Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 140, views: 23.546 •
Submitter: tweaker2010

Uitgever Electronic Arts onderzoekt via een enquête of er belangstelling is voor een offlinemodus in Simcity. In Classic Mode zouden spelers kunnen kiezen of ze online of offline willen spelen. In de modus zouden ze ook van cheats gebruik kunnen maken.

Electronic Arts heeft een mail gestuurd aan geregistreerde SimCity-spelers waarin ze worden opgeroepen mee te doen aan een enquête. EA hoopt met de enquête 'de service aan spelers te verbeteren'. De uitgever peilt via een vragenlijst de belangstelling voor mogelijke veranderingen aan de game. Zo wil EA weten voor welke van drie mogelijke expansion packs de meeste belangstelling bestaat. Het opvallendste voorstel in de lijst is de Classic Mode. "Speel in offline- of onlinemodus met een volledig functionerende stad, waarbij van cheats gebruikgemaakt kan worden om de perfecte stad te bouwen", luidt de omschrijving van de voorgestelde verandering. EA kreeg veel kritiek van fans van de serie toen bleek dat SimCity niet offline gespeeld kan worden.

De Classic Mode is slechts een van de vele voorgestelde veranderingen. EA stelt verder opties voor om meer invloed uit te oefenen op het landschap. Zo stelt de uitgever Terraforming voor, waarmee spelers de hoogte van het landschap kunnen veranderen en bijvoorbeeld meren kunnen vormen. Ook zouden spelers wegen verhoogd kunnen aanleggen. Daarnaast stelt de uitgever veel opties voor waarvoor spelers juist wel online moeten zijn. Zo wil EA weten of spelers guilds willen vormen, zoals gebruikelijk is in mmog's. Ook stelt de uitgever de optie voor om met andere spelers tegelijk aan een en dezelfde stad te werken.

Redacteur Jurian Ubachs bespreekt SimCity

Reacties (140)

Reactiefilter:-11400139+192+211+30
1 2 3 ... 6
Hoe ver kan de game-industrie gezakt zijn, als de behoefte voor een offline modus eerst helemaal uitgezocht moet worden.........
Ze zijn zo ver gezakt dat een offline modus, grotere maps en terrain editor, welke de voorganger allemaal had, uitgebracht gaat worden als expansion!!
Ik heb zo het gevoel dat EA (dat stuk van de game industrie) zoals Ryan Air is. Die mannen zoeken op alle mogelijke manieren middelen om extra geld uit je zakken te kloppen door je gewoon een basis te geven en dan aan upselling te doen voor de echte leuke extra's.

Kijk maar hoe ze de sims jaren lang hebben verkracht. Ik ben onlangs naar een rommelmarkt geweest en daar lagen op een van de kraampjes niet minder dan 20 uitbreidingen voor die game... wat denk je dat ze gaan doen met SimCity? Inderdaad Jongens als je alle toeters en bellen wilt dan ga je 100-den ¤'s uitgeven aan deze game. Oh en denk er maar niet aan dat er een GOLD versie zal komen met alle DLC en extra mogelijkheden aan een prijsje...

Het ergste is dat iedereen blijft EA producten kopen en er dan over gaat klagen als er weer moet betaald worden. Het is niets minder dan hun Business model!
Klopt, met battlefield 3 en binnenkort met battlefield 4 gebeurd het zelfde. Al is het wel zo dat als je het in verhouding bekijkt het nog best mee valt. Ik heb ca 100 euro uitgegeven aan BF3 met uitbreidingen, daar heb ik honderden uren speelplijzier in zitten, terwijl als ik naar de bios ga ik voor 2 uurtjes 12 euro kwijt ben. Of ik koop de film op dvd voor 10 euro na een half jaar en kijk deze een keer. BF3 speel ik sinds de release dagelijks en heb er nogsteeds veel lol van.
Het zelfde zou gelden voor Sim City, zij het niet dat ik het genre minder interessant vind :p

offtopic: ik vind dat de reviewer in de video redelijk wat overeenkomsten met grumpy cat vertoont in de statische afbeelding. :p
Ik heb BF3+Back to Karkand in de winkel gekocht toen die net uit was voor 40 euro en 2 wekene geleden voor 20 euro de rest van de uitbereidingen. Je hoeft niet de volle mep te betalen!

