Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties
Submitter: redah

Microsoft heeft aangekondigd te zullen stoppen met het verstrekken van TechNet-abonnementen. Er kunnen nog tot 31 augustus abonnementen worden afgesloten op de dienst, waarmee onder andere Windows-software is te downloaden.

In een bericht naar gebruikers heeft Microsoft aangekondigd te zullen stoppen met TechNet, waarbij 31 augustus wordt genoemd als laatste dag waarop nog abonnementen afgesloten kunnen worden. Vervolgens blijven de abonnementen nog bruikbaar tot de looptijd is verstreken. Daarna zullen de abonnementsdiensten onbruikbaar worden. Inmiddels is de aankondiging ook op de website van Microsoft TechNet verschenen.

Betalende gebruikers kunnen op TechNet onder andere Windows-besturingssystemen gebruiken. De dienst is met name gericht op ontwikkelaars en de gedownloade software is daarbij alleen bedoeld ter evaluatie. In het vervolg zal Microsoft via TechNet Evaluation Center productkeys aanbieden voor Microsoft-software die slechts een bepaalde tijd geldig zijn; daardoor blijft TechNet als ontwikkelaarsplatform dus online. Gebruikers die nog een productkey hebben zonder verstrijkingsdatum kunnen hiervan gebruik blijven maken.

Wel heeft Microsoft met MSDN nog een ontwikkelaarsnetwerk waarbij met een abonnement software van Microsoft gedownload kan worden. Een MSDN-abonnement is echter aanzienlijk duurder dan een TechNet-abonnement. Met een MSDN- of TechNet-abonnement krijgen ontwikkelaars vaak als eerste toegang tot nieuwe Microsoft-software.

Reacties (130)

Reactiefilter:-11300126+192+213+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Er is een petitie lopende waar gevraagd wordt om de prijs van een MSDN gelijk te maken aan die van Technet.
https://www.change.org/pe...ion-comparable-to-technet

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 2 juli 2013 09:15]

Dank je wel voor deze attentie, ik doe mee! ;)
Ook ik doe mee aan de petitie, hopen dat het wat wordt. De aantallen stijgen al behoorlijk sneller nu...
De dienst is met name gericht op ontwikkelaars en de gedownloadde software is daarbij alleen bedoeld ter evaluatie.
Het Technet abonnement is gericht op IT professionals en niet op ontwikkelaars. In de voorwaarde van gebruik staat ook duidelijk dat je de machines niet mag gebruiken voor ontwikkeldoeleinde. Daar is een MSDN abonnement voor.
What is a TechNet Subscription?
TechNet Subscriptions is a subscription program designed to help IT Professionals prepare for critical issues and plan for future deployments by providing them with access to the latest software for evaluation purposes, in addition to beta releases, Professional Support Calls, and other technical information and tools.
en uit de voorwaarde:
The user may not use the evaluation software for software development or in an application development environment.
Precies het is voor het testen van infrastructeren het evalueren van de software wanneer nieuwe software uit komt en hoed dit in jouw infrastructuur te passen is, dan wil jij jouw testlab wel wat langer hebben draaien dan 180 dagen. Technet is/was bedoeld voor beheerders/deployers en niet voor ontwikkelaars, waar zogezegd MSDN wel voor bedoeld is.
Dit is ook exact mijn reden waarom ik baal dat het ophoud.
Ik gebruik technet 90% volgens voorwaarde: testen van impact van wijzigingen op de systemen, zoals patches en 3rd party software installaties. Ik heb tientallen virtual machines draaien met een replica van klant-omgevingen en deze blijven netjes in sync. Ik kan hierdoor 50% thuiswerken. Met het nieuwe technet model kan ik ze 180 dagen in sync houden en daarna moet ik *alle* installatie- en patch stappen doorlopen van iedere machine om ze weer op hetzelfde niveau te krijgen. Iedere 180 dagen. Iedere machine. Dus technet gaat het niet meer worden, helaas. Action Packs dekken niet 100% de lading (en lopen ook via Technet, zoals ik eerder aangaf op reaktie ActionPack idee). MSDN is veel duurder en dekt ook de lading niet.
Moet nog even kijken wat dat BizSpark precies is.
90% ? Replica's van klanten?

Jij bied een dienst aan aan je klanten en gebruikt daarvoor technet licenties? Vanuit het standpunt van Microsoft gebruik je dus technet voor productieomgevingen, meer nog, met een beetje kwade wil bekijken ze het als volgt

"Jij gebruikt technet licenties om klanten omgevingen te hosten en dat aan te bieden als service"

Daarvoor mag iji zelfs geen normale licenties gebruiken, ik neem aan dat je je thuis replica niet gebruikt als DR dienst of enige andere actieve dienst want in dat geval heb je SPLA licenties nodig.

Licenties bij MS zijn niet gemakkelijk, en MS is zeer tolerant in mijn ervaring, maar dat neemt niet weg dat een beetje correct gebruik wel gepast is. Indien je overigens test licenties wil die niet verlopen, en je bent goede klant bij MS (of je klanten zijn dat) dan vraag je een overeenkomst met ms. Test omgevingen komen dan niet op de rekening, het criteria van MS is dikwijls het volgende, wanneer de server tijdens productie uren op eender welk moment afgezet kan worden dan betreft het geen productie server, mits wat onderhandelen met MS kan je redelijk makkelijk dergelijke overeenkomst verkrijgen.
Ik geloof dat je niet helemaal mijn post begrijpt/hebt gelezen. Ik zeg dat ik een replica heb van hun omgeving die ik in sync houd.Ik heb hun omgevingen dus als kopie thuis om de patches, de distributie en de impact daarvan op een gehele omgeving te testen en te scripten.
Als er iets mis is met de patch, of iets wat omvalt door de patch, zoek ik (soms we) uit wat er aan de hand is, doe een rollback en probeer het opnieuw. Als alles goed gaat, dan worden deze scripts/patches uitgerold in productie. Ik heb dus geen productie omgeving en gebruik Technet precies waar het voor bedoeld is. Testen/Deployen.
Ik host dus helemaal niks hier voor klanten, hun servers staan in datacenters. Mijn servers kunnen prima uit, die hebben de klant niet nodig, enkel ik.
Nee maar een lab mag je er wel mee bouwen en onderhouden om zo je exchange omgeving van een nieuwe rollup e voorzien.. Zie jij je elk half jaar je exhange omgeving opnieuw opbouwen inc alle certificaten? en security die je nodig hebt?

