Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 84, views: 22.802 •

Op de testserver van World of Warcraft is een voorwerp verschenen dat spelers kunnen aanschaffen via een 'In Game Store' en een communitymanager van de studio heeft inmiddels toegegeven dat Blizzard microtransacties overweegt.

Spelers ontdekten op de Public Test Realm van World of Warcraft een voorwerp dat 'Enduring Elixir of Wisdom' gedoopt is. Het voorwerp lijkt te koop aangeboden te worden in een 'In Game Store'. Een woordvoerder van Blizzard heeft via het forum van de studio inmiddels duidelijk gemaakt dat het voorwerp deel uitmaakt van een test. "We verkennen momenteel de optie om spelers uit bepaalde regio's de mogelijkheid te geven om voorwerpen binnen de game aan te schaffen. Als gevolg van dat proces zullen er voorwerpen verschijnen op de testserver die daarmee verband houden. We maken hier meer over bekend als de optie verder in ontwikkeling is."

Het Enduring Elixir of Wisdom geeft de speler een '100% XP Buff', wat wil zeggen dat de speler sneller ervaringspunten verkrijgt. Tot nu toe kunnen spelers alleen buiten het spel om virtuele voorwerpen kopen. Dat zijn toe echter geen voorwerpen die invloed hebben op het verloop van het spel, zoals het Elixer dat op de PTR is verschenen. Microtransacties worden veel gebruikt bij mmog's die gratis speelbaar zijn. World of Warcraft is dat niet. Spelers betalen 13 euro per maand om te mogen spelen.

Video vanwege 8 jaar World of Warcraft

Reacties (84)

Waarschijnlijk gaat het hier om iets voor de aziatische markt daar werkt blizzard al met een heel ander model zoals het kopen van speeltijd voor slechts enkele uren.

Ik baseer me hier vooral op het feit dat ze bij de laaste kwartaal cijfers vooral zagen dat de aziatische markt aan het inkrimpen is. Dit door de erg harde concurrentie op deze markt en de manier waarom men met mmo games omgaat.
In azie spelen ze een mmo net zolang ze hun onderbroek dragen. Ze willen dan ook geen maandelijkse bedrag betalen voor een spel dat ze 1 avond per week spelen voor enkele uren. Interview met finse WoW hardcore speelster die een jaar in zuid korea verbleef hier te vinden: http://manaflask.com/en/a...-korean-raiding-community

[Reactie gewijzigd door Grompie op 5 juli 2013 14:16]

Oké, dus je betaalt eerst pér deel van WoW, vervolgens pér maand en nu ook nog eens pér microtransactie (wat in feite gewoon "cheats" zijn) ?

Ze denken bij Blizzard zeker dat ik een geldboompje in de tuin heb staan...
Welcome to the future!

Je ziet het steeds vaker, overigens waren er all microtransacties in WoW maar het toevoegen van xp boosts is toch een grote stap verder. Ik hoop voor de spelers die het spel spelen dat ze er niet mee door zullen gaan of ten minste het spel niet meer een abonoment te verplichten maar gewoon pay to own te maken met micro transacties maar ik vrees voor de spelers dat dat niet gaat gebeuren.
Ik vind het vreemd om te denken dat blizzard ineens schadelijke microtransacties zou gaan overwegen, dat wordt ook nergens aangeven en ze zouden ze zich daarmee in hun eigen voet schieten.

Zaken zoals dit hebben geen invloed op spelers die het niet gebruiken en blizzard weet zeer goed dat als ze ooit die weg zouden gaan het spel redelijk wat subs zal verliezen.

Ik vind het zelf een goed idee, ik zou iets dergelijks wel aanschaffen (aangezien ik alle levelling content nu wel meerdere keren gezien heb)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 5 juli 2013 18:16]

Meh dat XP gedoe maakt niks uit imo.
Elixir of Ancient Knowledge
Item Level 1
Binds to Battle.net account
Use: Increases experience gain by 300% for 1 hour. Does not work for players above level 84.
"A faint whispering can be heard from the bottle."
Max Stack: 20
Dropped by: Krol the Blade
Drop Chance: 9.26%

niets nieuws dus , de betere versie kan je gewoon gratis farmen ^^
ga me pas zorgen maken als je gear kan kopen.

