Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 24.606 •

Samsung en Intel organiseren de Tizen App Challenge, een wedstrijd voor het ontwikkelen van apps voor het Tizen-besturingssysteem. In totaal is er vier miljoen dollar te vergeven; de beste apps kunnen tot 200.000 dollar opleveren.

Het eerste toestel met het Tizen-besturingssysteem moet nog uitkomen, maar Samsung en Intel willen ontwikkelaars alvast zover krijgen om apps voor het nieuwe ecosysteem te ontwikkelen. Daarom zijn ze gestart met een wedstrijd waarmee ontwikkelaars een aardig bedrag aan prijzengeld kunnen verdienen.

Voor de App Challenge zijn negen categorieën geselecteerd, waarin de beste app wordt beloond met een hoofdprijs van 200.000 dollar voor game-apps of 120.000 dollar voor non-game-apps. Per categorie zijn ook diverse kleinere bedragen te winnen, oplopend van 30.000 tot 100.000 dollar. Daarnaast worden de tien beste html5-apps beloond met een bedrag van 50.000 dollar.

Vorige week stelde Samsung de introductie van het eerste Tizen-toestel nog uit, vermoedelijk om de app-store verder te ontwikkelen. Dat toestel zal ergens in het vierde kwartaal van dit jaar uitkomen. Wie wil deelnemen aan de Tizen App Challenge, heeft nog tot 1 november 2013 de tijd om zijn app in te sturen.

Tizen op Samsung I9500

Reacties (60)

Vreemd dat Game-apps meer opleveren dan 'non-game apps', of niet? In een non-game app kan (minstens) net zo veel werk zitten, en het nut van zo'n app is vele malen groter dan van een game.

Zeker voor een platform waar alle apps nog gemaakt moeten worden zou ik persoonlijk toch de prioriteit bij de non-game apps leggen, en niet bij de bijzaken (games).
Echter kunnen ze uit de game apps waarschijnlijk meer inkomsten halen uit de advertenties/verkoopprijs en de game apps zijn vaak ook veel populairder/worden meer gedownload.

Daar zal het in mijn ogen aan liggen.
Dat zal inderdaad wel de reden zijn. Korttetermijdenken, dus: als er niet eerst goede applicaties zijn voor functionele zaken, zal niemand overstappen en dus ook niet die spellen kopen. Denken jullie dat Tizen iets wordt? Ik begrijp waarom Samsung en Intel het proberen, maar ik zie het voorlopig geen succes worden.
Ik vermoed dat ze de ontwikkeling van games wat extra willen stimuleren i.p.v. duizend-en-één tv-gids en reisinformatie apps.
Ik vermoed dat ze de ontwikkeling van games wat extra willen stimuleren i.p.v. duizend-en-één tv-gids en reisinformatie apps.
Dat geldt voor games evengoed. Het risico van 1001 patience games of bubble shooters is even groot als die van de tv-gidsen.
Bubble shooter/patience versus TV-gidsen/reisinformatie apps zijn niet relevant voor de vraag waarom game-apps meer zouden krijgen.

De winnaars zouden iets krijgen, de niet-winnaars kunnen nog steeds iets krijgen maar minder.
Oftewel, als jij een tv-gids app maakt, dan zul je waarschijnlijk niet winnen en dus ook niets krijgen omdat het geen goede (of in ieder geval niet boeiende) app is. Daarentegen als jij een app bouwt die je agenda integreert met je routeplanner bijvoorbeeld, dan ga je wel winnen maar krijg je minder dan wanneer je een game maakt.

Het antwoord op waarom je dan minder krijgt staat hierboven al aangegeven door IShotTheMaid;
Echter kunnen ze uit de game apps waarschijnlijk meer inkomsten halen uit de advertenties/verkoopprijs en de game apps zijn vaak ook veel populairder/worden meer gedownload.
Media-markten zijn duale markten, halen dus voornamelijk inkomsten uit advertenties blablabla enzovoort enzoverder.

Dit is de meest waarschijnlijke reden, op basis apps kun je bijna geen reclame weergeven, al helemaal niet op widgets. Dat kan wel bij games en dus kun je meer aan games verdienen en dus kun je er ook meer aan uitgeven.

