Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties, 27.692 views •

Samsung heeft tijdens een beurs in Amerika een conceptvideo getoond van een telefoon die uitgeklapt kan worden om zo het schermoppervlak te vergroten. Daarnaast toont de video een sensor die als pleister op de huid geplakt kan worden en data over gezondheid kan verzamelen.

Samsung toonde de video op MobileBeat 2013, waar de website AllthingsD aanwezig was. In de video wordt een smartphone getoond waarvan de buitenste randen van het scherm omgeklapt kunnen worden. Ingeklapt lijkt het toestel op een traditionele touchscreentelefoon, maar als de randen uitgeklapt worden, heeft het apparaat meer weg van een kleine tablet met een vierkant scherm.

In de video legt Samsung ook uit hoe het scherm van zo'n smartphone werkt. Door fotonische kristallen in te zetten en de hoogte hiervan aan te passen moet het mogelijk zijn om de kleuren van de pixels te variëren. Daarbij wordt, net als bij een e-ink-scherm, geen backlight gebruikt.

Onderdeel van het concept is een soort doorzichtige pleister die draadloos met de telefoon kan communiceren. Door die op de huid te plakken kan via elektromagnetische golven informatie over de gezondheid van de gebruiker worden verzameld. Gebruikers kunnen die informatie vervolgens met een arts delen.

Samsung zei bij de presentatie een grote toekomst te zien voor draagbare apparaten, zeker voor apparaten die toegespitst zijn op gebruik voor medische doeleinden. Of de producten en technieken die in de video getoond worden ooit uitkomen, is niet bekend. Vooralsnog gaat het om concepten.

Reacties (68)

Ziet er gaaf en futuristisch uit! Ik ben wel enthousiast, maar wat je met die doorzichtige pleisters moet?
Dat vind ik persoonlijk toch net weer iets te ver gaan. :|

[Reactie gewijzigd door Jochemp op 10 juli 2013 08:52]

de tech er achter is leuk maar waarom pleisters...
Anders valt de sensor van je huid af.
Haha, I lolled :+

OT: Vind t design erg mooi eruit zien, maar aangezien ze nu ook nog steeds moeite hebben borderless telefoons te maken zal dit nog wel even duren ;)
Inderdaad, het leek me ook wel leuk als het in een smartwatch geďntergreerd was.
Ziet er gaaf en futuristisch uit! Ik ben wel enthousiast, maar wat je met die doorzichtige pleisters moet?
Dat vind ik persoonlijk toch net weer iets te ver gaan. :|
Zo'n pleister, mits betrouwbaar genoeg, kan gebruikt worden als een eerste stukje diagnose bij risicogroepen patienten, dus het is zeker niet voor iedereen*. Dit soort bijzonder draagbare sensoren kunnen vervolgens in context-aware (= gebruik makend van de informatie over de context van de gebruiker, verzameld door sensoren) applicaties. Ook kan data direct doorgestuurd worden aan een arts, op het moment dat er wat verkeerd is/gaat met de patient.

* Ik zeg hier patienten, maar het zou ook erg leuk/nuttig zijn voor aanhangers van de Quantified Self beweging, die hun eigen gezondheid en welzijn willen verbeteren aan de hand van data over hun eigen lichaam.
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Mijn grootmoeder gaat deze telefoon echt vet vinden.

(Okee, okee, ik snap je punt.)

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 10 juli 2013 18:51]

Net als je extra devices hebt voor je PC en Laptop, denkende aan, printer, etc. Krijg je nu ook devices voor de handheld / telefoon. En heel veel van die devices zit al in je telefoon ingebakken (GPS, motionsensor, camera, etc.)
En denk nu niet, ik zit daar niet op te wachten. Er zijn veel ontwikkelingen gaande op het gebied van medische apparatuur. Mensen met diabetes, trombose, moeten dagelijks meten. Zij doen dat met een apparaat aan hun PC gekoppeld. Opzich een hele verbetering want vroeger moest men naar de huisarts, poli, etc.
Deze groepen mensen willen graag verkleine appartuur in combinatie met hun telefoon. Het maakt ze nog mobieler. En je telefoon zal ook in de toekomst blijven kunnen bellen, maar het zal niet meer de hoofdfunctie zijn. Dat wordt communiceren in het algemeen. Met je bank (NFT-betalingen), even een twit versturen, of je bloedsuikerspiegen monitoren en het resultaat door sturen aan je arts.
En met Google-glass project, ga je je afvragen of het nog zin heeft, om het apparaat nog continue te moeten vast houden. Het filmpje is niet meer dan een proof-of-concept. het laat zien dat er beeldschermen te maken zijn anders dan met lampjes. En dat het kan communiceren met andere, vrij specifieke, (medische) devices.
Wow ziet er erg mooi uit alleen heb ik geen idee hoe dichtbij dit is bij samsung. Hebben ze al een werkende of iig deels werkende.