[Reactie gewijzigd door dontcare op 5 juli 2013 20:42]

Mwah, het is dus wel direct een pay2win item. Als het nou alleen om vanity items gaat is het één ding, maar een XP boost kunnen kopen is gewoon een voordeel.
Welcome to the future!

Je ziet het steeds vaker,
Klopt, het wordt steeds vaker geprobeerd, maar of het goed afloopt is een ander verhaal. Mensen pikken het niet dat je drie keer betaalt voor een spel. Blizzard/WoW is de enige die er misschien nog mee weg kan komen, maar voor de rest zie je games aan de lopende band te gronde gaan als ze zoiets flikken. Ik denk dat dit een laatste cash-grab is om zoveel mogelijk geld uit de overgebleven spelers te persen voordat Blizzard definitief ophoudt met WoW (wat denk ik niet lang meer duurt, want door deze move zal een hele sloot mensen die eigenlijk al wilden stoppen, genoeg krijgen van het spel en er definitief mee kappen).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 7 juli 2013 11:20]

Nee, je begrijpt Grompies reactie verkeerd. De Aziatische markt steekt heel anders in elkaar dan de westerse markt. De microstransacties worden waarschijnlijk daar overwogen omdat mensen daar vanuit bijvoorbeeld een game cafe werken.

Zoals hier ook te lezen is dit voorwerp enkel voor "certain regions". Ik vermoed dat het op de westerse markt of voor in-game gold wordt verkocht of pas wanneer WoW in de toekomst een F2P game wordt. Blizzard heeft altijd gezegd dat ze niet willen dat je naast de monthly fee nog een bedrag moet betalen om een voordeel te behalen. (kosmetische upgrades daarbij buiten gelaten).
Ik denk dat ze zich opmaken voor een F2P model, al dan niet naast een betaald model.

Ze verliezen namelijk veel spelers, en het geld moet toch binnen blijven komen.

En veel F2P spellen gebruiken die tactiek met XP boosters, dus zo raar is die keuze niet.
Als het aantal spelers blijft terug lopen, dan zal dit toch de enige weg zijn voor Blizzard.

Wat statistieken om dit vermoeden te ondersteunen:

Piek: 2010, 12 miljoen spelers.
Q2 2012: 9.1 miljoen
Q3 2012: 10 miljoen (nieuwe expansion)
Q4 2012: 9.6 miljoen
Q1 2013: 8.4 miljoen

Dus zelfs de nieuwe expansion heeft niet veel gedaan voor het aantal spelers, en er komt niet snel nog een nieuwe. Op 3 maanden tijd zijn ze 1.4 miljoen betalende klanten kwijt geraakt.
Ze hebben ook bekend gemaakt dat hun laatste 1.4 miljoen spelers die ze kwijt geraakt zijn vooral in de aziatische landen is waar de concurrentie erg groot is op mmo gebied en zowat iedere mmo f2p is. De speelwijze in deze landen is dan ook heel anders dan in de westerse wereld. In azie spelen ze een mmo net zolang ze hun onderbroek dragen. Ze willen dan ook geen maandelijkse bedrag betalen voor een spel dat ze 1 avond per week spelen voor enkele uren. Interview met finse WoW hardcore speelster die een jaar in zuid korea verbleef hier vinden: http://manaflask.com/en/a...-korean-raiding-community
Ik geloof direct dat ze daar een hoop spelers zijn kwijtgeraakt, echter is het verlies van spelers al jaren een trend. Blizzard kan wel mooi doen dat ze de 'beste' MMO hebben enz, maar mensen gaan massaal over op de F2P modellen.

Er zijn natuurlijk zat spelers die geen moeite hebben om te betalen, maar wat maakt een MMO leuk? De mensen met wie je het speelt. Als er dan een paar stoppen met WoW omdat ze het wel zonde van hun geld vinden en ze gaan dan over naar een gratis MMO, zullen ook veel mensen overgaan, die het niet erg vinden om te betalen, en die zullen gewoon voor extra content in die nieuwe MMO betalen.

