Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 26.399 •

Microsoft heeft een glimp van de alpha-versies van Office-apps voor de Modern UI-interface van Windows 8 getoond. De op touch gebaseerde Office-programma's zullen echter pas in 2014 uitgebracht worden, waar eerder het gerucht ging dat dit nog dit jaar zou zijn.

Tijdens de keynote van zijn Build 2013-evenement voor ontwikkelaars toonde Microsoft een vroege versie van Powerpoint voor de Modern UI-interface van Windows RT. Veel viel er niet uit de onthulling op te maken, behalve dat de app met touchondersteuning overgangen ondersteunt en dat 'beelden van hoge kwaliteit' gebruikt kunnen worden, schrijft The Verge.

De Powerpoint-app zal samen met Word en Excel in 2014 uitkomen via de Windows Store, bevestigt een woordvoerder van Microsoft tegen ZDNet. Een touch-versie van OneNote voor de nieuwe Windows-interface is al beschikbaar. Eerder spraken de geruchten van een release in oktober voor de nieuwe Office-apps. De release zou dan samenvallen met de beschikbaarheid van systemen met Windows 8.1, waarvan de Preview woensdag is vrijgegeven.

Powerpoint Windows RT alpha

Reacties (72)

Ik hoop dat dit een versie wordt die naast, niet in plaats van, de gewone versie komt te staan?
Inderdaad, de Metro interface is strak en werkt best snel maar programmas het missen in het algemeen toch heel veel opties die je in de Desktop versie wel hebt.

Een "Advanced Mode" oid zou toch wel erg welkom zijn.
Gok dat het zo is zoals nu met Outlook enzo, waar je touch en desktop mode heb.
Absoluut niet mee eens, zolang het er naast word zullen mensen krampachtig vast houden aan de desktop. Dat is nu allemaal wel leuk en aardig, maar op die manier blijven we voor altijd vast zitten. Haalt niet weg dat ik geen fan ben van Modern UI, of beter gezegt, ik vind de manier hoe screen real estate in Modern UI word gebruikt echt belachelijk slecht en de desktop interface integratie ook, maar als microsoft het tot een goed einde wilt brengen zullen ze ten eerste al hun applicaties naar Modern UI migreren en ten tweede een manier bedenken hoe je dergelijke complexe applicaties zoals Office applicaties in Modern UI moet vormgeven, want de huidige concepten zijn daar in hun geheel niet toereikend voor. In ieder geval, veel geluk@microsoft, want ik hoop wel dat ze lukt, want Modern UI heeft wel redelijk wat potentie :D .

Trouwens, dat haalt niet weg dat ik bang ben dat vanuit Microsoft management ze de desktop zullen blijven pushen omdat dat al bewezen inkomsten levert... dus ik zie Modern UI ook nog wel echt alleen een schilletje worden of geheel verdwijnen... maar hopelijk hebben ze bij microsoft een duidelijke roadmap voor het uitfaseren van de desktop momenteel liggen. Een roadmap die natuurlijk lang genoeg is voor de business wereld, maar sowieso een duidelijk plan dat in windows X ofzo er geen desktop meer zal zijn. En nog iets, de potentie van de Modern UI is dat hij op veel meer interfaces goed werkt. Of je nou het over touch, 3D input of 'traditioneel' keyboard en muis, in principe is er gewoon een stuk meer mogelijk en daardoor ook een stuk toekomst vaster.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 26 juni 2013 20:35]

David Mulder
@ADQ • 26 juni 2013 20:32
Absoluut niet mee eens, zolang het er naast word zullen mensen krampachtig vast houden aan de desktop. Dat is nu allemaal wel leuk en aardig, maar op die manier blijven we voor altijd vast zitten.
Het kan aan mij liggen hoor maar volgens mij werken we ook nog steeds met "desktop" computers.
Betekent niet dat je interface voor eeuwig en altijd hetzelfde moet zijn.
Nee, maar waarom ga je op een desktop een interface gebruiken die ontwikkeld is voor touch devices? Met extra grote knoppen en mogelijkheden om met de vinger te bedienen terwijl je in je hand een apparaat hebt dat tot op de pixel nauwkeurig kan werken.

