Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 100, views: 30.075 •

TomTom zou een eventuele verkoop van zijn consumententak niet uitsluiten. Het bedrijf zou zich meer willen richten op licentieverkopen: het levert momenteel navigatie-informatie aan onder meer Apple. Ook samenwerkingen met autofabrikanten zouden lucratiever zijn.

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf dat onder meer navigatie-apparatuur voor de consumentenmarkt produceert, ondervindt op dat gebied sterke concurrentie van smartphones met ingebouwde navigatiesoftware. In een interview met NRC Handelsblad geeft TomTom-ceo Harold Goddijn aan te overwegen de bedrijfstak die producten voor de consumentenmarkt maakt, af te stoten. De afdelingen die verantwoordelijk zijn voor navigatie-apparatuur zouden het bedrijfsresultaat drukken en de groeimogelijkheden van TomTom negatief beïnvloeden.

Volgens Goddijn is vooral Android, Googles smartphone- en tabletbesturingssysteem, verantwoordelijk voor de daling in verkopen van navigatie-apparatuur: jaarlijks zou de vraag naar pnd's met tien tot vijftien procent dalen. Ook de abonnementen op verkeersdiensten en kaartupdates staan onder druk van gratis alternatieven en worden voor nieuwe gps-apparaten niet meer aangeboden. Gezien de onvoorspelbare consumentenmarkt zou dat niet lonend zijn.

Het bedrijf zou zich vooral op zijn andere activiteiten gaan richten en de consumentenmarkt mogelijk verlaten. Licentieovereenkomsten en overeenkomsten met autofabrikanten om TomTom-navigatie in auto's in te bouwen zouden volgens het TomTom betere financiële mogelijkheden bieden.

TomTom Start 20 M

Reacties (100)

Reactiefilter:-1100096+150+22+30
Dat zou wel balen zijn, want TomTom is wel de beste 'out there' en voor TomTom traffic is er geen alternatief!!!

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 29 juni 2013 10:14]

De beste? Dat is bespreekbaar.... In mijn optiek is Garmin veel beter. Maar ik gebruik hem anders dan jij denk ik.
Bij de Garmin kan ik uitzonderlijk gedetailleerde kaarten laden van Afrika (track4africa) en routes die ik rijdt vastleggen. Dat kan dan samengevoegd worden met mijn fotos zodat ik geen gps-module in de camera nodig heb.
Dat is idd mijn opvatting, ik vind TomTom vooral het prettigst qua kaart weergave en lane assist. Tegenwoordig gebruik ik vaak Waze, maar als je met Waze niet goed oplet, dan mis je eerder een aflslag als met TomTom. Mijn ervaring met Garmin zijn idem.
De stand alone TomTom's zijn wel wat beter, maar de mobile app van TomTom op Android vind ik echt een drama. Ik vind CoPilot of Navigon een heel stuk prettiger. De dingen die je noemt met lane assist deedt Navigon bijv. al een stuk eerder (en beter). TomTom loopt voor m'n gevoel de laatste jaren alleen maar meer achter de feiten aan.

Traffic assist pakt bij mij ook veel beter uit op CoPilot. Op Navigon is dat een drama idd.
Uiteindelijk zijn er verschillende met voors- en tegens, maar TomTom is de enige die ik eigenlijk als nutteloos beschouw en nooit meer gebruik.

Waze vind ik meer een gimmick met veel potentie, maar echt praktisch gebruiken vind ik 't ook niet fijn voor.

Garmin heb ik geen ervaringen mee ... maar ook daar hoor ik om me heen meer positieve dingen over dat TomTom.

Neemt niet weg dat iedereen zelf bepaald wat hij fijn of de beste vind natuurlijk. Maar zeggen dat 't de beste is raakt kant noch wal.
Tomtom is het gewoon zelf schuld is je zo lang laat wachten op een android versie dan stappen de mensen over naar iets anders ..
Het punt in het artikel is niet wie nu de beste is, wie de features heeft en wie niet. Het gaat er gewoon om dat de consumentenmarkt niet rendabel genoeg meer is voor tomtom.