Nee het is jammer.. Hopelijk ziet MS toch nog in dat het misschien een beetje voorbarig was. En zorgen ze er voor dat MCPers wel weer toegang kan krijgen tot aan jan op de hoek ook technet aanvragen. En pa ma, broer oom nicht oma buurtjes enz voorzien van windows licenties.
Daar heb je images enzo voor. Elk half jaar ff wat eval keys aanvragen en beetje tijd kwijt zijn met de image/vhd opstarten.... Oh gut nee.
Heerlijk alles hangt aan je AD, elke 180 dagen een heerlijke USN rollback door je testomgeving heen of je AD opnieuw opbouwen en daarmee dan ook alle andere servers... Succes met je images, en kom tot de ontdekking dat die paar minuutjes al snel veranderen en vele dagen!
Inderdaad, koppel het maar aan het hebben van een certificering, dan sluit je in ieder geval een grote groep die werkelijk misbruik maakt uit en niet de mensen die daadwerkelijk als TI'er werkzaam zijn.

Technet abbo enkel te koppelen aan de live id waar ook je certificering aan hangt!
Gelukkig zijn er nog de Action Packs. Weliswaar beschik je over minder licenties/mogelijkheden maar voor mijzelf als ontwikkelaar voldoet het perfect.
Ik zie dat de software van de Action Packs lopen via Technet voor Action Packs. Zal dat inhouden dat de action packs ook stoppen?
Your Action Pack subscription includes TechNet for Microsoft Action Pack Solution Provider, which provides access to more than 70 Microsoft infrastructure software titles for evaluation.
En als je op de Learn more link klikt, kom je op de technet site.
"In het vervolg zal Microsoft via TechNet Evaluation Center productkeys aanbieden voor Microsoft-software die slechts een bepaalde tijd geldig zijn; daardoor blijft TechNet als ontwikkelaarsplatform dus online."

Het word nu dus een gratis dienst om software te testen? Of begrijp ik het verkeerd?
Dit is slecht nieuws. Ik heb al jaren een Technet Abo en gebruik ook alle software voor mijn systemen thuis (beetje semi-legaal dus wat waarschijnlijk de reden is dat het nu afgeschaft wordt).

Het wordt nu overgens wel gratis:

http://technet.microsoft.com/en-US/evalcenter/

Althans er staat 'Full-featured evaluations at no cost'.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 1 juli 2013 20:04]

Op het moment dat je het niet voor test doeleinde gebruikt is het niet semi-legaal, maar gewoon tegen de voorwaarde in, dus illigaal. Het is ook mijn ervaring dat veel mensen technet en msdn media/keys gebruiken voor productie systemen. (ben er zelf net zo schuldig aan). Zoals jij zegt lijkt mij dit inderdaad de reden dat Technet nu stop wordt gezet.

@Rammes: 180 dagen trials? Volgens mij was dit 90 dagen en is dit bij de meeste producten nu 30 geworden. Daarbij zijn er van lang niet alle producten legale media's te downloaden.
Ja ach ik test ook dingen op mijn PC dus dan zou je kunnen stellen dat het voor test doeleinden is. Dat ik er daarnaast ook nog productief op ben games op speel is een bijkomstigheid.

Ik vind bovendien, als je een eigen bedrijf hebt zoals ik en je werkt heel de dag met MS software dat je ook hun software gewoon thuis zou moeten kunnen gebruiken. Je adviseert hun software immers ook aan je klanten en zij verkopen het daardoor.

Beetje rigoreus dus om het helemaal af te schaffen. Hou het dan nog open voor ICT bedrijven met een BTW nummer ipv. net als nu dat iedereen een abo kan afsluiten.

Nu worden wij ICT-ers een beetje de grond in gestampt, ga maar evals gebruiken. Beetje jammer.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 1 juli 2013 20:17]

Microsoft partners kunnen MAPS bestellen of vanwege hun status gratis licenties verkrijgen. De rest kan MSDN (al dan niet in combinaite met Visual Studio) bestellen.
Ja Microsoft Partners, ik ben ZZP-er wat heb ik daar aan? Ik maak me ook geen zorgen over de Cap Gemini's en de Centrics van deze wereld die komen heus wel aan licenties. Het gaat vooral om freelance IT-ers die groep wordt nu compleet genegeerd door Microsoft.
Genegeerd?
u is bekent dat de evaluatie versie gewoon doordraait met je services als de tijd verstreken is? Dat geld voor server en desktop.
en als je voor software de meuk elke keer 180+ dagen opnieuw moet opzetten terwijl je het gratis kan gebruiken?

ik,zie je probleem niet zo

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 juli 2013 06:19]

Nee, dat is niet zo. Sinds vorig jaar komen de evaluatie licenties die bij Technet komen te vervallen wanneer het abbonement wordt stop gezet. Tenminste daar werd vorig jaar op GoT over gesproken.
Als jij Audi adviseert aan je klanten en je leased zakelijk een Audi, moet Audi je dan gratis een Audi verschaffen voor prive gebruik? Dat slaat natuurlijk als een lul op een drumstel.
De hele vergelijking gaat niet, want een Audi kost geld. Voor een softwarebouwer kost een kopie van de software geen geld. En het genereren van een licentie ook niet. Het weggeven van licenties aan wederverkopers om het product te uberhaupt te kunnen verkopen kost Microsoft dus geen geld.

