Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Door de wijziging die Microsoft vorige maand aanbracht in zijn Xbox One-plannen zullen gamers een day-one-patch moeten downloaden voor Forza Motorsport 5. De patch maakt een groot deel van Forza's onlinefeatures ook offline beschikbaar.

Microsoft maakte enkele weken na de E3-gamebeurs bekend dat de Xbox One volledig offline gebruikt kon worden. Daarmee gooide het bedrijf een ouder eisenpakket overboord, waarin onder meer stond dat gebruikers eens per 24 uur verbinding moeten maken met Xbox Live. Nu er van die eis geen sprake meer is, heeft Turn 10, de ontwikkelstudio achter Forza Motorsport 5, zijn aanpak ook iets moeten wijzigen. Het spel zal gamers bij het eerste gebruik vragen een flinke update te downloaden.

"Wanneer je het spel voor het eerst start, vragen we je om in te loggen. Als je dan ingelogd bent, krijg je de Drivatars en ook een flinke verzameling banen en auto's", verklaarde studiobaas Dan Greenawalt tegenover IGN. Volgens de ontwikkelaar gaat het om essentiële data, die het spel nodig heeft om te kunnen functioneren. De data zou volgens de oude voorwaarden van de Xbox One probleemloos aan het spel toegevoegd kunnen worden, maar moet nu dus iets geforceerder aan de gebruiker worden doorgegeven.

Na de eerste update hoeven gamers geen verbinding meer te maken met Xbox Live om Forza 5 te kunnen spelen. Doen ze dat echter wel, dan krijgen de Drivatars in het spel ook een update. "Zie het als je koelkast", stelt Greenawalt. "De eerste keer dat je hem gebruikt vul je hem met eten. En dan maak je weer verbinding als je je 'eten' een update wilt geven. Het hoeft niet, maar wie zijn Drivatars wil verversen, kan dat altijd doen", aldus Greenawalt, die nog wel benadrukte dat het spel naar zijn mening beter is als de gamer gebruikmaakt van de cloud- en onlinefeatures van het spel.

E3-videopreview van Forza Motorsport 5, zoals gepubliceerd op 22 juni 2013

Reacties (105)

Reactiefilter:-11050100+161+29+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Goede oplossing..... Zelf zie ik het probleem niet zo in het hele online gebeuren....
Maar goed, ik ben ook meer een multiplayer dan off-line. Sterker van bijna alle titels die ik op de Xbox heb moet ik de singleplayer nog steeds beginnen ;)

Ik trouwens ook dat er geruchten rond gaan dat Microsoft het family sharings verhaal terug gaat brengen; http://www.technobuffalo....aring-to-possibly-return/

Dit zou geweldig zijn, ik was niet zo'n voorstander van het DRM verhaal, maar zag zeker wel iets in het sharen van games. Nu lijkt het toch dat ze wederom naar hun potentiele klanten gaan luisteren.
Wel moet je even benadrukken dat met het mogelijke terugkeren van Family Sharing ook niet meteen de DRM terug gaat komen. Dat lijken velen ook nog te vergeten.
Misschien komt er een afweging.
Wil je family (vrienden) sharing dan kies je ook voor meer controle.

Maar dan kun je wel met vrienden on line games spelen die maar 1 vande twee hoeft te kopen. Dat kan aardig wat geld schelen
Aan alle mensen die dit blijkbaar niet schijnen te begrijpen:

Met alle respect, maar dit is toch heel simpel. De content kan niet op een disc omdat, ondanks de redelijk grote capaciteit van BluRay discs er geen ruimte over schijnt te zijn. Naar verluidt hebben de ontwikkelaars nagenoeg de maximale ruimte benut voor alle standaard spel gegevens en is de rest zo ingericht dat het, met het originele concept, vanuit de cloud zou kunnen werken.

Nu is het beleid aangepast en laat Microsoft ons wel offline spelen, dus moet de VOLLEDIGE cloud content van Forza naar je Xbox One gedownload worden. Ze spreken ook over een flinke download, dus dat zal zeker niet om slechts een paar Gig gaan, dus lijkt mij niet meer dan logisch dat dit niet meer op het schijfje past. En als ze er dan eventueel een tweede disc bij zouden gaan leveren dan moet je daar toch weer extra voor betalen en dan komen mensen ook weer zeiken. Dit downloaden is, voor zover nu bekend gewoon gratis, de meeste Xbox bezitters zijn nu ook al online, dus wat is dan toch in hemelsnaam het probleem?

Bright side of life en zo.. ;)
Met alle respect, maar jij laat het uitschijnen alsof het een probleem van capaciteit is, terwijl dit er helemaal niets mee te maken heeft.

De bedoeling van het hele Drivatar gebeuren is om AI-tegenstanders "echter" te laten overkomen door zoveel mogelijk de rijstijl van iedereen te bestuderen en te imiteren.

De enige reden dat deze Day1-DLC komt is omdat ze van deze feature een lightversie willen uitbrengen voor mensen die niet constant verbonden zijn en dus voor deze mensen "Drivatars" willen implementeren die "gegroeid" zijn tot in de week van release (door bvb testers), in ieder geval ver na het gaan drukken van de discs.
Je hebt zeker een goed punt, en ik wilde je er een positieve waardering voor geven, maar kan reacties op mezelf dus niet modereren. Bij deze dus +2.
Ik had mijn commentaar nog wat beknopt gehouden en zat later nog te denken aan bijna hetzelfde wat jij aangaf, maar denk wel dat het een beetje van allebei is: Forza 5 zal veel uit de hardware halen omdat ze vanaf dag 1 al zeer nauw samenwerken en er is gesproken over maximaal gebruik maken van de capaciteit die "het nieuwe medium" aka BluRay biedt (dat zal overigens ook deels op de Xbox One hardware slaan) maar het is natuurlijk ook niet meer logisch dat je de gehele verzameling add-ons die normaal gesproken vanuit de cloud aan Forza toegevoegd zouden worden, niet op het schijfje erbij geperst zouden kunnen worden. Als een ontwikkelaar zelf al spreekt over een flinke download, dan zou ik er niet raar van staan te kijken als het om een pakket van tussen de 5 en 15 Gig gaat, zodoende kwam ik ook op het alternatief van een tweede disc in de verpakking erbij, maar ik gaf ook al aan dat mensen de ongetwijfeld daarmee gemoeide extra kosten ook weer aan zouden kunnen grijpen om te gaan klagen. Niet altijd online willen zijn, maar wel ALLE content willen die de cloud Forza zou kunnen bieden... tja, het is het n of het ander en dat er dan nog een mooie tussenvorm wordt bedacht valt mijns insziens alleen maar positief te beoordelen. Ze hadden ook de middelvinger op kunnen steken omdat er ongetwijfeld ook aan het spelgedeelte in de cloud veel tijd is besteedt, dus kan het richting hen ook best erg ondankbaar overkomen...