Konden ze niet voordat Simcity op de markt kwam niet even onderzoek doen wat mensen graag zien. Maarja op deze manier hebben ze weer meer aandacht voor hun game.
Waarom vergelijken mensen prijzen van games met uitbreidingen toch altijd met een avondje bioscoop e.d.? Dan kan je net zo goed zeggen: het spel is goedkoop, want wanneer ik een Ferrari koop en uitreken wat ik daar per uur voor betaal, dan is het spel goedkoop!
Je vergelijkt spellen met spellen: spellen waarbij je volledige content krijgt vergelijk je met spellen waarbij je dat niet krijgt en bij "moet" kopen.
Hier van uitgaande is bijvoorbeeld battlefield 3 duur.
Helemaal mee eens. Dat is net zoiets als zeggen: Ik ga niet uit eten, want thuis maak ik die maaltijd van 50 euro voor 10 euro klaar.

Het gaat niet alleen om wát je eet, maar ook om het gemak, de (luxe) ervaring, etc. Een bioscoopje is voor mij bijvoorbeeld niet 'een filmpje kijken', maar een avondje uit.

OT: Wel geldklopperij, offline modus als expansion uit gaan brengen. Durf te wedden dat ze 't niet gaan onderzoeken, maar dat ze 't al hebben liggen. Dit soort berichtgeving geeft zo'n offline modus net wat meer cachet mee, zodat mensen die SimCity anders niet zouden kopen, vanwege het online-principe, toch het spel gaan kopen. Maar goed, het is EA's goed recht natuurlijk :)
ten opzichte van welk spel is BF3 zo duur dan? merendeel van de spellen gooi je na 2 weken in de hoek van je kamer en raak je nooit meer aan, dan is de 40¤ een smak geld, als je voor 100 uur aan BF3 heb gespeeld met een prijskaartje van 100¤ inclusief alle dlc (het kan goedkoper, maar dat terzijde) is dat nog helemaal niet zo duur.
Ik vind BF3 helemaal niet duur. De game zelf, zonder uitbreidingen doet qua content absoluut niet onder voor andere games in het genre. Als je premium hebt verdubbel je de content zowat, en wat dat betreft lijkt me dat het geld dan ook gewoon waard. BF3 + DLCs kost misschien wel veel geld, maar ik vond juist BF3 altijd een van de weinige spellen die voor dat geld dan in ieder geval nog echt een degelijke hoeveelheid content levert.
Ach dit was vroeger niet anders :) Mappacks werden dan alleen in een doosje verkocht :+

MoH:aa
MoH:aa Breaktrough
MoH:aa Spearhead

Anyone???
Ook gewoon een EA game hoor.
Ik heb me vroeger ook jaren vermaakt met Half-life mods, een fenomeen wat langzaam begint uit te sterven omdat ze alles tegenwoordig via DLC willen laten komen. Ook Mohaa had nog genoeg mods.

De meeste games kregen daarnaast gewoon gratis mappacks, Spearhead was meer dan een mappack.
Als ze alles in 1 keer zouden uitbrengen, wordt het project zo groot dat het een veel te grote investering nodig hebben en dat gebruikers overweldigd worden met keuzes. Door het op te splitsen in meerdere stukken kunnen ze de investering verkleinen en daarmee de schade beperken.