Ik sinds als 25 jaar in de ICT. Ik heb een aantal jaar geleden toen Microsoft met activatie begon op het punt gestaan over te schakelen om Linux en Microsoft compleet de rug toe te keren. Kost even tijd als doorgewinterde Microsoft adept, maar daar kom je wel overeen. Als ik niet met zelfstudie Microsoft producten kan leren kennen, dan moeten we Microsoft maar langzaam de rug toe gaan keren.

Met de opkomst van Android en IOS en het alsmaar verder ineenstorten van de markt van PC's en Laptops en het baby interface Windows 8 dat microsoft op dit moment op de markt heeft, denk ik zowieso dat de markt voor professionele software die voornamelijk op desktops draait gaat verschuiven naar Linux.

Als Microsoft niet meer de preferente Os leverancier voor "computers" is (dat zijn dus geen tablets) wat hebben ze dan nog te bieden, wat niet iemand anders ook bied en dan goedkoper?
Snap je commentaar niet echt.
Microsoft is al zeker 12 jaar geleden begonnen met activatie (misschien zelfs al wel eerder), dus een aantal jaar is al niet correct.

Daarnaast kun je gewoon microsoft producten bestuderen. Elke Windows kenner weet hoe hij een evaluatie naar 180 dagen kan brengen via een simpel commando. Sterker nog, volgens mij is het een examen vraag. Dus met zelfstudie kom je best ver.
Sterker nog, Microsoft heeft tegenwoordig gratis labs waar je echt alle aspecten van de software kan leren kennen zonder dat je een hyper-v platform thuis moet opbouwen.

En als doorgewinterde Microsoft product kenner, weet je dat Microsoft veel meer is dan een OS leverancier. Het is een volledig eco-systeem, dat niet zo heel snel zal sterven. Zeker niet als je kijkt hoe versnippert Linux alles aanbiedt.
. Zeker niet als je kijkt hoe versnippert Linux alles aanbiedt.
Ja net Lego. Windows is meer Playmobil. Je merkt het verschil als je even net iets anders wil dan dat door Microsoft uit de mal wordt geduwd....
[...]
Ja net Lego. Windows is meer Playmobil. Je merkt het verschil als je even net iets anders wil dan dat door Microsoft uit de mal wordt geduwd....
:') ja want als MS het niet goedkeurt kan het niet op je Windows bak? och och och, de fanboys komen weer uit hun donkere holen.
En zo denk ik er ook over. Gebruik al jaren microsoft small business server thuis. Natuurlijk niet een product wat je even prive aanschaft, maar geeft mij als ICTer wel de mogelijkheid er mee te klooien wanneer ik wil en wanneer het mij uitkomt. Het geeft me dus de mogelijk om te zeggen "dat probeer ik eerst thuis wel even". Nu moet je dus eerst een testsysteempje gaan inrichten (kost tijd), omdat het vorige testsysteempje opeens niet meer werkt (licentie verlopen).

Kortom een beetje ondoordacht van Microsoft.

En is het zo dat veel technet licenties niet gebruikt worden waar ze bedoeld voor zijn, maar of ze nu meer licenties gaan verkopen omdat technet niet meer bestaat betwijfel ik.

En natuurlijk gaan wij ICTers op zoek naar een alternatief en als we dat gevonden hebben, gaan we dat aan onze klanten adviseren. Bye, bye Microsoft. Van de ICTers zul je het uiteindelijk toch moeten hebben.
Kom, een beetje icter deployed een test omgeving automagisch en heeft er maar een paar minuten werk aan. Vooral met de diverse virtualisatie oplossingen is het kinderspel om zonder moeite een nieuwe test omgeving op te starten.
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat jij als ICT-er thuis een servertje hebt draaien ook voor productie. Moet je dan als consument perséé een licentie Small Business Server kopen? En verwacht MS ook dat jij dat dan maar even doet?

De gemiddelde ICT-er kennende zal hij overstappen naar iets anders. Ik ben het eens met ijmert dit is gewoon de professionals die jou software adviseren en uitrollen de rug toe keren en ze aanmoedingen dan maar een Linux Samba server thuis te gaan draaien want dat kost niks.

Denk jij werkelijk dat het Oracle iets interesseert wanneer jij hun enterprise database software thuis draait? Of Citrix wanneer jij thuis een XenApp server hebt draaien? Dat zouden ze juist aan moeten moedigen.

Het gaat niet eens zozeer om Windows 7 of Windows 8, om de clientsoftware dus maar dingen als SQL Server, Windows Server, Exchange etc. zijn een hoop ICT-ers die dat thuis draaien en dat kan dus straks niet meer.

Dit is gewoon ondoordacht van MS, ze hadden ook de middenweg kunnen kiezen maar nee het moet gelijk helemaal op slot en ook direct per Augustus.

En alsjeblieft hou op met die vergelijkingen met auto's enzo die slaan echt kant noch wal in dit geval en in de meeste gevallen.
Dit kan gewoon wel, alleen kost het wat meer.
Je neemt je een msdn abonnement, beter nog je werkgever zorgt dat je een msdn abonnement tot je beschikking hebt om je werk te kunnen doen.