Maar goed, we zullen zien...
Heb je hier een bron van? Dit is inderdaad wat anders dan wat in het oorspronkelijke artikel te lezen staat.

Ik zou het in elk geval wel straf vinden dat een race-game niet op een blu-ray disc past. Forza 5 ziet er grafisch absoluut niet meer gedetailleerd uit dan moderne pc-games zoals Metro LL, en die zijn nog geen 10GB.
Bedankt voor de verduidelijking _/-\o_
Ik denk dat jij een beter artikel had kunnen schrijven dan dat er nu staat, want allerlei belangrijke feiten worden er niet in vermeld.

[Reactie gewijzigd door CJ_Latitude op 17 juli 2013 12:51]

Gamers zeggen dat ze gewonnen hebben nu de xbox one niet altijd online hoeft te zijn.
Maar ze hebben daar mee heel veel innovatieve features verloren.

Aan de ene kant snap ik de gamers wel aan de andere kant zag ik ook wat microsoft probeerde te doen. En anno 2013 wil je bijna geen console die niet online is.
Het zou natuurlijk wel prettiger zijn als het beide had gekund maar nu zullen we gewoon een aantal features die toen aangekondigd waren moeten gaan missen.

Goed om te zien dat forza 5 geen features mist door de aanpassing. Dat je daar voor een patch nodig hebt maakt mij niet uit.
Er is een verschil tussen online zijn, en altijd online zijn. De "oude" (huidige) generatie consoles kunnen ook al online, en daar allerlei voordelen uit halen, maar het is geenszins nodig om altijd online te zijn voor die voordelen.

Ik vind het allemaal nogal debiel, als je gewoon een game wil spelen ergens waar je geen internet hebt, moet dat toch gewoon kunnen?

Ook vind ik dit hele verhaal maar onzinnig, stel dan de game gewoon een paar maanden uit. Wat er eigenlijk gebeurd is dat je naar de winkel gaat om een product te kopen, je wil thuis het product gebruiken maar dat kan niet omdat die niet compleet is.

Om zijn eigen voorbeeld van de koelkast erbij te halen, je koopt een koelkast en wil die thuis gebruiken om je eten in te bewaren. Dat kan vervolgens niet omdat je nog eventjes naar de fabrikant moet rijden om de radiator op te halen, want die hebben ze wegens tijdsgebrek niet meegeleverd. Oh en die is wel zo groot dat je die met de auto moet ophalen. Als je geen auto hebt, heb je pech, kan je het spel niet spelen.

Is toch raar, of ben ik nou gek?
Ga maar eens terug lezen wat Microsoft had bedacht met het altijd online.
Daardoor konden er een aantal diensten aangeboden worden waaronder het delen van games met vrienden als je daar op een console ging spelen. En zo waren er nog wel wat voorbeelden.

Wat ik als zeg ik snap dat gamers offline willen kunnen gamen. Maar ik denk dat Microsoft heeft gezien dat meer dan de helft van de consoles toch al altijd online was en dat mensen vooral online spelen.

Microsoft probeert wat nieuws waar Sony vast houd aan oude sterke principes. En op die manier houd je innovatie tegen. Microsoft probeerde could gaming van de grond te krijgen.

Maar goed. De gamers krijgen nu wat ze willen en dat is een Xbox One die net als de PS4 vrij traditioneel is met alleen snellere hardware. Waar Microsoft juist software features probeerde toe te voegen via hun gigantische Xbox Live server park.
Wat sommige mensen lijken te vergeten is dat het doel niet altijd de middelen heiligt. Features als family sharing zijn weliswaar fantastisch, maar Microsoft had evengoed zo'n systeem kunnen uitwerken zonder dagelijkse online-check of beperkingen naar tweedehandsverkoop toe. De PS3 doet dat overigens al d.m.v. account sharing. Ook innovatieve cloud features werken perfect zonder beperkende DRM, wat in tal van hedendaagse games reeds bewezen is.
"Daardoor konden er een aantal diensten aangeboden worden waaronder het delen van games met vrienden als je daar op een console ging spelen. En zo waren er nog wel wat voorbeelden."

Wat een gelul man.
Deze 'feature' hadden we eigenlijk al, gewoon de disc meenemen naar je vrienden.
Alleen heeft de entertainmentindustrie bedacht dat ze willen verdienen aan 2e hands verkopen en zodoende komen games tegenwoordig op je account te staan achter een DRM slot.
DAT is de reden waarom je niet meer met je disc naar je vrienden kunt gaan om daar je spelletje te spelen.

