Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 11.626 •

Sony heeft twee nieuwe Cyber-shot-camera's uitgebracht: de RX100 II en de RX1R. De RX100 II komt naast de RX100 te koop en voegt onder andere wifi-ondersteuning en een klapbaar lcd toe. De RX1R is identiek aan de RX1, maar mist het anti-aliasing-filter van dat toestel.

De RX100 II is de opvolger van de RX100 en beide camera's zien er dan ook identiek uit. De bsi Exmor R-beeldsensor met diagonaal van 1 inch is nu echter voorzien van 20,2 megapixels. De Carl Zeiss Vario Sonnar T*-lens heeft nog steeds een 3,6x zoombereik dat equivalent is met 28-100mm op kleinbeeldformaat.

Sony heeft ondersteuning voor wifi en de draadloze technologie nfc toegevoegd. Daarnaast heeft de aluminium RX100 II een hot shoe, die Sony een 'Multi Interface Shoe' noemt, waarop bijvoorbeeld additionele flitsers of een elektronische viewfinder gezet kan worden. Nieuw is ook de opklapbare 3"-lcd met Sony's WhiteMagic-technologie, waarbij voor elke pixel vier subpixels, waaronder een witte, gebruikt worden. Het scherm beschikt over 1,2 miljoen subpixels, wat het scherm vergelijkbaar met een 960.000 subpixels tellend display maakt. De RX100 II komt half juli in Europa uit voor 750 euro. De in 2012 uitgebrachte RX100 blijft gewoon in het assortiment en zal vermoedelijk wat in prijs dalen.

Sony Cyber-shot RX100 II Sony Cyber-shot RX100 II Sony Cyber-shot RX100 II Sony Cyber-shot RX100 II Sony Cyber-shot RX100 II Sony Cyber-shot RX100 II

Daarnaast heeft Sony de Cyber-shot RX1R uitgebracht. Dit is een full-framecamera met 24-megapixelbeeldsensor. De camera is identiek aan de door Tweakers onder handen genomen RX1 en beschikt over dezelfde features. Het enige verschil is dat de RX1R niet over een anti-aliasing-filter beschikt. De RX1 heeft dit optisch lowpassfilter, om ongewenste moiré- en kleureffecten tegen te gaan, wel. Sony blijft de in september vorig jaar uitgebrachte RX1 gewoon leveren en beide camera's krijgen dezelfde adviesprijs. Als compensatie zijn volgens Sony de 'verwerkingsfuncties van de camera geoptimaliseerd om de scherpte te behouden'. De Cyber-shot RX1R gaat 3100 euro kosten en komt half juli in de winkel.

Sony Cyber-shot RX1R Sony Cyber-shot RX1R

Reacties (56)

voor dat geld heb ik toch liever een groter ding in men handen :)
Het punt van deze camera is net dat je een fullframe sensor met superlens in een compacte vorm hebt.
Dat vind ik dan zo vreselijk jammer dat er geen optical viewfinder op zit. Ben altijd fan van nieuw sensoren. Als je naar Leica kijkt wachten ze altijd 10 jaar voordat ze een nieuwe model uit brengen dus kijk ik altijd graag naar nieuwe camera's. Zit nu naar de fuji x100s te kijken maar daar zit dan een vaste 24mm lens op. Wil wel een leica aanschaffen binnenkort maar als er een bedrijf goedkoper een camera anbied ga ik al snel overwegen
Als Fuji je ding is dan is wellicht een systeemcamera met x-mount wat voor je. Gisteren is er nog een nieuw instapmodel aangekondigd. (Geheel toevallig mist zo'n belangrijke presentatie dan volledig een artikel op de frontpage van Tweakers.....)
Kijk eens naar de nieuwe X-M1 of de X-E1 van Fujifilm.
De RX100 had al 20,2 MP. Foutje dus?
Ik heb de rx100 en is echt beste compact camera die er is. Deze heeft ook 20MP maar is geen BSI sensor (dit staat dus verkeerd in het artikel). Snap alleen de naam voering niet zo van Sony als ze naast elkaar blijven bestaan. II klinkt als opvolger, niet als broertje/zusje

[Reactie gewijzigd door Nafets op 27 juni 2013 12:39]

