Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 97, views: 21.364 •

Microsoft heeft aangegeven dat het bedrijf in beroep gaat na een vonnis van een Britse rechtbank. Deze oordeelde dat Microsoft de naam SkyDrive niet langer mag gebruiken in de EU. De merknaam zou inbreuk maken op merknamen die in handen zijn van mediaconcern BSkyB.

SkydriveDe rechtbank redeneerde dat de naam SkyDrive van Microsofts cloudopslagdienst door de consument verward kan worden met de breedbanddiensten van Sky, het televisienetwerk dat in handen is van BSkyB. Daarmee zou Microsoft inbreuk maken op de merknaam Sky. Daarnaast stelde de High Court of England and Wales dat de naam SkyDrive een negatieve invloed kan hebben op het merk Sky en dat ook om deze reden de naam SkyDrive inbreuk maakt. De rechtbank, die uitspraken mag doen die binnen de Europese Unie rechtsgeldig zijn, oordeelde dan ook dat Microsoft in de EU de merknaam SkyDrive niet langer mag gebruiken. De rechters zullen nog een nadere juridische toelichting over de gevolgen publiceren.

BSkyB reageerde verheugd op het vonnis in de SkyDrive-zaak, maar Microsoft liet kort na de uitspraak weten dat het in beroep zal gaan. In een e-mail aan PC World zou de softwaregigant hebben benadrukt dat de rechtszaak uitsluitend draait om de merknaam SkyDrive en niet om de clouddienst. Vermoedelijk blijft Microsoft de merknaam SkyDrive voorlopig gebruiken, totdat in hoger beroep een uitspraak is gedaan. Mocht BSkyB deze zaak echter opnieuw winnen, dan denken deskundigen dat het mediabedrijf grote schadevergoedingen kan krijgen van Microsoft.

Reacties (97)

Waarom hernoemen ze het niet direct naar NSADrive? :+
sorry maar als je nog nooit van Sky hebt gehoord luister je niet vaak naar het nieuws, vooral betreffende de voetbal rechten die zijn gekocht (nee ik doe niet aan voetbal) maar ook gezien bskyb niet een kleine jongen (dame) is in de grote media wereld

Maar even betreffende het topic ik kan me een heel goed voorstellen dat er verwarring zou kunnen ontstaan, negatief maar misschien ook positief.
Want laten we niet ontkennen maar Sky is toch een van de grotere media bedrijf namen.

Ik zelf moet de eerste keer ook denken aan Sky toen ik horde van SkyDrive, persoonlijk dacht ik dat het een soort van joint venture was. maar dat bleek toch niet te zijn.
welke overeenkomst zie jij dan met Sky en Skydrive? of dacht jij bij Skype ook als eerste aan sky? ik kan me er helemaal geen bal bij voorstellen dat mensen sky en skydrive samen gaan vergelijken.
Sky is inderdaad een van zoniet de grootste tv provider via een sateliet schotel die ongeveer half engeland aan zijn huis heeft hangen, daarnaast leveren zij ook telefonie en internet en zijn er apps om tv via je mobiel te ontvangen. Skydrive zou dus direct gelinkt kunnen worden met Sky, waarbij je content die je thuis opneemt op je Skydrive op zou kunnen slaan, en deze via je app op je telefoon zou kunnen bekijken, maar dit is dus niet het geval.
Maar of er nu een link is of niet, op het moment dat er verwarring met namen zijn, dan wordt vaak de eerste/grootste/bekendste speler in het gelijk gesteld met of zonder dat er een vergoeding tegenover moet worden gesteld.
Het enigste kwa Sky dat ik ken is Skyradio en Sky News. De eerste heeft er niets mee te maken, het tweede toevallig iets?
Ik ken Sky ook wel, maar een ieder die Engels kent weet ook wat het betekent, en het woord is toch echt niets speciaals... Mede in die redenatie vind ik SkyDrive ook een prima gekozen naam voor de clouddienst en ook losstaand van 'Sky Media' groep.

Dat is nu eenmaal zo als je een (ťťn) normaal bestaand woord als merknaam neemt..
Sky is een van de grotere televisie/internet/telefoonproviders in de UK...
Komt omdat je in Nederland woont, in het VK, ItaliŽ en Duitsland weet iedereen wat Sky is. In het VK is het de grootste provider van internet+bellen+ TV.