Daarbij kan je moeilijk van een bedrijf dat geld moet verdienen verwachten dat het gratis allemaal uitbreidingen zal maken. die uitbreidingen moeten toch betaald worden. Natuurlijk zou iedereen graag willen dat ze zonder winstoogmerk uitbreiding na uitbreiding blijven uitbrengen, maar dan doen ze zichzelf te kort. Ze horen ook wat geld te verdienen voor het harde werk dat ze hebben besteed aan een goed spel.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik het eens ben met wat ze ons aandoen, dat ze steeds manieren blijven vinden om het geld uit onze zakken te kloppen. Maar dan zou ik graag een manier willen zien waarbij een bedrijf uitbreidingen zal maken en daar toch nog geld voor kregen.
Call of duty 4? die uitbreidingen waren toch gratis destijds?
En er zijn nog genoeg mensen die dit spelen(op hoog niveau)
Ik heb ondertussen zo'n 3K uur aan cod4 erop zitten in 5 jaar tijd :P
Die investering heb ik er onderhand wel een keer uit gehaald XD haha
Ik kan me helemaal vinden in de bedrijfspolitiek dat iets geld moet opbrengen, en sluit me er geheel bij aan. Zoals je al zegt is een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling, en is geen winst een vorm van verlies draaien.

Echter lijkt het bij EA nooit (zelden) in verhouding te staan voor de hoeveelheid content die er tegen over staat. Als men kijkt naar SimCity, daar is het eerste DLC pakket al voor uitgebracht en het tweede is onderweg.

Het eerste pakket voegde nauwelijks iets toe, afgezien van wat attracties waar men toch al geen ruimte voor had. Het tweede heeft als primaire aantrekkingskracht "verkeersproblemen oplossen". Het spijt me zeer, maar als EA het spel fatsoenlijk had getest zoals het in mijn mening hoort te doen dan was dat probleem er niet geweest. Laat staan dat men er weer opnieuw geld tegenaan moet gooien om problemen te debuggen die EA heeft veroorzaakt.

Als EA het goed wil doen maken ze dit spel gewoon offline beschikbaar, enquete of niet. Er is reeds een emulator in omgang die het mogelijk maakt om "offline" te spelen, en het is meerdere malen aangetoond dat er weinig werk in gaat zitten om de online drm om te toveren naar een programma dat alles gewoon lokaal opslaat.

[Reactie gewijzigd door thetrueman2 op 5 juli 2013 12:16]

In je eerste alinea dacht ik echt dat je sarcastisch was!
EA heeft met sim city zo'n wanprestatie neergezet dat is gewoon niet te harden.
Vervolgens brengen ze wel vrolijk DLC uit ( ballon voor $9,-) maar zit de basisgame, die halve basisgame kan je beter zeggen, nog steeds vol met bugs.

Daarnaast is de serie zelf gewoon verpest met deze editie. Al het leuke van sim city 4 is eruit gelaten en de game is veel te makkelijk.

Ze zouden eens moeten kijken naar CDProjekt RED. die een jaar na dato de volledige game op de gratis op de schop nemen, omdat ze nog niet tevreden waren met het resultaat en waar recentelijk door een van de devs in zijn vrije tijd nog een mod gemaakt is die het hele combat systeem vernieuwd. Dan krijg je ook sympathie van de community.

EA is enkel op weg om de prijs voor slechtse bedrijf 4x op rij binnen te halen!
Als ze alles in 1 keer zouden uitbrengen, wordt het project zo groot dat het een veel te grote investering nodig hebben en dat gebruikers overweldigd worden met keuzes. Door het op te splitsen in meerdere stukken kunnen ze de investering verkleinen en daarmee de schade beperken.
Wat een onzin...

Juist het implementeren van de huidige manier van online spelen kost een berg werk en geld. Daarnaast is al aangetoond door modders dat de game offline te spelen is. In eerste instantie beweerde EA dat er simulaties op de servers van EA draaiden en dit dus niet mogelijk was...

Kijk naar een (complete) game als anno 2070. Deze borduurt voor op het in 1404 venice geintroduceerde multiplayer systeem. Hierbij kunnen meerdere spelers hetzelfde team joinen en dus samen aan een map werken.

Bij anno 2070 werd tevens een competitive coop mode geïntroduceerd (na de launch als gratis update!). Bij deze modus vorm je een coop team van een aantal spelers (zeg 4) die vervolgens tegen een ander team spelen. Een ronde duurt x dagen (stel 7) en binnen die x dagen heb je per dag y uur de tijd om te bouwen aan je steden. Elke game heeft een missie tree. Haal je het objective dan unlock je de volgende missie. Je kunt ook in één missie door blijven bouwen om daar meer punten te verdienen. Zodra de teams elkaar tegen komen bij dezelfde missie draait het er om welk team het verste is in die missie. Dit team krijgt dan de punten die bij deze missie horen.