Persoonlijk was in na ruim een jaar WoW spelen gestopt, niet omdat ik niet meer wilde spelen, maar dat het me niet voldoende trok voor het maandelijkse bedrag, zou het spel gratis zijn dan zou ik het nog wel blijven spelen, nu wissel ik tussen 2 gratis MMO's en kan ik rustig 2 weken niet online komen zonder dat het me iets kost.
Er zijn heel veel spelers die niets van f2play moeten hebben, vaak omdat dat bijna zonder uitzondering uitmond in of pay2win, of als dat niet het geval is de hoeveelheid content achterblijft.
Wow is ook gewoon een goede MMO als je het vergelijkt met wat er op de markt is, zeker kwa content dus zolang er wat dat betreft niet veel concurrentie is zullen ze nog wel even door kunnen zonder f2play te gaan (want dat jaagt ook heel wat mensen weg).
Dus zelfs de nieuwe expansion heeft niet veel gedaan voor het aantal spelers, en er komt niet snel nog een nieuwe.
O rly? Ik noem 10 miljoen spelers niet bepaald weinig hoor... ook al is het aantal afgenomen, leidt WoW met die 8,4 miljoen nog steeds de MMO markt. En de nieuwe expansion wordt tijdens de Blizzcon aangekondigd, voor het eind van volgend jaar is die uit. Er blijven expansions komen zolang er mensen WoW spelen en het zich loont om ze uit te brengen. Daarbij blijft WoW erg winst gevend, het eind is nog lang niet in zicht.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 5 juli 2013 22:43]

Oké, dus je betaalt eerst pér deel van WoW, vervolgens pér maand en nu ook nog eens pér microtransactie (wat in feite gewoon "cheats" zijn) ?

Ze denken bij Blizzard zeker dat ik een geldboompje in de tuin heb staan...
Ach ja, met dat elixir kun je sneller levelen en ben je dus ook sneller klaar en kun je je abonnement opzeggen. Het verdient zich dus wel terug!
Je bent niet verplicht die dingen te kopen he ..
en daarbij ben je ook niet verplicht WoW te spelen .. Dus niet miepen ;)
Omdat WoW gelukkig nog niet duur genoeg is om te spelen....
Normaal zou ik nooit zeuren om de prijs van een product. Wil je het niet, dan koop je het niet. Simpel.

Maar hier heb je gelijk.

13 Euro per maand was een mooie prijs. Daar kreeg je een heel spel voor. Dat je een maand mocht spelen. Inclusief alles. Hoewel je wel voor sommige dingen je best moest doen. (Raid gear, mounts en pets verzamelen, etc). Er waren maar een paar dingetjes die je niet kon krijgen. Pets en mounts die werden weggegeven op meetings. TCG mounts was ik het al niet mee eens, maar ja, die waren echt zeldzaam. En high-end raiding gear was misschien niet beschikbaar in de praktijk, maar als je je best deed, kon je zelfs dat halen door gewoon te spelen.

Toen kwamen de pets in de store.
"Maakt niet uit, is geen pay-to-win".
Dat ligt er aan. Wat is je doel in WoW ? Als je minder om gear geeft, maar meer om het verzamelen van pets en mounts, dan is het heel erg balen als je pets mist, enkel en alleen omdat je geen 10 euro wilt betalen.
Toen kwam het "sparky horse". 18 Euro voor een lelijk paardje.
Ik wist toen dat het afgelopen was. Einde uit.

Of ik betaal 13 euro per maand, en dan is alles bereikbaar (enkel) via het spel zelf.
Of ik betaal voor microtransacties, maar dan geen maandelijkse kosten.
Niet beide.
Stelletje geldwolven.

Het begin van het einde was Augustus 2009, toen Tigole (lead pve designer) naar het nieuwe Titan-project ging. Trial of the Crusader werd geintroduceerd. Geen impliciete heroic mode raids meer, maar expliciet. 4x Dezelfde raid doen in de week per char. Tier-9 die je met emblems kon kopen. Heroic 5-man werd makkelijker. Noem maar op. Sindsdien is het nooit meer echt wat geweest met WoW. Erg jammer. Vanilla en TBC waren geweldig.
Vanilla en TBC waren geweldig.
Door de roze bril van je geheugen misschien :P
Door de roze bril van je geheugen misschien
Heb een hekel aan dit soort reacties, omdat het impliceert dat alles nu altijd maar beter is. En een hoop zaken in TBC (niet per definitie Vanilla) waren wel zeker beter aangepakt, tenminste met het oog op de "hardcore" spelers. Echter, het is overduidelijk dat vanaf het einde van de TBC uitbreiding en met de introductie van WotLK het spel langzamerhand steeds toegankelijker is gemaakt voor "casuals", in de hoop een groter martkaandeel te krijgen. Er zijn zat zogenaamde "blue" posts te vinden op de WoW forums waarin lead-designer Ghostcrawler uitlegt waarom ze voor deze aanpak gekozen hebben.

