Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties, 30.636 views •

Google en Apple werken beide aan een eigen gameconsole. Dat meldt de doorgaans goed ingelichte zakenkrant Wall Street Journal. De Apple-console is een uitbreiding van Apple TV, Googles console moet op Android 5.0 gaan lopen.

De Wall Street Journal vermeldt verder weinig details over de consoles. Google zou begonnen zijn aan de ontwikkeling van zijn console na het horen over de plannen van Apple en het zien van de Ouya, een goedkope console op basis van Android. De consoles van de techbedrijven zouden waarschijnlijk geen concurrent worden voor Xbox en PlayStation, maar vermoedelijk gericht zijn op het spelen van mobiele games met een controller en op een groot scherm. Naast de console zou Google ook werken aan een horloge op basis van Android en een opvolger voor de nooit uitgebrachte Nexus Q.

Een van die Google-producten zou al in 2013 moeten uitkomen, net als Android 5.0, dat als codenaam Key Lime Pie heeft. Wall Street Journal beroept zich op anonieme bronnen en de krant zit er zelden naast als het geruchten betreft. Vooral op het gebied van geruchten rondom Apple heeft de krant een vlekkeloos track record: de krant publiceerde onder meer als eerste juiste informatie over de release van diverse iPhones en het grotere scherm van de iPhone 5 ten opzichte van zijn voorganger.

Ouya

Reacties (81)

Waarom kiezen ze niet voor een dock systeem zodat je alleen je telefoon hoeft in te prikken en kan gamen als het toch alleen om mobiele games gaat!

de hardware van mobile apparaten worden steeds beter geen probleem lijkt mij :-)

[Reactie gewijzigd door Baazie op 28 juni 2013 15:43]

Gat in de markt, ik zeg patenteren :)
Nee maar, echt ik zou hier wel fan van zijn.

+3 omdat ik het leuk vind.

[Reactie gewijzigd door Armageddon_2k op 28 juni 2013 09:25]

Apple heeft al eens een gameconsole uitgebracht. Genaamd de pin pin volgens mij. Werd niet goed ontvangen en kort daarna zijn ze ermee gestopt. Het was ook gewoon 3x niks

Verbaasd me dat ze het nog een keer gaan proberen. Lijkt me ook stug dat er echt een markt voor is. Al die games kun je al op een tablet of smartphone spelen. Om daar nu een console voor te kopen om op een TV mobiele games te spelen 8)7 Word ook al langezaam een heuse volle stekkerdoos bij de televisie, met al die apparatuur tegenwordig..
Het voordeel van het uitbrengen van een game console gebasseerd op Android of iOS is natuurlijk het feit dat je bergens games hebt en alleen de controles moet veranderen (al is dit via een emulatie ook met gemak te doen).

Al zou ik kinderen hebben zou ik ze graag casual games laten spelen op een simpele controller. Ik heb laatst voor de gein een Game Cube spel gekocht (Rayman) en heb daar 2 weekenden plezier aangehad met mijn vriendin.

Ik zie hier dus best een markt voor mits het apparaat zelf niet te duur is
Lijkt me dat een HDMI uitgang al genoeg als je het zo wil.
Bluetooth controller pairen en gamen maar!
Wel een origineel idee trouwens.. HDMI dock?

Wat dan wel belangrijk is dat de mobiele platformen OS support moeten hebben voor controllers. Op het moment is het zo dat iedere commerciele controller die je kunt gebruiken weer eigen third party libraries heeft die de developer weer aan zijn games moet toevoegen. Dat is niet handig en zorgt er alleen maar voor dat weinig games geschikt zijn voor controllers.

[Reactie gewijzigd door Br4mmie op 28 juni 2013 09:30]

Ik heb in het verleden een controller app gehad op iphone waarmee ik via bluetooth games op mijn ipad kon spelen, lijkt me een eenvoudige oplossing.

daarbij kan een universele driver in ios ook een hoop op te lossen hiervoor hoeven makers alleen te update (extreem goede marketing als jou app als eerst beschikbaar is hiervoor)

[Reactie gewijzigd door Baazie op 28 juni 2013 09:31]

Ik doelde dan ook op commercieel beschikbare controllers voor mobiel gamen. De ouya controller heeft zijn eigen libraries, de MOGA heeft zijn eigen libraries, en zo zijn er vast nog wel meer. Zo'n controller app vind ik meer een hack dan een echt goede optie. Het is toch zo dat je dan de gesimuleerde touch events zelf in moet voeren, per game?
Het hele nieuws bericht is uit zijn verband getrokken, over Apple is er gezegt dat ze met de AppleTV de mogelijkheid hebben om makkelijk een markt aan te boren door ook Apps toe te laten.