Wat de beste compactcamera is, daar verschillen de meningen nogal over. Dat het een hele goede is is algemeen bekend. Maar er zijn nog wel meer hele goede compactcamera's. De II zal waarschijnlijk wel de opvolger zijn, maar het is niet ongebruikelijk dat het oude model ook nog een tijdje in productie blijft.
De meningen verschillen dat klopt. 99% vindt het de beste compactcamera en een paar mensen zijn het daar niet mee eens ;)

Maar serieus, ik heb recent de RX100 gekocht en ben nog nooit zo blij geweest met een camera. Dankzij de compacte vorm is hij nog steeds eenvoudig mee te nemen, maar ondertussen is de beeldkwaliteit zoveel beter dan van andere, weliswaar goedkopere, toestellen.

Meestal is het wel wat zuur als je iets koopt en kort daarna staat de opvolger klaar, maar in dit geval zijn het extra's die ik niet mis. Op het punt waar deze camera zo geweldig presteert, de beeldkwaliteit, is er blijkbaar niks veranderd.

Edit: Hm, blijkbaar is de gevoeligheid wel degelijk verbetert. Ach ja, de RX100 blijft een heel fijn toestel.

[Reactie gewijzigd door Budha op 27 juni 2013 13:17]

Je doet net alsof Sony met de RX-100 de enige fabrikant is die in die prijsklasse een goede compactcamera levert. Verre van. Er zijn meer dan genoeg alternatieven. Echt niet 99% die in deze prijsklasse shopt komt op deze Sony uit. ;)
Toegegeven, of de ene camera beter is dan de ander is afhankelijk van de eisen die je stelt. Ga je echter af op beste beeldkwaliteit in een compacte body, dan zou ik niet weten wat er in de buurt komt, of zelfs beter is dan de RX100.
Ik weet van twee andere compactcamera's dat ze een APS-C sensor hebben en ik heb ze beide even opgezocht op DxOMark en beide komen beter uit de test. Toegeven wel een iets duurdere prijs, maar het resultaat is dan ook een stuk beter en volgens mij is de Fuji redelijk in prijs gezakt de laatste maanden. De Nikon Coolpix A en de Fujifilm X100.

Maar ik merk al ((niet specifiek aan jou) dat het hier in de reactievelden niet echt gewenst is om realistisch over Sony camera's te praten. Hier zal ik het dus maar bij laten.
Bij het kopen van een camer is net als bij alles een afweging. Betere controls, lens sensor etc of klein. Voor het formaat is de sony redelijk onverslaanbaar in de prijs klassen. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik eerder voor de ricoh GR APC gaan ben zelf enorme fan van de GRD (welke ik ook heb) en schiet meestal op 28mm. Maar is zoom belangrijk en moet het in een broekzak passen dan wordt het erg moeilijk om iets vergelijkbaars te vinden. de fuji X100 is een erg mooie camer maar niet echt pocketable en geen zoom en stuk duurder (bij introductie). Coolpix A is 2x de prijs en geen zoom. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat de RX100 zeker niet voor iedereen de beste keuze is. Maar als je zoekt naar een camera die in je broekzak past, zoom heeft en een grote sensor dan is er maar 1 :)

[Reactie gewijzigd door Nafets op 27 juni 2013 14:46]

Mensen vergeten bijna altijd dat Sony in deze markt eigenlijk Minolta is.
Los van de prijs zijn de camera's met APS-C sensor die ik ken allemaal een fors stuk groter dan de RX100.

Naar mijn idee is dat wat deze camera geliefd maakt, zo'n kleine body en dan toch een zeer redelijke beeldkwaliteit.
Ik gebruik als 2e camera de Nikon 1 V1, en ik ben van mening dat deze beter is dan een Sony RX100. Waarom?

