Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 112, views: 42.537 •

De eerste telefoon met Firefox OS komt dinsdag uit in Spanje. De ZTE Open kost 39 euro en voor dat geld krijgen gebruikers ook een geheugenkaart van 4GB erbij. De Open is alleen verkrijgbaar in een prepaidpakket.

De ZTE Open kost in het prepaidpakket inclusief 30 euro beltegoed 69 euro, waarmee de prijs van het toestel met geheugenkaart uitkomt op 39 euro. De Open is de eerste telefoon met Firefox OS die daadwerkelijk uitkomt. Het toestel gaat vanaf dinsdag in de verkoop bij de Spaanse provider Movistar.

Firefox OS is een besturingssysteem voor telefoons waarin alles wordt gemaakt met html en css. Daardoor is de drempel om apps te maken een stuk lager dan bij andere besturingssystemen. Mozilla wil daarmee op termijn af van programmeertalen voor specifieke besturingssystemen. Door een substantieel marktaandeel te veroveren, moeten Apple en Google ertoe worden gedwongen om ook apps te ondersteunen die op basis van html, css en Javascript zijn gemaakt.

Veel providers steunen Firefox OS. Mozilla belooft dat providers een deel van de opbrengsten uit de downloadwinkels kunnen krijgen en eigen dowloadwinkels op toestellen mogen zetten. In tegenstelling tot Google en Apple wil Mozilla niet de controle over het hele ecosysteem. De Open heeft een 3,5"-scherm met een resolutie van 480x320 pixels. Hij draait op een Qualcomm MSM7225A S1-soc, met singlecore-cpu op 1GHz en Adreno 200-gpu. 

ZTE Open

Reacties (112)

Reactiefilter:-11120110+186+29+30
Leuk dat ze het proberen, maar waarom nou in godsnaam weer op zulke trage, achterhaalde hardware? Dat heeft toch geen nut?
Zoals ik het begrijp is Firefox OS zo lightweight d.m.v. webbased apps dat ze het daardoor zo kunnen spelen.

Of het is alsnog gewoon brakke hardware, enkel een hands-on zal het zeggen.
Het is gewoon brakke hardware, maar veel mensen kopen bewust brakke hardware want dat is het enige waar ze genoeg geld voor hebben. En als je bewust een mobiel koopt van max 50 euro bijvoorbeeld dan zou dit nog best een intressante keuze kunnen zijn.

En er is een iets wat ik kan beloven, mozilla is vreselijk actief dit OS aan het pushen. Persoonlijk komt het me ondertussen echt de nek uit (html5 mobile app development hou ik me wel eens mee bezig), maar hoe je het ook went of keert, ze nemen het product wel serieus.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 1 juli 2013 14:15]

Het is gewoon brakke hardware, maar veel mensen kopen bewust brakke hardware want dat is het enige waar ze genoeg geld voor hebben. En als je bewust een mobiel koopt van max 50 euro bijvoorbeeld dan zou dit nog best een intressante keuze kunnen zijn.
Tja dan is het inderdaad dit of een goedkope Nokia van rond die prijs. Via de pricewatch beginnen de eerste Android telefoons bij de §77,- (een 1.5 model weggelaten). Ook de hardware is brakker dan bij dit toestel van ZTE.
Dan is een toestel met FirefoxOS waarschijnlijk toch gunstiger dan een Nokia S40 model. Welke geen echte apps kan draaien. Maar alleen Java midlets.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 1 juli 2013 14:22]

<quote>Maar alleen Java midlets</quote>

Dat waren juist de eerste apps, het enige wat ontbrak was een app store zoals deze door apple geintroduceerd is.

Firefox os ondersteund ook weer een eigen soort HTML5+ apps (eigen extenties). In hoevere kun je dat dan echte apps noemen.

De meeste mensen zullen toch alleen maar browsen en e-mail, twitter what;sapp etc doen. Zolang er voor die zaken maar goede apps zijn dan voldoet een browser based OS als deze waarschijnlijk prima. En zolang de software goed geschreven is zal het ook soepel (genoeg) werken op deze hardware.
Ik gebruikt nog dagelijks mijn Nokia N900. Die heeft een 600Mhz CPU, voor mij voldoet dat eigenlijk prima.
Maar die draait dan weer op een zeer effeciŽnt OS.