In de massa consumentenmarkt is dat natuurlijk niet nieuwe. Je hebt de opkomst van de kleine navigatieapparaten zoals tomtom gehad. Daar hebben ze goed mee gescoord. Nu het het gemeengoed geworden, je krijgt het op iedere telefoon en dat wil dus zeggen dat er weinig meerwaarde is om tomtom of ander merkt te kopen.

Je kan gewoon stellen dat de markt qua winstmarge over de top is. Bekijk maar eens waarom je voor 29,95 een dvd speler kan kopen en hoeveel marge daar op zit. Zelfs als je er als fabrikant 10 miljoen van verkoopt met 4 euro winst is dat een magere 40 miljoen. Voor tomtom is hetzelfde van toepassing en het is dus helemaal niet verkeerd om die markt nu nog op tijd te verlaten. Je verkoopt het aan een ander, je krijgt er nog een beetje geld voor, toekomstige licentiegelden en geen verlies.
Het artikel gaat er over dat TomTom mogelijk de consumenten markt gaat verlaten. Daarover geef ik aan dat ik dat jammer zou vinden omdat het in mijn optiek de beste navigatie is met de beste features (voor mij dan).

Ik heb al heel wat navigatie software geprobeerd (Alturion, Destinator, Digi-map, Igo, Navigon, Route66, Sygic, Garmin, ViaMichelin, Waze, Google navigatie, enz..), maar dan bevalt TomTom toch het best en ze hebben ook gewoon een product dat werkt... Ik heb onlangs nog Sygic gekocht voor Android, maar die bevalt toch vele malen minder dan TomTom en van Sygic werkt de traffic optie helemaal niet... Dat heb ik bij TomTom niet gehad.

Het blijft natuurlijk altijd subjectief, maar ik zie TomTom liever blijven dan gaan.
De kaartinformatie van Tomtom in onze regio loopt echter al meer dan drie maand achter. (en dan gaat het om hoofdwegen, aanslutingen snelweg) Een enorme tegenvaller voor een systeem waar je voor betaalt. Gratis Google Maps heeft deze info al maanden correct.
Maar er zijn net zo goed voorbeelden waar het andersom is. Ik woon in een nieuwbouwgebied (enkele jaren geleden opgeleverd) in het centrum en Google kent dat nog steeds niet. TomTom wel.
Volgens mij kan je het gewoon online rapporteren als je je eraan stoort ;-)
Bovenstaande is een non discussie, in het ene gebied is de ene sneller dan weer de ander en er zijn zo veel wijzigingen in het stratennet dat als de ene er 2 maanden langer over doet de ander weer beter is en omgekeerd.
Bij Google en OpenMaps kun je zelf de kaart aanpassen, volgens een wiki-achtig systeem.

Het Nadeel van Google Maps/Navigation en consorten is dat het weer niet werkt zonder internet. Leuk voor telefoons, maar op een tablet niet handig.
Jawel, je kan Google Maps hele grote stukken van Nederland geheel laten cachen voor offline navigatie. Die functie zit er al een tijdje in :)
Voor zover mij bekend cached dit alleen de map data. Ik begreep dat je voor het berekenen van een route nog steeds Internet nodig hebt.
nou, genoeg apps die wel gewoon gratis en offline werken, ik gebruik voor die paar keer dat ik het nodig heb gewoon navfree world voor android op mn tablet en die heeft me nog elke keer goed geleidt naar de plek waar ik moest zijn, zonder enige internet toegang.
Hier ook in mijn woonplaats de ervaring dat Tom Tom maanden sneller is met wijzingen op de kaart dan Google Maps.