Vandaag zitten in de Office apps honderden functies. Probeer die maar eens allemaal orderlijk en gebruiksvriendelijk weg te werken in een touch applicatie. En kom niet af met het feit dat 90% van de mensen al die functies niet nodig hebben, want de power users vormen dan wel een minderheid, ik zou ze niet allemaal te eten willen geven ...
Hoe kom ik bij die Outlook touch mode? Of komt die pas tevoorschijn als je een touch scherm hebt?
Dus volgens jou moeten we gewoon ondergaan wat ze ons door de strot rammen? Nee bedankt. Dat ze mensen een keuze laten vind ik best, maar opdringen vind ik maar niks...
Strot rammen? zit er een MS medewerker naast je die je dwingt WinRT te gebruiken?

Zit er een MS medewerker die je dwingt van je huidige Office XP up te graden naar Office 2014?

Heb je zodra je Office of Windows gekocht/licensed heb, niet de vrijheid om het zo te modden en aan te passen naar je eigen persoonlijke wensen?

Ik zie niet waar MS je dwingt eerlijk gezegt.
Niet als flame bedoelt ofzo, maar Windows 8 heeft me ertoe gezet om over te stappen op een mac, maar ik gebruik momenteel nog steeds windows office via parallels (mac office mist belangrijke functies, o.a. macros en access). Misschien wordt het dan toch eens tijd om ook voor office een alternatief te zoeken.

Ik heb helemaal niks tegen een nieuwe interface en ben het ook maar zover eens met dat je wat te kiezen moet hebben binnen een os. Maar ik vind windows 8 gewoon echt beroerd werken. Feit dat er in 8.1 zoveel aanpassingen zitten laat dat ook goed zien.

Voor wat betreft deze office ik wacht hem even af en als er alleen maar wat elementen zijn overgenomen of visuele stijl vind ik het prima, maar hoop dat ze er niet in doorslaan.
Euh, ga eens een nieuwe laptop kopen. Er staat windows 8 op. Installeer vervolgens xp en zoek eens drivers. Succes. Nu, niet dat ik xp wil, windows 7 is ook best te pruimen, meer zelfs, qua snelheid vind ik 8 ook best ok, alleen in windows 8 zit ik hoe dan ook vast aan de metro interface, zelfs al installeer ik zelf een startknop. Dat noem ik "door de strot rammen".

Zo zal het ook met office zijn. Geen keuzemogelijkheid om de UI naar wens aan te passen...
Eens. Maar je hoeft het ook niet zo slecht te doen als Windows. Daarnaast was de desktop (start/taakbalk of de menubalk en dock bij mac) een goed concept dat het nog steeds goed doet op non-touch apparaten.

Dat de tegeltjes (of icoontjes bij mac) op de touch apparaten gebruikt worden is meer dan logisch. Een desktop is in vergelijkin toch meer een apparaat waarin je werk verzet.
Het probleem met een zogenamde modern ui is dat ieder systeem zijn eigen interface het handigst kan gebruiken en je kan niet verwachten dat een desktop met twee of drie schermen met de zelfde interface het handigst kan werken dan een smartphone. Naar mijn mening hebben smartphone's tablets, kleinere laptops en desktops ieder hun eigen inteface nodig.

Een univerzele UI is gewoon weg slecht voor iedereen. Net als tablets die gewoon smartphone interfaces gebruiken. Tablets zijn over het algemeen groter en zullen meer nut hebben aan knoppen dan smartphones die weer wat meer hebben aan swipe interfaces. Laptops hebben weer meer aan iets wat op een cursor gebaseerd is met hulp van eventueel touch input maar bovenal moeten ze weer meerdere windows ondersteunen gezien het scherm vullen alleen maar minder efficiŽnt is. Voor grote laptops en desktops wordt dit nog belangrijker en moet een interface gewoon redelijk onbeperkt met schermpjes kunnen werken. Een menu moet hierbij dit niet in de weg zitten en daarom is een start menu en een balk met wat icoontjes het handigst. Ook is een op keyword gebaseerde launcher handig voor alles wat een toetsenbord gebruikt.

om maar een aantal dingen te noemen.
Voor het gros ben ik het met je eens, maar de grens tussen tablets en smartphones is naar mijn idee aan het vervagen. Smartphones gaan richting de 5", tablets beginnen vanaf 7". Dan ben ik nog redelijk coulant ten opzichte van de smartphones, want we zien tegenwoordig al 5,5 - 6,4" smartphones.

