Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 63, views: 25.647 •

De Schotse gameontwikkelaar Chris Sawyer en zijn team werken aan een mobiele versie van pc-klassieker Transport Tycoon. Het spel moet later dit jaar verschijnen voor zowel iOS als Android, maar een exacte releasedatum is nog niet bekend.

Hoewel de officiële website van Transport Tycoon er geen misverstand over laat bestaan dat er een versie voor iOS en Android aan zit te komen, geeft de pagina nog weinig informatie over het spel. Wel is duidelijk dat de game ontwikkeld wordt door Chris Sawyer, die in 1994 ook verantwoordelijk was voor het origineel. Transport Tycoon is samen met Rollercoaster Tycoon het bekendste spel dat Sawyer ontwikkelde. De Schot heeft zich echter sinds 2005 niet meer bemoeid met de Tycoon-serie en maakt met de iOS- en Androidversie van Transport Tycoon dus zijn comeback.

Transport Tycoon en de een jaar later uitgebrachte Deluxe-versie waren destijds populair, maar danken hun status ook aan de in 2004 uitgebrachte opensource-remake van het spel, die nog steeds populair is en ook nog steeds regelmatig voorzien wordt van updates. Uit de informatie op de website blijkt nog niet of de mobiele versie een remake van het origineel of van de Deluxe-versie wordt.

Reacties (63)

Als gamedevelopers nou toch eens touchsupport in Windows desktopgames stoppen, zou leuker zijn dan steeds aan te horen dat spel zoveel uitkomt voor een mobiel platform...
Het was wel te verwachten; OpenTTD was al jaren geleden te krijgen voor de PSP.

http://openttd.nixgeneration.com/

Chris Sawyer had waarschijnlijk beter "Locomotion" kunnen posten; die is toch heel wat moderner en zal grafisch ook beter tot z'n recht komen op tablets en smartphones.

http://pcmedia.ign.com/pc...ion-20041005063204758.jpg

Waar ik persoonlijk naar uit kijk is Train Fever :

http://www.hookedgamers.c...hot_pc_train_fever012.jpg

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 juli 2013 14:24]

OpenTTD is ook al een tijdje te krijgen in de playstore: https://play.google.com/s...org.openttd.sdl&hl=en

Wel jammer is dat het echt de normale versie is met touchsupport, gebruiksvriendelijk is het niet.
Ik dacht al; dat bestaat toch al lang? Maar dat blijkt inderdaad OpenTTD te zijn, en ik was even vergeten dat dat in principe iets anders is dan de originele TT. Inderdaad hoop ik dat de ze de game vanaf de grond voor touch devices opbouwen en niet gewoon een simpele port uitbrengen.
OpenTTD is ook al een tijdje te krijgen in de playstore: https://play.google.com/s...org.openttd.sdl&hl=en

Wel jammer is dat het echt de normale versie is met touchsupport, gebruiksvriendelijk is het niet.
Er is een BIG.newgrf ofziets daarmee wordt de kin handiger voor mobiel! ;)

Ik heb het op mijn N900 ook.
Volgens mij is die BIG newgrf tegenwoordig standaard op de Android app.
Zo modern was Locomotion bij de PC release al niet, de game had nog steeds enkel 256 kleuren als ik het me goed kan herinneren. Verder had het ook een vrij barre manier van wegen/rails bouwen.

Nee OpenTTD is vele malen beter.
Wat vind je dan van de vooruitzichten van Train Fever ?

Wat ik er van heb meegekregen moet het een grote wereld worden waar je zelfs mee kunt rijden in de diverse voertuigen om zo jouw landschap te bekijken alsof je in een Mńrklin treintje zit :-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 16 juli 2013 11:19]

Hoeveel mensen hebben al een windows desktop met touch capabilities t.o.v. mensen met een iOS of Android device?
En hoeveel mensen gebruiken NOOIT de touch functie op een laptop en alleen voor de show? Heel veel.
heel veel ja, had het(aanraakscherm) 5 jaar geleden al op mijn hp tx1000,
Ja.. we gaan een desktop game met de handen besturen op het scherm. Dat hou je toch geen 5 minuten vol?
Ik zou het ook leuk vinden als wat meer games ook naar de Windows Store kwamen, en zo beschikbaar gemaakt worden voor desktops, maar natuurlijk vooral tablet/hybrides. (en wie weet in de toekomst Windows Phone en XBOX One)
Super vet. Ik hoopte eigenlijk al heel lang dat OpenTTD naar de tablet zou komen. Maar dit vind ik ook super!

Edit: Zie aan reacties hieronder dat dat er dus al is. Tof, wist ik niet. Maar eens heel snel erop zetten dan maar.

Edit2: Heb het nu dagje lopen spelen die OpenTTD voor tablet, maar nog niet helemaal wat het had kunnen zijn. In/uit zoom (pinch) werk niet goed. Selecteren van dingen, over de map bewegen terwijl je aan het bouwen bent werkt ook niet. Zijn allemaal van die kleine dingen die toch grote invloed hebben op het spel. Hoewel er dus nog veel verbeteringen doorgevoerd moeten worden, is het hartstikke leuk om te spelen.

