Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 19.734 •

In Nederland hebben virtuele telecomproviders, ofwel providers zonder eigen netwerk, een klantenbestand van in totaal 3,35 miljoen mensen, zo blijkt uit marktonderzoek. In totaal hebben deze zogeheten mvno's een marktaandeel van 16,5 procent.

Dat blijkt uit een onderzoeksrapport over virtuele telecomproviders dat door Telecompaper is opgesteld. In totaal kent Nederland volgens het rapport 66 virtuele providers, waarvan er 52 onafhankelijk zijn. Deze 52 mvno's hebben 3,35 miljoen klanten. De telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile en de merken waarvan zij eigenaar zijn hebben een klantenbestand van 4,7 miljoen personen.

In totaal hebben virtuele providers een marktaandeel van 16,5 procent, een half procentpunt meer dan een jaar geleden, aldus Telecompaper. Daarnaast blijkt dat er in die periode vijf mvno's zijn verdwenen, terwijl er zes zijn bijgekomen. In Nederland zijn momenteel ongeveer 8,1 miljoen mobiele aansluitingen bij virtuele providers, wat een groei van 1,9 procent in het eerste half jaar van 2013 betekent.

Reacties (30)

In totaal kent Nederland volgens het rapport 66 virtuele providers, waarvan er 52 onafhankelijk zijn. Deze 52 mvno's hebben 3,35 miljoen klanten. De telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile en de merken waarvan zij eigenaar zijn hebben een klantenbestand van 4,7 miljoen personen.
3,35 tegen 4,7, dat is toch geen 16%? Die verhoudingen zijn toch meer iets van 40-60? Ik snap de cijfers in het bronartikel ook al niet zo goed.

Als je 3,35 miljoen met 6 vermenigvuldigt, kom je op zo'n 20 miljoen klanten uit. Zoveel mensen wonen er niet eens in Nederland. Nu snap ik ook wel dat er bedrijfsabonnementen zijn en mensen klant bij 2 providers kunnen zijn, maar de getallen tellen gewoon niet bij elkaar op.

[edit]
Er zijn dus inderdaad totaal 20 miljoen abonnementen: Da's flink meer dan ik had verwacht!

Bedankt voor de uitleg:
ASNNetworks in 'nieuws: Virtuele providers hebben 3,35 miljoen klanten in Nederland'

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 juli 2013 19:10]

Die berekening snap ik ook nog niet helemaal. Als het namelijk om het aantal klanten gaat is 3,35miljoen van de 8,1miljoen ongeveer 42%.

Wellicht dat het te relateren is aan de omzet die behaald wordt?
Dat vermoedde ik ook, dat het gaat om omzet.

Het is echter vreemd om het aantal te vermelden en vervolgens een percentage, terwijl dat percentage gebaseerd is op omzet. De omzetten, waarvan de percentages een afgeleide zijn, daarentegen worden niet vermeld.

Op z'n minst verwarrend. Het onderzoek raadplegen kost echter ¤1.950,-, dat ga ik maar effe niet doen :)

[Reactie gewijzigd door Edddd op 15 juli 2013 17:18]

Misschien is het marktaandeel in omzet gemeten, en hebben de klanten bij de telecomproviders vaker duurdere abonnementen, terwijl de klanten bij de virtuele providers eerder goedkope plannen gebruiken?
Als 3,35 miljoen klanten 16,5% vertegenwoordigd, dan zouden er in totaal 3,35 / 16,5 * 100 = 20,3 miljoen potentiele klanten in Nederland rond lopen.

Volgens de CBS Bevolkingsteller telt Nederland momenteel 16.792.036 inwoners.

Daarmee kan het onderzoek van Telecompaper meteen de prullenbak in. Er van uitgaan dat er 20,3 miljoen klanten zijn terwijl we slechts 16,8 miljoen inwonders hebben is natuurlijk op voorhand grote onzin.

Je zou kunnen redeneren dat mensen dubbele abonnementen hebben. Bijvoorbeeld zakelijk (via werkgever) en prive, echter ga je het dan ook bij lange na niet redden. In 2012 waren er 9.7 miljoen mobiele telefoon aansluitingen in Nederland. Wellicht dat dit aantal iets gestegen is, maar zeker niet verdubbeld.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 15 juli 2013 17:23]

Die 9,7 miljoen aansluitingen zijn enkel van KPN ;) Lees dat artikeltje die je geplaatst heb nog maar eens.

https://www.dropbox.com/s/sobbgpwb3rr7blc/markt.png
Staat duidelijk vermeld 9,7 miljoen KPN; 5,3 miljoen Vodafone en 4,8 miljoen T-Mobile.
Je vergeet de zakelijke aansluitingen? Het is allang bekend dat er meer aansluitingen dan mensen zijn.

