Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 133, views: 28.059 •

De Kinect-sensor die bij de Xbox One geleverd wordt, kan niet aangesloten worden op een pc, heeft Microsoft bevestigd. In 2014 verschijnt een aparte Kinect for Windows, met usb 3.0-aansluiting. In november verschijnt de sdk al voor de Windows-versie.

Kinect-aansluiting Xbox OneMicrosoft bevestigt tegenover Ars Technica dat de Kinect-sensor van de Xbox One niet aangesloten kan worden op een pc, omdat de sensor een eigen model aansluiting heeft. Daarom brengt Microsoft Kinect for Windows op de markt. Die verschijnt echter pas in 2014, terwijl de Xbox One al in november op de markt verschijnt. De Windows-versie van Kinect heeft een usb 3.0-aansluiting. Microsoft brengt geen verloopstuk op de markt waarmee de Xbox One-sensor op een pc aangesloten kan worden.

De Kinect-sensor van de Xbox 360 heeft een usb 2.0-aansluiting, waardoor de console-sensor ook op een pc aangesloten kan worden. Als gevolg daarvan zijn er ook veel, vooral wetenschappelijke toepassingen voor de sensor ontwikkeld.

Microsoft kondigde eerder deze week het Kinect for Windows developer kit program aan. Deelname aan het programma kost 400 dollar. Het programma start in november, gelijk met de introductie van de Xbox One. Deelnemers krijgen toegang tot de sdk en de api van Kinect. Bovendien krijgen deelnemers een pre-release-versie van de sensor en de definitieve versie zodra die beschikbaar is.

Achterkant Xbox One

Reacties (133)

Reactiefilter:-11330119+176+216+30
Als ze achter hun product stonden hadden ze dit wel gedaan. Nu forceren ze kinect iedereen door de strot om die standaard bij de Xbox One te doen (ja, daar betaal je gewoon voor, die is niet gratis).

Als ze die compatible hadden gemaakt/gelaten met de pc dan werden er veel meer en betere games voor ontwikkeld aangezien je dan een grote doelgroep hebt.

Door het te forceren via de Xbox One werkt het juist alleen maar averrechts, veel gamers doen er alles aan om dat ding af te sluiten. Helemaal sinds PRISM in het nieuws is.
Ik snap je punt niet, er is een Kinect voor XBOX One, en er komt een Kinect voor de PC met SDK.
Principe is het zelfde de camera zelf is alleen niet voor de PC te gebruiken en vice versa. Wat heeft dat te maken met slechte games? En dan haal je er ook nog PRISM bij. Zet je aluhoedje eens af.

Er is nu ook al een XBOX 360 Kinect en een PC Kinect (die zich oa. onderscheidt door een betere resolutie camera) dat de 360 Kinect voor de PC te gebruiken is mooi meegenomen maar niet strict noodzakelijk.

Ik wil de gamer nog tegenkomen die klaagt dat ie nu twee camera's moet betalen/aanschaffen. Net alsof je dat ding heen en weer gaat slepen tussen je console en pc?!
Als je het ding een keer op je pc wil gebruiken moet je van Micro$oft een nieuwe kopen. Snap je het nu? Het is gewoon geldklopperij. Regio-beperking op een ander niveau, etc. Ik koop het ding (bij wijze van spreken, ik koop dat ding niet natuurlijk), het is van mij, laat mij er dan mee doen wat ik ermee wil doen...

[Reactie gewijzigd door Verstekbakker op 28 juni 2013 14:08]

Want mensen die een Xbox One kopen willen graag software ontwikkelen voor de Kinect op de PC.. Het zijn twee totaal andere doelgroepen en zo ver ik weet zijn er geen games beschikbaar voor Windows met ondersteuning voor Kinect.
Misschien is de PC versie net een tikje anders waardoor deze beter compatible is met de pc ?
Waarschijnlijk wel. Ik geloof dat de huidige versie die speciaal voor de PC is gemaakt, andere variatie van lenzen gebruikt, namelijk om goed om te kunnen gaan met objecten die dichterbij zijn.

Echter staat dat geheel los van of deze sensor wel of niet op de PC kan werken.
Ik denk dat MS de mogelijkheid ziet dat dit groot zou kunnen worden op de PC en ze willen niet dat mensen straks massaal al zo'n ding heeft, dus een aparte stekker zorgt voor mogelijk hoge winsten tegen die tijd.
Aparte stekker haha, wacht even een paar weken en kijk op ebay.
Dan is er vast een of andere Chinees die een mooi verloop stekkertje of ander soort converter heeft gefabriceerd. ;)
Ja, dat wil men zeker, dat gebeurde indertijd ook met de eerste kinect, dus waarom nu niet weer.. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat ze expres een andere connector hebben gedaan terwijl USB3 rustig ook gekozen had kunnen worden.. Misschien dat men toch wel weer achter layout komt en alsnog een connector gaan maken zodat ook deze gewoon aan de PC gehangen kan worden, immers hebben developers van xboxnone games ook gewoon een kinect aan de pc hangen..
Het zijn geen twee verschillende doelgroepen. Als Xbox user en developer heb je mss wel eens zin om wat uit te proberen met de kinect, zo ben ik althans aan de slag gegaan met de vorige generatie. Er is dus wel degelijk markt voor.
Volgens mij komt 8.1 gratis?
Volgens mij komt 8.1 gratis?
Dat is gewoon vergelijkbaar met de Service Packs voor de oudere Windows versies. Daarnaast was er natuurlijk een storm van kritiek op Windows 8 (onterecht of niet), dus dan zou het een beetje raar zijn om daar geld voor te vragen :? Een slecht voorbeeld dus.
Windows 8 was destijds ¤ 30,-
Intussen hebben we talloze gratis app updates en nieuwe apps ontvangen.
Windows 8.1 zal ook gratis zijn, maar om het nou een service pack te noemen?????

http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_8.1
Artikel is verkeerd.

"Kinect-sensor van de Xbox One niet aangesloten kan worden op een pc, omdat de sensor een eigen model aansluiting heeft."

Moet zijn:

"Kinect-sensor van de Xbox One heeft een eigen model aansluiting, zodat deze niet op een pc aangesloten kan worden".