Android is veel minder effeciŽnt omdat die met 1001 verschillende SoC's en andere onderdelen moet kunnen omgaan.
Eens een OS gecompileerd is voor het target platform maakt dat niet zoveel uit. Alle ARM SOC's hebben zowat dezelfde instructie set.
Het is gewoon brakke hardware, maar veel mensen kopen bewust brakke hardware want dat is het enige waar ze genoeg geld voor hebben. En als je bewust een mobiel koopt van max 50 euro bijvoorbeeld dan zou dit nog best een intressante keuze kunnen zijn.
Waarom is de hardware brak? Mijn koelkast heeft nog trager micro controller aan boort, zeg je toch ook niet dat het brakke hardware is, is namelijk uiterst geschikt voor koelkast, juist perfect afgestemd. Wil maar zeggen dat je de hardware niet los kan zien van zijn taak, trage soc kan beter keuze zijn dan bijvoorbeeld dure sneller soc die toch niet volledig gebruikt zal worden 99,99% van de tijd. Net als meer ram in je pc stoppen dan je nodig hebt ook nutteloos is en alleen maar prijs opdrijft en verder 0% iets toevoegt.

Ik denk dat hardware meer dan snel zat is om het FF OS en taken waarvoor apparaat in ontworpen vlekkeloos kan uitvoeren zonder dat interface of wat dan ook traag aanvoelt.

Edit/
Ik ben erg benieuwd naar accuduur, zal deze telefoon nu eigenlijk wel een week uithouden met licht gebruik. A5 core is kleinste en zuinigste soc in huidige A serie line up van arm.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 juli 2013 16:36]

Accuduur en OTA updates zijn zeer zeker waar ze punten zouden kunnen scoren ja. De laatste testen met Firefox OS Simulator 3.0.1 waren positief om heel eerlijk te zijn. En ook voldoende feedback gegeven wat ik nog mis en hoop dat ze wat mee gaan doen. Als ze het goed doen kunnen ze een groot gedeelte van het midden en onder segment bedienen. Op het moment dat virtuele telecom providers dit gaan pushen weet je eigenlijk al voldoende en daar is het nu op wachten. Ik gok begin 2015 dat we dit soort dingen bij de Aldi of AH to-go zien liggen naast de pre-paid databundels.
Het is gewoon brakke hardware, maar veel mensen kopen bewust brakke hardware want dat is het enige waar ze genoeg geld voor hebben.
Dat is juist het punt met de huidige telecommarkt: mensen hebben geen geld om een high-end telefoon te kopen, dus kopen ze hem op afbetaling (i.e. bij een abo). Ik denk dat er maar weinig mensen rondlopen met een Galaxy S4/iPhone/[insert high end mobiel] die hem in 1 keer hebben gekocht. De meesten betalen toch een bedrag per maand om toch maar met een dure telefoon te kunnen pronken.

Verder: de gemiddelde consument (en nee, ik heb het hier niet over de gemiddelde Tweaker) heeft aan deze hardware meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 1 juli 2013 16:36]

Dat is zo in sommige landen, ja. Maar bijvoorbeeld in BelgiŽ kan je de iPhone enkel bij Telenet/Mobistar op afbetaling nemen. Mobistar ben ik zelfs niet zeker van.

Dan nog maar te zwijgen over de SGS4, Note 2, etc.

Wij Belgen kopen onze toestellen (meestal) in ťťn keer. Zonder afbetaling. Ook lekker handig in deze financieel miserabele tijden, als je volgende maand je baan kwijt raakt zit je tenminste niet meer met een dure iPhone die je nog anderhalf jaar moet afbetalen, en als je volgend jaar zin hebt kan je de "oude" iPhone/SGS4 verkopen en met dat geld en een beetje opleg direct een SGS5/nieuwe iPhone kopen.

Net zoals in de VS creditcards enorm is ingeburgerd, is bvb in Nederland een telefoon op afbetaling goed ingeburgerd. Hier in BelgiŽ is dat veel minder - ook mede dankzij het oeroude verbod op koppelverkoop.
eeermz... ga eens naar de Saturn of Mediamarkt... daar kan je elk toestel op krediet kopen...
Goed, en een koelkast kan je in de carrefour ook op krediet kopen. Maar hoeveel mensen doen dat nu?