@Ingcharoth

Tuurlijk mag het niet voor eigen gebruik, ik doelde op het gebruik in testomgevingen.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 2 juli 2013 14:59]

Nee, wat hij wil mag ook met een MSDN-abonnement niet. MSDN-abonnementen zijn louter voor ontwikkel- en testdoeleinden, maar niet voor privégebruik of games zoals hij doet.
Using the software in any other way, such as for doing email, playing games, or editing a document is another use and is not covered by the MSDN subscription license. When this happens, the underlying operating system must also be licensed normally by purchasing a regular copy of Windows such as the one that came with a new OEM PC.

http://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/cc150618.aspx

[Reactie gewijzigd door Ingcharoth op 2 juli 2013 01:55]

En met Technet mocht het ook al niet volgens de voorwaarden.
Tja, je hardware mag wel geld kosten, je auto mag ook geld kosten. Maar hetgene waardoor je juist geld verdient dat moet maar gratis zijn?
Je wordt niet de grond in gestampt, je wordt eindelijk verwacht je aan de voorwaarden te houden. Als je het jarenlang gratis semi-legaal hebt kunnen gebruiken was dat niet jouw recht, maar iets waar je geluk mee hebt gehad. Het houdt een keer op.
En dan nog, als je het graag gebruikt, wat is er mis mee om het gewoon te kopen? Een hoop gamers betalen zich helemaal scheel aan videokaarten en andere onzin, maar het betalen van de software om die hardware te kunnen gebruiken waar het voor bedoeld is, nee hoor, daar beginnen ze niet aan...
De voorwaarde stelt inderdaad dat de licenties ter test en evaluatie dienen. Ze mogen ook gebruikt worden om demo opstellingen te doen om deze dan in een uiteindelijk productie omgeving te vervangen door "echte" licenties.

Maar het is in mijn ogen een volledig grijze zone. Ik denk niet dat MS er om maalt dat je als particulier dit abo gebruikt om enkele thuis-computers te voorzien van software. Uiteindelijk gebruik je het niet in een bedrijfsnetwerk en leer je bij door de software effectief te gebruiken. Als er een nieuwe server uitkomt, dan installeer je die ook thuis even. Zo leer je weer voor je werksituatie dingen bij. Volgens mij zijn er ook mensen genoeg die hun "werk" ook mee naar huis nemen. Probleempje op werk, kijken of ik dit thuis ook heb/kan uitlokken.

Er is altijd wel iets waarbij je kan zeggen dat je er van leert. Daar was het dan ook om te doen.

Dat MS dit afschaft is een beetje te begrijpen. Ze hebben in het verleden al de hoeveelheid licentie sleutels naar beneden gehaald omdat ze geplaagd werden door piraten. Deze verkochten dan een kopietje met een "legale" sleutel, niet dus.
Full-featured but with time limmit!
Ik denk dat het nu op MSDN komt, oftewel, het wordt duurder :'(
voor velen is dreamspark de oplossing. Voor educatief gebruik zelfs gratis.
https://www.dreamspark.com/
Maar daar zit software als Microsoft Office en Windows 7 niet in.

Windows Server en Visual Studio dan weer wel, en dat is mooi :)
Microsoft Action Pack. Mag zelfs in de eigen productieomgeving worden gebruikt.
Maar alleen voor zakelijk gebruik, niet voor privédoeleinden als een eigen website, privémail of -domein.
Is dat heel relevant? Technet subscriptions mag je ook niet privé gebruiken, zelfs niet voor volstrekt irrelevante "dit is mijn konijntje nijntje pagina"

Waar ik persoonlijk meer mee zit is dat mijn evaluatie trajecten en test omgevingen doorgaans veel langer lopen dan 180 dagen. Ik heb echt geen zin om bij een volgende test van een release update de hele load weer van scratch opnieuw op te bouwen, omdat mijn 180 dagen op zijn. Daar had ik Technet voor, en ik baal hier dus behoorlijk van dat ze het verhaal gaan stoppen.
Inderdaad. Ik heb een testomgeving opgezet met meerdere forests met trusts, SQL server, fileserver, enkele applicatieservers en enkele clients. Zowel applicatie servers als clients zijn er in verschillende smaakjes, om bijvoorbeeld de impact en verschillen van GPO's op de verschillende os'en en patchlevels te proberen.
Ik test hier soms ook installaties op uit van bijvoorbeeld system center (SCCM, SCOM,...) Als ik voor zo'n test anders eerst een volledig domein en SQL moet gaan installeren :/
De virtual labs bieden niet echt uitkomst, want dat zijn meestal pre-installed omgevingen.

Anderzijds moet ik ook toegeven dat m'n thuis pc waar dit allemaal op draait ook op een technet licentie draait, inclusief office... en dat mag dan weer niet!
Ik ben dan van mening dat ik goed ben voor MS z'n business, dus dta me dat pleziertje wel gegund kon worden, niet dus :(
Ik denk dat je na 180 dagen evaluatie gewoon een nieuwe key kan installeren, voor weer 180 dagen...
Geen idee hoe het bij win 8 en server 2012 zit, maar bij de vorige versies kan je de proefperiode verlengen met het slmgr -rearm commando.
Maar daar zit software als Microsoft Office en Windows 7 niet in.

Windows Server en Visual Studio dan weer wel, en dat is mooi
Dan zou ik nog maar eens goed kijken ;)
Heb hier Windows 7 Pro voor me neus op Dreamspark. Zelfs XP en MS-Dos (!) is nog te krijgen.
Zie: http://i.imgur.com/p2jk8Rl.jpg

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 2 juli 2013 00:23]

Dat is niet de standaard, gratis variant van Dreamspark die voor elke student/scholier beschikbaar is, maar Dreamspark Premium (zoals ook te zien is in je screenshot). Hiervoor heeft je onderwijsinstelling extra betaald.