Het lijkt nu ook zo te zijn dat de hardware de software volgt, in plaats van andersom. Laptops met touchscreen, ik kan me niet voorstellen dat iemand er ooit behoefte aan heeft gehad - er vanuit gaande dat het een 'echte' laptop is, niet een tablethybride. Dat verandert de zaak natuurlijk :).
Het compleet uitfaseren van de desktop middels Metro UI? Hoor ik dat goed? Dat lijkt me een volstrekt onhaalbare kaart. Metro UI vereist een lompe interface om voor touch geschikt te zijn, iets wat totaal niet te verenigen is met de precisie van een desktop interface.

Ik hoop eigenlijk dat Microsoft inziet dat het niet te verenigen is, en accepteerd dat beide concepten naast elkaar kunnen bestaan. De weg terug dus ipv vooruit.
Accepteren ze ook. Ze weigeren zelfs naar de (toekomstige) optie om de Desktop weg te laten. In ieder geval tot 2025 als ik het zo goed. En tegen die tijd kan alles zo veranderd zijn, dat een Desktop inderdaad ook niet meer gebruikt word.
Absoluut niet mee eens, zolang het er naast word zullen mensen krampachtig vast houden aan de desktop.
Ja, wellicht omdat ze dat BETER vinden? Ik prefereer de classieke interface. Die ben ik gewend en ik wil geen andere interface, want dan zoek ik me een ongeluk.

Voorbeeld: het querty toetsenbord is de standaard. Ooit ontworpen dat je niet zo makkelijk zo snel kunt typen dat je typmachine vastloopt. De indeling ben ik gewend en vind ik prettig en ik heb geen behoefte aan een toetsenbord met indeling waarmee je in theorie sneller kunt typen.
, zolang het er naast word zullen mensen krampachtig vast houden aan de desktop.
Welkom in de echte wereld waar tablets speeltjes zijn en alles nog steeds op echte computers draait.
...en ten tweede een manier bedenken hoe je dergelijke complexe applicaties zoals Office applicaties in Modern UI moet vormgeven...
Dat is al lang bedacht: De Desktop! Een perfecte manier om je PC te bedienen... Niet voor niks heeft deze wijze van programma's op je beeldscherm zetten navolging gekregen van zowat ALLE desktop OSsen die je maar kunt bedenken. Daarvan afstappen is een enorme zelfkastijding.
Onenote is iniedergeval een versie ernaast en niet inplaats van (ook op Windows RT).
Precies, ben nog maar weer net gewend aan de 2010 versie en als alles dan weer anders gaat worden dat hoeft van mij nou ook weer niet. Ze kunnen wel alles op een tablet achtige aanpassen maar ik werk op me werk nog steeds met een gewone desktop en dat zal de komende jaren ook echt niet gaan veranderen. Niet alles kan op een tablet, misschien nog verder in de toekomst wel maar dan zien we dan wel weer :)
Ach die UI designers moeten ook wel wat te doen hebben he :Y)
Laat die UI designers eens hun slaperige kop uit de wolken halen, lijkt toch nergens meer op. Of hoeft een UI tegenwoordig ook niet meer functioneel te zijn. Natuurlijk is het maar een schil, maar ik heb liever 30 knoppen dan 3 fancy linten waar ik 3x moet zoeken waar ook al weer eens via via iets stond. Van uien moet ik altijd huilen, in dit geval ook weer. Beetje like WTF. :X

Sorry dat ik het zeg, maar het begint dat een beetje te lijken op een fancy trendsetting werkmethode. Eerst plemp je een onwerkbare prachtige fancy UI in de schappen, dan krijg je kritiek en moet er halsoverkop worden nagegaan waar het mis ging en moet alles uit de schap (letterlijk en figuurlijk vaak) worden getrokken om het weer recht te breien/werkbaar te maken.