Hierdoor zou het meteen als console kunnen functioneren omdat apps als Angry Birds, Real Racing e.d. erop kunnen draaien.

Dit kan je nu ookal door je iPhone / iPad aan je Apple TV te koppelen (of aan je Mac met Airplay software). Dan heb je of mirroring (zelfde op je TV als op je iPhone / iPad) of als secundair scherm (TV toont het beeld en je iPhone / iPad toont een kaart).

Er is echter helemaal geen sprake van dat ze dit gaan doen, het is alleen een constatering dat als ze dit zouden doen ze meteen een grote markt hebben die ze kunnen bedienen.
Maar dan is de Apple TV dus een ook game console geworden, net zoals de XBox One ook een media speler gaat worden.

Het bericht in de WS was correct maar mijn idee.
Daarbij lijkt het mij ook niet echt logisch dat de AppleTV in zijn huidige vorm (derde generatie), dus met een Apple A5 single core CPU, geschikt is om ingezet te worden als gameconole. Een fatsoenlijk beeld produceren op 1920x1080 lijkt mij met deze soc uitgesloten.

Ik neem aan dat Apple druk bezig is met een vierde generatie AppleTV maar om deze als console te laten fungeren zal er op z'n minst iets van een Apple A6X in moeten zitten die ook wordt gebruikt in de iPad 4. Ik betwijfel echter of ze op dit moment een dergelijke AppleTV met A6X soc voor $120 kunnen verkopen zonder er verlies op te maken.

Zolang er nog niets officieels is aangekondigd blijven het vooral speculaties en geruchten, hoe goed de bron ook mag zijn.
Daarbij zal er ook intern geheugen moeten worden toegevoegd ivm de opslag van (en voor) de third-party apps. Ik zit al tijden te wachten op apps op de AppleTV (denk aan apps waarmee je zenders, programma's of series kunt kijken met in-app betalingen, direct aan de content producent). Dat icm de games zou de content-industrie wel eens gouden tijden laten beleven (en de kabelaars hebben het nakijken).
Daarbij zal er ook intern geheugen moeten worden toegevoegd ivm de opslag van (en voor) de third-party apps. Ik zit al tijden te wachten op apps op de AppleTV (denk aan apps waarmee je zenders, programma's of series kunt kijken met in-app betalingen, direct aan de content producent). Dat icm de games zou de content-industrie wel eens gouden tijden laten beleven (en de kabelaars hebben het nakijken).
Dan komt je droom uit, aangezien je netflix kan gebruiken ...
Alle controllers die op windows gezien worden als generic 'Generic USB Game Controller' en de (bedrade) xbox controller werken anders vlekkeloos op Andorid 4.0 en hoger :)

En dan heb je nog een zooi BT controllers die ook compatible zijn...

Bron: http://androidcommunity.c...troller-support-20111021/

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 juni 2013 09:38]

Ah oke, daar was ik niet van op de hoogte. Nu iOS en windows phone nog!
De PS3 controller werkt zonder poespas te doen op een Mac.
Het gaat niet over Macs/desktops.
iOS 7 introduceert een standaard controller API.
De Wireless 360 controller doet het ook als je de wireless gaming receiver aansluit op USB OTG van je telefoon ;) Nadeel is dat je dan geen MHL meer kan gebruiken daar heb je met de bluetooth PS3 controller geen last van :)
Alsjeblieft zeg .. dat is toch geen orgineel idee?
Daarbij dit dock idee wordt vooruitgestreeft door draadloze verbindingen.

Straks heb je 2 gamers met 2 mobiele apparaten, die 1 scherm gebruiken. Afhankelijk van de game rendert elke instantie een splitscreen (of optioneel naar 2e TV), of doet 1 game instantie de rendering voor beide. De 2 mobiele apparaten kunnen onderling natuurlijk ook communiceren. Er is juist geen noodzaak aan n apparaat dat alles doet. Straks heb je er 3 die samenwerken en elk hun deel doen.