Plaatje van de missie map: https://sphotos-a.xx.fbcd...16635404_1159952576_n.jpg

Het mooie is dat de map online wordt opgeslagen. Je kunt zowel tegelijk met zijn 4e aan dezelfde map bouwen als alle vier aan een andere map werken. Dit is mogelijk doordat de map simpelweg alleen wordt opgeslagen op de server. De game checked gewoon of iemand al aan de map is begonnen. Vervolgens join je die speler via het traditionele prive server systeem.

De laatste simcity faalt gewoon op vrijwel elk vlak (gameplay, grafisch, features, agent systeem, enz). Er zijn gewoon betere city builders; Anno 2070, Tropico 4, Cities XL, enz. Het ergste vindt ik eigenlijk nog dat het Agent systeem zo hard blijkt te falen. Elke inwoner in simcity 5 gaat in de avond naar het eerst beschikbare huis. Dat is het tegenovergestelde van realisme. Vervolgens is dit wel ten koste gegaan van de schaal van Simcity 4.

Hecht je waarde aan het agent systeem dan ga je naar tropico 4. Daar heeft elke inwoner daadwerkelijk een (vaste) baan, een partner, kinderen, een politieke voorkeur, behoeftes, opleiding, enz.

Simcity 5 had een goede game kunnen zijn waar mensen met plezier DLC voor zouden kopen. Helaas is het huidige product dat wat mij betreft zeker niet. Met geld heeft het niets te maken. Het zit hem in de design keuzes (o.a. door het kiezen voor de falende engine van SimCity Societies). Een beta van een uurtje is te kort. Bij launch moet je game offline speelbaar zijn en zaken als traffic moeten gewoon werken. Steden die afbranden omdat brandweerwagens in de file staan is een voorbeeld van de vele onacceptabele fouten die in de game zitten (/zaten).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 6 juli 2013 12:46]

Dat is wel waarvoor ze door hun aandeelhouders zijn aangenomen.
Als ik een aandeelhouder van een bedrijf ben wil ik vooral dat de leiding zorgt dat de winst gemaximeerd wordt anders sturen wij (de aandeelhouders) de leiding bij de volgende aandeelhoudersvergadering de laan uit.
Tuurlijk, maar niet ten koste van het product en de klant. En dat is wat er hier op midden en lange termijn aan het gebeuren is.

Als een basis product voldoet aan de eisen van de klant dan kan je nadien zoveel upgrades verkopen als je wil, als die de moeite zijn. Maar en dat is het probleem van deze en andere games, dat doet het niet. Dat je DLC's verkoopt om meer omzet en daarbij meer marge te genereren, super! Zorg dan wel dat je basis goed is en niet dat we moeten betalen voor PATCHES.

Als ik aandeel houder was dan zou ik daar ook wat meer mee bezig zijn dan enkel met de directe winst die uit een spel komt. Maar bon we leven in een idiote en egoïstische wereld op dat vlak.
Ik zei het maanden geleden al, EA is van plan om van SimCity een soort van Sims franchise te maken. Uitbreidingen die je strot uitkomen.

Waarom? Omdat ze denken dat mensen het toch wel gaan kopen en om eerlijk te zijn, van de Sims plus uitbreidingen zijn tientallen miljoenen stuks verkocht. Volgens mij hinken ze zelfs al tegen de 200 miljoen aan (inclusief uitbreidingen).

Helaas zijn de meeste mensen opgevoed om netjes te consumeren wat ze maar kunnen.
tja niet alleen de game industrie haha dit is iets dat zich bij alle bedrijven voordoet.

