Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Vier jaar na de eerste aankondiging op de E3 heeft Nintendo de stekker uit zijn Wii Vitality Sensor-project getrokken. Het Wii-accessoire zou al in 2010 op de markt verschijnen, maar na uitstel komt nu ook afstel.

Tijdens de E3 in 2009 demonstreerde Nintendo-topman Satoru Iwata de Wii Vitality Sensor al: de sensor wordt om een vingertop geschoven en zou onder meer emoties moeten kunnen afleiden uit de bloedstroom in de vinger. Naarmate een speler een hogere hartslag krijgt, zou het apparaatje dat dankzij optische sensors kunnen meten. Dat zou een extra dimensie aan het spelen van games moeten geven: de mate van nervositeit bij horrorgames of de mate van ontspanning tijdens andere games zou gebruikt kunnen worden bij de games.

Wii Vitality SensorNintendo heeft de sensor inmiddels op grote schaal binnen het eigen bedrijf getest, en kwam tot de conclusie dat de Vitality Sensor niet betrouwbaar genoeg werkt om als commercieel product geïntroduceerd te worden. Het apparaat zou bij slechts negen van de tien proefpersonen werken, en dat vindt Iwata niet genoeg, zo gaf hij recent aan tijdens een vraaggesprek met aandeelhouders. Bovendien bleek de sensor toch minder breed inzetbaar dan aanvankelijk gedacht werd.

Helemaal van de baan is de Vitality Sensor overigens niet: mocht de sensor dankzij verbeterde techniek in de toekomst voor 999 van 1000 personen correct werken, dan zou Iwata alsnog een soortgelijk product overwegen.

Reacties (27)

Reactiefilter:-127026+112+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
"Tijdens de E3 in 2009 demonstreerde Nintendo-topman Satoru Iwata de Wii Vitality Sensor al: de sensor wordt om een vingertop geschoven en zou onder meer emoties moeten kunnen afleiden uit de bloedstroom in de vinger. Naarmate een speler een hogere hartslag krijgt, zou het apparaatje dat dankzij optische sensors kunnen meten. Dat zou een extra dimensie aan het spelen van games moeten geven: de mate van nervositeit bij horrorgames of de mate van ontspanning tijdens andere games zou gebruikt kunnen worden bij de games."

Dat zou een prachtige ontwikkeling zijn. Nog mooier zou het dan zijn als Nintendo Wii-spelletjes zich dan zullen aanpassen aan jouw emoties. Als dat apparaatje detecteert dat je ontzettend bang bent tijdens het spelen van een eng spelletje, wordt het spelletje nog enger! Als dat apparaatje detecteert dat je erg geÔrriteerd raakt tijdens het spelen van een bepaald spelletje omdat het steeds niet lukt, krijg je elke keer als het niet gelukt is te horen "Hahahaha, het is je weer niet gelukt. Ik wist dat je het niet kon!". Als je geÔrriteerd bent en het spelletje de hele tijd opnieuw wilt spelen zodat het die keer wel lukt, word je erg ongeduldig. Om de frustratie te vergroten, moet dan ook de wachttijd worden vergroot. Als het spelletje er normaal gesproken 3 seconden over doet om het spelletje opnieuw te spelen, moet dat kunstmatig meer worden gemaakt. Dan moet een gefrustreerd persoon niet 3 seconden, maar 9 seconden wachten. Als de gebruiker ontspannen is, hoeft er niks gedaan te worden. Hij geniet van het spel, en daar gaat het om!

"Nintendo heeft de sensor inmiddels op grote schaal binnen het eigen bedrijf getest, en kwam tot de conclusie dat de Vitality Sensor niet betrouwbaar genoeg werkt om als commercieel product geÔntroduceerd te worden."

Dat vind ik nou jammer. Ik zou zo'n "Vitatlity Sensor" zeker kopen voor mijn Nintendo Wii. Het zou mijn spelletjeservaring enorm kunnen verbeteren.

"Het apparaat zou bij slechts negen van de tien proefpersonen werken, en dat vindt Iwata niet genoeg, zo gaf hij recent aan tijdens een vraaggesprek met aandeelhouders."