Of de gamers dan naast elkaar zitten of beide thuis maakt weinig uit.

De ng nieuwere versie hiervan is functioneel identiek maar offload het renderen (en andere zware taken) naar de tv, door daar (zoals dat nu gebeurt met shaders) een stukje code naartoe te pushen dat daarin runt.

Nu nog toekomstmuziek en dat dachten ze vroeger bij meer dingen.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 28 juni 2013 11:30]

Dat of de Apple TV eens een update geven die het nodig heeft: apps functie.

Nadeel is direct (bij beide) dat alleen een Android of iPhone werkt... leuk gamen met vrienden die van het andere kamp zijn is er dus niet bij...
Er zijn games waarbij t beeld op de AppleTV en de controls op een iphone/ipad :)
Inderdaad. En zelfs al is de hardware niet goed genoeg, dan doe je toch wat extra hardware in het dockingsstation. Een videokaart en extra RAM o.i.d. en dan ook een soort Share functie zodat je direct een tweet of post kan plaatsen en je systeem is top. Origineel, functioneel en het is nog eens kostenbesparend ook in verhouding met een compleet nieuwe console ontwikkelen (lijkt me)

OT:

Leuk dat ze dit doen maar indirect concurreren ze toch met Xbox en PS. Persoonlijk zou ik zelf geen Xbox & ouya samen kopen bijvoorbeeld. Dan zou ik eerder een dockingsstation er bij aan schaffen voor 100 - 150 euro...
Ze gaan nu niet zeggen dat ze rechtstreeks concurreren maar willen het wel.
Het gaat om markt aandeel, als zij nu zeggen te concurreren moeten hun hardware minstens even krachtig zijn als xbox/playstation. In dat geval leg je de lat hoog, en dit is bij een eerste onuitgebrachte product in uw nadeel omdat je dan valse verwachtingen gaat creren.
Tenzij ze (ook met mindere hardware) hun games minstens zo soepel kunnen laten draaien en het hele systeem. Met de games die er op moeten draaien moet die makkelijker zijn dan een xbox/ps die een Witcher 3 of nieuwe tes moet draaien.
De meeste game fanaten spelen uren achter elkaar. Het lijkt me nou niet echt fijn als je tijdens het gamen ineens je facebook chat heads over het scherm ziet verschijnen of het gezicht van een vriend / vriendin die je belt.

Om nou uren lang onbereikbaar te zijn lijkt me ook niet alles. (Hoewel er ook mensen zijn die hier bewust voor kiezen)

En als er een extra apparaat verkocht kan worden, is dat weer extra winst. (en helaas ook vervuiling)

Als het game aanbod zich zou beperken tot wat er nu voor telefoons en tablets verkrijgbaar is, dan kan men net zo goed een emulator op een PS4 of een WiiU draaien. De Xbox One put natuurlijk uit de Microsoft appstore zoals Apple dat uit de hare zal doen.
Een dock systeem kan wel werken, Echter moet de dock dan gebruikt worden om je profiel + games in te laden. Hierna zou je hem er uit moeten kunnen halen en 24 uur kunnen spelen zonder dat het apparaat er in zit.
Waarom kiezen ze niet voor een dock systeem zodat je alleen je telefoon hoeft in te prikken en kan gamen als het toch alleen om mobiele games gaat!

de hardware van mobile apparaten word steeds beter.
Ja de hardware wordt steeds beter, maar de systeembelasting van de OS'en en verscheidene apps wordt ook steeds zwaarder. Bottom line is de vooruitgang voor de consument minder groot als je zou verwachten als je puur naar specs kijkt.

Maar afgezien daarvan, een dock systeem voor Apple zou nog wel gaan, dat gaat immers om een beperkt aantal modellen waar je rekening mee moet houden - vooral als je alleen ondersteuning voor de Lightning-connector aanbiedt :+ .
Maar voor Android is dat echt niet te doen: er zijn honderden, zo niet duizenden verschillende modellen telefoons en tablets, die bovendien niet allemaal de USB-connector op dezelfde plaats hebben. En toch moet je al die apparaten zodanig op het dock kunnen zetten dat ze een beetje stabiel staan, dat is echt bijna ondoenlijk. Daar komt dan nog bij dat je ook klanten gaat krijgen die hun Galaxy Gio (om maar een instappertje te noemen) gaan gebruiken, en vervolgens gaan klagen dat het niet werkt.