[Reactie gewijzigd door GamerDUT op 1 juli 2013 18:03]

In Nederland had je vroeger ook Sky Channel. Was wel Engelstalig, maar ik denk dat de wat oudere generatie tweakers daar vroeger toch wel naar keek in het weekend. Fun Factory, met allerlei tekenfilms en dergelijke. En onze eigen Linda de Mol had daar de DJ Kat Show.

En natuurlijk is Sky de laatste jaren de sponsor van een zeer succesvolle wielerploeg.

Dus ook in Nederland niet geheel onbekend, denk ik.
Mijns inziens is de 'nieuwswaarde' van dit artikel de imo enigszins ridicule uitspraak dat het woord 'Sky' aan BSkyB toebehoort. Waarom zou dan een leuke grap meteen gedownmod moeten worden.

Als er alleen maar serieus gereageerd mag worden wordt het wel een erg dooie boel hier.

Moest er ook hartelijk om lachen.
War zeg ik dat het gedownmod moet worden? ik zeg allen dat het echt geen +3 waard is, het moderatie systeem is er om te laten zien welke comments nuttig zijn en welke niet, als een grap opeens +3 word gemod door heel veel mensen is dat misbruik punt.
Als je je bedrijf vernoemt naar een algemeen zelfstandig naamwoord, dan loop je het risico dat andere mensen het ook gebruiken en kun je imo geen exclusief recht hebben op die merknaam.
Ben benieuwd wat de redenatie van de rechter hiervoor is, vooral ook omdat Sky buiten enkele landen (zoals het VK) niet eens actief is.
Ja, maar dat argument zal de maker van "Windows" niet graag gebruiken.
Spot on. Anders had ik deze reactie geplaatst.
Daarom is Windows ook geen beschermde naam in die zin, wel Microsoft Windows of Windows 95/XP/NT. Je mag ook gewoon van alles uitbrengen in de VS met de naam Windows. Zolang het waarschijnlijk maar geen besturingssysteem is. Iets wat Lindows heeft moeten ondervinden.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 1 juli 2013 17:56]

is dat zo? probeer eens een software (die wat dan ook doet) uit te brengen met de naam windows en start de chrono. Eens zien hoe lang het duurt eer ms erachter aan gaat.
Windows is wel degelijk een geregistreerd handelsmerk (registered trademark) en daar hoeft niet MS of microsoft voor te staan
De naam "Windows Commander" voor een file manager zou toch wel gesneuveld zijn voor de rechtbank, denk ik zo. ;)
En zo ook de auteur Ghisler, want die veranderde de naam maar in "Total Commander" na een dringend verzoek van Microsoft.
Het verschil is dat Microsoft de merknaam gebruikte om software zoals Lindows en Windows Commander aan te klagen, deze zitten allebei in dezelfde markt als Windows. Sky en SkyDrive zijn 2 verschillende markten.
Je vergeet MikeRoweSoft....

Maar ontopic, ik zie een groot verschil tussen Skydrive en puur Sky. Ik neem aan dat de rechter besloten heeft dat Sky al langer bestaat? Geen idee of die Drive ook in zijn reclame bezigd, ik zie geen reclame.
MikeRoweSoft spreek je exact hetzelfde uit als Microsoft, beide bieden software aan. Daarbij is Microsoft geen algemene term.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 juli 2013 19:16]

Ja software. Je mag best een koelkast ontwerpen en dit uitbrengen als Windows.
Microsoft doet toch ook niet glazenwassers aanklagen wanneer zijn de term Window of in een variant gebruikt.

Sky is een ongelooflijk gebruikelijke begrip, daarnaast is er duidelijk geen intentie van misbruik door MS met de naam Skydrive, deze naam is namelijk zeer logisch te verklaren, het is namelijk een cloud dienst die jouw een drive in je computer kan bieden.

