Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 23.425 •

Fabrikant HP gaat weer smartphones maken. Dat zegt een woordvoerder van het bedrijf in een interview met een Indiase site. HP stopte enkele jaren geleden met het maken van telefoons, maar maakt wel tablets.

De laatste smartphone die HP heeft uitgebracht was de Pre 3, een toestel dat draaide op WebOS, dat HP in handen kreeg met de overname van Palm. Wel is HP weer begonnen met het maken van tablets, waaronder de Android-tablet Slate 7.

De komende smartphone van HP, vermoedelijk op Android of Windows Phone, biedt een 'onderscheidende ervaring', zo zegt de fabrikant tegen Indian Express. Wanneer de telefoon precies moet uitkomen, blijft onduidelijk: HP wil daar niet op ingaan.

HP Pre 3

De laatste telefoon van HP tot nu toe: de Pre 3

Reacties (59)

Natuurlijk worden ze onderscheidend, anders hoeven ze het helemaal niet te proberen :P
Er floppen wel meer merken dus zo onderscheidend is dat niet :+

Zonder dollen vraag me ik toch sterk af hoe ze zich denken te kunnen onderscheiden op de overvolle smartphone markt zeker in het android segment...
misschien gaan ze wel extra tools leveren voor de server-side om het een interesante zakelijke telefoon te laten worden.

Zakelijk sigment is voornamelijk afhankelijk hoe goed het werkt met de stock apps.
De meest verkopende smartphones in het Android segment zijn geen kale Android telefoons maar juist telefoons met een skin die door de fabrikant zelf ontworpen is en onderscheidende apps en features bied. Op gebied van toegankelijkheid valt er nog genoeg aan te passen aan het OS en valt er zeker wat vernieuwends te bieden.

Een bedrijf zoals Oppo komt met zijn Find 5 ook aardig vernieuwend op de markt door juist het Open Source karakter van Android te respecteren en actief bij te dragen aan de community, dat is ook onderscheidend bezig zijn. En voor mij de reden om deze telefoon te kopen.

Tevens kan HP de trend van de Slate 7 volgen en gaan concurreren in het lage of midden segment. De huidige telefoons in deze markt zijn echt crappy en gebruiken zwaar achterhaalde hardware. Door hier een betere telefoon aan te bieden voor dezelfde prijs moet het niet erg lastig zijn dit segment te veroveren. Een telefoon van 300 euro met moderne specs, daar is nog amper wat te vinden.
Voor zover ik weet hebben alleen de Nexus-toestellen geen skin. Alle andere toestellen wel. Neem daar nog eens bij dat de Nexus 4 het eerste half jaar niet in Nederland en België beschikbaar was en er amper reclame voor gemaakt werd,dan is het niet zo vreemd dat de toestellen met skin beter verkopen. Ik ben er van overtuigd dat de meesten de skin liever kwijt dan rijk zijn.
Op de tablet markt schoten ze -vond ik- met de HP ElitePad wel meteen raak. Topding.

@ Core Dump...
1.80GHz Dual core Intel® Atom™ is geen ARM me dunkt ;-). De tablet voldoet m.i. prima voor kantoorwerk en mobiele apps (waar ie op gericht is), met docking station en/of smart jacket ben je helemaal gesteld vind ik, geen nood meer aan desktop noch laptop. Je kan er bovendien mee gooien of op stampen met hoge hakken (ja, hij werkte erna nog perfect)... Ding is beresterk en dunner dan een iPad, met volledige windows... Perfect, toch?

