voortbestaan van een mobiele OS van Microsoft.
succes op dit moment geeft geen garantie voor de toekomst (vraag maar aan Nokia die een paar jaar geleden ook nog zeer succesvol was)
MS doet er goed aan om WP zo snel mogelijk een succes te maken
stilstand is achteruitgang zoals ze zeggen

[Reactie gewijzigd door catfish op 18 juli 2013 15:00]

Kijk voor de grap eens wat de winst/omzet van Microsoft in zijn geheel vorig jaar was, die hebben echt geen hulp nodig ;)
Dat is denk ik niet dat Miuccia bedoeld.
Het gaat overall natuurlijk niet slecht met MS, maar wat betreft de telefonie markt is dit natuurlijk allemaal echt net op tijd.

Als MS die deal niet had gemaakt met Nokia en een faal product had gemaakt waren ze toch echt weggeweest op de Smart Phone markt.
Ze hebben anders nog een lange weg te gaan. En als je dan leest dat MS de major update voor WP8 uitgesteld heeft tot 2014:

http://www.theverge.com/2...t-windows-phone-8-updates

En als je dan ook al ziet dat MS zijn Surface tablets in de uitverkoop gooit:

http://www.theverge.com/2...e-rt-price-cuts-worldwide

En de Lumia 920, het huidige vlaggenschip van Nokia ligt ook al voor 300 euro in de winkel.

Dat lijkt nou niet echt op twee bedrijven van wie hun producten gretig aftrek vinden. En dan is het voor de MS ook nog maar de vraag hoe het gaat lopen met Windows 8.1 en de Xbox One. Kortom, het blijven onzekere tijden voor ze.
Verlaging van de prijs van de surface heeft niet te maken met eventuele slechte verkopen maar met de komst van de nieuwe surface die binnenkort gepresenteerd wordt. Dit zie je ook telkens bij de presentatie van de nieuwe iPad. Ik zou niet zo ver willen gaan om te zeggen dat de iPad niet succesvol is.
Beetje een vreemde lezing van het update verhaal door je: Ze shippen júist een update eerder met weliswaar wat minder features, maar daardoor hoeft men niet te wachten tot 2014 voor álle features omdat daar nog niet alle bugs er uit zijn gehaald. Dus het is kiezen of delen: vaker updaten met iedere keer niet alle features en minder bugs, of langer wachten op een "totaal" update. Geef mij dan maar de features die goed werken zodra ze werken.
Die moeilijke tijden heet Elop ook wel zelf over Nokia afgeroepen door Symbian dood te verklaren. Daarvoor verkochten ze nog 33 miljoen smartphones per kwartaal en elk kwartaal waren het er meer.
Symbian liep achter op de concurrentie. Die groei van Symbia verkopen kon hoogstwaarschijnlijk niet door worden gezet, althans dat vind Elop, dus je kunt er beter eerder bij zijn. Om Symbian ook voor de lange termijn te ondersteunen moest er veel in geinvesteerd worden (zowel voor ontwikkeling als marketing), en dat geld had/heeft Nokia gewoon niet. Nokia+symbian and meeGo waren gewoon in gevaar. Windows Phone is een lange termijn plan. Ze worden goed ondersteund door Microsoft, vooral op financieel gebied. Overigens heeft Nokia "VIP" toegang tot het Windows Phone OS, ze mogen veel meer aan het uiterlijk en functionaliteiten van het OS veranderen dan andere OEM's. Dus differentieren op OS gebied kunnen ze ook.

Het is beter om je nu bezig te houden met Windows Phone en geld te krijgen van Microsoft daarvoor dan nog een paar jaar het maximale uit Symbian/MeeGo proberen te halen en daarna geen geld te hebben om die OS'en up to date te krijgen en te ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 18 juli 2013 12:50]

Heb je bronnen dat het achter liep of de concurrentie? Ik vind mijn Android 4.x, Samsung Galaxy Note II telefoon niet zo gek veel anders als mijn Symbian S60v5, Nokia 5800 XpressMusic?
Ik heb nog niet zo lang geleden een gesprek gehad met een ex-symbian ontwikkelaar/architect van Nokia over Symbian. Hij gaf aan dat hoewel Symbian veel functionaliteit bevatte het gewoon erg moeilijk was om wijzigingen te doen in bepaalde delen van het OS (met name de UI). Hierdoor konden ze gewoon niet snel genoeg inspringen op de veranderingen in de markt. Met name een goede ondersteuning voor zaken als touch kostte gewoon erg veel investeringen en veel mankracht.
En dat men het, wanneer Symbian ter sprake komt, nog steeds heeft over S60v5 kan ik niet begrijpen. Symbian 3 was vele malen beter en helemaal sinds de laatste updates. Het heeft wat mij betreft nooit onder gedaan voor Android en liep zelfs voor qua functies. De Nokia N8 is een goed voorbeeld.