Dat zag je bij Windows 8, dat zag je bij Tweakers v7, dat zie je bij AutoCAD en vast nog een shitload andere omgevingen/programma's/etc van tegenwoordig. Het komt allemaal wel weer goed, maar het is zo zonde van het werk allemaal... en het eist veel aanpassing van de gebruiker, die daar vaak niet om staat te juichen.

Net zoals ik overigens, ik zoek me nog steeds de pleuris in AutoCAD sinds die domme lintstructuren. Ja doe maar mee met de hype, als je niet mee doet hoor je er blijkbaar niet meer bij als ontwikkelaar. De ingewikkelde commands die eerder zo te vinden waren zitten nu ergens diep ondergepropt waar je na een uur googlen eindelijk achterkomt waar die zit. Dan ben je daar eindelijk en zijn tot overmaat van ramp ook de menu's nog veranderd... 8)7 Ook op Tweakers mis ik nog steeds bepaalde zaken t.o.v. v6, maar dat wordt langzaam beter met de tijd door iteraties (overigens hulde aan het team hoor, die nog steeds zijn stinkende best elke dag doet! ;) ).

Office 2013 en W8 begin ik maar helemaal niet aan, want de rest kost me al genoeg extra tijd, waar ik vooral gewoon geen zin in heb. Al hoorde ik dat men binnenkort op het bedrijf (waterschap = overheid) over gaat naar W8. Welke maandagmorgen IT-er dat heeft bedacht mag ook wel terug naar bed, want dat zie ik nu al fout lopen... misschien dat ze W8.1 maar moeten nemen, omdat die wat verbeteringen van de fancy UI in zicht heeft. Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.

Sommige mensen daar hebben al donders moeite om het zwaarafgetimmerde Windows XP te snappen en kunnen net met AutoCAD 2011 overweg. Ook niet gek als je bedenkt wat die mensen moeten meemaken gezien vanaf de eerste computers in de jaren '80 en oldskool AutoCAD R3. Maar nee, nu moet iedereen straks over naar ACAD 2013 en W8, omdat functioneel weinig veranderd maar de UI niet kan voor deze tijd. Lekker logisch. [/einde rant]
ik heb liever 30 knoppen dan 3 fancy linten waar ik 3x moet zoeken waar ook al weer eens via via iets stond.
Die 30 knoppen was gewoon gewenning, maar geen goede UI. Ik vind de huidige ribbon interface 30x beter dan de oude menubalken interface. Als je een klein beetje nadenkt heb je 99 van de 100 gevallen in een keer de goede plek te pakken. Ik heb genoeg (oudere) hardcore Excel gebruikende collega's, die kunnen geeneens meer met een oude Office versie omdat je je het lazerus zoekt door een organisch gegroeide menustructuur.
Alles word gedwongen om standaard te zijn. Settings altijd op dezelfde plek vinden etc.

En niet maar in elke applicatie maar moeten uitzoeken hoe het precies in elkaar zit :)
Waar bij de ene Settings verstopt is als preferences onder help. De andere waar je verschillend view settings hebt onder view, dan personal settings onder help, en halve preferences onder settings.... Duidelijk man
Alles op dezelfde standaard plek is natuurlijk compleet achtelijk voor sommige mensen. Sommige leren liever elke applicatie opnieuw, in plaats dat ze een standaard design leren kennen.
Als ik bijna voor elke non-standaard optie de F1-knop moet roeren waar ik ze in de oude menustructuur binnen een minuut gevonden had, dan doe je iets niet goed....
Ik geef je helemaal gelijk en ik snap het hele 'vernieuwen' om het 'vernieuwen' idee ook niet. Ik begrijp dat je een OS of applicatie beter geschikt wil maken voor een tablet of ander touch device, maar om daarmee gelijk gebruikers aan de kant zetten die al 30 jaar op een bepaalde manier met de computer werken, is gewoon 'dom'.
Als ze gewoon de optie geven, in plaats van een manier van werken opleggen, dat was het allemaal veel beter gevallen. En welke functionaliteit is er daadwerkelijk bijgekomen, wat is daadwerkelijk de 'winst'? Tot nu toe is er (in ieder geval bij mij) alleen veel sprake van ergenissen, teleurstellingen en verlies in productiviteit.
M'n Word, Excel en Outlook documenten zien er immers nog steeds hetzelfde uit als 10 jaar geleden. Ik ben alleen steeds weer meer tijd kwijt aan dezelfde functie die ze telkens weer ergens anders verstopt hebben. Er zit gewoon weinig lange-termijn visie achter en je hebt gewoon het idee dat Microsoft volgend jaar weer een nieuwe manier van werken door je strot wilt duwen met, laat me raden, versie 2014?
Het is alsof ze een auto uitbrengen met het stuur in het midden en dan erbij zeggen 'dit is beter' en dan gewoon negeren dat er geen zitplaats meer is naast de bestuurder.
Ik geef je helemaal gelijk en ik snap het hele 'vernieuwen' om het 'vernieuwen' idee ook niet.
...
Het is alsof ze een auto uitbrengen met het stuur in het midden en dan erbij zeggen 'dit is beter' en dan gewoon negeren dat er geen zitplaats meer is naast de bestuurder.
Juist, dat is nu eens een heerlijke analogie die hout snijdt! Danku _/-\o_
Metro UI is goed en nodig voor touch, maar slecht bruikbaar op een desktop zonder touch en met muis.