De Revolve is ook een bangelijk ding, laat dat duidelijk zijn :-) Maar ik kan enkel benadrukken om de ElitePad nog een kans te geven. Leer de windows-8 gestures en gebruik ze consequent, installeer Office 2013, gebruik hem als een tablet, en verwacht geen game/photoshop mirakels ;-)

[Reactie gewijzigd door musback op 1 juli 2013 20:44]

Meen je dat serieus? Ik heb er eentje op proef gehad toen ie uitkwam, maar het ding is compleet waardeloos. (32 bit windows, onderbemeten ARM processor en te weinig geheugen (2Gb))

Ik heb nu een Elitebook Revolve 810, die doet het stukken beter...
Als het aan mij ligt slaan ze de plank ENORM mis. Heb even je tablet opgezocht in de pricewatch en kreeg bijna een hartverzakking toen ik de prijs zag. Vervolgens een enorm lage resolutie scherm 1280x800 en verouderd DDR2 RAM ingebouwd. En dat allemaal voor 600-800 eu? Nee daar kan zowat twee Android Tabs of iPads voor halen. Zelfs de Surface Pro van microsoft is een veel betere keuze als je puur kijkt naar W8 tabs in die pricerange.
Firefox OS of Jolla misschien. Of Ubuntu.

Als het HP India is zou het misschien Firefox OS zijn, voor de budget telefoons.
Ze kunnen ook helemaal retro gaan en een telefoon maken met Access Linux, het oude PalmOS (de voorganger van WebOS). Open source, community driven, wat wil je nog meer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 15:32]

Mensen die het ding willen kopen :P Dat het Open source is is allemaal leuk en aardig maar als niemand het ding koopt omdat ze Android willen heb je er niks aan.
Of MIUI.. maar hoogstwaarschijnlijk toch Android, ze zullen heus wel geleerd hebben van eerder gemaakte 'fouten' (zie de Pre 3). Ikzelf vond WebOS een fantastisch OS, en vond het stiekem zelfs een beetje voorop lopen, maar als het gewoon niet aanslaat bij het publiek, dan moet je misschien toch maar "net als iedereen" op de androidtrein springen ;)

Ze kunnen zich wel onderscheiden door met telefoons te komen die, zoals de Pre 3, over een toetsenbord beschikken. 8-)
Firefox OS of Jolla misschien. Of Ubuntu.

Als het HP India is zou het misschien Firefox OS zijn, voor de budget telefoons.
Ben ik de enige die HP met Windows Phone een logische en interessante combi vindt?
Het lijkt me dat Microsoft hier ook wel oren naar heeft en zakelijk gezien ook een goede zet.
In China is anders een markt voor toestellen die niet te onderscheiden zijn van een iPhone of een galaxy s4 :+
Ik krijg soms van HP dat ze niet goed weten wat ze willen, hoewel het misschien kan zijn dat voor nieuwe smartphones de markt gunstiger is op dit moment, aangezien nu niet meer zoveel innovatie wordt gedaan en de smartphonemarkt vooral bezig is met doorontwikkelen. Dan hoeven jouw innovaties minder hard te competeren met andere innovaties, omdat hier minder van zijn.
Linksom draaien, rechtsom draaien. Ze weten gewoon niet wat ze willen.

En hoeveel verschil zit er nu echt tussen highend telefoons en een beetje tablet? Kleinere tablets zijn iets van 7 inches, de grotere telefoons zijn 5,5 tot 6,5 inches. Het enige verschil is de 3G/4G.
Als ze de tablets inruilen voor telefoons is dat zo raar nog niet.

Vraag me af wat ze er op de langere termijn mee willen, maar daar hebben ze hopelijk over nagedacht.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 1 juli 2013 15:27]

Vooralsnog is er nog maar 1 (van origine) computerfabrikant geslaagd in het maken van een smartphone en dat is Apple. Alle anderen, HP, Dell, Asus, Acer hebben allemaal gefaald.

Wat hier de reden voor is durf ik niet te zeggen, aangezien veel van deze fabrikanten wel succesvol zijn of zijn geweest in de computermarkt, maar het is toch wel opvallend.

Ik wens HP in ieder geval veel succes, maar ze moeten toch echt met iets vernieuwends komen als ze een rol willen gaan spelen in de huidige smartphone markt.

Samsung en Sony zijn altijd al grote consumenten elektronica fabrikanten geweest dus die beschouw ik niet als computerfabrikanten
Ik ben het deels met je eens, al vind ik dat Asus het goed doet, ondanks dat de Padfone niet zo goed verkoopt zijn het uitstekende mobieltjes. Alleen de prijs en in combinatie met een tablet doet het niet goed. Wanneer je de telefoon van Asus ook los zou kopen zou dat echt wel een verkoopsucces kunnen zijn, mits ze een juiste prijs toepassen. Het kan dus wel. Maar je hebt gelijk, voor de rest is het weinig soeps.

