Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 25, views: 13.931 •

BlueStacks heeft de GamePop Mini aangekondigd, een kleine variant van de Android-console die het bedrijf eerder aankondigde. Net als bij het vorige model komt er een abonnement om games te kunnen spelen, waarbij de Mini-console gratis wordt bijgeleverd.

De GamePop Mini heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een kleinere behuizing dan de eerder aangekondigde GamePop. De console draait op Android 4.2 en heeft volgens BlueStacks toegang tot betaalde Android-games met een gezamenlijke waarde van ongeveer 200 dollar. Om te kunnen gamen moet een abonnement worden afgesloten dat bijna 7 dollar per maand kost. De console is daarbij gratis.

De Mini is een aanvulling op de eerste GamePop die BlueStacks eerder aankondigde. Dit model kan inmiddels voorbesteld worden, maar de voorverkoop van de Mini-variant gaat pas op 1 juli van start. Overigens kan de 'grote' GamePop nog tot 1 juli gratis worden besteld; daarna moet de reguliere prijs van 129 dollar worden betaald.

Met de GamePop en GamePop Mini gaat BlueStacks de concurrentie aan met de Android-gameconsole Ouya, waarvan de winkelverkoop deze week van start ging. Overigens is BlueStacks vooral bekend van zijn emulatiesoftware waarbij Android op Windows is te draaien.

GamePop en GamePop Mini

Reacties (25)

Ik blijf hier nog steeds een beetje sceptisch over. Iedereen maakt maar zijn eigen consoles. Eerst OUYA, nu weer GamePop en vandaag ook al berichten van Google zalf. Hoop dat het niet te veel versplintering op gaat leveren.
Versplintering op het gebied van hardware, is al zo oud als Android zelf... Het enige wat uniform dient te zijn is de controller, zodat games niet voor elke controller apart aangepast dient te worden.
Android 4.X ondersteunt (naar mijn weten) wel standaard ook bepaalde controllers, dus grote kans dat ook dit probleem maar minimaal is.

Al met al hoef je je voor versplintering denk ik weinig (extra) zorgen te maken. Het is alleen meer de vraag hoe groot deze markt is/gaat worden... Zelf ben ik nog sceptisch.
Uhm....

Het grote voordeel van consoles boven PC's is de uniformiteit van de hardware. Als game-ontwikkelaar hoef je dan geen rekening te houden met 10^10^10 mogelijk verschillende configuraties van hardware. Als jij als dev een game ontwikkeld voor console x dan weet je dat je in principe IEDEREEN met console x kan bereiken.

Als er op een gegeven moment net zoveel consoles uit komen als dat er verschillende deskops zijn, dan heb een mengelmoes tussen de twee, met alleen de nadelen van PC (veel verschillende hardware, heel veel dingen om mee rekening te houden tijdens 't ontwikkelen) en alleen de nadelen van de console (beperkte 'hardware-power', geen muis voor FPS spellen, etc etc).

Dus nee, versplintering zou hier wel degelijk een probleem worden. Het is nou niet echt uitnodigend voor grote publishers om een game te gaan ontwikkelen waar ze misschien 1% van de gamerspopulatie mee kunnen bereiken. Ja voor indie-games maakt 't niet zoveel uit (denk ik?), maar een console uitsluitend voor indie-games....I dunno
Ik blijf maar dat argument horen van allemaal verschillende configuraties, dit is echt onzin. Het enige waar ontwikkelaars rekening mee moeten houden is of een PC het wel aan kan.
Dit komt omdat je op elke windows PC directx en openGL hebt waardoor je niet apart voor GPU X en GPU Y hoeft te programmeren(afgezien van exclusieve gimmicks).
Consoles hebben het voordeel dat je precies weet hoeveel FPS je spel gaat draaien en wat de kwaliteit zal zijn. Hierop kunnen ontwikkelaars hun spelletjes afstellen.

Wat dat betreft hebben deze consoles precies dezelfde nadeel als een PC. De een is wat slapper dan de ander. De software ondersteunt de apps toch wel, de vraag is alleen of ze wel vloeiend draaien.
Wat noem je versplintering? Zoals het er nu uitziet komen er telkens Android-kastjes in een ander jasje die in de praktijk hetzelfde zijn. Dat is leuk voor Google en de hardwaremakers die een dealtje met Google hebben maar verder heeft de consument er weinig aan. In plaats van dat je een computer koopt om programma's mee te draaien koop je een computer die zichzelf een console/Android-hardware noemt en ben je gebonden aan Android en de daarmee compatibele produkten. Wat jij versplintering noemt noem ik het breken van door commercie opgelegde beperkingen. Ik kan er niet op wachten, heb geen zin om nog jarenlang verplicht tegen Android aan te kijken maar helaas heeft 99% van de doelgroep niet door hoe het spelletje werkt en hoe mooi het had kunnen zijn zonder.
Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Een game die is ontwikkeld voor OUYA console met een tegra-chip zal waarschijnlijk anders reageren dan een met een exynos. De tegra heeft wat extra functies die je kunt aanspreken.

