Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 45, views: 12.243 •

Er zijn een afbeelding en een screenshot online verschenen van de BlackBerry A10, een onaangekondigde smartphone met BlackBerry 10, die misschien dit najaar verschijnt. Het scherm is met 5" veel groter dan dat van de huidige Z10 met 4,2"-scherm.

De foto toont een toestel waarvan het onderste gedeelte een andere kleur heeft dan de rest van de behuizing, een ontwerpelement dat ook in de huidige BlackBerry Z10 te vinden is. Wel lijken de hoeken van de A10 iets meer afgerond en is er op het oog minder bezel rondom het scherm aanwezig. De achterkant zou lijken op die van de BlackBerry Q10.

Het scherm heeft een diagonaal van 5" en een resolutie van 1280x720 pixels, meldt geruchtensite BGR. Het gaat wellicht om een Super Amoled-scherm van Samsung. De schermverhouding van 16:9 wijkt af van de Z10, die een 15:9-scherm heeft. De Z10 heeft bovendien een lcd, terwijl de Q10 eveneens een Super Amoled-scherm aan boord heeft. De A10 draait naar verluidt op een dualcore-processor met aparte gpu; op dit moment gebruiken BlackBerry's socs van Qualcomm met ingebouwde gpu.

De telefoon, met als codenaam Aristo, zou nog dit jaar uitkomen en draaien op BlackBerry 10.2. Wanneer de telefoon precies in de winkels moet liggen en andere details over prijs en beschikbaarheid zijn nog onduidelijk.

Vermoedelijke BlackBerry A10 Vermoedelijke BlackBerry A10 screenshot

Reacties (45)

Mooi toestel met die zilverkleurige rand onder het scherm. Persoonlijk vindt ik het wel jammer dat er geen Full HD scherm in dit 5 inch toestel zit, wat zou daar de reden van zijn?
720P komt natuurlijk wel de batterijduur ten goede. Ik weet niet of dat de reden is, maar het is een gegeven.
Op zich ziet het toestel er wel aardig uit. Ik verwacht echter niet dat het een goedkoop toestel wordt. Als ik zo naar de voorlopige specificaties kijk en even in mijn achterhoofd houd welke prijzen BlackBerry voor de Z10 en Q10 heeft gevraagd, verwacht ik dat dit een toestel van zo'n ¤ 450 - ¤ 500 gaat worden.

Naar mijn mening niet iets om blij van te worden, maar misschien valt de prijs ook wel heel erg mee (hoewel ik het betwijfel).
Hij zal wel gewoon vergelijkbaar met de "concurrentie" worden qua prijs -> 700 euro adviesprijs. Als ze al 550 voor die Q10 vragen..

Verder is het ook logisch aangezien het gewoon een concurrerend toestel is. Ik ben er wel benieuwd naar! Jammer dat hij niet nog wat groter is eigenlijk.
Dat heb je bij een bedrijf toch niet nodig en als het RGB is zitten er toch wel genoeg sub pixels op het scherm.
720p op een scherm van 5 inch vind ik toch wel te weinig worden 4.3/4.5 inch vind ik toch wel het max met een resolutie van 1280 bij 720
Beetje overdreven niet? Neem jouw computerscherm waar je nu tegenaan kijkt. Waarschijnlijk 1920x1080 en rond de 23". Is een PPI van 96.

Neem dan een scherm van een smartphone van 5" met een resolutie van 1280x720, komt neer op een PPI van 293,5. Dit is 3 keer zoveel, en dit klopt ook wel want je zit ongeveer 3 keer zo ver van je computerbeeldscherm dan van je smartphone.

Ik heb een HTC One X, 4,7" en een resolutie van 720p. Ik kan geen pixels zien bij normaal gebruik hoor.

Alsnog vind ik het dom van BlackBerry, omdat de concurrenten het wel allemaal hebben en de consumenten nou eenmaal op specificaties letten. En Full-HD is natuurlijk een prachtige term!

@Tweaker2010 Misschien omdat de software daar nog niet zo goed tegen kan, en er teveel aanpassingen voor nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door SuperChasin op 12 juli 2013 09:31]

Op zich heb je een sterk punt, maar op één puntje ben ik het niet met je eens:
Tweakers kopen specificaties. Consumenten kopen een mooie telefoon.