Ik vind dan ook dat MS dit gewoon moet kunnen houden, Sky zit gewoon te zeuren om niets.
Je vergeet even voor het gemak dat Sky in Engeland net zo'n grote naam is als Microsoft. Echt elke Brit kent Sky, net zoals wij KPN kennen.
Dat wij Sky nauwelijks kennen verandert daar niets aan. Het is daarom ook een rechtszaak in Engeland (echter met gevolgen in de rest van de EU).
Toch maken ze een kans, kijk maar naar Apple zijn hebben een trademark gekregen voor een enkele letter.
laat daar maar eens bewijs voor zien dan, want dat hebben ze voor zover ik weet helemaal NIET gekregen
Klopt, dat hebben ze niet. Ze gebruiken het zoveel mogelijk, of kopen de rechten zoals IPAD in China. Maar ze hebben geen patent/trademark (gelukkig).
Of de iPhone van Cisco was het?
Ios komt van cisco.
Hebben ze ook niet, maar ze zijn er wel in geslaagd om op een of andere manier de naam iCloud op te eisen (deze was al in gebruik door een gelijkaardige dienst).
Helemaal mee eens. Voor zover ik weet heeft Sky geen producten met "Drive" in de naam, dus ik zie echt niet waarom ze er meer recht op zouden moeten hebben. Er zijn nog wel meer producten en bedrijven die namen hebben waarin "Sky" verwerkt zit, waarom hebben die dan geen "negatieve uitwerking"?
Normaal zou ik MS gelijk geven, Sky is een vrij algemene naar en gewoon een woord. Het komt er dus op neer dat sky in een bepaalde merkengroep de exclusiviteit heeft of het woord sky. Dus ook als gebruik je bight sky, blue sky of zelfs blue sky cloud dan zou dat inbreuk maken.

Easy jet heeft wel verschillende zaken verloren omdat ze alles met easy er voor wilden verbieden en die vlieger ging niet op.

Je hebt natuurlijk coca cola en daarnaast nog vele andere cola soorten.

Ms heeft hier wel een punt sky is te algemeen maar als dat zo in moet MS ook niet zeuren om windows waar ze ook bedrijven verbieden de term windows te gebruiken. Total commander was vroeger windows commander and lindows heeft er zelf een leuke som van MS weten uit te slepen.
Er is pas een probleem wanneer er behalve een overenkomst in naam, ook een overeenkomst in product is. Bij de producten waarover MS klaagde, ging het om software. In het geval van Lindows zelfs op een OS.

Daar is hier geen sprake van. SKY is een verzameling van televisie kanalen. Dat heeft weinig tot niets met computers en de cload te maken. Daarom dus ook geen reden om de term Skydrive te verbieden.
Fout, Sky is een aanbieder van satelliet televisie, internet en bellen. Dus het heeft zeker met computers te maken.
Nee, dat is BSkyB (het bedrijf waar Sky onder valt), Sky zelf is alleen een streamingsdienst, heeft ook met computers te maken, maar streaming en cloud zijn toch 2 totaal andere dingen. Zeker aangezien je nogal in kronkels denkt om Sky aan SkyDrive te linken. Link je dat dan ook aan Skynet?
Nee, Sky valt inderdaad onder BSkyB maar Sky wordt in het VK, ItaliŽ en Duitsland gebruikt als merknaam voor satelliet televisie en in het VK ook voor internet en bellen.

http://www.sky.com/
Windows is net zo goed een algemeen woord. Maar daar wordt Microsoft ook niet blij van als het gebruikt wordt door andere bedrijven..
onzin. MS heeft alleen windows verdedigt t.o.v. andere software namen die de naam van windows misbruikten. bijvoorbeeld lindows met een OS.
klopt niet: zie opmerkingen hierboven ivm windows commander
Wat een sterk verhaal. Gezien het bedrijf de naam op eigen houtje veranderd heeft zonder het te laten komen tot een rechtzaak.
je direct overgeven na eerste contact... Kan je ms niet kwalijk nemen om het gewoon te proberen.
maar toch gebruiken als voorbeeld.
Beetje zwak argument he, een multibillion multinational tegenover een ťťnling. Wie trekt er zowiezo aan het kortste eind denk je?
Het blijkt wel wie dat zou zijn aangezien MS in beroep gaat in dit geval met Sky. Proces kosten zijn een behoorlijke post en de advacaten vergoeding geen sinecure.
Tja, kan inderdaad verwarrend klinken. En BSkyB zal bijvoorbeeld ooit hýn SkyDrive (in de cloud opgeslagen films direct op de sat ontvanger kunnen bekijken) willen aanbieden; dan is die naam wel nodig.

