Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 13.532 •

De makers die in 1999 verantwoordelijk waren voor pc-game Outcast hebben de rechten op de franchise gekocht van Atari. De Belgische ontwikkelstudio heeft nog geen nieuwe game aangekondigd, maar het lijkt een kwestie van tijd voor dat gebeurt.

Outcast is een action-adventure die in 1999 voor Windows werd uitgebracht. De game werd gemaakt door de Belgische ontwikkelstudio Appeal en uitgegeven door Infogrames, het moederbedrijf van onder meer Atari. Ondanks een positief ontvangst in de media en diverse 'Game of the Year'-awards kreeg het spel echter nooit een vervolg. Tijdens de ontwikkeling van Outcast II ging Appeal failliet en werd het project niet overgenomen door een andere studio.

Nu de originele makers van het spel de rechten op het spel hebben gekocht, lijkt er binnen afzienbare tijd toch een nieuwe Outcast-spel aan te komen. Of het om een vervolg gaat of een remake op basis van het eerste deel is nog niet bekend; de ontwikkelaars maakten tot dusver alleen bekend dat de franchise nieuw leven zal worden ingeblazen, maar concrete aankondigingen over games volgen nog, zo meldt Destructoid.

Het in 1999 verschenen spel was in diverse opzichten zijn tijd vooruit. Zo introduceerde het spel een grote, vrij begaanbare open wereld, de mogelijkheid om diverse middelen van transport te gebruiken en een systeem waarbij dialogen met personages in het spel variabele consequenties konden hebben; dat alles werd vanuit een third-person-camerapositie beleefd. Het duurde daarna nog jaren voordat diverse andere grote games, zoals Halo en Knights of the Old Republic, elementen uit Outcast gebruikten, met goede resultaten als gevolg. Het originele Outcast is nog steeds te koop; de download van 1.3GB kost tegenwoordig drie dollar.

OutcastOutcastOutcast

Reacties (49)

Wow! in mijn gedachte zag dit er toch wel echt heel veel beter uit... :o Dan gaat de tijd toch opeens best snel! Vette game hopelijk kan het matchen aan zijn voorganger
Wow! in mijn gedachte zag dit er toch wel echt heel veel beter uit... :o Dan gaat de tijd toch opeens best snel! Vette game hopelijk kan het matchen aan zijn voorganger
Outcast was volledig opgebouwd uit voxels (niet geheel de waarheid, zie de reactie van Tvern hieronder). Als je beweegt en speelt ziet het er wel aardig uit, maar het is echt niet screenshot-vriendelijk.

Wat ook niet helpt was dat de maximale resolutie van het spel 512x384 was. Alles in software, want de engine kon niet omgaan met de (toen) beschikbare grafische hardware-acceleratie. Stabiele framerates werden echt alleen mogelijk gemaakt door een krachtige CPU.

Het spel zelf was overigens geweldig. Het was een wereld waarin je echt het idee had dat je niet alleen bent. NPC's werken, slapen, eten en hebben een schema waardoor ze vaak van her naar der reizen. Je begint ook als een 'nobody': je naam is wel gehoord, maar je moet jezelf nog bewijzen. Des te meer je jezelf bewijst, des te positiever NPC's in het algemeen tegenover je staan. Nu is dit allemaal redelijk gemeengoed, maar in 1999 was deze vrijheid nog zeldzaam in spellen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juli 2013 12:44]

Het grote voordeel van dit spel was juist dat je geen speciale hardware nodig had, in die tijd draaide alles om de 3Dfx kaarten, dit spel maaktje juist gebruik van D3D waardoor ze niet afhankelijk waren van de 3Dfx instructieset. Toegegeven het spel was best zwaar voor die tijd, resolutie kon je trouwens in de ini file wel omhoogkrijgen naar 640x480 en na patch 1.2 ook naar 800x600.
Het grote voordeel van dit spel was juist dat je geen speciale hardware nodig had, in die tijd draaide alles om de 3Dfx kaarten, dit spel maaktje juist gebruik van D3D waardoor ze niet afhankelijk waren van de 3Dfx instructieset.
Outcast maakt gebruik van DirectDraw, geen Direct3D. Direct3D kwam toen wel op dankzij voornamelijk de Nvidia Riva TNT & TNT 2 (en natuurlijk opvolgend de Geforce 256), maar Outcast maakte zeker geen gebruik van de acceleratieopties daarvan.
Toegegeven het spel was best zwaar voor die tijd, resolutie kon je trouwens in de ini file wel omhoogkrijgen naar 640x480 en na patch 1.2 ook naar 800x600.
Volgens mij moest je daarvoor (voor die tijd) wel een ultrasnel systeem hebben. Maar goed, het was het zeker waard. :)
Het grote voordeel van dit spel was juist dat je geen speciale hardware nodig had
Stiekem toch wel, want je had een MMX-capabele CPU nodig ;)

Snelheid was verder niet zo boeiend, maar je *moest* MMX hebben.
Dat is niet zo'n punt want elke proc van dat moment had of mmx of de opvolger daarvan. oudere procs konden het spel toch niet aan.