De aparte aansluiting is niet de oorzaak, die word in het artikel niet genoemd. (maar zal iedereen wel begrijpen dat het met $$$ te maken heeft)
Windows 8.1 is dan ook een redelijk haastige en behoorlijk wanhopig overkomende poging om het zinkende schip dat Windows 8 heet nog boven water te houden. Ze hebben blijkbaar weinig zin om Windows ME en Windows Vista achterna te gaan. Als je een dusdanig grote storm van kritiek over je heen krijgt omdat je de wensen van de gebruikers compleet negeert, dan kun je haast niet anders.

En dat doen ze dus nu weer. De Xbone wordt triomfantelijk aangekondigd, wordt vervolgens door de toekomstige klanten en media tot de grond toe afgebrand en, surprise surprise, Microsoft draait ineens 180° en moet op vrijwel alle punten heel rap terugtrekken om niet de complete fanbase tegen zich te keren.
Gelukkig geven andere bedrijven alles gratis weg :+ iemand kiest toch nog altijd zelf wat hij voor zijn spullen betaald :) dat ze die prijzen kunnen vragen wil alleen maar zeggen dat mensen het er wel voor over hebben. Zo niet, dan zakt de prijs vanzelf wel. Bij berichten van Apple is het ook telkens dezelfde commentaar, dat ze te duur zijn. Dat is voor mij persoonlijk dan wel het geval, maar voor vele andere consumenten duidelijk niet en dat is hun goed recht :).

Ik kocht de Kinect 1 eigenlijk om wat met de SDK te prutsen. De 2e dag hing hij al aan mijn Xbox omdat mijn vriendin het eens wou proberen in een spel en sindsdien heeft hij toch nooit meer aan mijn computer gehangen. Hoewel dat oorspronkelijk wel het plan was. Ik lig van dit nieuws dus persoonlijk niet echt wakker. De doelgroep die beiden wil is gewoon te klein, dus die kunnen dan de Kinect afzonderlijk aanschaffen (krijgen zelfs 2 versies, de pre-release en de volledige, waarschijnlijk dat het programma nadien naar eenzelfde prijs zakt dan bij de Kinect 1).
Het is geen geldklopperij, aangezien de Kinect voor PC anders is dan de Kinect voor XBOX360 of One. Bij een PC zit/sta je namelijk dichterbij dan voor een TV. Er is intern wel degelijk verschil. Wellicht niet groot, maar om deze reden is het niet compatible met elkaar.
Kijk, de enigste inhoudelijke reactie (Y)
Ja en?
Leuk dat de afstand wat anders is, dat rechtvaardigd een stickertje met aanbevolen afstand erop, is echter nog stteds geen inhoudelijke reden er een andere plug aan te knopen.

Een echte incompatibiliteit zou b.v. zijn dat de XBox One kinect een ander voltage nodig heeft of zo, en daarvoor zouden dan weer gegronde technische redenen moeten bestaan.

Ttodat me duidelijk gemaakt wordt dat een XBox kinect niet werkt op een PC past het wat mij betreft in het beeld van een arrogant MS - niets anders.
Aangezien beide nog niet beschikbaar zijn blijft het gissen natuurlijk wat de uiteindelijke verschiillen zijn. Maar ongefundeerd roepen dat welk bedrijf dan ook arogant is tot dat ze jou persoonlijk tevreden gesteld hebben zonder dat je zelf online is wat gedegen onderzoek doet... Dat draagt nou niet echt bij een opbouwende discussie, toch?
Dus om te beginnen wat leesvoer over de twee veschillende kinect's zoals die ten tijde van de XBOX360 beschikbaar waren.
Nogmaals, blijft gissen wat betreft de nieuwe versie, maar op z' n minst wat beter onderbouwd gissen !
http://www.kinectingforwi...ndows-kinect-for-xbox360/
Tsja het was leuk geweest als de Xbox One Kinect ook op de PC zou werken, maar het is nog steeds Microsoft haar goed recht om haar producten zo beperkt te maken als ze zelf willen. Vervolgens kun je als consument zelf ervoor kiezen om een product wel of niet te kopen.

De Apple Magic trackpad* werkt standaard ook niet lekker op een Windows machine. Een PS3 controller doet het niet op een Xbox en een Canon lens past niet op een Nikon camera. Vendor-lock-in is vervelend voor de consument, maar het is niet specifiek iets van Microsoft.

Microsoft neemt een flink risico door de Kinect bij de Xbox One te bundelen en maakt mogelijk een behoorlijk verlies op de Xbox One + Kinect combinatie. Dat risico is alleen de moeite waard als game developers en/of content leveranciers (Sky, ESPN, Netflix) daar iets bijzonders mee doen wat de Xbox One een unique selling point zou geven. Dat gebeurt natuurlijk alleen als iedereen een Kinect naast zijn Xbox heeft staan. Microsoft zit het er dus niet op te wachten dat gamers hun Kinect door verkopen.

Maar goed, het zou me niets verbazen als je binnen een maand een verloopstekkertje op dealextreme/ebay kunt vinden. En anders soldeert een beetje tweaker dat toch gewoon zelf :P . Met mijn eerste xbox heb ik ook flink gesoldeerd en gedremeld.


*http://www.trackpadmagic.com/magic-trackpad/home
De vraag is of dat klopt, in hoeverre de Kinect echt anders is. Voor een hoop onderzoek wil je juist niet dat hij is aangepast. Als je hem bijvoorbeeld op een robot schroeft als 3D camera dan wil je ook zoveel mogelijk range, niet dat hij maar een paar meter vooruit kan kijken.
Dus microsoft bepaald voor mij dat ik dicht bij het scherm moet zitten als ik kinect op de PC wil hebben? Wat is dat nou voor onzin? ik heb mijn pc al jaar en dag aan mijn tv hangen, net als mijn xbox, en ik ben lang niet de enigste Ik kan dat ding dus niet eens gebruiken? En sinds wanneer is usb2 en usb 3 niet comapatible meer met elkaar?

Niet dat ik op kinect voor pc zit te wachten hoor, pc games speel ik wel met muis en tobo, of als het spel het toelaat met de xbox controller. Nee, ze kunnen beter kinect voor android gaan ontwikkelen, daar zie ik qua besturing nog wel wat mooie mogelijkheden voor, zeker met de android consoles zoals Ouya en Nvidia Shield. die tegenwoordig op de markt verschijnen.