Daarbij zijn game apps moeilijker te maken dan een gemiddelde non-game app. Ook voor niet HTML5 is een game veel lastiger omdat je ook nog met een grafische design kant zit (minimaal sprites) ipv alleen code en wat kleurtjes.
halen dus voornamelijk inkomsten uit advertenties blablabla enzovoort enzoverder.
Je stelt dit zo, maar heb je daar een bron van? Voor zover ik weet halen game developers maar een klein deel van hun inkomsten uit ads. Als ik bv bij Electronic Arts kijk, halen ze maar 20% van hun inkomsten uit "abonnementen, ads en overig".

Ads zijn een leuk extraatje, maar bijna al het geld in de gaming biz wordt verdiend door betalende gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 14:02]

ligt er maar net aan wat voor game je neemt. Als je gaat kijken naar het best populaire Rage of Bahamut dan klopt het wat je zegt; als je gaat kijken naar bijvoorbeeld Angry Birds/Wordfeud dan heb je geen gelijk.
Voor zover ik de berichten heb gevolgd maakte Rovio vorig jaar het overgrote deel van hun geld met Angry Birds merchandise en gekochte games/ingame purchases, en maar een klein deel met ads.
Ik denk dat het is omdat games zich minder lenen voor HTML5 en daarom meer stimulatie nodig hebben dmv geld.
Voor de app industrie zijn games de hoofdzaak, niet de bijzaken.
Voor games willen mensen waarschijnlijk eerder betalen dan voor die duizenden apps die eigenlijk slechts veredelde websites zijn.
Vergeet even niet de foto-apps, agenda-apps, en overige office-achtige apps. Dat zijn ook erg nuttige apps.
En als Microsoft nou eens meedoet met een Skype of Skydrive app? Of vallen zij niet onder 'ontwikkelaars'? ;)
Er is al een HTML5 versie van Skydrive, dus daar hoeft niet veel gedaan te worden.
Gaan ze dan wel keuren op innovatie enzo? Apps als Whatsapp zijn bijvoorbeeld best wel een must op een smartphone tegenwoordig en het zou dan voor Whatsapp en co wel lekker makkelijk cashen zijn hun apps gereed te maken voor een nieuw OS.

Verder zouden ze misschien iets meer moeten doen aan exposure. Ik weet dat ze met iets nieuws bezig zijn maar ken nog geen van de voordelen tegenover iOS, Android of Windows.
Ik denk niet dat de ontwikkelaars van Whatsapp zo'n prijs binnen halen. De wedstrijd klinkt mij meer een push tot diversiteit naast de "standaard" apps =)
Ik denk dat ze met Whatsapp wel een aparte deal hebben gemaakt om het ook op hun besturingssysteem uit te brengen, omdat zonder een app als whatsapp het lastig gaat worden voor ze.
[trol]oh hihi dat adresboek icoontje ken ik ergens van O-) [/trol]

Interessant dat Samsung nu met intel zo actief aan de slag gaat voor Tizen. Dan stel ik grote vragen bij de tevredenheid van Samsung over Android. Uiteindelijk is het voor een bedrijf als Samsung veel interessanter om een eigen eco systeem te hebben (net als Apple).
Krijgen we dan over drie, vier jaar een situatie waar geintegreerde hardware/software makers de dienst uit maken:
- Apple telefoons met iOS
- Samsung telefoons met Tizen
- Nokia telefoons met Windows
- Blackberry telefoons met BB10
en de rest (LG, Sony, Huawei, HTC, etc) mag de markt opvullen met Android?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 10:48]

- Samsung telefoons met Tizen
Niet alleen telefoons maar ook kleine laptops, tv's enz enz enz

Dat lijkt mij het grootste voordeel voor Samsung, het is altijd de zwakte van de grote reuzen geweest dat ze wel een compleet assortiment aanbieden MAAR deze niet bij elkaar aansluiten.

Ik kan me herinneren dat Dhr Jobs (Apple :P) als reden (1 van de) heeft gegeven dat iTunes zo succesvol is omdat Sony hun apparatuur, software en media afdeling niet kan integreren en daardoor een groot gat in de markt heeft open gelaten waar Apple van heeft geprofiteerd

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 10 juli 2013 10:54]

Nee Samsung heeft ALTIJD een zo divers mogelijk aanbod, dat geld niet enkel voor smartphones maar vrijwel alle markten waar ze zich op richten...

