Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties, 11.857 views •
Submitter: notsonewbie

Imagination heeft zijn eerste processor aangekondigd nadat het chipontwikkelaar MIPS heeft overgenomen. De processor met codenaam 'Warrior' moet energiezuinig zijn, waarmee Imagination de concurrentie met ARM probeert aan te gaan.

De nieuwe serie met processors komt beschikbaar in 32 bit- en 64 bit-smaken en kan maximaal zes cores bevatten. Daarnaast is er nog keuze tussen varianten met of zonder multithreading en komt er een speciale versie die bedoeld is voor microcontrollers. De nieuwe processors met codenaam Warrior zullen op de markt gebracht worden onder de merknaam Series5 en zouden met name energiezuinig moeten zijn.

Volgens Engadget richt Imagination zich met de nieuwe soc's op het Android-besturingssysteem: het mobiele besturingssysteem van Google zou overweg kunnen met de nieuwe processors, waarmee Imagination waarschijnlijk een alternatief wil vormen voor de op ARM gebaseerde soc's, die veelal in mobiele apparaten worden gebruikt.

MIPS heeft slechts een klein aandeel op de markt voor mobiele processors en wordt vooral door Chinese fabrikanten gebruikt, met name omdat de licentiekosten lager liggen dan bij ARM. Vorig jaar werd het bedrijf overgenomen door Imagination, die vooral bekend is als de maker van de PowerVR-gpu's voor mobiele soc's.

MIPS Series5 warrior

Reacties (38)

Interessante ontwikkeling. Ben vooral benieuwd hoe MIPS-soc's zich gaan verhouden tegenover ARM-soc's in performance per watt.
Sowieso is meer concurrentie op de soc-markt altijd beter voor ons consumenten!
Ik vraag me alleen wel af of Android er zomaar op gaat draaien, of er nog aanpassingen nodig zijn t.o.v. de ARM-versie van Android.
MIPS technologies onderhield zelf een Android port naar MIPS, dus ja Android draait op MIPS.
Android draait er al vanaf 2009 op. Veel chinese telefoon/tablet boeren komen dan ook met MIPS based toestellen. Wat wel een probleem kan gaan vormen zijn met de NDK ontwikkelde apps waarbij de developers niet voor MIPS hebben gecompiled (vergelijkbaar met android op x86).
Ik ben een leek, dus leg mij eens uit waarom je voor een ander platform zou moeten compilen als uw apps draaien binnen de dalvik vm?
Een ontwikkelaar kan ervoor kiezen "direct op de hardware" te programmeren, die code wordt dus gecompileerd en zonder tussenkomst van een VM gedraaid.
http://developer.android.com/tools/sdk/ndk/
Niet alle apps draaien volledig binnen de Dalvik VM. Sommige apps maken ook gebruik van native code die dus word gecompileerd tot een binary (voor een bepaalde architectuur). Dat native code gedeelte bij Android (geschreven in C/C++) is dus architectuur afhankelijk. En zal dus voor elke architectuur apart gecompileerd moeten worden. Als dit dus alleen voor bijv. ARMv7 gebeurd, zal de app dus niet werken op ARMv6, MIPS of x86.
De NDK staat voor Native Development Kit en stelt je in staat om native code uit te voeren binnen je app. Je programmeert op dat moment dus niet meer in java, maar in een willekeurige door de GNU compiler ondersteunde taal en het is vervolgens dan ook jou verantwoordelijkheid als app ontwikkelaar om voor alle platformen (x86, arm, mips) te compilen. Meestal wordt helaas alleen arm maar gedaan en dan meestal ook maar slechts een subset (ARMv7+NEON). Dit is ook waarom je bij de meeste mediaplayers apparte plugins hebt voor de verschillende smaken processor (ze hebben elk hun eigen geoptimaliseerde build van de codecs (ffmpeg.so)
Ik ben benieuwd of het wat wordt. Intel heeft het geprobeerd met de x86 architectuur maar dat is niet zo'n daverend succes te noemen tot nu toe. Zal Imagination nog steeds op prijs blijven concurreren dan? Het is ook maar de vraag of alle native code in Android-apps zomaar zal werken op deze nieuwe processors, dat zal eigenlijk wel niet. Concurrentie is goed, maar op deze manier krijg je ook weer verwarrende versnippering in het ergste geval. Op dit moment is er ook wel concurrentie, aangezien meerdere chipbakkers ARM architecturen in licentie hebben.
Omdat intel geen fabrikant er van kan overtuigen om zijn chips te kopen ipv arm.

