Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties, 12.294 views •

Uitgever Apogee Software brengt op 31 juli de nieuwe versie van Rise of the Triad op de markt. De remake wordt gemaakt door Interceptor Entertainment en verschijnt enkel als download voor Windows. De game kost 15 dollar en is onder andere verkrijgbaar via Steam.

Apogee Software, een afsplitsing van 3D Realms, kondigt aan dat de nieuwe versie van Rise of the Triad vanaf 31 juli te downloaden is. Bovendien krijgt degene die de game nu al bestelt er de Apogee Throwback Pack bij, een set van vier klassieke games, die voor 10 dollar ook los te koop is. De pre-order bonus bestaat uit de oorspronkelijke versies van Rise of the Triad: Dark War, de Extreme Rise of the Triad expansion pack, Blake Stone: Aliens of Gold en Blake Stone: Planet Strike, allemaal games uit de jaren '90 van de vorige eeuw.

De remake wordt gemaakt door het Deense Interceptor Entertainment. De studio maakt gebruik van Unreal Engine 3.0, hoewel het die moderne engine gebruikt om de game een zeer ouderwets uiterlijk te geven. Net als in het origineel kan de speler kiezen uit vijf verschillende personages om de campagne mee te doorlopen. Ook wapens als de Flamewall, Firebomb, Split Missile, Drunk Missile en Excalibat zijn terug. De campagne bestaat uit 20 levels en de game is ook in multiplayer te spelen. Tijdens het spelen kan bovendien gekozen worden tussen de oorspronkelijke soundtrack en een nieuwe heavy-metalversie. De game is voor 15 dollar te downloaden via Steam, GoG, Green Man Gaming en de eigen webwinkel van Apogee.

Rise of Triads verscheen in 1994 voor DOS. De game zou oorspronkelijk een uitbreiding worden op Wolfenstein 3D. Hij zou als Rise of the Triad: Wolfenstein 3D Part II op de markt komen. Toen Wolfenstein 3D-ontwikkelaar id Software zijn belangstelling voor het project verloor, besloot Apogee om de uitbreiding als zelfstandige game op de markt te brengen. Apogee moest wel de naam Wolfenstein laten vallen. De game verscheen als shareware.

Rise of the Triads

Reacties (55)

Lang geleden dat ik nog eens zo een lelijke game gezien heb
Misschien zul je het filmpje dan moeten afspelen op iets fatsoenlijk? :o

Ontopic:
Weer jammer dat het alleen als "download voor Windows" uit moet komen, wat dat ook moge betekenen (ik neem aan via de Windows store).
Is het de laatste tijd juist niet de tendens dat DRM-achtige principes keihard falen en openlijk worden afgebrand? Wel positief is de prijs van de game.
"De game kost 15 dollar en is onder andere verkrijgbaar via Steam"

niet alleen via de windows store.
Het spel is DRM-vrij te verkrijgen via gog.com:

http://www.gog.com/news/preorder_rise_of_the_triad

Download voor windows houdt alleen in dat het niet (native) draait op andere besturingssystemen
Wat heeft online downloaden met drm te maken? VOlgens mij toch echt niks... WIl namelijk niet zeggen dat er drm op zit. Zou ook niet slim zijn en denk dat ze daar heel goed weten hoe t dus wel moet...
Ik ben wel in staat een verband te zien hoor. :)

"Downloaden" bij een "spel downloaden" staat haast analoog aan Steam of Windows Store.

Windows Store -> DRM
Steam -> DRM
Toch wel veel gespeeld vroeger.

Ben het wel eens met de auteur, het ziet er redelijk ouderwets uit.

Ik wacht nog even met aanschaffen, wil eerst wat meer zien.
Ik vind dat het er opgepoetst ouderwets uit ziet, niet verkeerd in ieder geval. Veel afwisseling, kleur, wapens. Gameplay zal in ieder geval niet slecht zijn hoor!

Weet nog goed toen ik als klein kind bij de achterburen ging spelen en de vader des huizes Rise Of The Triad was aan het spelen. Was meteen verkocht van de toendertijds ''graphics'', guns en blood :D
De game ziet er dan niet modern uit, de gameplay ziet er wel vet uit. Lijkt me een leuke game om te spelen in ieder geval én voor een schappelijke prijs!
In het artikel staat het ook beschreven alsof het ouderwetse uiterlijk expres is gedaan.