Ik maak me dan ook 0,0 zorgen dat Samsung Android laat vallen (zolang er een zakcentje mee te verdienen is iig), buiten dat ik er van overtuigd ben dat ze dat niet doen, denk ik niet dat Android er veel last van gaat krijgen als ze het wel doen gezien ze het echt niet op hun hoogtepunt zouden doen, dat is commercieel de domste zet die ze kunnen maken. Oftewel dan zou er al een andere partij groot zijn (huawai?) en het stokje van Samsung over nemen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 juli 2013 11:00]

Samsung kan het succes van hun diverse OSsen wel redelijk sturen. Je ziet nu duidelijk dat Samsung hun nieuwste hardware het eerste met Android uitbrengt, en later pas met Windows Phone en Bada (= nu Tizen). Als ze dat in de toekomst om gaan draaien kan het hard gaan.

Maar zolang Google lage licensietarieven voor Android blijft hanteren en de Nexus toestellen Samsung niet teveel in de weg zitten, zal Samsung wel Android als nummer 1 OS aanhouden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 12:28]

Dat de toestellen pas een half jaar later in WP versies komen ligt aan de traagheid van MS en niet aan Samsung. MS creeert die vertraging met hun hele hardware certificatie traject.
Maar: dan werkt het tenminste.
In tegenstelling tot veel van de versnippering in performance binnen het Android platform.
Een ander topic van vandaag is het gerucht dat Google een high spec model wil uitbrengen tegn budget (lees kost) prijs. Samsung een zeer groot deel van de high end Android markt in handen. Daarnaast is een nadeel van Android voor Samsung dat ze maar weinig controlle hebben over het OS (Google bepaald de updates, terwijl software steeds belangrijker wordt. Een eigen OS is dus een logische stap.
Ja, want als je een eigen OS hebt concureer je niet meer met dat goedkope high end Android toestel van Google/Motorola. Oh wacht dat doe je wel.
Ik vraag me af hoe eerlijk dit is: een beetje grote gamefabrikant kan makkelijk grotere geldsommen investeren om de mooiste game te maken, en zo de hoofdprijs binnenslepen.
Verder vraag ik me af wat het voordeel is boven Android behalve de onafhankelijkheid van Google?
Het gaat Samsung en Intel er vooral om dat het veel mensen aanzet tot het winnen van die 2 ton en dus zoveel mogelijk apps direct beschikbaar hebben.
En bovendien de beste games zijn vaak het eenvoudigst en vooral het concept zal van doorslaggevende aard zijn.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 10 juli 2013 10:42]

Dit dus, ik heb even zitten googlen maar het is Linux Based net zoals Android maar heeft wel zijn eigen ecosysteem dus ze hebben niet simpelweg Android geforked. Dit vind ik best jammer want volgens mij kan je Andriod prima cannibaliseren tot het punt dat je met Google niets te maken hoeft te hebben maar nog wel dezelfde app-fundering hebt en dus dezelfde apps kan draaien als elke andere Android phone.
Maar ze hebben getekend dat ze dat niet gaan doen. Daar is nou juist die hele Open handset Alliance voor opgezet. Dat dus juist niet iedereen een Android fork gaat maken en verkopen.
Grappig, dat wist ik niet. Dat gaat weer mooi in tegen het opensource principe dat iedereen eigen changes mag aanbrengen. Zo Open Source is Android toch weer niet dan.
Een afspraak om niet te forken heeft niets met open source te maken, het is gewoon een afspraak tussen contributeurs.
Dat gaat helemaal niet in tegen het open source-principe. Android zelf is helemaal open source, alleen de apps van Google niet (Maps, Play Store, enz). Net als de meeste andere apps die in de Play Store worden aangeboden.

Maar niets staat je in de weg om hetzelfde te doen als wat Amazon bijvoorbeeld heeft gedaan voor z'n Kindle-apparaten: Android forken, een eigen appstore maken en gaan met die banaan.
Voor Samsung? Lijkt me duidelijk, ze hoeven dan geen $$$ aan Google te betalen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 juli 2013 10:44]

Grote bedrijven zullen juist niet snel meedoen. Die kijken hier op een zakelijke manier naar. Die analyseren het business plan. Welke investering is er nodig en wat levert het op. Vooral dat laatste biedt weinig zekerheid. Tizen is nog niet op de markt, er zijn geen gebruikers en de kans op een prijs is ook niet gegarandeerd. Het is voor die grote bedrijven dus vooral een risico investering, en vele bedrijven zullen eerst de kat uit de boom gaan kijken voordat ze gaan investeren in Tizen scholing en investering.
voor een beetje grote gamefabrikant is 200k peanuts... 'k denk persoonlijk niet dat een EA zich gaat inschrijven voor een wedstrijdje...
Ik was bij een workshop vorige week en kreeg een gratis Tizen phone. Ze pushen het aardig moet ik zeggen! De i8800 (Lijkt extreem veel op een Samsung Galaxy S3, kan de specs nergens vinden jammer genoeg).