Als Nokia fan ben ik dan nu wel over op WP8, wat ook een mooi OS is, maar het heeft nog lang niet de functies die Symbian 3 al jaren geleden wel had. Verder is het WP8 OS wel een stuk gebruiksvriendelijker, dat wel.
Symbian liep op sommige vlakken achter maar ook voor op andere vlakken. Als ze Meego doorgezet hadden of vanaf dat moment Android waren gaan doen (of beide), hadden ze die achterstand denk ik sneller ingelopen. Misschien hadden ze zelfs kunnen voorkomen dat Samsung marktleider werd.

Nu hebben ze eerste een tijd lang gewacht tot WP7 af was terwijl ze Meego klaar hadden liggen. Symbian heeft nog wat updates gehad, maarja app developers gaan niets maken voor een platform dat verdwijnt. Toen WP7 uit was hebben ze een jaar lang weinig telefoons met WP7 verkocht dat ook achterliep op de concurrentie. Een mooie test fase voor microsoft, maar Nokia verdiende er niet veel aan. Pas sinds WP8 kunnen ze meekomen. Volgens mij heeft Microsoft meer baat gehad bij deze deal dan Nokia zelf. Nokia verkoopt verruit het grootste deel van de WP8 telefoons. Als Nokia niet een Microsoft man als CEO aangenomen had zou Windows Phone niet zoveel groeien als nu het geval is.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 18 juli 2013 13:42]

Heb zelf ook op windows Phone 8 gewacht omdat al snel nadat windows Phone 7 uitkwam bekent was dat het maar een tussen stap was van microsoft van hun oude windows mobile naar windows Phone.
Nokia wilde zich al langere tijd meer gaan richten op hardware en diensten en minder op software. Voor meego moesten ze teveel zelf werk verrichten aan het OS en dat wilden ze liever niet meer doen. Daarom wilde ze liever voor een bestaand platform kiezen met een sterke partner. Android was in mindere maten een optie doordat Android tegenwoordig bijna synoniem is voor Samsung. Nokia had daar niet onderscheidend genoeg in kunnen zijn.
Die onderscheiding zou ik niet als argument gebruiken. Als je kijkt naar het design en de unieke apps/functionaliteit(PureView cameras bijv) die Nokia biedt, dan zouden ze best met Samsung mee kunnen komen op dat vlak.

Ik bedoel, een 4.8" smartphone is niet voor iedereen weggelegd, en Samsung verdient vooral veel doordat ze ook heel lang nog hun 'verouderde' topmodellen blijven supporten en opnieuw uitbrengen met een plusje erachter en wat betere hardware. Dat is gewoon een support kwestie en dat kan Nokia ook. Kijk bijvoorbeeld die laatste featuire van tweakers waarbij ze midrange smartphones vergelijken. Samsungs zat daar gewoon bij met opgefriste ex-topmodellen, en die strategie blijkt te werken.

Samsungs dominantie komt vooral van het consistent doen wat er van je verwacht wordt, iets waar de andere Android fabrikanten nog wat van kunnen leren, maar het is niet omdat ze nou zo geweldig meer kunnen leveren dan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Trivmvirate op 18 juli 2013 15:53]

De manier waarop Elop het einde van Symbian presenteerde was wel heel slecht gedaan.

De Symbina verkopen stortten daardoor veel sneller in dan noduig was geweest (en dan ze verwacht hadden) en de WP werd juist veel minder snel geaccepteerd dan verwacht.

Gevolg miljarden verliezen. Dan hadden ze dus beter dat miljard aan steekpenningen/overbruggingskrediet van MS kunnen laten liggen en een normale transitie doorgaan.
@Thrackan

Knap gedaan? Nokia heeft een omzetdaling van vijfentwintig procent en maakt nog steeds honderden miljoenen verlies per jaar. In dit tempo zal de onderneming geen lang leven beschoren zijn.

Nokia heeft de slag definitief gemist, ze hadden het Android platform niet moeten missen.

bron: z24
Als Nokia het Android besturingssysteem had omarmt waren ze nu waarschijnlijk al failliet.

Het enige bedrijf dat een beetje winst weet te maken op Android is Samsung; de overige spelers draaien grof verlies. In Q1 2013 at Samsung 95% van de totale winst op Android op.