Ontwikkelingen die ik persoonlijk slecht vond waren:
- raids op verschillende moeilijkheidsgraden
- heroic dungeons die te "zergen" waren (in WotLK)
- geen attunements meer
- geen reputatie meer nodig voor "heroics" (in TBC moest je "revered" zijn met bepaalde facties voor je een heroic in mocht).
- geen raid bosses meer waar je speciale gear (nature resist, shadow resist) voor nodig hebt
- meer overlap in skills tussen classes, waardoor bepaalde classes niet meer toegespitst zijn op een bepaalde situatie (in TBC werden Druid tanks gebruikt voor zeer hard slaande bosses, paladins voor het tanken van grote hoeveelheden monsters, etc... deze uniekheid is sinds WotLK grotendeels verdwenen).
- steeds meer "onzin" content zoals mounts, pets, etc...

Ik snap best dat voor "casual" spelers bovenstaande wijzigingen leuk kunnen zijn, maar het spel is mede hierdoor van een soort 3-sterren restaurant in een MacDonald's veranderd.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 7 juli 2013 16:46]

ik zeg dit al jaren, en ben helemaal met je eens.
ik speelde prot warrior en moest bvb in HM laaste boss stancedancing voor de fear van deff stance naar berserke dan berserk rage en dan terug naar deffstance .

nu is dat er niet meer maar net als je zegt de resist gear farmen en keys halen en ga zo maar door was 100 keer beter dan nu , nu zitten ze pokemon battles te spellen
Maar het is ook geen uitdaging meer, wat je al zei ze gooie teveel onzin er in wat niet het aan kijken waard is.


Het spel is gewoon verziekt + grotendeels van de server zijn ook gewoon leeg ,en nu dat geitje met die 50% discount en de server merging dat wordt een zooitje. geef mij de styl van TBC terug en niets anders.
Toen kwam het "sparky horse". 18 Euro voor een lelijk paardje.
Ik denk dat je TRH bedoelt? ^^
Ik hoop echt dat ze dit niet doorvoeren naar de live servers. Dat zal de gameplay echt verpesten. Laat ze lekker bij het maand bedrag blijven en thats it. Spelers met meer cash zijn dan gewoon echt in het voordeel...

Edit: In ieder geval niet naar de europese servers. Wat ze op de aziatische/amerikaanse markt doen maakt me niet...

[Reactie gewijzigd door NL-RaVeR op 5 juli 2013 13:29]

Blizzard was natuurlijk al veel langer met dit proces bezig. Eerst wat soulbound cosmetische rommel in de store, toen verkoopbare pets. Het was wachten op microtransacties, en over een aantal jaartjes een zak gold.
Op de forums roepen de customers al dat er gold verkocht moet worden. Dit zou het probleem van goldsellers en dus het hacken van accounts en botters oplossen.
Helaas....
Zelf ben ik van mening dat dit niet de goede weg is.
Ben ik het helemaal mee eens. Want dan gaan de goldsellers het goedkoper aanbieden dan in de blizzard store natuurlijk.
Inderdaad is het geen goeie oplossing, omdat je dan alsnog een ruimte houdt voor goldsellers. Die hebben immers een aardige voorraad (want gehackt account = bijna gratis), en hoeven zich niet aan economische belangen te houden. Als Blizzard goud voor bijna niks verkoopt krijg je een ingame inflatie van hier tot Tokio. Daarnaast blijft het het keihard bevoordelen van rijke spelers, wat niet de bedoeling is. Om dat weer te beperken moet je allerlei maatregelen treffen, zie iets als Guild Wars 2, waar je wel goud kunt kopen, maar je voor leuk spul ook heel veel andere zeut moet verzamelen. Ja, je kunt (voor $800 oid) perfect items kopen ja (Twilight a 1600 gold x $0.50 per gold), maar een heleboel andere dingen krijg je alleen door actief te spelen (farmen, if you want). Zelfs daar heb je nog illegale gold-sellers, hoewel de spam aardig aangepakt is sinds het begin.