De workshop was aardig, maar de Tizen OS (Versie 2.1) werkt nog erg traag moet ik zeggen. Veel bugs en weinig features. Daar moeten ze nog wat aan doen :-)

Ook zeiden ze dat Tizen open source is, maar de source is nergens te vinden, dus dat vond ik ook een beetje vaag. In ieder geval, mooi dat er weer een html5 OS op de markt gaat komen!

Overigens is dit een oude screenshot. Je app wordt niet geaccepteerd als het geen rond icoontje heeft. Zo ziet het er op dit moment uit: http://www.droid-life.com...uploads/2013/02/Tizen.png

[Reactie gewijzigd door mokkol op 10 juli 2013 11:09]

Ook zeiden ze dat Tizen open source is, maar de source is nergens te vinden, dus dat vond ik ook een beetje vaag.
Tizen is nog in ontwikkeling, als er telefoons mee uitkomen zullen ze ongetwijfeld de source vrijgeven.
Ook zeiden ze dat Tizen open source is, maar de source is nergens te vinden, dus dat vond ik ook een beetje vaag. In ieder geval, mooi dat er weer een html5 OS op de markt gaat komen!

https://wiki.tizen.org/wi...tting_Source_Code.26Build

Staat genoeg info!
Ok ok! Dan hadden we het duidelijk mis :-)
Ik moet zeggen dat Tizen er qua homescreens lekker fris uitziet met mooie iconen. Ben benieuwd of Samsung hiermee op termijn marktaandeel kan pakken. Alles valt of staat met een gevulde app store dus ik begrijp deze wedstrijd wel.
Beetje jammer dat Nederlanders niet mee mogen doen:
THE CHALLENGE IS OFFERED IN AND OPEN ONLY TO RESIDENTS OF THE FOLLOWING ELIGIBLE COUNTRIES:. AUSTRALIA, BELGIUM, CANADA (EXCLUDING QUEBEC), CHINA, FRANCE, GERMANY, HONG KONG, INDIA, JAPAN, KOREA, NEW ZEALAND, PHILIPPINES, POLAND, ROMANIA, RUSSIA, SINGAPORE, SLOVAKIA, THAILAND, UNITED KINGDOM, UKRAINE, UNITED STATES, AND VIETNAM. THIS CHALLENGE IS VOID TO RESIDENTS OF ALL OTHER COUNTRIES AND WHEREVER RESTRICTED BY, WITHOUT LIMITATION, FILING OR REGISTRATION REQUIREMENTS, OR OTHERWISE PROHIBITED OR RESTRICTED BY LAW.
Dit is echt heel raar.... Ze kondigde het donderdag nog aan in een workshop in Spanje. En Spaanse mensen mogen niet eens meedoen :D
offtopic: voor 10% deelname in de winst wil ik wel stroman spelen voor een noorderbuur ;)
En helaas kun je ook niet contact opnemen om te vragen waarom niet.
Ik heb @TizenProject getweet, ik hoop dat die reageren..
Ik ook! Laten we dat allemaal doen :-)
Ik had ook direct gekeken naar een Twitter account, maar aangezien er weinig activiteit was op het account (werd zelfs geen tweet gerept over de contest) dacht ik dat dat niet veel zal uitwerken.
Die heb je opzich niet echt nodig. Maar wel altijd leuk natuurlijk ;-)
Er zal meer steun moeten komen voor Tizen. Respect voor Samsung dat ze ook zelf iets nieuws proberen ipv alleen maar android te volgen.
Ze willen het liefst gewoon niet wedden op 1 paard, en natuurlijk er als eerste bij zijn. Stel dat Tizen ooit een megahit wordt, dan is Samsung ook waarschijnlijk meteen de grootste omdat ze er vroeg in zijn gestapt.
Ik mag hopen dat ze dit geld niet uitgeven aan bekende developers die een succesvolle app voor een ander platform hebben, en dat "simpelweg" naar Tizen gaan porten?