Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 24.221 •

Microsoft heeft bekendgemaakt dat het Windows 8.1 eind augustus aan oems zal gaan leveren. De update, die onder andere de startknop terugbrengt, is momenteel in een Preview-versie door gebruikers te testen.

De aankondiging van een release eind augustus werd gedaan tijdens de Worldwide Partner Conference door cfo Tami Reller. Microsoft zal eind volgende maand gaan uitleveren aan pc-fabrikanten zodat zij de laatste versie van Windows op hun systemen kunnen plaatsen. Vermoedelijk zal rond die datum de update, die gratis zal zijn, ook beschikbaar komen voor gebruikers van Windows 8, maar Microsoft heeft hierover nog niets losgelaten.

Momenteel is er een Preview beschikbaar van Windows 8.1. Deze wordt niet geleverd in het Nederlands, maar kan wel op Nederlandstalige Windows-versies geïnstalleerd worden. De update moet inspelen op een aantal kritiekpunten van Windows 8. Zo komt de startknop terug in de desktopmodus en er zijn een aantal wijzigingen in de Modern UI-interface doorgevoerd.

Windows 8.1

Reacties (87)

Toch wel een snelle release, mooi! Had eerder verwacht dat het eind oktober zou worden,. Hopelijk fixen verbeteren ze toch nog het een en ander.

[Reactie gewijzigd door Yannickzz op 8 juli 2013 18:16]

Eerder dan gedacht dus... Mooi, voor Windows 8 gebruikers :) En wederom wordt er explicitiet bij gezegd dat dit een gratis update is, maar sinds welke Windows versie kosten Service Packs geld? :+
Het blijft een 'helaas' dat de Metro-interface niet in zijn geheel uit te schakelen is en er geen normaal overzichtelijk Start-menu terug komt. Als je nu op de startknop drukt krijg je een explosie van icoontjes en namen in beeld, als je de Metro-interface dus een soort van verborgen maakt.

Ik blijf zo lang mogelijk Windows 7 gebruiker, tot de updates een keer ophouden en de harware-ondersteuning beter wordt voor W8 dan voor W7.
Aan de 'plus side' werkt 8.1 beter dan 8.0, mocht je toch Windows 8 moeten gebruiken. Enigszins een verademing dat die Metro omgeving niet iedere keer je beeld binnen suist :)

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 8 juli 2013 18:16]

Dit is wel wat meer dan een servicepack. Er worden heel veel features toegevoegd. Daarnaast heet het 8.1 dus kunnen mensen denken dat het een nieuwe versie is van weer 60Ą.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 8 juli 2013 18:21]

Update is gratis voor Windows 8 gebruikers.
Staat nota bene nog in de tekst:
"Vermoedelijk zal rond die datum de update, die gratis zal zijn, ook beschikbaar komen voor gebruikers van Windows 8, maar Microsoft heeft hierover nog niets losgelaten."

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 8 juli 2013 19:48]

Maar niet alle consumenten zitten op Tweakers te kijken hoeveel ze moeten betalen voor de volgende Windows release. ;) en daar doelt WoutervOorschot op.
Wat is het probleem met hardware-ondersteuning voor Windows 8 dan? Windows 8 vreet gewoon dezelfde drivers als Windows 7.
Ook nooit problemen mee gehad. In het begin wel steeds bluescreens maar die gingen na een paar updates toch mooi over.
Misschien nog een nota,

Als je tˇch een exotische driver (niet ondertekend) wilt installeren, is dit wel geblokkeerd in w8 uit veiligheidsoverweging, maar kan erg frustrerend zijn.

Dit kan je terug aanzetten in het pre-boot menu (install unsigned drivers o.i.d.) dan krijg je terug dat rode 'weet je het zeker' venstertje om een driver te installeren.

Beetje dom van MS om dit zo te verstoppen, en Řberhaupt te blokkeren in the first place...
Maarja, Gebruikers beschermen tegen zichzelf heet dat dan :)
tja.. want voor je het weet zet iemand die functie gewoon aan en crashed na installatie van de driver Windows...
Dan krijgt Windows echter wel de schuld en niet degene die de verkeerde buggy driver installeert.

Moet zeggen dat je de non-signed drivers eigenlijk alleen nog bij zeer exotische hardware hebt. Heb de functie zelf nog nooit aan hoeven zetten
Wat ik nog veel vervelender vind, is dat "weet u het zeker" standaard uitstaat bij het verwijderen van files.
Valt wel mee hoor, moderne computers hebben al gecertificeerde drivers.
Het zijn meer de tweakers die met oude drivers spelen en die weten meestal wel hoe ze het ge´nstalleerd krijgen.
Mjah, niet helemaal. Mijn Creative XiFi Gold word niet herkent.
Dat ligt aan die X-Fi's. Ik heb zelf ook een X-Fi Titanium Fatal1ty Pro, die in een PC niet herkend wordt. Ook in Windows 7 niet (gaat in het BIOS al fout): https://www.google.nl/sea...p;ei=mq3bUYK3NY3aOJSzgZAK

Normaal gesproken geven alle PCI/PCI-e devices gewoon een blokje configuratie-info af, met vendor ID en subsystem ID enzo. Dat doet die X-Fi om de een of andere reden niet goed in alle PCs. Daar kan Windows dan weinig aan doen. Als die kaart zich niet kenbaar maakt aan het systeem, vallen er geen drivers te installeren.