En voor de simpele spelletjes zal het weinig uitmaken, maar als je in de veronderstelling bent dat je de beste zult spelen, kom je waarschijnlijk bedrogen uit.
Ik hoop juist op die versplintering. Laten we eerlijk wezen; de OUYA is een uitstekend project geweest waar nu iedereen op wilt inhaken.

Bedrijven nemen geen risico en zullen in hun handjes klappen dat juist OUYA een voorbeeld is geweest van waar mensen interesse in hebben. Dat heeft het bedrijf achter OUYA een hoop moeite gekost, maar de grotere spelers hebben nu iets waar ze met gemak op in gaan springen.

Heel lullig voor de makers voor OUYA dus, maar zo werkt het. En ik kan je garanderen dat we nog meer van dit soort Android mini consoles zullen gaan zien; de Android USB TV sticks gaan - hopelijk - uitgefaseerd worden en nemen deze mini consoles de plaats in.

Ook zal je geheid zien dat de Chinese markt hier binnenkort op gaat inspringen met allerlei klonen die goedkoper zullen zijn en wellicht meer zullen leveren qua specs.

Over de OUYA is ook niet iedereen tevreden (met de eerste versies dan) dus ik zie wel een markt die opengebroken gaat worden door een hoop nieuwe spelers die van alle kanten de OUYA klappen gaan geven.
Als de bedienbg van de controllers altijd hetzelfde is lijkt versplintering mij niet zo'n groot probleem.
Google zalf? xD
Zolang ze op elkaar lijken.. wat betreft layout van de controller ( of controller ondersteuning voor de ps en xbox ) zal het wel mee vallen.
Kwestie van een game maken en aanbieden aan de verschillende stores.
Dan is het juist iets positiefs ( meer keuze ).

beetje hetzelfde als alle android telefoons, 99% van alle apps werken op alle android telefoons dus ik zie niet waarom dat met consoles met android niet kan.
Maar dadelijk heb je console A met een Tegra 3, console B met een Tegra 4, console C met een Snapdragon 800, console D met een Exynoss en dat allemaal met Android 4.1, 4.2 en 5.0. De ene game heeft minimaal Tegra 4 nodig, een andere weer minimaal de Snapdragon 800 en wéér een andere heeft minimaal Android 5.0 nodig.

Lijkt me niet echt wenselijk. Ben je blij met console B omdat die ene vette game ontwikkeld wordt, maakt de ontwikkelaar bekend dat die game niet draait op Console A en B en mogelijk ook niet op Console D. Ben je dan lekker klaar mee.
Ik zie het probleem niet. Bij pc games heb je nu ook bepaalde systeemeisen. Crysis 3 kan ik vergeten op mijn bak. Met android gaat het straks ook zo. High-end games = high-end hardware. Zo simpel is het.
als je ook kijkt naar de geschiedenis was dit ook de reden voor de enorme crash van de game industrie in de jaren 80. te veel systemen, veel versplintering, geen crosscompatibility, en teveel slechte/ongeoptimaliseerde software.

consoles zijn altijd hardware constant geweest en gebleven, (een enkele upgrade met een extra chip voor de N64 nagelaten bijv) en dat is hun kracht, omdat de hardware constant is weet je dat game X gewoon werkt, en developers weten dat de hardware constant is en hoeven dus geen safety in te bouwen en kunnen de hardware na wat oefening optimaal benutten.

nu is dit een andere markt, maar dat er nu al zoveel chaos is is niet optimaal te noemen.
mwoah, daar ben ik het niet mee eens. Zie het als de computermarkt. Iedereen koopt een PC van het bedrag dat die er aan wilt uitgeven.