[Reactie gewijzigd door Hedva op 15 juli 2013 17:46]

OpenTTD (play.google.com) is al beschikbaar voor op Android tablets.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 15 juli 2013 14:15]

Helaas niet te spelen omdat er een soort van muisemulatie wordt gebruikt die alles behalve nauwkeurig is. De interface is totaal niet geschikt voor tablets/phones.
sorry?
op tablet is ie super te spelen, zonder muis emulatie. er is zelfs een UI met grotere knoppen speciaal gemaakt voor touch.
chris sawyer is toch echt jaren te laat.
dan had ie moeten zorgen dat ie ook al op windows 7/8 gespeeld kon worden.
nu spelen we hem allemaal gratis met andere textures dus je bent wel gek als je dit gaat halen of het moet wel een giga upgrade zijn qua controls voor b.v. smartphones.
Misschien is hij helemaal niet te laat ;) We weten helemaal niet wat het gaat worden... Misschien wordt het allemaal wel HD.. Super goede besturing etc... dan heeft hij echt een top spel voor op Android/iOS ;)
Ben ik het niet mee eens. In eerste instantie was het wat wennen, maar het speelt zeer goed op mn mobiel. Krijg af en toe alleen wat lamme vingers
Selecteren van dingen, over de map bewegen terwijl je aan het bouwen bent werkt ook niet.
Jawel hoor, je moet alleen de controls goed instellen. Moet je een beetje mee spelen en niet te snel opgeven.
Op android is al een OpenTTD versie, benieuwd...
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd. OpenTTD is namelijk al sinds jaar en dag geport naar zowel iOS als Android, en bevat veel meer features dan de originele Transport Tycoon.
Alleen totaal niet geschikt voor touchscreens en dus imho onwerkbaar, waar een speciaal voor touhdevices gemaakte versie wel werkbaar zal zijn...

Iig dat is mijn ervaring, op de desktop speel ik het nog steeds af en toe :) Zou het graag zonder die miniknopjes op mijn tablet spelen...

edit: aha kritiek op de baggerport is offtopic maar het voor de 10de keer opnoemen van OpenTTD is natuurlijk heel ontopic, dat het dan voor geen reet werkt, tja maakt toch niet uit!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 juli 2013 14:30]

Yup, open TTD heet daar Transport Business:
https://itunes.apple.com/...ussiness/id568835870?mt=8

Heb het een tijd terug ook ff gespeeld, maar de besturing was onwerkbaar op een ipad, was veel te klein allemaal en meer gemaakt voor muis besturing. Hoop dat ze dat in deze iOS versie beter doen.

Stiekem hoop ik zelfs dat ze niet de PC versie maar de Playstation versie porten (en gfx beetje oppoetsen voor deze tijd, die was full 3D..
http://www.youtube.com/watch?v=668-USF1uZ8

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 15 juli 2013 14:18]

Die gasten die Transport Business aanbieden zijn duidelijk in overtreding van de licenties... Je kan niet Ún voldoen aan GPL Ún aan de voorwaarden van de App Store helaas.
Yup, open TTD heet daar Transport Business:
https://itunes.apple.com/...ussiness/id568835870?mt=8
Als je de commends lees is dat echt een rip off

Het is een regelrechte poort van OpenTTD, waar zelf nog openTTD in de Credits staat
verder is het erg bugged, maar je moet er wel voor betalen

Lekkere Cash Cow voor de maker
nou ja van 0,89 cent per download ga je ook niet heel rijk worden, tenzij het wel heel veel gedownload wordt en die indruk krijg ik ook niet.

Wat ik in ieder geval wel zorgelijk vind is dat het nogal buggy schijnt te zijn. Ik heb het nooit lang genoeg gespeeld om dat te zien, de interface was gewoon bagger, maar anyhoe, gewoon ff wachten op de officiele versie, zal vast beter werken!
Klopt maar praktisch onspeelbaar, jammer genoeg.


-Edit- blijkbaar is er een workaround die ik moet gaan bekijken. getuige Freedox zijn reactie

[Reactie gewijzigd door TheStef op 15 juli 2013 14:52]

Goh, ik heb dit volgens mij nog gespeeld op mijn Nokia N900 en HP Touchpad. Niet dat het op die laatste goed te spelen was, maargoed :P Leuk dat het ook naar andere platformen komt!
OpenTTD is al tijden beschikbaar op android echter is de besturing van het spel niet helemaal optimaal.
het zou leuk zijn als ze voor TTD mobile de besturing optimaliseren en dat men dat bij OpenTTd vervolgens ook weer doorvoeren.
Ik verwacht echter niet dat dit spel veel verkocht zal worden , er is immers een gratis variant die op veel vlakken beter is.
Ik speel openTTD al een half jaar op mn mobiel. Is allang beschikbaar
Transport tycoon (openTTD variant) bestond al op Windows Mobile, dit bestaat al jaren.
http://www.esoftinteractive.com/openttd.html
Ergens uit 2006/2007.