In dit geval zou je het juist als een pre kunnen zien dat het er niet modern uitziet. Denk daarbij ook aan al die gestileerde indie spellen die eruit zien alsof ze uit het 8-bit of 16-bit tijdperk komen.
Kwam er zondag pas achter dat deze game gaat komen. Aankondiging in 2012 blijkbaar gemist :p
Opzich wel benieuwd naar dit spel, vraag me alleen af of het nu nog net zo gaaf is als toen. Vwb gore zijn er wel spellen die de grens wat meer opzoeken.
Al gepreordered, nu maar 9¤ bij GreenManGaming (tegen 14¤ io Steam)!
Daarnaast krijg je er de oude versies van Rise of the Triad en Blake Stone bij.
Ondertussen ¤11.99
Met coupon (-25%) word het 9 euro rond.
Enorm onderschat spel. Hoewel het uitgebracht werd na Doom was het gebaseerd op een sterk gemodificeerde wolfenstein engine. Wat je terugziet in de blockige levelopbouw. De engine had wel wat interessante modificaties; zo konden er GAD's (soort hoverdisks) gebruikt worden om verschillende niveau's in levels aan te brengen.

Dit, gecombineerd met de fantastische wapens en het voor die tijd ongekend hoge aantal spelers dat in multiplayer samen kon spelen (11) maakte ROTT tot een enorm succes op lanparties. Het was in MP, vanwege de hoogteverschillen en leuke wapens, leuker om te spelen dan Doom 2. Id Software heeft die positie kwa multiplayer pas overgenomen met de release van Quake.
Volgens mij gaan we een retrogolf krijgen: Leisure Suite Larry, ROTT, Wolfenstein, ... :)

Blijkbaar is er toch wel een markt voor de "vroeger was alles - behalve de graphics - beter"-spellen. Door ook nog eens aan de graphics te sleutelen, lijkt er wel een nieuw verdienmodel te onstaan waarbij je de conceptualisatiefase kunt overslaan.
Tijdens mijn DOS periode heb ik dit spel meer gespeeld dan elke andere FPS inclusief Wolfenstein 3D / Spear Of Destiny, Blake Stone AOG en Planet Strike en Doom I en II.
De ziekelijke humor, de overdosis "blood 'n gore", de unieke wapens en "god mode" (ook terug in dit spel, zie de video waarbij je energie uit je hand schiet en tegenstanders tot stof vervaagt).

Het enige spel wat dergelijke gameplay bood buiten ROTT was Blood (One Unit Whole Blood).
ROTT was echter veruit het mooiste spel en het meest uitgebreide.
Deze nieuwe versie ziet er voor de prijs zeer goed uit en ik hoop dan ook dat het net zo'n gaaf spel wordt als het origineel.
Far Cry: Blood Dragon mag dan grafisch superieur zijn en een topspel voor het geld wat je er voor betaald, maar ik heb goede hoop voor ROTT II.

@GrimaceODespair:
Een retrogolf is blijkbaar gaande en als "oldskool" gamer kan ik dit alleen maar toe juichen.
Ik speel nog steeds met plezier sommige van mijn (zeer) oude spellen simpelweg omdat de gameplay zo geweldig is dat het gebrek aan grafische stimulatie geen gemis is.

Bovendien heb je gelijk over het verdienmodel... door een oud concept nieuw leven in te blazen heb je al een basis wat dit soort spellen lekker goedkoop maakt zowel voor de uitgever als de klant.
Er zijn zat spellen die ik graag als (goede) remake zou willen zien:
Wing Commander III en IV (of een waardige opvolger), One Must Fall 2097, Wolfpack, Operation Wolf, High Octane Racing...

Maar dat een remake ook een enorme teleurstelling kan zijn zien we met spellen zoals Syndicate (slechte einde ooit, bizar slecht verhaal, schijten in de bek van de syndicate-fans), Death Track Resurrection (originele Death Track was uber), Wolfenstein (magische wapens en krachten heb je niet nodig en maakt het ongeloofwaardig), Star Trek (slechtste Star Trek spel ooit), Simcity (minder opties dan ooit tevoren in een simcity spel en EA heeft alles server-side gemaakt dus spelen zonder internet verbinding kan je vergeten) en zo zijn er nog wel meer.
Death Track geweldig? Ik denk niet dat je die game opnieuw wilt spelen nu... Quarantine idem.

Een leuke racer om een remake van te maken is stunts...
Death Track was uit het XT tijdperk dus was zo simpel als het maar kon zijn om op een 8 MHz pc te draaien met 0,5 MB ram.
Voor die tijd was het echter revolutionair.
Stunts heb ik ook nog steeds, was inderdaad grappig omdat je zelf je racebaan kon bouwen met loops en rolls en jumps en er zat humor in.

Veruit het beste racespel met onrealistische elementen (ofwel wapens op je auto) was nog altijd Hi-Octane Racing van Bullfrog.
Dit was het eerste hi-def ( 640 x 480 ) svga 256 color racespel in full 3D (dus geen 2D textures in een 3D omgeving maar 100% 3D).
Lichtjaren vooruit op de concurrentie (Need For Speed) zowel qua gameplay als graphics, en dat allemaal onder DOS.