Anders lijkt het innovatief zonder innovatie maar door gewoon creatief zijn met animaties.

Toekomstperspectief bevalt mij overigens wel.
Ze hebben al prototypes, zowel van opvouwbare schermen (zonder naden) als van oprolbare... Voor de rest lijkt dit een vrij standaard telefoon. Ik vermoed dan ook dat Samsung dit binnen drie jaar op de markt zou kunnen hebben als ze echt zouden willen.

Wellicht proberen ze met dit soort filmpjes de reacties van mensen te peilen om er achter te komen of ze hiermee verder moeten gaan. Ik geloof er wel in, want ik wil graag een groter scherm, maar ik vind mijn telefoon nu al vrij groot om nog in de broekzak te kunnen steken.
Hoeveel telefoons ken jij die geen randen hebben of die dun genoeg zijn om(theoretisch) te vouwen?
Juist, geen.. dit duurt echt nog wel langer dan drie jaar.
Dat dacht ik ook. Leuk bedacht maar dat duurt nog wel langer dan 5 jaar voordat het werkelijkheid wordt. Het enige nut van die filmpje is dan ook indruk maken op het gepeupel.

Overigens is het idee van de kleur beinvloeden door locaal de brekingsindex te beinvloeden wel weer leuk.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 10 juli 2013 12:18]

Misschien niet precies dit model nee. Daarom heet het ook een concept. Maar alsnog: Ik voorspel binnen drie jaar toestellen met buigbare / vouwbare schermen op de markt.
Kijk dit begint erop te lijken. the 21th century.. Wat ziet dit er gaaf uit zeg. Ik ben benieuwd wat voor jarenplan dit is. I zie mijzelf binnen 5 jaar nog wel zo'n soort smartphone aanschaffen!
Ik zie liever een rolbaar scherm, dan een klapbaar scherm.

[off topic]21st century Tricorder![/off topic]
Ja idd, maar dat is waarschijnlijk toch weer moeilijker, dus dit zal wel eerst komen.
Oprolbaar is ook alleen echt nuttig als het redelijk strak kan. Anders zit je alsnog met een 'buis' in je zak. En strak oprollen is meestal niet mogelijk, dan beschadigen ze...

EDIT: Overigens heeft Samsung ook al prototypes van opvouwbare schermen gedemonstreerd. Wat scherm technologie betreft zit het wel snor daar bij Samsung; ze hebben eigenlijk voor alle toekomst scenario's die hier geopperd worden wel technologie in ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 10 juli 2013 10:07]

Ik zie liever een rolbaar scherm, dan een klapbaar scherm.