Dus laat die 'customers' maar roepen, goud verkopen is zinloos. Levert een paar grijpstuivers op voor Blizzard, maar ze mollen er hun spel mee.
Ik ben het er helemaal mee eens dat ze dit niet moeten doen. Maar ben het niet met je eens dat dit een groot voordeel is voor spelers met cash. Misschien enkel voor de 'rush' naar de nieuwe max level na een uitbreiding, maar verder geeft sneller levelen geen groot voordeel.
ik zou micro transacties toejuichen. Heb geen zin om elke dag te ploeten voor WoW, maar af en toe eens aan te loggen, zonder verplichtingen, is heel fijn in mijn oren.
Dingen in WoW gedaan krijgen kost niet veel tijd. Met een paar uur in de week ben je zo max level binnen een maand en als je niet bezigt met levelen die paar uur in de week dan binnen een maand en een half.


Buiten dat om, games en verplichtingen? Dat vind ik een hele rare combinatie.

[Reactie gewijzigd door h2bzeit op 5 juli 2013 13:37]

Guilds/clans/whatever brengen toch vaak wel verplichtingen met zich mee, ja.
Je hoeft niet in een guild te gaan, het mag. Dus het is niet een verplichting net zoals je een game mag spelen en het niet moet.
verplicht is relatief natuurlijk.
Als je raids wil doen is natuurlijk veel "verplicht". Dat wordt je min of meer opgelegd, maar je accepteert het natuurlijk ook.
Beiden wil ik niet en ik wil ook niet betalen voor een game waar ik wellicht maar 2x per week achter zit. Dat is de reden dat ik het model van MT toejuich. Heb meerdere MMO's gedaan, maar WoW is en blijft toch wel de beste in mijn ogen. Veruit zelfs.
Er zijn zelfs in slechte PvP servers genoeg guilds om er eentje te vinden waar de 'regels' bij je passen, het aantal keer dat je moet komen etc.
Ik snap dus niet waarom je klaagt als je zelf zegt dat WoW de beste is.
Mwah ligt aan wat voor guild. Die waar ik in zit vereist alleen dat je minimaal 1 keer per maand online komt en dat je je gedraagd.
Hoezo P2W? Sinds wanneer ben je in het voordeel als je sneller levelt????
Nieuwe expansie? Eerder max lvl... eerder goeie gear... eerder end game content. Lijkt me wel een voorsprong in een spel.
Geen probleem, laat de buff alleen te gebruiken zijn voor levels 1 t/m 80 en het probleem is opgelost.

Ik zie tot heden geen voordeel in van deze 'buff' anders dat ik me alts 2 keer zo snel kan levelen.
mwah, mensen die top raiden zijn binnen 1 dag max level, dan maakt dat ook niet zoveel meer uit.
Eerder een bepaalde kracht/status/sterkte bereiken in een spel is NIET gelijk aan Pay-2-win. Onder die noemer zou namelijk ALLES behalve zuiver cosmetische dingen Pay-2-Win zijn.

Pay-2-win betekent dat je een voordeel in kracht krijgt door te betalen, wat niet bereikt kan worden met veel farmen/grinden/handelen. Sneller levelen is dus niet pay-2-win, want degene die uiteindelijk lekker doorgrind komt tot hetzelfde eindresultaat als iemand die bonus experience 'koopt'.

Het is een erg belangrijk verschil omdat je uiteindelijk nou eenmaal eerlijke strijd wil, bijvoorbeeld in bv PvP. Als je als hardwerkende speler compleet gemold wordt door iemand die teveel geld in een spel stopt gaat de lol er snel vanaf, en zul je als bedrijf veel niet betalende klanten verliezen, hetgeen je community uitdunt wat dan uiteindelijk ook de wel betalende spelers treft. Vandaar dat bedrijven vrij voorzichtig zijn in wat ze precies aanbieden voor echt geld.