HP heeft in het verleden dan ook weinig onderscheidende telefoons gemaakt met brakke hardware. Dat is denk ik ook funest. HP's doelgroep is voornamelijk zakelijk, al wordt ook veel verkocht aan consumenten. Ze zijn over het algemeen iets duurder. Echter, kijk je naar de mobiele afdeling zijn ze juist bezig in het goedkopere segment wat in feite een contrast is met hun andere marktpositie. Dat is jammer en schaad het merk alleen maar. Ik hoop dat ze het deze keer anders pakken, maar de Slate gaf me tot dusver niet dat vertrouwen.
Daarnaast heeft HP het lang ook goed gedaan met de iPaq's de enige werkbare voorloper. Alleen 5 jaar te vroeg.
De iPaq lijn was feitelijk een erfenis van het vroegere Compaq. HP heeft niet een heel geweldige 'track record' voor mobile device ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 18:43]

Ook een paar jaar met een iPaq rondgelopen, wat een baksteen was me dat, maar in die tijd veel plezier aan gehad. Ik doe nu niet veel dingen met mn iphone die ik toen als niet deed met de iPaq.

Vraag me wel af als HP nu het verschil nog kan maken, en vooral hoe ze dat gaan doen?

Met android? neen, daarin kan je je niet onderscheiden
Met een eigen OS, niemand wil nog een nieuw OS, HP heeft op die markt niet het gewicht om een nieuw OS er naast te zetten
Windows misschien? (zoals op de iPaq)

Ik ben alvast benieuwd
Als Apple morgen een stofzuiger op de markt zet heeft het ook gretig een aftrek omdat het Apple is en zal het de 1e computerfabrikant worden met een stofzuiger.
En dan noemen ze 'm de iSuck.
Niet helemaal waar. Samsung maakt ook stofzuigers.
Alleen is Apple min of meer monolithisch opgezet, Samsung is meer een modulair opgezet bedrijf met zeer breed gamma, zoals Philips vroeger. Oftewel de stofzuigers en de telefoons delen hoofdzakelijk de verkooporganisatie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 1 juli 2013 17:15]

Gefaald? Omdat ze minder verkopen in aantallen?
Beetje eenzijdige benadering, vind je zelf ook niet?
Gefaald omdat ze er geen winst mee konden maken welke in verhouding staat tot de grootte van het bedrijf.
Het is inderdaad een andere wereld en in de tablet markt doen ze het dan ook beter.

Lenovo heeft wel een aantal aardige telefoons in de lineup en maakt samsung is natuurlijk een manusje van alles.
Apple heeft een compleet ecosysteem in handen waar de iPhone een lekker onderdeel van is. De iTunes store was er al dus een App store zou volgens hetzelfde principe kunnen gaan waardoor er voor Apple niet eens zo heel veen extra werk bij zou komen. Dit terwijl developers er lekker op los konden programmeren.

Het is het bedieningsgemak én het totaal er omheen, waaronder de marketing voor het apparaat... Dit zie je niet bij de concurrenten waardoor ze al een stuk mindere start hebben.
Ik verbaas me erover dat ze het toch weer gaan proberen, maar goed... er staat nu wel een dame aan het roer die het al langer uit heeft gehouden dan haar voorganger (die WebOS en al het goede van HP binnen 1 jaar om zeep hielp).