Quarantine zoog al voordat het op de markt kwam dus ja wie wil dat nog spelen...
Haha mee eens! Dat spel had sfeer, dat het er niet uit zag maakt me geen flikker uit, zelfde voor deze nieuwe trailer :D
Good old fun!
Ziet er vermakelijk uit, weer goed voor een hoop uurtjes!
Plus de klassieker heb ik hier voor me.
Prijs is erg schappelijk en het ziet er allemaal lekker afgewerkt uit.
Fantastisch was dat met een lan-party (toen nog ipx/spx) dat je centraal over de speakers 'where are you?' en 'overhere!' of 'behind you' kon F1 t/m F12-en. Briljant!

Wel een beetje afwachtende houding vanwege de erg tegenvallende Duke nukem forever. Nu eerst zien, dan geloven :)
Oh ja, Remote Ridicule, die was ik nog ff vergeten :)
Tja Duke Nukem Forever was dan ook een spel gebaseerd op een engine uit 1999 dat in 2002 op de markt had moeten komen.
Door het spel 9 jaar te laat te lanceren voor de prijs van een A-rated titel hebben ze een van de grootste flops ooit gecreerd.

Dit spel is dan zowiezo al beter dan DNF want slechter kan haast niet.
De Unreal 3 engine stamt uit 2007 (ook het jaar dan Unreal Tournament III was gelanceerd) maar is nog steeds een uitstekende engine.
Waarschijnlijk heeft dit spel zoals zo'n beetje alle Unreal 3 titels Physx support wat mooie effecten kan opleveren.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de wapens en explosies en eventuele "Physx-enhanced gore".

Het is zo verschrikkelijk lang geleden dankzij de PC (political Correctness) politie en zeikerige politici dat ik een FPS heb gespeeld met goede ouderwetse en vooral meer realistische blood 'n gore... Het laatste spel wat dit soort actie bood was SOF II Double Helix waarbij de hoofden explodeerden bij headshots, tegenstanders op hun knieen met de handen in hun kruis bij een "crotch shot", hinkend en slepend als ze in de voet geschoten werden, hun wapen dropten als je ze in de hand of arm schoot, realistische schrikreacties als je op ze af sloop, je ze zag stikken met de handen op de keel bij een nek- of keelschot, enzovoort.

Het is tenslotte een spel. Een spel voor volwassenen. Niets is echt, niemand doe je kwaad.
Dus waarom dan wel honderden spellen met een arsenaal aan wapens, explosies en een bodycount in de duizenden (zelfs in Mass Effect 1,2,3 had ik een killscore van meer dan 5000), maar niet realistich?
Lompe ragdoll effects, tegenstanders die verdwijnen zodra ze dood zijn, geen bloed of zo weinig dat het meer op paintball lijkt dan een schot van een .50 BMG sniper, totaal geen fysieke schade (al schiet je een miljard keer in Crysis 3 / Far Cry 3 / Hitman Absolution etc er zijn geen kogelgaten en geen schade door explosies) en ga zo maar door.
Dus je mag wel als je 18 bent het leger in en iemand "in 't echt" in z'n gezicht schieten of in de fik steken met je vlammenwerper of incendiaries, maar in een computerspel wat niet alleen niet echt is maar er ook niet echt uit ziet is dat teveel gevraagd?
Als je 18 bent mag je wel jezelf in een coma zuipen, een auto / motor / bus / vrachtwagen besturen, werken in een fabriek met dodelijke en explosieve chemicalien, werken in de medische zorg waarbij je elke dag gruwelijke ziektes en verwondingen ziet, bij de politie werken, bij de brandweer werken en noem het maar op maar oh wee als je ook maar 1 gepixeleerde tiet ziet, een virtuele vagina texture, een hoofd dat explodeerd, een schotwond dat er uitziet als een schotwond, een tegenstander die daadwerkelijk ineen zakt als je hem dood schiet in plaats van een super fake film effect ragdoll bullshit...

Goed beetje off-topic en een rant, maar ik wil dit spel puur en alleen om weer eens lekker ouderwets te kunnen knallen.
Lang leve blood 'n gore!
Het is vooral commerciele zelfcensuur van de industrie en niet zozeer van de poiltiek (of je moet in duitsland wonen), komt vooral omdat casual gamen nu gigantisch groot is geworden vanwege de consoles en dat publiek waardeert een beetje gore niet meer.
En RandROTT, de random level generator, het feit dat dit überhaupt één van de eerste games was die meer als 4 man over een netwerk aankon, en de compleet over-the-top raketwapens. Firewall FTW!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True