Maar Sawyer komt een beetje laat, als ze vasthouden aan de originele gameplay, zal het voor elke OpenTTD speler gewoon een zwaar gelimiteerde game worden. OpenTTD heeft zo bizar veel features toegevoegd aan de game.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 15 juli 2013 14:20]

Die heb ik nog gespeeld inderdaad. Op mijn telefoon werkte het met een map van 64x64 en teveel treintjes of ander vervoer en het spel kwam nog amper vooruit. Maar met wat oefening kon je er hele leuke dingen mee bouwen als je daar het geduld voor had/nam.

Ik ben overigens wel erg benieuwd naar de meerwaarde van deze release. Gaat het echt meer worden dan OpenTTD? Krijgt het ook nog een grafische update? Mocht het weinig anders zijn dan het origineel, zal ik het aan mij voorbij laten gaan.
Ik heb OPEN TTD op zowle tablet als mn smartphone gespeeld maar mijn mening is dat het te lastig is om een complete map te overzien overal sporen wegen e..d aan te leggen, tis niet echt overzichtelijk.

Heb van OPEN TTD een hogere pet op qua ontwikkeling van het spel dan Chris Sawyer zelf , puur om het feit dat lijkt dat hij inziet dat OPEN TTD wel heel veel fans heeft en vrij veel gespeeld wordt door andere , en er o.a. een "3D" versie van de game al tijdje in ontwikkeling is.

Sowieso zijn de mods voor OPEN TTD zoals de Dutch trainsets gewoon masterlijk.
Heb je een link van die 3D versie? Ben benieuwd. Speel nu ook nog steeds openttd op mn pc. Ondanks dat het er niet uit ziet, maar gewoon omdat het zo leuk is. Een grafisch verbeterde versie zou fantastisch zijn.
Excuses het is in 32Bit modus niet echt 3D maar ziet er wel super strak uit;
https://www.tt-forums.net/viewforum.php?f=36
http://wiki.openttd.org/Playing_with_32_bpp_graphics

[Reactie gewijzigd door Joe the plumber op 15 juli 2013 14:56]

De enige 3D versie die ik ken is op de playstaion..
http://www.youtube.com/watch?v=668-USF1uZ8
Ik zou een opgeleukte versie voor de PC ook wel kunnen waarderen.
Juist niet , de charme van TTD is in mijn ogen juist het feit dat het allemaal zo verouderd is.
De models zijn echter gewoon perfect en je kan alles meteen onderscheiden , zelfs op hogere resoluties. Kijk voor de grap maar eens naar de andere transport type spellen , het ziet er allemaal maar matig uit en de gameplay lijd daar ook onder.
Op hogere resoluties is het juist een ramp. Als ik het op 1080 speel zit ik met mn neus tegen het scherm, zo klein is alles. Ik heb hem dus maar ingesteld op een lagere resolutie. Ik zou een update dus wel kunnen waarderen + iets meer realisme en de mogelijkheid om zelf je vliegvelden te ontwerpen.
Op hogere resoluties is het juist een ramp. Als ik het op 1080 speel zit ik met mn neus tegen het scherm, zo klein is alles. Ik heb hem dus maar ingesteld op een lagere resolutie. Ik zou een update dus wel kunnen waarderen + iets meer realisme en de mogelijkheid om zelf je vliegvelden te ontwerpen.
Dat vind ik juist best meevallen. Zeker omdat je op hogere resoluties gewoon een grotere view op je speelveld hebt. Het hangt meer af van je PPIcount dan van de resolutie.
ik draai het op 2560x1600 op een 30" en dat is echt heerlijk speelbaar :)
je kan een grotere UI scale halen via downloads in de game
Wat moet je daar precies voor downloaden dan? Ik heb alleen OpenGFX BigGUI 2.0.0 gevonden, maar daarmee maak je allen de balk boven aan het scherm groter en niet de letters en de menutjes.
Ik speel op 2560x1440 en ik heb nergens last van.
TTD hoeft ook niet te verdwijnen, zeker niet gezien die hele community die eromheen is ontstaan, maar een remake zou ik wel kunnen waarderen, met name de bouwbeperkingen waar je tegenaan wandelt. Zolang de gameplay, wat m.i. echt de kracht is van TTD, in stand blijft.

Wat maakt TTD zo boeiend dat is het feit dat zowel de noob (zoals ik) en de ervaren treintjesfanaat er zoveel uit kan halen, ik heb contstructies gezien waar ik met mijn beperkte pet echt niet bij kan.

Als ze de bouwwijze van SC2013 zouden kunnen gebruiken en een mooiere weergave, ben ik ervan overtuigd dat ze goud in handen hebben voor de komende 20 jaar.
Of zou het stiekem toch om een opvolger gaan voor Transport Tycoon?