Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 31, views: 12.957 •

Na 17 jaar voor id Software gewerkt te hebben, verlaat Todd Hollenshead de studio. Hollenshead, met kenmerkende lange staart, was ceo tot de studio in 2009 door uitgever Bethesda werd opgekocht. Daarna was hij president van het bedrijf achter Wolfenstein, Doom en Quake.

"Na vele jaren bij de studio heeft Todd Hollenshead besloten om id Software te verlaten," meldt Bethesda-woordvoerder Pete Hines aan IGN. "Hoewel Todd geen onderdeel was van het ontwikkelteam, was hij een integraal onderdeel van het succes van id Software, als zakelijk leider van de studio. We wensen hem het allerbeste."

Hollenshead, een voormalig belastingadviseur, trad bij id Software in dienst zo rond de tijd dat de studio de eerste editie van Quake afleverde. Als chief executive officer zou hij vaak als spreekbuis van het bedrijf optreden. Zo was hij doorgaans presentator tijdens de jaarlijkse fanbeurs QuakeCon. De rol van Hollenshead veranderde toen id Software in 2009 werd opgekocht door uitgever Bethesda. Hij kreeg daarna de titel president.

Het is niet duidelijk of het vertrek van Hollenshead verband houdt met de maatregelen die Bethesda eind 2011 nam. De uitgever voerde een reorganisatie door bij id, nadat bleek dat de ontwikkeling van Doom 4 niet naar verwachting verliep. Het team dat vlak daarvoor shooter Rage had afgeleverd werd samengevoegd met het team dat aan Doom 4 werkt. Het gezamenlijke team moest van Bethesda opnieuw beginnen met de ontwikkeling van Doom 4.

Todd Hollenshead

Reacties (31)

Vandaar dat deze studio nooit een teletubbie game of iets dergelijks heeft gemaakt, hij heeft een flink 'ik stomp u op uw bakkes'-gehalte wat zijn effect heeft op de games.
Tja, dat zal ook tegenwoordig een moeilijk houding zijn als je games maakt. Het is niet meer als vroeger dat je met wat vrienden zo een game in elkaar kon draaien en op de markt brengen.

Er gaat tegenwoordig meer geld om in de game industrie dan bijvoorbeeld in de film industrie en het neemt nu ook veel meer middelen om een game te maken. Om die middelen te financieren zal je toch een uitgever achter je moeten krijgen.
Ben ik niet met je eens. Ik denk het tegenovergestelde. het is tegenwoordig een stuk makkelijker om een game te maken met een klein ontwikkelteam.
een voorbeeld met iets recents:

Routine. gemaakt door 4 personen.

http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=iAcAd1fUiy8

ook is het tegenwoordig iets makkelijker om iets uit te geven zonder uitgever.
Inderdaad, indie game developers krijgen de afgelopen jaren juist de spotlight. Op platforms als Steam krijgen indie games dezelfde shine als de grotere titels. Ook zijn er veel populaire initiatieven als de Indie Bundle.

Tot slot mogen we niet vergeten dat mobile een heel belangrijk gaming platform is geworden, waar indie developers ook volop de kans krijgen (via de bijbehorende app stores).
topgames konden vroeger op enkele weken door 1 of 2 mensen gemaakt worden, dit is de zoveelste eenheidsworst die 99% van het publiek nooit zal zien.
Quake was de eerste game met een jaarlijkse conventie en trok duizende fans aan. Dat er toen minder mensen nodig waren voor een succes volle game, wilt niet zeggen dat het ff met een paar vrienden een game in elkaar knallen is..

En moet zeggen als CEO heeft ie het de afgelopen 17 jaar niet verkeerd gedaan^
Ook niet toen de Q3 engine (illegaal) geport was naar Linux en dergelijke. Ze hebben het omarmt!
Nog steeds 1 van de mooiere momenten in de game geschiedenis.
Gereageerd op de verkeerde persoon ? :)
haha ik denk het :P gaat lekker
geen idee op wie ik dan reageerde
Mannen met lang haar blijken vaak de aardigste mensen te zijn die je kunt tegenkomen, ondanks de uitstraling.
Commander Keen oa... ?
Nouja, goed, geen echte teletubbie game, maar voordat ze met Wolfenstein 3d en Doom kwamen hadden de games wel een wat kinderlijkere uitstraling.

Ooit boek 'Masters of Doom' gelezen, over het ontstaan van iD software, staan wel leuke dingen in.
Sommige van ons zijn gewoon met de games van ID meegegroeid ;) Maar het punt blijft wel bestaan, meneer is aangetreden en de games zijn daarna allemaal van een agressief sausje voorzien geweest.

http://nl.wikipedia.org/w...are#Games_van_id_Software

Off topic: Ik zou een geheel nieuwe Commander Keen ook best grappig kunnen vinden denk ik ;)
Nee het punt dat wordt gemaakt is echt totaal uit de lucht gegrepen. Wolfenstein 3D en Doom zijn van voor zijn tijd, en aan de ontwikkeling van Quake 1 heeft hij ook niet bijgedragen. Deze meneer staat niet voor niets gecrediteerd onder het kopje 'Biz' ( business ); had hij echt zo'n grote invloed gehad op het ontwerp van de spellen, dan had zijn naam ook wel onder de design credits gestaan.
Het gewelddadige en agressieve karakter van de spellen van ID zijn gewoon het logische gevolg van innovatie en evolutie, en daar kun je eerder John Carmack en John Romero voor bedanken.
"Hollenshead, een voormalig belastingadviseur, trad bij id Software in dienst zo rond de tijd dat de studio de eerste editie van Quake afleverde."