[Reactie gewijzigd door Compizfox op 2 juli 2013 13:26]

Volgens mij heb je inderdaad gelijk, ik heb een dreamspark account via me school en ik kan ook Windows 7 downloaden als ik dat wil.

Vervolgens heb ik mijn school opgezocht op dreamspark.com en zag ik dat ze een DreamSpark Premium account hebben. Je kan er dan vanuit gaan dat Windows 7 alleen meegeleverd wordt als je school een Premium account heeft.
Van wat ik zo zie is Dreamspark enkel voor studenten en educatieve instituten. Het goede aan Technet was dat je dit als particulier kon aanschaffen om thuis nieuwe dingen op te stellen en te leren.

Ondanks dat er een groot prijsverschil zat tussen de US versie en de EU versie, heb ik er in het verleden wel gebruik van gemaakt om mijn MCP examens voor te bereiden en ondertussen ook mijn eindwerk in avondschool/volwassenen onderwijs mee op te bouwen. (deze laatste kon natuurlijk ook al met licenties van de school maar ik had mijn stuff dan al)

In sommige gevallen is een beperkte evaluatie (waar je al dan niet de teller wel enkele maal van kan resetten) niet voldoende. In particulier gebruik, dan denk ik aan mijn vroegere situatie, was het zeker niet voldoende. Mijn eindwerk werd in 2 (school)jaar tijd gebouwd. Ik moest er niet aan denken dat de Windows licenties niet meer geldig waren :)

Een MSDN abo zal een particulier bijna nooit kopen, dit is echt wel veel te duur.
Je hebt ook nog BizSpark voor "startups"
Kun je in ieder geval een paar jaar verder
je kunt nu al gratis software testen, het probleem is dat jet meer 180 dagen werkt. Dat is met technet nietzo. Dus prijs je niet rijk met gratis software
Tja.. als je na 180 dagen nog niet weet of iets werkt, schort er wel iets aan je test.
Voordeel is wel dat je om de 180 dagen een schone windows install hebt. Doe ik nu ook al :)
Ik ga echt niet elke 180 dagen mijn PC opnieuw installeren, dies gek. Ik werk in de ICT hé, een timmerman timmert ook niet thuis, ik heb daar echt geen zin in.
je zou er voor kunnen kiezen om iedere 180 dagen je key aan te passen.
Lijkt me niet echt iets dat ze graag toe zouden staan, kan ook zijn dat je per account niet zomaar iedere 180 dagen een nieuwe key aan kunt vragen.
Je kan je Windows installatie 3x "re-armen". Dit doe je door een sysprep te draaien. De geïnstalleerde software blijft bestaan maar instellingen worden gewist. Er is wel om heen te werken maar dit is erg complex waardoor het onpraktisch is.
sysprep is helemaal niet nodig.

Je mag 3 keer in commandprompt: "slmgr -rearm" uitvoeren.
Daarna moet je toch echt een licentie kopen of herinstalleren.
Ook dit is weer te omzeilen door te booten vanaf je installatie dvd, regedit te openen en onder HKLM-SYSTEM de gehele WPA entry te purgen. (dit moet middels boot-dvd omdat die wpa entry niet verwijderd kan worden als het os al geladen is).

hiermee reset je je volledige activatie status, en is het alsof je een clean install hebt.
Ik ga echt niet elke 180 dagen mijn PC opnieuw installeren, dies gek. Ik werk in de ICT hé, een timmerman timmert ook niet thuis, ik heb daar echt geen zin in.
Dit is dus een van de redenen waarom ze ermee stoppen. iedereen op Tehnet gebruikt de software ook prive en daarvoor is het niet bedoeld.

In de meeste gevallen heb je aan 180 dagen genoeg tijd om je tests uit te voeren en de software onder de knie te krijgen. (tenzij je echt POC omgevingen in elkaar gaat draaien op productie schaal).
Koop dan gewoon een licentie... Al dat geneuzel, win8 upgrade heb ik 15 euro voor betaald, daar ga ik echt niet moeilijk voor lopen doen.
Technet ging niet zozeer enkel om die client OS licentie hoor. Een server licentie'tje kost een pak meer dan 15¤.
(je zou tevens gek zijn om een technet abo af te sluiten enkel om een nieuwe Windows client te kunnen installeren)
Reken maar op meer, drivers, al je software kan zo een middag in beslag nemen.

Maar ik snap je punt en geef je gelijk:P
20 minuten? Gebruik jij een kale Windows installatie? Daarbij zegt hij in de IT te zitten, neem aan dat hij dus VS201* gebruikt - alleen dat al kost een halve middag om incl patches te installeren.
20 minuten? Dat zou ik ook wel graag willen weten, zou me een hoop moeite besparen namelijk.

Windows installeren, nieuwste drivers erop, updaten, dat kost je toch al snel een uurtje of twee als de Update server van Microsoft mee werkt.

(Een image terug knallen kan wel in 20 minuten maar dat is geen nieuwe installatie natuurlijk)
Ik denk wel dat 't kan op 20 minuten maar dan werk met bijgewerkte installatie media. Je kan die WIM file ook offline servicen met drivers en updates.