Het probleem lijkt me dat er op de desktop in Windows en Office gewoon niet zo veel meer te innoveren is. Ik kan me werkelijk niets bedenken in Windows 7 wat ik mis, m.u.v. betere security. En wat kun je nog meer doen met Word? Ik zou het echt niet weten.

Problematisch, gezien Windows en Office de cash cows zijn.
Verdere integratie met SkyDrive en opslaan als PDF. Beide zit in Office 2013 maar is nog voor verbetering vatbaar.

En de chart-maker is ook niet echt 'perfect'. Werkt goed, maar ik moet doorgaans nog veel 'pielen'.

Ik kan nog wel wat meer verbeteringen bedenken.

Wel ben ik het er mee eens dat basis functies inderdaad gewoon goed zijn. Doch dat was in Word 6 voor Windows 3.11 eigenlijk ook al :)
Meh. Wordt daar allemaal niet warm of koud van. Je kunt nu al met iedere versie van Office je bestanden opslaan op Skydrive of Dropbox door een fatsoenlijke drive mapping aan te maken. Printen als PDF is al 10 jaar geleden opgelost, met of zonder plugin.

Leuke increments, maar geen redenen tot een upgrade.
@marcel87: ik ben een AutoCAD gebruiker sinds v9, zet even je workspace op AutoCAD Classic, dan is dat klotelint verdwenen... :-)
Ja klopt, normaal gesproken wel. Maar bij het waterschap hebben ze met VBA een prachtige lintknoppenbalk in elkaar geknutseld voor AutoCAD Map 3D, zodat we o.a. makkelijk shapefiles uit ArcGIS kunnen importeren. In de classic zit dat extra stukje uit custom VBA niet verwerkt, dus zegt men: leer maar werken met die nieuwe lint(meuk), want leuker kunnen we het niet maken.
Het lijkt de Belastingsdienst wel... 8)7 ;)

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 27 juni 2013 18:26]

Dit is geen nieuwe versie, maar een nieuwe versie voor die beter met touch overweg kan, net zoals er ook onenote is voor RT dat echt wel goed werkt met je vinger. En tegelijk ook een normale onenote is voor desktop gebruikers

[Reactie gewijzigd door manmad op 26 juni 2013 20:30]

Wat houdt je tegen om een oude versie te gebruiken?
Het bedrijf?
Wij hebben gelukkig de mogelijkheid om Libre Office te gebruiken naast MSO11, maar de meeste werkplekken geven je slechts 1 keuze. En omdat we op de zaak een oudere versie van LO hebben wordt je af en toe gedwongen om MSO op te starten wegen compatibiliteitsproblemen.

En dat is een alinea alleen maar over Office pakketten. Niet eens OS, of andere programmatuur. Ik werk met XP op mijn werkplek, 7 op de remote werkplek. 8 staat gelukkig nog niet in de lijst.
MSO11? Office2003 dus?
Wordt het niet eens tijd om LCM in te voeren daar?
Je kan niet voor eeuwig in het verleden blijven hangen. Of gebruik jij nog Windows 3.11 met Office 5.0 voor omdat er iets niet compatibel is met 32bit ofzo?
Maar ik rijdt wel in een auto waar de pedalen voor koppeling, rem en gas altijd al en wereldwijd in dezelfde volgorde in auto's geplaatst worden.