Doet mij meteen denken aan de rechtszaak tegen Mike Rowe Soft.

[Reactie gewijzigd door Neus op 1 juli 2013 16:46]

dan is die naam wel nodig.
Nou, nodig...
Skydrive is nutteloos want zelfs als Microsoft die niet meer kan gebruiken in europa zal het op het wereldwijde internet toch met Microsoft geassocieerd blijven. Bovendien zijn er in potentie zat alternatieven met Sky te bedenken.
2 minuten brainstormen geeft me deze alternatieven:

Sky Cloud
Sky Storage
Sky Web
Sky Web Storage / Sky Web mail / Sky Web ...
Sky Net (heeft sky ook de terminator films aangeklaagd ?)
Mega Sky
Sky Locker
Sky Box
Sky disk (ok die zou wel erg verwarrend zijn denk ik)

[Reactie gewijzigd door hAl op 1 juli 2013 17:03]

Alsof ze zich hierdoor laten tegenhouden. Hebben ze met Metre > Modern UI ook niet gedaan en zullen hier ook niet doen. Het is alleen vervelend voor de consument dat ze weer aan een andere term(CloudDrive?) moeten wennen. In bovengenomend voorbeel bijv.: de meesten gebruiken nog steeds Metro interface ipv Modern UI.
MS gebruikt de term volgens mij als sinds 2007/2008, zijn ze niet rijkelijk laat om dat aan te kaarten?
Op 1 augustus 2007 werd het gelanceerd als Windows Live Folders, hoewel de naam SkyDrive ook al werd gebruikt door vele, onder andere omdat het, net als Metro, een codenaam was (toch in 1ste instantie), later - 8 dagen later, om precies te zijn - werd de naam officieel Windows Live SkyDrive, om vervolgens "Windows Live" weg te laten en Microsoft SkyDrive te worden genoemd.

Met andere woorden, de SkyDrive naam wordt al langer dan 6 jaar gebruikt door Microsoft. Rijkelijk laat dus, net zoals al die andere aanklachten. SkyDrive is een succes geworden en BSkyB weet dat Microsoft de merknaam niet zomaar zou laten gaan mochten ze verliezen. Mochten ze in het beroep verliezen, dan hangt er een boete boven hun hoofd, en dat zal wel hetgene zijn waar BSkyB op aast.

Verder kan dit ook een poging zijn om Microsoft op de knieŽn te dwingen met Skype. Of enige ander bedrijf dat "Sky" in zijn naam gebruikt. Wie weet. Ik hoop alleszins dat Microsoft dit wint. Van alle cloud diensten vind ik SkyDrive toch de leukste naam hebben.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 1 juli 2013 18:42]

Daar gaat het niet om, ik bevestigde gewoon dat de naam SkyDrive al sinds 2007 gebruikt werd en ze dus rijkelijk laat kwamen met hun klacht.
Ze kunnen Sky nog altijd gewoon overnemen. BSkyB is momenteel iets minder dan 15 miljard euro waard. Microsoft kan Sky goed gebruiken bij het aan de man brengen van hun Xbox One. Ze focussen zich hiermee immers niet volledig op gaming, maar ook op de non-gamers met hun features specifiek gericht op entertainment en gemak m.b.t. de TV.

Stel je voor, je kunt straks gratis Sky ontvangen als je een Xbox One hebt :)

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 1 juli 2013 21:03]

Op 1 augustus 2007 werd het gelanceerd als Windows Live Folders
Het bestond al een paar jaar daarvoor als Microsoft FolderShare.
Toch gun ik Microsoft de overwinning niet omdat ze hun SkyDrive te veel zitten te pushen en dit het tegen kan houden.
Pushen? Hoe pushen ze het? Als je Windows gebruikt zit SkyDrive er automatisch bij? Bedoel je dat? Zie jij dan enig verschil met iOS/Mac OS en iCloud of Android/Google Apps/Chrome OS en Google Drive?