[Reactie gewijzigd door erikmeuk3 op 30 juni 2013 11:02]

tomtom != garmin duh
tomtom is a naar b en voor routes moet je a naar b naar c etc doen (werkt overigens top)

garmin is meer van het topo/nautische gedoe. garmin heeft voor iedere toepassing ook een apparaat. de reden dat jij garmin hebt is omdat tomtom bedoelt is om lekker down-to-earth te navigeren. Tomtom hebben trouwens wel tracklogs !

Oh - ik heb zowel tomtom (710Go, xl live, urban rider) als garmin (zumo 550). Voor op de motor gebruikte is jarenlang de zumo maar ben recentlijk overgestapt op de rider.. Veel makkelijke, overzichtelijker en intuitivere gui - en gewoon tracks kunnen wegschrijven en oja - ook inlezen.. Tevens is tomtom veel goedkoper en routes maken is ook vrij eenvoudig. Heb je geen log programma als basecamp/mapsource voor nodig maar gewoon een opsource dingetje van nog geen 1,5mb..

Enige punt waarom je een garmin zou nemen is tracks rijden en andere kaarten kan laden (omdat je tracks wil rijden). dat kan tomtom niet maarja boeien. Als ik een knap ov2 bestand maak heb ik ook een soort track die ik kan rijden...

Ik vind beide wel de beste in hun gebied. Toch zou ik niet meer zo snel voor garmin gaan. Dure zooi en klote support (en dan bedoel ik KLOTE - ze gaan alleen maar iets voor je doen zodra meer dan 10000 mensen dezelfde klacht hebben neergelegd)


Maar ontopic - ik zou het wel jammer vinden als ze de consumenten tak afstoten

[Reactie gewijzigd door shades op 29 juni 2013 12:34]

Ja, als je 'm offroad gebruikt is ie beter als TomTom, want dat kan TT helemaal niet. Maar door to door navigatie over de weg is erg beroerd met Garmin. En dat is geen mening, maar een feit. Omwegen, rare wegen (een parallelrijbaan op duiken en dan weer opnieuw in laten voegen bv) en in vergelijking tot TT mist ie ook een paar features.

Dus in dat verband is TT het beste. Waar de TT voor bedoeld is dan. Garmin heeft misschien meer ervaring met navigatie voor hikers, water en luchtvaart, maar TomTom (en de voorganger Palmtop bv) hebben meer ervarin in navigeren over de weg. En dat merk je.
Puur als product vind ik Tomtom zeer goed, als medewerker in een winkel vind ik hun dienst na verkoop veel minder t.o.v. Garmin.
Wij adviseren om deze reden alleen al aan onze klanten dat ze bij herstellingen en ondersteuning beter zitten bij Garmin.

Helaas hebben wij veel slechte ervaringen i.v.m. herstellingen Tomtom, dit gaat veel vlotter en beter bij Garmin. Wat ook een slechte punt voor Tomtom is dat verkooppunten door de consumenten support word ondersteund. Dit is een nadeel op meerdere vlakken, je word van kastje naar de muur gestuurd bij vragen. Lange wachttijden bij gesprek met helpdesk, trage opvolging omwille van de grote werkdurk die de helpdesk heeft.
Waardoor dit alles lijd tot een slechte ervaring met dit merk.
Ik prefereer Navigon, en ik geloof dat Life Traffic (van Navigon) een alternatief is voor TomTom Traffic. Ik gebruik het echter wel op mn iPhone, heb laatst nog een gratis kaarten update gekregen :D
Navigon =/= Garmin.
tweakers.net/nieuws/75074/garmin-neemt-concurrent-navigon-over.html


Verder hoop ik dat TomTom hun consumentenlijn niet verkoopt.
Ik ben dan wel eens waar Garmin aanhanger, echter vind ik wel dat TomTom met mooie toestellen komt. Ook is hun Live service onovertreffelijk. Verder vind ik Garmin fijner werken, makkelijker te bedienen en op 't werk verkopen ze makkelijker door hun scherpe prijzen voor toestellen met LifeTime.
Natuurlijk is er een (gratis) alternatief: Waze.
"Volgens Goddijn is vooral Android, Googles smartphone- en tabletbesturingssysteem, verantwoordelijk voor de daling in verkopen van navigatie-apparatuur"
Misschien hadden ze moeten zorgen voor een goed-werkende App op Android. Na al die jaren is dit nog steeds niet op orde en duurder dan allelei concurrenten.

