Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties, 16.291 views •

Maandag is het dertig jaar geleden dat het Nintendo Entertainment System op de markt kwam in Japan. De NES, in Japan de Famicom genoemd, werd een wereldwijd verkoopsucces. Een op de honderd mensen schafte de console aan.

Het Nintendo Entertainment System kwam op 15 juli 1983 op de markt in Japan, waar de console aanvankelijk met problemen kampte; de chips op het moederbord vertoonden vaak kuren. Toen dat eenmaal was opgelost, ontwikkelde de console zich in korte tijd tot een verkoopsucces, waarna Nintendo de console ook in andere landen introduceerde. In Japan stond de console bekend als de Famicom, voluit Family Computer, maar voor de westerse markt, waar de 8bit-console in 1986 en 1987 werd geïntroduceerd, besloot Nintendo de naam Nintendo Entertainment System te hanteren.

De NES was allesbehalve de eerste spelcomputer. Voor die tijd waren er onder meer al de Atari en de ZX Spectrum, en zelfs Philips maakte een spelcomputer. De NES was echter wel een van de best verkopende spelcomputers ooit; het apparaat ging zestig miljoen keer over de toonbank, wat betekent dat een op de honderd mensen ter wereld een NES aanschafte. Overigens is het niet de populairste console; de PlayStation 2 is 155 miljoen keer verkocht.

famicom nes

Links: de Famicom; rechts: de NES

De spelcomputer introduceerde onder meer het concept van de 'vierpuntdruktoets', oftewel de d-pad, waarmee games konden worden bestuurd. Tot die tijd gebruikten controllers een joystick en de d-pad maakte veel preciezere besturing mogelijk. Daarnaast introduceerde de NES een abstracter concept. Uitgevers moesten een licentie van Nintendo krijgen om games uit te geven, zodat de kwaliteit van de games omhoog ging. Dat was vooral in Noord-Amerika nodig, waar consumenten weinig vertrouwen hadden in de kwaliteit van de games.

De NES bevatte in Europa en Noord-Amerika zelfs een speciale chip om ongeautoriseerde games te blokkeren. Die chip, die in de praktijk op verschillende manieren kon worden omzeild, was niet aanwezig in de Famicom. Er waren meer verschillen tussen de NES en de Famicom; hoewel de hardware voor een groot deel dezelfde was, verschilden de behuizing en de controller van uiterlijk. Bovendien hanteerden de NES en de Famicom verschillende cartridgeformaten, hoewel Famicom-games met een adapter ook op de NES gespeeld kunnen worden.

Met de console wilde Nintendo, dat tot dan toe arcadekasten leverde en games voor andere consoles ontwikkelde, zelfstandig worden. Die strategie bleek succesvol, mede dankzij goed verkopende games als Super Mario 3, Dragon Quest en Legend of Zelda. Desondanks was de NES niet enkel een succesverhaal; de hardware was niet in alle opzichten even goed. Regelmatig cassettes in en uit de console halen kon ertoe leiden dat de pinnen van de cassette verbogen. Soms kon het dan gebeuren dat de speciale chip die ongeautoriseerde games moest tegengaan, de game blokkeerde, omdat de verbinding met de cassette niet goed genoeg was.

Reacties (78)

