Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 12.767 •
Submitter: RSpliet

Linux-ontwikkelaars hebben de opensource-videodrivers die gebruikmaken van de Gallium3D-bibliotheek, waaronder Nouveau en Radeon, voorzien van een zogeheten state tracker voor het draaien van Direct3D-games en -apps. Deze zouden zo beter werken dan via Wine.

Er was al enige tijd een state tracker die het mogelijk maakte om Windows-software op basis van Direct3D 10 en 11 te draaien. De developers van Wine weigerden echter deze toevoegingen in de Gallium3D-bibliotheek te ondersteunen, waardoor het project doodliep en in september 2012 alle code uit Gallium3D werd geschrapt.

Een nieuwe state tracker maakt gebruik van Direct3D 9. Christoph Bumiller, de developer achter het project, denkt dat hij en andere ontwikkelaars deze code voorlopig actueel kunnen maken, zo schrijft Phoronix. Ook is de code al compatibel gemaakt met Wine, de 'emulator' die Windows-code op een Linux-systeem kan laten draaien.

Omdat er geen vertaalslag wordt gemaakt naar OpenGL en de hardware via de Gallium3D-drivers direct wordt aangesproken, zouden de prestaties goed zijn. Zo kunnen de games Skyrim, Civilization 5, Anno 1404 en StarCraft 2 met speelbare framerates draaien binnen Linux. Daarbij zouden ze gemiddeld tweemaal zo snel zijn als met de huidige code van Wine. Als de Direct3D 9-code in de zogeheten mainline Mesa-repository wordt opgenomen, kunnen ook andere Linux-gamers van het project profiteren.

Reacties (30)

Toch altijd wel jammer dat er van tijd tot tijd zo'n gesteggel is in de developerswereld van Linux. Persoonlijk vond ik het een nachtmerrie om SC2 werkend te krijgen onder de nieuwere Ubuntu versies terwijl eht voorheen met Wine goed draaide ironisch genoeg. Mogelijk dat het schrappen van Direct3D in Wine tot deze lastige weg heeft geleid.

Enfin; hopelijk is het snel gefixt. Dat de communty mag groeien tot een formaat waarbij zelfs de 'groten' developers niet meer rond linux kunnen in hun ontwikkeling.
Enfin; hopelijk is het snel gefixt. Dat de communty mag groeien tot een formaat waarbij zelfs de 'groten' developers niet meer rond linux kunnen in hun ontwikkeling.
Inderdaad mooi dat er de laatste tijd zoveel nieuws is over gaming onder linux. Hopelijk zal dat het kip-ei verhaal een klein beetje kunnen doorbreken.

Maar uiteindelijk denk ik toch dat gaming op linux moet komen van de native clients zoals Steam en nu ook CryTek doen.
Op zich goede ontwikkeling, maar verwacht er geen wonderen van.

Net zoals je eigenlijk ook een nintendo nodig hebt om Super Mario lekker te spelen heb je gewoon ook windows nodig om serieus te gamen op een pc (zeg ik als mac gebruiker waar precies hetzelfde voor geldt).

Het argument van "in principe kan hij het toch aan" is niet echt relevant, in the end draait het bij games om de omzet die ermee te maken is, daarvoor is linux (en Mac ook tot op zekere hoogte) gewoon niet interessant genoeg, de populatie is te klein om echt winst te kunnen maken.
Wat een nonsense. Je kan prima 'lekker' en zelfs 'lekkeder' gamen onder Linux.

Native games zijn natuurlijk nodig hiervoor, maar ook via wine kan je genoeg games net zo lekker (soms zelfs lekkerder) gamen.

Ik heb tijdje geleden nog SC2 gedaan via wine (wel SC2 in opengl mode draaien) en werkte perfect.

Er zijn ook genoeg games die bekend zijn het zelfs beter te doen onder Linux dan andere platforms.