In dat opzicht scoort Blackberry pluspunten bij mensen die van zakelijke toestellen houden - strak is ie wel. Nadelen zijn (voor veel mensen) het OS en de reputatie.
Ik ben dan weer niet met je eens dat consumenten alleen een mooie telefoon kopen. Veel consumenten willen de 'beste' telefoon en er zijn genoeg mensen die denken dat een quad core sneller is dan een dualcore. Dit is vaak waar. Echtet hoeft een quad core niet sneller te zijn dan een dualcore, aangezien er ook veel softwareoptimalisatie aan te pas komt. Dit laatste is iets wat tweakers weten, maar de gewone consument niet.

Dit verhaal geldt niet voor de schermresolutie. Een 1080p scherm met een 5" formaat is wel scherper dan een 720p scherm. Naarmate het scherm kleiner wordt, wordt de lijn tussen 1080p en 720p ook kleiner. De vraag is dan ook op welk formaat dit is. Om dit verhaal terug te koppelen naar de consument: de consument weet dat er een verschil is tussen HD en Full HD. Aangezien Full HD vaak beter is, denk de gewone consument dat een Full HD scherm beter is dan een HD scherm.

Nu maakt BB voornamelijk telefoons voor de zakelijke markt en die kijken niet zo nauw naar de specificaties. Vooral de software (beveiliging e.d.) is daar erg belangrijk.

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar de kwaliteit van het scherm tov van de concurrentie. Hopelijk kunnen ze het scherm van de z10 evenaren, anders is de z10 misschien toch een betere oplossing
<removed, wrong placed>

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 12 juli 2013 10:40]

Reputatie? Over welke reputatie heb jij het? In de zakelijke wereld heeft Blackberry nog steeds een uitstekende naam. Ben al 6 jaar zeer tevreden Blackberry gebruiker en zou niets anders willen.

Het zijn uitstekende apparaten die fantastisch en veilig werken met email.

En het OS is uitstekend, vernieuwend op sommige vlakken (waar ik uiteraard niets over lees in de Tweakers reviews)

Mensen praten over een beperkte appstore en dat is prima. Voor mij persoonlijk niet relevant, heb een ipad waar ik 10 apps gedownload heb en nu 1 nog van gebruik. Apps zijn voor mij geen doorslaggevende factor.
De reputatie dat ze niet stabiel en/of degelijk zijn. Bij een bekende met een b2b telefoonhandel werden ze in enorm rap tempo vervangen door iPhones. Hij heeft er hele stapels moeten terugnemen en op eigen risico verkocht via marktplaats omdat ie z'n klanten wilde behouden.

De veroudering heeft ook meegespeeld voor de reputatie van de Blackberry, ging RIM niet bijna kopje onder?

[Reactie gewijzigd door kakanox op 12 juli 2013 11:03]

definieer kopje onder??? vorige jaar hebben ze hun eerste 2 kwartalen verlies gedraaid sinds eind jaren 90...
Ze hebben ook nog een cashreserve van 3 miljard dollar....

BB niet stabiel of degelijk? qua stabiliteit toch stabieler dan Iphones hoor...
Qua betrouwbaarheid zelfs nog beter dan IPhones of Androids.

Veroudering: BB heeft gedurende 1 jaar geen nieuwe modellen uitgebracht vanwege een volledig nieuw, vanop de grond opnieuw opgebouwd besturingssysteem....
Ik ben ook een tweaker. Maar van een graflelijke telefoon zou ik ook ongelukkig worden hoor. Iedereen kijkt naar het uiterlijk en design van de telefoon.
Dat bij Tweakers de inhoud wat zwaarder meetelt dan de gemiddelde consument, betekend niet dat design een ondergeschoven kindje is
Tweakers kopen gadgets....

Ik koop dingen die werken zoals het hoort en goede workflow hebben... ;-)
De software zou idd een reden kunnen zijn, al lijkt het me stug dat BB daar met de ontwikkeling van BB10 geen rekening mee heeft gehouden. De concurrentie beschikt inmiddels wel over Full HD toestellen, dus dan is dit een stap terug, zeker op een 5 inch scherm. Die PPI van je scherm kun je niet vergelijken aangezien de kijkafstand bij een smartphone een stuk kleiner is.
Kijkafstand staat uitgelegd.

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens, concurrenten hebben het wel. En misschien had BlackBerry het wel niet voorzien dat de technologie zo snel gaat.

Daarbij, geef mij maar een 720p scherm met een batterij die 4-5 uur langer meegaat, dan een 1080p die batterij zuipt.
Daarbij, geef mij maar een 720p scherm met een batterij die 4-5 uur langer meegaat, dan een 1080p die batterij zuipt."