Reactiefilter:-178077+162+22+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Daarnaast introduceerde de NES een abstracter concept. Uitgevers moesten een licentie van Nintendo krijgen om games uit te geven, zodat de kwaliteit van de games omhoog ging. Dat was vooral in Noord-Amerika nodig, waar consumenten weinig vertrouwen hadden in de kwaliteit van de games.
Hierbij heeft Nintendo destijds goed geleerd van een van de fouten die tot de video game crash van 1983 geleid heeft. Het was voor de makers van spelcomputers toen nooit de bedoeling dat andere partijen zonder hun medewerking spellen uit konden brengen, maar ze hadden er kennelijk ook nooit rekening mee gehouden dat door reverse engineeren of programmeurs weg te kapen dit wel mogelijk was. Nintendo heeft hier wel goed over nagedacht, waardoor zij bedrijven die zonder toestemming spellen voor hun console uitbrachten aan konden klagen. Misschien nog wel belangrijker: ze konden van deze third party ontwikkelaars licentiegeld eisen.
De spelcomputer introduceerde onder meer het concept van de 'vierpuntdruktoets', oftewel de d-pad, waarmee games konden worden bestuurd. Tot die tijd gebruikten controllers een joystick en de d-pad maakte veel preciezere besturing mogelijk.
De Famicom was niet Nintendo's eerste apparaat met een vierpuntdruktoets: dat was de Donkey Kong Game & Watch uit 1982. Hoewel Nintendo de kruisvormige d-pad verzonnen heeft, waren zij niet het eerste bedrijf dat mensen spellen liet besturen door middel van een d-pad in plaats van een joystick. Denk bijvoorbeeld aan de Intellivision controller (1979), welke een ronde d-pad met 16 richtingen had.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 15 juli 2013 22:47]

Heerlijk stuk hardware. De Zapper was simpelweg magisch! ...en ik snap nog steeds niet hoe die heeft kunnen werken.

Hulde Nintendo :-)
Goede history en uitleg over de werking van de zapper in dit filmpje. Must see voor iedereen!

The Way Games Work : NES Zapper
http://www.youtube.com/watch?v=c3tBk-LYyzo

[Reactie gewijzigd door mimic op 15 juli 2013 15:35]

Wanneer de trekker wordt overgehaald wordt het hele scherm zwart voor één beeldje (1/50e van een seconde). Op het volgende beeldje wordt het doel volledig wit getekend terwijl de rest van het scherm zwart blijft. De Zapper detecteert deze overgang van weinig naar fel licht, alsook de positie waar dit gebeurde. Zo weet het spel of het doel is geraakt[8][9][10]. Nadat alle doelen belicht zijn gaat het spel terug naar de normale staat. Dit proces is vrijwel niet te zien voor het menselijk oog, hoewel wel te zien is dat het scherm even flitst.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/NES_Zapper

Het lukte mij om te cheaten bij DuckHunt, door op een bepaalde goed wit gekleurde lamp te richten, waren het dus altijd hits.

Dat het scherm even flitst en het doel wat de zapper moet detecteren maar even laat zien, zorgt ervoor dat het vrijwel alleen op CRT's werkt. Geen idee of de reactiesnelheid van een LCD hierbij zou kunnen helpen ... Volgens mij wordt zelfs aangeraden om dit niet met een Plasma te doen, schijnt er niet goed voor te zijn.
Nou dat zou je kunnen googlen.

Als je schiet komt er een zwart beeld met witte stippen. Als de camera in de zapper dan wit ziet, was het raak
Op internet zijn genoeg resources te vinden die je dit uitleggen. o.a. hier en hier.
Maar in het kort: bij de oude crt tv's werd het beeld opgebouwd door een elektronenstraal. Deze eletronenstraal kon het pistool detecteren en met een (nauwkeurige) berekening wist het spel dan waarop jij had gemikt ;-)
Nooit een NES gehad. Vorige week van 'n tweaker overkocht met Super Mario en Legend of Zelda.

30 jaar te laat?
sommige dingen zijn tijdloos, of worden tijdloos :)

[Reactie gewijzigd door M2M op 15 juli 2013 15:32]

zo heb ik er ook een gemaakt , maar dan met een hele emulator suite erin :)
die zit hier ook in. En is tevens server en wifirouter :)
die is wel gaaf zeg! als er een high end PC in kon hadk et zelf ook gedaan! maar dan met de SNES..... NES wel gespeeld, maar de SNES was mijn eerste eigen console.
het is nooit te laat :)
Nooit een NES gehad. Vorige week van 'n tweaker overkocht met Super Mario en Legend of Zelda.