En ten tijde van Wolfenstein was hij model? Op bovenstaande foto heeft ie wel wat weg van B.J. Blazkowicz....
Kijk zelf: http://www.spriters-resou...olfenstein3d/sheet/24066/

Er staat niet wat ie nu gaat doen?
Grappige is dat er wel meer mensen bij Id Software vanuit een andere hoek kwamen, zo is de muziek in o.a. Commander Keen en Doom door Robert (Bobby) Prince gemaakt, maar die was eigenlijk jurist vanuit zijn oorspronkelijke beroep. En de klassieker 'A visit to Id Software in November 1993' (filmpje hier) blijft leuk om er in te gooien en te kijken. Helaas is dit net voor de tijd dat Todd Hollenshead erbij kwam, of hij moet toevallig al af en toe rondgelopen hebben bij Id Software.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 28 juni 2013 11:20]

Hij doet me denken aan die duitser met die paardenstaart uit "Die Hard 1' :D
Ja, I see him!
Springen van een zinkend schip zover als ik weet. Id heeft al jaren niets goeds meer afgelevert, en focust teveel op engine technologie (waarmee ze ook de concurrentie niet bij kunnen houden). Dit bedrijf gaat geen 10 jaar meer mee.
Alleez, Rage vondt ik een zalige (oldschool) shooter. Heerlijke gunfeel en dan de wingsticks.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 28 juni 2013 12:31]

Vrijwel alle games van Id waren hoofdzakelijk demonstraties van de engine. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon dus.
Een engine die niemand koopt. Je ziet geen enkele andere game die op id Tech 5 draait. Dit bedrijf moet of stoppen met engines maken, of stoppen met games maken. Momenteel doen ze beiden nogal half-assed.
Bethesda had juist id Software overgekocht om zelf de engine te gaan gebruiken in haar games. Dus wat dat betreft heeft het werk van John Carmack nog steeds wel zin.
Dat kan kloppen, omdat ID in 2010 besloot dat de ID tech 5 engine niet beschikbaar zou komen voor externe licenties.

Dat de er dus geen games te vinden zijn die de ID tech 5 engine gebruiken heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de engine.
Waar haal je dat vandaag ? Quake was wel degelijk een game, Quake 2 en 3 ook. Ik heb daar uren aan gesleten en dat allemaal aan slechts een tech demo ? En als het slechts een tech demo is waarom hebben ze dan al die werknemers buiten carmack nodig ?
De id-tech engines gaan voor zover ik weet niet als hete broodjes over de toonbank a la Unreal, maar volgens mij worden ze goed genoeg verkocht.
Daar verdienen ze geen geld meer aan. Alleen Id Tech 5 is nog niet open source. Ze verdienen geen cent aan Darkplaces en dergelijke.
die engines mogen dan open source zijn, dat wil nog niet zeggen dat ze gratis in licentie gegeven worden voor commerciŽle projecten. Als je geld wil verdienen met iDtech, ongeacht de versie zal daar toch voor betaald moeten worden.

m.a.w. opensource =/= gratis

nog daargelaten wat ze voor hun IP krijgen (nieuwe Wolfenstein game bijvoorbeeld)
Het zou zomaar kunnen dat de engine technologie, juist de reden is voor de overname. Ik meen me te herinneren dat rond de overname van ID, bekend werd dat de toekomstige engines van ID alleen nog maar gelicenseerd zouden gaan worden aan aan Bethesda gelieerde ontwikkelaars.
Hoeveel geld denk je dat het Bethesda wel niet zou schelen, als al hun toekomstige spellen met een ID engine gemaakt worden? Ze hoeven dan geen licentie kosten meer af te dragen aan derden en de ontwikkelaars van spellen hoeven ook geen kosten te maken om eigen engine te ontwikkelen.
Daarnaast zou dit de macht die Bethesda heeft over onder-ontwikkelaars, aanzienlijk kunnen vergroten door bij het aan gaan van deals met ontwikkelaars af te dwingen dat ze gebruik moeten maken de eigen ID engine. Als er dan in een vergevorderd stadium van de ontwikkeling een geschil ontstaat, kan Bethesda gewoon de licentie op de engine intrekken en zit de onder-ontwikkelaar met een spel dat ze niet uit kunnen brengen.
Bethesda is niet vies van dergelijke praktijken, zo is in het verleden nogal eens gebleken. ( zie Prey 2, Echelon )

[Reactie gewijzigd door pretorian op 28 juni 2013 16:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013