@edit:toevoeging

[Reactie gewijzigd door micla op 29 juni 2013 17:38]

Natuurlijk is die van jou, en mag je er mee doen wat je wilt.

Je mag hem uit elkaar halen en zelf stekkers er op gaan flansen, etc, etc. Je bent alleen wel de garantie op het apparaat kwijt en je kan niet meer bij de fabrikant terecht voor ondersteuning.
Ik koop het ding, het is van mij, laat mij er dan mee doen wat ik ermee wil doen...
Groot gelijk, en ik wil de kinect op mijn oude tv aan kunnen sluiten! Dus MS voorzie maar een aansluiting voor scart![/sarcasme]

De uitspraak 'ik heb het gekocht, dus ik mag ermee doen wat ik wil' is juist, maar geeft een fabrikant natuurlijk geen verplichting om de functionaliteiten te voorzien die jij graag had gezien.
Jij mag doen wat jij wil als jij een xbox met kinect koopt. Jij mag er gewoon een usb stekker aan solderen als jij dat graag wilt, veel geluk en plezier. Maar MS is niet verplicht om een product op de markt te zetten met de functionaliteiten die jij graag zou zien.
door zo te denken gaan bedrijven failliet, probeer een beetje de game industrie te helpen want als die kinect kon gebruikt worden voor de pc dan weten we allebei heus wel dat 99% van alle mensen die dat doen het niet gaan gebruiken voor het zakelijke deel.
Hij heeft alleen de titel gelezen, die had moeten zijn: er komt later een windows variant voor de pc...
Soms is het goed om een bepaalde feature te forceren omdat het anders te lang duurt voordat het aanslaat. Voor mij is het overigens juist een teken dat ze achter hun product staan want anders zouden ze dit niet willen forceren, tis maar net hoe je het bekijkt.

Microsoft heeft een bepaalde visie voor ogen met hun xbox en daar hoort de kinect bij. Dit moet de beste gebruikerservaring opleveren en ik vind het vergelijkbaar hoe Apple zijn zaakjes regelt.
Soms is het goed om een bepaalde feature te forceren omdat het anders te lang duurt voordat het aanslaat.

Als een product toch zo goed en gewenst is, dan moet het vanzelf aanslaan zonder enige vorm van forcering...
Maar gamers hebben duidelijk gemaakt dat ze GEEN bewegingsbrol wensen als ze games spelen. Ik neem aan dat dit wel duidelijk werd door de Xbox 360: kijk naar het lage aantal top Kinect-games en de vraag ernaar.

Daarnaast zie je ook dat de Nintendo Wii lang niet meer populair is: games rond beweging waren een korte hype, waar gewoonweg nauwelijks iemand nog in is geïnteresseerd. Mensen willen accurate bewegingen maken en meer en meer games eisen ook net die accuratie. Via bewegingen met je lichaam bereik je nooit de accuratie van een controller, die zelf ook nog is achterloopt tov mouse & keyboard...

Zelfs big publishers nemen de moeite niet om veel geld te investeren in games rond beweging. Of andere Kinect-specifieke features zoals meten van heartbeat.
Ik had graag op de E3 wat first-party titles gezien die het tegendeel bewezen, maar deze bleven uit...

Het enige wat MS doet hier, is doen wat ze graag doen: zaken forceren, om vervolgens in te zien dat het zo niet werkt...
- Windows 8: verdwenen Start knop + kritiek op Metro, die nu pas wordt aangepakt. Tijdens de Alpha/Beta fase hebben ze ieders mening compleet genegeerd.
- DirectX 10: het uitsluiten van Windows XP, terwijl achteraf duidelijk was dat vele zaken gewoon op XP konden draaien.
- Nu met DirectX 11.2: enkel voor handen voor Windows 8.1 en hoger. Terug forceringstactieken...

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 28 juni 2013 14:39]

kijk naar het lage aantal top Kinect-games en de vraag ernaar.
En waarom zou dat zijn denk je? Als niet iedereen Kinect heeft zal niet iedereen je spel kunnen kopen en is het financiële risico ook veel groter voor zo'n game.
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar toch... ik heb nog geen indicaties gezien dat gamers echt snakken naar Kinect-games, en enige vorm van vraag lijkt me wel nodig. Ik kan me ook moeilijk voorstellen hoe je bepaalde games zelfs via Kinect zou laten samenwerken, waardoor het mogelijke toepassingsgebied ook al direct daalt.
True, zaken zoals heartbeat detection zullen wel makkelijker te integreren zijn, en ik hoop dat we hier eventueel wat toepassingen van gaan zien in vele games.

Daarnaast is er natuurlijk nog een andere doelgroep: casual spelen met het gezin.
Daar kan het zeker voor aanslaan. Maar dan had ik liever 2 versies van Xbox One gezien: een family edition die standaard Kinect heeft en door vele gezinnen zal gekocht worden, en een barebones editie voor de gamers die ook niets in de Wii en Xbox 360 Kinect zagen...
De huidige kinect is beperkt in mogelijkheden waar de nieuwe meer details ziet. Je zal dus mogelijk andere en meer subtiele gameplay verwachten. Daar waar bij je bij de huidige versie nog de kamer rond moet springen, zou je wellicht bij de nieuwe gewoon op de bank simpele bewegingen kunnen maken met je controller in de hand. Ik zou bv in Battlefield wel een melee (of hoe schrijf je dat) willen maken door een korte elleboog beweging te maken met gewoon je controller vast.
Zo hoef ik mn vingers niet van de controller/keyboard te halen om tijdens het reloaden deze actie te doen en na reloaden kan ik snel verder schieten. Heel simpel, maar je bent wel sneller...denk ik :-)
Een granaat gooien door je arm te bewegen is al weer meer inspanning. Maar wellicht kun je door goed te oefenen en door sneller te bewegen waarmee je granaat verder gooit, misschien wel veel accurater gooien dan met je controller. Herladen door snel je controller op en neer te bewegen. Zou misschien ook kunnen met motion control in je controller. (zit dat in de xbox controller?)
Al met al veel mogelijkheden en het gaat dus om de uitvoering om dit tot een succes te maken.
Om eerlijk te zijn, Ik vind dat sixaxis gebeuren van de PS3 controller nu al niet wat, en hoe je het ook wend of keert, als je voor je pc/xbox zit, en spastische bewegingen maakt om te reloaden en granaten te gooien, is het uitleggen aan je ouders en/of niet gamers nog moeilijker uit te leggen wat je nu eigenlijk aan het doen bent. :9

Neu, persoonlijk vind ik een gamepad prima om te spelen, meer heb ik niet nodig, en meer wil ik ook niet.
Want als je al door een camera geregistreerd word, word je zitpositie/houding neem ik aan ook voor een deel vast gelegd.
kan me voorstellen dat het ding er bijvoorbeeld moeite mee heeft als je met je benen omhoog ligt, of gewoon languit op de bank. (geen idee, maar kan het me goed voorstellen.)