30 jaar te laat?
De (S)NES is tijdsloos :)
Geweldig, onder de noemer omdat het kan hangt deze console bij mij aan de beamer.
Op zich is de hardware niet eens zo slecht, je hebt alleen elke paar jaar een nieuwe connector nodig. Deze zijn voor weinig te krijgen op ebay en dan werkt je console weer top.
Ja, kan me nog goed herinneren dat dat in de handleidingen altijd gezegd werd: "Niet met een beamer!"

Na tijdje op TV toch maar op muur projecteren. (met mijn tweede NES, nadat eerste met normale TV uitfikte) No problems.
(ik geloof me te herinneren dat zelfs SNES manual zei dat je geen beamer mocht gebruiken.
Was dat niet om inbranden te voorkomen? Beamers waren nog niet zo geweldig toentertijd.
Zover mij bekend werd niet gezegd "niet met een projector"
maar "niet met een projectie-tv". Die waren naar mijn weten
_erg_ gevoelig voor inbranden! Ik kan mij nog arcadehallen
herinneren waarin dat soort schermen stonden met Virtua Racing
of Daytona eraan gekoppeld. Op veel van die schermen waren logo's
dik ingebrand.
Mijn nes staat nog aangesloten en werkt nog:)
alleen duckhunt op een lcd tv werkt niet..
heerlijk nostalgisch af en toe super mario spelen.

Moet wel zeggen dat nintendo wel zijn charme is verloren vergeleken met het verleden maar dat is meer mijn mening.
Zelf nooit (helaas) de toptijd van Nintendo mee kunnen maken, maar toch ben ik het eens met uw stelling. Ik vind Nintendo alleen maar bagger maken de laatste vier jaar. Ze zijn met die WiiU ook weer hun eigen graf aan het graven.
Mega Man II en Kirby's Adventure :)
Ik heb 'm nog steeds, alleen geen TV om aan te kunnen sluiten.
De NES kenmerkt zich doordat het, als een van de eerste spelcomputers, beschikt over een composiet (tulp) videoaansluiting. Die is zelfs op de modernste TV's nog aanwezig.
Happy birthday!

Ik weet nog dat je eerst keihard in de NES moest blazen anders deed hij het niet haha.
Gelukkig was dit vroeger zo ongeveer de enige bug ;)

Heb zelf nog een 64 staan (werkende)!

Ik weet ook nog heel goed dat ik me Nintendo aan liet staan om de volgende dag verder te gaan met Mario o.i.d. omdat je geen safe game had :)!

Vanavond maar eens extra lekker koken ;)
Haha, ja Super Mario Bros 3. Een moeilijk spel en dat zonder save mogelijkheid.
Toch heeft de NES mij nooit echt kunnen bekoren. Ik had destijds een Sega Master System, NES, Videopac (philips) en Atari. De Sega heb ik het meest bespeeld totdat de PS1 uitkwam. Sonic, double dragon, fantasy zone, wonderboy en niet ter vergeten afterburner!
Ik vond de Mastersystem persoonlijk ook wat beter: betere kleurweergave, graphics en geluid. Streets of Rage 2, James Pond, Alex Kidd in Miracle Word, Megaman, Sonic etc. Maar de NES was ook fantastisch natuurlijk. Games waren toen bijna magisch. Daar gingen wat mij betreft de Megadrive en de Snes nog overheen, maar daarna werden games normaal en nu kijk je bijna nergens meer van op :) Alleen titels als Mass Effect, Dark Souls en Skyrim kunnen me nog bekoren.
Kennen jullie nog die cheat cassettes ?

Dat was ook hilarisch die klikte je op de game cratridge en propte je dan in de NES, maar daardoor kon het deurtje niet goed meer sluiten :D zag er werkelijk niet uit maar werkte prima. 8)7
Ja, was de Game Genie van Galoob als ik het mij goed herinner! Interessante shit
was dat destijds, zeker omdat je je eigen cheats kon maken.
Hieperdepiep!!..