[off topic]21st century Tricorder![/off topic]
Waarom rolbaar, een vouwbaar scherm is toch veel praktischer?
Nee, met opvouwbaar blijf je toch steken bij het halveren van de grootte van het toestel. We willen graag echt grote schermen op echt kleine telefoons. Door het scherm als een soort rolluik op te rollen zou alleen de hoogte van het scherm de beperkende factor zijn. Je zou dan een scherm van 20 bij 10 centimeter kunnen maken bijvoorbeeld, die je kunt oprollen tot een dun buisje van slechts 10 centimeter lang. Dan heb je een gigantisch scherm dat toch makkelijk in je broekzak past.
Nee, met opvouwbaar blijf je toch steken bij het halveren van de grootte van het toestel.
Ter aanvulling: dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je kan ook prima een scherm in 3 opvouwen bijvoorbeeld en de oppervakte verdrievoudigen. Een vouw- of roltechniek spreekt me trouwens wel aan als oplossing om toch een groot scherm te hebben, zónder heel de tijd een groot toestel in je zak te moeten hebben.
Ja maar op 2 punten vouwen wordt natuurlijk nog ingewikkelder. Je kunt hem ook op 3, 4, 5 of zelfs 10 punten vouwen maar let's face it, dan ben je gewoon richting oprolbaar aan het gaan...
en dan inclusief fietswiel voor alle stroom die het slurpt?
goed, maar dit ding vouwt ook op 2 punten, alleen zijn de uitklapdelen maar half zo groot als het centrale deel, zodat je schermoppervlak slechts verdubbeld. Voordeel is dat er dan minder scherm aan een scharnier bengelt.
Ja, maar als je minder oppervlak wil bereiken door meer keer te vouwen, dan moet je dingen over elkaar heen gaan vouwen en dat maakt het dan weer ingewikkelder.
JA heerlijk fancy..1 en al beeldscherm zonder randen. Ik wacht hier al een aantal jaar op..
Bij tablets mag dit ook weleens gaan gebeuren. Die dikke zwarte balken op het beeldscherm vind ik maar lelijk en het ziet er zo ouderwets uit.
Waarom denk je dat die balken er zitten?? zodat jij het ding nog een beetje fatsoenlijk kan vasthouden zonder dat je overal met je tengels op drukt.
Vind ik een onzin argument, met de touchscreens van tegenwoordig kun je redelijk precies bepalen wat er op het scherm drukt en hoeveel oppervlakte het is.
Met bijvoorbeeld de iPad mini kun je dit al, je houd je duim gewoon op het scherm maar die word genegeerd door het touchscreen. Omdat de bezels erg dun zijn zit je vrijwel altijd een beetje op het scherm met je vingers.
Allemaal wel mooi, zo'n uitklapbaar scherm, maar heb je dan niet twee bijzonder irritante naden in je beeld? Uiteraard zullen ze die heel dun kunnen krijgen, maar hoe dan ook, je blijft een naad zien. Wat dat betreft is een oprolbaar scherm misschien handiger?

Probleem daarbij is alleen weer, hoe blijft zo'n scherm stevig in uitgerolde toestand?
We zullen het vast gaan beleven over een paar jaar!
Allemaal wel mooi, zo'n uitklapbaar scherm, maar heb je dan niet twee bijzonder irritante naden in je beeld? Uiteraard zullen ze die heel dun kunnen krijgen, maar hoe dan ook, je blijft een naad zien. Wat dat betreft is een oprolbaar scherm misschien handiger?
Ik ben geen expert op dit gebied, maar als een scherm 'vouwbaar' is dan is het misschien vouwbaar over de naden van het onderliggende frame heen (dus 1 groot scherm), waardoor bij het uitklappen de naden niet zichtbaar zijn. Het materiaal moet dan wel bescherming hebben tegen vervorming bij strak opvouwen.
Probleem daarbij is alleen weer, hoe blijft zo'n scherm stevig in uitgerolde toestand?
We zullen het vast gaan beleven over een paar jaar!
Het is een leuke conceptvideo om mensen aan het denken te krijgen, maar zeker op dit moment nog niet realistisch. Het kan zijn dat we in de toekomst iets totaal anders krijgen dan hierop geďnspireerd is, maar er totaal niet op lijkt. Hierom schuif ik dit onder 'marketing' voor de consument en 'dromen/inspireren' voor ontwikkelaars en ontwerpers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 juli 2013 09:18]

hoe dan ook, je blijft een naad zien.
Niet per sé. Laat nu net Samsung zelf al een opvouwbaar display zónder naden hebben ontwikkeld. Samsung heeft de techniek dus al wel in huis om dit soort telefoons te maken. De vraag is eigenlijk meer tegen welke kosten. Leuk zo'n opvouwbaar mobieltje, maar als het ¤ 10.000,- kost dan zal er geen grote markt voor zijn.
dit soort tech-demo's ken ik al van Nokia, en die zijn al 5 a 10 jaar oud. Ook nog niks van gekomen.

Eerst zien, dan geloven. Leuk zo'n demo, en laat zien wat de plannen zijn. Maar laat ze het eerst maar eens maken.
Ook Samsung zelf toonde meer dan tien jaar geleden al opvouwbare schermen. Maar het ziet er elke keer iets beter uit. Het concept heeft zeker potentie, maar de techniek moet goed genoeg worden tegen een prijs die laag genoeg is... Dat is nu de uitdaging.
Philips heef een inklapbaar scherm 10 jaar geleden op de markt gebracht.
Het ziet er gaaf uit maar het geeft weinig toegevoegde waarde en daarom nooit aangeslagen

Hier een video:
http://youtu.be/uQMBzXaCmqY

Hier op tweakers
nieuws: Philips presenteert prototype oprolbaar scherm
Yep, das een mooi concept geweest van Polymer Vision, maar dat bedrijf bestaat niet meer. Het is in 2009 failliet gegaan en is onlangs door Wistron gekocht [bron]. Ik kan niet vinden of de techniek van oprol/opklapbaar scherm nog verder gebruikt wordt door Wistron (de e-ink natuurlijk nog wel).