[Reactie gewijzigd door B64 op 28 juni 2013 09:36]

En dan wordt je gebeld...
neem je toch op met je blue tooth headset die je of voor ingame chat gebruikt of voor binnenkomende gesprekken
Omdat je dan niet aan je gsm kan tijdens het game? :)

Kan je je gsm ook niet als tweede scherm gebruiken...

Het zou beter zijn ipv een dockingstation dat je draadloos verbinding maakt, met de gsm gewoon in je zakken.
Dat kan allang dmv hdmi uitgang.

Ik speel soms ook wel eens met mijn iPhone 5 via Airplay games op tv.
Met MHL kan dit al. Enkel een controlelr is dan nodig. Overigens kan het zelfs draadloos met Mirra
Ja dat snap ik dus ook niet, vooral met de nieuwe Snapdragon... performance komt al in de buurt van een laptop. Misschien dat je een extra GPU in de console kan bouwen waar de telefoon op leunt.
Maar als je een los apparaat hebt kan je die mobiele devices weer als controller gebruiken voor bijv. multi-player games.
Een HDMI OUT + bluetooth controller zou al voldoende zijn mijn inziens (vooral met officiele controller support in IOS7!), en ik game al regelmatig via Airplay op mijn tv + Ipad ;-)
Die hebben ze al he. Als je een Apple TV hebt en een iPad of iPhone, dan kan je op je TV scherm dead space of angry birds spelen. Het blijven wat dat betreft geruchten en ik denk persoonlijk dat alle games die voor de Mac Pro beschikbaar zijn, ook beschikbaar zullen zijn voor de GameConsole van Apple.
@Baazie

Die hebben ze al he. Als je een Apple TV hebt en een iPad of iPhone, dan kan je op je TV scherm dead space of angry birds spelen. Het blijven wat dat betreft geruchten en ik denk persoonlijk dat alle games die voor de Mac Pro beschikbaar zijn, ook beschikbaar zullen zijn voor de GameConsole van Apple.
inderdaad, dacht ik zelf ook precies aan, alleen dan moet de standaard micro-usb poort vervangen worden voor een poort die sneller is, liefst waterdicht zodat toekomstige mobieltjes daar geen problemen mee krijgen en heel belangrijk, dat hij steviger wordt, als je een mobieltje nu alleen aan de micro-usb verticaal neerzet is het best instabiel, dit zou wel beter moeten worden als je zo'n dock wil.
Dat laten ze over aan third-party's, iig Apple wel door standaard ondersteuning op te nemen voor game controlers in iOS7.
Heeft Apple al soort van, de Apple tv
Hoe het onder andere systemen werkt weet ik niet, maar met een iDevice kun je met Airplay kun je al je scherm streamen naar je Apple TV, dus wat dan de meerwaarde zou zijn van een console? Wellicht dat je niet gebeld wordt tijdens het spelen (althans, niet op je gaming device).
Met een Apple tv kun je al gewoon het beeld van de game op je TV afspelen en je Iphone/ipad als controller gebruiken, welkom in 2011.
Omdat je telefoon natuurlijk als controller of afstandsbediening moet kunnen dienst doen
haha, geniaal dat ik dit nu lees, kwam vanmiddag ook nog een man hier de winkel binnen met hetzelfde idee :).

in ieder geval, het is in principe wel mogelijk voor spelletjes die je normaal op een mobiel kan doen. al wil je echter een echte game spelen zoals b.v. bf3 / 4 dan zal zo'n mobiel de warmte moeilijk weg kunnen krijgen. voor nu is dat dus denk ik nog niet echt een optie. (zeker omdat bf 3/4 meerdere gig's groot is beetje zonde op je mobiel met 16 gb opslag)
Waarom kiezen ze niet voor een dock systeem zodat je alleen je telefoon hoeft in te prikken en kan gamen als het toch alleen om mobiele games gaat!

de hardware van mobile apparaten worden steeds beter geen probleem lijkt mij :-)
Ik gok erop dat de bandbreedte en snelheid van de USB aansluiting van de gemiddelde smartphone niet hoog genoeg is om de input van de controller en de output van de berekeningen te verwerken.