En dan zelfs dan nog, Ik speel zelf eigenlijk alleen 'savonds op m'n xbox. (na 9 uur of later normalieter) dan heb ik echt geen zin meer om al te veel te bewegen om eerlijk te zijn. (dat doe ik overdag wel, 'savonds is dan juist om te relaxen/ lui te doen. ) en ik denk dat het merendeel van de 'gamers' hier hetzelfde over zal denken.


waar ik het wel een goed idee voor vind is om jongere kinderen in beweging te krijgen. als je eens kijkt hoe dik toch een vrij groot percentage van de kinderen is tegenwoordig, lijkt het me haast noodzakelijk voor die doelgroep. :X (niet helemaal zeker van of dat een taboe thema is. 8)7 )

anyways, ik zou het echt perfect vinden als de xbox one ook verkocht zou worden zonder die kinect er bij. als niet, is het namelijk maar de vraag of ik hem haal (ben helemaal geen fan van een constant aangesloten microfoon/camera, helemaal gezien 't ding in m'n slaapkamer staat. :o ) en als die er wel zou komen, kunnen ze bij MS er wel van uit gaan dat er vrij vlot een "Kinect dummy stekker" op de markt zal komen,zodat je die meuk er alsnog vanaf kunt halen.
Als ik gewoon in mijn living kan zeggen "xbox on" en hij start automatisch op, ingelogd met mijn account, ben in al tevreden ;)
Je moet ook maar net de ruimte hebben om zo'n Kinect te bedienen. Mijn ervaring is dat je best een grootte woonkamer of in ieder geval ruimte moet hebbenom dat ding tot zijn recht te laten komen. Ik moet eerst de tafel e.d. dergelijk helemaal aan de kant schuiven, de stoelen en dan kan ik een beetje bewegen volgens de calibratie procedure. Dat vind ik het grootste naadeel aan de Kinect.

Misschien kan de nieuwe met minder "ruimte" toe ?! :)
Klopt, bij Kinect 2 kan je volgens de E3 video's een pak dichterbij staan zodat ook mensen met minder ruimte er gebruik van kunnen maken :).
Maar gamers hebben duidelijk gemaakt dat ze GEEN bewegingsbrol wensen als ze games spelen.
En soms weten gamers niet wat ze willen. Zowel ikzelf als vrienden vonden die bewegingsbrol ook maar rommel toen men het aankondigde. Wij hebben na gebruik onze mening herzien (en laat de meerderheid die dat roept hem nu net nooit gebruikt hebben). Het is ook meer dan bewegen, ikzelf gebruik de beweegfuncties van Kinect nooit (helemaal in het begin wel). Mijn vriendin daarentegen wel.
Via bewegingen met je lichaam bereik je nooit de accuratie van een controller, die zelf ook nog is achterloopt tov mouse & keyboard...
Gebruik dan je elitaire muis en toetsenbord? Wie houd je tegen? Laat mensen die met een controller willen gamen of met hun lichaam willen gamen dat nou lekker zelf uitmaken. Die personen hebben er namelijk helemaal geen problemen mee blijkbaar, raar dat muis en toetsenbordgebruikers dat blijkbaar wel hebben :X
Zelfs big publishers nemen de moeite niet om veel geld te investeren in games rond beweging. Of andere Kinect-specifieke features zoals meten van heartbeat.
Ik had graag op de E3 wat first-party titles gezien die het tegendeel bewezen, maar deze bleven uit...
Developers hebben net als gamers de keuze of ze het willen gebruiken of niet. Devs hebben het zelfs eenvoudiger nu, want iedereen met een Xbox One heeft een Kinect, dus hun doelpubliek is met 1 klap een pak groter dan bij de Xbox 360. Ik ben blij dat de focus niet op Kinect lag dit jaar en ik zie wel wat ze implementeren als het zover is. Persoonlijk heb ik er geen boodschap aan dat Kinect mijn hartslag meet tijdens een potje Titanfall, bij sommige games kan het dan weer tof zijn dat de game zich aanpast naar je hartslag. We zien wel als het zo ver is, het is nogal eenvoudig om dergelijke zaken te roepen over een product dat nog niet uit is.
Het enige wat MS doet hier, is doen wat ze graag doen: zaken forceren, om vervolgens in te zien dat het zo niet werkt...
Echt een schande dat ze ons naar hun nieuw product willen pushen! 8)7
XP was nog erg ingeburgerd dus games zijn massaal DirectX9 blijven gebruiken. DX10 was al niet echt populair onder developers.
De bèta/alpha dient vooral om bugs uit de wereld te helpen. Het niet aanwezig zijn van een startknop was geen bug maar wel degelijk een feature. Aangezien het bèta publiek ook niet altijd een representatie is van de volledige userbase is het misschien wel begrijpelijk dat andere zaken voorrang kregen (en op die manier kon men dat inderdaad pushen en zien wat het publiek er van vond).
DX11.2 enkel voor Windows 8.1 wist ik niet, dus daar spreek ik me niet over uit.

Al bij al, ik kijk er toch een pak genuanceerder naar als u. Maar net als u is mijn mening ook maar een mening en is de waarde volledig gelijk. De beste vote is die van je portefeuille.
je hebt tegenwoordig speciale lenzen voor de kinect waarmee je 40 a 50% dichterbij kan staan (minder ruimte dus voor nodig)
Niet aanslaat? gamers hebben duidelijk gemaakt dat ze geen beweging brol?