Edit:
Uit 2005:
http://www.volkskrant.nl/...bellers-dan-burgers.dhtml

Uit 2009:
http://www.siob.nl/biblio...le-telefoons-bezi/item112

En maar een Wiki, maar dat is dubbel denk ik:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiele_telefoon
In Nederland zijn er 125 mobiele telefoonaansluitingen per 100 inwoners. (1e kwartaal 2009)

[Reactie gewijzigd door ADQ op 15 juli 2013 18:59]

8,1 miljoen is het aantal aansluiting bij een virtuele provider, hiervan is 3,35 miljoen bij een onafhankelijke partij (bijv. HN) en 4,7 bij een virtuele provider van het merk zelf (bijv. Hi). Al deze cijfers zijn zonder de aansluitingen direct bij de providers zelf (bijv. KPN). In totaal hebben virtuele providers 39,5% van de markt, de overige 60,5% (± 12,3 miljoen) zit dus bij KPN, Vodafone of T-Mobile.

Veel succes ermee :)

// edit:

Voor het geval iemand het zich afvraagt; ja, dat zijn er meer dan personen. Denk hierbij ook aan tablets, tegenwoordig auto's en nog meer apparatuur dat graag communiceert.

[Reactie gewijzigd door jprommen op 15 juli 2013 17:15]

Snap iets even niet. Inmiddels is het voor mij duidelijk ;)

De mvno's hebben in totaal een marktaandeel van 16.5%. Zij hebben 3,35 miljoen klanten. In totaal zijn er 8,1 miljoen aansluitingen. Kan iemand mij uitleggen hoe zij dan een marktaandeel van 16,5% hebben met bijna de helft van de aansluitingen in handen? Of ik lees het steeds verkeerd, of iets klopt niet.

EDIT:
Heb even wat nader uitgezocht:
Er zijn 4,7 miljoen aansluitingen via de 3 grote netwerken en alles wat daar onder valt. Vervolgens heb je 3,35 miljoen onafhankelijke aansluitingen. Bij elkaar komt daar dus (afgerond) 8,1 miljoen totale aansluitingen uit.

Echter hebben ze bij de berekeningen de aantallen niet opgeteld, maar van elkaar af gehaald want:
4,7 miljoen - 3,35 miljoen = 1,35 miljoen. Dát is 16,5% van de totale markt. Maar deze vergelijking slaat uiteraard helemaal nergens op. Denk dus dat iemand gewoon een verkeerde berekening heeft gemaakt, en vervolgens hebben alle websites dat klakkeloos overgenomen.


EDIT2:
Heb even nóg verder wat nagezocht. In maart 2013 waren er 20 miljoen aansluitingen ongeveer, dit gaat om álle mobiele aansluitingen (prepaid, abo, data alles). Denk dus dat ze het verkeerd hebben verwoord. 3,35 miljoen op 20 miljoen geeft een marktaandeel van rond de 16,5%. Oftewel erg ongelukkig verwoord dit hele artikel

De telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile en de merken waarvan zij eigenaar zijn hebben een klantenbestand van 4,7 miljoen personen.. Hierdoor is er verwarring ontstaan. Het gaat namelijk niet om de 3 grote providers EN de merken waarvan zij eigenaar zijn, maar enkel en alleen om de merken waar zij eigenaar van zijn. Die 8.1 miljoen slaat dus op alle mvno's (onafhankelijk en eigenaar van de grote 3) De aansluitingen van KPN, Vodafone en T-Mobile zijn dus compleet achterwege gelaten.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 15 juli 2013 18:01]

Wat een onduidelijke berichtgeving van Tweakers... Ik snapte de cijfers ook niet. Vooral het feit dat een aansluiting ook een 'mens' genoemd wordt maakt het extra verwarrend, omdat er helemaal niet meer dan 20 miljoen MENSEN in Nederland wonen.
Ik heb helemaal geen duur abbo nodig, alleen een beetje internetten. Ik ben dan ook het goedkoopst uit bij *bliep, en hebben betere support dan mijn vorige provider T-Mobile :)
Tja, dat ligt echt aan je eigen behoefte. Ik wil graag iedere dag 1 keer mijn mail downloaden en dan ben ik bij Bliep even duur/goedkoop uit als bij HollandsNieuwe. Alleen heb ik daar nog eens 275 belminuten ernaast en ik betaal nooit meer dan 15 euro pm die het mij ook zou kosten bij bliep.

Service daargelaten, maar als ik het mag geloven is het overal Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Aantalen en % klopt niet veel van of ik snap het niet?

In Nederland zijn momenteel ongeveer 8,1 miljoen mobiele aansluiting actief.
Dat is dus 100%

De telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile en de merken waarvan zij eigenaar zijn hebben een klantenbestand van 4,7 miljoen personen. Dat is dus iets meer dan 50% van 8,1.