Wat betreft Consoles, ik vond emu's soms lekkerder dan 'the real thing'. So kon ik Super Mario 1 met een PS/2 controller op mn PC spelen (via de TV) en had ik ook nog save-states. Ervaring was beter.
als ik in het stuk dat het te draaien is met speelbare frames, komt dat bij mij toch niet echt over als dat het net zo snel en soepel draait als op een windows bak. en tot nu toe blijkt hij toch meer waarheid te spreken als dat jij wil. dat je redelijk kun gamen onder Linux betekent niet dat het een wereld platform is voor game developers.
Ja, maar dat ligt niet aan linux, maar aan de game-devs en gpu-devs. Dat weten we allemaal. Als er gewoon goede drivers en goede games native geprogrammeerd worden voor Linux, dan gaat dat echt wel net zo goed, of beter dan windows werken.
het was niet mijn bedoeling de linux fans wakker te maken.

Maar even een reality check.. Steeds meer game devs zien de hele pc markt niet meer zitten en kiezen ervoor alleen nog games voor de consoles te ontwikkelen (google maar op "PC market declineer"). Je denkt toch niet dat als het meest gebruikte PC platform (windows) het al moeilijk heeft dat er veel ontwikkeld gaat worden voor niches als linux?

En console games die lekkerder werkin in een emulator? please...

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 17 juli 2013 18:26]

Je denkt toch niet dat als het meest gebruikte PC platform (windows) het al moeilijk heeft dat er veel ontwikkeld gaat worden voor niches als linux?
Het grappige is: dat doet het juist wel, als pc developer kun je hierdoor met relatief weinig moeite een extra markt aanboren (idem voor osx).

De pc zal een sterke markt blijven, echter minder groot dan casual gaming (consoles), dat is omdat die groep nu eenmaal altijd groter is.
Zolang consoles nog niet in de buurt komen van de snelheid en het gebruiksgemak van een pc zal er een markt voor pc's blijven bestaan.
Het grappige is: dat doet het juist wel, als pc developer kun je hierdoor met relatief weinig moeite een extra markt aanboren (idem voor osx).
http://store.steampowered.com/hwsurvey
Als ik alle smaakjes van OS X en linux bij elkaar optel, kom ik nog niet eens aan de 5%.
Dat zal voor een hoop ontwikkelaars toch echt de moeite niet zijn.
Let ook eens op de delta-waarden trouwens: OS X blijft wel redelijk gelijk (de delta's lijken vooral mensen die upgraden naar een nieuwe versie van OS X, en dat houdt elkaar wel in stand), maar de linux-installaties nemen af!
grootste probleem bij linux is toch nog steeds de grote diversiteit en incompatibility tussen de distro's..
En daarom: http://www.playonlinux.com/en/.
Deze kijkt in z'n eigen database welke versie van Wine het meest geschikt is, en gebruikt die.
Die playonlinux is echt een lapmiddel; Ik heb het nooit echt deftig gekregen; Vond het even makkelijk zelf een oude wine versie op te zoeken en te compilen;

Maar leuk om te horen dat het de goeie richting uitgaat met linux gamen :)
Dat blijft helaas een van de grote nadelen van Ubuntu. De ene release werkt iets prima of wordt net pas ondersteund en in de volgende werkt het weer totaal niet of anders. Zelfs tussen LTS uitgaven heb je dat probleem. Vooral met hardwareondersteuning blijft het een probleem. Gelukkig wordt de laatste LTS 12.04 ook 5 jaar van updates voorzien net als de servereditie.
verbaast me niks de Linux community kijkt al lang niet meer naar de gebruiker en elkaar.