Voor mij is dat genoeg. In veruit de meeste gevallen werkt dat apparaatje goed, dus geef mij er maar ťťn. :P
wedden dat het voor jou ook niet goed genoeg is als jij net die ene uit tien bent :P
dan koop jij hem voor niks..
Als dat apparaatje bij mij niet goed zou werken, werkt het misschien wel goed bij mijn moeder en kleinere zusje, die ook regelmatig op de Nintendo Wii spelen. De kans dat die "Vitatlity Sensor" op geen van ons goed zou werken, is dan 0,1%. Dat is dus ťťn op duizend. De kans dat die "Vitatlity Sensor" een miskoop is, is dus erg klein.
Dat ding op de foto is niet meer dan een saturatiemeter. Die meten enkel de hartslag en het zuurstofgehalte in het bloed. Het eerste verhoogt bij 'emotie', maar ook bij fysieke inspanning zoals gamen met de wii. Het 2de is op geen enkele manier gelinkt aan emotie.
Daarbij meten die dingen alleen als er niet bewogen wordt, wat nogal moeilijk is tijdens het wii-en.
Als men dit even had gevraagd aan de eerste de beste verpleger had men een massa geld kunnen uitsparen...

[Reactie gewijzigd door vampke op 6 juli 2013 14:44]

Het is wel op te lossen, dan moet je gewoon arterieel (SaO2) gaan meten ipv met een pulse oxymeter zoals op het plaatje (SpO2), maar of dat een succes zal worden is maar de vraag natuurlijk :)

Dat met een pulse oxymeter meten meer onbetrouwbaar is komt niet alleen door bewegingen, maar ook andere factoren zoals huidskleur (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1741533). Meten wordt in klinische omgeving ook wel tijdens therapie e.d. gedaan dus op zich is het niet zo'n apart idee omdat aan de Wii te koppelen. Er is alleen misschien wel kans dat de regels rond zo'n apparaat strenger worden omdat het eigenlijk gewoon medische apparatuur aan het worden is.
Zoals je al opmerkt hebben huidskleur, nagellak en beweging allemaal een effect op de meting die dat apparaatje doet, op ambulances en zelfs in ziekenhuizen moet je daarom altijd goed checken of de sensor goed verbonden is en het geheel van zijn metingen er betrouwbaar uitziet voordat je een individueel nummer accepteert.

(Op zich genereert een pluse-ox een "pleth" graph als die er niet "normaal" uitziet en de patient heeft wel gewoon een hartslag dan zit de sensor in veel gevallen of niet meer goed of is er een ander probleem waardoor hij de patient niet goed leest)

Ik kan me goed voorstellen dat tijdens get gamen een accurate lezing krijgen vrij lastig is als de speler aan het bewegen is, maar als ze bijvoorbeeld sensors zouden gebruiken zoals bij baby's dan zou het begwegings probleem zijn opgelost maar die sensors zijn weer weg werp variant dus dat zou waarschijnlijk te duur zijn voor de meeste spelers om het leuk te maken...
Ik vind dat wel beetje overdreven, snap dat je als bedrijf een goed product wilt neerzetten. maar als het op 9 van de 10 personen wel werkt is dat meer dan elk ander emotie sensor product dat ik ooit gezien heb.

Ik zie alleen het nu niet heel erg er van in. Denk dat dat zwaarder heeft geteld dan de test resultaten :)
als je product bij 10% van de klanten niet werkt, dan snap ik hem volledig dat hij het niet wil introduceren
Inderdaad, als er laten we zeggen 10 miljoen mensen het product kopen en het bij 1 miljoen een slechte ervaring oplevert dan stromen de forums snel vol met geklaag. vergeet niet dat veel mensen eerder de neiging hebben om negatieve ervaringen te delen en dit ook vaker en sterker doen dan dat mensen hun positieve ervaringen delen, daaruit krijg je hooguit een niksbetekenende like op facebook...
Als Nintendo zelf geen plannen had om een game uit te brengen die er gebruik van maakte en andere developers tot nu toe ook geen interesse toonde... loont het ook niet om echt in productie te gaan lijkt me. Zeker als er geen meerwaarde of nut voor gevonden kan worden in een game.
Voor die 10% zal het resulteren in een negatieve spelervaring en negatieve ervaringen zal Nintendo zeer begrijpelijk willen vermijden.

Ik heb ook mijn twijfels of men het ooit op 99,9% van de mensen werkend zal kunnen krijgen. De interindividuele verschillen in fysiologie van mensen die er nu eenmaal zijn zouden dat wel eens geen realistisch haalbare kaart kunnen maken.