Het werk dat je dan na een OOB installatie hebt, heb je dan natuurlijk al door de loop der tijd moeten doen.
Voordeel is wel dat je om de 180 dagen een schone windows install hebt. Doe ik nu ook al :)
Nog beter: Probeer eens Ubuntu ;-). Kost niets. Gratis updates. Geen virussen. Sneller. Stabieler. De enige investering die je nodig hebt is wat kennis van het OS en dat bouw je ook nog gratis op! Kun je uitproberen/opzetten/testen wat je maar wil en zelfs *langer* dan 180 dagen *gasp* ;-P
[...]
Nog beter: Probeer eens Ubuntu ;-). Kost niets. Gratis updates. Geen virussen. Sneller. Stabieler. De enige investering die je nodig hebt is wat kennis van het OS en dat bouw je ook nog gratis op! Kun je uitproberen/opzetten/testen wat je maar wil en zelfs *langer* dan 180 dagen *gasp* ;-P
Ja en óh zo handig als je software wilt gebruiken, zoals een spelletje, of Office, of Visual Studio, of één van die honderd miljoen andere programma's die er niet zijn voor Linux.
|:(
het kost 325 euro per jaar voor een Technet professional abonnement. Hiermee kan je de meeste Microsoft software downloaden en 'testen' ;)
Standaard kost je ¤ 219, woon je in de VS dan ben je slechts $199 kwijt.
In de VS kennen ze geen btw.
Dat kennen ze wel, het heet VAT, en verschilt per staat.
Yep maar dan praat je in de meeste gevallen maar over 6 - 8% en geen 21 ;) Bovendien is die ¤ 219 volgens mij excl. btw want ik moet ook een btw nummer opgeven, die is dus verschoven.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 1 juli 2013 23:53]

Er zit inderdaad nog een flinke winstmarge op tussen US en EU. Het is pas op het allerlaatste schermpje dat je het totaal bedrag ziet, inclusief BTW. Als EU komen we er dan nog relatief van af, andere landen zoals AUS zijn er erger aan toe. Het gerucht gaat dat MS de prijs heeft vastgelegd aan de hand van een vroegere dollar koers en geen "vertaling" doet met recente koersen.
Het wordt nu een groot trial-center. Wat de meerwaarde wordt van dit naast de mogelijkheid om MS Software op de huidige manier uit te proberen, is me met deze stap niet duidelijk.
't Was natuurlijk wel een hele goedkope manier om testomgevingen binnen bedrijven te standaardiseren.
Denk dat het wel goed voor ze is om ontwikkelaars over te halen een MSDN-abonnement te laten afnemen, die tot op heden (onterecht?) een Technet abo hadden.
Wat denk ik wel een groot gemis wordt, is de beschikbaarheid van oudere versies:
Technet was een goeie manier om te downgraden als je oudere versies van software niet (meer) had.
Ben benieuwd of hier veel klachten over komen en zo ja, of deze stap dan wordt herzien.
Veel bedrijven gebruiken anders conform afspraak met MS gewoon productielicenties voor hun testomgevingen. Deze worden dan bij de jaarlijkse tellingen niet meegerekend. Kwestie van nette afspraken, MS is er ook niet de beroerdste in als klanten hier een belang bij hebben is mijn ervaring, zelfs niet als je testomgeving iets forser is dan wat je in productie hebt. Zolang je het kan uitleggen is er een hoop coulance.

Moet wel zeggen dat ik het hier voornamelijk heb over volume licensing in de enterprise varianten, dus weet niet of het in andere gevallen ook dit zo te regelen is.

[Reactie gewijzigd door Venator op 2 juli 2013 01:50]

Ik vind dit erg vervelend dat dit platform wordt gesloten. Zelf heb ik er een tijdje (via het werk) toegang tot gehad.

Om een voorbeeld te geven: Zelf ben ik in het bezit van een legale Windows 8 Prof. licentie. Omdat ik geen andere Windows-machine in gebruik heb om een Windows 8 USB-stick te maken, ben ik (enigszins) verplicht het net op te gaan om te zoeken naar een Windows 8 Prof. (x64) ISO die ik dan zelf naar de USB of een DVD kan zetten. Waarom is er gewoon niet de mogelijkheid om vanaf Microsoft.com (of Windows.com, etc.) een ISO te downloaden (trial-mode) en deze vervolgens te activeren met je gekochte serial? Waarom wordt dit gedeelte zo afgeschermd voor consumenten en moeten bedrijven de hoofdprijs betalen voor het binnenhalen van een of meerdere ISO's?

MSDN is trouwens al helemaal niet te betalen, laat staan de belachelijke prijs die je moet betalen voor toegang tot trials, ISO's, etc. Als er een serial bij zit is dit vaak een enkele licentie, geen VL.
MSDN wordt vaak verkocht als onderdeel van Visual Studio.. TechNet is meer gericht op de systeem beheerder. TechNet is namelijk beperkt tot alleen de besturings systemen van Microsoft, terwijl MSDN ook toegang bied tot developers versies van onder andere SQL Server en Microsoft Dynamics.

Via MSDN bied Microsoft ook Software Assurance voor Visual Studio waarmee je dus altijd over de laatste versie kan beschikken, maar ook oudere versies..

Visual Studio 2012 Professioneel kost 529 euro. Een twee-jarig abonnement (waarbij je dus gratis naar VS2013 kan als deze uitkomt) kost 1160 euro en heb je daarnaast ISO's van ontzettend veel Microsoft software downloaden, ook krijg je dan een licentie om Team Foundation Server te gebruiken. En dat allemaal voor maar 48 euro per maand. Verlenging van VS2012 + MSDN kost 970 euro wat neerkomt op 40 euro per maand..