Helemaal mee eens, we kunnen wel bezig blijven met de specificaties en dan zitten we allemaal met een toestel die het eind van de dag niet eens haalt. Ik ken genoeg mensen met een iPhone en die balen daar ontzettend van. Dan maar een iets minder goed scherm inderdaad.
tja mijn computerscherm is bijna een meter van me af, mijn telefoon 20 a 30 cm. Heb een HTC One 4,7 inch 1080p en het verschil met een vergelijkbare 720P telefoon zie je direct.
Blackberry kiest gewoon een een ppi waarde die nog zichtbaar is voor het oog en gaat niet nog verder door duurdere schermen er in te zetten want qua scherpte heeft dat geen zin en dat zie je ook terug in de keuze van de processor dual core ipv 4 core wat toch niet gebruikt wordt door apps of OS .

net als met 1080p en 720p als je 3 meter afzit van een 42 inch scherm zie je echt geen verschil maar op een halve meter zou dit kunnen maar niemand zit zo dichtbij.
Het is een voorbeeld want 1080p is altijd beter maar niet zichtbaar voor het oog na een meter afstand.

[Reactie gewijzigd door nlb op 12 juli 2013 12:49]

Er wordt dan ook veel gemopperd over de te lage resoluties bij monitoren.
Ben ik nou gek, of dit ding is toch al lang verouderd als hij pas dit najaar verschijnt.

Daarnaast is de enige USP van BB, een fysiek toesenbord, de rede dat ze uberhaupt nog verkocht worden. Het publiek wat ze nu proberen aan te spreken door het toestenbord weg te laten koopt denk ik geen BB.
Misschien moet je je even verdiepen in BB10. Ik heb recent de keuze gemaakt tussen een Nexus 4 en de Z10. Raad eens waarmee ik naar buiten ben gelopen? De doorslag was in dit geval het OS...
Het OS was doorslaggevend? Dan heb je voor de Nexus gekozen. Android is immers het volwassen OS mét de mogelijkheden om zelf aanpassingen te doen, iets dat andere OSsen niet toestaan. Daarnaast is er een volwassen app store en niet een store met een beperkt aantal apps en de mogelijkheid om zelf te porten.
Android is een volwassen OS, klopt, maar het is ook een beetje de Windows voor telefoons aan het worden, met de bijbehorende problemen. BB10 pakt het, zoals BlackBerry altijd al heeft gedaan, op een andere manier aan. Software en hardware van hetzelfde bedrijf, met een beperkt aantal modellen beschikbaar zodat alles mooi op elkaar is afgestemd. Een beetje de Apple manier, om het zo even te zeggen.

Aan BB10 wordt hard gewerkt (kijk maar naar de mate waarin er updates voor verschijnen). De basis van het OS is er, en onderscheid zich van andere mobiele OS'en d.m.v. bijvoorbeeld de HUB. Daarnaast heb je de mogelijkheid om Android Apps te installeren (vanaf OS versie 10.2 is er ondersteuning voor Android 4.2.2).

Voor mij is dat best of both worlds. Een mooi, soepel OS met interessante nieuwe features, en ook de mogelijkheid hebben om de beste Apps tot mijn beschikking te hebben.

Ik denk dat over het algemeen het argument 'Apps' te wild wordt gebruikt. Heb je echt een App Store met 100.000 apps nodig? Zit je echt op de fart-apps en wat dan nog niet meer te wachten? Ik denk dat de meeste mensen hier op Tweakers voldoende hebben aan een nieuws app, bankieren app, navigatie, whatsapp, facebook, twitter en eventueel linkedin. Veel verder dan dat ga je niet komen lijkt me. En laat die apps nou gewoon beschikbaar zijn op BB10...

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 12 juli 2013 10:12]

toch altijd weer grappig dat ze met de volwassen app store komen als ze het willen vergelijken met BB maar ondertussen wel vergeten dat 90% van de apps in de playstore makkelijk geport worden op BB....

en Android is mss wel volwassen en kan je zelf nog je aanpassingen aan doen, maar is ook lek... En voor mij bijv. is mijn privacy belangrijker dan zelf aanpassingen doen
Kan je dat eens verder onderbouwen nack? Ik ben wel benieuwd naar wat jou voor BB10 heeft doen kiezen (ook al ben ik zelf recent overgestapt van Android naar WP8, dat was niet omdat Android 4.1 zo slecht was)

[Reactie gewijzigd door kakanox op 12 juli 2013 09:37]

Primair was het OS met BB10 doorslaggevend door de integratie van alle e-mail/social-media/notificaties in de HUB zoals ze dat noemen. Dat werkt echt briljant en toegankelijk vanuit elke App met een simpele swipe-gesture. Daarnaast is het toetsenbord geweldig, beter dan ik op een android toestel heb geprobeerd. Woorden deleten, cijfers en speciale karakters; allemaal oproepbaar met een snelle swipe. Heel mooi.