Tegen zo'n concurrentie kan Nokia gewoon niet op.
Het lijkt wel of de bodem inmiddels in zicht komt. Qua verkoopaantallen is het de laatste 3 kwartalen redelijk stabiel.

Alleen de omzet en winst per toestel daalt nog steeds veel te hard. Al komt dat ook door de stijgende verkoop in hun "race naar de bodem" modellen zoals de 520. Dan daalt vanzelf de gemiddelde prijs.
Maar zouden ze niet nog veeeel succesvoller zijn als ze Nokia's met Android verkochten? Ik zou wel eens een high-end Nokia met Android 4.3 willen zien, lijkt me fantastisch!
Ik heb ook opgemerkt dat mensen tegenwoordig regelmatig aan mij komen vragen of ik hun een Lumia kan aanraden. Blijkbaar spreekt die gsm zeer veel mensen aan. Vooral de budgettelefoons omdat mensen niet altijd veel geld willen uitgeven aan een smartphone en Windows Phone zeer goed en soepel werkt bij budgetphones. Android daarintegen vind ik vaak nog zeer laggy werken op budgetphones.
ten eerste... wat noem jij een budget telefoon, en ten 2e moet je bij android eigenlijk altijd kijken naar de topmodellen van vorrige jaren een desire hd kan onder android 4.1 dus de Desire X moet dat ook kunnen... en voor rond de 200 heb je dan voor die groep echt wel een heel goed toestel.

bovendien zou ik zeggen wie gaat er nu WP8 aanraden terwijl iedereen android of ios heeft, volgens jouw zelfde logica zou iedereen dan allang ubuntu met openoffice draaien,

de incompatible-with-mainstream argumenten zijn dan namelijk 100% gelijk te noemen ...
wie gaat er nu WP8 aanraden terwijl iedereen android of ios heeft,
Hoe denk je dat Android ooit zo groot heeft kunnen worden?
Kennelijk hebben toch echt een hoop mensen verteld dat dat goed was, ook toen nog bijna niemand het gebruikte.
Ik merkte in mijn eigen vriendenkring dat door de komst van Whatsapp veel mensen over gingen naar Android. Voor de whatsapp tijd had iedereen nog zoiets van, wat moet ik nou met zo'n ding.
Nokia Lumia 520, 610, 620 en 710 allemaal tussen de 150 en 200 euro...
Allemaal geven ze een vloeiende user experience...
Enne 4.1 voor een desire HD, dan heb je het niet over een officieel uitgebrachte en ondersteunde HTC update ? Dan heb je het over een custom ROM, met bijv performance-upgrades (van bloatware verwijdering tot kernel-aanpassingen), dan heb je het ook over rooten en unlocken... Oftewel, voor de gemiddelde en simpele gebruiker (toevallig het 150 tot 200 euro segment) veels te veel werk...
Sorry, ben zelf ook een first hour Android gebruiker (en developer) maar jou argumenten zijn niet echt argumenten...
Onlangs overgestapt van een HTC Sensation (beter dan de door jou aangekaarte Desire X) naar een S3, en man o man, nu merk ik pas wanneer ik die Sensation in de hand neem (vriendin haar telefoon nu) hoe niet soepel hij is... Hij is niet traag ofzo, maar gewoon niet soepel...
bovendien zou ik zeggen wie gaat er nu WP8 aanraden terwijl iedereen android of ios heeft, volgens jouw zelfde logica zou iedereen dan allang ubuntu met openoffice draaien,
dat is het mooie aan de markt : die gaat mee met de wensen en behoeftes van de gebruiker, want als we jou eigen logica blijven volgen dan was er nooit maar dan ook nooit iets van Android geworden, immers Google is ook met een marktaandeel van 0% begonnen met de G1, Symbian was toen marktleider dus waarom had je destijds in godsnaam Android moeten aanbevelen ?
;) ;) ;)

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 18 juli 2013 12:43]

De situatie is even iets anders dan met Android toen. De smartphone markt was destijds veel kleiner dan nu(Voor een groepje hardcores/early adopters etc). Sinds de laatste paar jaren is smartphone populair geworden bij de grote massa. Het moment dat de grote massa een standaard heeft gekozen(75%+?) dan is het moeilijk om voor een andere OS een stap te zetten in de markt.

Dit is precies wat er is gebeurd met Windows pc. Toen was het windows 95/98 die de pc populair heeft gemaakt bij de grote massa. En windows is nog steeds marktleider en niet af te stoten van de troon.
Waarom zou je iemand niet een WP8 adviseren als het de beste keuze is die aansluit op de gebruiker zijn behoefte?

