Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 19.068 •
Submitter: Koploper

Drie vooraanstaande ontwikkelaars van EA Maxis hebben ontslag genomen bij de ontwikkelstudio achter onder meer SimCity en zijn voor zichzelf begonnen. Hun nieuwe studio heet Jellygrade en richt zich op de ontwikkeling van mobiele games.

Ocean Quigley, Andrew Willmott en Dan Moskowitz waren tot voor kort in dienst bij EA Maxis en betrokken bij de ontwikkeling van onder andere SimCity. Het drietal heeft zijn dienstverband bij de in Oakland gevestigde studio echter opgezegd en is een eigen studio begonnen.

Onder de naam Jellygrade gaan de drie ontwikkelaars werken aan mobiele games en het eerste project is al in ontwikkeling. Hoewel nog weinig bekend is over het spel, liet Quigley via Twitter al weten dat het gaat om een simulatie van het ontstaan van leven op aarde, die in eerste instantie op de iPad wordt uitgebracht. De ontwikkelaars hebben ook al wat concept-art op een Tumblr-pagina gepubliceerd.

De drie ontwikkelaars namen in het verleden prominente rollen in bij EA Maxis. Zo was Quigley onder meer creative director en artdirector voor SimCity, terwijl Willmott en Moskowitz voor dat spel respectievelijk lead engineer en lead gameplay engineer waren.

Tweets Quigley

Reacties (46)

Dit zijn dť drie gezichten voor de spelers van SimCity in de afgelopen tijd. Deze heren hebben een leidende rol gehad in het creŽren van SimCity en ook bij het oplossen van de vele bugs en fouten in Simcity, dus ik ben wel een beetje bang dat dit nu op een lager pitje komt te staan.
Maar dit zijn dus ook de mensen die verantwoordelijk waren voor de keuzes waar zoveel kritiek op is? Dat ze na alle kritiek dingen zijn gaan veranderen zegt niet zoveel, ik heb in ieder geval geen hoge verwachtingen, helemaal als ze zich ook nog eens gaan richten op iOS.
Nee, Zij zijn de gene die het hele spul gecreŽerd hebben. Er zit boven hen een grote man/vrouw die alles voor het zeggen heeft gehad. Zij voeren het geen dat opgedragen alleen uit.
Het lijkt mij dat die lead engineers het management informeren en adviseren. Zo informeerden ze ongetwijfeld over performance problemen wanneer grotere maps gebruikt werden. Als lead zouden zij toch de gevolgen uitgelegd hebben aan hun baas en alternatieven bedacht moeten hebben. Zij hebben daar dus echt wel een vinger in de pap gehad.
Er is een reden dat ze vertrekken natuurlijk, dat zal vast niet het salaris zijn, misschien wel dat ze niet hun eigen vinger in de pap mogen steken.
Game devs zijn creatief, als ze de ruimte niet krijgen dan vertrekken ze en geld maakt niet zo veel uit, neem bv david goldfarb, die vertekt bij dice na 5 jaar om bij
een mindere studio te gaan werken.
Dice is nou niet echt een vernieuwende gamestudio. Mirrors Edge is het enige spel waar je bovengenoemde creativiteit kwijt zou kunnen. Kan me dit dan ook goed voorstellen, en ben het ook met je eens; ben zelf in het proces een gamestudio te verlaten wegens ruimtegebrek.
Als ze van EA de opdracht krijgen om simcity online drm te geven, moeten zij de excuses zoeken om dat zo goed mogelijk acceptabel te maken. Zoals co-op play in regio's, en "noodzakelijke" server side computing. Wil niet zeggen dat ze het zelf een goed idee vinden. Maar EA heeft nu eenmaal die franchise in gijzel.. ik bedoel gekocht.
De lead designer bepaald wat de goals zijn, het management heeft wel invloed maar niet op die manier, het falen van de nieuwe SimCity is dan ook grotendeels hun verantwoordelijkheid.

De kleinere maps hadden schijnbaar als doel ervoor te zorgen dat je niet alles in 1 stad kon bouwen en dat je dus moest samenwerken, het werkte alleen niet lekker samen,
dit is dus een design beslissing geweest en was zeker wel deze heren aan te rekenen.
De zoveelste startup en ook nog eens eentje die mobiele games gaat maken.. ik wacht echt nog steeds op een studio die een complete (graphics-wise en ook qua gameplay) mobiele game weet neer te zetten, dus ik ben benieuwd!
Firemint met Real Racing 3?