In Nederland doet "bijna iedereen" het. Hier in BelgiŽ? Not so much.
Krediet in Nederland? Ja alleen voor het toestel+abo en hypotheek, maar verder?
Als een hollander op vakantie gaat naar de VS, zegt die debet tegen de kassier, die vervolgens je appelig staat aan te kijken.

Ik denk dat je trouwens door de subsidies vaak goedkoper uit bent hier in Nederland dan in Belgie.
Moet je wel daadwerkelijk normaal gesproken ook dat dure toestel gekocht hebben.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 27 juli 2013 20:26]

Het is gewoon brakke hardware, ...
Het is maar wat je brak noemt. Mijn Android toestel, een Galaxy S5660 Gio, zelfde resolutie, heeft een tragere cpu (800mhz ARM9 vs 1Ghz Cortex A5*) minder intern geheugen (158 MB storage, 278 MB RAM vs 512 MB ROM, 256 MB RAM) en die Galaxy Gio heeft als bottleneck het tekort aan geheugen (vooral sinds de update van Android 2.2 naar 2.3 en nee een groter sd-kaartje maakt echt niets uit.) kostte 2 jaar geleden een whopping §200, dat doe ik nooit meer. Zelfs de accu heb ik al eens moeten vervangen, heb ik met mijn vorige phones nooit hoeven doen, die accu's waren nog goed als de telefoon zelf na 5 of 6 jaar versleten was.

*Cortex A5 is opvolger van ARM9 en ARM11

Het is dat ik nu al ruim een ½ jaar terug ben naar een dumbphone* met query-keyboard (helaas geen lanscape-slider) anders had ik deze wel overwogen.

* voor alles waar de extra functionaliteit van een smart-device zinnig is, werkt dit toch fijner op een tablet en zelfs dan is 7" vaak al behelpen, want te klein (maar nog wel makkelijk mee te nemen).

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2013 10:13]

Tja dat kan toch ook niet anders voor § 39,-?

Lijkt me prima voor als je wat minder te besteden heb of simpelweg gewoon weinig eisen steld aan je phone.

Overigens, zou het ook best kunnen dat dit OS nog aardig presteerd op deze hardware.

[Reactie gewijzigd door dude88 op 1 juli 2013 14:12]

Ik weet niet wanneer die precies in nederland verkrijgbaar is maar dit vind ik zeer interessant en kan mooi mn dumb Nokia vervangen. Nou maar hopen dat ie en beetje stevig is!
Net wat ik dacht... heb hier nog een Nokia 1616...
en heb niet echt behoefte aan een dure smartphone met allemaal dingen die ik toch niet gebruik. Maar zou best wel eens af en toe m'n email willen kunnen kijken op een telefoon.
Een touch screen dat zo stevig is als een dumb Nokia betwijfel ik. Veel te groot schermoppervlak en door het touchscreen is enige gevoeligheid wel een must volgens mij.

Daarnaast vraag ik mij af of je hier echt blij van word hoor, 480x320 browsed gewoon bijzonder matig verwacht ik.
Wellicht omdat het meer dan voldoende is? Niet elk OS hoeft mega specs te hebben in zijn hardware om fatsoenlijk te draaien. Het toestelk kost notabene slechts 39 euro!
Kan je er zowat 20 voor kopen tegen 1 die 0,4 meer aan mhz in in zijn processor heeft...
Windows Phone 8 en iOS gebaseerde toestellen draaien sneller dan apparaten met vergelijkbare hardware, omdat ze grotendeels native kunnen werken en ze zijn geoptimaliseerd voor de gebruikte hardware.

Ga je naar HTML5 en CSS toe, dan heb je een extra abstractielaag en dat kost gewoon snelheid. Je maakt mij niet wijs dat je een programma beter kunt laten performen in HTML5 (met CSS en Javascript), dan in gecompileerde Objective-C code met een dedicated API voor bijvoorbeeld gaming.