1. Ik kan toch lenzen wisselen, zo kan ik bijvoorbeeld 18,5mm (50mm op fullframe) op f/1.8 schieten. Dat lukt je niet met de RX100
2. De V1 heeft een beter autofocus systeem
3. De RX100 behuizing is toch wel kras gevoelig
4. EVF aanwezig
5. Veel betere accu, als ik met de EVF werk, kan ik 1000-1200 foto's maken op 1 accu lading


Natuurlijk heeft de V1 ook nadelen:

1. Groter, past dus niet zomaar in je broekzak
2. Net iets mindere iso prestaties, maar met de 18.5 mm hoef ik me geen zorgen te maken
oja vergeten er bij te zetten dat het om mijn mening gaat 8)7 .
Verder zeggen ze dat ze beide blijven bestaan en met het grote prijs verschil (ook tijdens introductie) klinkt dat aannemelijk. Ach ja we gaan het zien
Alleen jammer dat ze alleen de sensor van BSI hebben voorzien en de trage lens er nog in hebben laten zitten. f4.9 op een 1" sensor is echt om te huilen. Verder een top toestel!
Door de grote van de sensor is dat juist minder huilen. Kijk maar eens bij DPreview.
Bijvoorbeeld: http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100. Daar laten ze zien wat het betkend als je terug rekend naar full frame. In full frame termen heeft de rx100 een lens van F4.9-13.4 pak je de Nikon J1 met kit lens dan is die F9.5-15.3. Valt dus erg mee.
§ 3100 euro? Is dat een correcte prijs?
Ja zeker, voor de RX1/RX1R. Het gaat hier om een ongelovelijk kleine full frame camera met een top lens. Een dergelijke lens los kost al snel 1000 euro. Bodys met een dergelijke feature set rond de 2000 euro. dus opzich geen gekke prijs. Natuurlijk is deze camera een nich product aangezien je de lens niet kan wisselen. maar er zijn genoeg fotograven die dit als (second) camera zouden willen.
Neemt niet weg dat het ontzettend duur is voor een compactcamera. De prime lens zit vast aan de body en dat zal je erg beperken. Je kan het systeem niet uitbreiden. Je kan het objectief niet houden en de body vervangen indien de techniek vooruit gaat.
Zoals gezecht een niche product en dus niet voor iedereen. Als je idd het beperkend vind moet je het natuurlijk niet kopen. Maar gezien de techniek, compactheid en de kwaliteit begrijp ik de prijs (meer in dollars dan de prijs in euros). Is natuurlijk een beetje gezinsauto vs sportauto discussie of gezinsauto vs busje, laptop vs desktop etc.

Ja het is duur voor een compact camera, net zo als een goede game laptop duur is voor een laptop. office latop 300 - 500 euro game of development laptop 1500 - 3000 euro bijde een laptop toch een andere product

[Reactie gewijzigd door Nafets op 27 juni 2013 13:10]

Een dSLR kan je ook beperken vanwege het formaat. Het is dus maar net welke beperking je weg wil nemen (ik heb zelf een dSLR en een m4/3 camera, geen RX1).
de rx-1 is geen compact camera. het is een fullframe camera met een ingebouwde zeiss lens. nadeel is inderdaad dat je het niet kan switchen met een andere lens, maar het voordeel is weer dat de hardware geoptimaliseerd is voor deze lens alleen, dus er hoeft geen rekening gehouden worden (en op prestatie ingeleverd te worden) met andere lenzen.

dit ding is ook niet bedoeld voor amateurs/hobbyisten, dit zien we ook terug in de prijs.
Neemt niet weg dat het ontzettend duur is voor een compactcamera. De prime lens zit vast aan de body en dat zal je erg beperken. Je kan het systeem niet uitbreiden. Je kan het objectief niet houden en de body vervangen indien de techniek vooruit gaat.
:Z Een DSLR met gelijkwaardige lens krijg je niet in dit formaat en een Leica M + lens is niet echt vergelijkbaar en nog steeds een aardig stuk groter/zwaarder en (nieuwprijs) duurder. Je betaalt voor de supergoede sensor+lens in een supercompacte package.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juni 2013 16:14]

Als je een Leica shooter bent, en je hebt een 35mm summilux nodig, kun je beter de RX1(R) kopen. Dan heb je een extra camera met beestachtig goed iso prestaties.

Dan hou je de 50mm summilux op je Leica M en een RX1 met 35mm <3
Ik viel ook van mijn kruk af, maar DPreview heeft het over $2800, dus wie weet. ($2,800/§3,100/£2,600 )
Overigens hier twee hand-ons:
http://www.dpreview.com/n...veals-cyber-shot-dsc-rx1r
http://www.pocket-lint.co...ny-cyber-shot-rx1r-review

[Reactie gewijzigd door ADQ op 27 juni 2013 12:46]

Inderdaad, mijn mond viel ook open van verbazing.