Komt aardig in de buurt hoor... zeer complete racegame naar mijn mening.
Dan moet je iets beter kijken. Supercell doet het met 2.4M revenue per dag niet onaardig
Off-topic: Het ging niet over omzet, maar om een complete game-ervaring. Supercell's Clash of Clans is dat niet. Dat is een simpel clickfest dat zich voordoet als strategiespel (maar dan zonder strategie). Met allerlei belemmeringen die je aansporen om echt geld uit te gaan geven; het voelt meer aan als een looprad voor een hamster, dan als een echte game. Iets waar veel meer mobiele / f2p-games last van hebben trouwens.

On-topic: Met Haakontje eens dat mobile gaming zijn beperkingen heeft qua gameplay en diepgang, maar dat is deels ook inherent aan het medium. Hoe dan ook had ik een nieuwe simulatie-game liever op de pc gezien; dat komt vaak toch beter uit de verf. Maar we zullen zien wat deze drie veteranen kunnen neerzetten.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 juli 2013 12:33]

Firaxis met X-COM? Volledige port van een console/pc game. Helaas is de prijs er ook nog naar :(

Of bedoel je iets anders?
Dat is inderdaad een aardig voorbeeld, maar wel een directe port en niet specifiek voor mobiel gemaakt. X-COM zou ik ook alsnog op de PC willen spelen; dat moet toch haast soepeler en overzichtelijker werken lijkt me. Naast dit soort ports (ik denk ook aan GTA:VC en SA), gaat het op de mobiele platformen toch nog steeds voor 99% om indie-games, F2P-games en dergelijke. Niets mis mee, maar het zegt wel iets dat er weinig AAA-titels met de hoogste productiewaarden naar de mobiele platformen komen. Smartphone-gebruikers willen hapklare games, voor een klein bedragje, en met het oog op de schermgrootte en touch-besturing is het niet het meest geschikte platform voor tactische, strategische en simulatie-games naar mijn idee.

Dat deze nieuwe simulatie-titel dan juist naar de mobiele apparaten komt, is op zich verrassend. De game zou voor mij een stuk interessanter zijn geweest op de PC, maar wie weet wordt dit alsnog iets leuks.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 juli 2013 13:43]

Dit betekend het einde van de Simcity serie? Of hebben juist deze heren de serie verstiert? Wat zou betekenen dat de serie weer beter kan worden.
Als ik de lijst van games die ze noemen moet geloven hebben ze enkel aan de originele SimCity en SimCity 4 gewerkt, niet aan alle delen in de serie.

Maar nee, dat zou nog steeds niet het einde van de serie betekenen. Het is niet een game die enkel door een paar mensen gemaakt kan worden; het is leuk bedacht en knap gemaakt (ook Sim 5, ondanks de beperkingen) maar je kunt niet zeggen dat het nu enorm viel diepgang heeft.
Als je het (zoals ik) chronologisch bekijkt, bedoelt hij dat ze aan SC4 en de NIEUWE SC hebben gewerkt...niet de originele.

Ze noemen de nieuwste namelijk geen SC5 maar gewoon SC.
SC, SC4, Spore, Sims2...
Ze hebben met SimCity 4 destijds wel goed werk afgeleverd, dus ze kunnen het wťl. De nieuwe SimCity kan ik uit eigen ervaring niets over zeggen maar wat ik er over lees is niet al te positief ;) Toch lijkt me dit op het eerste gezicht wel een 'brain drain' voor het SimCity-team.
Als ik aan de Sims-serie denk, betekent het vertrek van sommige personen (bijv. Will Wright) niet perse een achteruitgang. Ik heb aan deel 3 net zoveel (als niet meer) plezier gehad als deel 1. Of dat ook voor SimCity zal gelden is nog natuurlijk de vraag.
Volgens mij is die serie toch in feite al dood, alles wat de originele simcity leuk om te spelen maakt is immers niet meer.
Verassend, want Simcity 5 is volgens mij nog steeds niet bugvrij. Nou heeft ieder spel wel een bugje hier of daar, maar volgens de laatste berichten zitten er in Simcity 5 nog wel wat grote fouten...
Dat hebben ze dus wel degelijk, Simcity 5 heet gewoon Simcity, ook al word het door mensen als het vijfde deel gezien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_Quigley