-upc ontkend nog steeds dat mensen meer uploaload willen.
-telecomboeren doen nog steeds alsof na het overschijden van je databundel we net afgesloten willen worden maar graag een rekening van honderden euros willen betalen.
-microsoft doet nog steeds alsof windows 8 een prima product is en dat alle gebruikers tevreden zullen zijn met de nieuwe startknop
-supermarkten doen nog steeds alsof ze het slecht hebben door de zogenaamde prijzenoorlog terwijl we echt wel zien dat ze ieder jaar weer record winsten laten zien.
-energie maarschapijen doen nog steeds alsof ze iedereen aan zonnepanelen willen hebben al is het de harde waarheid dat als iedereen aan de zonnepanelen gaat een aantal energie maatschapijen over de kop gaan omdat we ze niet meer nodig hebben.
-de entertainment industrie doet nog steeds alsof downloaden ze 1 op 1 geld kost en houden geen rekening met het feit dat ze gratis reclame krijgen en dat niemand het geld heeft om ieder product te kopen en ze het dus nooit allemaal konden kopen omdat ze het geld niet hadden.
ook doen ze nog steeds alsof online verkopen even duur mag zijn terwijl ze duidelijk minder kosten maken en minder leveren.


erg grappig om te zien dat bedrijven zo krampachtig willen vasthouden aan hun buisnessplan ondanks dat het algemeen bekend is dat dat plan niet werkt en dat ze de consumenten tegen zich opwerken.

maarja als groot bedrijf sta je sterker dan de induviduele consument zullen ze wel denken.
ze staan er alleen niet bij stil dat een individuele consument die je product niet koopt geen probleem is maar dat als alle individuele je product niet meer kopen je toch een groot probleem heb als bedrijf zijnde.

maarja misschien zullen ze het ooit gaan snappen en hun product gewoon aanpassen en zelfs uitbrengen voor elk type consument met correcte prijzen.
Het ergste is nog dat ze het onderzoek doen onder de gregistreerde Simcity koper/gebruikers, en dit terwijl de meeste mensen die in het verleden Simcity speelden deze versie hebben laten liggen (ik dus ook) ivm de verplichte online zijn om te spelen.
Ik heb Diablo 3 gekocht waar je ook verplichte online moet zijn om te kunnen spelen en dat terwijl het in de single player mode voor mij als speler niks aan toegevoegde waarde heeft.
Precies wat ik dacht!! Hoe ver kun je van je fanbase verwijderd zijn zegt... pfff
Ik hoop dat EA eens helemaal offline gaat. Wat een rotzooi produceren ze nu eenmaal.
Zelfs een titel zoals star wars weten zij nog te vernagelen. (hoewel dit een persoonlijke menig is denk ik niet dat ik hier alleen in sta.)
nee dan ga je lekker naar ubisoft met hun uplay wat van de week nog al jou fijne gegevens open en blood voor anderen openstelt op hun website 8)7

hoe kortzichtig kun je zijn als je zulke uitspraken doe.
Dit is gewoon een standaard stukje afleiding, niets meer. Het is heel goed bekend hoeveel return je krijgt over welke tijd middels welk medium.

Dat men voor een mailtje gekozen heeft is in dat opzicht significant. Het is onderdeel van marketing, en niet van development. Welke prioriteit er aldus aan gegeven zal worden, laat zich raden.

Laat ik het zo stellen, stel je voor dat men een vraag als deze op Facebook of Reddit zou zetten. Dat zou niet enkel een heel andere respons opleveren, maar - belangrijker nog - een veel groter publiek statement zijn. Iets waar mensen conclusies uit trekken, iets wat verwachtingen schept.

Dit soort truukjes doe je als je het resultaat wil sturen, exposure zo minimaal wil houden en er eigenlijk ook geen middelen aan wil toewijzen.

[Reactie gewijzigd door Virtuozzo op 5 juli 2013 17:04]

onzin. ook EA weet dat simcity bij elk nieuwtje volledig in het nieuws komt, dus EA weet ook dat deze mailtjes snel genoeg de grote wereld in gezonden worden. tweakers reageren hier net zo als bij MS. als deze partijen het fout doen hebben we de grootste mond hoe slecht ze zijn. proberen ze dichter bij de gebruikers te komen hebben we ook weer de grootste mond dat ze het ook nu weer niet goed doen.
Moeten ze nog gaan onderzoeken? ik denk dat het wel duidelijk is wat de fans willen.....
Nou, ik denk dat de uitslag 80-90% JA zal zijn voor de offline modus!
Wie is in hemelsnaam die 10-20% dan?
mensen met parkinson die misklikken
EA personeel :') Online-Fanboys :')
Mensen zoals mij, ze konden beter vragen als het me uberhaupt iets kan interesseren.. Het werkt al een hele lange tijd goed.. Das echt geen probleem atm.