Die dienst die microsoft je zogenaamd teruggeeft is iets dat ze je eerder als eens afgepakt hadden. En jij blij in je handjes klappen nu dat ze zo lief zijn het aan je terug te verkopen. Of dacht je dat het onderhouden van al die 'diensten' gratis was en dat microsoft dat uit liefdadigheid weggaf? Hoeveel servers moeten er wel niet in de lucht gehouden worden om alleen al het booten van de Xbone mogelijk te maken? En natuurlijk zit dat allemaal in de prijzen verwerkt. Je betaalt dus voor het mechanisme dat microsoft gebruikt om de vrijheid van de media die je koopt in te perken.
Uiteidelijk is niet de klant maar vooral microsoft gebaat bij dit soort constructies. Het gaat ze er uiteindelijk om dat je helemaal niks meer bezit maar alles gaat huren op hun platform. Zo kunnen ze de prijzen maximalizeren en de klanten optimaal uitbuiten. En jij maar denken dat het om de games gaat.,, :z
Maar ze hebben daar mee heel veel innovatieve features verloren.
Dat proberen ze je te doen geloven.

Maar game sharing is niet nieuws. Op de PS3 kan dit al langer dan vandaag en die console hoeft ook geen 24u/24u online te zijn. Er zijn legio scenario's genoeg waar je geen draconische DRM nodig hebt.

Zelf in dit geval is er niets die hen weerhoud om het gewoon op het schijfje te zetten. Heb ik ergens een memo gemist dat je op schijfjes geen data meer kunt zetten ? Zeker op een BR waar je een weelde hebt aan ruimte.

Alles wat we nu horen ivm family sharing of zelf dit, maakt gewoon onderdeel uit van heel het DRM PR verhaal. Voor mij tekenend dat ze het in de toekomst nog zullen proberen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 juli 2013 12:03]

Hoe later ze de data creren voor de Day1-patch, hoe beter. Waarom zouden ze het dan vroeg op het schijfje wegbranden?

En of je het nu graag hebt of niet, er zijn nu eenmaal innovatieve features die simpelweg niet verenigbaar -zelfs contradictorisch- zijn met de traditionele manier van omgaan met schijfjes.

Wat MS wel kan verweten worden is dat ze hun visie niet duidelijk genoeg verwoord hebben naar de "gemiddelde mens", om te voorkomen dat deze begon te reageren als een kuddedier.
Kan je mij dan eens een opsomming geven van die "heel veel innovatieve features" die verloren gegaan zijn door het schrappen van die DRM? Het feit dat alle voorziene features van Forza 5 nog gewoon kunnen doorgaan bewijst het tegendeel.
Wat een jammer actie is me dit toch weer. Lang leven de oude, echte consoles. Start nu nog steeds regelmatig me nes, snes, n64, ps2 etc op. En die spellen doen het nog steeds, gek heh? De xbox verliest straks al zn waarde zodra Microsoft zn servers dichtgooit. Het is dat Forza niet mn spel is, maar anders was dit toch weer een flinke tegenslag.
Euhm, wat is het probleem?

Deze update is juist zodat je altijd offline kunt spelen... Microsoft had eerder bedacht dat de console minstens 1x per 24 uur online moest zijn, hierop zijn spellen zoals Forza 5 aangepast. Nu deze regel is verandert moet Forza het spel aanpassen middels een update zodat de Drivatars ook offline beschikbaar zijn ( maar uiteraard alleen updaten als je de console aan het internet hangt).

Na deze update kan je dus over 10 jaar nogsteeds Forza 5 spelen..
Niet helemaal natuurlijk, je kan hem alleen over 10 jaar spelen als je de game eerder al hebt gespeeld. Als je deze game over 10 jaar koopt en Microsoft heeft de update servers uitgezet, dan kan je deze game dus niet spelen. De update die het mogelijk maakt kan dan niet meer worden binngehaald.
Dus uiteindelijk ben je over 10 jaar nog steeds aangewezen op de vriendelijkheid van Microsoft om die servers in de lucht te houden.
Dergelijke updates komen in latere batchen van de game gewoon mee op de disk. Een maat van mij moest ook bij het starten van zijn Forza 3 nog een update installeren waar ik (die het spe maanden later pas kocht) dat niet meer hoef te doen. Natuurlijk, als je een eerste batch van het spel hebt is dat wat minder, maar tegen die tijd heb je dan voor een euro de disk met de update er op wel van iemand. Dat probleem komt jammer genoeg met alle games voor op alle platformen tegenwoordig, allemaal krijgen ze updates en als de server weg gaat is de update ook weg. Het ene spel is nog speelbaar zonder update, het andere totaal niet.
Jij start je oude games ook 10x voor de eerste keer op?

Sowieso kan het wel even duren voordat de servers worden dichtgegooid, maar het gaat er hier ook om dat de game offline gespeeld kan blijven worden, dus je hele punt steekt kant nog wal.
Jij start je oude games ook 10x voor de eerste keer op?
Wat hij doet moet hij toch weten ? Als hij nu graag klassiekers speelt, wat is daar dan mis mee ?
dus je hele punt steekt kant nog wal.
Als hij een verzamelaar is van games (zoals ik trouwens een ben) dan heeft hij wel degelijke een punt.

Als hij een grote games collectie heeft dan zal hij vrij snel tegen de limieten aanlopen qua opslag als je voor veel games zo'n grote updates moet bijhouden. Op mijn PS3 en 360 heb ik ook al zaken moeten verwijderen omdat het gewoon niet te doen is met een grote games collectie. Je kunt niet blijven grotere hdd's kopen.

Het is allemaal hypothetisch maar als over verloop van jaren zijn Xbox One kapot is (of zijn HDD) en hij wil het game opnieuw spelen en de servers liggen plat, dan is zijn game waardeloos. Dat risico heb je met elk online platform of die afhankelijk is van een online element.

Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar je gaat wel heel snel in de defense mode door het af te doen als dat het geen kant nog wal raakt.

Trouwens werk jij voor Microsoft of zo, want ik zie in *elk* microsoft topic je aan honderd per uur posten. In een tijdperk van astroturfers word ik er zelf wat ongemakkelijk van.

Heb trouwens het gevoel dat deze keuze eerder psychologisch van aard is dan eerder technisch. Family sharing, dit, ... het heeft bij mij zo een beetje "met ons DRM platform was het allemaal veel beter' geweest. Allemaal dingen wat eigenlijk overbodig is.