Alles werkt, alleen voor de gebruiker het werkend krijgen (en erger het houden) is een uitdaging op zichzelf ... pfff jammer dat het nog steeds geen goeie vervanger is voor MS / Apple ..
Ik heb mijnt wijfels erbij. Het idee van Windows-games spelen onder Linux is leuk, maar ik ben niet bepaald fan van WINE omdat je er ook Windows problemen en issues naar Linux port. Het zou vrij moeten staan van WINE en WINE-achtige werkwijzen. Verder is het bedoeld voor open source materiaal. Zo kunnen drivers als Nouveau de code gebruiken. Ik gebruik de Nvidia proprietary drivers. Hoe je zonder WINE (of afgeleiden) of Nouveau+Gallium3D toch Windows-games onder Linux zou kunnen draaien, ik kan het niet echt inzien. Het idee dat Nouveau+Gallium3D dit al zou kunnen vind ik apart. Je moet de binaries voor Windows kunnen lezen, dan wijk je al gauw alsnog uit naar WINE.
Het gaat erom dat wine nu directx calls niet meer moet vertalen naar opengl met die state tracker en bepaalde opensource 3D drivers. Dus wine word ontlast van een vertaalstapje. Al de rest moet natuurlijk wel nog door Wine of een andere Win32 Api implementatie gedaan worden.
De developer geeft aan dat de code tot 2x hogere framerates haalt dan de bestaande Wine-code. Maar: dit is op basis van de open source drivers.

Wat mij als leek niet duidelijk is (en wat ik eigenlijk interessanter vind om te weten): wat is de verhouding met de binary blobs van ATI/nVidia (d.w.z: huidige Wine-code op binary blobs, of Gallium3D met FOSS drivers)? Is daarbij dezelfde winst te halen?

Ik neem hierbij al aan dat Gallium3D specifiek voor de FOSS drivers is en niet draait i.c.m. de binary blobs. Kan iemand uitleggen of dat klopt?

Ik hoop in ieder geval dat hiermee gaming onder Linux weer een stap eenvoudiger en/of beter wordt. Zou mooi zijn!
Wat mij als leek niet duidelijk is (en wat ik eigenlijk interessanter vind om te weten): wat is de verhouding met de binary blobs van ATI/nVidia (d.w.z: huidige Wine-code op binary blobs, of Gallium3D met FOSS drivers)? Is daarbij dezelfde winst te halen?

Ik neem hierbij al aan dat Gallium3D specifiek voor de FOSS drivers is en niet draait i.c.m. de binary blobs. Kan iemand uitleggen of dat klopt?
Je moet je driver specific schrijven voor Gallium3D en dat komt in de praktijk neer dat enkel sommige FOSS drivers met G3D werken: nouveau, radeon, ... Intel houdt de boot nog af.

Que performance zijn de binary blobs sneller (bij nouveau <-> nvidia is het verschil heel groot, bij radeon<->catalyst is dat verschil al heel wat kleiner). De FOSS drivers zullen niet altijd een speelbaar spel opleveren.
Gisteren dit al:
nieuws: Crytek wil CryEngine naar Linux porten

En dan vandaag dit nieuws, het lijkt toch echt de goede kant op te gaan vor Linux vwb games.
Hopelijk kunnen de developers zich over hun bezwaren heen zetten en aan het grotere doel denken, een Linux-versie voor iedereen :)
Het is wel een beetje een probleem dat als de direct3d stuff steeds beter gesupport wordt, dat ontwikkelaars dan niet meer een opengl implementatie bouwen. Dat lijkt me niet zo wenselijk, dus ik heb er een beetje dubbel gevoel bij.
Waarom is dat niet wenselijk?
Het belangrijkste is dat alle platforms een goede implementatie hebben van dezelfde API, of die API nu Direct3D is of OpenGL.
nofi; flikker op met Phoronix bron en statistieken!!!

Er is nog nauwelijks iets, een aller eerste pril begin is gemaakt, naar iets wat eventueel ooit 'directx-9' gaat doen.
Daarbij zouden ze gemiddeld tweemaal zo snel zijn als met de huidige code van Wine.
Qua prestatie verschild wine niet heel veel met native. Echter 2x zo snel, dat zou dus betekenen dat mijn windows spellen op linux sneller gaan draaien dan op windows hahahah, ik zou het graag geloven, maar het is gewoon niet waar.

Heb inmiddels redelijk wat benchmarks gedraaid om win/lin met elkaar te vergelijken, en ook wine is daarbij een onderdeel van geweest.