Niet te gauw Windows overal de schuld van geven.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 9 juli 2013 08:30]

Eerder dan gedacht dus... Mooi, voor Windows 8 gebruikers :) En wederom wordt er explicitiet bij gezegd dat dit een gratis update is, maar sinds welke Windows versie kosten Service Packs geld? :+
|:(

Het is dan ook geen Service Pack, trouwens, sinds welke Windows versie hebben .x releases GEEN geld gekost? Windows 2.1? Windows 3.1? Windows 3.11? Dit is de eerste keer dat zo'n release gratis is.
Het is een Feature Pack, geen Service Pack. SP's bestaan niet meer.
Je hebt nu nog hotfixes, Hotfix Rollup Packs en Feature Packs.
De 1ste is losse hotfix, de 2de zijn packs voor snelle installatie (de oude service packs) en de Feature Packs zijn min of meer nieuw en bevatten naast updates ook nieuwe features
Ik weet dat het wat vreemd klinkt, zeker als we zo van 8 naar 8.1 gaan, maar dit is geen .x release.

Windows gebruikt nogal vaak een naam in plaats van de softwareversie. Start maar eens je command line en type het commando "winver". In het resultaat staat de versie van windows.

Windows 2000 = versie 5.0
Windows XP = versie 5.1
Windows Vista = versie 6.0
Windows 7 = versie 6.1
Windows 8 = versie 6.2
Windows 8.1 = versie 6.2

8.1 klinkt wel beter dan 8. Het is allemaal marketing denk ik. Vertellen dat het nog steeds vista is onder de moterkap zou minder scoren.
Ik heb het al vaker gepost, maar de Windows kernel versie heeft geen fluit te maken met de Windows versie.
Windows 8.1 is Windows NT 6.3
Ik ga Windows 8 weer eens installeren dan!
Nice! Helaas kwam de voorspelling van sommige Tweakers (release op 08/01 (Amerikaanse notatie voor 1 augustus)) niet uit.

Draai de Preview al sinds 26 juni, moet zeggen dat het weer een mooie stap verder is...al zitten er in de Preview nog wel een aantal eigenaardigheden...
Nu maak je me nieuwsgierig, wat voor eigenaardigheden?
Zoals? Ben blij dat sommige personen nog informatie toevoegen, maar dit is een beetje summier ;-)
Ik loop met mijn tablet aan dat als ik hem in slaapstand zet met het toestenbord of via de software, dan werkt alles perfect. Maar als ik hem toe klap (als hij in zijn toetsenbord dock zit), gaat hij ook in slaapstand, maar komt hij er niet meer uit. Ook crashen tabbladen in IE zo af en toe eens, maar die zijn weer makkelijk terug te halen met "Laatste gesloten tabblad terug openen", maar ja, het zou niet mogen gebeuren.
Ook crashen tabbladen in IE zo af en toe eens, maar die zijn weer makkelijk terug te halen met "Laatste gesloten tabblad terug openen", maar ja, het zou niet mogen gebeuren.
Natuurlijk mag het gebeuren want het is een beta.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 9 juli 2013 03:11]

als je ze doorgeeft worden ze misschien nog voor de 31ste aangepakt.
Hier o.a. een vervelende lockscreen bug tegengekomen.
Ik heb soms het idee dat 8.1 -freezed- bij het browsen in mappen met veel bestanden. Maar het algemene gevoel is zeer goed, mijn pc start in nog geen 5 seconden op met 8.1. Ik ben inmiddels ook al vertrouwd met de indeling.
Ik heb dat al in 8.0 met wanneer er veel .exe bestanden zijn (installatie bestanden voor van alles en nog wat) en de map in Tiled/Tegels view staat.

Blijkbaar moet windows dan elke .exe bestand eventjes scannen (elke keer ook nog, terwijl je heen en weer scrolt) voordat het goed weergegeven wordt.
Ik merk eigenlijk weinig verschil op Windows 8.1. Ik gebruikte al ClassicShell en deze gebruik ik nog steeds op 8.1, dus de nieuwe startbutton zit er voor mij niet in. Ook doe ik vrij weinig in het Start Screen en gebruik ik Windows 8 apps niet, dus naar mijn weet is er voor mij dan vrij weinig toegevoegde waarde. Ik heb de nieuwe HiDPI modus geprobeerd op mijn Retina Macbook Pro maar dit ziet er echt niet uit. Alsof alle letters dikgedrukt en uit de kluiten gewassen zijn.