Je kunt evengoed het bestand dat je moet downloaden en uitpakken, vanop een schijf uithalen en uitpakken. Het is niet dat we spreken over een project die volgende maand uitkomt en er geen tijd meer is om te testen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 juli 2013 11:58]

Wat is dit nou voor gezeur? Kunnen ze niet meteen die spullen op de disc zetten?
Dat ook ja, het spel komt eind dit jaar uit, je maakt mij niet wijs dat ze die discs nu al aan het drukken zijn...
En dat is dus juist wel het probleem... Jammer dat iedereen commentaar levert, zonder even de bron te lezen:
In other words, because games have to be submitted to Microsoft testing, certified, and then pressed onto discs and shipped, Forza 5 has to be done much, much sooner than November. By requiring part of the game as a download on launch day, it gives Turn 10 extra time to finish everything. And so what you get on the disc you buy at the store won’t be the entire game. You’ll need to download the rest of it from Xbox Live (which should be possible to occur as you play, Greenawalt clarified)
De game zelf is wel compleet, men heeft gewoon zware aanpassingen moeten doen om het ook compleet offline te kunnen laten werken. Een gevolg van de wijzigingen in het beleid van Microsoft. Aangezien Forza 5 van de grond af aan is gemaat met die online mogelijkheden was dat dus blijkbaar niet op te lossen met een update van 5Mb.
De schijven gaan intussen naar de pers dus de extra download staat niet op de disk, dat lijkt me een logisch gevolg. Bij de tweede batch zal dit dan wel het geval zijn zoals bij vele games.
Dat is in principe hetzelfde met alle Steam games en onder andere MMO's.
Immers, zonder Steam (download van het internet) zal je game niet werken, en een groot deel van een MMO draait ergens op een server.
Daar heeft verder ook niemand problemen mee, dus waarom nu opeens hiermee wel?

Wees blij dat ze de extra tijd in het verbeteren en optimaliseren van het spel steken in plaats van de tijd te verneuken met onzinnigheden!
Nee, natuurlijk niet. Om de game eerder uit te kunnen brengen word er dus vroeg een disc-versie gemaakt. Het is dan zo gepland dat de game echt af is vlak voordat de game word gereleased.
Mocht het voorkomen dat Microsoft iets in het beleid aanpast is het dus niet zo gek dat er een update moet komen op de dag dat het uitkomt. Dat kun je natuurlijk niet aan zien komen.
Als je het trouwens een groot probleem vind om een game te moeten kopen wat niet af is heb ik wel een oplossing voor je: je wacht nog even. Het is onzin om te zeggen dat het naaierij is, je hoeft het niet te kopen.
Een deel zal best op de disc kunnen, maar de drivatars zijn dan misschien nog niet beschikbaar? Ik snap sowieso het hele gemekker rond online zijn niet, want gamers doen het massaal met origin en steam. Maar goed, om dit nou verkapte drm te noemen getuigt wel van enorm pessimisme.
Mensen zijn kuddedieren. Iedereen schreeuwt het uit in spanning en sensatie voor een steambox. Maar diezelfde mensen schreeuwen in woede wanneer Microsoft een "steambox" maakt.

Ik zelf vind het jammer dat Microsoft de "DRM" heeft aangepast.
Onbegrijpelijk waarom je reactie +2 krijgt. Microsoft maakte helemaal geen Steambox. De oorspronkelijke Xbox One had weliswaar een aantal nadelen van Steam, maar slechts weinig van de voordelen.

Mensen kuddedieren noemen omdat ze problemen hadden met die DRM, is even onzinnig als iemand die er geen problemen mee had af te schilderen als een Xbox fanboy.
Weinig voordelen?

MS heeft bevestigd dat Family sharing je het volledige spel zonder tijdslimiet kon doorlenen aan familie leden. Dat is een groot voordeel
Ander groot voordeel was dat games die je via een retailer had gekocht zonder disk kon spelen. ook een groot voordeel.

De DRM is toch al aanwezig. je kan geen iligale games spelen doe je dat wel heb je kans dat je account inc console kwijt zal raken.

Enige waar mensen problemen mee hadden is dat MS een verplichting had om eens per 24 uur een checkup te doen van je licenties op je console.. en als een familie lid een spelletje speelde die jij bezit eens per uur een checkup te doen van je licenties.. Zou zomaar kunnen dat je het spel al had verkocht en dan moet je licentie geupdated worden. Doe je dat niet zou je het spel kunnen verkopen via een aangewezen retailer en het spel offline kunnen blijven spelen. Dat wilde MS tegen gaan. door die 24/h checkup..

Zoveel is er niet veranderd ten opzichte van huidige consoles. maar doordat een hoop schapen aan het bleren waren en er tegen waren dat je eens per 24/h online moet komen door de licenties te checken was het ineens allemaal slecht, Maar iedereen wilde wel family sharing hebben en andere nieuwe dingen.

Ja MS gaat daar nu weer goed over nadenken en kijken hoe ze het anders kunnen implemeteren. maar vergeet niet dat ze opnieuw alle scenario's langs moeten lopen om iig mensen niet de kans te geven iligale games te spelen. Iets wat Steam al lang doet.
Je mag er zeker van zijn dat die Family Sharing meer beperkingen had dan Microsoft liet uitschijnen. Geen enkele uitgever zou er mee akkoord gaan dat slechts n op de 11 gamers hoeft te betalen voor een game. Dat zou veel vaker gebeuren dan dat een disc wordt uitgeleend, aangezien ze mensen niet eens meer persoonlijk hoeft te zien en zelfs via internet tien vreemden bij elkaar zou kunnen zoeken om mee te sharen. Zo'n systeem zou zelfs de ondergang van AAA singleplayer games kunnen beteken, maar dit geheel terzijde. :)

Waar de mensen een probleem mee hadden, is dat die DRM niet enkel van toepassing was op digitaal gekochte games, maar ook op retail games. Op pc heb je nog steeds de keuze: je koopt de disc in de winkel, of je kiest voor Steam maar dan weet je ook wat de beperkingen zijn. Met die DRM maakte MS die keuze in jouw plaats. Ik wil trouwens mijn games niet 2dehands verkopen aan 'geselecteerde dealers', iedereen weet dat ketens als Game Mania slechts een fractie betalen van wat je op gamesfora kan krijgen.