Ik heb dit altijd al een volledig verkeerde strategie geweest. De keuze om Android te negeren ivm de angst dat de App alleen maar illegaal gekopieerd werd heeft er toe geleid dat ze de hele mobiele markt gemist hebben.

[Reactie gewijzigd door Peetke op 29 juni 2013 10:11]

Wat is er mis met TomTom voor Android dan? Dat werkt gewoon... En hoe was dat anders met alle PND's en TomTom apps voor Windows Mobile dan?

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 29 juni 2013 10:17]

Na jaren waarin ze weigerden een app uit te brengen, waardoor de consumenten noodgedwongen alternatieven zijn gaan opzoeken, die ook gewoon blijken te werken. Het is bij deze echt hun eigen schuld. Daarnaast meende ik dat het enkel op bepaalde toestellen goed werkte, en sommige high-end toestellen niet ondersteund werden (de Galaxy S meende ik zelfs).
Mee eens maar om nou te stellen dat het een probleem van nu is... Ontgaat me, want sinds TomTom er is, is het gehacked, cracked & wat Dies meer zei...
Valt me ook op dat tomtom niet echt meer aan het inoveren is geweest in de afgelopen jaren. Het negeren van de smartphone markt was ook niet echt slim, ze hadden zich er boven op moeten gooien. En dat kaarten statish zijn en aleen via een dure update bijgewerkt kunnen worden heb ik ook nooit gesnapt.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat voor veel landen buiten europa niet eens kaarten beschkbaar zijn terwijl google maps mij daar zonder probleem van punt a naar b kan brengen.
De app werk uitstekend. maar men bedoeld stoppen met de tomtom kastjes zelf. deze zijn niet te duur als je dat vergelijkt met de prijs van een mobiele telefoon.
Als ik in de Play-store kijk: TomTom vanaf 50 euro Benelux, dan vind ik het niet zo gek.
Natuurlijk gaan mensen dan voor de gratis alternatieven die ook prima werken.
Die tijden en prijzen zijn nu echt voorbij voor TomTom.
In plaats van dat ze de prijzen halveren, kappen ze er maar helemaal mee.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 29 juni 2013 10:14]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ze zijn echt wel een flink stuk te duur.

Aan de andere kant, ze bieden ook een stuk meerwaarde. Tomtom werkt echt wel beter dan het gemiddelde gratis pakket, zeker in combinatie met hun eigen verkeersinformatiedienst. Als ze de helft zouden vragen of nog iets minder, dan zou ik in ieder geval wel over zijn.

Probleem voor Tomtom is ook dat veel consumenten al voorzien zijn. Een eenmalige aanschaf kan Tomtom niet blijvend van leven en de meeste consumenten zijn niet zoveel onderweg dat een betaald abonnement op de verkeersinformatie loont.
Je kunt je natuurlijk afvragen hoeveel de extra kwaliteit in de praktijk voor de meeste mensen waard is. Alleen als je heel vaak naar een ander adres moet is het van belang, maar het gros van de mensen heeft een satnav in principe slechts af en toe nodig aangezien de meeste tripjes uit woon-werkverkeer en familie/vriendenbezoek bestaat. Voor de enkele keer dat je naar een nieuw adres gaat voldoen de meeste goedkope oplossingen.
Blijkbaar is het bij Tom Tom wel zo dat je waar voor je geld krijgt. In de nieuwe consumentengids staat een vergelijkingstest van Navigatie-apps en Tom Tom komt als beste uit die test. Ook heb je bij de gratis alternatieven (bijna) altijd een dataverbinding nodig terwijl dit bij betaalde oplossing zoals Tom Tom niet nodig is.