Eigenlijk komt windows er meestal beste vanaf, maar er zijn uitzonderingen:

Native linux games (mits goed geport) draaien onder linux sneller (meer fps) dan onder windows.
Dat komt door diverse zaken, maar de belangrijkste;
- optimalisatie of beperken van functies[!]
- full control; ik bepaal wat er op mijn machine draait, niet het OS :+ daardoor kun je je hardware vele male effectiever benutten, en overbodige acties achterwege laten; meer effectiviteit, betere FPS.

Persoonlijk zie ik liever ontwikkeling in ander project dan wine; leuk windows spelletjes, maar laten we een solide platform-onafhankelijke basis opzetten; ontwikkelaar niet druk hoeft te maken voor multi-platform. Zoals bijv. C4, Unity3D etc.
Dit werk is echter niet beperkt tot uitsluitend Wine. Een groot deel van dit werk is ontwikkeld in de driver. Daarnaast is er een library beschikbaar die Wine deze driverfunctionaliteit laat gebruiken.
De APIs zijn als het goed is gelijk aan de Windows APIs. Open-source applicaties die Direct3D gebruiken kunnen nu dus op Linux worden gecompiled en gebruikt zonder deze eerst te porten naar OpenGL. Niets staat jou nu in de weg een Linux app te bouwen met Direct3D 9 graphics.

Overigens spreekt zowel Christoph Bumiller als Phoronix van "up to 2x as fast", niet van "gemiddeld tweemaal zo snel".
Want daarom kan ik prima (een aantal, en steeds meer) Steam games moeiteloos draaien op zowel Linux als OSX? Ook via WINE overigens.

Het hele argument zou nooit bestaan als games niet specifiek voor Microsoft's library (DirectX) geschreven zijn, want stel dit was open source, dan hadden we waarschijnlijk al 20 jaar een werkende library gehad voor Linux.

Het is dus niet zo dat Linux het probleem is. Het systeem kan het prima aan.
want stel dit was open source, dan hadden we waarschijnlijk al 20 jaar een werkende library gehad voor Linux.
Waarschijnlijk niet, de open source community heeft al 20 jaar de tijd gehad om met iets fatsoenlijks te komen. Tot op heden is dat niet gebeurd. Zelfs OpenGL, voorheen Silicon Graphics' IrisGL is niet ontwikkeld vanuit de open source community. De community zegt altijd erg innovatief te zijn ... dat (b)lijkt alles behalve waar. De community lijkt slechts af te wachten en te kijken wanneer het iets kan namaken. Maar vooral ook te klagen richting closed source solutions van o.a. Microsoft.
Uhm... kwestie van vraag en aanbod: het is van oorsprong een server os niet een game os! Bij Windows is er vaak maar 1 weg naar Rome. Met linux soms 100den, dit heeft zijn voor en nadelen.

Daarnaast: Unix licenties waren duur. Om toch thuis aan dingen te werken hebben werknemers die op het bedrijf (bijvoorbeeld ibm) werkten en oa Linus Torvalds en aanverwanten. Linux ontwikkeld en de GNU tools. Zodat ze thuis zelfde konden doen als op hun werk. Zonder dit was de Inovatie op de computer in het algemeen nooit zo snel gegaan.

Er staat overigen een foutje in de tekst: Wine is not a Emulator. Het forward en redirect bijvoorbeeld api calls. Het is zeg maar een tolk.Tussen de game en het besturingssysteem. Het is niet de bedoeling dat het wat nabootst!
inderdaad, beetje rare community.

we worden enthousiast van een enkele dev die directx van een jaar of 8 geleden na gaat bouwen?
https://en.wikipedia.org/wiki/DirectX

als je civ5 op versie 9 draait staat de helft van je grafische mogelijkheden uit.
Zoals MasthaX zegt.
- games worden geschreven voor de library van microsoft
- hardware wordt gemaakt voor de library van microsoft

alles wat je doet om dit na te bouwen zal constant achter de feiten aanlopen
en dat is best case scenario

de enige mogelijkheid om een succes te maken van gamen op linux is door een alternatief voor direct x te bieden, waar zowel game makers als hardware bouwers niet omheen kunnen.
dat is OpenGL (nog steeds) niet, het is gewoon te veel investeren voor te weinig omzet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013