Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 22.419 •

BlackBerry heeft 2,7 miljoen toestellen laten maken met zijn nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10. De fabrikant wil niet zeggen hoeveel er zijn verkocht of geleverd, maar dat kunnen er dus niet meer zijn dan die 2,7 miljoen. De PlayBook krijgt geen BlackBerry 10.

Daarmee zijn de verkopen vermoedelijk gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal, toen de BlackBerry Z10 in de verkoop ging en de fabrikant er een miljoen leverde. Afgelopen kwartaal ging ook de BlackBerry Q10 in de verkoop, voorzien van fysiek toetsenbord. Het aantal gebruikers van een BlackBerry daalde van 79 miljoen naar 76 miljoen.

De fabrikant heeft ook bekendgemaakt dat de beloofde update van tablet PlayBook er niet zal komen. Vanwege zorgen over de 'gebruikerservaring' krijgt de enkele jaren oude tablet de update naar BlackBerry 10 niet. De tablet draait op BlackBerry Tablet OS, dat overigens dezelfde QNX-basis heeft als het recente BlackBerry 10.

In totaal verkocht BlackBerry 6,8 miljoen telefoons; een lichte stijging ten opzichte van vorig kwartaal, maar een daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

BB Z10

Reacties (61)

Prima toestellen en reacties op het systeem zijn overwegend positief, maar waar is de marketing? Ik zie nergens iets van reclame ofzo. Die dingen verkopen zichzelf niet lijkt me. BlackBerry moet agressief reclame voeren om mensen kennis te laten maken met hun nieuwe eco-systeem.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 28 juni 2013 15:17]

Ik denk niet dat RIM het budget heeft voor een grote marketing campagne. Wat ze beter kunnen doen is het toestel spot goedkoop maken.

Wel heel jammer dat de PlayBook de update niet gaat krijgen. Toch wel spijt dat ik toen geen Samsung tablet heb genomen.
Ze hebben behoorlijk wat cash buffers. Dus geld zat voor een goede campagne. Dat gezegd hebbende zie ik wel veel abri's met Belsimpel en BB10 reclames.

Ben net terug uit Kuala Lumpur waar je sowieso doodgegooid wordt met BB10 advertenties. Neem niet weg dat ze een veel betere job in marketing zouden kunnen doen. Probleem is dat ze nog steeds erg B2B en niet B2C gefocussed zijn.

Wat overigens redelijk kan uitpakken voor ze, wanneer ze echt veel BES10 gaan schuiven. Echter als de BES10 omzet groter wordt dan de device omzet, gok ik dat ze de HW development wel aan de kant gaan schuiven. Sony x BB anyone?
De vraag, of BlackBerry het ontwikkelen van hardware in de toekomst zou staken, werd ook gesteld tijdens de conference call.
Heinz verklaard hierop dat consumenten "end to end" oplossingen willen, dus niet alleen het OS maar ook de hardware en dat BlackBerry dan ook de hardware zelf zal blijven ontwikkelen.
Ah fair enough, die vraag heb ik gemist. Neemt niet weg dat ik een mogelijke alliantie met andere bouwer niet uitsluit.
Wees voorzichtig in Kuala Lumpur, heel erg veel elektronica daar is namaak, maar amper van echt te onderscheiden.
Geen elektronica gekocht daar overigens. Sowieso veel namaak te vinden daar. Maar de hoeveelheid BB's en BB reclame viel me wel op. Durf niet te zeggen dat ik namaak BB heb gezien.
Ik heb daar een keer in die elektronica toren (8 verdiepingen hoog) gestaan bij de BB stand. Het was ten tijde van de launch van de Blackberry Storm.

Ik wilde niets kopen maar stond er gewoon te kijken, totdat me iets opviel op de poster. Er stond Blackberry Strom. Gewoon een dikke typo. Toen had ik het gevoel dat er iets niet in de haak was :)
Blackberry bedoel je... RIM heet Blackberry tegenwoordig.
Die Samsung tabletten zijn echt rommel. Zelfs met je playbook ben je nog beter af.
Ik weet niet welke blogs jij leest, maar over het algemeen niet heel erg positief. Tegenover BB7 een flinke verbetering, maar kan niet op tegen huidige OS'en.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 28 juni 2013 15:44]

ik weet niet waar jij deze onzin vandaan haalt, vast zelf nog nooit zo'n toestel in je handen gehad wed ik..