Ik denk dat Sony dit toestel in de categorie van de Leica's wil plaatsen, zie bijvoorbeeld de Leica M9. Betaal je ruim 6k voor dus.

Het zal ongetwijfeld een goede camera zijn maar voor dat geld weet ik niet of ik dan toch liever een DSRL koop of zo'n systeem camera als deze Sony.
Ligt eraan of je je camera in je zak wilt steken of een zak met grote camera en lenzen rond wilt sjouwen...
De voorlopig was ook al prijzig, dus zo erg kijk ik niet van deze prijs op ;)
Onzinnig om de rxr1 uit de brengen met slechts die wijziging. Bij een nieuwe versie verwachten mensen toch wel het een en ander veranderd, dan wel verbeterd. Deze verandering is nauwelijks significant te noemen.
Daar zijn niet alle reviewers het mee eens.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 juni 2013 13:42]

De RX1R is geen opvolger maar zal naast de RX1 verkocht worden. Net zoals Nikon de D800 en de D800e verkoopt, waarbij de laatste geen moire filter heeft. Voor highend cameras kan het interresant zijn om het filter te verwijderen, aangezien het de effectieve resolutie verhoogt. Het nadeel is dat het moire effect kan optreden; vreemde kleuren bij fijne patronen. Als je alleen landschappen fotografeert, is een camera zonder moire filter aantrekkelijk. Als je vooral mode fotografeert juist niet.

http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d800/features01.htm#a12
http://en.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9_pattern
Het is geen opvolger maar een camera die ernaast geplaatst wordt. Net als Bij de Nikon D800/D800e. Nagenoeg identieke camera met als enige verschil dat de D800e geen aa filter heeft.
Het is geen nieuwe versie maar een variant van de RX1. De Nikon D800 en D800e hebben exact hetzelfde verschil. De RX1R zal heus niet een stuk hoger geprijsd worden (hoogstens een stukje, net zoals de D800e, omdat er minder geproduceerd zullen worden omdat de verwachte vraag lager is dan het standaardmodel).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juni 2013 13:47]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit er een nieuwe sensor in waarvan Sony claimt dat die 40% lichtgevoeliger is.
Nee alleen de anti-aliasing-filter zit er niet in. Normaal gesproken wordt deze gebruikt om moir tegen te gaan echter dit zorgt er voor dat de foto minder scherp wordt. Leica gebruikt dit al heel lang niet en tegenwoordig volgen vele andere zoals Fuji Film en Nikon bijvoorbeeld. Ik denk dat ze beide naast elkaar bestaan om dat niet iedere fotograaf dit wil , volgens mij heeft nikon ook twee versies. Maar kan me voorstellen dat dit uiteindelijk een AB test wordt :). Fuji gebruikt overigens een andere sensor layout waar door ze zeggen geen filter nodig te hebben.

De rx100 II heeft wel een nieuwe sensor met BSI die 40% meer licht zou moeten opvangen

[Reactie gewijzigd door Nafets op 28 juni 2013 09:44]

The Verge heeft een hele mooie gallerij met Press Shots van zowel de RX100M2 als de RX1R, is het bekijken waard. Misschien kan Tweakers (nog een paar van) de afbeeldingen toevoegen.

Bovendien vergeet Tweakers (weer) wat heel belangrijks te vermelden, wat Engadget wel vermeld:
Additionally, the USB port is now a Multi Interface Terminal, so it'll work with the RM-VPR1 remote, and Sony added WiFi, NFC, and Triluminous Color output through the HDMI connector. On the imaging front, there's a brand new 1-inch BSI CMOS sensor, boosting sensitivity to the tune of one full stop (we're told ISO 3200 shots are comparable to ISO 1600 on the RX100). The top sensitivity also jumps from ISO 6400 to 12,800, which is pretty fantastic for a point-and-shoot.
Low-light performance is een stuk beter, daar hebben ze echt op gefocust met de RX100 II. Ook de f/1.8 Carl Zeiss lens bewijst dat.