Hun WebOS (Palm) Pre smartphones waren/zijn prettige telefoons die "onderscheidend" goed waren maar ze hebben te snel de stekker getrokken uit WebOS en hun smartphones/tablets met dit OS.
Zelf gebruik ik de Palm Pre2 maar omdat er geen vervolg op WebOS smartphones komt moet ik deze toch gaan vervangen voor iets minder onderscheidends. Erg jammer want het is een perfect toestel die ook nog goed tegen een stootje kan ;)

Nu maar afwachten of HP doorzet en waar ze dan mee komen. Laten we hopen dat ze niet al weer na een paar maanden de stekker eruit trekken, want zo snel kun je nu eenmaal niet zien of iets succesvol is of niet.
De promo plaatjes van WebOS deden het altijd goed op tech sites en iedereen heeft sympathie voor de underdog, maar het project was een nachtmerrie, zo is achteraf wel duidelijk geworden. Sinds het ontslag van al die WebOS developers zijn er al diverse interviews verschenen die duidelijk maakten dat de performance problemen enorm waren en er eigenlijk een complete rewrite nodig was. HP heeft met Autonomy en Palm twee gigantische katten in de zak gekocht, waarbij Apotheker resp Hurd volledig blind zijn geweest wat voor rommel ze in huis haalden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 15:47]

Is er nog überhaupt iemand die vertrouwen in HP? De Pre3 en TouchPad zijn gewoon Dead of Arrival geleverd. Mooie beloftes waar niks mee gedaan werd, tot ze op een gegeven moment de stekker er helemaal uit gehaald hebben. WebOS zou gebruikt worden voor printers, laptops, koelkasten noem het maar op. En dan is het opeens: nah we gaan er toch maar helemaal mee stoppen, veel plezier met jullie smartphone waar 0,0 apps voor uit gaan komen.

Ja daar zit iemand echt weer op te wachten HP. Lekker betrouwbaar.

Enige manier om jezelf écht te onderscheiden is door een ander OS te gebruiken. Met Android worden ze bedolven door de Samsung, HTC en Sony telefoons, om nog maar te zwijgen over de underdogs zoals Huawei en ZTE. Windows Phone is nog een optie, maar daar zit je helemaal vast met een OS vol restricties, weinig onderscheiding mogelijk.

HP moest gewoon het voorbeeld van Google volgen. WebOS licenties uitgeven en zelf smartphones produceren. Met WebOS op smartphones, tablets, laptops etc heb je gelijk een mooi ecosysteem in handen die echt kan concurreren met Android (open en breed toepasbaar). Andere fabrikanten maken WebOS telefoons waardoor er ook meer apps voor gaan komen. Want laten we eerlijk zijn, de doodsteek van WebOS was niet het systeem zelf maar HP. Zij wilden een eigen systeem die niemand anders kon gebruiken, zonder een marktaandeel nog te hebben. Tja, dan gaat natuurlijk geen een ontwikkelaar investeren in een nieuw platform. Geen apps = geen klanten = bye bye OS.

Stiekem hoop ik nog altijd dat WebOS weer terug zal keren. Hoewel ik iOS gebruik sinds 2007 en helemaal 'in love' ben met iOS7, was WebOS toch wel een erg innovatief en mooi OS. Dat zie je ook goed terug in alle overige platformen, aangezien elk OS wel iets 'geleend' (gejat) heeft van WebOS.
Wat bedoel je in deze context met Dead on Arrival geleverd?
Iets kan per definitie pas DOA zijn als het geleverd is, anders vind er geen arrival plaats. Dus ik heb het vermoeden dat je de term DOA hier niet goed gebruikt en wil graag weten wat je er dus mee bedoelt.
hij bedoelt exact wat 99,99% van alle bezoekers hier er ook onder verstaan .... behalve de eeuwige miereneukers dan wel te verstaan
WebOS licenties uitgeven
Dat proberen ze al tijden, niemand is erin geinteresseerd. Iedereen wilde graag dat de underdog Palm nog een succesje kreeg, maar WebOS was ondanks de flitsende presentaties en en ronkende PR persberichten onderhuids een vreselijk performend OS, HP realiseerde zich dat pas na de aankoop van Palm. Ondanks alle marketing hype kochten klanten het niet, developers ontwikkelden er niet voor, en zelfs de eigen interne developers hadden in de Palm tijd de moed al verloren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 16:04]

Wat een vreselijk merknaam-ondermijnend zwalkbeleid heeft HP er op na gehouden, de afgelopen jaren.