Zelf gebruik ik al tijden Sygic en dat komt ook omdat het zolang heeft geduurd totdat Tom Tom voor Android beschikbaar kwam. Sygic eeft zo zijn eigenaardigheden maar brengt mij tot nu toe wel altijd op de plaats van bestemming en dat is voor mij voldoende.
Ik gebruik Navigon en dat was ook na een jaar wachten op TomTom dat ik dat maar installeerde. En verdomd, het werkt nog eens fijn ook. Na een eeuwigheid wachten kwam er eindelijk de TomTom-app voor Android die enkele versies achterliep op de iOS-versie. Ja, denk je dat je je als bedrijf dan geliefd maakt? Uit principe heb ik het al niet meer gekocht, te meer omdat Navigon me zo goed beviel.

TomTom was _veel_ te laat en geeft nu Android de schuld voor het falen? Ik denk dat er daar een paar topmensen zitten die eerst eens de hand in eigen boezem moeten steken. Dat Android het grootste smartphone-OS is, maakt het natuurlijk niet verantwoordelijk voor het falen van TomTom op de consumentenmarkt. Ze hebben dat OS compleet genegeerd toen het nog groeiende was, dat vergeten gebruikers niet en de concurrentie heeft er dankbaar gebruik van gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 1 juli 2013 07:46]

Je moet niet vergeten dat TomTom regelmatig in de aanbieding is in de Play Store. Zo heb ik enige tijd geleden TomTom Europa voor 44.99 aangeschaft met 'levenslange' kaartupdates. Dan is het niet een dure optie.
Sygic heeft ook regelmatig aanbiedingen. Ik heb een Europa licentie voor 25 euro. Ook met "levenslange" updates.

Zoals kwiebus al zei, heeft Sygic een paar eigenaardigheden, maar het werkt naar volle tevredenheid, en verbruikt geen data (ik heb geen mobiele data buiten Nederland).

@Jownaz hieronder: Sygic laat je per land selecteren wat je op je Android wil hebben. Zo neem ik alleen de landen die we doorkruisen mee op vakantie.

[Reactie gewijzigd door Anthracite op 29 juni 2013 13:13]

Ik ben indertijd voor dezelfde aanbieding gegaan. Ik had wel verwacht dat het mogelijk ging zijn om verschillende regio's apart te downloaden. Nu is men verplicht de volle 3.6gb integraal op het telefoongeheugen te plaatsen.

Een paar dagen terug zie ik dat er een update is. Ik heb nog wat tijd alvorens te vertrekken en veronderstel dat dit over een paar honderde megabytes zal gaan. Nee hoor, opnieuw de volledige kaart. Omdat de vorige kaart al was verwijderd (om plaats te maken) zat ik zonder navigatie-app...
Stond er bij mij wel bij dat het om ruim 3 Gig ging, inclusief een "later" knop...
Apple wacht even totdat TomTom hun navi software op IOS in orde heeft en dan kopen ze het over?
Wat moet je anders met 150 miljard cash..
Al kan je je afvragen wat er interessant aan is om een hardwareleverancier die in een krimpende markt acteert over te nemen....
Ze zijn behalve hardwareleverancier, ook kaartenleverancier (o.a. aan Apple). En ze hebben goede contacten in de automotive branche. Wellicht toch interessant.
Leuk als ze het afstoten. Zal ook wel meteen het einde betekenen voor alle lifetime map updates
want die gelden voor de levensduur van het apparaat. Als tomtom consumer niet meer bestaat of niet meer van tomtom zelf is is die hele lifetime map update dus ook direct niets meer waard.
Ik snap ook wel dat ze geen 10 jaar lang gratis kaart updates geven maar met deze berichtgeving wordt het wel een gok of je überhaupt nog wel kaart updates gaat krijgen.
De map update service is een dienst die TomTom aanbied op hun PNDs. Het is de vraag of ze die dienst dan ook afstoten, of alsnog blijven aanbieden.