Deze 52 mvno's hebben 3,35 miljoen klanten. Dat is ongeveer iets minder dan 50%

In totaal hebben deze zogeheten mvno's een marktaandeel van 16,5 procent. Hoe kan dat getal zo laag zijn?

Hmm ben blijkbaar niet de enige :P.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 15 juli 2013 17:02]

rekensommetje:
52 onafhankelijke hebben 2,35 miljoen klanten
de 3 hoofd providers hebben er 4.7 miljoen

die 16.5% is virtueel van 8,1 miljoen -> 1.3365 miljoen aansluitingen....

iets klopt er niet....


Tenzij er ook nog een kleine 8 miljoen niet actieve aansluitingen zijn zodat 16.5% overeenkomt met 2.35 miljoen klanten....
Net even een belletje gepleegd met Telecompaper. Die wisten ook niet zo goed hoe de vork nou in de steel zou moeten zitten, maar gaan het iig naar de schrijver (ene Bart ;) doorsturen en vragen of er misscihen e.e.a. duidelijker kan. Ben benieuwd!

[Reactie gewijzigd door majic op 15 juli 2013 17:10]

De bron is er ook niet duidelijk over, en het rapport waar dit alles op gebaseerd is, is alleen tegen betaling in te zien... Ik vermoed dat het 8,1 miljoen 'gewone' mobiele aansluitingen zijn die minimaal worden gebruikt om mee te bellen. Er zijn daarnaast nog veel data-only abonnementen, bv voor: laptops, tablets, PND's (zoals Tomtom), auto's (komen ook steeds vaker met ingebouwde dataverbinding), etc. Die totale markt zal dan wel rond de 20 miljoen aansluitingen zijn.
In de summary staat gewoon duidelijk.
(Het totaal aantal virtuele aansluitingen is in de eerste helft van dit jaar met 1,9 procent gegroeid tot 8,1miljoen)


Summary:

Virtuele merken (MVNO's en virtuele merken van operators) hadden eind juni 39,5 procent van de mobiele markt in handen, blijkt uit het rapport Dutch Mobile Virtual Operators Q1 2013 van Telecompaper. Het totaal aantal virtuele aansluitingen is in de eerste helft van dit jaar met 1,9 procent gegroeid tot 8,1 miljoen. Zo'n 4,7 miljoen daarvan (58,4%) zit bij een virtueel merk dat onderdeel is van een mobiele operator. De overige onafhankelijke MVNO's komen samen tot 3,35 miljoen klanten – 16,5 procent van de totale mobiele markt en een half procentpunt meer dan 12 maanden geleden.
Er zijn nu 66 virtuele merken, waarvan er 52 zelfstandig MVNOs zijn en 14 onderdeel van (of in samenwerking met) een MNO. In een half jaar tijd zijn er vijf merken verdwenen, en kwamen er zes bij. In de volle Nederlandse markt is het moeilijk om op te vallen, toch proberen nieuwe bedrijven klanten weg te kapen met lage tarieven of diensten voor een specifieke doelgroep. Een ‘me too’ merk beginnen is in de huidige markt geen goede strategie, vooral voor kleine aanbieders.
Regulering heeft ook impact op virtuele operators. De voorgestelde Europese scheiding tussen binnenlands verkeer en roaming kan kansen bieden voor zowel MVNO’s als MVNE’s. Anderzijds wordt ook een MVNO verplicht om de scheiding aan te bieden.
Het is toch duidelijk. 8.1 miljoen zit bij een virtuele operator. 3.35 van die 8.1 miljoen is geen eigendom van de bekende providers. en die 3.35 is 16,5% van het totaal.

Dus totaal zijn er 20 miljoen abonnementen.

Er staat ook dat alle virtuele providers 39,5% = 8.1 miljoen is. Dus de 20 miljoen totaal zal wel kloppen.

Het probleem wat veel mensen niet zien is dat hollands nieuwe etc van vodafone zijn. En dus wel onder de 8.1 miljoen vallen maar niet bij de 3.35,

[Reactie gewijzigd door Sen op 15 juli 2013 17:15]

Mijn wiskundeknobbel werd ook enorm gekieteld door dit nieuwsbericht.
Wat de getallen of percentages ook zijn, ik ben uitermate tevreden bij Hollandsnieuwe ('dochter' van Vodafone). Voor mij nooit meer een dure abbo icm een telefoon bij een van de 3 grote providers. In mijn omgeving heb ik al 6 mensen van T-Mobile naar Hollandsnieuwe gehaald, allen naar volledige tevredenheid.
Hm, hoe ik ook kijk vind ik Hollandsenieuwe juist een van de hoogst geprijsde aanbieders, samen met Sizz en KPN... Echt een hele dure.