Maar de klachten komen vooral van mensen die de game niet kunnen downloaden of brakke internet hebben, of een ervaring hebben, en das die van de release, of het nieuws..

Vind de grote van de maps wel echter een probleem, het is allemaal iets te klein en hectisch.
En sommige gebieden zijn rondom waardeloos vanwegen geen terraforming. Nooddiensten die niet efficient zijn, en het verkeer wat een ramp is. Grondstoffen die op zijn en vervolgens kun je net niet je internationale vliegveld afmaken. Moet je gaan uitwijken.. Die hero addons gedoe wat ik nergens kan uitzetten noch kan kiezen.

[Reactie gewijzigd door luqa1337 op 5 juli 2013 14:38]

volgens andere bronnen is grotere mappen ook een onderdeel van deze enquete, snap niet waarom ik daar nu niks over lees, want dat is idd een groter probleem.
True dat... En dan heb je nog niets gezegt over dat je om de 10 minute je waterpompen kan verplaatsen omdat je een heel gebied hebt droogetrokken!
het word nu alleen gevraagt aan mensen die de online modes geaccepteert hebben.
de mensen die het links hebben laten liggen vanwegen de online word het niet gevraagt.

dus de uitkomst zou best wel eens anders kunnen zijn.

(zelf ben ik er niet eens aan begonnen, maar met verbazing gelezen wat er gebeurde.)
[Conspiracy modus]
En als het aanslaat worden deze vanaf dag 1 gewenste veranderingen in een uitbreidingspakket gestopt à ¤30? Bedankt, EA!
[/Conspiracy modus]
Volgens mij hoeven ze daar geen onderzoek naar te doen, de reacties vanuit de community wijzen vanaf het eerste moment er al op dat het zeer gewenst is.

Er zijn echter wensen die nog veel hoger staan: slimmere agents en grotere plots.
Het onderzoek zal iets meer zijn dan puur de vraag 'is er belangstelling bij een offline modus'.

Ja de klant wil een offline modus, maar is er uberhaubt wel een markt voor? kopen nog genoeg mensen het producct zodat de kosten voor het bouwen van de offline modus worden terugverdiend.
Ja de klant wil een offline modus, maar is er uberhaubt wel een markt voor? kopen nog genoeg mensen het producct zodat de kosten voor het bouwen van de offline modus worden terugverdiend.
Dat zullen ze via deze enquête ook niet te weten te komen, gezien ze dit sturen naar mensen die het spel ondertussen al hebben gekocht.
Inderdaad. Zodra de game offline modus krijgt koop ik hem. De enige reden waarom ik hem nog niet heb is puur dit: ik ben anti DRM, zeker als dat leidt tot brakke online "gameplay" die stiekem gewoon een vorm van DRM is vermomd als toegevoegde waarde.

Als ik het spel puur offline kan spelen, mijn eigen steden kan bouwen, op een grotere kaart dan standaard het geval was: Take my money! Maar dan wil ik ook geen enkele online functionaliteit zien. Ik wil niet eens een account moeten aanmaken voor deze game. Activeren wil ik nog doen, dat is nog enigszins logisch.