Ook als een ander bedrijf de PND tak zou overnemen, blijf je kaart updates krijgen via dat andere bedrijf. Volgens mij is het vrij duidelijk aangegeven dat Lifetime maps updates geeft voor de levensduur van het apparaat, en de levensduur van het apparaat staat vast ook wel aangegeven in voorwaarden ergens (3 jaar ofzoiets?).

Dus volgens mij zijn ze wettelijk verplicht om updates uit te blijven geven, tenzij ze een of andere truc uithalen en de hele boel failliet laten gaan en een doorstart maken (wat natuurlijk totaal niet wenselijk of realistisch is).

@harley hieronder: ah, dat wist ik niet. Dat is inderdaad wel een zure deal dan, maar klinkt ook wel een beetje als een Catch-22: we geven kaart updates voor de levensduur van het apparaat, en de levensduur is zolang we er kaart updates voor geven..

[Reactie gewijzigd door 84969 op 29 juni 2013 10:33]

Nee de levensduur van het apparaat is volgens tomtom zolang ze er kaarten voor maken.
Het is in het verleden zelfs al gebleken dat dit wel eens maar 1 jaar kan zijn. Met heel veel gezeik hebben ze toen die mensen een upgrade naar een nieuwer type pnd aangeboden.
Als tomtom consumer niet meer bestaat of niet meer van tomtom zelf is is die hele lifetime map update dus ook direct niets meer waard.
Inderdaad dat dus, veelzeggend dat een plaatje met 'Gratis lifetime maps' bij dit artikel staat of is dat toeval? Ik ben er wel bang voor dat dit gaat gebeuren, en hoe zit het met de (betaalde) Live updates?
Je kan moeilijk op tegen gratis, en Nokia en Google geven gratis navigatie weg bij hun telefoons. Dan gaan er weinig mensen nog een losse app kopen. Ik snap het wel, PNDs zijn een redelijk doodlopende weg.
Moeilijk, maar niet onmogelijk. De enige manier om tegen gratis op te boksen is om aanzienlijk betere kwaliteit te leveren dan de gratis alternatieven. De maps van TomTom zijn zeer goed, en ook de andere diensten zoals Traffic zijn onder de besten in de markt, en dat is best wel wat geld waard ten opzichte van de concurrent.

Echter zijn er dus vooral veel negatieve verhalen over de mobiele apps en stappen veel mensen inderdaad af van de PNDs. Dan is het het geld al direct niet meer waard.

Wellicht als ze de apps veel beter maken en de prijs enigszins omlaag schroeven, zouden ze het veel beter doen. Dan is er nog wel een kans dat mensen er daadwerkelijk geld voor blijven betalen, in plaats van naar de gratis concurrent te gaan.
Ik was net aan een nieuwe toe, fijn dat ze het nu al bekend maken. Ga dus mooi naar een alternatief kijken... Vooral onzekerheid over updates in de toekomst zullen ervoor zorgen dat het nog sneller minder wordt met de verkoop van de losse systemen
Hmm, zullen de wat oudere navigatie gebruikers blij mee zijn.
Ik zie nog dagelijks pnd klanten in mn winkel die expliciet naat TT vragen. TT heeft gewoon 'n naam wbt navigatie. Zal mij benieuwen of ze dat goed doet.
De vraag is, vragen ze naar TT omdat ze een TT willen, of vragen ze er naar omdat TomTom gewoon de standaard naam voor een navigatiesysteem is geworden?

De hoeveelheid mensen die hun garmin/mio/aldinavigatiemerkje etc allemaal tomtom noemen als ze het over navigatie hebben verbaast me toch altijd.

Zelf gebruik ik tegenwoordig mn telefoon of mn oude mio C710 .

Het voordeel van mn telefoon is dat het beeldscherm duidelijker is (die mio uit 2006 ofzo is gewoon "op" aan t raken), de accu is beter, en hij kan ook onder het navigeren als dashcam gebruikt worden. oh ja, en hij is binnen handberijk voor het aannemen/wegdrukken van telefoontjes.