Ik verwacht dan ook niet dat een toestel gebaseerd op dit OS met matige hardware specs een fjine gebruikerservaring zal opleveren.
Ik verwacht dan ook niet dat een toestel gebaseerd op dit OS met matige hardware specs een fjine gebruikerservaring zal opleveren.
Dat hangt dus helemaal af van je gebruik ;) Niemand zal deze ZTE kopen om er zware games mee te spelen. Als je die gebruikt voor bellen + sms'en en een aantal simpele apps ťn hij blijkt dit (redelijk) vloeiend te kunnen, dan is dat een hele prestatie voor deze prijs. Gamen op een low-mid budget Android-toestel valt soms ook vies tegen + de interface is ook niet altijd vloeiend als je niet een high-end model gebruikt en je bent dan in sommige gevallen bijna tien keer zo duur uit!
Sure, gecompileerde code zal sneller zijn. Maar 1gig is ruim voldoende om een beetje HTML/CSS te parsen. Bedoel dat kon m'n 286 van 20 jaar geleden ook al.
20 jaar geleden waren de website iets kleiner en simpeler, ook javascript was er nog nauwelijks. Nu is er vaak meer javascript & css dan html. Vergelijken is beetje fout.

Maar de eerste reviews zien er toch redelijk vlot uit.
Ja, want een 1 gig soc gaat op 100% door een beetje JavaScript. Vergelijken gaat prima, zo lang er geen scripts draaien die zware berekeningen uitvoeren voor animaties of iets dergelijks is een 1gig soc zelfs dikke overkill en zou je met veel minder nog prima aan de slag kunnen.
Heck ik wil zelfs nog verder gaan, 't is dat het scherm geen Full-HD scherm is, maar met een 1Gig soc die toch weinig staat te doen kun je ook prima Full-HD afspelen.

[Reactie gewijzigd door DeTeraarist op 1 juli 2013 17:21]

raspberry pi kan op 1GHz draaien en daar is de cpu ook 100% mee bezig, javascript is niet enkel hover en anozele animaties meer.


processors draaien op Ghz, niet op GB :D

[Reactie gewijzigd door svennd op 2 juli 2013 11:13]

Als JavaScripts jouw raspberry continue op 100% laat draaien dan is er iets goed mis met die scripts.
Tja, misschien niet voor angry birds maar als je alleen wilt mailen/agenda-en/chatten maakt het geen hol uit.

Daarbij is een foon OS wat wel serieus met privacy in het achterhoofd is gemaakt ook niet weg.

Ik heb een lumia 800 maar de snelheid heb ik echt alleen voor de spelletjes, de rest is "tekst lezen en schrijven."
En bellen dan? :+ Het blijft natuurlijk een phone :)

[Reactie gewijzigd door Zylixx op 1 juli 2013 15:09]

Dat kan weleens meevallen. FirefoxOS is volledig opgebouwd uit HTML5/CSS/JS, je hebt dus geen "extra" abstractielaag, maar een andere abstractielaag. De app die normaliter als browser fungeert is er tussenuit, evenals een hoop andere ballast die nodig is voor een volwaardig OS.
Voor ditsoort low-end hardware waarop je toch niet meer kunt verwachten dan simpele webapps, kan het best eens een uitkomst zijn.
Ik kan het mis hebben maar ik denk dat het wel een extra laag is. Want volgens mij runt iOs machine code en wordt Objective C omgezet naar machine code als je het installeert. Zo kan je bijvoorbeeld ook native apps maken in Ruby voor de iOs.
Klopt er is een extra laag, maar die is vrij beperkt, omdat je net als bij chromeOS eigenlijk heel veel services niet nodig hebt om een browser te starten.

Dus je kunt niet je android browser vergelijken met de browser in deze telefoon.
Browser van android is gewoon chrome browser tegenwoordig, die is gewoon hetzelfde als die van chrome OS, Chrome browser voor pc is eigenlijk een 1 op 1 versie van die van chrome os. Als je chrome os wilt testen word aangeraden om chrome browser op je pc te zetten, dan kan je alles wat chrome os ook kan. Alles je wat op je pc doet in chrome browser kan je daarna gewoon doorwerken in laptop met chrome os als je die opstart zal alles gewoon daar ook zichtbaar zijn,
immers: chrome browser == chrome os. ;)

Chrome en denk ook FF os, zal opgestart worden met linux kernel en maar minimaal OS op de achtergrond, je hebt dus wel linux OS draaien maar echt maar heel minimaal, wat knopjes aan de onderkant en voor hardware in te stellen, en uiteraard alles om hardware aan te sturen.