Als ik logisch zou gaan redeneren heeft een fabrikant en de verkopende partij 100x meer baat bij een tevreden klant waarbij de juiste keuze wordt gemaakt ipv de verkeerde keuze.
De eerste juiste keuze is dan ook bepalend of deze klant weer terug keert naar dezelfde winkel omdat degene weet dat hij goed is voorgelicht.

Zelf zou ik ook geen WP8 kiezen maar dat betekent niet dat het een verkeerde keuze is voor bijv. mijn buren.
Het verlaten van de strategie om Windows Phone in het segment van >500 euro iPhones te zetten, en het rechtstreeks in de middenklasse van 150-300 euro tegenover Android te positioneren werkt zo te zien wel goed.

Iedereen focust op Windows Phone, maar dat gaat aardig de goede kant op nu. Een groter probleem zit hem in de slechte performance van de featurephones afdeling van Nokia. Die moet opboksen tegen de goedkope telefoontjes van Samsung/LG/Alcatel/etc, en dat gaat zo te zien niet best.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 juli 2013 12:40]

Zo gaan ze naar de 30-40 miljoen smartphones toestellen voor dit jaar (Q4 is meestal het grootste)

Ter vergelijking. de nummers 4 en 5 op de smartphone markt (HTC en RIM) achter nummer 3 Nokia verkochten vorig jaar 32,5 miljoen telefoons.
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23916413

[Reactie gewijzigd door hAl op 18 juli 2013 12:24]

Smartphone verkopen zijn sindsien wel gestegen met 45%. Dus de aantallen van vorig jaar kun je niet echt vergelijken.

Sowieso moeten ze dan ook gewoon per kwartaal in de top 5 staan. Laatste in de top van Q1 was ZTE met 7.9 miljoen smartphones.
Way to go! en nu de stijgende lijn doorzetten zodat er weer zwarte cijfers gedraaid kunnen worden! Windows Phone gaat er wel komen.
De lijn is nog steeds dalend hoor. Ze verkopen minder smartphones dan het kwartaal van een jaar geleden en de gemiddelde verkoopprijs per toestel is ook nog eens flink gedaald.
Misschien moet je maar beter gaan lezen ze hebben een stijgende lijn bij lumia met best hoge stijging
Een stijging van 1 naar 4 is ook een stijging van 400%. Feit is dat ze met die stijging niet zo snel groeien als de smartphone markt an sich en dus achterblijven. Er is overigens maar 1 bedrijf die net zo snel groeit en eigenlijk de hele groei bepaald en dat is Samsung.
Er is een stijging het laatste kwartaal maar het is voorbarig om daar conclusies uit te trekken. Vaak worden kwartalen vergeleken met het jaar ervoor en dan blijken de cijfers voor Q1 2013 lager dan Q1 2012. Bovendien is Nokia er nog steeds niet in geslaagd een substantieel marktaandeel te creeren, groeien ze langzamer dan de markt en zijn de cijfers slechter dan ze zelf verwacht hadden. Daarbovenop maken ze nog steeds een stevig verlies, wat maakt dat het er toch niet best uit ziet voor Nokia. Het aandeel is sinds de bekendmaking van de cjifers trouwens flink aan het zakken.
Ik heb in ieder geval het idee dat er in Nederland een redelijk positief sentiment is rondom Nokia/Windowsphone, het moet nog wat meer bekendheid krijgen bij consumenten, maar ze gaan het wel halen met WP. Ik vraag me af hoe de grafieken van HTC en LG er over het afgelopen kwartaal eruit zien, en of zij de afzet markt weten te vergroten.

Het zou mij niet verbazen als over 2/3 jaar er een marktaandeel van 20% is voor windowsphone.
Misschien moet je zelf even beter lezen? Ze verkopen toch echt duidelijk minder smartphones dan over hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Dat is waar normaal gesproken de vergelijking op getrokken wordt.
Nou, ik zie hier toch echt heel duidelijk:

2011: 21 milljoen Nokia's
2013: 7.5 milljoen Nokia's

Das nog steeds groot verschil van 'toen het anders was'. En de stijging van WP is nou ook niet denderend.
Ja Nokia is door een diep dal gegaan en ze zijn er nog niet. Maar; ik zie ook een stijgende lijn en ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat Nokia die stijgende lijn vast kan houden.