Bluetooth zoals iemand anders hier aangeeft heeft te veel lag om als controller te gebruiken. Speel maar eens een film af en laat het geluid maar eens over bluetooth lopen, dan zie -of hoor- je meteen wat ik bedoel.
Het antwoord is heel simpel: Je iPhone, iPod en iPad kunnen als controller dienen. Op het scherm zal aanvullende informatie getoond worden zoals een map, denk hierbij aan de Wii U.

Dit soort game heeft Apple al verwerkt in de Apple TV. Je kunt games streamen naar de Apple TV en je iDevice dient als controller en op je iDevice zie je de map. Nadeel van dit is dat de grafische verwerking door je iDevice word gedaan. Ik denk dat Apple binnenkort met een Apple TV komt die de grafische gedeelte overneemt.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 28 juni 2013 18:55]

Pfff een apple console :')
Apple loopt wel google ineens achterna na de Ouya, kom eens met wat orgineels, de iCar ofzo?
Anders miss een dock waar je je iGeval indrukt en dan met een draadloos controller speelt?


Dat google al bezig was dat was al een tijdje bekend, ben ook best wel benieuwd naar de specs van dat ding. Wordt het gewoon ARM of toch x86?

[Reactie gewijzigd door Brantje op 28 juni 2013 09:27]

het idee van een ''iCar'' is er al... er is toch een speciale Volkswagen Kever met speciale ondersteuning voor de iPhone
Pfff een apple console :')
Apple loopt wel google ineens achterna na de Ouya, kom eens met wat orgineels, de iCar ofzo?
Anders miss een dock waar je je iGeval indrukt en dan met een draadloos controller speelt?


Dat google al bezig was dat was al een tijdje bekend, ben ook best wel benieuwd naar de specs van dat ding. Wordt het gewoon ARM of toch x86?
Apple heeft het al eens eerder geprobeerd met de Pippin. Dat was destijds ook een wereldschokkend succes :')
Van Apple was al langer bekend dat ze Apple TV ook ondersteuning zouden geven om games af te kunnen spelen.

Wie loopt nou wie achterna? Google TV is ondertussen ook een dikke flop geworden.
Dat werkt ook allang... volgens mij kan je fifa vanaf je iphone naar je tv streamen...
Yep en Real Racing is ook te spelen met een Apple TV. Ook daarbij wordt het beeld gestreamed vanaf de iPhone, de iPhone blijft de controller.

http://www.youtube.com/watch?v=QAReiSzqdCo
ze beginnen voorspelbaar te worden, appel en googel, constant afkijken van ander bedrijven
ze beginnen voorspelbaar te worden, appel en googel, constant afkijken van ander bedrijven
Hebben ze beide altijd gedaan, vrijwel alle succesvolle bedrijven overigens..

Vaak hebben ze 1 goed idee waardoor ze groter worden dan de rest, en daarna kunnen ze mooi afkijken en met hun berg geld alles beter na maken...

edit: en dan bedoel ik echt niet dat alles letterlijk gekopieerd wordt natuurlijk, maar concepten worden overgenomen en meestal door het geld beter uitgevoerd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 juni 2013 09:34]

Als de Apple Console kwa games kan concurreren met Playstation en Xbox hebben ze toch een mooi ecosysteem opgebouwd. Precies het type ecosysteem waar Microsoft naar streeft en Playstation nog niet eens in de buurt komt. In die zin zou je kunnen stellen dat Microsoft voorop loopt / gaat lopen.

Maar voordat het zover is zijn we wel weer even verder. Waarschijnlijk zullen het vooral games worden van het kaliber mobiele apparaten, die het voorlopig nog bij lange na niet halen met de Console games. Desalniettemin denk ik dat er zeker een markt voor is.
Uit het artikel "De consoles van de techbedrijven zouden waarschijnlijk geen concurrent worden voor Xbox en PlayStation,"

Ik zou daar dus niet vanuit gaan. Daarnaast zullen de consoles waarschijnlijk zo gebouwd worden dat ze de huidige games aankunnen waardoor de architectuur sterk afwijkt van PC en de next gen consoles.