Het is volslagen idioot om deze bewering te maken, zeker omdat, als je Microsoft deze overwinning niet gunt, je die niemand gunt. Als BSkyB dit wint zullen er menig andere bedrijven volgen en rechters zullen ze nog makkelijker gelijk geven, tenslotte is de zaak zowat al beoordeeld tegen Microsoft, en als je tegen zo iemand wint, valt de rest als vliegen op de grond.

BTW: Een naamswijziging gaat het "pushen" echt niet stoppen.
Lijkt me niet.
Maar het is natuurlijk in dit geval wel een britse rechter en Sky is een brits bedrijf.
In een ander EU land zou dit moeilijker liggen voor Sky denk ik.
Nee, het gaat hier over de volledige EU, als Microsoft verliest moeten ze in een Europa de naam van SkyDrive veranderen.
Dat klopt maar het is meer dat een rechter in een ander EU land waar Sky veel minder groot merk is en de voertaal geen engels makkelijker een verschil zou zien tussen merk Sky en productnaam Skydrive.
als MS een rechtzaak aanspant in eigen land tegen een bedrijf uit een ander land komt dezelfde uitspraak hier op tweakers naar voren, dus waarom mag het nu niet gezegd worden?
Lol britse humor , Skype die is de volgende zit ook Sky in
en dan Luke Skywalker
Skype?
Dat hebben ze (hetzelfde bedrijf als nu) al geprobeerd in 2010, vlak nadat Microsoft had aangekondigd Skype over te nemen. Die zaak lijkt gestrand te zijn:
It emerged on Tuesday that BSkyB has been ensconced in a legal battle with Skype for more than five years.
But the legal action over the "Skype" trademark only became public when Skype mentioned it in its 250-page initial public offering (IPO) document on Monday.
Bron
In a way, the folks at BSkyB probably feel like some kind of justice has been served. In 2010, BSkyB filed a case against Skype (coincidentally just around the time that Microsoft announced it would buy it) for that name infringing on the Sky mark. It doesn’t appear that the case went anywhere, though.
Bron

De zaak lijkt gestrand of geschikt te zijn want de naam Skype wordt nog gebruikt:
Last month, Sky's case for "trademark infringement" was upheld by the European Union's Office for Harmonisation of Internal Markets (OHIM), which ruled that Skype's trademark and its famous blue bubble logo were too similar to Sky's name and branding.
Skype has said it will appeal the ruling to the OHIM's board of appeal and the European Court of Justice, if necessary. If Skype losses it may be prevented from using the Skype name or logo, without a licence.
Bron
Misschien maken ze in hoger beroep nog een kans. Persoonlijk vond ik sky in 2010 erg mierenn*ken over de de naam "skype". Hier vonden ze ook dat het te verwarrend kon zijn voor hun gebruikers, gelukkig hebben ze die verloren. Heel toevallig werd de rechtzaak gedaan rond de tijd dat Microsoft Skype ging kopen...

[Reactie gewijzigd door vali op 1 juli 2013 16:56]

Wat is er mis met Microsoft Drive? Of willen ze niet met hun naam geassocieerd worden.
Acht jaar geleden heette de dienst nog Microsoft FolderShare, toen Windows Live Folders, toen Windows Live Mesh, en nu Microsoft SkyDrive. Ze kunnen altijd nog terug naar die namen :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 18:31]

Het is ooit Windows Live SkyDrive geweest, maar Windows Live Mesh nooit, dat was een dienst die SkyDrive gebruikte ter synchronisatie.
In Windows 8.1 Preview zit deze naam blijkbaar al ingeprogrammeert, door een aanpassing in het register wordt de tekst "Your storage space on SkyDrive" in de instellingen app vervangen door "You storage space on Microsoft Drive".
In sommige gevallen kan ik er volledig inkomen, hoe klein het originele bedrijfje ook, dat zo'n naam niet gebruikt mag worden. Maar Sky is in mijn mening een te algemene term om te verbieden.
Met een beetje pech mag Microsoft straks ook de naam SKYpe niet meer gebruiken |:(