Dan wat Steam betreft: die service is zo populair geworden vanwege het open karakter, gratis online gaming, grote toegankelijkheid voor indies vanwege self-publishing, variabele prijsmodellen en initiatieven als Greenlight, ondersteuning voor mods en gratis DLC, spectaculaire sales waaronder de bekende indie-bundles, offline mode enz... De Xbox One heeft niets van dat alles, en is dus totaal niet te vergelijken met Steam.
Leuk dat je steam aankaart en vervolgens fysieke PC games om onder de DRM uit te komen. Helaas vergeet je dat veel PC games tegenwoordig steam en consorten vereisen ook al koop je ze in een winkel. En wanneer was de laatste keer dat jij een PC game hebt kunnen door kunnen verkopen? Zonder je account er bij mee te geven?

Steam en de Xbox One hadden meer overeenkomsten dan de meeste mensen wouden toegeven.
Klopt, heel wat pc-games vereisen Steam, Origin of wat dan ook. Maar dat is de keuze van de uitgever, dus een andere uitgever kan nog verkiezen om dat niet te doen. Doordat MS die DRM wou opleggen kan dat niet eens meer, en wordt het zonder twijfel de standaard. Had MS die DRM optioneel aangeboden dan hadden ze zoveel protest niet gehad denk ik.

En zoals ik al zei: de XBox One nam voornamelijk de negatieve aspecten van Steam over, maar slechts weinig van de positieve. Ik ben dus blij dat die DRM is afgeschaft en dat dit niet de standaard is geworden voor digitale distributie op console.
Er zaten nogal wat voordelen aan. En ja, kuddedieren zijn het, de mensen bij de media (en hier ook op tweakers) als opperschapen.

Juist de mensen die de juiste boodschappen horen door te geven deden dit verkeerd.
Voordelen waren er legio:
- inloggen bij een vriend en de game streamed naar de console. Thuis en bij vrienden kon dan gewoon gegamed worden. Nu moet je de disc weer meenemen naar vrienden en kunnen ze thuis niet meer spelen.
- games kunnen geven aan vrienden als jij hem niet meer gebruikt of kopen voor vrienden

En ja, de xbox one had precies dezelfde DRM eisen als Steam ook heeft. Ook daar moet ik 1x in de zoveel tijd online zijn, etc.
Niet om het een of ander, maar de voordelen die je noemt zijn wel mogelijk op PS4. Uitlenen en verkopen kon al, en via Digital Library kan je inloggen elders en beginnen met spelen terwijl de rest binnen wordt gehaald, geen stream dus.

En zonder die DRM onzin, dus ik zou het geen voordeel van draconische DRM willen noemen als het ook zonder kan. En dat het ding al helemaal geen games zou draaien zonder eens in de 24 uur online sloeg natuurlijk helemaal nergens op, dus dat zou ik ook geen gemekker willen noemen.
Kan je op de PS4 fysieke games spelen zonder de disc te gebruiken? Kan je op de PS4 je complete PS4 game library delen met 10 anderen? Beide dingen konden namelijk met de originele Xbox One policies.

En het werd tijd dat Sony zijn digital DRM aanpast. Zodat je vanaf iedere console bij jouw game lijst kan, mits digitaal aangeschaft. De Xbox 360 deed dit acht jaar geleden al, in 2005 vanaf dag 1. Sony loopt hier gewoon achter de feiten aan, maar helaas doet wederom een groot aantal mensen alsof het iets compleets nieuws is...
Nee, ik zeg niet dat elders inloggen en spelen iets nieuws is, alleen dat het wel mogelijk is next gen zonder belachelijke policies.

Maar luister nou eens naar wat je zelf zegt: de 360 kon dat altijd al...juist, waarom kan de Xbox One dat dan niet? Waarom zou dan nu opeens al die BS nodig zijn om het te behouden, en nu de BS geschrapt is schrappen we ook de leuke zaken. Helaas, dat moet. Nee wacht, we gaan het nu ook echt uitleggen, hadden we nog niet gedaan. Geen veredelde demoservice, had u niet geklaagd dan had 10 man al uw games kunnen spelen en u alle games van al uw vrienden die u in hun top 10 hebben staan. Maarrr...dat wilde u niet, helaas, en nu moet Forza dat nog niet op een diskje staat ook iets naars doen.

Allemaal onzin. Hun policies waren belachelijk, en het achteraf gelul over wat al niet had gekund is nog triester. Bovendien geloof ik er helemaal niets van. Wat we niet willen word zonder vragen gepushed en wat we wel willen wordt en passant gecancelled en achteraf uitgelegd, je zou er bijna eigen schuld dikke bult in lezen.

Fysieke game. Doe er mee wat je wilt, zonder restricties voor degene aan wie je hem geeft/leent/verkoopt. Digitale game, vanaf elke console speelbaar door in te loggen. Online en offline wanneer je wil. Dat is misschien niet hetzelfde als instant access voor 10 friends zoals MS ons nu niet geeft, maar wel precies wat ik wil. Gewoon de vrijheid die ik gewend ben, en geen restricties om 'meer mogelijk' te maken. Natuurlijk, 10 man mag online alles van jou spelen maar ben jij niet in staat elke dag de baas te bellen dan pakt-ie alles af. Noemen we vooruitgang, een nieuw en beter product lees ik hieronder. Tuurlijk joh.