Andersom wil je ook de optie bieden om toch wel interessante voordelen te halen die niet alleen cosmetisch zijn, omdat veel spellen nou eenmaal niet de luxe hebben om voldoende geld binnen te halen met alleen maar wat leuke kleertjes. League of legends is de enige game die ik ken waarbij het voornamelijk cosmetische upgrades zijn die aangeboden worden.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 5 juli 2013 16:38]

Of sommige mensen hebben simpel weg niet de tijd om al die levels te grinden, noch voor goeie gear en etc. Mensen hebben er al jaren over geklaagd. Dus zo'n xp boost is echt geen probleem, vertel me hoe het de gameplay moet verpesten dan? Je ziet genoeg mensen met x aantal characters op hun account. Brengt alleen nog meer variatie in classes; tank en healers bijv*

Ze hebben het xp system van level 1/60 al flink aangepast sinds vanilla, en voor vele is het nog te veel. Dan hebben die kleine aantal toch de keus om te betalen voor de boost. Denk dat er ook nog een honor boost zal komen of van zulke dingen. Kunnen sommige mensen toch eerder hun pvp gear bij elkaar krijgen. Blizzard is al jaren bezig met WoW gebruiksvriendelijker te maken.
Ik denk dat het de variatie qua classes wel mee gaat vallen, tenminste als ze het gaat toepassen zoals deze item nu is. Aangezien deze item voor lvl 85 en hoger is, maakt het alleen de laatste 5 levels sneller, die naar mijn inzicht juist het leukste zijn omdat je die het minst vaak doet (ik heb zat lvl 20-40 characters gemaakt en verwijderd).

Daarnaast denk ik dat er een verschil (danwel groot nuance) is tussen gebruiksvriendelijkheid en het makkelijker maken van het spel. Wat maakt dubbele exp gebruiksvriendelijker aan het spel, voor die laatste 5 lvls? Volgens mij niet veel, want je bent toch al veel tijd kwijt om 90 te worden, en tijd kost het toch. Maar het maakt het wel degelijk makkelijker.

Blizzard focust zich tegenwoordig veel op de massa, wat een zeer logische keuze is, maar dat gaat naar mijn idee ten koste van de hardcore spelers van het spel. Een logische keuze met logische gevolgen.
Het probleem is dat als je een boost krijgt je relatief veel makkelijke quests en dergelijke kan doen. Een 100% boost zal dus niet resulteren in 100% meer xp, maar misschien zelfs 200% omdat je veel sneller nieuwe makkelijke quests kunt doen. Het is dus niet alsof het dan net iets makkelijker is, het is gewoon een manier om free max lvl te krijgen zonder dat je daadwerkelijk alles overslaat.
Overweegt? Die zijn er toch al lang in de vorm van mounts en pets? Of zijn pets en mounts geen "Microtransactie items" meer? :) Vind 20 euro voor een pet ook niet echt "micro" maar goed.

effe snel een voorbeeldje

http://eu.blizzard.com/store/details.xml?id=221005482

[Reactie gewijzigd door h2bzeit op 5 juli 2013 13:31]

Er is altijd een verschil tussen vanity items (zoals mounts, ingame pets e.d, al zijn de laatste wel bruikbaar in WoW 'Pokemon' maar er zijn betere battlepets ingame te krijgen) en echte items waar je wat aan hebt.

Een mount voor 20 euro zal je niet verder in het spel helpen (deze heb je tenslotte al voor een paar gold ingame), een 100% exp buff zal resulteren in een toon die eerder max level is als je de speeltijd e.d. gelijk houd.

Ws. zal dit wel voor de aziatische servers zijn waar een reset een halve week is, waar je nog steeds 10 en 25m raids apart kan doen en itemlevels nog steeds verschillen tussen US/Europe en Asia.

Nou zal die 100% niet voor mij niet echt boeiend zijn maar ik hoop niet dat dit het begin is van een ingame purchases systeem om uberhaupt verder te komen in het spel (lees: extra spells, armor e.d.) waar je anders tig uur voor moet farmen.

Maandelijkse kosten om te spelen vind ik prima, ingame purchases mogen wat mij betreft gestolen worden.

[Reactie gewijzigd door vhal op 5 juli 2013 13:41]

Je koopt iets in de game met echt geld van een officiële bron (dus niet gold van een gold farmer bijv. of een expansion pack) , dit is in mijn ogen de definitie van microtransacties.

Wikipedia is het hier met mij eens:
https://en.wikipedia.org/wiki/Micropayment#Online_gaming

Of de item nou een huisdier is die "waardeloos" is of een item die je 100% sneller laat levellen voor een uur heeft hier verder niks mee te maken.
Je hebt gelijk, echter denk ik dat de meeste spelers meer problemen hebben met een pay2win principe (betere wapens etc kopen voor echt geld) dan microtransacties waarmee je alleen vanity items kan kopen.
Misschien komt dan het maandelijkse bedrag op den duur wel te vervallen?
Idd, ik vermoed dat het aantal actieve spelers geleidelijk zal blijven afnemen en ze daarna overstappen op een free2play model.