Daarnaast ben ik geen gamer of iemand die dagen in een App Store loopt te neuzen naar fart-apps, dus het App aanbod in de huidige Blackberry World is me nog niet negatief opgevallen. Ik moet toegeven dat ik wel heb gewacht tot Whatsapp, TuneIn, Skype en de Rabobank bankieren App beschikbaar waren. Whatsapp is in native code geschreven werkt zeer soepel. Skype en de Rabo bankieren App zijn Andriod ports. Ook dat werkt verbazingwekkend goed, hoewel minder vloeiend. Ik heb ook nog geen enkele bug in de software kunnen ontdekken (10.1.0.4537 leak), en dat verbaasd me positief na het lezen van de dramatische review hier op Tweakers...

Daarnaast is de verwijderbare accu van de Z10 en plus tov. de Nexus 4 en vind ik het een robuuster toestel qua materialen en 'feel'. Maar dat is een hardware aspect.

[Reactie gewijzigd door nack op 12 juli 2013 09:58]

Is die hub niet hetzelfde als het notifictiecenter van Android of is het echt heel anders opgezet?
In mijn ervaring is de Hub met enkelhandig gebruik (mijn persoonlijke voorkeur) fysiek beter bereikbaar dan op Android. Was voor mij en belangrijk aspect. Tevens kan je vanuit de hub reageren op WhatsApp twitter Facebook ed. zonder de app te hoeven openen. Werkt vlot. Dat waren mijn persoonlijke overwegingen.
Inderdaad. Reageren op berichten van verschillende Apps zonder die App te hoeven openen (of überhaupt open te hebben staan).
Je vergeet een heel klein detail wat ik heb in mijn 10.2..
reageren direct op een notificatie zonder dat je naar de hub of app hoeft te gaan, eigenlijk verlaat je nooit de plek waar je was!
Die vergeet ik niet, alleen is deze nog niet officieel beschikbaar. Wellicht is het wel goed om dit toch al te melden. Thanks for that :)
Je impliceert dat BB10 beter is dan Android, terwijl Android/iOS de norm is qua keuze en als je er van afwijkt dan moet er juist iets aan de hand zijn (vaak persoonlijke voorkeur).

Of het leuk is of niet, we associeren "smartphones" met de mogelijkheden die iOS/Android biedt. Dus "algemene dingen" zoals veel van de bekende apps en games worden verwacht als je 400+ euros er voor uitgeeft.

Kortom, dat BB10 altijd doorslaggevend is als we puur de OSen vergelijken is onzin.
Ik impliceer niet dat BB10 beter is dan Android. Mijn wensen en gebruik sluiten beter aan bij BB10 icm de hardware van de Z10. Ieder heeft zo zijn specifieke reden waarom hij een bepaalde smartphone of OS gebruikt.
Maar veel van de bekende Apps zijn wel gewoon beschikbaar voor BB10... Dat is het punt juist. Angry Birds, Cut the Rope, Nu.nl, Facebook, WhatsApp, het is allemaal beschikbaar.
Je impliceert dat BB10 beter is dan Android, terwijl Android/iOS de norm is qua keuze en als je er van afwijkt dan moet er juist iets aan de hand zijn (vaak persoonlijke voorkeur).

Dat is een gevaarlijke uitspraak. Hiermee zeg je dat "normaal" altijd de beste keus is. Volgens mij moet je dat omdraaien: Wat de beste keus is zou misschien normaal moeten zijn c.q. worden.
Ik bedoel hiermee de massa.