@The Zep Man, je hebt natuurlijk gelijk het was de keuze tussen Direct draw of software rendering.
Toevallig las ik vorige week op de Wikipedia pagina van Outcast dit:
Although Outcast is often cited as a forerunner of voxel technology,[3] this is somewhat misleading. The game does not actually model three-dimensional volumes of voxels. Instead, it models the ground as a surface, which may be seen as being made up of voxels. The ground is decorated with objects that are modeled using texturemapped polygons.
Alleen het terrein gebruikt dus een voxel-achtige techniek. Dat neemt niet weg dat het een geweldig en origineel spel was. Ik ben benieuwd wat we kunnen verwachten.
Je begint ook als een 'nobody': je naam is wel gehoord
"Ulukhai" of zoiets als ik me niet vergis??

Heb heel wat uurtjes in dat spel doorgebracht. Afwachten wat de makers met de rechten gaan doen. Als eerste een remake zie ik wel zitten. Die wil ik wel weer spelen met opgepoetste graphics/sound etc.

En daarna een vervolg. Weet et niet zeker meer, maar volgens mij was er een redelijk open einde??
Ik weet nog goed dat ik vroeger die game beschouwde als best uitziende game ooit, als ik dat nu zo terug kijk, valt het toch wat tegen.
tja checkout duke 3d en de rest zoals blood/rise of the triad/day of the tentacle
Wordt de nieuwe game weer gebaseerd op Voxels :D Dat is toch eigenlijk nooit echt van de grond gekomen
Bijzondere aan Outcast was volgens mij ook dat het gebruik maakte van een Voxel engine.

Redelijk veel gespeeld, maar had ook erg veel last van de kopieer beveiliging(jaja, je koopt eens iets).

Ik ben benieuwd waar ze mee komen, of ze wederom iets weten neer te zetten wat origineel is qua game en qua features.
Klopt, ja, het was het gebruik van de Voxel engine, de game zelf was maar matig IMHO..
Oh man, dit spel was voor die tijd echt prachtig. Volgens mij draaide dit op een Voxel engine. Later of eerder werden die Voxels ook gebruikt bij een helicopter spel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ondanks dat ik het gespeeld heb, ik niet meer weet wat de bedoeling was van dit spel.
Commanche of delta force ?

[Reactie gewijzigd door nexhil op 3 juli 2013 12:14]

Yup, dat was hem. Fantastische tijd was dat!
Volgens mij is in iedergeval de eerste operation delta force met de voxel engine gemaakt.
comanche uit 1992 was idd één van de eerste. ben benieuwd of ze weer voor voxels gaan maar zal wel niet... op zich technisch gezien zou je 2 miljoen particles met (liefst geanimeerde) pointclouds kunnen renderen met mainstream GPUs van tegenwoordig (denk aan een minecraft maar dan met VEUL meer doosjes). maar je hebt dan wel een paar terabyte aan gamedata. dus tis niet echt efficient. :P
Inderdaad. Toendertijd was iedereen helemaal ondersteboven van de graphics. :)

Maar volgens mis ik nog een "vooruitstrevend" punt... Het was volgens mij 1 van de eerste spellen die voxels gebruikte in plaats van pixels.
Vet! Heb dit speel urenlang gespeeld. Was volgens mij ook één van de weinige spellen die actief gebruikmaakte van MMX. Was ik even blij met mijn Pentium 2 :)
Had de review gelezen in Power Unlimited en op TMF - Game Force One en was een heel eind verkocht. Ik zou en moest die game spelen, maar had toen er het geld en de PC niet voor.

Jaren later alsnog gekocht, moest snel toegeven dat een nostalgies gevoel niet echt werkt op een game die je nooit hebt kunnen spelen.

Hoop dat de remake mij deze keer wel bereikt. Ben nog steeds enthousiast.
Aah de nostalgie dat ik deze nog op mijn pentium II 350mhz runde.
Het spel was een mooi avontuur en volop actie. Kon destijds al niet wachten op een deel II en ben blij om te lezen dat deze mogelijk gaat komen!
Heb dit spel destijds ook veel gespeeld. Recentelijk tijdens wat opruimwoede de doos met originele game eindelijk maar eens in de vuilnisbak gegooid. Ik zal het toch nooit meer spelen, en de kopieerbeveiliging (die onder Win98 al een draak was) werkt sowieso niet onder Win7.