[Reactie gewijzigd door DonKui op 17 juli 2013 12:57]

Ik denk dat met SimCity juist SimCity 5 bedoelt wordt.
Dat denk ik ook. De originele SimCity uit 1989 is volgens mij grotendeels een eenmansproject van Will Wright geweest. https://en.wikipedia.org/wiki/SimCity_%281989_video_game%29

Wel irritant dat ze het laatste deel officieel niet van een toevoeging hebben voorzien als 2013, 5 of gewoon iets origineels. Daardoor heb je nu continu die verwarring wanneer iemand het over SimCity heeft.
met de Simcity waaraan deze heren hebben gewerkt wordt wel degelijk de nieuwste Simcity bedoeld.

http://www.andrewwillmott.com/
Bestond zoiets niet al (een dawn of life simulation game), genaamd spore? Klinkt niet heel vernieuwend, maar misschien pakt t beter uit dan spore.
Spore is van deze heren ;-)
Ben benieuw naar de games die ze gaan uitbrengen.
Als het games zoals SimCity worden, maar dan op de smartphone zal het wel aanslaan denk ik :)
Jammer dat het om mobiele games gaat, want zeg nou zelf een game op de IPAD is wel leuk maar dat doe je een paar keer maar ga je echt geen uren achter zitten (mening). Doe maar maar een goede PC/console simulatie game.
Als ik een game tegenkom die gewoon goed is heb ik er geen enkel probleem mee om daar uren aan te besteden op m'n iPad. Het probleem is vooral dat de meeste iPad games de diepgang van een velletje A4 hebben. Clash of Clans dat al aangehaald werd is een goed voorbeeld: een simpele game a la Farmville vooral bedoeld om verslavend te werken en geld binnen te harken (want gratis is het allerminst).

Sims zijn uitermate geschikt voor tablets dus ik ben erg benieuwd waar de heren mee op de proppen komen. Een Spore-like game die aan het eind wel diepgang heeft lijkt mij erg leuk.
Ik heb uren besteedt aan Galaxy on Fire 2 met de expensions.
Tevens games als infinity blade en final fantasy hebben mij uren achter mijn ipad gehouden :).
Mooi voor de mannen. Ik heb me vermaakt met SimCity 2000 en 3000, 4 vond ik minder en het laatste deel ben ik niet aan begonnen. Offtopic: mening; ik snap niet dat een bedrijf als EA zulke van oorsprong goede spellen "minder" maakt. Desnoods maken ze SimCity 2000 mooier qua graphics en draaiend onder Windows t/m 8 en doen ze daar extra zaken bij waarvoor je kan betalen, bijvoorbeeld dat park met die luchtschepen :+
Maxis is de maker. Niet EA. Dat is de uitgever. Die betaalt de maker.

En nee, deze keuzes zijn niet door EA opgelegd. Alle designkeuzes waren die Maxis.
http://www.polygon.com/20...-but-will-look-into-it-to

De lui bij Maxis hebben gewoon geprobeerd op het het mmo bootje te springen en zijn in het water gevallen omdat de verwachtingen niet goed gemanaged zijn. Voor zover mogelijk natuurlijk. Simcity is altijd een iconische singleplayer ervaring geweest. Met lekkere jazz deuntjes niet te vergeten.

[Reactie gewijzigd door Schuddebuikje op 17 juli 2013 19:14]

Goed om te horen dat developers the guts hebben om zelfstandig een nieuwe studie op te starten. Het verbaasd me echter wel dat ze kiezen voor mobiele-platforms terwijl ik hier toch de laatste maanden veel negatieve berichten over heb gelezen. Denk hierbij ook dat de omzet op deze games erg kan tegenvallen bij weinig verkoop (duh).

Stiekem had ik gehoopt voordat ik dit nieuwsbericht ging lezen, dat er eindelijk een (waardige) Sim City alternatief op de markt zou komen. Misschien in de toekomst. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013