In principe is dat er al een beetje voor WoW (tot level 20 gratis) en SC2 heeft een soortgelijke 'gratis maar beperkte' optie. Om heel WoW f2p te maken en dan te verdienen aan microtransacties moet er nog wel e.e.a. gebeuren maar dat zit er wel aan te komen ooit.

Daarnaast zullen ze waarschijnlijk nog een flinke dosis spelers verliezen bij de introductie van 'codename' Titan, wat hun nieuwe MMORPG zal gaan worden.
Titan duurt nog wel een aantal jaar, project is in zijn huidige vorm gescrapped en overnieuw begonnen met een ander team.
Voor ze overstappen op f2p (als ze dat al doen) zijn we wel een aantal jaar verder (ieg in EU/US, Azie mischien eerder gezien de concurentie daar)

[Reactie gewijzigd door dontcare op 5 juli 2013 20:51]

Dat was ook mijn idee... Maar gezien dat er nu al inzit zal dat toch niet zo worden toch ?
Ondanks dat ik van tijd tot tijd nog wel eens terug kwam naar WoW, en geloofde dat het spel nog lang niet aan zijn eind is geloof ik dat als dit doorgevoerd word het het einde van WoW word.

Want zoals iedereen weet blijft het hier niet bij, ze beginnen met een EXP item later komen ze met snellere REP items, Meer drop kans etc etc.

Jammer blizzard, Maar mijn favoriete gamestudio is vanaf nu valve.

edit: Waarom word dit nu weer gedownmod? ik geef gewoon mijn mening met een uitleg erbij ook?

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 5 juli 2013 13:38]

Waarschijnlijk omdat jij dingen aan het invullen bent voor Blizzard terwijl jij daar (hoogstwaarschijnlijk) helemaal niks over kan zeggen.

Er zijn nog genoeg World of Warcraft tournaments die populair zijn, als Blizzard echt pay-to-win gaat hanteren dan zullen die allemaal wel vallen en dat zullen ze niet willen.
Waarom zouden ze dat doen? ze winnen er niets mee om pay2win spul in het spel te brengen.
Tja, als dit er komt dan weten we dat Blizzard WoW als end of life ziet, wat op zichzelf niet zo heel raar is voor een ?8? jaar oud spel.

Blizzard weet maar al te goed dat micro-transacties een spel niet populairder maken, het enige nut hiervan is dus zoveel mogelijk geld nog uit de bestaande WoW-spelers te halen vooraleer Titan er is. Wat opnieuw zo heel erg slecht is, hoe meer geld ze hebben, des te meer ze zullen investeren in hun volgende MMO.

Niettegenstaande de dalende abonnementen, toch blijft WoW een goudmijn, Blizzard zou gek zijn niet alles uit WoW te persen vooraleer ze hun nieuwe spel op de markt zetten. Dit alles toont alleszins aan dat Titan niet meer zo heel ver weg is.

Daarnaast zie ik de kans klein dat ze hun maandelijks abonnement zouden schrappen voor microtransacties, ze halen nog steeds bijzonder geld elke maand binnen door deze abonnementen. Het is twijfelachtig of alleen microtransacties hetzelfde opleveren.

Vanuit economisch perspectief is dit allemaal niet zo heel gek, toch mag niet vergeten worden dat dit impact kan hebben op hun naam, Blizzard blijft nu eenmaal een van de betere gamedevs, als ze blijven misstappen maken (cf. Diablo III) dan gaat dit hen op lange termijn geld kosten.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 5 juli 2013 13:45]

Titan komt voorlopig niet en micro transacties maakt een game niet minder populair. Er komen juist steeds meer F2P games die het juist van de micro transacties moeten hebben.
WoW is een van de weinige games die dergelijk groot aantal abonnementen heeft kunnen vasthouden voor een lange tijd, hiervoor zal wel een goede reden zijn.

Wanneer ze nu plots het roer omslaan en bijgevolg kiezen voor micro-transacties (mét maandelijks abonnement) zie ik niemand plots opnieuw naar WoW terugkeren om dat te mogen meemaken. Ik geloof wel dat er een klein percentage zou het spel verlaten.