Spijtig, want tschijnt dat de performance op intel chips aanzienlijk hoger liggen dan arm chipsets.
Ik kan me nog een smartphone herinneren van Motorola die een Atom aan boord had, en hoewel hij wel mee kon komen was hij zeker niet veel sneller dan de concurrentie. Als Intel fabrikanten niet kan overtuigen dan heeft dan waarschijnlijk een gegronde reden, waarschijnlijk de verhouding prijs/prestatie/energiezuinigheid/footprint (ook wat betreft warmte).

De Motorola RAZR i:

reviews: Motorola Razr I: Android-smartphone met Intel inside

Hij was niet zo energiezuinig en het was maar een single-core. Dat zal ook te maken hebben gehad met het feit dat hij op 2GHz moest draaien om de ARM chips een beetje bij te houden.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 26 juni 2013 19:23]

Een van de problemen van Intel is niet zozeer hun applicatieprocessoren, maar bijpassende modemchips. Intel had tot voor kort geen LTE oplossing.

Meeste telefoonboeren kiezen voor een vaste CPU + Modem combinatie, ivm support vingerwijzen en gegarandeerde compatibiliteit. Intel valt dan gewoon direct al af.
Intel is pas net bezig, en heeft toch al een aantal design wins binnen (de Razr i, de Asus Fonepad, en de vele Clover Trail-based tablets), maar die zijn met name erg zuinig, niet erg krachtig. De grote push gaat in Q4 komen als de nieuwe Atom architectuur komt, dan wordt het echt duidelijk hoe succesvol Intel kan zijn.
Ik verwacht eerder dat die baytrails in q1/q2 2014 komen. In q4-2013 komen de Kabini's van AMD (ook x86). Van die SoC's verwacht ik veel; ik verwacht dat AMD met de Temash een goede positie weet te werven voor de grotere tablets (zuinig, goede GPU, verbeterde CPU).

En wil Intel echt een woordje gaan meespreken in het mobile segment dan moeten ze iets aan de prijsstructuur doen. En da's veel moeilijker voor ze dan een technisch geweldig product neer te zetten.

Voordat x86 echt doorbreekt op <5" phones moeten we waarschijnlijk nog een generatie wachten maar zeker Intel heeft het tempo er goed in hangen. Maar da's pas 2015.

Overigens verwacht ik wel veel van Imagination: ze hebben al geweldige GPU's. Dankzij de overname van MIPS hebben ze ook een leuk netwerk van leveranciers, partners, etc. in Azie erbij gekregen. Ik denk dan ook dat ze eerst op die markt zullen focussen (lees: prijsvechten). Alleen maar goed voor de consument dat MIPS weer meer leven in wordt geblazen.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 26 juni 2013 23:19]

Voor zover ik weet staat Bay Trail nog steeds gepland voor Q4 (oftewel, op tijd voor de kerstperiode).
Klinkt goed. Niet dat ik het gevoel heb dat ARM haar monopolie misbruikt, maar zo is het wel. In bijna alle "smart" phone's zit een ARM chip. Als er een concurrent bij komt, kan ik daar niets op tegen hebben.
Tot op heden was er gewoon geen enkel alternatief dat dezelfde performance kan leveren met laag stroomverbruik.

Als arm een monopolie zou hebben is het omdat smartphonefabrikanten niets anders willen, en dan is het niet arm zijn schuld.
Er zit een chip met de ARM ISA, maar lang niet altijd een ARM chipdesign. Qualcomm bijvoorbeeld maakt zijn eigen architecturen (cpu en gpu) en licensed alleen de ISA.
Dat is netzo dat Intel de monopoly op X86_32 heeft, en AMD de monopoly op X86_64 heeft.
Gezien hun de licensies hebben.

ARM is alleen maar licensie, er zijn tig bedrijven die net iets andere chips produceren, waar het enige overeenkomst is, de standaard ARM instructies.
Ah, concurrentie, daar houden we van :D !