Er zijn 24 miljoen kinects verkocht wereldwijd (info uit februari 2013), dus je statement is een beetje gechargeerd en niet ondersteund door de feiten (mede de statement dat de wii niet meer populair is, het is nog steeds de meest verkochte console en Wii games staan regelmatig in de top 10 verkooplijsten. de WIi U daarentegen is een ander verhaal.

http://uk.gamespot.com/ne...-reach-24-million-6403766

Dit betekent dat zo'n beetje 1/3e van de 360 bezitters zo'n ding in de kamer heeft staan. Ondanks dat het nog niet altijd 100% zuiver werkt is de techniek in de kinect toch echt wel indrukwekkend en je kunt er goed lol mee hebben. Op het moment worden er inderdaad vrijwel alleen maar fitness games of games voor kinderen op uitgebracht, maar dat is ook waar de doelgroep ligt denk ik van zo een apparaat. Laat Microsoft met hun nieuwe Xbox One nu ook mikken op een algemener publiek dan de "hardcore" gamer.

Ik denk dat ze hier echt wel over hebben nagedacht, de leeftijdsgroep die het meeste geld uitgeven aan games en gameconsoles ligt tussen de 30 en de 45, hebben vaak kinderen, hebben tussende 16 en 30 games in de kast staan en gebruiken hun console veelal ook voor entertainment.

Dat dit niet in jou beeldvorming van een gamer past wil nog niet zeggen dat het geen succes zou kunnen worden.
Ok, de hardware verkocht/verkoopt goed: maar waar blijven nu de nieuwe games voor Wii en Kinect die innoveren met beweging? Er moet echt een goede stream van bewegings-games zijn, maar ik voel dat zelfs big publishers niet echt happig zijn om nog zulke games uit te brengen.

Ik herinner me nog Red Steel, een zeer leuke Wii-exclusive van Ubisoft. Zulke games zouden we meer moeten tezien krijgen.

Maar Microsoft lijkt ook niet echt te pushen, of slaagt er niet in: Crytek's Ryse (Xbox 360 exclusive die nu Xbox One exclusive zal zijn) zou oorspronkelijk veel op Kinect focussen, maar op de E3 hebben ze de Kinect zelfs niet gebruikt toen ze gameplay toonden. Dat is ook een gemiste kans.

Als MS eerst wat first-party studio's zou achter zich scharen of zou oprichten die wat meer de Kinect-features in practice tonen, zou het al veel helpen.
Ik hoop dat ze het dus goed aanpakken eenmaal de Xbox One uit is.
Zoniet, lijkt de kans groot dat het een Nintendo Wii verhaal wordt: een hype die daarna volledig lijkt weg te ebben omdat het nieuwe ervan af is, en developers niet durven hun games aan te passen voor Kinect-integratie; laat staan Kinect-only games uit te brengen (waardoor je onmiddellijk aan 1 platform gelocked wordt, de Xbox One).


edit: De enigste recente "gimmick" die ik in de toekomst goed zie verkopen en die leuke nieuwigheden biedt - ook voor de hardcore gamers - lijkt de Oculus Rift ( https://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift ). Deze gadget werd een groot succes op Kickstarter, kreeg onlangs nog een extra grote som geldt van investeerders, games zoals Half Life 2 hebben al ondersteuning, en AAA developers zoals Dice (Battlefield) en zelfs indie developers hebben al interesse getoond voor support.

[Reactie gewijzigd door Asgaro op 28 juni 2013 15:26]

E3 gemist? :)

Ik ben het met je eens, met de Xbone + kinect heeft MS meer de nadruk gelegd op de multimedia mogelijkheden van de kinect en niet op FPS of RPG/adventure games. Meer op sport en fitness zaken (zie ook de mogelijkheid tot hartslag in de gaten houden)

De functies in mainstream games met de huidige Kinect zijn ook veelal toegelegd op het geven van voice commands en met de beweging wordt weinig gedaan.

Het feit dat ze geen headset meeleveren met de nieuwe xbox en verwachten dat gamechat ook volgens de kinect zal gaan toont toch dat ze willen dat het meer een onderdeel van wordt. Ik kan me persoonlijk niet indenken zonder headset ingame chat te doen, als ik online met wat maten bezig ben komen er toch woorden voorbij die mijn 10jarige niet hoeft te horen :)

Aan de andere kant skypen wordt zo wel heel makkelijk gemaakt, je hoeft niet eens meer op te staan op een videoconversatie te hebben. gewoon een beetje roepen naar je tv en klaar. Hetzelfde met gamen, voor de DRM werd teruggedraaid was het mogelijk als je een invite krijgt door een beetje te roepen naar je tv het spel wordt gestart, niet meer opstaan en discs wisselen.

Ik denk dat de Kinect heus wel meerwaarde heeft, ook in de wat minder casual games, ik hoop echt dat ontwikkelaars er meer mee gaan doen.
Als een product toch zo goed en gewenst is, dan moet het vanzelf aanslaan zonder enige vorm van forcering...

Interessant artikel over de angst voor nieuwe technologie...

People are always scared of new technology. On the first trains, people had nervous breakdowns, because they were going too fast. When the first bicycles came out, people were warned about getting “bicycle face.”
http://pandodaily.com/201...iew-with-margaret-atwood/
Bij een laptop krijg je bijna ook standaard een webcam. Zou zeggen koop vooral zelf geen one als je camera vrees hebt.
Als ze achter hun product stonden hadden ze dit wel gedaan. Nu forceren ze kinect iedereen door de strot om die standaard bij de Xbox One te doen (ja, daar betaal je gewoon voor, die is niet gratis).

Als ze die compatible hadden gemaakt/gelaten met de pc dan werden er veel meer en betere games voor ontwikkeld aangezien je dan een grote doelgroep hebt.
De waarheid is precies andersom. Juist omdat hij standaard bij een Xbox zit kunnen de developers er vanuit gaan dat iedereen dat ding dus ook heeft, en derhalve de gameplay er ook omheen ontwerpen (voor zover dat van toepassing is voor dat type game). Als het een simpele addon was, dan kreeg je van die halfbakken extraatjes die je eigenlijk niet nodig hebt om de game volledig te kunnen spelen, omdat het nou eenmaal zo is dat niet iedereen zo'n ding in huis heeft.