idem voor het merendeel van deze (door Apple & Android gesponsorde/betaalde) reviewers btw, BB10 is echt "anders" dan het achterhaalde iOS en ja Android is Android, leuk voor spelletjes etc

het is wel apart dat Apple in zijn nieuwe iOS update allerlei vernieuwing "jat" van BB10 (en van W8 en zelfs van Android) om "bij" te blijven, om maar te zwijgen over de mierzoete kleurtjes..
in Cannes stonden er een week geleden wel mensen met blackberry fietsen autos en flyers op straat te promoten, man of 15 denk ik
Nederland is een android land waar het aandeel richting de 80% gaat. Lijkt mij lastig om daar even tussen te komen.
Jammer dat de play book geen update krijgt. In het verleden is al vaker gebleken dat niet nagekomen beloftes resulren in negatieve berichten en klantverlies. Ik ben best positief over het platform, maar ik zie er bijna niemand mee lopen... De meeste weten niet eens dat blackberry nieuwe toestellen heeft... Geen marketing of wat, behalve in de VS... Zonde
RIM (nu BlackBerry) is altijd een beetje een onbetrouwbaar bedrijf geweest. Zeker naar ontwikkelaars toe. Apps die door RIM werden gemaakt konden altijd gebruik maken van niet openbare APIs. Op zich niet zo erg behalve als ze apps uitbrengen die direct concureren met bestaande apps gemaakt door derde partijen aangezien je dan de developers van je vervreemd. Ook hun bugreport systeem was alleen "write only". Na het melden van een bug hoorde je nooit meer iets terug. Nu weer de "broken promise" over het uitbrengen van de BB10 voor de PlayBook. Het is al meerdere keren beloofd dat BB10 zou komen voor de PlayBook.. tja het was een mooi bedrijf en ik was altijd fan van BBs...
Precies, als je dat vergelijkt hoe Microsoft (ook al zo'n populaire boksbal) het met Windows Phone doet is het een verschil van dag en nacht. WP8 is onderhuids volledig anders dan 7, maar het applicatie framework is vrijwel hetzelfde en de dev tools zijn goed waardoor vrijwel elke WP8 app ook op 7 draait. Bij BB10 hebben ze met Cascades een mooi framework, maar Cascades apps werken niet op Tablet OS 2, waardoor de BB10 app store redelijk gevuld is, maar op de Playbook hoor je zachtjes de krekels en er waait af een toe een baal hooi voorbij.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 juni 2013 21:43]

Las net op Google finance dat het aandeel blackberry met 20% was gezakt. De iets toenemende afzet ten opzichte van het vorige kwartaal vertaalt zich blijkbaar niet in toenemende winst, of voldoet in ieder geval niet aan de verwachtingen.
Ik begreep toch echt dat ze 2,7 miljoen toestellen geshipped hebben. Hoeveel er gemaakt zijn, hebben ze niet geroepen.
Dit is in lijn en de investering was 300-400 duizend toestellen wat men moest verkopen en de rest is gewoon goed, daarnaast verdient blackberry nu nog 3x zoveel als 1x verkoop van windows 8 toestel. De Verkoop gaat dus goed en boven verwachting en met een stijgende lijn wat al bekend was.

In the conference call, it was mentioned that 2.72 million BB10 devices were shipped in Q1 .

O en ander goed nieuw was dat 18.ooo bedrijven nu BES 10 gebruiken en dat is dan voor blackberry,android,ios en windows. Is ook netjes en let op dat het lijkt dat het over Q2 gaat allemaal maar het is een mengelmoesje van Q1 en Q2 wat veel door elkaar wordt gehaald door site's heb ik het idee wat bepaalde artikelen spreken elkaar tegen :)

Al met al goed te zien dat het goed gaat en vergeet niet dat windows 7 maar 1 miljoen toestellen verkocht toen het uitkwam.

[Reactie gewijzigd door nlb op 28 juni 2013 17:30]

Shipped is verzonden naar verkopende partijen. Dus wel degelijk verkocht voor BB. Betekent echter niet dat het verkocht is naar eindgebruikers.
Dat 3x was berekend doordat er geld bij moet voor Nokia welke ook subsidie krijgt van Windows en weet niet het juiste bedrag maar dacht dat dit 156 dollar was. Maar goed dit was vorig jaar en werd afgezet tegen produktie kosten etc. En nog ontvangt Nokia Subsidie
'The Market is always right' - en de markt straft het aandeel nu af met 25%.