Sinds 2 mei 2012 bevat de Native Development Kit van Google (NDK, zie revision 8) support voor MIPS. Sinds november is er ook in de Software Development Kit (SDK, zie revision 21) MIPS ondersteuning ingebouwd, dus applicaties zouden prima moeten werken. Of ze voor de MIPS architectuur geoptimaliseerd zijn is een tweede, maar het wordt best interessant op de Android markt, met nu drie architecturen (ARM, x86 en MIPS).

Dus Android kan het aan, de meeste applicaties kunnen het aan... dan is het nu wachten op de benchmarks en real world performance :).
Android draait nooit echt lekker, natuurlijk zorgt Jelly Bean er wel voor dat het een stuk soepeler loopt dan daarvoor. Je hebt hele krachtige hardware nodig om Android vloeiend te laten draaien en dan beschik je niet eens over een echte multitask mogelijkheid zoals beschikbaar is voor Blackberry OS.
geen multitask mogelijkheden? Waar heb je het over?
Wanner je een applicatie verlaat of naar een andere app gaat word deze in de meeste gevallen gepauzeerd. Op bb10 os kan deze blijven doordoen bijv, je bent een video aan het bekijken en verlaat de video speler om mails/etc.. Te doen in dit geval blijft uw video gewoon verder spelen.

Omdat je bij deze handeling de video/applucatie niet gestopt hebt enkel in de achtergrond gedraaid hebt is dit voor veel mensen echt multitasken.
Dit kan ook gedeeltelijk in android bv music player doet dit standaard.
Je verwart kunnen multitasken vs automatisch in de achtergrond draaien. Het ontbreken van het tweede wil niet zeggen dat het geen echte multitask is.

Bij Symbian bleven applicaties ook practisch standaard in de achtergrond draaien, maar of dat een voordeel is is maar aan wie je het vraagt. Slecht geschreven applicaties halen potentieel je hele systeem neer. Is het niet qua prestaties is het wel qua geheugengebruik en batterij.

Apple en Windows Phone hebben om die reden een ander model gekozen waar standaard een app gepauseerd wordt, tenzij je een specifieke set van API's gebruikt (met beperkingen). Deze twee platformen hebben dus geen echte multitasking voor 3rd party apps.

Android zit daar tussen in.
Als ik de gelinkte T.net-artikel in de laatste alinea teruglees:
(...)Een consortium onder leiding van ARM neemt MIPS-patenten over.(...)
Heb ik het donkerbruine vermoeden dat dit gewoon een toneelstukje van ARM is om de indruk te wekken dat er 'gezonde' concurrentie op de RISC-instructieset-architectuur-markt is.
Vergelijk het met dat Microsoft aandelen van Apple heeft om haar eigen concurrentie 'in stand te houden' en zo niet te eindigen als een 'big and bad' monopolist.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 26 juni 2013 19:42]

ARM heeft genoeg concurrentie, de twee grootste mobile chips fabrikanten (Qualcomm en Apple) ontwerpen hun eigen architecturen en gebruiken niet de ARM designs. Dat is alsof in x86 land AMD en VIA groter zijn dan Intel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juni 2013 21:05]

Alleen het verschil is dan, Intel maakt zelf chips, en ARM niet.
Maar de chip sets van Apple en Qualcomm zijn weer gebaseerd op ARM. Qualcomm maakt nog wel eigen processoren en architecturen maar die zijn ook afgeleid van arm.
Apple en Qualcomm betalen gewoon licensie hoor voor de ARM instructies en ontwerpen die ze gebruiken in hun eigen chips.
Ze gebruiken dezelfde instructieset, maar Qualcomm is net zo min een ARM design als dat AMD's chips 'afgeleiden' van Intel chips zijn.
The original Snapdragon CPU, dubbed Scorpion,[1] is Qualcomm's own design. It has many features similar to those of the ARM Cortex-A8 core and it is based on the ARM v7 instruction set, but theoretically has much higher performance for multimedia-related SIMD operations.[2] The successor to Scorpion, found in S4 Snapdragon SoCs is named Krait and has many similarities with the ARM Cortex-A15 CPU and is also based on the ARMv7 instruction set.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Snapdragon_(system_on_chip)

Hij is dus wel op een ARM instructie set gebaseerd.
Goed lezen aub: RISC-instructieset-architectuur-markt, niet RISC-processor-markt.