Tot die tijd: Cities XL :) Goedkoper, mooier, groter, beter in alle opzichten...
Ik wacht wel tot de toekomstige Gold Super Deluxe Whatever Version met alle dure DLC en fixes in de soldenbakken beland.
kosten voor t bouwen van een offline modus? Hoor je wel wat je zegt? Dat hoeft echt niet meer te zijn dan een patch van een paar MB met code voor een extra menu optie waar de connectie is gedeactiveerd en de cheats geactiveerd. Je laat t klinken alsof heel t spel opnieuw gebouwd moet worden..
Ligt geheel aan de opbouw van het spel. Als vanaf het begin van de productie alles op online is gehouden zullen veel 'normale' offline code zijn overgeslagen ivm de kosten. Die moeten nu alsnog verwerkt worden.
Vlak na release heeft een speler een offline modus patch uitgebracht. (eigenlijk heeft hij enkel een timer uitgeschakeld die het spel afsloot als er enkele minuten geen internet verbinding was).
Aangezien het door simpele mods (dus niet eens via hacks, mods) mogelijk is offline te spelen, moet dit volkomen triviaal zijn. Gezien de woede die de always-online DRM vanaf begin af aan heeft veroorzaakt onder gamers, is dit allemaal verschrikkelijk zonde...

Wat het kopen betreft: Voor mij was de Sim City DRM ooit een reden om het spel niet maanden van tevoren te pre-orderen. Inmiddels weten we dat het een vrij slecht spel is dat fundamenteel niet goed functioneert als stadssimulator. Daarnaast wordt het kapotte spel al keihard uitgemolken (getuige het Horse Armor van Sim City, ballonnetjes van 9 dollar) Tenslotte blijft het ongetwijfeld gekoppeld aan Origin, en is de support die EA op haar spellen biedt legendarisch slecht (de verbeteringen die nu voorgesteld worden zaten in voorgaande delen en waren simpelweg bij launch al verwacht), fundamentele verbeteringen hoeven niet verwacht te worden.

Dus wat mij betreft hadden ze er een ontevreden koper (na pre-order) bij gehad wanneer het spel van begin af aan zonder always-online DRM was uitgegeven, maar nu nog verwijderen heeft weinig nut.
Er zijn echter wensen die nog veel hoger staan: slimmere agents en grotere plots.
Inderdaad, inmiddels kan die offline mode me eigenlijk gestolen worden, zo lang het simulatiemodel zo rot is en de map size zo absurd klein. Als ik lees wat mensen die het spel langer dan 10 minuten gespeeld hebben voor een spelervaring beschrijven dan pas ik zo lang EA dat niet allemaal oplost. Ik wil SimCity spelen, geen veredelde FaceBook game waar je in 2 uurtjes de map volplempt en vervolgens je stad langzaam ziet stagneren omdat de map vol is en het simulatiemodel uit elkaar valt.

Een offline mode had er natuurlijk al vanaf het begin in moeten zitten, maar door die nu nog toe te voegen zijn alle andere problemen met het spel nog niet opgelost.
Tsja, dat proberen ze dan op te lossen met een DLC waarin je "airships" krijgt, zodat die om de files op de snelwegen naar je stad toe, en de wegen binnen je stad heen kunnen. Een goedkope oplossing, die je klant alsnog geld kost.
En dan blijkt ook nog eens dat ondanks je airships je nu nog steeds files hebt en er eigenlijk geen enkele verrandering is. (misschien passen er nu alleen bijna 300.000 mensen in de stad i.p.v. 250.000 voor de problemen beginnen )

maar omdat ze het wel op die manier verkopen alsof het probleem opgelost wordt
tel je toch die euro's maar weer neer. :(
Gaat dit dan ook een DLC worden :( of is het gewoon een gratis toevoeging aan de game?
EA en gratis? hmm... nee.
Gaven vorige maand toch Close Quarters gratis weg?
Jah. Laat nou maar zitten ik heb al lang besloten om hem niet te kopen, helaas want bij de aankondiging zag het er allemaal zo leuk uit destijds.
Inderdaad, ik was er na een paar reviews al helemaal klaar mee.
Jammer vroeger vond ik simcity altijd wel leuk.
Jammer dat je ervoor zal moeten betalen ... Het zal een selling point worden van de volgende expansion pack.
Heb je daar een bron van? Ik zie het namelijk nergens terug.
Ze zeggen vermelden "expansion pack". Dit is meestal niet gratis, zeker niet van EA. Zie al de sims expansion packs. Beetje jammer dat ze een functionaliteit die iedereen verwachte eruit lieten om ze daarna weer in te bouwen en er geld voor vragen.
Jammer dat je ervoor zal moeten betalen ... Het zal een selling point worden van de volgende expansion pack.
Waar heb je deze info vandaan? De reacties hier suggereren het alleen maar hé? ;) Ik heb overigens de e-mail nog niet gehad, maar ik zou zeker vóór een offline modus stemmen.