Snap je (dringt het door?) dat iets wat vertrouwt is misschien ook gewoon vanzelf tot hogere efficientie lijdt omdat iets gewoon werkt zoals het altijd gewerkt heeft?

Ik heb maar 1 periode aan dat systeem hoeven wennen.. tijdens mn rijlessen. Ik kan nu de rest van mn gezonde leven met auto's rijden en mn aandacht bij het verkeer houden, zonder na te hoeven denken hoe ik mn pedalen moet bedienen.
Wat is in een auto je grootste ergernis? Het niet kunnen vinden van een knopje voor de knipperlichten als ik ineens achterop een file rijdt.. Bam een auto achterop mij omdat ik niet blindelings dat knopje kon indrukken.

Systemen, gewenning, patronen zijn NUTTIG voor efficiŽntie in heel je leven. Dat we onze aandacht kunnen houden bij wat-er-toe-doet. Ik snap ook niet dat het bedrijfsleven deze inefficiŽntie op de desktops van de werknemers klakkeloos slikt van MS.
Erg stom voorbeeld.
Het duurde als ik het goed had, 60 jaar aan automobiel techniek en vooruitgang voordat standaarden doorgevoerd werden.
het gaspedaal standaard rechts zat, remmen links, koppeling midden en versnellingsbak rechts naast de stoel.

In het begin had elke auto zijn eigen instellingen, net zoals applicaties dat hadden voor Modern. Gaspedaal midden, start block aan de voorkant. Versnellingen links en dergelijke.

Hier is uiteindelijk ook een standaard uitgekomen. Net als in elke markt met verschillende ontwikkelaars en producenten.

Eigenlijk is jou comment een volledig "IK SUPPORT MODERN" comment. Gezien jij standaarden veredelt. Waar deze op de desktop soms erg ver te zoeken zijn.

Zelfs jou Firefox/Chrome heeft schijt aan desktop standaarden.

[Reactie gewijzigd door batjes op 27 juni 2013 00:49]

Maar een auto volgt ook nauwlijks de technologiecurve die computers meemaakten.
Office was al binnen 10 jaar een uitontwikkeld product.
Dat heeft bij de automobiel wel even wat langer geduurt.
Daarbij komt dat een gui een stuk complexer is dan de ui van een auto.
Dat betekent dat er ook veel meer verbanden zijn tussen de ui onderdelen. Verander je 1 deel dan kan dat gevolgen hebben voor veel andere delen.

Qua standaarden, zelfs firefox/chome laat zich normaal met een muis bedienen en neemt niet aan dat ik met +15 oogafwijking naar een postzegel zit te kijken..

Je moet het een beetje zo zien.
Microsoft heeft een nieuwe user interface gemaakt dat eigenlijk bedoelt is voor vliegende eenpersoons auto's.
Alleen leveren ze die ook bij niet vliegende motorvoertuigen.
En nu kijken ze raar op dat vrachtwagenchaufeurs die user interface niet fijn vinden.
Dat is dus ook niet zo raar omdat die interface helemaal niet optimaal is voor vrachtwagens.
"Ja maar", zegt microsoft, "het is allemaal fly by wire tegenwoordig!".
"Een vrachtwagen vliegt niet...", zegt de vrachtwagenchaufeur.
"Ja, ja, maar wat maakt dat nou uit man, je hebt een joystick! Rijden is net een computerspel!", werpt microsoft tegen.
"Ik wil een stuur in mijn vrachtwagen en geen yoke.", zegt de vrachtwagenchaufeur.
"Koop dan een eenpersoons vliegende auto, dan zul je veel gelukkiger zijn met ons product.", oppert microsoft.
De vrachtwagenchaufeur kijkt microsoft eens aan, mompelt "Riiight..", en vertrekt.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 27 juni 2013 10:54]

Pedalen: koppeling links, rem midden, gas/versnellen rechts. Just saying..