Mochten ze natuurlijk overstappen naar enkel micro-transacties dan kan het spel populairder worden, toch denk ik dat de kans niet heel erg groot is. Uiteindelijk is het spel zo oud dat iedereen die het wou spelen al gespeeld heeft. Ze zullen dus geen nieuwe markt krijgen via deze micro-transacties. Het enige waarop ze kunnen hopen is het behoud van hun markaandeel én dat de microtransacties opzichzelf evenveel binnen brengen als hun maandelijkse abonnementen.

Het laten vallen van het abonnement lijkt dus helemaal niet zo een veilige optie en zolang ze meer dan 5 miljoen geabonneerden hebben zie ik ze niet zomaar een onnodig risico lopen. Laten we bovendien ook niet vergeten dat ze reeds cosmetische micro-transacties hebben, dus het lijkt mij alsof ze op dit moment het beste van de twee werelden hebben: vaste inkomsten en variabele voor de big spenders -zonder- een negatieve impact te hebben op de spelervaring.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 5 juli 2013 13:56]

Mochten ze natuurlijk overstappen naar enkel micro-transacties dan kan het spel populairder worden, toch denk ik dat de kans niet heel erg groot is. Uiteindelijk is het spel zo oud dat iedereen die het wou spelen al gespeeld heeft. Ze zullen dus geen nieuwe markt krijgen via deze micro-transacties.
De markt is niet statisch, spelers komen en gaan. Voor alle oudere of ervaren spelers die het spel zat zijn na acht jaar is er elk jaar ook een geheel nieuwe levering van jongere spelers die nu oud genoeg zijn en interesse tonen in een MMORPG, of simpelweg mensen die niet eerder een MMORPG hebben gespeeld, of voor wat dan reden ook. Het probleem is dat er meer spelers vertrekken dan er bijkomen, wat resulteert in dalende abbonement aantallen.

Juist voor die nieuwe markt zou een F2P conversie aantrekkelijk zijn. Vooral voor nieuwkomers is 13,- per maand een hoge som, bovenop de initiële aankoopprijzen voor de expansions. Gezien Blizzard moeite heeft nieuwe klanten te werven is F2P een solide strategie voor het verbeteren van customer acquisition. Freemium MMO omzet groeit zelfs twee keer zo snel als subscription MMO omzet, bron
Wellicht weet Blizzard op deze manier een grotere omzet te behalen met een F2P model zelfs met lagere speler aantallen.

Als Blizzard dan microtransactions zou toevoegen verwacht ik wel dat alles gratis wordt. Dus geen aankoopprijzen en geen abbonement. Server transfers e.d. zouden waarschijnlijk wel nog geld kosten.

[Reactie gewijzigd door ES335 op 5 juli 2013 14:41]

Oke, even serieus, dus je betaald al per maand voor dit spel, moet je nu ook nog extra gaan betalen voor ingame spullen.

Microtransacties bij een "battlefield play4free" kan ik begrijpen, maar microtransacties bij een spel waar je maandelijks voor betaald niet.
Je moet niets echter. Als het geen voordelen geeft aan de mensen die wel kopen in de vorm van betere items o.i.d. hoef je er als speler geen last van te ondervinden.
Het bestaat al langer als vandaag.
Black Ops 2 ¤60 en je kan ook die camo's aanschaffen voor 1,79¤
En het zal wel bij meer spellen zo zijn. Jammer dat het niet zoals vroeger was..
Ingame spullen die je verder niet nodig hebt dus het is niet te vergelijken met pay2win zoals in battlefield.
Ik ben de 'concurrent' rift gaan spelen recentelijk juist omdat ze van hun maandelijkse kosten zijn afgestapt en f2p zijn gegaan, ik en vele andere overigs aan de drukte te zien. Ze hebben nu ook een ingame store, waarbij je o.a. een XP bonus kan kopen voor een korte tijd. Ze beloven zelf niet pay2win te zijn. De beste items krijg je nog steeds ingame.

Af en toe een item kopen omdat ik die wil hebben (Mounts, bags, etc. ) vind ik zelf fijner dan maandelijkse kosten betalen. Soms heb ik gewoon een maand geen zin in een spel en wil ik wat anders spelen. Ik denk dat WoW ook een flinke boost kan krijgen aan populairiteit op zo'n manier en zal dan zeker ook zelf weer eens een kijkje nemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013