Daar ga ik vanavond toch wel een borrel op drinken, dit is toch wel een van mijn eerste introducties in de wereld van games... Wat een mooie tijd was dat.. zitten voor een kleine kleurenCRT, 2 jaar sparen voor een nieuwe cartridge.. :-) en die vervolgens spelen tot de blaren op je vingers stonden.

het zal wel zijn omdat ik gewoon ouder wordt.. maar dat gevoel... dat gevoel... van het titelscherm als je de spanning op het apparaat zetten.. dat krijg ik echt nooit meer terug.
Ja, het gevoel van aanzeten en binnen 3 seconde spelen :)

http://d24w6bsrhbeh9d.clo...photo/apq0Km5_700b_v1.jpg
Nes gefeliciteerd!
Afgelopen maanden weer veel geld aan je spelletjes uit mogen geven.
Vind het nog steeds heerlijk om met die harde controller in mijn handen te mogen zitten en zien hoe jij bewogen wordt door mijn vingers.

Soms gaat het niet van harte en wil je eerst geblazen worden voordat je met me wilt spelen. Maar dat geeft niet voorspel kan soms ook leuk zijn.

Nu ben je al wat ouder en de pinnetjes zijn niet helemaal meer strak, toch vind ik je nog steeds een lekker stuk gebruiksartikel!
Superrrrrrrrrrrrr marioooooooooo

Vind het wel jammer dat de D-knop link zit en niet rechts. Ik ben rechts en helaas heeft iedere controler sedert de D-pad links zitten en dat is gewoon niet ideaal. Weet iemand trouwens waarom die links zit en niet rechts? Knopjes indrukken kan ik net zo goed links maar precisie werkjes doe ik veel liever rechts. Overigens snap ik dat er ook zat mensen links zijn maar helaas voor jullie is dat de overgrote minderheid.
't Is maar net wat je gewend natuurlijk, maar als ik de NES-controller 'omgedraaid' in de hand heb (ik heb hier een oude NES staan), dan voelt dat voor mij 'onnatuurlijk', terwijl ik helemaal rechtshandig ben. En correct me if I'm wrong, maar ik heb het flauwe vermoeden dat dit bij 90 van de 100 gamers zo is (lefty's en afwijkend righthanders zoals Gallant daargelaten... ;)) Daarnaast denk ik dat Nintendo (en Sega, praktisch alle arcade-kasten ter wereld, NeoGeo, Atari (Jaguar, Lynx!!!), 3DO (wow!) en later Microsoft en Sony) er vast gedegen onderzoek naar heeft gedaan hoe het de controllers het beste vorm kon geven én wat de meest praktische knoppen-indeling was! Denk niet dat ze de controllers met alleen 'lefty's' in mind hebben gemaakt de afgelopen 30 jaar.. :)

OT: Gefeliciteerd! Wat een brute console was dit. Duckhunt! Mario Bros. en m'n alltime favorite op de 8bit: Castlevania. Wat was die Simon Belmont badass.. :)

Memories!
Klopt als een bus.. Het voelt onnatuurlijk om een D-pad rechts te gebruiken..

Als voorbeeld :) Pak de light pistol voor DukHunt :) Je pakt automatisch deze met je rechterhad voor de triger. en je linkerhand vouw je onderaan daarmee stuur je..

Als je een M16 in je handen hebt gebruik je de linkerhand om te richten en rechts om te schieten. Je rechterhad doet het finesse dus op het juiste knopje drukken op het juiste moment terwijl je met links de grovere bewegingen kan maken.
In de tijd van de joystick nog voor de NES, deed ik de besturing met rechts. Iedereen die ik kende deed dat zo ver ik me kan herineren. Ik wisselde wel eens van hand omdat me arm dan lam was geworden maar dat werd dan niks met links. Dit was nog op de commodore. Besturing met rechts en de knoppen onder de stick met links. Dus toch vreemd dan. Dat het vreemd voelt om de D-pad nu rechts te hebben is natuurlijk vanzelfsprekend, we zijn niet anders gewend.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 16 juli 2013 13:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True