Edit: nu las ik net het bronartikel, ik moet zeggen dat ik niet snap waarom het hier nog om drivatars gaat, laat staan voordelen. Wat nou vooruitgang? Schaf Forza 5 aan zonder internet en je hebt nop, vergeet die drivatars er moeten hele tracks en garages vol wagens gedownload worden. Noemt-ie essentiele onderdelen van de game. Ja dat mocht ik denken ja, met een racegame is een auto en een track toch wel zo handig. En geen extra DLC, nee, spul waarvoor geen tijd is om het op disk te zetten, spul wat bij de game hoort, en toch ook weer niet. Probeer maar eens door te verkopen ja:) Die DRM wordt hier gewoon alsnog via de achterdeur ingevoerd. En familysharing toch maar niet. Dat wilde u toch, niet?

Drivatars. Doe gewoon een ghostcar joh, doe niet zo moeilijk. Ga zelf racen zoals Yamauchi. Start de Ford Forza Academy en give us a chance. En vullen die Blu ray, heb je eindelijk de ruimte gebruik je hem niet.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 17 juli 2013 23:23]

Ik sluit me wel aan bij je mening! Ik vind het jammer dat de gemiddelde gamer anno 2013 zo regressief en passief is ingesteld. Soms moeten er gewoon dingen fundamenteel om gegooid worden om tot nieuwe betere producten te komen. Steam heeft ook wel even geduurd voor het op het huidige niveau zat.
Een plus 2 omdat je eventjes iedereen beschuldigd een schreeuwerig kuddedier te zijn? Het moet niet gekker worden.

Hoe kan je het nou jammer vinden dat je als gebruiker meer keuze krijgt, een extra optie om ook offline te spelen terwijl de online mogelijkheden gelijk blijven?

Ik kan me niet voorstellen dat dit een oprechte, normale reactie is van een echte gebruiker.
Het grappige is dat je zelf ook zo'n diertje bent... alleen loopt jou groep de andere kant op }:O
misschien omdat als de game compleet op de disc staat, je deze ook kunt spelen als er geen internet is en je ook geen toegang hebt tot internet, of veel verder in de toekomst als de servers van MS uit staan...
ik denk juist wel dat MS de disks al klaar heeft voor de drukker. Je gaat niet een programma dat al hellemaal klaar staat voor een drukker nog een keer open breken en de opdracht opzeggen.

Wel kan je nadat je de Final heb gemaakt aanpassingen doorvoeren en die terdownload aanbieden. Duurt toch wel een paar maanden om alles opnieuw te testen. en daar weer bug fixes voor uit brengen.

Zou nu alleen maar vertraging opleveren als de Final 1.0 terug getroken moet worden en dan als nog aangeboden moet worden aan de drukker. Nadat de disks terug zijn van de drukker zullen er steekproeven zijn om de disks te testen.
Het verschil is dat je met Steam en Origin nog fijn verder kan spelen wanneer je internet weg valt of wanneer deze er in eerste instantie al niet was. Dat zou volgens de originele plannen niet gaan op de nieuwe xdoos.

Dat is het verschil en dat is waarom er zoveel mensen (inclusief ik) tegen waren.
Mischien dat het stukje code wat door microsoft moet worden ondertekend (voor drm) al is ondertekend, als dat definitief hetzelfde blijft kan het zijn dat bepaalde bestanden die op de schijf komen niet meer aangepast kunnen worden, het lijkt me dan wel vreemd om niet de patch erbij te plaatsen of op een andere schijf mee te geven.
Als ik zo rechtsboven kijk wat de huidige prijs van Xbox One spellen is ( 70,-) mag ik toch hopen dat daar nog wat aan gaat veranderen op het moment dat de next-gen consoles op de markt zijn.

Ik vind 60 voor huidige games al veel te veel; laat staan dat ik daar nog een keer 10 bovenop ga betalen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 17 juli 2013 11:23]

Dan koop je het toch niet? Vote with your Dollars...
De prijzen bij retailers zullen wel bijgesteld gaan worden.. nu is de console nog niet uit en games nog lang niet uitgegeven.. Consumenten zullen dus best wel 70 euro willen uitgeven in de winkel waar ze ook de X1 kopen.. Na een paar maanden zullen de prijzen wel zakken en verkopers gaan dan weer de concurentie in :)
De huidige prijs is een richtprijs. Gaat echt nog wel dalen. Bol etc zaten hem nu voor 70 euro in de pre-order omdat ze waarschijnlijk zelf nog niet weten wat de prijs gaat worden, maar dat waarschijnlijk niet hoger zal zijn dan 70 euro.
Met een inflatie van 3%+ zit het er wel een keer aan te komen dat de advies prijzen gaan stijgen. Na 5 jaar zit je afgerond immers van 60 euro al op 70 euro (60x1,03^5).
Ik denk dat ze het dan nog moeilijk gaan krijgen. Dergelijke astronomische bedragen ga ik niet betalen voor een spel. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat je mogelijk nog een hoop moet gaan dokken voor DLC.

Helaas ben ik niet een van de gelukkigen met een geldboompje achter in mijn tuin. Afgezien dat ik sowieso een Playstation 4 zal aanschaffen in de loop van volgend jaar (als er meer titels op de markt zijn) zullen spellen voor een groot deel 2e hands worden gekocht of uit de bak met aanbiedingen worden geplukt.
Klein gokje: Het is ingewikkelder om deze spullen op disc te zetten en code te schrijven die het vanaf daar haalt n code in stand te houden om het vanaf de Live servers af te halen. Je moet niet vergeten dat men nu al heel ver in de ontwikkeling van deze games is en dat men nog zo min mogelijk wilt wijzigen dat de release date in gevaar brengt.
Deze flinke update had je natuurlijk (al dan niet in kleine brokjes) ook opgehaald als MS geen koerswijziging had gedaan.
Maar sowieso mag de wijziging van MS geen invloed hebben op de werkwijze van een spel. Er was altijd gemeld dat de console 1x per 24uur online zou moeten zijn, er is nooit iets gemeld dat ook een spel zou kunnen vragen om online te gaan. Indien ze nu ineens moeten patchen en zoveel data moeten duwen naar de gebruiker dan gingen de makers er blijkbaar van uit dat een gamer altijd de beschikking zou hebben over internet op zijn console.
Er is toch ook nooit gezegd hoelang dat contact zou duren, of wel? En keer per 24 uur online. De game voegt zijn updates toe aan een lijst die, als de console eenmaal online gaat, allemaal tegelijk worden binnengehaald. Dat hij dan vierenhalf uur bezig is, tja…
Nee, bij de oude eisen zou een game altijd online zijn en niet direct vanaf disc gespeelt wordt. Je streamed dan de content naar de xbox terwijl je aan het spelen ben.