Maar men kan het altijd proberen natuurlijk. ;) Het zal nu wel van "planned for release" naar "in development" status zijn teruggebracht of zoiets.
Het zou leuk zijn als Nintendo besluit om apparatuur en de api beschikbaar te maken in de vorm van een open-source programma of iets in die richting. Zo kan er misschien toch nog wat uit de ontwikkeling gehaald worden, want een 999/1000 succes rate lijkt me toch wel redelijk onwaarschijnlijk als het om vitality van allemaal individuen gaat..
Wel idioot dat Nintendo zo'n simpel meetapparaat niet werkend krijgt. Aan het apparaat te zien werkt deze via uv licht wat door de vingertop heen gaat. Je zou eventueel ook met een piezo-element zelf de hartslag kunnen meten.
Ze zeggen ook niet dat het niet werkt, maar dat ze niet goed kunnen afleiden of het om spanning gaat of dat mensen gewoon aan het bewegen zijn (voor sommige mensen is wiien echt topsport). Ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is om dat onderscheid te kunnen maken.
Ja, daar heb je natuurlijk wel een punt. Misschien als ze de combinatie met huidgeleiding zouden toepassen dat je resultaten betrouwbaarder worden, maar een dergelijk apparaat moet aan strengere eisen voldoen aangezien je dan een spanning door de huid zal moeten laten lopen.
Stress/spanning zorgt ervoor dat je gaat transpireren, waardoor de weerstand van je huid verandert.
Het zal wel lastig blijven om stress van inspanning te onderscheiden zeker als een dolle met de controller aan de slag gaat/moet gaan.
Maar ook dit is bij ieder persoon anders, transpiratie kan bijvoorbeeld ook door omgeving komen, hoge temparatuur, stres etc.
Als 1 op de 10 klanten van Nintendo zeggen 't werkt niet' gaat de naam natuurlijk wel heel snel naar de maan.
Soortgelijke meetapparaten worden in de zorg ook gebruikt voor het meten van de bloedsaturatie/pols. Ook daar werken ze niet altijd omdat sommige (oudere) mensen slechte bloeddoorstroming in de vingertoppen hebben. Probleem zit dus niet in de techniek maar in de fysiologie van de mens. Je krijgt dit nooit werkend in 100% van de gevallen.
ach het is leuk als weer eens wat nieuws geprobeerd wordt. Overigens zou ik dan wel zeggen dat ik liever iets om mijn pols heb dan mijn hele hand onbruikbaar te maken voor gamen.
Misschien voor zo'n wii u fit pakket ofzo, je weet maar nooit!
Zo'n ding om je vinger is ook te 'omslachtig'. Waarom doen ze niet een bandje om je pols?
De afbeelding toont een prototype. In de praktijk zou het vast iets in de vorm van een handschoen zijn geworden. Zo slim is Nintendo echt wel.

Ik vind het in ieder geval mooi dat Nintendo nieuwe dingen wil proberen. En soms moet je dan helaas tot de conclusie komen dat iets toch niet zo goed werkt als vooraf gedacht. Nintendo heeft tenminste de guts om dat toe te geven. :)
De afbeelding toont een prototype. In de praktijk zou het vast iets in de vorm van een handschoen zijn geworden. Zo slim is Nintendo echt wel.
Het laatste wat Nintendo zou doen is een handschoen gebruiken. Iedereen hield van de Power Glove, juist omdat het zo slecht was. Een soortgelijk product uitbrengen zou waarschijnlijk ontvangen worden als grap. ;) Een polsbandje zou wel kunnen werken omdat het wat eleganter is. Maak het meteen een polsbandje die de Wiimote vastmaakt aan de pols.
Ik vind het in ieder geval mooi dat Nintendo nieuwe dingen wil proberen. En soms moet je dan helaas tot de conclusie komen dat iets toch niet zo goed werkt als vooraf gedacht. Nintendo heeft tenminste de guts om dat toe te geven. :)
Ze hebben in ieder geval een QA proces dat goed loopt. En zo hoort het. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 juli 2013 19:12]

Ik had het erg knap gevonden. Ik kom regelmatig in aanraking met de grotere merken op dit gebied, en beweging is funest. Het komt zelfs al erg nauwkeurig bij het plaatsen van deze dingen, en de meting gaat 1 op de 2 a 3 keer mis...

Tevens moet alles super schoon zijn...

Niet praktisch in de bank zou ik zo denken.
Heb je het dan over medische toepassingen? Ik neem aan dat je die niet kunt vergelijken met een speelgoedje op een console die family en kinderen als hoofd doelgroep heeft. Je hebt in dit geval maar een beperkte mate van nauwkeurigheid nodig
Een console die op je gevoel inspeelt. Goed voor de gameplay maar voor je hartslag ? xD

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True