Oh, en natuurlijk het visje bij het opstarten. Dat is dan wel weer leuk.
De betta vis is maar tijdelijk en word bij iedere beta versie van Windows gebruikt sinds Windows 7 (Windows 7 beta, Windows 8 Consumer Preview en Windows 8.1 Preview hadden ze allemaal).
Ja hehe, als je met Classicshell 99% van de essentie van Windows 8 verstopt, merk je er inderdaad niet veel van.
Zojuist online de 8.1 presentatie gezien op de WPC, en ziet er indrukwekkend uit.
Ook als is wat mij betreft 8 prima bruikbaar en inzetbaar, 8.1 lijkt alles wat 8 wellicht had moeten zijn.
(De partner conference is overigens nog live te volgen, voor de liefhebbers.)
Ik vind dat er nog zat valt toe te voegen aan 8.1 of een daaropvolgende update.

Bijvoorbeeld de borders van windows op de desktop zien er gewoon slecht uit en als iets wat in 5 minuten door iemand inelkaar is geflanst. Office 2013 heeft veel betere window-stijling wat mij betreft. De verouderde W7 icoontjes mogen ze ook wel eens vervangen. Office 2013 heeft veel mooiere icoontjes die bij de rest van het OS passen en dat kan niet worden gezegd over de iconen uit W7.

Het is ook jammer dat de charms niet op het start-menu kunnen worden geplaats, dat zou namelijk een hoop frustratie voor desktopgebruikers schelen.

In windows 8.1 kun je charms vanaf rechter bovenhoek uitschakelen maar van de rechteronderhoek zal de charmsbar altijd verschijnen. Dit is irritant als je "show desktop" feature wil gebruiken.

Wat mij ook verbaast is dat er nog geen widgets op het start-menu te vinden zijn. een calculator of klok widget zouden een aanwinst zijn
Wat mij ook verbaast is dat er nog geen widgets op het start-menu te vinden zijn. een calculator of klok widget zouden een aanwinst zijn
Ik denk dat het hiermee te maken heeft: http://technet.microsoft.com/en-us/security/advisory/2719662
http://www.engadget.com/2...gets-after-security-hole/
Vulnerabilities in Gadgets Could Allow Remote Code Execution
Wat betreft de widgets: Ik had eerlijk gezegd al het idee dat dit zo zou zijn bij windows 8. Want dat zouden wat mij betreft pas live tiles zijn, dit zijn eerder preview tiles (ook handig, daar niet van).
Bijvoorbeeld de borders van windows op de desktop zien er gewoon slecht uit en als iets wat in 5 minuten door iemand inelkaar is geflanst. Office 2013 heeft veel betere window-stijling wat mij betreft. De verouderde W7 icoontjes mogen ze ook wel eens vervangen. Office 2013 heeft veel mooiere icoontjes die bij de rest van het OS passen en dat kan niet worden gezegd over de iconen uit W7.
Je kan de border toch smaller maken? Voor de rest ben ik het met je eens dat Office 2013 een betere look heeft en dat de Windows Vista icoontjes ook op pensioen mogen worden gestuurd.
Het is ook jammer dat de charms niet op het start-menu kunnen worden geplaats, dat zou namelijk een hoop frustratie voor desktopgebruikers schelen.
Met andere woorden, zoals het in de Windows Developer Preview was. Was inderdaad ook niet mis, maar ik stoor me helemaal niet aan de huidige situatue.
In windows 8.1 kun je charms vanaf rechter bovenhoek uitschakelen maar van de rechteronderhoek zal de charmsbar altijd verschijnen. Dit is irritant als je "show desktop" feature wil gebruiken.
De Charms worden toch pas actief als je je muis omhoog beweegt?
Wat mij ook verbaast is dat er nog geen widgets op het start-menu te vinden zijn. een calculator of klok widget zouden een aanwinst zijn
Hier zie ik eerlijk gezegd geen brood in, voor de klok heb je dan natuurlijk wel weer gewoon wat apps.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 9 juli 2013 08:37]

De preview versie draait als een zonnetje op mijn surface RT. Het voelt ook wat sneller aan ,en de 50% snap is toch wel een pijnpunt die ik ervaar met Windows 8 en tevens zijn eindelijk Skype en skydrive volledig ge´ntrigeerd in het OS. Gelukkig luistert Microsoft naar de kritiek die ze van hun gebruikers horen. Net als uiteindelijk het gratis toevoegen van outlook 2013 naar de RT gebruikers.

Had het wel fijn gevonden als de start knop in een setting niet zichtbaar gemaakt kan worden. Fijn dat er zoveel mensen er om moesten mierenneuken, maar ik ben er niet echt gecharmeerd van. Was net blij dat je bij windows 8 hem kan zien door met je muis links onderin te staan of gewoon gebruik te maken van de touch startknop van de tablet zelf.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juli 2013 01:08]

Had het wel fijn gevonden als de start knop in een setting niet zichtbaar gemaakt kan worden.

Ik geloof er nog steeds in dat windows die functie wel in gaat zetten, het was immers het idee om de startknop weg te laten, dus grote kans dat dat in de uiteindelijke versie van eind augustus wel zit :)
Komt op die datum ook Server 2012R2 uit?
Tot nu toe ben ik redelijk content met 8.1, zowel op de pc als de Surface Pro.