Er is nu een verandering dat je ook direct van disc offline moet kunnen spelen.
Oftewel, als ik om 0900u even online was en om 1300 het spel koop, zou ik hem ook offline moeten kunnen spelen. Echter, omdat ik dan nog geen data gecached heb, kan dat dus niet. Vandaar nu de 'update'. De update is niets meer dan de data die je in de oude situatie zou streamen naar je xbox.
Klopt, maar er staat dan ook niet dat de game een constante verbinding nodig had. Af en toe om de drivatar up te daten was het minimum, nu zal het hele drivatar gebeuren gesimuleerd worden offline als iemand niet online wil spelen. De update beslaat dus iets meer dan een link naar het web weghalen.
Er stond wel in dat updates op de achtergrond worden opgehaald, zodat ze beschikbaar zijn als het nodig is. Dat zou best wel eens deze content kunnen zijn, die nu geforceerd opgehaald moet worden, omdat het ook offline beschikbaar moet zijn.
Dat gaat nu niet meer omdat MS zijn policy met betrekking eens tot 24 uur online.. Doordat MS dat niet meer verplicht steld zullen game producers dus ook een offline modus moeten inbouwen. Het was namlijk zo dat de volledige console op een online platform werdt gebouwd inc games die dat dus konden vereisen..

Nu dat veranderd is. Zullen devs ook een offline modus moeten maken. Ik vraag me af wat dat voor cons heeft op je HDD en performans
Het zal er ook mee te maken hebben dat de SDK en Dev-kit nog niet zijn aangepast waardoor het lastig is om dit soort zaken te gaan testen.
De content is nog niet af. Het spel nu afsluiten en geen updates maken betekent keihard minder banen en tracks. Een game die in november (verwachte release Xbox One) in de winkels moet liggen, moet zeker 2 maanden daarvoor al afgesloten zijn wat de content-op-disc betreft. Alles daarna kan hooguit als (in dit geval gratis) download worden toegevoegd. Dan kun je idd zeggen 'zet dat dan op de disc', maar dat ze die 2 maanden gewoon doorgaan met content toevoegen vind ik eigenlijk alleen maar positief.

Los daarvan: Drivatar werkt alleen maar als je af en toe Drivatars download. Het zijn AI-coureurs die gevormd zijn op basis van het rijden van echte gamers. Die zul je dus wel moeten downloaden. Eenmaal is dat dus verplicht, daarna optioneel, maar het blijft raadzaam dat af en toe te doen.

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 17 juli 2013 11:31]

Is twee maanden niet een beetje overdreven? De "zee" tijd is 20-30 dagen maar in het geval van games zou dat best weleens per vliegtuig kunnen gaan (weegt niks).
Dat is wat ik ook dacht, maar dit zou dus betekenen dat de game al gold-status heeft en dus bij de drukker ligt, anders zou ik niet weten waarom dit niet gewoon bij release al op de disc erbij zit..
Klinkt voor mij als een verkapte always online DRM die ze nu maar hebben geschrapt. Want als het nu wel opeens offline kan in forza, dan was die verbinding hiervoor toch ook al overbodig?
Het gaat specifiek over de Drivatars, die een wezenlijk onderdeel uit maken van het spel. Wanneer Forza 5 zo gemaakt is dat hij regelmatig online de andere Drivatars binnenhaalt en dit niet meer kan omdat de Xbox niet meer online is zullen ze hier dus een oplossing voor moeten maken.

Het heeft dus niet zo veel met DRM te maken, wel met de manier hoe een game gemaakt is. Dat ze het overigens niet direct aanpassen en het gewoon in het spel hebben zitten tijdens de lauch komt op mij ook wat raar over.
Het is misschien jammer van de grote update die gedaan moet worden voordat je het spel kunt spelen, maar net als bij GTA5 zul je toch eerst een disc moeten installeren. Turn 10 moet toch een uitweg voor zichzelf moeten zoeken om de drivatars te kunnen implementeren in het spel. Deze gaan het zo mooi en levensecht maken. Vooral als je kijkt naar de vorige versies van Forza waar de AI na de start rustig in een lijntje ging rijden. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Ben vooral benieuwd hoe dit gaat uitpakken zonder "the power of the cloud".
Die keuze heb je nu dus:
- eenmalig de update downloaden en daarna offline racen waarbij de AI niet geupdate wordt
- online blijven gamen en xbox in slaapstand internet toegang blijven geven, waarna de AI op elk moment geupdate wordt naar de laatste stand en dus beter wordt.
Als jullie het nieuwsbericht hadden gelezen, staat daarin dat ze na het drukken van de discs nog de tijd hebben om aanpassingen te doen, zodat het spel nog beter en uitgebreider wordt. Vandaar de eerst keer een "grote" update downloaden om te kunnen spelen...
ik snap uberhaupt niet waarom men nu al games aan het drukken is terwijl de release date voor de console en game nog ruim 5 maanden kan duren
Waar lees je dat? Er staat nergens in het artikel dat de schijven al gedrukt worden.
Maar logischerwijs kun je wel aannemen dat deze enkele weken van tevoren gedrukt zullen worden, omdat ze anders niet op tijd bij de resellers aanwezig zullen zijn...
Alleen zie ik niet in waarom men nu al discs aan het persen zou zijn. Bijkomend moet de console wel 1x per 24 uur online komen, maar is er nooit iets gemeld geweest van games die toegang moeten hebben tot online diensten. Ik snap dan ook niet waar ze dachten dat FM deze content dan vandaan zou hebben gehaald bij gamers die hun console 1x even online brengen en dan weer offline halen eenmaal alle controles zijn uitgevoerd.
Dat komt omdat er nog geen games uit zijn. Op huidige games zie je veelal iets staan als "Xbox live required for .... ".