ARM en MIPS mogen dan beiden processorarchitectuur ontwerpen die gebaseerd zijn op RISC, de processors die uit hun architecturen vloeien (dus de processors die gemaakt zijn door derde partijen) zijn qua instructies niet 1 op 1 gelijk :)
ARM kan je bijna geen RISC ISA meer noemen met alle complexe instructies die er de afgelopen twintig jaar aan toegevoegd zijn.
"ARM kan je bijna geen RISC ISA meer noemen met alle complexe instructies die er de afgelopen twintig jaar aan toegevoegd zijn."

R staat niet voor eenvoudig maar reduced in de zin van minder instructies in de instructie set.

De meeste ARM instructies zijn van begin af aan al behoorlijk krachtig, dus complex, en doen meer dingen tegelijk.

Dus bijvoorbeeld de optel instructie doet tegelijk een shift of rotatie, alle mogelijke geheugen indexatie en conditionele executie. Andere instructie doen diezelfde dingen er op dezefde manier bij.
Met CISC (staat voor Complex Instructie Set dus een omvangrijke set van instructies) werd 20% van de instructies uit de instructieset voor 80% gebruikt worden met programmeren. De rest van de instructieset (80%) werd bijna niet gebruikt maar neemt wel chipoppervlakte in gebruik. De filosofie van RISC is het aantal instructies te verminderen en de exotische instructies te verwijderen. Dat is ARM wel gelukt.
Geweldig!

Klein beetje concurrentie voor al de ARM variaties is natuurlijk enorm welkom!
Voor de verschillende performance software die we ontwikkelen is MIPS altijd prima processor geweest. De IPC (instructies per clock) kan zich meten voor goede codes met iets oudere intel en AMDs zelfs (zonder SIMD vanzelfsprekend), dit in tegenstelling tot de 32 bits ARMs.

MIPS is natuurlijk al heel lang 64 bits. Het probleem op al die hardware is natuurlijk wel een goede compiler. GCC is vrij crap. Intel C++ daarentegen perst heel veel performance eruit, waar de MIPSPRO compiler gewoon niet tegenop kon.

Ik herinner mij nog een e-mail naar de mipspro compiler ondersteunenden met de vraag of ze PGO (profile guided optimizations) gingen ondersteunen, dit jaar of 10 geleden.

Grote vraagtekens kwamen terug :)
Het probleem op al die hardware is natuurlijk wel een goede compiler.
Dat staat niet los van elkaar - om het heel bot te zeggen: een architectuur waarvoor het heel moeilijk is een goede compiler te schrijven, is geen goede architectuur.

We zagen dit in extreme vorm bij Cell en Itanium, architecturen die er op papier geweldig uit zagen, maar waar niemand fatsoenlijk de potentiele performance uit kon trekken.

Maar idd, met MIPS is weinig mis, het is een volwassen moderne ISA. Maar iemand moet er een goede architectuur mee ontwikkelen, anders bloedt het dood.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 juni 2013 09:22]

Ben benieuwd. Vroeger waren er supercomputers die MIPS cpu's hadden. Nu heb ik een modem waar eem MIPS in zit, en die is niet echt goed in performance/watt: het ding wordt loeiheet en veel meer dan een Mb/s haal ik niet over WiFi.
MIPS wordt al zeer lang gebruikt in Linux gestuurde satelliet, DVB-T en kabel boxen (Enigma 2) zoals Dreambox en Vu+.
De laatste generatie daarvan loopt op 1300MHz en heeft twee cores (VU+solo2). De voorgaande modellen draaiden hun cores op 400MHz. De 1300MHz uitvoering is in de praktijk voor de meeste functies maar 70% sneller dan de 400 MHz. Dat geeft aan wat voor schaling probleem deze MIPS uitvoering heeft.

Als je de performance vergelijkt met een ARM7, dan loopt die ARM nog steeds rondjes om de MIPS. De MIPS ontbreekt het in dit geval vooral aan DSP extensies (zoals ARM NEON) en vooral de memory cache en controller zijn veel minder goed. Er zijn overigens wel MIPS uitvoeringen die al SMD instructies enzo hebben.

Daar staat tegenover dat je settop box aanzienlijk goedkoper is met een MIPS erin.

Zo te zien gaat ook de MIPS nu in de performance richting een flinke duw krijgen. Dat kan toch op z'n minst tot meer concurrentie leiden, en dat is voor ons consumenten alleen maar goed nieuws.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True