Nokia verkoopt 2x zoveel Lumia's dan BB - fact.
Geen update voor de PlayBook. Dat is best wel spijtig (gezien ze dit anders wel beloofd hadden). Dat wilt meer dan waarschijnlijk zeggen dat er ook geen kleinere update meer zullen aankomen. De tablet bevat anders wat kleine bugs en de browser heeft toch wel nood aan een snelheidsboost.
Maar uiteindelijk wel verstaanbaar. Tablet is ondertussen "ook al" 2 jaar oud en is allesbehalve een verkoopsucces. Zelfs met een prijsverlaging (gelijkaardig aan de dumping die HP deed met zijn WebOS toestellen) lukte het hen niet het ding populair te maken.

Zal dus nog eventjes doen met mijn PlayBook en later uitkijken naar de nieuwe Nexus 7. Uiteindelijk nog wel tevreden geweest van de PlayBook (uitstekende agenda, games draaien er wel vlot op - al is aantal apps schaars,...) dus meteen op pensioen sturen zal ik zeker niet doen. Misschien nog houden als robuust woonkamer tablet.
Mensen die een goedkope en best wel goede tablet zoeken voor wat eenvoudige dingen kunnen 2de hands een goede deal maken. Ze staat te koop aan dumpingsprijzen en dit nieuws zal de prijzen nog wat drukken.
Vooral als je een tablet zoekt met veel storage is de 64 gb versie een koopje, het is naast de iPad mini de enige met zoveel, en kost nu nog maar een kwart van die dingen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 juni 2013 15:56]

Inderdaad. Ik gebruik mijn 32 GB versie voor strips lezen ("Comics" is een fantastische app), films kijken (via HDMI out op flatscreen in hotelkamer, in HD), internet en email (werk en prive, perfect gescheiden). Voor dit alles ken ik geen betere tablet. Mijn Samsung Tab2 is het in ieder geval niet. Ik vind het dus heel jammer als er geen updates meer komen maar ben erg tevreden met wat ik heb. Ik hoop dat mijn Playbook nog lang mee gaat en niet kapot gaat.
De verkopen van BB10 zijn iets achtergebleven op de verwachting van analisten maar goed, dat zijn ook maar voorspellingen.

BlackBerry zit in ieder geval wat toestelverkoop, maar ook wat winst (hoewel er boekhoudkundig gezien verlies geleden werd) betreft weer in de lift en dat is belangrijk.
Wat mij aansprak is dat de winst in Noord-Amerika, waar BlackBerry echt niet goed in de markt lag, met 30% gestegen. Daarnaast zijn de financiële reserves van het bedrijf gestegen; van 2,9 naar 3,1 Miljard echte dollars.

Wat mij echter tegenviel is dat er geen duidelijke verwachting van de toekomstige verkopen werd gegeven, het persbericht was ontzettend vaag en Heinz wilde zich ook al niet aan een voorspelling wagen.
Heinz benadrukte wel dat de lancering van het nieuwe platform nog altijd gaande is; de Q10 is nog niet zo heel lang op de markt, de Q5 is net gelanceerd en de toestellen zijn nog niet in alle landen beschikbaar. 

Heinz gaf verder aan dat er gedurende het fiscale jaar veel geďnvesteerd zal worden in de lancering en het vestigen van BB10 in de markt, deze investering zou volgens hem tot verliezen leiden maar gelet op de goede financiële positie van het bedrijf (groeiende financiële reserves en géén schulden) zou dit geen probleem moeten vormen.

Tot slot werd door Heinz de nadruk gelegd op de goede ontvangst van BES 10 in het bedrijfsleven, een hoop grote bedrijven, waaronder een hoop 'Fortune 500 bedrijven' zou de Mobile Device Management software van BlackBerry geďmplementeerd hebben.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 28 juni 2013 15:58]

BlackBerry zit in ieder geval wat toestelverkoop, maar ook wat winst (hoewel er boekhoudkundig gezien verlies geleden werd) betreft weer in de lift en dat is belangrijk.
Wat bedoel je hier precies mee? De winst is toch gewoon gedaald van +94 miljoennaar -84 miljoen, als ik naar dit artikel kijk iig? Of bedoel je tov. het jaar ervoor, waar er 510 miljoen verlies was?

http://www.engadget.com/2...ckberry-q1-2014-earnings/

[Reactie gewijzigd door thefal op 28 juni 2013 16:44]

Het bedrag wat jij noemt is het bedrag dat volgens de "Generally Accepted Accounting Principles" (of GAAP) berekend is. GAAP is voor de VS geldende boekhoudkundige regelgeving waardoor de bedragen afwijken van de bedragen in 'echt geld'.