Ontopic:
Overigens is het wel een slimme zet van Samsung; zij kunnen wel wat risico nemen in hun marketing. De Galaxy serie verkoopt zo goed. Bij PolymerVision was het scherm het focuspunt en meer niet. Zie ook bedrijven zoals LiquaVista, ook een spin-off van Philips, heeft het ook niet gehaald; enkele jaren geleden overgenomen door Samsung, maar die zagen er geen product voor. Nu is het verkocht aan Amazon, kijken of die het oppakken [bron].
Leuk concept! Technieken en presentatie lijken veel op de eerdere "Nokia Morph". Ook zeker de moeite van het bekijken waard! Site: http://research.nokia.com/morph en promo video; http://www.youtube.com/watch?v=IX-gTobCJHs

*edit, typo

[Reactie gewijzigd door NeFoRcE op 10 juli 2013 09:42]

Die ontwerpers van Nokia zijn helemaal los gegaan zeg. Tonen ze hoe ze een scherm van ik gok zo'n 10 inch eerst op twee punten vouwen waardoor het een strook één derde zo breed wordt, en vervolgens (alsof dat maken al niet moeilijk genoeg is) rollen ze die nog even om hun arm.

Visie is leuk maar het moet wel enigzins bereikbaar zijn. Dan ga ik liever voor deze concept video van Samsung, want dit zie ik nog wel binnen een paar jaar op de markt verschijnen. Die ideeen van Nokia duurt nog wel 20 jaar gok ik zo... (en met alle respect voor Nokia, maar ik betwijfel dat zij ze dan zullen maken... of er überhaupt nog zijn)

[Reactie gewijzigd door OddesE op 10 juli 2013 18:46]

Een omgekeerde clamshell telefoon! Back to the zeros _/-\o_
Ach het clamshell ontwerp is toch gewoon heel voor de hand liggend als je iets wil maken dat niet te klein is maar toch makkelijk in je zak past? Het zit er dik in dat dat nog wel veel gebruikt zal worden. We zijn eigenlijk pas van clamshell afgestapt toen de schermen steeds groter werden en de toetsenbordjes verdwenen. Toen verdween de natuurlijke scheiding waar je het scharnierpunt mooi kon maken.

Mij lijkt het wel fijn om een toestel te hebben met in uitgevouwen vorm gewoon een 7 inch scherm, terwijl het wel makkelijk in je zak past.
Leuk concept, maar als ik het goed begrijp gebruikt dat scherm alleen omgevingslicht en heeft het geen backlight? Hoe werkt dat in de nacht? Wel innovatief om een scherm te maken met bewegende delen.

Offtopic: Wat is het toch met die panische gezondheids-angst die mensen hebben? Ook dit weer, "Als ik maar niet ziek ben! Laat ik het maar elk uur checken met een sticker en op mijn smartphone. Dat mijn privacy nog meer naar de kloten gaat is maar bijzaak." Eet gewoon lekker varkensvlees en geen soya-rotzooi, drink lekker wat je wilt, en rook wat je wilt. Wees eens een keer niet voorzichtig, ga eens bungeejumpen zonder verzekergin. Ik leef liever vijf jaar korter dan dat ik panisch op moet gaan letten wat ik doe en eet.
De mensen die dit kunnen gebruiken mogen dus niet leven zoals jij omschrijft, hun kunnen binnen enkele dagen/maanden/jaren doodgaan als ze naar jou zouden luisteren.
Met deze techniek hoeven ze zich dus geen zorgen meer te maken dat ze er te laat achter komen dat ze in de gevaren zone zitten, nee nu kunnen ze optijd een melding krijgen van: ej let op je gaat richting de gevaren zone, drink cola of neem een mars (of het tegenover gesteld) Ze hoeven dus niet meer elke paar uur een naald in de vinger te steken en alle apparatuur mee te nemen die daarvoor nodig is. Alleen nog een pleister ( smartphone heb je toch altijd bij je ), mocht je alsnog om 1 of andere reden je smartphone vergeten dan heb je alsnog de ''ouderwetse'' manieren om jezelf te controleren.