Je zou bijna denken dat het door een vrouw werd geleid... :+

/nu even serieus

Hoe kun je als wereldmerk zulke stappen maken, gewoon een '360' maken in een paar jaar, en dan het vertrouwen van klanten denken te behouden?

Ik heb persoonlijk veel minder vertrouwen in HP gekregen, in elk geval.
  • Geen PC's meer van HP
  • Geen smartphones van HP
En nu weer:
  • volop PC's van HP
  • en ook weer smartphones...
8)7

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 1 juli 2013 19:31]

Is inderdaad op zijn minst opmerkelijk te noemen. Er gaat geen grote visie vanuit maar meer opportunisme...
Inderdaad HP weet niet wat ze willen, geen smartphones, nu weer wel. Ook aankondigen dat de PC tak weg ging, wat ook al snel werd aangepast.

Vroeger waren de ipaq's van Compaq toch redelijk succesvol in het zakelijke segment.
WebOS heeft geen echte kans gekregen, terwijl het een prima OS was. Sommige elementen worden nu in iOS7 overgenomen. De stekker werd eruit getrokken toen de tablets net uit waren. Vanwege de moord op Palm zal ik echt nooit een HP smartphone of tablet kopen.
De moord op Palm? WebOS was de doodsoorzaak van Palm. HP was de redding, ze hebben miljarden uitgegeven om het Palm team en WebOS nog een tweede kans te geven. Er zijn ladingen OSsen die nooit een tweede kans hebben gekregen, zie de lange lijst in dit artikel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 16:09]

Maar waarom dan die investering en niet doorzetten?
Tsja, waarom heeft Microsoft Kin niet doorgezet, en Apple de Newton? Een produkt kan floppen, maar als de onderliggende technologie nog potentieel heeft kan je ervoor kiezen om toch door te gaan.

WebOS had (zo blijkt uit latere interviews met devs) grote performance problemen en had zware ingrepen nodig, jaren dev werk en een grote investering. Dat was nog gerechtvaardigd geweest als er enig verkoopsucces was, maar in het geval van de HP TouchPad en Microsoft Kin waren de verkopen slechts in de tienduizenden. Dan is het dumpen van WebOS al een stuk begrijpelijker. HP dacht bij aankoop van Palm dat WebOS al min of meer klaar was voor de concurrentie met Android/etc, en dat was overduidelijk niet zo.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 juli 2013 18:30]

Prima OS. Afgezien van dat het retetraag was en dat er geen animo om er veredelde webapps voor te ontwikkelen.

Herinner je nog het gezeik over de Facebook app die gewoon een webclient was met een wrapper om het als app te draaien? heel WebOS was gebaseerd op dat soort apps.

Het werkte gewoon niet naar behoren. oprimalisaties waren onmogelijk. Het was gewoon gedoemd om te mislukken. Al wist men dat bij de aanvang nog niet. Net zoals Facebook lezingen hield over hoe hun app de hele ontwikkelwereld op zijn kop zou zetten.

Misschien dat zoeits over 5 a 10 jaar kan gaan werken als processoren nog weer een stuk sneller zijn en HTML betere optimalisatie mogelijkhden krijgt, maar nu (en 5 jaar geleden) niet.
Ik moet toegeven: als ik mijn Palm Pre (minus) uit de kast trek, vind ik het ook heel erg traag. Ik was in de veronderstelling dat dit bij de Pre 3 wel opgelost was. Maar die heb ik nooit zelf in handen gehad.
Elementen van webOS zijn voornamelijk in Android terug te vinden door de aanstelling van Matthias Duarte, Voormalig webOS ontwerper, als hoofd UX bij Google / Android. Neem dan bijvoorbeeld de cards interface die je bij beide OS terug ziet.
WebOS is een goed stabiel maar ook zeker innovatief OS, snap niet dat dit nooit een hit is geworden net zoals Android nu is, WebOS had veel meer potentie imo.

Maargoed, ze gaan hopelijk wel op de zelfde been verder met WebOS :S
Anders zullen ze ongetwijfeld Android apparaten gaan maken.