Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 15.298 •
Submitter: Balance

Softwareontwikkelaar en game-uitgever Valve is een programma begonnen waarmee het bedrijf talentvolle tieners wil klaarstomen voor het werken in de game-industrie. Pipeline, zoals het programma heet, richt zich volledig op talentvolle middelbare scholieren.

Valve Pipeline is in eerste instantie het antwoord van Valve op veel vragen die het bedrijf krijgt van tieners die een baan willen in de game-industrie. Die middelbare scholieren moeten via Pipeline op weg geholpen worden. Door de expertise van de vele ervaren werknemers via Pipeline ter beschikking te stellen van geïnteresseerde tieners hoopt Valve een brug te slaan tussen die tieners en het bedrijf, dat traditioneel alleen ervaren ontwikkelaars in dienst neemt.

Ondanks die traditie is Pipeline zelf ontwikkeld door een groep tieners die stage lopen bij Valve. Deze groep zal op Pipeline diverse onderwerpen behandelen op basis van vragen die geïnteresseerde scholieren kunnen stellen. Valve hoopt dat die scholieren op die manier geholpen worden bij hun opleidingstraject en een beter inzicht krijgen in de game-industrie.

Middelbare scholieren kunnen via Pipeline advies en sturing krijgen, maar de website wordt ook een platform waar de tieners onderling kunnen discussiëren over diverse onderwerpen. Daarmee is de meerwaarde voor de scholieren duidelijk, maar wat Valve er precies uithaalt is minder helder. Het bedrijf rept op de website van Pipeline met geen woord over eventuele mogelijkheden voor tieners om bij Valve zelf aan de slag te gaan of zelfs een stageplaats te krijgen.

Reacties (20)

Ik denk dat ze niks zeggen over een baan of stage bij Valve omdat ze niet willen dat mensen denken dat het makkelijker word om bij Valve aan de slag te gaan.
Waarschijnlijk zal Valve wel monitoren wat er gebeurt op dit netwerk, en mocht er écht een talentvol iemand tussen zitten benaderen ze die persoon zelf wel. Zo houden ze zelf de controle.
Waarschijnlijk zal Valve wel monitoren wat er gebeurt op dit netwerk, en mocht er écht een talentvol iemand tussen zitten benaderen ze die persoon zelf wel. Zo houden ze zelf de controle.
Volgens mij is dit ook precies de bedoeling. Een bedrijf doet geen liefdadigheid omdat het kan, er zal altijd wel íets tegenover staan waar ze zélf voordeel uit halen.

Zo valt ook te lezen in de tekst dat Pipeline ontwikkeld is door stagiaires die momenteel al stage lopen bij Valve. Ook is het dus de bedoeling dat Pipeline inzicht geeft in wat het werk in de game industrie inhoudt, zodat men op basis daarvan ook kan beslissen om die kant op te gaan (of juist niet). Aan alles is dus wel te zien dat dit gericht is op de student, met mogelijk inderdaad het vissen naar talent, een goedkopere medewerker dan iemand die pas begint kan je niet vinden. ;)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 15 juli 2013 13:41]

Dat doen ze eigenlijk al jaren. Dota 2 bijvoorbeeld is niet voor niets een Valve project wat voortkomt uit een game-mode die ooit bedacht is door een community, net zoals Counter Strike Source (van de Half Life mode Counter Strike), Team Fortress 2 (Team Fortress Classic / Team Fortress quake mod), Portal (Narbacular Drop), etc.

Valve is altijd al open geweest voor content gemaakt door buitenstaanders, en heeft ook vaak genoeg die mensen een baan aangeboden. Dit zie je nu ook bijvoorbeeld met de Steam Workshop.

Ik verwacht dat ze met de Steam Pipeline juist dergelijke onafhankelijke ontwikkelaars (en dan vooral scholieren) de hulp en expertise geven om nog betere game content te maken. En als die vervolgens echt goed blijken te zijn, zou het me niet verbazen als Valve ze ook een baan aanbiedt.

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 15 juli 2013 16:04]

Daar noem je een aantal grote releases, terwijl de markt voor kleinere games niet alleen groter wordt in aantal games, maar ook aantal gebruikers.

Valve zal daar een tussenweg in moeten vinden en het een kans van slagen moeten geven willen ze hier meerwaarde uithalen.
Dat doen ze eigenlijk al jaren. Dota 2 bijvoorbeeld is niet voor niets een Valve project wat voortkomt uit een game-mode die ooit bedacht is door hun community...
Als Warcraft een franchise zou zijn van Valve wel, maar dat is niet zo. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld; initieel is het gebouwd door 'een' community, wat later opgekocht is (inclusief bijbehorende IP) door Valve. :)
Dota (WC3) is gebouwd door IceFrog, die het weer van Guinsoo heeft overgenomen toen het nog Dota Allstars heette.

http://en.wikipedia.org/wiki/IceFrog

Dota 2 is de grote remake van Dota (de versie van IceFrog dus) zoals het als Custom map in Warcraft 3 aanwezig was. Er is ook een Starcraft 2 versie die heel veel gelijkenissen heeft, maar wel aanzienlijke balance changes, namelijk Aeon of Storms. Valve heeft er verder vrij weinig mee te maken, zij zochten gewoon een sterke MOBA en die hebben ze nu.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juli 2013 15:38]

Ik vroeg me al af of ik het nog iets zou moeten verduidelijken :+ maar je snapt inderdaad mijn punt: het is een "community-created" mod (niet per se Valve's community) waarvan de ontwikkelaars door Valve in dienst zijn genomen om hun idee met meer resources tot een commercieel succesvol product te maken. De makers van Narbacular Drop drop hadden ook niet zo gek veel met Valve van doen, totdat ze daar aan de slag gingen.