Zoals het nu gaat zijn ze over één a twee jaar weer op het oude niveau, en ook wel terecht IMHO.
Of nog een jaartje verder terug naar de echte top:

2010: 32,642 miljoen Nokia's

In 2010 werden er half zoveel smartphones verkocht als nu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_operating_system

[Reactie gewijzigd door laadmin op 18 juli 2013 12:53]

Een groot deel van wat Nokia verkocht in 2011 was dan ook nog de low-end Symbian telefoons die het nog goed deden in Azie en Afrika. Dat waren veelal ook nog telefoons die al geproduceerd waren en dus betaald in een ander kwartaal. Het was gewoon voorraad verkoop en dus veel meer pure winst dan wat Nokia nu doet.

Nokia bouwt nu de toestellen meer on-demand dan dat ze vroeger deden. Ook een van de redenen dat ze eind 2010 veel Symbian telefoons 'verkochten' gezien er toen veel is verkocht aan retailers maar niet aan klanten. Wat ook weer een reden was dat Symbian veel slechter verkocht in de eerste helft van 2011 omdat er te grote voorraden aan toestellen in het verkoopkanaal zaten.
Een groot deel van wat Nokia verkocht in 2011 was dan ook nog de low-end Symbian telefoons die het nog goed deden in Azie en Afrika.
Dat is nu net de grap. Het zijn momenteel ook weer de low-end Windows Phone toestellen die de bulk van de verkopen maken. Ik lees wel eens dat Nokia als reden om van Symbian weg te gaan was omdat de ASP al maar naar beneden ging. Dat gebeurt nu met WP8 dus ook. Een groot deel van de in 2013 verkochte WP8 is low-end (520/620). De vraag is hoeveel groei daar mogenlijk blijft, als Apple serieus een 'low cost' iPhone maakt, of sommige Android bouwers een beter midrange/low range product maken, die de 520 voorbijstreven in bepaalde onderdelen.
De groei is mooi, maar inderdaad een dalende ASP is zorgelijk. Waar het voordeel misschien zit is dat destijds de goedkope Symbians ook gewoon echt goedkoop aanvoelden. Niet zozeer op HW feel, maar wel op software niveau. (de high-end eigenlijk ook, maar dat terzijde)

WP op de low-end apparaten loopt een stuk beter waardoor mensen tevreden zijn en een tevreden klant is sneller geneigd weer te kopen al dan niet een stapje hoger op de ladder. Dat is wellicht de silver-lining die we hier kunnen zien.

Denk ook dat de high-end die Nokia beschikbaar had in zowel Q1 als Q2 niet door iedereen als high-end bestempeld werd. Zeker de 920 heeft issues gekend die niet onopgemerkt zijn gebleven wat de verkopen heeft kunnen drukken. Daarbij is het qua vorm (en gewicht) ook niet een toestel dat goed mee kan doen met de andere high end devices wanneer men oppervlakkig kijkt. Een Galaxy/iPhone/HTC is dunner, lichter,etc.

Hoe dan ook, gun het Nokia ten zeerste om met WP hoger op te komen. Het is niet dat ze momenteel slechte producten maken, iets wat in de Symbian dagen wel anders was. Ze hebben momenteel de markt tegen, het is immers de Galaxies e.d. die populair zijn en zie iemand die tevreden is met Android ook niet zo snel overstappen naar WP zonder dat daar aan wat aan gesleuteld gaat worden door MS. Er ontbreekt momenteel net wat teveel op OS niveau naar mijn idee en dat zeg ik terwijl ik dagelijks een L920 gebruik.
Average Selling Price /= winstmarge.

Aangezien de gross margin is gestegen van 20,7% naar 21,1% en verhoudinggewijs meer 520 is verkocht dan 920 kunnen we met enige zekerheid aannemen dat het met de winstmarge op de 520 wel goed zit.
En toch blijft Nokia verlies draaien.

http://www.results.nokia..../Nokia_results2013Q2e.pdf

ASP van smart devices is met 18% gedaald. Het volume van mobile devices (dumb) is gedaald, zelfs ten opzichte van Q1 dit jaar, waar Q1 normaal een moeilijker kwartaal is.