Modern UI is een standaard? Ik heb nog geen enkele andere OS bouwer deze zien implementeren. Binnen het ecosysteem van Windows is Modern UI ook geen standaard, want de desktop zit er nog lekker naast en uit onderzoek blijkt dat mensen ModernUI mijden (https://www.soluto.com/reports: "How often are Metro apps used? We found that, on average, a Windows 8 user will launch a Metro app 1.52 times a day."). Applicaties bouwen voor MS Windows is dus nog lang niet gestandaardiseerd op 1 uniforme manier.

Windows en Office zijn de afgelopen uhm.. 15-20 jaar ofzo.. geŽvolueerd en volwassen geworden en voor heel de wereld vertrouwt - qua beleving: een standaard.

Modern UI is geenzins een evolutie, maar een revolutie. Compleet iets nieuws en dat wordt ons op diverse manieren door de strot geduwd - zij het via de desktop op de zaak. Thuis heb je die keuze nog om zolang geen nieuwe pc te kopen. Microsoft is veel te arrogant door nu al te stellen dat dit beter is, dat moet de toekomst zelf maar bepalen (de acceptatie).
Juist jouw vergelijking klopt niet. De bediening van auto's was in het begin verschillend omdat je verschillende fabrikanten had.

Windows en Office komen van ťťn fabrikant. 'In den beginne (jaren 80 - 90)' was er een flinke evolutie, sinds Windows 95 staat de basis (bureaublad met startknop, taakbalk). Iedereen is aan die basis gewend geraakt en werkt er naar alle tevredenheid mee.

En die basis hebben ze nu verlaten. En waarom :? ? Niet omdat het zoveel efficiŽnter werkt op de desktop.
Je wilt mij voor gek verklaren? Ik kan blind typen op een telefoon met knoppen en niet op een touch interface waarbij ik geen feedback heb welke letter ik intyp.

Touch efficient? Het is leuk, hip, vernieuwend, maar de vinger is geenzins het meest geschikte instrument als het gaat om precisie. Ja dat gaat lijnrecht in tegen Steve Jobs' iPhone presentatie. Touch op een glad oppervlak is helemaal niet het einde, want het ontbreekt vol-le-dig aan gevoel. Terwijl gevoel de allerbelangrijkste functionaliteit van vingers is. Daar had Jobs iets mee moeten doen, maar dat heeft ie stuk gemaakt met zijn ideologie van design.
De enige efficientie die je bij Apple kan vinden is de efficientie van het verdwijnen van de munten uit je eigen portemonnee.

Efficientie & Apple. Laat me niet lachen zeg! Weinig opties hebben en te zien krijgen is niet meteen efficient, dat is gewoon simpel. Een groot verschil in benadering. Ik noem het liever 'dumbed down'.

Eigenlijk is dat met elk touch device zo. Het is dumbed down, voor de massa, voor opa en oma (die nu allemaal een tablet hebben, rara hoe kan dat?), voor de simpele handeling, voor als je niet wil hoeven nadenken en alles puur op intuitie moet gebeuren. Dat is leuk, prettig, carefree en handig, maar voor de complexere zaken kun je dus niet op een touch device terecht - daar is ie in beginsel niet voor gemaakt.

Ziedaar het grote probleem en de spagaat waarin MS zich met Win8 heeft gemanouvreerd.
De wereld is nog steeds bezig te ontcijferen wat de meerwaarde is van Office 2010 tov 2007 maar ondertussen zijn 2013 en 2014 er al :)
Heb het altijd vreemd gevonden dat de Office suite volledig niet meedeed aan de Modern UI/Metro interface. Ik kan me wel voorstellen dat het niet eenvoudig is zo'n geavanceerd pakket zomaar om te bouwen. Er moeten voor de pro user nu eenmaal heel wat knoppen binnen handbereik zijn, wat niet meteen de Metro gedachte is. Ik ben benieuwd. Hoogstwaarschijnlijk zal het een eenvoudiger versie zijn, waarbij de advanced versie de gewone ui blijft behouden, en daar is niets mis mee me dunkt.