Bedrijven hebben verder de mogelijkheid om Volume Licensing af te sluiten waarbij je ook gewoon ISO's kunt downloaden via het Microsoft Partner programma..
Had je hier al eens gekeken:
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx
't Is welliswaar de enterprise-versie, maar als het goed is worden de features unlocked van de productkey die je uiteindelijk invoert.
de preview versie is vandaag toch gewoon gratis op technet te vinden? En als ik het artikel mag geloven zal dat in de toekomst ook zo blijven. Het zijn net de betaalde technet diensten die worden afgeschaft.
De win8 iso is gewoon te downloaden gratis. Dit was met win7 al zo. De product key unlocked de versie, het zegt wel prof. Maar elke iso is hetzelfde. Er is geen aparte iso voor de sku's.

ook bied microsoft zelf gewoon een iso-to-usb tool aan. Staat hier zelfs op tweakers.
Met dank aan de software-piraten, de bedrijven die de keys doorverkochten.

Jarenlang verslechterden de voorwaarden (lees: aantal keys dat je kon aanvragen en versies die ineens niet meer beschikbaar waren), dit is dus hun volgende stap blijkbaar.

De goeden moeten dus wederom onder de slechten lijden.

[Reactie gewijzigd door Gunner op 1 juli 2013 20:04]

Wat je zegt is volgens Microsoft niet waar:
Is the TechNet Subscriptions retirement related to piracy concerns?
As IT trends and business dynamics have evolved, so has Microsoft’s set of offerings for IT professionals who are looking to learn, evaluate and deploy Microsoft technologies and services. In recent years, we have seen a usage shift from paid to free evaluation experiences and resources. Although the TechNet Subscriptions service has experienced piracy and license misuse in the past, there was no single factor in the decision to retire the TechNet Subscriptions service.
Uhm... even door de vertaalmachine gooien:
there was no single factor in the decision to retire the TechNet Subscriptions service. =
was er niet 1 enkele factor in het besluit om te stoppen met de Technet abonnementsdienst.

M.a.w. er waren meerdere factoren. Wat hier NIET staat, is dat piracy NIET een van die facturen was. Dit betekent dat piracy wel degelijk een rol speelde, alleen willen ze geen negatieve associatie in hun berichtgeving plaatsen.... iets wat overigens best wel gezegd mag worden (vind ik).
Zoals Zoethoutstokje terecht opmerkt, waren er dus blijkbaar meerdere redenen. En gezien de historie van de Technet-voorwaarden, en het verslechteren daarvan lijkt het me aannemelijk dat piraterij zeker een reden was.

Voor zover ik weet kon je met een standaard abonnement eerst tien keys per product krijgen, daarna 5 en toen ik lid werd kon je er ineens nog maar drie. Om later te zien dat ze zonder waarschuwing diverse paketten uit het assortiment haalden.

Dan is een optelsom snel gemaakt.
Dit is voor mij echt vreselijk nieuws. Ik gebruik Technet om voor examens te studeren en ik ken heel veel collega's die dat op die manier doen. De beste manier om iets te leren is om er mee aan de slag te gaan. Een evaluatie periode van een paar maanden gaat echt niet werken. Microsoft software is net Lego. Alleen je bent behoorlijk lang bezig om een compleet werkende infrastructuur op te bouwen. Ik verwacht dat we straks echt alleen nog maar papieren MCSE tijgers over houden. De systeembeheerders die thuis aan de gang gaan met een eigen servertje zijn juist de beste promoters die Microsoft zich kan wensen.
In 180 dagen kan je toch echt veel leren, dat is een half jaar, bovendien bied MS voor vele omgevingen ook al geprepte VM's zodat je helemaal de zware setup stappen moet nemen en direct functioneel aan de slag kan.

Ik zal niet zeggen dat het niet jammer is, maar onoverkomelijk is het nu ook niet...

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 1 juli 2013 20:22]

Ik heb prive een servertje draaien met 96 GB RAM. IK heb daar meer dan 60 VMs op draaien. Als ik die dus "Draaiend wil houden" dan moet iedere maand gemiddeld 10 installaties doen. Daar komt nog alle configuratie bij. Dat is echt ondoenlijk.

Je hebt wel gelijk als je 1 onderdeeltje wilt leren, maar een Microsoft infrastructuur is een samenhangend geheel waarbij je voor bijna iedere onderdeel meerdere servers nodig hebt. Veel van die server werken met elkaar samen. Ga maar eens voor de grap na hoeveel servers je nodig hebt om een volledig redundante Exchange omgeving neer te zetten waarbij alle serverrollen uit elkaar worden getrokken.In dat geval heb je alleen nog mail functionaliteit. Zet je vervolgens deze mailservers op een Hyper-V cluster dan wordt het al weer een stuk meer. Ga je dat Hyper-V cluster vervolgens repliceren naar een tweede cluster dan groeit je simpele mail servertje al behoorlijk uit. Ga je die mail servers dan ook nog monitoren, updaten en backuppen en je hebt al een aanzienlijk omgeving te pakken. Vergeet daarbij natuurlijk niet om je SQL database te clusteren. Je fileservers te clusteren, etc. Uiteindelijk heb je je het over projecten waar je naast je werk vaak vele maanden mee bezig bent en wat echt niet gaat lukken in een half jaartje.

Als je dat niet meer kan doen dan dan krijg je uiteindelijk ICT'ers die het overzicht niet meer hebben. Die leren ICT uit een boekje. De lol is er van af. Het is alsof je een puzzel koopt van 10.000 stukjes en een week krijgt om hem te leggen. Ja je kan een hoekje van de puzzel leggen maar dan moet je de puzzel weer in de doos stoppen en opnieuw beginnen. Daar is toch geen klap meer aan? Verder leer je niet hoe je verder gaat met een volgende versie. Je installeert immers iedere keer alles nieuw. De mensen die bereid zijn om ieder jaar een paar honderd Euro neer te leggen om jouw software te leren kennen zijn meestal je grootste fans en daar zou Microsoft veel zuiniger op moeten zijn.
32 GB Hyper-V bak. VM's: 2 x AD, 2 x Ex2013MB, 2xEX2013CAS, 2xFilerver, 1xIIS doos, 2xSQL2012 Cluster. Van alles een kopie, dus altijd opnieuw op te tuigen. En ,met WDS icm Hyper-v heb ik binnen 25 minuten 1 of meerdere extra vm's draaien.