Gross margins van het hele mobiele gebeuren is verder gezakt, van 25.1% naar 24.4%. (blijkbaar zijn de marges hoger met de hard krimpende dumb-phone markt) Operating margin blijft hoe dan ook negatief. Hoe de winstmarge van een 520 is, blijft lastig vast te stellen. Wat neem je mee in de cijfers en wat niet. Feit blijft wel dat de cijfers, ondanks grote 520 verkopen, rood blijven. Bovendien is de prijs van de 520 hard gedaald in de markt. Wat voor weerslag heeft dat op de cijfers van Nokia in Q3?
De gemiddelde prijs van Symbian smartphones was 156 euro in Q4 2010. het is nu 157 euro voor de Lumia. Wat dat betreft is er dus niet zoveel anders.
Dat kan kloppen, maar (en dit is even uit het hoofd allemaal) dat werd toen gestuwd door de veel duurdere N8 die in dat kwartaal uitkwam samen met de C7. Maar verluidt verkocht Nokia in dat kwartaal ongeveer 5 miljoen Symbian 3 toestellen welke allemaal in het hoge prijs segment zaten.

In de voorgaande kwartalen lag de ASP rond de 130 als ik het mij goed kan herinneren. Ook de kwartalen erna lag het een stukje lager dacht ik al is dat volgens sommige ook deels te wijten aan de hele switch van Symbian naar WP die toen aangekondigd werd.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. "Dat kwartaal telt niet, want toen verkochten ze dure smartphones".

Dan tellen de voorgaande paar kwartalen ook niet, want toen hadden ze alleen maar high-end toestellen in de verkoop. Ook al verkochten ze er niet veel van, dan is de gemiddelde prijs wel hoog.
Ben benieuwd hoeveel het kelderen van de windows phone prijzen hier mee te maken heeft.

nieuws: Prijzen Windows Phones Nokia, HTC en Samsung kelderen in Nederland
Veel , dat is namelijk het principe van vraag en aanbod. :)
Maar gaat dat niet van "als de vraag hoog is gaat de prijs ook omhoog". Er komt steeds meer vraag naar de Lumia's dus waarom gaat de prijs dan naar beneden?
Kip en ei verhaal. Er komt meer vraag omdat de prijs omlaag is gegaan.
En bij smartphones geldt die regel niet.

Deze worden altijd duur in het begin verkocht voor de mensen die hem echt al direct willen hebben. Vervolgens zakt de prijs elke maand
Dat de prijzen dalen is alleen maar gunstig, prijsstelling is erg belangrijk in het budget segment waar de grote bulk aan smartphones verkocht wordt en gaat worden. Hierdoor neemt de " installed base" toe en dat is erg gunstig voor het ontwikkelen van een goed eco systeem rondom het WP platform. Een goed Eco systeem is dan weer gunstig voor de toekomst van het platform.
Dat ze met onverkoopbare voorraden blijven zitten is gunstig? Die ze dan tegen dumpprijzen moeten gaan verkopen?

Gunstig zou zijn als mensen de toestellen gewoon kochten tegen prijzen waar er voor de fabrikanten nog wat aan te verdienen valt. Nu gaan bijvoorbeeld HTC en Samsung er verder ook geen moeite in steken. Die wachten liever af of Nokia en MS met al hun marketing het ecosysteem ooit op een niveau krijgen dat er economisch belang onstaat.
Snap niet waarom je een -1 krijgt, want dit is precies wat er aan de hand is. De rest laat Nokia mooi de kastanjes uit het vuur halen. Lukt het Nokia, dan springen ze graag op de wagen. Faalt Nokia, dan hebben ze altijd hun eigen cash-cow nog achter de hand.
HTC kan er beter wel moeite in steken, die worden op dit moment in de android markt naar het randje geduwd, en hebben bij het windows phone platvorm ook geen voet aan de grond...

En dus ondanks de HTC one ook geen goed kwartaal achter de rug heeft.

http://www.techzine.nl/ni...-cijfers-htc-in-q2-a.html
Kijk eens naar Nokia? Die doen het "geweldig" in de WP markt en ... die lijden verlies. HTC maakt winst.

HTC kan zich beter 100% focussen op Android anders verliezen ze de enige markt waar voor hun nog geld te verdienen valt.
Nokia moet overstappen en hun complete bedrijfsvoering veranderen doordat ze te lang op symbian e.d. zijn blijven hangen, nu pakken ze echter wel de stijgende lijn op, en ik zie ze nog wel verder doorgroeien. als het bedrijf gereorganiseerd is.
Die afluisterschandelen hebben echt geen zier te maken met closes source software of open source software.
Hoe kom je uberhaupt op die gedachte?
Zet een keertje een spoofer aan en bekijk wat je OS al helemaal niet verzend naar de servers van MS. Dan begrijp je wat ik bedoel.