En misschien had ik wat duidelijker moeten zijn, ik maak dezelfde fout als degene waarop ik reageer. Of de norm de beste keuze is, is een andere discussie uiteraard.
Mooi toestel. Ik denk dat iedereen wel gunt dat Blackberry terug komt. Ik heb er zelf weinig vertrouwen in. Zeker hoe Windows Phone op een sterke 3de plaatst staat. Ze moeten zich gewoon focussen op de zakelijke markt met fysieke toetsen borden zoals vroeger. Het is volgens mij nooit het plan geweest om zo mainstream te worden als 4jaar geleden.
Wat is zo goed aan android? ik ben een BlackBerry Z10 gebruiker met OS 10.2.0.483 en ik heb android tot 4.2 gehad en wat is zo goed in Android?


Ten eerste is het sluiten van een app een spelt in een hooibergh, je bent overal aan het zoeken en duurt 5 minuten ofzo.
Verder zijn instellingen onvindbaar en staan op plekken waar niemand ze verwacht...

Jij gaat toch ook niet naar de appie om nieuwe banden voor je auto te halen? zo zit android in elkaar kwa instellingen.

Het indrukken en inhouden van knoppen om te switchen tussen apps? ja leuk... in 2004! niet in 2013.
Hub in BB10 is geweldig.

Knop indrukken om te unlocken? dat is zooo 2007, gewoon omhoog swipen zoals bij BlackBerry.

Nexus, One X, enz.... allemaal quadcore of misschien zelfs octa-core nodig, weet je waarom? omdat android zo slecht in elkaar zit dat het systeem dubbele power nodig heeft.


Apple / BB10 doen dit met de helft van de specs.

Camera slecht? ik heb mijne vergeleken met de Xperia Z, naast elkaar, zelfde settings en mijn Z10 kwam er stuk beter uit.
Sterker nog, mijn kleuren klopte meer dan een Xperia Z MET HDR aan en mijn Z10 zonder HDR.

Apps, BlackBerry heeft voldoende apps zoals iemand al eerder zei. ik heb geen 100 fart apps nodig of allemaal onzin games, de appstore van android staat vol met malware (tijdje terug fake BBM geupload?) omdat de Playstore een unmoderated store is kan iedereen er alles neer planten, aka virussen enz.


De Xperia Z bijvoorbeeld voelt veel trager aan dan mijn BlackBerry Z10, oke ik draai 10.2 maar dan nog! Ook de S4 voelt aan als een speelgoed telefoon, en misschien kunnen we hier het verschil neer zetten.


BlackBerry, mensen die een goede stabiele, veilige telefoon willen en geld hebben
Apple, mensen die een goede telefoon willen en veel goede apps en geld hebben
Android, mensen die willen modden, niks geven om beveiliging, goedkoop
WP8, zeer exclusief aka windows gebruikers (zakelijk) of mensen die perse een nokia willen


Mensen op tweakers kijken te negatief naar BlackBerry, geen reden voor.

Alle roms op android zijn allemaal het zelfde vol met bloatware en wat mensen allemaal nog meer er in bouwen.
Ik zelf ben meer bezig met roms dan op Android, elke keer nieuwe versie van 10.2 testen enz enz ook omdat ik weet dat de roms van BlackBerry signed zijn, veilig enz, bij android mag je hopen dat het veilig is, 80% kans van niet.
Ik ga de moeite nemen te reageren op je post.

"Ten eerste is het sluiten van een app een spelt in een hooibergh, je bent overal aan het zoeken en duurt 5 minuten ofzo."
Even een serieuze vraag, heb je een beperking?
Op mijn Note 2 is het de homeknop 1 seconde ingedrukt houden en dan de app die je wilt sluiten "weggooien". Als je daar 5 minuten over doet ligt het toch echt aan jezelf.

"Verder zijn instellingen onvindbaar en staan op plekken waar niemand ze verwacht..."
Nee klopt, als je op instellingen drukt krijg je het instellingen menu, lastig! Daarnaast nog per app een instellingen menu wanneer je op de "menu" knop drukt.

"Het indrukken en inhouden van knoppen om te switchen tussen apps? ja leuk... in 2004! niet in 2013.
Hub in BB10 is geweldig."
Tsja, jouw mening ga ik niet beoordelen.

"Nexus, One X, enz.... allemaal quadcore of misschien zelfs octa-core nodig, weet je waarom? omdat android zo slecht in elkaar zit dat het systeem dubbele power nodig heeft."
Dus? Als je dat voor hetzelfde geld krijgt is er niets aan de hand lijkt me..