Klopt, de console is iets duurder, en persoonlijk ben ik niet een heel groot fan van de Kinect, maar als gamedeveloper juich ik dit soort initiatieven alleen maar toe. Je hebt geen reet aan een modulaire console waarvan iedereen een unieke configuratie thuis hebt staan. Die bestaat al, het heet een PC, en dat is al erg genoeg om voor te ontwikkelen. Een specifieke set hardware leidt alleen maar tot betere games.

MS heeft een hoop verprutst omtrent de nieuwe Xbox, maar dit is niet een van die dingen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 juni 2013 15:10]

Door het te forceren via de Xbox One werkt het juist alleen maar averrechts, veel gamers doen er alles aan om dat ding af te sluiten. Helemaal sinds PRISM in het nieuws is.
Jij kan echt niet ver nadenken. Is de Box de grootste privacy bedreiging. Denk eens na, zet die grijze massa voor één keer aan het werk. Je telefoon, laptop en pc verzamelen VELE malen meer informatie. Denk eens aan je email, whatsapp, sms. Alles kan worden bekeken, en jij maakt je zorgen voor de xbox? Alsof de camera/microfoon van je telefoon of laptop niet aangezet kan worden.

Daarnaast zullen de veruit de meeste gamers gewoon online games willen spelen. Waarom zijn games als BF en CoD zo populair? Omdat je online kunt spelen.
Als het los verkrijgbaar was was het weer een gimmick geworden. Bij de Wii U koop je ook een controller waar je niet om gevraagd hebt, maar dat is dan ineens innovatie.
Ik vraag me af hoe lang het zal duren na de release van de xbox one tot er een "Kinect 2 dummy plug" oid op de markt komt. gewoon een stekker met wat electronica er zodat de xbox 'denkt' dat er een kinect aan hangt.

Maar idd wel jammer dat die troep er standaard bij zou komen te zitten. daar heb ik zelf helemaal geen behoefte aan. (ik ben echt iemand die gewoon wil zitten met een gamepad er bij. Ik vind zelfs dat sixaxis gebeuren van de PS3 controller onnodig. als je dan je gamepad schuin houd, gebeurt er ook ineens vanalles.
plus dat het gewoon erg 'onnatuurlijke' bewegingen zijn. in ieder geval bij mij gaan die balanceer stukjes in Uncharted erg geforceerd zeg maar, blij dat er niet zoveel van in zitten.

In 't kort, voor mij hoeft die camera troep helemaal niet. laat het mooi als optie voor de mensen die heen en weer willen huppelen voor de tv. (en als het systeem eens gehacked word allerlei filmpjes op youtube weer vinden. :p )

Spelletjes als Guitar Hero is 't enige waarvoor ik wel wil gaan staan. anders blijf ik liever lui. ;)

Van mij mag het wel weer terug naar de oude xbox. ding aan, spel er in, en spelen. verder niet al die rompslomp er omheen. Ik vind de 'apps' zoals die nu op de 360 zijn wel leuk om eens door te kijken.. maar gebruik ze verder niet.
Alles waar ik mijn console voor gebruik is samen spelletjes spelen. (2 xbox-en naast elkaar, en dan via system link coop spul spelen. ) dan verkassen we ook wel vaak, ene keer hier, de andere keer daar. en op die 'speelsessies' na komt het ding de tas bijna niet uit.
Microsoft bevestigt tegenover Ars Technica dat de Kinect-sensor van de Xbox One niet aangesloten kan worden op een pc, omdat de sensor een eigen model aansluiting heeft. Daarom brengt Microsoft Kinect for Windows op de markt.

Als dat alleen de rede is zou het een beetje gek zijn want dit is ook het geval bij de xbox360 maar daar bij krijg je een adapter. zo dat je hem ook usb kan aansluiten op bijv een oude xbox360 model die nog geen kinect connectie had.
Dus draadje afknippen en een "originele" USB 3.0 B connector er aan vast knopen? En aansluiten maar.

Kan me inderdaad niet voorstellen dat de connector het enige verschil is, anders lijkt de beperking brij makkelijk te omzeilen zijn..
Er zullen binnen enkele weken wel Chinese verloopstekkertjes komen.
Ook al is het alleen een connector issue, Windows komt van hetzelfde bedrijf en moet je niet gek staan kijken dat ze op basis van de hardware ID het apparaat kunnen blokkeren via een "update".
Daarnaast heeft de hardware-wereld door de jaren heen toch vaak hardware naar eigen specs weten te maken zoals inverting bits, afwijkende kloksnelheden en signaalniveau's. Ik verwacht dus dat het niet zomaar een simpele verandering van stekker is.
Het is een stuk goedkoper om standaard USB te gebruiken met een niet-standaard fysieke connector. Voor de rest is het gewoon stom om wat anders te doen. Als je bijvoorbeeld een nieuwe bus voor je kinect gaat ontwikkelen, dan moet je daar dus een stel bijbehorende chips voor (laten) maken, nieuwe firmware en software schrijven, en dan ook nog eens hopen dat je het de eerste keer goed doet, omdat de testpool en pool van gebruikers gewoon opeens heel klein wordt met zo iets nieuws en je dan onverwachts opeens tegen problemen aan kan lopen die je dan niet meer kan oplossen, of die een of andere update vereisen en mensen met een onbruikbaar product laten zitten.
Nee, dat zou in dit geval willen zeggen dat de Kinect camera 2 of meer USB poorten in beslag zou nemen (vanwege de extra stroom in de connector lijkt het dat een USB 3 poort niet voldoende levert). En 1 poort staat gewoon beter dan meerdere USB poorten.
Bij de Kinect 1 deed men net hetzelfde! De USB verloopstekker was er enkel omdat de oude boxen die Kinect poort niet hadden. En rara, via de Kinect poort is er geen extra stroom nodig maar krijgt de Kinect dit allemaal van de console. Via de USB adapter moet je hem ook nog in het stopcontact steken (wederom, omdat 2 of zelfs meer USB-poorten niet wenselijk is). Aangezien bij de Xbox One iedereen een Kinect poort heeft is een verloopstekker dus voor hen niet meer nodig :). Er zit dus wel degelijk meer achter dan alleen maar melken.
Dit zat er natuurlijk keihard aan te komen. Alles om meer accesoires te verkopen.
Dat klopt. Steve Ballmer heeft ook toegegeven dat ze zich meer en meer op hardware willen gaan richten.
Dat zal volgens mij wel meevallen.
Ten opzichte van 'Kinect for Xbox' waarvan ze er miljoenen kunnen verschepen, is de 'Kinect for Win' slechts een niche product. Als ze er 10.000 van verkopen is dat denk ik al veel.