Ik snap ook niet waar de -1 vandaan komt. Closed source software is gewoon niet te vertrouwen. Punt.
Ik zeg hier niet bij dat Google's android wel te vertrouwen is want dat is het ook niet.
Als het op privacy aankomt bedoel ik he, niet qua functionaliteit.
nou wat versturen ze dan allemaal? Ben wel benieuwd wat je hebt ontdekt.
In principe zou alle software met een gezond wantrouwen moeten worden benaderd. Ik kan geen enkel argument verzinnen waarom closed source software minder betrouwbaar zou zijn als open source. Wie kan ons garanderen dat zich in een open source community geen rotte appels bevinden die onwenselijke code toevoegen voor wat voor doelstelling dan ook? Closed source heeft trouwens nog als voordeel dat er een duidelijke rechtspersoon is die op het gedrag is aan te spreken.

We verkeren nu eenmaal in een fase dat alle partijen (overheden, ondernemingen, en waarom niet open source samenwerkingsverbanden?) als een bezetene informatie aan het verzamelen zijn. Dit lijkt auto pilot gedrag waarvan niet eens goed is te beargumenteren waarom het allemaal gebeurd. En zolang er met deze informatie niet een paar vervelende dingen gebeuren waardoor onze maatschappij dit zat raakt zal dit gedrag niet gecheckt raken. Wat te doen? Alles afkoppelen, pen en papier, of gewoon meebewegen met de kudde en goed blijven opletten?

Ontopic:
In absolute zin worden meer WP-Lumia toestellen gemaakt, maar volledigheidshalve had dit artikel ook kunnen melden dat Nokia Lumia deel uitmaakt van een krimpend WP marktaandeel totaal verkochte smartphones. In de afgelopen dagen is dit meermalen in de discussies aan orde geweest. Lezers van alleen dit topic zouden een vertekend beeld kunnen krijgen van de huidige populariteit van Lumia en WP.

Wat ik in het artikel trouwens wel opmerkelijk vind is de lage gemiddelde verkoopprijs van de Lumia's. Dit geeft aan dat een andere doelgroep voor WP phones gaat dan de hard-core andriod gebruikers. Net als Apple appeleeert WP aan mensen die gewoon een telefoon willen die werkt, zonder dat ze daar teveel energie in moeten steken. Log shot: Apple pakt van die gebruikersgroep (nog) het bovensegment, MS het midden en lagere segment. Wat mij in die indruk versterkt is dat de bovenklasse WP toestellen in prijs zo naar beneden kruipen (nieuws: Prijzen Windows Phones Nokia, HTC en Samsung kelderen in Nederland). Een ontwikkeling die ik touwens uiteindelijk voor alle smartphones voorzie.

[Reactie gewijzigd door teacup op 18 juli 2013 17:44]

Teacup: In absolute zin worden meer WP-Lumia toestellen gemaakt, maar volledigheidshalve had dit artikel ook kunnen melden dat Nokia Lumia deel uitmaakt van een krimpend WP marktaandeel totaal verkochte smartphones.
Nou nee. Op de totale wereldmarkt groeien Android en Windows Phone harder dan de totale smartphonemarkt. Windows Phone procentueel zelfs het meest. Kijk maar in link die ik onlangs gepost heb.
Als jij de Kantar link bedoelt, moet je er rekening mee houden dat dit panel de populariteit meet bij zijn ondervraagden. Dit zegt niet zo veel over de feitelijk verkochte telefoons. Wat Kantar ons wel kan leren is welke trend er valt te verwachten in de nabije toekomst. Wat dat betreft gloort er hoop.

Waar ik me in mijn uitspraak aan refereerde was deze link over de ontwikkeling van het marktaandeel onderzocht door Gartner. Wat op die informatie wel is aan te merken is dat Q1/Q2 2013 hierin niet zijn verwerkt. En dit zijn nu net de kwartalen waarin de Nokia 620 en 520 op de markt kwamen. In de VS heeft dit nog geen effect, in de rest van de wereld is het effect wel positief (kijk even naar de discussie rond mijn posts in het teacup in 'nieuws: Whatsapp-update moet prestaties op Windows Phone verbeteren' topic). De weerslag van deze trend op het marktaandeel moeten we nog gaan leren. Vooralsnog is de enige informatie die ik heb kunnen vinden de Gartner bron. Ik sluit niet uit dat de goedkopere Lumia's (en ik hoop het een beetje) het tij voor het marktaandeel gaan keren, weten doen we het echter nog niet.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 19 juli 2013 16:36]

htc sense is toch ook closed? en samsung touch wiz? en iOs? Ik denk dat Windows Phone nog wel wat features mist, zoals native navigatie app. dus niet van nokia. maar default bing maps navigatie of google maps app. verder volume instelling per ringtone, berichttoon etc.
Ik gebruik Bing maps om te navigeren op m'n HTC 8S. Vandaag zelfs nog gebruikt, ding heeft geen GPS maar weet toch verdomd goed waar ik me bevind, zelfs op afgelegen plaatsen.
Er zijn toch veel meer veiligheidsproblemen met Andriod dan met WP & iOS.