EDIT:
Ah, het staat gewoon in de screenshots van de survey op imgur.... Toch wel jammer dat EA / Maxis voor standaard features (want dat hadden ze moeten zijn) toch weer geld dúrft te vragen... Hoeveel verder moet de afgang die Sim City 5 heet nog gaan? De eerste DLC (met een paar kermis attracties) vraagt men ook al teveel geld, zeker gezien de problemen die er waren.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 5 juli 2013 10:16]

Kan iedereen nu zo slecht Engels tegenwoordig?

Aan het begin in de vragenlijst gaat het inderdaad wel duidelijk om de expension pack, waarvoor betaald zal moeten worden, met daarin drie 'feature sets'
  • Simulate to the Sky
  • Create Futuristic Greed or Geen Cities
  • Transform Tomorrow
Daarna volgen enkele gamplay veranderingen. Hier komt nergens het woord 'expension pack' naar voren, en lijkt EA dan ook te willen uitrollend door middel van een patch, hier staan inderdaad onder andere de classic mode tussen.
Here is a list of potential feature changes to SimCity gameplay. We would like to know which features make you intereseted in playing SimCity again.
Even later krijgen we een list te zien van DLC, kleine content waarvoor een paar euro moeten worden betaald.
For each set, please indicate how interested you are in purchasing that set.
Al met al zitten we weer hier met z'n allen EA af te zeiken, om niks... Niet dat ze goed hebben gehandeld in het begin, laat dat voorop staan!

[Reactie gewijzigd door FabianNL op 5 juli 2013 10:35]

Even later krijgen we een list te zien van DLC, kleine content waarvoor een paar euro moeten worden betaald.
20 euro voor de kermis DLC van SC5 vind ik anders niet 'een paar euro' als je kijkt naar wat je ervoor uiteindelijk terugkrijgt.

Ivm policies op het werk kan ik niet de exacte bedragen opzoeken

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 5 juli 2013 11:43]

zou toch liever hebben dat ze de game gewoon maken het spel is nog steeds onspeelbaar door de vele bugs die er aanwezig zijn

de enige optie om je city goed te laten draaien is recycling de rest werkt gewoon niet
Als EA gewoon naar de community had geluisterd, dan hadden ze allang ontdekt dat er wel degelijk heel veel mensen een offline modus willen hebben. Nu dit artikel gelezen te hebben, krijg ik ondertussen wel zeker het gevoel dat EA een beetje lak heeft aan de community.

Ik ben benieuwd hoe een offline modus geïmplementeerd gaat worden in de game en wat er qua drm-gerelateerde onderdelen aan gekoppeld worden. Het lijkt me dat je waarschijnlijk misschien bij de installatie een internetverbinding nodig hebt omdat drm om te hoek komt kijken en dat je daarna gewoon kunt kiezen of je online of offline speelt.
Dit 'onderzoek' wordt gedaan vanuit marketingoverwegingen. Zo genereert het weer een buzz over het spel en daarnaast moet het goodwill kweken bij potentiële klanten ("EA luistert echt naar de wensen van de klant/community"). Plus, wanneer de offline functionaliteit wordt uitgebracht heeft EA bij complicaties mogelijkerwijs een scapegoat te pakken in de vorm van de community. Win win win dus.
Plus, wanneer de offline functionaliteit wordt uitgebracht heeft EA bij complicaties mogelijkerwijs een scapegoat te pakken in de vorm van de community.
Ja dat lijkt mij een fantastische commerciële zet... . Zet die groep te kakken die voor uw inkomen zorgt.
EA zet natuurlijk niet direct een groep te kakken, maar zo treft EA zelf in ieder geval minder blaam. Shared responsibility. ;)
Laat ze eerst eens grotere maps onderzoeken!
Dat wordt een nieuwe versie die je opnieuw mag betalen natuurlijk.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013