Zoals andere commenters ook al aangeven: dit is voor een hele andere doelgroep geschikt.
Dit kunnen ze juist aanpakken door de Kinect universeel te maken. Zo kunnen mensen die niet een tweede Kinect sensor willen kopen, toch de sensor op de pc kunnen aansluiten. Er kan dan altijd nog de keuze worden gemaakt, mits de sensor via de pc bevalt, om een tweede Kinect aan te schaffen.
Maar dan is deze beslissing toch helemaal vaag? Als ze er maar 10.000 van gaan verkopen is er toch niemand die er een toepassing voor gaat maken, dan is dat ding bij voorbaat al geflopt.

Zou veel logischer zijn als je de xBox versie wel kunt gebruiken, wordt je bereik veel groter.
Gek he. Een bedrijf dat geld wil verdienen. Ik hoop voor jou dat jouw werkgever ook die mindset heeft.
eerder een graai cultuur maar jah we leven in een kapitalistisch systeem

en gellukig kunnen wij stemmen met onze portemonnee gewoon niet kopen dus :Y)
Hoogstwaarschijnlijk gewoon een usb 3.0 aansluiting met een andere vorm, net zoals de controllers van de eerste xbox gewoon USB aansluitingen waren met een aangepaste vorm.

Zal mij niets verbazen als hier snel 3rd party adapterstekkers voor komen.
Kan niet? Kan niet?!?!

Ik ben het met Bokkie eens. Ik ga er niet vanuit dat Microsoft 2 types hardware op de markt gaat zetten. Huidige slim consoles hebben immers ook een 'aparte' kinect aansluiting, wat niets meer is dan USB + power. Wil je deze aansluiten op de oudere x360? Dat kan, dan moet je aparte voeding gebruiken + USB port.

Als ik zo naar het plaatje kijk lijkt het op USB + ... power.
Hoogstwaarschijnlijk gewoon een usb 3.0 aansluiting met een andere vorm, net zoals de controllers van de eerste xbox gewoon USB aansluitingen waren met een aangepaste vorm.
Aangepast met een stroom aansluiting omdat USB niet genoeg stroom kan leveren. Dus niet gedaan om mensen te pesten zoals sommigen hier denken.

Niets nieuws dus.
Ik heb nog een oude xbox controller die aangesloten zit op me pc met een usb kabel. dan zou dat toch niet moeten werken als usb niet genoeg stroom zou kunnen leveren.

http://www.ocmodshop.com/...er-as-a-usb-pc-gamepad/3/ op deze manier gedaan.

[Reactie gewijzigd door firefly112 op 28 juni 2013 14:44]

Volgens mij vergeet je even dat je nog allerhande meuk op de controller zelf kunt aansluiten, zoals bijv. een head set en een memory unit. De stroomvoorziening van de Xbox is daarvoor ontworpen, bij de PC is dat niet het geval en heb je dus niet de garantie dat alle combinaties ook daadwerkelijk werken.
Beter te vergelijken met sommige externe schijven. Soms hebben deze 2 USB-poorten nodig om genoeg stroom te trekken om te kunnen functioneren. Bij die Xbox controller was dat niet het geval omdat de aansluitingen simpelweg USB-poorten waren met een andere stekker. Bij de Kinect 2 is dat niet het geval (maar het zou me niet verbazen moest er een adapter op de markt komen die van die aansluiting naar 2 USB 3.0 poorten gaat. Maar niet van Microsoft zelf dan, zoals ze zelf melden).
En dan toch gewoon MS windows, MS office en al die andere MS programmas gebruiken... Of ben je een linux gebruiker met LO/OO en dergelijke? Denk het niet.

Edit
Aan de hand van je profiel hier op T.net heb je alleen ervaring met MS Windows OS'en... Dus MS verdient wel degelijk geld aan je.

[Reactie gewijzigd door sfranken op 28 juni 2013 14:18]

Als je 30 Euro voor Win8 Pro (een actie die vele maanden heeft gelopen en VEEL publiciteit heeft gehad) diefstal van je portemonnee noemt, dan zou je het probleem eerder bij jezelf dan bij MS moeten zoeken...
Maar goed, je bent in ieder geval eerlijk over je pirate-habit (en ondanks dat ik mijn OS en games gewoon koop ben ik ook geen heilig boontje wat downloaden betreft, maar probeer het iig. niet te verbergen achter/rechtvaardigen met een hoop drogredenen).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 29 juni 2013 03:48]

Misschien komt er ook nog een verloop stukje :Y)
Het hele artikel wel gelezen?

Microsoft brengt geen verloopstuk op de markt waarmee de Xbox One-sensor op een pc aangesloten kan worden
Maar anderen kunnen dat wel doen. Een iPad heeft ook beperkte aansluitmogelijkheden, en toch zijn er heel veel leveranciers die binnen die beperking hele creatieve oplossingen kunnen leveren. Ik zou niet weten waarom dat hier ook niet zou kunnen. Uiteindelijk is de interface niet meer dan een stroom bits in een bepaalde volgorde. Dat kan je, als je wilt, altijd omzetten naar iets anders.
Maar het is natuurlijk niet zo dat de fabrikatie van zo'n stukje alleen bij Microsoft kan gebeuren ;)
Precies zoals met de Kinect v1, prima.

Microsoft wil niet dat mensen een X1 Kinect aan de PC hangen, omdat deze daar niet geschikt voor is; De afstand tot de PC is vaak te kort. Dit werkt gewoon niet goed en en dat wil je niet van een product - het is nu eenmaal niet ontwikkeld voor dat platform...

Kinect for Windows zal waarschijnlijk weer beter werken op een kortere afstand en misschien meer features bevatten bijvoorbeeld om het mogelijk te maken om met .Net en/of Kinect SDK te connecten en extra debug mogelijkheden?

Ofwel; gebruik niet de X1 Kinect op WIndows; ook al kun je een converter kabel gebruiken. Niets geks aan.