Met Andriod loop je tegen een scala van problemen, andriod draait op honderden misschien wel duizenden type smartphones met verschillende hardware configuraties, een fix of OS update compatibility ligt dus ook 100% bij de fabrikant van het toestel en niet bij de maker van het OS.

Zowel bij Microsoft als Apple ken je dit probleem tenminste 3 jaar na aanschaf van het toestel niet, (weet dit overigens niet hoe het zit met WP7.5)

Ook haalt de Google PlayStore ook geregeld het nieuws omdat er vaak malafide Apps in te vinden zijn, Microsoft Store stelt momenteel de strengste veiligheidseisen gevolgd door de Appstore van Apple.

Voor mij persoonlijk zijn de enigste 2 veilige OS'en WP8 of iOS based, daarnaast vind ik ook dat alles bij Andriod allemaal net te ingewikkeld is voor de normale gebruiker, veel instellingen, weinig overzicht.

de afluister schandalen hebben vrij weinig met het OS te maken maar meer met providers en de manier van het vesturen/ontvangen van data en de standaarden die hier aan gekoppeld zijn. Al zou je voor opensource smartphones gemakkelijker een afluister programma kunnen schrijven dan closed source.
Hackers en ontwikkelaars van malware richten zich meestal op het OS met de meeste gebruikers. Als WP8 een succes wordt, dan is het slechts een kwestie van tijd voor er daar ook problemen mee komen.
Eerlijk gezegd hoop ik niet dat Windows Phone het haalt. Het is closed source software.Ik heb nu wel gezien wat dat doet als ik zo naar alle afluister schandalen kijk. Het lijkt alsof closed source software gewoon niet meer te vertrouwen is.
Android is ook niet helemaal open source. Het is ook een leuke truc van Google, want waar het eigenlijk omdraait zjin de apps als Mail, YouTube en Maps. Daar valt de meeste informatie te halen over de gebruiker. En raad eens! Closed source.
Wat een onzin reactie, alle grote us fabrikanten leveren informatie aan de nsa en met android worden jouw gegevens per definitie geanalyseerd en verkocht aan de advertentie boeren......door Google
Afluisteren doen ze toch wel op de centrale servers van het telefoon/email/internetverkeer dat doen ze niet op individuele mobieltjes.
Ik ben super tevreden met mijn 920 en WP8 en zou het zeker iedereen aanraden.
Prima geoptimaliseerd, goede accu, snel, makkelijk maar uitgebreid os en top exclusieve nokia apps.
Nokia heeft toch een goede keuze gemaakt door met MS in zee te gaan. Ik ben alleen benieuwd of hun verkopen zullen blijven stijgen wanneer ook andere bedrijven massaal gaan overstappen naar WP8
Zojuist een L520 besteld ter vervanging van mijn verloren L710 :) Goede ervaringen met WP, ondanks dat je niet de meest high-end hardware hebt. Daarnaast heb ik een zwak voor Nokia, dus de keuze was voor mij simpel.
Ik denk dat mensen sowieso met meer interesse kijken naar de goedkopere telefoons, nu de dure smartphones niet meer gratis worden weggegeven bij ieder willekeurig abo. De crisis helpt natuurlijk ook niet bij het verkopen van ¤500 kostende telefoons. En dan blijkt WP een hele goede optie, ondanks dat je wat populaire apps van Android en iOS mist.
Je geeft het zelf aan je hebt positieve ervaring, high-end zal je nooit een keuze op moeten baseren. Het uiteindelijke rendement is wat je ervaring bepaald. Wat onder de motor kap zit is dan lang niet altijd relevant.

Voor mij is de prijs en wat er in zit nooit de basis van een keuze maar de uiteindelijke werking en intergratie van het eco-systeem wat ik bezit. Daar moet het juist passen en goed kunnen functioneren. Bij mij zal dat de iPhone zijn omdat ik uitsluitend met Apple systemen werkt.

Het probleem in NL is vaak nog dat men teveel naar specificatie en getallen kijken. Ondertussen vergeten ze het hele idee hoe het zal functioneren in hun eigen netwerk, waar de voordelen zijn van als de intergratie optimaal kan zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013