Overigens noem ik de grote games omdat deze duidelijke voorbeelden zijn, maar Valve doet ook voor kleine games en kleine game-developers veel goeds met bijvoorbeeld Steam Greenlight en voor individuele content developers met Pay it Forward in hun community workshop.
Je vergeet Minerva Metastatis, de maker zit nu ook al een aantal jaar bij Valve en heeft mee gewerkt aan Portal 2, onlangs trouwens de mod een kleine update gegeven (directors cut) en op Steam gezet.
Het lijkt me een (goeie) marketing move

Hiermee kan Valve zich profileren als een betrouwbaar merk, DE specialist als het over gamen gaat. Zeker als dit informatie platform succesvol wordt, zal dit een positieve invloed hebben op hun imago en bekendheid bij de nieuwe generatie game-makers.

Zij zullen "Valve" en "gaming" in 1 adem noemen, en bij het uitbrengen van nieuwe games het Steam platform zeker overwegen.
Valve wil zich profileren als het bedrijf dat voor gamen is, wat een Google voor zoekmachines is. Allesomvattend, actief op elk terrein, open en toegankelijk, luisterend naar de behoeften van de consument.

Ik herken bij zowel Valve als Google eenzelfde mentaliteit en professionaliteit. De media uitingen zijn gedoseerd, slim en altijd wel op een bepaalde manier bewonderenswaardig. Iedere keer profileren de bedrijven zich met nieuwe functionaliteit en blijvende verbetering en uitbreiding van de diensten, terwijl ze daarbij ook nog eens presteren zo min mogelijk mensen tegen de schenen te schoppen (denk aan Facebook en zijn constante wijzigingen).

Als men zo doorgaat met deze initiatieven is het einde van het succes van Valve/Steam(works) nog lang niet in zicht!
Valt of staat natuurlijk bij de extra zaken die Valve kan regelen voor dergelijke studenten. Het blijft een Seattle-only iets als er niet gezorgd kan worden voor onderdak gedurende de stage. Daarnaast kan ik me voorstellen dat veel studenten van die leeftijd ook helemaal niet het geld hebben om een dergelijke -vrijwillige- stage bij Valve te betalen.

Daarnaast, op Reddit kwam ik een reactie tegen van iemand die wist te melden dat de studenten in het filmpje klasgenoten van de vriend van Gaben zouden zijn. Klinkt allemaal wel leuk en aardig maar Valve moet in mijn optiek toch ietwat duidelijker zijn in dat gene wat ze willen doen met dit project.

Edit: Ik zie hier nu weer dat Tweakers denkt dat het gaat om een soort online website met daarop informatie met betrekking tot werken in de game industrie. Lijkt het ook daadwerkelijk te zijn: http://pipeline.valvesoftware.com/

In dat geval is het natuurlijk wel leuk bedacht. Afhankelijk van de content kan het wel een leuke kijk geven bij Valve en studio's in het algemeen.

[Reactie gewijzigd door lasharor op 15 juli 2013 13:37]

Zeker interessant initiatief van Valve. Ik ben zelf nog een tiener en een baan in de gameindustrie lijkt me wel wat. Hopelijk leveren de programmeer lessen die ik vanaf volgend jaar krijg wat op.
volgend jaar, het internet staat vol met lessen :) Met wat google kennis raak je al ver; en als thuisbasis wil Valve Pipeline hebben :)
erg offtopic maarja;

Ik hoor juist van veel mensen dat hetgene wat ze op school aan coderen/programmeren erg slecht is en dat er juist pas veel geleerd word als ze vanuit school vandaan een stage moeten lopen bij een programmeer bedrijf.
Van wat ik begrepen heb is het wel erg basic maar als ik in ieder geval maar een goede start heb en een beetje een idee kan krijgen of ik goed zou kunnen programmeren. En misschien kan ik wel wat meer oefenen met het internet of proberen om maps te maken voor games of ze te modden.
ze blijven een bedrijf, misschien kost dit project minder dan het constante beantwoorden van vragen van tieners. Daarnaast hebben ze nu gemotiveerde mensen in één vijver dus is het speervissen naar talent ook makkelijker. En wat is er nou beter dan ervaren developers? Developers ervaren in jouw eigen zaken.
Allemaal lekker sociaal met de koptelefoon op het hoofd aan het werken? Is dat het beeld in elk kantoorgebouw tegenwoordig? Het is een serieuse vraag, want op mijn werk zie je dat niet. Ik betwijfel of het hier zelfs toegelaten is.
Het ligt inderdaad aan de bedrijfspolicy. Kan me voorstellen dat het vaak juist gestimuleerd wordt, maar dat is afhankelijk van de gekozen ontwikkelmethode.
Ik werk ook met een koptelefoon/oordopjes in. Communicatie met collega's gaat vaak via Skype en als designer kan ik mijn werk beter doen wanneer ik een muziekje aan heb staan. De chef vind het allemaal geen probleem, die gooit wel een propje/pen/dopje whatever als ik niet reageer ;)

Maar ik moet meestal ook een x aantal uren ergens alleen aan werken voordat ik bijv. pas naar de programmeur stap. Zolang het de kwaliteit van het geleverde werk maar ten goede komt.

[Reactie gewijzigd door quintox op 15 juli 2013 21:33]

Is toch niet zo gek als je in een kantoortuin je werk moet doen? Ik neem aan dat die koptelefoons tijdens meetings wel af gaan.

En een werkgever die dit niet toelaat lijkt me een werkgever die nog in de vorige eeuw hangt.... Waarom zou je je als werkgever met zulk micromanagement bezig te houden? Het gaat er toch om dat de mensen hun werk goed en volgens afspraak doen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013