Door die architectuur zullen de consoles waarschijnlijk ook een stuk langzamer zijn. Mobiele processoren lijken snel door de hoge kloksnelheden maar een 5 jaar oude Core Duo rent keihard rondjes om dit soort processoren (of dit voor de gpu's geldt weet ik niet)

Eigenlijk vind ik het wel een crappy ontwikkeling, hebben we dikke next gen systemen en pc's en dan komen er aan de onderkant crappy spelcomputertjes bij. Al is keuze altijd leuk voor een consument.
Apple had al een console voor de Xbox op de markt was namelijk de Pippin
Tja, lijkt me nergens voor nodig. Telefoon + ps3-controller is genoeg:

http://www.youtube.com/watch?v=9ApJ825UWDQ
Is het nu niet zo dat je telefoon in ieder geval geroot moet zijn?
Of is dit inmiddels alweer achterhaald?
An sich nog een best aardige markt die ze kunnen aanboren, zeker voor Apple hebben ze redelijk succes klaar liggen mits ze aardige prijs hebben. Android heeft ook enorm grote markt, maar moet het dan opnemen tegen die 100 euro tablets en HDMI dongles.
Ik ben er van overtuigd dat de Ouya meer geld heeft opgeleverd dan alle android-hdmi-sticks bij elkaar...

Een kant en klaar product verkoopt zoveel beter dan z'n stick, z'n stick is leuk hoor had er zelf 1...
Als Google nog relatief snel uitkomt met hun eigen 'console' heeft Ouya meteen een flinke concurrent.

Marges op die HDMI sticks zijn ook minimaal.
Het grote nieuws hieraan vind ik vooral dat dit heel slecht nieuws is voor Microsoft. De twee grote redenen waarom mensen Windows blijven gebruiken zijn vaak games en office.
Met games is het vooral een kip en ei probleem. De meeste mensen die games kopen draaien windows, dus er wordt door game developers meer tijd gestoken in Windows development. Maar ook AMD en Nvidia stoppen veel meer energie in de drivers voor hun kaarten op Windows.

Maar je ziet zaken heel langzaam verschuiven en ik denk dat met een paar jaar mensen niet meer Windows draaien omdat je daar beter games op kan draaien.
Als Google en Apple echt aan eigen gameconsoles werken en zij hier serieus r&d in stoppen dan gaat dit hoe dan ook het game landschap op de schop gooien.
Niet mee eens. Deze consoles zullen vooral "mobiele games" draaien die van Android en iOS afkomen. Dat zijn toch hele andere games dan die op Windows of Steam draaien.

BTW, op mijn werk draai ik OS X en thuis Windows 8. Ik durf wel te zeggen dat Windows 8 meer "advanced" is dan OS X. In tegenstelling tot wat Apple zelf beweerd, dus ik denk niet dat MS bang hoeft te zijn dat iedereen binnenkort naar OS X overstapt.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 28 juni 2013 12:21]

Het idee dat Apple nu een gameconsole van apple tv wil maken is net zoiets als een keuken fabrikant die na 10 jaar op het ingenieuze idee komt om naast de warm waterkraan nu ook een koud water kraan te installeren. Het is me totaal een raadsel waarom dat er niet van het begin in zat ( net als dat t me een raadsel is dat mijn ipad geen flitser heeft) als ze nou een veel duurder product zoals een heuse gameconsole of als bij de ipad een dure camera hadden en dus daarom met dit soort systemen komen zodat je uiteindelijk toch dat duurdere product moet kopen zou ik zeggen, ok, niet netjes, maar logisch.