In de xbone (en ook die van de PS4) presentaties is wel genoemd dat updates en content op de achtergrond wordt binnengehaald, zodat het beschikbaar is al de gebruiker het nodig heeft. Logischerwijs heb je daar een internet verbinding voor nodig.
Zouden de ontwikkelaars niet weten dat gamers blij als kleine kinderen zijn met hun aankoop en meteen willen spelen? Eigenlijk is dat na de drukken van de discs nog bugfixes en uitbreidingen moeten doen een beetje slechte release planning.
Het gaat hier niet om het doen van bugfixes, maar het toevoegen van "belangrijke" content (zoals extra auto's en circuits), die na het drukken van de schijven nog kan worden toegevoegd (zodat ze meer tijd hebben om dingen te ontwikkelen)

[Reactie gewijzigd door Riqy op 17 juli 2013 11:45]

Uiteraard "kan" het ook offline. Echter wil men voor het (nieuwe) offline-gebruik zoveel mogelijk online-features implementeren die voorzien waren en nog steeds zijn, echter afgeslankt.

Het idee van de Drivatars is dat je "offline AI tegenstanders" leren van iedereen dat Forza speelt, om ze zodoende realistischer te laten overkomen. Met een Day1-patch bereik je hiermee dat deze Drivatars geleerd hebben van het rijgedrag van alle betatesters tot op releasedag. Niet meer, niet minder. Dat wil zeggen dat men zo lang mogelijk moet wachten om deze informatie in een Day1-patch te gieten om zo meer info te kunnen meegeven. Echter, verbind je daarna nooit meer online dan blijven je Drivatars hetzelfde. Een afgeslankte versie dus tov de volwaardige Online-feature.

En voor degenen die het nog niet weten: elke game moet je sowieso eenmalig online activeren. De al dan niet aanwezigheid van een Day1-Patch heeft dus sowieso niets te maken met "verkapte DRM" of wat dan ook.
Het grappige is dat die hele drivatar functie geen ene moer met het eigenlijke spelen van een racespel te maken heeft.
Het is niet meer dan een leuke gimmick in de AI maar zorgde er ondertussen voor dat het hele spel opeens 'online locked' was.
Ik spreek me dan ook niet uit over het al dat niet nuttig zijn van deze AI-gimmick. Daar lijkt het me dan ook nog niet de moment voor.

Deze gimmick heeft trouwens niets te maken met het al dan niet online-locken ervan. Want alle Xbox One games zijn dat sowieso. Je moet de activatie van elke game sowieso online doen. Het feit dat ze deze DLC verplicht maken lijkt me eerder te maken met de manier waarop de AI van deze game ontworpen is. En dat deze sowieso nog een hoop data nodig heeft welke pas last minute zal beschikbaar zijn.
Wat ik mischien meer bedoelde was dat microsoft de developers hint om er van uit te gaan dat die console alleen online gebruikt gaat worden.
Ondertussen wist (in dit geval) microsoft natuurlijk ook wel dat een hoop mensen dat niet leuk zou vinden.
De bedoeling was dan ook om de illusie te geven van de noodzaak van online spelen.
Waar het op neerkomt is dat je tegenwoordig steeds vaker het smoesje hoort dat games niet offline te spelen zijn omdat feature X of Y te diep ingebakken zit.
En vervolgens blijkt dat feature X en Y gewoon uitgeschakeld kunnen worden of middels triviale veranderingen te omzeilen zijn.
Het zijn dus vooral de uitgevers die je met de zachte hand proberen te dwingen tot iets wat voor jouw als klant geen noemenswaardige voordelen heeft maar de uitgever enorme voordelen geeft.
DX11 was een mooi voorbeeld. Had makkelijk op XP kunnen draaien maar microsoft gebruikte het om zn nieuwe OS te pushen.
Een ander recent voorbeeld was Sim City waarbij achteraf bleek dat de hele online functie grotendeels fake was. Dat terwijl zowel EA als Maxis in eerste instantie zwoeren dat de online functionaliteit essentieel was en dat de game niet offline gespeeld kon worden.

En ook dit is een mooi voorbeeld van het feit dat het meer onwil is dan onmacht.
Het was pas toen microsoft dit jaar op E3 zowat in het gezicht uitgelachen werdt dat ze hun koers wijzigden. Was dit niet gebeurd dan had microsoft nog steeds verkondigd dat offline gewoon niet kan, alsof er een technische reden voor bestaat.
De volgende tik op 'cloud-gaming' ik meen mij vaag te herinneren dat er nog zo'n bedrijf was wat het probeerde.. met simcity.

Ik vind het wel goed dat microsoft zijn koers wijzigt
Zolang de betrouwbaarheid van Xbox Live op de Xbox One hetzelfde is als op de 360, zal het niet de Simcity of Diablo kant op gaan. Dagelijks krijgt Xbox Live ook tallozen hoeveelheden gamers te verwerken die inloggen en mogelijk patches downloaden. Dat gaat vooralsnog prima en er is nog geen enkele game geweest die ervoor heeft gezorgd dat je bij de launch niet met Xbox Live kunt verbinden (overigens ging multiplayer gamen ook prima, in tegenstelling tot enkele pc-launches).

Zolang Xbox Live verdeeld blijft in het gedeelte voor aanmelden/downloaden/partychat en een gedeelte voor online gamen, zul je geen probleem hebben om in ieder geval je game op te starten.
Diablo 3 was gewoon onvergeeflijk. Blizzard had geen enkel excuus om die servers niet op orde te hebben. Ze hosten nota bene de grootste online MMORPG op deze planeet, hebben meer ervaring in het verwerken van miljoenen spelers dan wie ook en dan zou Diablo 3 ineens een probleem zijn?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Pro NL

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True