Voor mij is dit allemaal niet van toepassing, maar dan alsnog vind ik deze telefoon er onwijs gaaf uitzien en zou ik graag willen, met in je achterhoofd dat ik als extraatje mensen met gezondheid problemen zou kunnen helpen indien dat nodig is.
Voorbeeld:
Je bent op bezoek bij je ouders, plots valt je vader om. Je plakt die pleister en je ziet precies wat de reden daarvan is, terwijl je 112 belt en in de wacht staat kan je toestel alles analyseren, vervolgens stuur je digitaal of vertel je waar de ambulance personeel rekening mee moet houden. Perfect toch?

Ik hoop dat over 1-2jaar dit toch wel uit gaat komen, wanneer de mensen weer iets nieuwers willen dan de huidige smartphones.

@Tiesk onder mij:
Wat maakt het uit dat Google weet of jij diabetes hebt of andere gezondheidsklachten? Waarom zou je daar wakker van moeten liggen? Doordat google veel weet zouden hun de eerste kunnen zijn die jou een bericht stuurt van:
Ej Tiesk, we zien in onze database dat jij Diabetes hebt, er is onlangs een medicijn uitgevonden volgens ons DataBase dat we jou ziekte voor altijd kunnen verhelpen..
Bekijk het leven / digitale leven iets positiever svp.
Oké als je 1 of andere crimineel bent en gezocht door de politie dat je hier niet vrolijk van word,maar welke slechte dingen heeft google mensen aangedaan? Advertenties die aansluiten bij de interesse van gebruikers?

[Reactie gewijzigd door JeroenC op 10 juli 2013 10:23]

Maar ik weet niet of je dat wel kunt vertrouwen. Google is immers een commerciële bedrijf, dus diegene die het meest geld betalen aan Google krijgt ook een speciale status van Google.

Wat als een bedrijf die nepmedicijnen produceert Google betaalt en valse certificaten doorgeeft aan Google en Google gaat dan mensen met een bepaalde ziekte allemaal adviseren om die medicijnen in te nemen/kopen. Dan is Google wel redelijk de sjaak om het zo zacht te zeggen, zeker als er doden vallen.

Google heeft voor zover ik het weet geen artsen of apothekers in dienst ( behalve die voor hun eigen personeel moeten verzorgen dan in Googleplex), dus heeft Google überhaupt wel het recht om mensen te adviseren op het gebied van medicijnen?
Nou het was meer een toekomstig voorbeeld, niet dat ze het moeten of gaan doen, maar dat het mogelijk kan zijn.
Zoals je zelf zegt, indien ze die macht misbruiken zijn ze de sjaak, waarom zouden ze hun hoofd riskeren door te doen wat jij zegt?
Voor diabetes-patienten zal er toch wel een speciaal systeempje hiervoor zijn neem ik aan. Met de accuduur van hedendaagse telefoons kan je er zomaar eens achter komen dat hij leeg is wanneer "je vader omvalt." Of wanneer jij je bloedsuiker wil weten.

Daarbij gaat het niemand, ook Google niet, een ruk aan wat voor ziektes of wat dan ook iemand onder de leden heeft.
Nog even en we krijgen advertenties gebaseerd op DNA-analysaties: "U heeft een verhoogd risico op kanker! Bestel vandaag nog de clear-a-cancer en krijg een gratis app."

Jij gebruikt het "als je niks te verbergen hebt" argument. Als jij niks te verbergen hebt dan mag ik ook een camera in je slaapkamer hangen en je auto de hele dag volgen. Feit is gewoon dat niemand een ruk te maken heeft met wat ik doe, wil, hoor, waar ik ben, wat ik lees. Ik beslis met wie ik dat deel en met wie niet.
Leef en laat leven. Je wordt niet gedwongen om dat pleister te gebruiken, net zomin je gedwongen wordt om je camera te gebruiken op je smartphone.

Het kan handig zijn voor mensen die chronisch ziek zijn, zoals o.a. diabetes. Is toch beter als hun leven erop vooruit kan gaan? Dat is toch de 'drive' achter technologische ontwikkelingen, om zoveel mogelijk op vooruit te gaan en mensenleven te vermakkelijken?
Je wordt niet gedwongen om dat pleister te gebruiken
Tot de dag dat verzekeringsmaatschappijen flinke kortingen gaan geven aan mensen die de pleisters wel dragen en de de rest juist hogere premies voorschotelt. Met als argument: hoe eerder je gediagnosticeerd wordt, hoe beter men in staat is bepaalde ziektes te behandelen of zelfs voorkomen, wat uiteindelijk in kosten kan schelen.

Als er een commerciëel belang bij is, dan is er een reële kans dat het op de een of andere manier doorgedrukt wordt.
Scherm is vet.