Bepaalde inkomsten mogen volgens de GAAP niet als winst meegerekend worden, terwijl deze inkomsten dit feitelijk wel zijn.

Hierdoor kan het ook dat hoewel er volgens de GAAP inderdaad verlies is geleden, de financiële reserves door BlackBerry toch met zo'n 200 miljoen dollar zijn versterkt.

Boekhoudkundig gezien is er dus inderdaad verlies geleden maar in termen van echt geld heeft BlackBerry nu meer eigen vermogen dan in het voorgaande kwartaal.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 28 juni 2013 17:52]

Leuk dat je zo positief bent. Maar hoe kan het dan dat het BB aandeel momenteel 27% lager staat!
Beleggers zijn blijkbaar weer bijna net zo pessimistisch als ze eind 2012 waren, toen het aandeel nog veel lager stond (met een dieptepunt van $6.3).
Blackberry kan een verlies van $84 miljoen makkelijk lijden, ze bulken nog altijd van de cash die de afgelopen jaren verdiend is. Niemand kan beweren dat Blackberry aan de rand van faillissement staat.

Probleem is meer dat als hun business als telefoonmaker geen toekomst heeft, ze niet veel meer zijn dan een enorme zak geld met een klein enterprise software bedrijfje erbij. De keldering van het aandeel vandaag tot $5.5 miljard betekent in feite dat beleggers geen vertrouwen meer hebben dat het bedrijf uberhaupt nog maar iets waard is bovenop de cash die ze hebben. Dat lijkt me nogal overdreven (de patenten en productiecapaciteit moeten toch wel wat waard zijn, en winst moet er zelfs met een software-only toekomst wel in zitten), maar dat is mijn mening versus miljoenen beleggers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 juni 2013 22:12]

Lekker is dat, de PlayBook is dus officieel dood verklaard. Vinden ze het gek dat ze op deze manier hun gebruikers verliezen !? Dat wordt dus waarschijnlijk ook nooit een Android 4.2 runtime en ook geen directe Unity3D support. Dan kunnen ze die bootloader ook beter gelijk opengooien, misschien komt er dan ooit nog een werkende Android port voor ...
:'(
Het jammere is dat het huidige OS veel soepeler is dan Android tablets (metvergelijkbare specs). Android met meer apps zou idd leuk zijn, maar het zal dan wel een redelijk sloom ding worden.

Maar dit is wel 1 van de nagels in de doodskist van Blackberry als telefoonmaker. De modegevoelige klanten zijn al langer weg, Blackberry moet het nu hebben van zijn loyale klantenbasis, en als je die zo in de kou laat staan, dan krijg je al snel een bedenkelijke reputatie. Als enterprise klanten ergens een broertje dood aan hebben is het wel een onbrtrouwbare vendor. Wordt BB10 over anderhalf jaar ook verlaten?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 juni 2013 22:12]

'slechts dagelijks' zou voldoende moeten zijn om te weten dat het systeem al in maart ofzo uitgebracht is.
Heb zelf een Playbook en hij ligt eigenlijk al een jaar stof te happen. Toen de Android apps beschikbaar kwamen weer even opgepikt, maar bleek helaas zeer beperkt te zijn. Ook waren er veel Android apps die het gewoon niet goed deden, waarbij de Playbook de touch niet snel genoeg vertaalde of niet registreerde. Erg jammer, want door de Android apps had het leven van de Playbook best wel flink verlengd kunnen worden. Maar na 5 games over gezet te hebben heb ik het maar opgegeven.

Nu ook de nieuwe versie van het OS niet naar de Playbook zal komen zie ik mijn Playbook niet snel meer gebruikt gaan worden. Was om heel eerlijk te zijn al een beetje vergeten dat ik er een had. O-)