"Apps, BlackBerry heeft voldoende apps zoals iemand al eerder zei. ik heb geen 100 fart apps nodig of allemaal onzin games, de appstore van android staat vol met malware (tijdje terug fake BBM geupload?) omdat de Playstore een unmoderated store is kan iedereen er alles neer planten, aka virussen enz."
Op App-gebied kan de Z10 niet aan Android tippen, mits je een beetje verstand hebt. Daar lijkt me geen discussie over mogelijk.

"De Xperia Z bijvoorbeeld voelt veel trager aan dan mijn BlackBerry Z10, oke ik draai 10.2 maar dan nog! Ook de S4 voelt aan als een speelgoed telefoon, en misschien kunnen we hier het verschil neer zetten."
Tsja, vergelijken met een Xperia Z..
Vergelijk dan met het huidige topmodel wat Android te bieden heeft, de S4/One. Daarnaast draai je een versie die nog niet eens officieel is. Als je dat doet op een Android toestel kan je het zo gek maken als je wilt en dan voelt die Z10 traag aan (is ook een stuk trager natuurlijk).

BlackBerry, mensen die een goede stabiele, veilige telefoon willen en geld hebben
en geld hebben? Ga je nu serieus de Z10 met Samsungs van 89 euro vergelijken? Neem de concurrentie, de high-end Android telefoons van 700 euro adviesprijs bij release.
Apple, mensen die een goede telefoon willen en veel goede apps en geld hebben
Android, mensen die willen modden, niks geven om beveiliging, goedkoop
Er lopen genoeg mensen die helemaal niet (willen) "modden" op/met hun Android toestel, wat een onzin dus. Ook goedkoop slaat helemaal nergens op natuurlijk, maar dat lijkt me duidelijk.
WP8, zeer exclusief aka windows gebruikers (zakelijk) of mensen die perse een nokia willen

"Mensen op tweakers kijken te negatief naar BlackBerry, geen reden voor."
Tweakers kijken kritisch, ja. Lijkt mij normaal bij een relatief nieuw OS. Dan heb je wat te bewijzen en moet je beter zijn dan de concurrent willen consumenten overstappen.

"Alle roms op android zijn allemaal het zelfde vol met bloatware en wat mensen allemaal nog meer er in bouwen."
Onzin, bezoek XDA eens en zie hoeveel verschillende roms er zijn per toestel.

"Ik zelf ben meer bezig met roms dan op Android, elke keer nieuwe versie van 10.2 testen enz enz ook omdat ik weet dat de roms van BlackBerry signed zijn, veilig enz, bij android mag je hopen dat het veilig is, 80% kans van niet."
Dan doe je iets fout. Ik kijk eens per 2 maanden of er een leuke nieuwe rom is, als ik daar zin in heb. Je hoeft niet telkens van rom te wisselen. Het merendeel gebruikt gewoon de standaard rom natuurlijk.
Daarnaast ben ik wel benieuwd waar je die 80% vandaan haalt, je linkerduim vermoed ik.
Ik kan me wel vinden in het verhaal van Alexander. Ik heb de Z10 uitgeprobeerd en ik vond het OS goed werken. Snel schakelen tussen apps en in je HUB alle notificaties zien. Verder is het toetsenbord heel goed. Het werkt gewoon erg gebruiksvriendelijk. Bij Android is multitasking toch wat minder uitgewerkt. Op een knop drukken en dan zoeken welke app je wilt sluiten. Het unlocken werkt door middel van een swipe en dat spreekt me ook meer aan dat het indrukken van een knop. Blackberry heeft een goed OS ontwikkeld. Het verdient het om te slagen.

Blackberry heeft een aantal dingen overgenomen van MeeGo Harmattan. De Z10 heeft wel raakvlakken met de Nokia N9. Dat is zeker niet verkeerd, want de N9 werd in 2011 enthousiast ontvangen.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 12 juli 2013 13:21]

Ik heb zelf ook de Z10, heerlijk toestel!!

Als men loopt te bitchen op Blackberry en je vraagt inhoudelijke argumenten komt het vaak neer op "van horen zeggen" en marketing prietpraat Van Samsung en Apple "want die zijn toch beter".

De Z10 is misschien niet het allerbeste apparaat op de markt, maar geloof me dat ding loopt als een tierelier met BB10. Ik had dan ook laatst een Galaxy S 3 in mijn handen en dat voelde zo traag en log aan. Eenmaal gewenst aan de gestures van BB10 en je vliegt werkelijk a la Minority Report door de menu's heen
Gelukkig hebben ze de tijd in het scherm weggeblurred. Stel je voor dat wij de tijd zagen! 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013