Deze game, met z'n Voxel-engine, kwam uit vlak voordat grafische kaarten met 3D versnelling op basis van polygonen een grote vlucht namen. Andere games met Voxel engines uit die tijd die ik ook nog heb gespeeld waren Delta Force Landwarrior en Comanche, beide van NovaLogic.
-offtopic-
hhmm, oke ik dacht dat outcast wel een videokaart nodig had, maar het was kennelijk MMX.
Maar 1 ding weet ik wel zeker dat outcast absoluut NA de introductie van videokaarten, alla 3dfx, werd geïntroduceerd .

Dit doordat ik als 14 jarige ukk een baan had in de zomer zodat ik m'n eerste eigen pc kon kopen, een cyrix 200 mhz met mmx en een 3dfx kaart(een 8mb helios baby!).
Waar ik met volle overgave en liefde carmaggedon, in 3dfx, op speelde(man wat waren mijn vriendjes jaloers).

carmageddon is ouder dan outcast.. dus tegen die tijd waren er volgens mij al weer nieuwere kaarten alla riva tnt 2 enzo.

-ontopic-
probeer deze al wat vaker te downen, maar de keren dat het lukt krijg ik hem niet aan de praat.
Tijd voor een retrobak.
Leek mij namelijk ook altijd wel een vet spel, maar had toenertijd geen pc die hem aankon.
Ja, de game kwam uit nadat 3Dfx al bestond. Maar ik schreef ook: grafische kaarten met 3D versnelling op basis van polygonen een grote vlucht namen. :)

Eigenlijk pas toen nVidia met z'n gecombineerde 2D/3D kaarten als de Riva TNT2 en eerste Geforce uitkwam, en ATI met z'n Rage 3D Pro en eerste Radeon kaart, kwamen de 3D games die hiervan gebruik maakten pas echt massaal uit.

Overigens was mijn allereerste 2D/3D kaart destijds de Rendition Vérité V2100 waarmee ik de eerste Quake game in 3D accellerated mode kon spelen, hoewel niet zo soepel als mensen met een 3Dfx kaart dat konden.
3DFX had de voodoo rush en de voodoo banshee als je geen dochterkaart wou (voodoo 2 aangesloten op een andere conventionele vga kaart). Maar toen beperkte 3D kaarten zich inderdaad voornamelijk op het versnellen van bepaalde effecten. Tot nvidia kwam met hun eerste T&L engine (transform and lightning) of de eerste GPU met de Geforce. Dit luidde jammergenoeg het einde van 3DFX en hun glide API in.

Maar voor mij was glide en 3DFX al de "grote vlucht". Unreal/UT zonder 3DFX kaart in die tijd was gewoonweg "not done". Een voodoo 2 liefst met 12 mb hoorde in iedere serieuze gamer zijn bak en voor de echt rijken was er SLI.

Zucht, ... 3DFX ik mis je.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 3 juli 2013 14:02]

Orginele spel was inderdaad heel mooi, zoveel voiceovers, open wereld, cdrom was ook af te spelen in cd speler voor de muziek. Word al langere tijd gewerkt aan een fanmade project (op cryengine3) www.openoutcast.org
Hoop dat dit nog gereleased wordt en niet een Seize and Desist krijgt te verduren nu.

Gebruik nog altijd de wallpapers van het nooit uitgekomen outcast2 als bureaublad achtergrond:
http://www.chrissyx.com/outcast2.php
Appeal is nog een tijdje verder gegaan als Elsewhere-entertainment, met spellen als Symbiosis en Totems, welke nooit zijn uitgekomen. Van Symbiosis zijn ook een aantal mooie wallpapers verkrijgbaar:
http://www.planet-adelpha.net/Totems/Previews/symbiosis.html

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 3 juli 2013 12:35]

Aan openoutcast word al net zo lang gewerkt als dat deel 2 op de planning stond volgens mij. Ik kan mij in iedergeval nog herrineren dat ze op Crystal Space zaten in plaats van CryEngine.

Nu eens zien of het toch nog eerder als de nieuwe officiele uitkomt.
Ja, inderdaad de TechDemo van een paar jaar terug was zeer belovend en "voelde" erg outcast aan. Alleen jammer dat het zo lang duurt voor dat er iets gereleased wordt. Voor dit nieuwe project moeten we nog maar zien of er wat gereleased wordt.
Deze game was echt gruwelijk toendertijd, helemaal grijs gespeeld. Erg benieuwd naar deze nieuwe :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013