Maar no way dat ik aan de pleisters ga. Er zal ongetwijfeld android op dat apparaat staan en de EULA staat vast dat google al die gegevens mag gebruiken voor van alles en nog wat. Of zelfs eigenaar is van die gegevens. Nee dank je....
Concept wat waarschijnlijk tot 2030 niet gemaakt zal kunnen worden, of nooit gemaakt zal worden. Vind concept video's dan ook altijd niks waard en komplete onzin. Kom maar met een werkend product.

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 10 juli 2013 10:31]

Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat dit pas in 2030 gemaakt zou kunnen worden. Heb ik iets gemist? Volgens mij bestaat de meeste technologie al. Ik denk dat Samsung dat toestel binnen 3 jaar op de markt zou kunnen brengen als ze het echt willen.
Waarom? omdat dit een concept is wat er leuk uitziet maar niet realistisch is, net als de Nokia concept die we 5 jaar geleden zagen, allemaal leuk en aardig dus zo'n leuk in elkaar geplakt filmpje maar dat doet dus niet veel voor mij. Ik vind het meer een "Kijk wat wij in gedachten hebben, en andere fabrikanten niet" filmpje....

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 10 juli 2013 10:34]

3 Jaar is wel erg overdreven. Ze hebben minimaal nog 7 á 10 jaar voor nodig. Als ze dan ook nog eens medische apparatuur willen maken, dan zijn er allerlei tests die ze allemaal moeten halen.

Ik heb nergens nog gelezen dat Samsung massaproductie voor opvouwbare schermen(oprolbaar waren ze wel begonnen) heeft opgezet of ermee is begonnen. Dus binnen 3 jaar gaat zeker niet lukken, nog afgezien van de globale economische crisis en het feit dat die telefoons absurd duur zullen zijn, zowel in productie,investeringen en onderzoek als in het verkoop ervan.
Met drie jaar heb ik het over de telefoon. Wat is er zo onrealistisch aan drie jaar?
Samsung werkt al 10 jaar aan opvouwbare en oprolbare schermen en heeft 2 jaar geleden al technologie ontwikkeld voor naadloos vouwbare schermen. Toen, op 13 mei 2011 zei men:
De onderzoekers denken dat massaproductie met de ontwikkelde technologie mogelijk is, omdat het elastische verbindingsmateriaal en hoogwaardige amoled-panelen al beschikbaar zijn. Wel zal het nog ongeveer een tot twee jaar duren voordat massaproductie een feit kan zijn
Ok... nu dus. Waarschijnlijk heeft men toen niet het traject ingezet om idd nu al massa productie te kunnen doen... Maar alsnog zou het niet onlogisch zijn als men twee jaar gelden dacht dat het binnen twee jaar *zou kunnen* dat het dan nu, twee jaar later, binnen 3 jaar *zou kunnen*.

Maar wellicht mis ik iets? Wat is er zo moeilijk aan die telefoon dat dat nog heel lang (2030??) zou moeten duren?
3 jaar ?? Ze zijn nog steeds bezig om de nadelen van oled weg te krijgen en overal proberen toe te passen, en dan denk jij dat hun over 3 jaar een opvouwbare telefoon kunnen produceren met een "photonic crystal" scherm ? tuurlijk overdreef ik met 2030 maar het is meer bij wijze van, deze telefoon zal binnenkort niet in de winkels liggen en over 3-5 jaar zullen ze vast wel met een nieuw ontwerp en ander concept op de kop komen en zal deze telefoon niet eens gebouwd worden...

Daarom zie ik de meerwaarde van dit soort hoog gegrepen concepts niet.
Het is een *concept*.

Natuurlijk zal niet precies dit toestel zo in de winkel komen te liggen. Maar het concept, dus opvouwbaar scherm voor én groot scherm én klein toestel heeft zeker potentie en met alle ontwikkelingen die ik de afgelopen jaren heb gezien in scherm technologie denk ik dat het echt wel haalbaar is dat er over drie jaar *een* toestel op de markt komt dat naar dit concept ontwikkeld is.

Concept cars verschijnen ook niet op de markt, maar het gaat om een showcase van nieuwe technologie. De kunst daarbij is om het dicht genoeg bij de realiteit te houden dat het een haalbare kaart is, maar futuristisch genoeg om te inspireren. Een vliegende auto bedenken kan iedereen, maar alleen een concept dat haalbaar lijkt spreekt echt tot de verbeelding.