Het lijkt wel of er in dat soort bedrijven een troll rond loopt die kijkt hoe iets goed zou werken en dan een programmaatje schrijft om t onmogelijk te maken.
Ik denk dat jij de strategie enorm onderschat. Als je weet of merkt dat er een bepaalde vraag is en daar kun je aan voldoen met een specifieke oplossing ga je toch niet ook allerlei andere vragen proberen te beantwoorden met dezelfde oplossing? Je brengt eerst de oplossing die competitief genoeg is op de markt. Daarna ga je het concept verder uitwerken. Problemen die ik mij kan voorstellen zijn:
1. Er zijn al veel spellen gemaakt; hoe kunnen die meteen of met minieme aanpassing werken op de Apple TV.
2. Als ze nagenoeg op dezelfde manier worden gemaakt hoe gaan de gebruikers er mee interfacen. Nu door touch, dan door..,
3. Als je op een TV speelt hoe gaan meerdere mensen meespelen? Via wifi, de nieuwe BT LE 4.0, een kabel of een nieuwe propriety standaard.
4. Wordt het spel gekocht voor de Apple TV of staan de spellen op de telefoon? Zodat je ook de spellen van je gasten kan spelen zonder het spel eerst te kopen. Wordt het spel dan tijdelijk vanaf de Apple TV gespeeld of vanaf die ene telefoon die hem heeft?
5. Hoe ga je zo min mogelijk batterij gebruiken.

Enz. Enz.

Je ziet dat er veel problemen en vragen zijn waar voor sommige tot voor kort nog geen goede oplossing voor was (denk BT 4.0). Had het technisch 5 jaar geleden allemaal al gekund? Tuurlijk! Maar zou het elegant en mooi zijn afgewerkt waardoor het echt een serieus platform zou worden? Ik denk van niet. Niet alle antwoorden voor een probleem zijn ideaal/goed genoeg.
Ergens heb ik het vermoeden dat Google's console niet veel meer dan de Ouya gaat worden. Jammer alleen voor de mensen achter de Ouya. Hebben ze net een goedkope console op de markt, worden ze overlopen door Google (die weer lekker innovatief bezig is) die deze goedkope Ouya consoles zelfs gratis weg zou kunnen geven en inkomsten terugverdiend via reclame inkomsten.
Daar zit ook een probleem, als mensen de console gaan rooten. Bij Ouya vinden ze dat naar eigen zeggen niet erg, maar hoe garanderen ze dan dat ik geen games die ik gekocht heb ga delen. Bij Google wordt het natuurlijk een ander verhaal als ze deels via de inkomsten hun geld moeten verdienen.
het is eigenlijk heel ongewenst als de game fabrikanten verschillende consoles op markt willen verkopen...
waarom gaan ze niet nou een universeel game console bouwen? zodat de game ontwikkelaars nooit meer kosten hoeven maken, vanwege de games naar verschillende consoles porten/ontwikkelen.
van mij mogen de fabrikanten een universeel game console een eigen vormgeving gebruiken, software en of hardware. maar de code blijft universeel.

als je in de winkel waar ze de spelletjes verkopen, ze hebben vaak daar een eigen rek: games voor nintendo, games voor playstation vita, games voor xbox 360, games voor playstation 3, enzovoort...
dat haten de winkeleigenaren, omdat de hetzelfde spelletjes voor verschillende consoles altijd wat ruimte nemen.

als de game fabrikanten en de game ontwikkelaars veel kosten moeten maken waardoor ze de studio's moeten sluiten, dus ga je gang maar... maar we worden daarvan dupe!
Helemaal met je eens, maar hoe zouden al die consolebouwers dan met elkaar moeten concurreren? Met de games zelf?

Dit is jammer voor de mensen die gewoon game X willen spelen en moeten bemerken dat platform Y part of the deal wordt.

Als PC gamer juich ik dit eigenlijk wel toe. Dit kan de consolegamemarkt zo doen verrommelen dan mensen afknappen en terug gaan grijpen op open platform gaming. Tenminste, als we dat tegen die tijd nog hebben, want naar het zich laat aanzien kan W8 ook niet meer open genoemd worden. Hopenlijk houdt Linux-Steam "open" hoog in het handvest, en gaan de GPU en -kaartenbouwers eindelijk de grafische drivers van Linux serieus aanpakken.

De creativiteit in game ontwikkeling heeft echt een open platform nodig. Op gesloten platforms moet alles geld opbrengen. Iets starten zonder dat zeker is dat iets gaat opleveren is een stuk moeilijker. De sancties zijn ook groter door de moeite die een gamebouwer zich moet getroosten om toegang te krijgen tot het platform. De kans is bovendien groter dat een platform restrictief is naar de inhoudelijkheid van de game. Hierbij spiegel ik me aan de houding die Apple aanneemt naar alles dat ruikt naar sex en erotiek.

[Reactie gewijzigd door teacup op 28 juni 2013 19:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True