Rare mensen met meningen hier weer, verschirkkelijk.
Ik snap het verschil niet zo tussen korte en lange afstand voor een kinect. Die moet uiteindelijk alleen maar beweging van het lichaam kunnen detecteren en op de PC is de kans sowieso klein dat deze heel het lichaam zal moeten detecteren omdat een PC nog al te vaak op een bureau staat. De handen en hoofd zijn dan voldoende.
De kinect voor de XBOX is ingesteld voor een lange afstand, en zijn zoom is daarop ook aangepast. Daarom zie je ook ineens van die lenzen die je over je kinect kan schuiven.

Verder moet de software aangepast worden als je alleen je handen en je hoofd wil laten detecteren. De software verwacht namelijk een compleet mensen met handen en benen en niet alleen een hoofd. Deze wijzigingen kost ze extra geld en dat willen ze terug zien met hun SDK. Ze kunnen alleen niet teveel vragen voor de Kinect van de xbox, omdat anders de xbox te duur wordt, waardoor er minder console en minder spellen worden verkocht.
En waarom zouden ze niet gewoon een instelling kunnen maken hoe ver de zoom staat? Er zijn genoeg xbox bezitters die de xbox gewoon in hun slaapkamer hebben en voor wie die lange afstand dus totaal niet werkt. Zie het bestaan van die lenzen: er is vraag naar, anders bestonden ze niet.
Sowieso is het niet echt klantvriendelijk om een lange afstand te forceren terwijl de zoom blijkbaar ook lager kan, gezien de pc versie dat wel kan.
En daarnaast vind ik het niet slecht omdat de specificaties van de desktops en/of laptops enorm verschillen. Je zal anders sowieso van die dupperts krijgen die beweren dat hun kinect kapot is terwijl hun systeem wellicht niet aan de eisen voldoet.
Wat een onzin. Een gebruiker maakt zelf wel uit of ie het op een bepaalde manier wil gebruiken of niet. Iemand die een xbox controller op een pc wil aansluiten valt al onder de gevorderde gebruiker (iemand die niks van pc's weet zal daar uberhaupt geen kinect voor nodig hebben). En als ie het dan toch waagt om MS te gaan bellen voor support kunnen die altijd nog zeggen dat ze de xbox controller niet ondersteunen op de pc en de gebruiker er in z'n eentje voor staat. Daarvoor hoeven ze echt geen kunstmatige blokkades op te werpen.
Tja... Het veranderen van een stekkertje zodat deze exclusief aan een product verbonden blijft is natuurlijk niet vreemd (*kuch* Apple).
Alleen is het zo dat het bij sommige fabrikanten minder geaccepteerd wordt door de consument. Mede omdat het niet in het verwachtingspatroon ligt.

Persoonlijk vind ik de keuzes die Microsoft tot nu toe heeft gemaakt met de Xbox One niet zo slim. Vrijwel alles komt met een negatief smaakje in het nieuws. (No flame intended).

(Edit: typo)

[Reactie gewijzigd door sjer op 28 juni 2013 14:08]

Het is inderdaad duidelijk dat Microsoft zn imago absoluut niet mee heeft. De kritiek die MS krijgt is wat mij betreft hier en daar redelijk buiten proportioneel. MS wilde met de Xbox One een aantal redelijk revolutionaire concepten toepassen, waar de eindgebruiker ook profijt van zou hebben. Denk aan: geen schijfjes wisselen als je een andere game wil spelen, cloud-based CPU ondersteuning. Als Apple het bedacht had, zouden we het waarschijnlijk fantastisch gevonden hebben, ondanks alle beperkingen die we vervolgens kregen.

Meest opmerkelijke is nog wel dit: MS heeft een aantal van zn wijzigingen teruggedraaid en nu valt de media daar ineens over, over hoeveel slechter de xbox one nu geworden is. Alsof je niets goed kan doen...

[Reactie gewijzigd door LDVC op 28 juni 2013 14:31]

Het is inderdaad duidelijk dat Microsoft zn imago absoluut niet mee heeft. De kritiek die MS krijgt is wat mij betreft hier en daar redelijk buiten proportioneel. MS wilde met de Xbox One een aantal redelijk revolutionaire concepten toepassen, waar de eindgebruiker ook profijt van zou hebben. Denk aan: geen schijfjes wisselen als je een andere game wil spelen, cloud-based CPU ondersteuning. Als Apple het bedacht had, zouden we het waarschijnlijk fantastisch gevonden hebben, ondanks alle beperkingen die we vervolgens kregen.
Nee. De Apple gebruikers zouden er enthousiast over zijn, aangezien die over het algemeen functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid vaak prefereren boven vrijheid.
Het probleem met al die features die jij revolutionair noemt is dat ze niet zo veel toevoegen, maar je er wel aan andere kanten functionaliteit op in moet leveren.

Geen schijfje wisselen? Dan ook geen games doorverkopen (2de hands games bestaan ineens niet meer), waardoor alles duurder wordt. Door gebrek aan 2de hands verkoop is er ook geen reden meer om te gaan discounten met games, dus die ¤20 deals kun je wel vergeten. Voor MS is dat een voordeel, voor gamers een nadeel. Natuurlijk zullen gebruikers dan gaan klagen.

Cloud? Dat betekend ook always online en iedereen die het nieuws rond EA en Blizzard heeft gevolgd weet hoe goed dat is uitgepakt. Niemand wil always-online ("always-DRM") voor single-player games. Die horen ook te werken als je internet er uit ligt.

De features die jij revolutionair noemt, kwamen voor mij allemaal neer op het onder de duim houden van je eigen klanten. Het maakt echt niet uit of MS, Apple, Google of weetikveelwie er mee komt, dat soort dingen ben ik altijd op tegen.
Degenen die nu klagen over verwijderde features zijn niet de gamers. Het zijn de media die goedkoop willen scoren door MS weer eens af te zeiken (want blijkbaar krijgen dat soort artikels een hoop pageviews), terwijl ze eindelijk iets goed deden door die massale DRM-onzin te schrappen.
Welke stekkertjes hebben fabrikanten dan gebruikt om een product exclusief te houden?

Volgens mij zie je meestal dat er dunnere stekkers of multipurpose stekkers gebruikt worden, maar echt stekkers om dingen exclusief te houden? Welke dan?
Apple's lightning connector bevat een chip die er voor zorgt dat apparaten zonder licentie geblokkeerd kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door sjer op 28 juni 2013 23:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013