[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op 26 juni 2013 20:22]

Ja ik kan me voorstellen dat intensieve gebruikers dit niet gaan zien zitten.
Net zoals ADQ kan ik me nog voorstellen dat er bijvoorbeeld 2 interfaces komen. …ťn 'oude', en een 'Metro' versie.
Het zou me niets verbazen dat het een versie wordt welke vergelijkbaar is met de mobile versie met iets meer mogelijkheden maar dat ze bij lange na niet in de buurt komen van de huidige desktop versie.
Sinds de ribbon zijn ze al een veel touch-vriendelijkere weg ingeslagen. Een bergje knoppen werk een stuk beter met vingers dan menu's.
Het is wel mooi denk ik als je Word altijd in full screen hebt, je wordt veel minder snel afgeleid door andere programma's en hebt minder de behoefte om te gaan switchen naar Tweakers/Facebook en al die onzin.

Wat ik wel merk is dat als ik een PDF'je open ik het toch liever in Foxit open dan in de Windows 8 "metro" view, omdat de overgang mij teveel afleid en ik vaak het PDF'je naast het huidige browserwindow of bijv. e-mailtje wil houden.
Ja, want daar zijn 32" schermen voor. Dat je je briefje schermvullend kunt bekijken in plaats van achtergrond informatie ernaast zetten ...
Daarom ook heeft Steam bijvoorbeeld Big Screen enzo. Dus wat dat betreft is de benadering van MS zo gek nog niet.

Toch heeft de benadering van MS met Win8 zoveel haken en ogen omdat het hinkt op twee gedachten en in geen enkele gebruikssituatie de ultieme UI kan bieden - voor desktop gebruik is het te lomp en te weinig informatief, voor de huiskamer is een XBMC achtige oplossing weer beter, en voor touch devices is de UI erg fijn - maar ja die heb je er alleen maar 'bij', het is bij vrijwel niemand het enige apparaat met Windows.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 juni 2013 12:16]

Nee, Big Picture van Steam is bedoeld voor gamers die op een paar meter van hun grote televisie zitten. Office en desktop-gebruik doe je niet in die situatie.
Zolang je nog een optie hebt om het niet als app te gebruiken, ben ik tevreden..
Anders gewoon niet meer upgraden :+
De huidige office 2013 is toch al heel goed.
Dat ze eens werk maken van de update van office for mac
denk nou even na, is dat nou echt hun prioriteit?
Die is prima, niks meer aan doen behalve Visio voor de Mac uitbrengen
Geef mij nog steeds maar de interface van Office 2000/2003, met de ribbn is het er niet beter op geworden en gezien de geringe hoeveelheid opties die er in Metro op een scherm passen gaat dit 'm ook niet worden.
Mee eens, is gewoon veranderen om te veranderen. En sinds Microsoft precies weet hoe ik heel snel kan (lees:moet) werken kost het moeite mijn werk op tijd af te krijgen.
Erger zijn al die software pakketten die ook ineens een ribbon moeten hebben... Pfff
Jep, gooi heel die boel er maar terug uit.
Probeer maar eens in een Office 2010/2013 in Word nog maar eens uit je Acces DB adressenlijst etiketten maken voor op labels af te drukken. In 2003 was het 2 klikken om de wizard te starten en dan 6 stappen te volgen in het menu waar je oa aanduide welke velden uit de DB je wou, in welke volgorde, wat type Avery sticker papier en hop, merge en klaar was ie ! Vanaf 2010 was het hopeloos om zeep. En ik wil me niet eens inbeelden hoe ze het gaan doen met die belachelijke touchinterface ! Knoppen zo groot dat je heel je scherm hebt volstaan zodat ze toch voldoende groot zijn om je vingers op te kunnen gebruiken, maar probly gaan ze net groot genoeg zijn voor babyvingertjes en ga je meer naast de knoppen drukken dan erop.
Of een formule in Excell maken, lijkt me ook wel geinig met heel die nieuwe interface. Ik kan me al menig boekhouder etc voorstellen die hun ganse MS pakket buitenzwieren en wijselijk op Open Office of soortgelijk overstappen, want dit is gewoon te belachelijk voor woorden.
Nieuwe interface : ja, maar maak duidelijk een onderscheid tussen touchdevices en een desktop/Workstation, maw : 2 versies van je software !
Mooi omschreven en me uit het hart gegrepen, helemaal mee eens!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013