Chrome os is dus eigen een linux computer met alleen browser applicatie en rest eruit gesloopt, bij andorid heb je gewoon alle ballast van android er ook nog eens bij en android is niet(komt er aan) netjes geprogrammeerd, heeft heel veel overhead, kost dus veel geheugen en cpu tijd.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 juli 2013 16:49]

De specs lijken een beetje op de oude ZTE blade en dat voor e39,- , niet verkeerd dus.
Wellicht omdat het een super goedkoop toestel moet zijn?
Inderdaad twee (of meer) redenen:
- Het is het eerste apparaat, het is niet duidelijk hoe groot de afzet zal zijn. Productiekosten laag houden dus...
- Het is niet te vergelijken met ' trage' OS, i.i.g. niet met Android (JVM) of WP8 (.Net) door onderliggende technieken.
Wat een rare redenering. Hierbij een aantal argumenten;

1. Niet iedereen heeft een dik budget
2. Niet iedereen hoeft het allerbeste te hebben
3. Zie de prijs; daar betaal je ook voor
4. Het OS is 'light' en behoeft geen denderende specs
5. Het OS en de telefoon is specifiek gericht op minder welvarende landen waar specs niet de boventoon voeren

edit: ik zie dat iedereen mij voor was :D

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 1 juli 2013 14:14]

Je kunt de vraag natuurlijk ook anders formuleren: waarom hebben moderne mobiele besturingssystemen zulke krachtige hardware nodig? Het lijkt mij dat voor het mid/low-end segment, gegeven dat Firefox OS daar vloeiend (genoeg) op draait, er best een markt voor is. Ik vind het juist wel leuk, een speler op de markt die het eens volkomen anders doet dan Android, iOS en Windows Phone.
Als ik wat filmpjes op youtube bekijk werkt dat toestel soepel genoeg voor de meeste gebruikers :) . Niet iedereen heeft een gsm nodig die de performance heeft van een Galaxy S4 :)
Hardware is zo traag als de software die ervoor is geschreven. jij bent waarschijnlijk Android gewend en Android heeft nu eenmaal zware hardware nodig om heel soepel te draaien. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld WP7 en WP8 en ook Firefox OS.

Voor mijn part is mijn volgende telefoon eentje met een AMD processor van 15 jaar geleden, kan mij het schelen als de software soepel draait vind ik het prima.
Een telefoon van 39 euro, verwacht je daar een quadcore in? Deze telefoon is gewoon uitermate geschikt voor de mensen die een laag budget hebben of snel een vervanger nodig hebben maar wťl over een smartphone willen beschikken.

Ik vind het wel een leuk concept en zou hem graag uitproberen!
Wat verwacht je dan voor 39 euro?
Om de prijs op 39§ te houden? Dit is nog altijd een smartphone :-)
Volgens mij valt het wel mee. Als het OS een beetje meewerkt dan hoeft dit niet traag in gebruik te zijn.
Tja, het is ook wel een erg goedkoop toestel, §39 euro incl. geheugenkaart is niks. Voor die prijs moet je gewoon niet al te veel verwachten. Hopelijk komen er snel toestellen met wat krachtiger hardware, ik zit erop te wachten.
Je vergeet gemakshalve de prijs dan maar denk ik ?
Dacht je dat iedereen op 500+ telefoons zit te wachten?

Wanneer deze telefoon goed performt op deze specs, en waarom niet, dan hebben ze een heel leuk telefoontje in handen voor bijzonder weinig geld.
Geloof me het gros van de mensen zal het een worst zijn hoeveel cores, megaherzjes of pixels het ding heeft, als ze maar kunnen whatsappen.
Het lijkt best goed te draaien anders: http://www.youtube.com/watch?v=Iu8q-oISbas

Dus kennelijk is de hw toch niet *zo* achterhaald.
De aanschafprijs van het beltegoed aftrekken van de prijs van het toestel is natuurlijk onzin.
De ZTE Open kost dus gewoon 69 euro. En daar krijg je een beltegoed bij.
Beltegoed, anders dan abbonnomenten en dergelijke, gebruik je wel degelijk gewoon op (het is dus niet dat je 2 jaar aan iets vast zit waarvan je bovendien ook nog eens iedere maand alleen een gedeelte gebruikt). Het enige 'nadeeel' dus van prepaid beltegoed erbij (en de reden dat ze het doen) is om je te 'dwingen' op een bepaalde provider te gebruiken.