Een ¤1500 euro pc kan alle games aan, maar een ¤500 euro kostent mediamarkt pc'tje kan gewoon niet alles hebben. PC's hebben standaard een toetsenbord met muis, soms een stuurtje, controler of joystick. Antwoord: ze moeten veel input-devices gaan ondersteunen om aan te slaan bij gamers.

qua gebied op ondersteuning qua hardware en software. Ontwikkelaars willen meestal gewoon zo veel mogelijk geld binnen slepen, mits ze gigantische bedragen krijgen van het merk (zie sony en microsoft) om het spel exclusief voor hun te maken. Maar een 'kleine' ontwikkelaar gooit hem eht liefst op elk apparaat waar maar mogelijk. Maar natuurlijk blijft het de vraag hoe zich dit gaat ontwikkelen..
Dit is niet te vergelijken met de PC-markt. Je koopt een Android-console en verwacht alle Android-games te kunnen spelen zoals dat ook het geval is bij andere consoles. Daarnaast zijn systeemeisen lastiger te vergelijken omdat de ene SoC de andere niet is. Een Tegra, Exynoss, Snapdragon, OMAP, etc, allemaal op 2GHz zijn allemaal anders qua daadwerkelijke kracht.

Intel en AMD verschillen ook wel, maar dan zit je met twee lijnen. Evenals Geforce en AMD. Véél fijner te vergelijken.
Dit is niet te vergelijken met de PC-markt. Je koopt een Android-console en verwacht alle Android-games te kunnen spelen zoals dat ook het geval is bij andere consoles.
Net als; je koopt een PC met Windows en je verwacht alle PC-games te kunnen spelen?

Je gaat even voorbij (nu al meerdere keren in de comments) aan het feit dat Android geen standaard is en geen standaard wordt. Zoals altijd heeft ook Android minimale systeem-eisen om te kunnen installeren/opstarten en zijn er daarna recommended systeem-eisen om iets te kunnen doen.

Als Android dusdanig star zou zijn dat "de consoles met Android" unfirorm en allemaal hetzelfde zouden kunnen aanbieden, dan hadden we net zo goed ook geen 7" tablets met Android, 4" GSM's met Android en zou elke review over performance van Android-hardware dus volledig overbodig zijn?

Een OS is geen standaard; de onderkant van de CPU/GPU-markt is een relatieve standaard. Developers pushen altijd de standaard; hoe verwacht je anders vooruitgang te kunnen boeken?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 28 juni 2013 19:18]

Deze console heeft 200 games beschikbaar, dan ga je er ook vanuit dat die allemaal speelbaar zijn, het is ook niet google die het aanbod verzorgd, maar de fabrikant van de console zelf

In dat opzicht is het toch niet zo moeilijk om te begrijpen dat versplintering in vergelijking met de pc markt geen rol speelt

In andere woorden, je kan alleen spellen spelen die voor die console zijn, of ze nou er voor gemaakt zijn, of dat de fabrikant vind dat het spel gedraaid kan woorden

Net zo als bij elke andere console...
Dat is hetzelfde als met game pc, je moet af en toe een snellere kopen want anders werkt je spel niet goed.
Mad catz heeft toch ook een console uitgebracht met een Nvidia Tegra 4 gpu? Ik dacht dat ik er iets over las tijdje geleden op tweakers. Project Mojo. http://tweakers.net/nieuw...e-markt-gaan-brengen.html

[Reactie gewijzigd door GRiZLOC op 28 juni 2013 17:06]

Tegra 4 is nog niet uit (shield zou het eerste product moeten zijn) dus dit zal wss nog niet gelaunched zijn. maargoed er zijn nu overal van dit soort initiatieven.
De shield zou nu eigenlijk al moeten worden verkocht maar een component in de shield van een derde partij (dus niet de tegra zelf) was niet goed genoeg voor NVIDIA.
Waar ik mij eerder zorgen over maak is, dat als deze consoles met controllers werken, je een oneerlijk voordeel krijgt bij online games met andere -mobiele- Android gebruikers. Met een controller lijkt het mij veel envoudiger om games te spelen dan met een touchscreen.

Shadowgun lijkt me dan weer moeilijk, omdat er geen auto-aim is wat normaal is bij shooters i.c.m. controllers.
Zoveel andere goede shoiters dan shadowgun zijn er ook niet en shadowgun us nog redelijk makkelijk te spelen met een controller.
Dr mot gewoon een in out bak komen, met de aansluitingen met daadin een insteekkaarr met daarop de nieuwste hardware. Ieder jaar een update, kaartje met de dualcore dr uit, kaartje met de qiuadcore dr weer in en je kunt er weer verder mee.
GamePop klinkt me in de oren als goedkope rip-offs. De POP Station games die je vroeger voor een gulden bij de benzinepomp kon halen om de koters op de achterbank stil te krijgen.

Een beetje zoals dit soort spelletjes :X

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 29 juni 2013 02:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013