En we hebben natuurlijk ook nog de officiŽle press releases van de RX100 II en de RX1R. De belangrijkste punten:
Sony Cyber-shot™ RX100 II featuring new Exmor R™ CMOS sensor delivers better low-light images, Wi-Fi/NFC and tilt LCD
27 June 2013
  • Enhances the hugely popular RX100 with improved picture quality and convenient new features
  • New 20.2 effective megapixel back-illuminated Exmor R 1.0-type CMOS sensor boosts sensitivity for better low-light images
  • Wi-Fi and easy One-touch smartphone connection with NFC
  • Add accessories with Multi Interface Shoe and Multi Terminal
  • 3.0-type White Magic™ LCD tilts up or down
  • Full HD 24p/25p movie for rich, cinematic video footage
  • TRILUMINOS™ Colour for richer, more natural colours
A revolution in resolution: enthusiast-oriented Cyber-shot™ RX1R delivers sharpest ever detail
27 June 2013
  • Joins the acclaimed Cyber-shot™ RX1 full-frame compact camera with 24.3 effective megapixels and Carl Zeiss Sonnar T* F2 lens
  • No optical low-pass filter for uncompromised image resolution
  • Ideal for landscapes and other high-detail scenes
  • TRILUMINOS Colour for richer, more natural colours

[Reactie gewijzigd door Balance op 27 juni 2013 13:05]

De vergelijking in de preview met twee foto's in een donker restaurant, laat een significant verschil zien. Vergeet niet dat schaduwpartijen dan vaak veel belangrijker zijn en dat zie je in deze redelijk egaal verlichte studio foto's veel minder.
Tenzij je de schaduwpartijen in die "redelijk verlichte studio" onderzoekt en dan moet je wel tot de conclusie komen dat er nauwelijks verschil is. Integendeel, bij hoge ISO is er minder detail te zien dan bij de RX100! Gewoon goed onderzoeken.
De diepere schaduwpartijen in de studio foto's hebben Łberhaupt weinig detail en vertellen derhalve weinig over het schieten in een donkere omgeving. Geen idee waarom je de duidelijke verschillen in de praktijkvoorbeelden op dezelfde website dan ook negeert.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 27 juni 2013 14:43]

Je hebt gelijk wat de praktijkvoorbeelden betreft. Daar is wat kwaliteitsverbetering te zien.
Die Zeiss lens van f1.8 is alleen bij 28mm (equiv) zo lichtsterk. Als je inzoomt ben je snel van de lichtsterkte af en heb je een heel klein diafragma. De lens is overigens gewoon dezelfde als bij de RX-100. Jammer dat ze op dat vlak geen verbetering hebben doorgevoerd, dat was misschien een extra motivatie om toch een RX-100II te kopen in plaats vaneen Nikon 1 serie.
Kun je voor 750 euro niet beter een spiegelreflex aanschaffen?
Dat ligt er maar net aan wat je wil. Een dSLR past zo moeilijk in je broekzak.
Ik heb een Canon 650D maar die neem ik vanwege het formaat en gewicht nooit spontaan mee, deze bijna DSLR niveau camera past gewoon in je broekzak.
Kun je als je een goeie compactcamera wilt niet beter een spiegelreflex kopen? Nee. Het blijft me verbazen dat mensen op tweakers denken dat als je een goede camera wilt per se een spiegelreflex moet kopen. Edit: De optionele EFV (elektronische zoeker) van de RX1 past er zelfs op de RX100-II: http://sonyalphanex.blogs...0-ii-with-viewfinder.html
Dat zegt al genoeg w.m.b.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 juni 2013 17:15]

Er zijn ook mensen die een DSLR hebben van een paar mille en daarbij een goede compact camera willen omdat een dslr niet altijd mee kan met alle gelegenheden. Een RX100 is hier bij uitstek geschikt voor. Je kunt hem zelfs meenemen naar een concert zonder dat je aan de ingang aangehouden wordt
belijkbaar wilt sony zich erg met leica vergelijken.
Nee, Sony wil Leica uit de markt drukken met een goed produkt voor de helft van de prijs, en dat lukt aardig.
Beide spreken ander publiek aan denk ik. Maar vel je vrij om je bewering te onderbouwen met data.
Graag ook een waterdichte versie met smartphone functionaliteit. :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013