Dus het is maar hoe moeilijk je het jezelf maakt :-)
Je hebt meer stroomkosten per jaar aan die bak dan wat een msdn subscription jou jaarlijks zou kosten.
dan nog de kosten van zo'n bak niet meegerekend.
al het andere mag bakken met geld kosten, maar de licensies moeten vrijwel gratis zeker.
Absoluut waar, zodra je de wat complexere omgevingen gaat testen is 180 dagen een ondoenlijke zaak. Ik investeer dus ook in dikke hardware om thuis testomgevingen te kunnen opbouwen en inderdaad de upgrades en migratie paden worden door mij op die manier ook eerst eens thuis getest voordat ik ze in een live omgeving uitvoer.

Dit heeft mij al veel gescheeld in migratie trajecten omdat je weet wat er gaat komen! Groot voordeel is dat je op die manier praktijk ervaring opdoet met zaken die nergens in de boekjes staan!

Ook de 2 support calls die we er bij hebben elk jaar heeft ons al meermalen geholpen!
En dan ook nog zo dat de zaken waar we tegen aan zijn gelopen ook serieuze problemen waren die ons uiteindelijk niet als call in rekening zijn gebracht omdat de fout toch echt aan de kant van Microsoft zat.

Ik denk dat Microsoft er niet slim aan doet om dit door te voeren, ze zouden inderdaad zuiniger moeten zijn op de mensen met kennis van hun producten en die om hun productkennis te onderhouden ook nog eens betalen!
Als student heb je natuurlijk nog Dreamspark ;)
180 dagen.... Genoeg tijd lijkt mij.
Als je full time de tijd hebt wel ja, niet als je stukje bij beetje een omgeving moet opbouwen en vele scenario's moet testen. Ook een draaiende testomgeving waar je als er aanleiding toe is zaken op kan testen is super, zonder deze elke 180 dagen opnieuw op te moeten bouwen.
Beste ICTers,

Voor Micosoft zijn Windows en Office de groet geldgeneratoren. Al jaren lang. Dit komt voornamelijk omdat Windows standaard op iedere nieuwe PC geleverd wordt. En dus nu niemand meer voor iets anders kiest op een PC.

Linux heeft de desktop uiteindelijk bij de gewone consument niet veroverd. Maar er gebeurd wel iets anders de gewone consument koopt vrijwel geen computer meer, maar een tablet (met android of iOs). Kortom Windows zal uiteindelijk toch sterven en als Windows uitsterft gaat Office dat ook doen. En als Windows en Office uitgestorven zijn is Microsoft ook dood.

De beste manier voor Microsoft om dit te versnellen is de ICT-ers die nu (nog) Microsoft minded zijn (ik) in het harnas jagen.
Het is inderdaad jammer dat technet er straks niet meer is. Zelf misbruik ik technet ook voor privé infrastructuur. Maar het bouwen van test setups kan makkelijk met 180 dagen evals, enige wat ik zelf gebruik is gold images en daarmee zet je zo een test infra neer. Gewoon een kwestie van andere geval key gebruiken.

En Hyper-v server 2012 is toch al gratis met eindeloze key. Dus eigenlijk is tech net zoals het nu bestaat leuk maar voor evaluatie doeleinden onzinnig.

Echter zou ik er wel wat voor voelen dat gecertificeerden bijvoorbeeld recht hebben op korting. Bijvoorbeeld, mcp server 2012 geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld 1 ee key gratis voor eigen gebruik te krijgen (op naam) en dat je voor eigen gebruik additioneel een extra licentie kan kopen voor 1/2e prijs. Zelfde geldt bijvoorbeeld, geslaagd voor Exchange 2013 traject, krijg je dat product ook van MS.
Ja dit is dus echt enorm vervelend. Daar gaat het idee van testlabs die doorlopen en steeds groter worden, omdat de producten steeds meer integreren en elkaar nodig hebben. Elke 180 dagen zo'n groot lab opgetuigd krijgen, is niet vol te houden.
Daar ze ik dus ook precies mee, erg jammer dit. :|
En een test lab wat meer dan 6maanden duurt, en enorm veel manuren inzit is het of die kosten of de paar extra manuren niet waard?
als die manuren of testlab zoveel waard zijn, kan er ook wel een licentietje vanaf?
Maakt niet uit hoe je het bekijkt. De pro's met dezelfde hobby zijn gewoon de sjaak.
De enige optie is dus naar MSDN en 750 EURO per jaar neertellen.
Vraag me wel af of daar dan hetzelfde als technet in zit.
Naar het schijnt niet, meer ontwikkel tooling en minder of geen server en client varianten. ;( Met andere woorden voor de beheerder/technisch-engineer minder voor meer.
Neen het MSDN abonnement van +-750euro bevat enkel server en client Operating Systems + Microsoft SQL server en al dan niet visual Studio.

Dus geen Exchange, SCOM, SCCM, Sharepoint ..
Nee maar de system center suite is juist zo handig vooral als je die kant op aan het leren bent. Ik heb net zitten kijken maar inderdaad in de goedkoopste MSDN zit deze niet.
Ik hoop toch echt dat Microsoft met een goedkoper alternatief komt. Het eerste jaar 800 en daarna 500 vond ik wel acceptabel maar dat is blijkbaar niet voldoende.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True