Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties, 21.118 views •
Submitter: Pb Pomper

Roberts Space Industries heeft opnieuw een record gebroken met de inzameling voor Star Citizen. Voor de ruimte-sim is inmiddels via crowdfunding meer geld opgehaald dan voor de Pebble Watch, die met ruim 10 miljoen dollar recordhouder was.

Chris Roberts, de ontwikkelaar achter de klassieke Wing Commander-games, zamelt al meer dan een jaar via crowdfunding geld in voor de ontwikkeling van Star Citizen. Inmiddels heeft hij voor zijn nieuwe project een recordbedrag ingezameld. De teller staat op 10.765.422 dollar, waarmee de game het record breekt dat de Pebble Watch in 2012 vestigde. Voor het horloge werd een jaar geleden 10.266.845 dollar opgehaald. Het bedrijf achter het horloge wist het geld echter binnen een maand geheel via Kickstarter binnen te halen. Roberts Space Industries haalde in november 2.134.374 dollar binnen via Kickstarter. De rest van het geld werd ingezameld via de eigen website. In mei stond de teller van RSI op 9 miljoen dollar. RSI haalde het resterende miljoen binnen met de verkoop van virtuele ruimtevaartuigen uit de 300-serie, die voor bedragen tussen 15 en 100 dollar verkocht worden.

Star Citizen is de nieuwe game van Chris Roberts, die in het verleden onder meer verantwoordelijk was voor de Wing Commander-serie en het zich eveneens in de ruimte afspelende Freelancer. Roberts gaf eerder al aan dat Star Citizen, als spirituele opvolger van beide games, een kruising tussen die twee grote titels zou moeten worden. De game zou een mmog moeten worden die ook offline speelbaar is. Ook zouden dogfights tussen ruimteschepen een belangrijke rol in de gameplay moeten krijgen.

Star Citizen

Reacties (89)

Reactiefilter:-189087+161+211+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De nieuwe reclame-trailer van 1 van de schepen is ook zeker de moeite waard om te bekijken, alle beelden zijn in-engine gerendered met de echte modellen. http://vimeo.com/68886044
Voor de mensen die liever youtube hebben, hier dezelfde trailer.

https://www.youtube.com/watch?v=JrQ0qMRZ_1Q
November/December dit jaar de DogFight Alpha build, gebruiken ze om de balans tussen de schepen beter uit te werken. Ondertussen werken ze op de achtergrond verder met de verhaallijnen (de optionele Singleplayer mode genaamd Squadron 42) en de MMO-achtige universe. Release van het gehele spel is halverwege/eind volgend jaar.

[Reactie gewijzigd door Mashidaru op 26 juni 2013 13:23]

Deze vrijdag is de 24 uur livestream en de onthulling van de nieuwe website! De oude valt uit elkaar van ellende ;) Kijken of ik toch nog wat geld vrij kan maken 8-)
Dit is echt de beste community ooit! Er is zoveel interactie met de developers, ik ben echt superenthousiast!
Hier nog een nieuw interview met Chris Roberts over Star Citizen en de gedacht erachter. Het duurt wel een uur 8-)

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 26 juni 2013 20:34]

"Players who spend money purchasing in-game credits will have no advantage over players who spend time!"

Met andere woorden, je betaald voor voordelen die spelers pas na weken spelen kunnen bekomen. pay2win zoals AllodsOnline ?
Er staat "will have NO advantage" dus nee lijkt me niet.
Het komt meer neer op pay-for-convenience.
Het hebben van grotere schepen betekend niet dat je ook meteen beter bent. Het werkt namelijk niet zoals in veel MMOs, waar beter gear betekend dat je sterker bent en geen problemen hebt met iemand met slechtere gear.

In Star Citizen is het veel meer skill-based, zoals in FPS games. Ook hebben de schepen andere functies, en kan je ze zelf upgraden. Er is dus niet 1 schip dat het beste is. Je kan bijvoorbeeld $250 voor een Constellation betaald hebben, maar als je slecht bent in het spel, en geen medespelers hebt, zal iemand in een $40 Aurora nog steeds winnen.
Hoe speel je zo een spel online ? je krijgt een schip, reist wat door de ruimte, ziet iemand anders rond vliegen en start een gevecht met hem ?

Is iedereen allies van elkaar of zijn er 2 of meer grote naties waar je bij kan aansluiten ?
Hoe speel je zo een spel online ? je krijgt een schip, reist wat door de ruimte, ziet iemand anders rond vliegen en start een gevecht met hem ?
Je begint met een schip. Welk schip dat is, zal af hangen van hoeveel je voor het spel betaalt (op dit moment in ieder geval, maar het lijkt er op dat dit zo blijft). Wat je doet, hangt geheel af van wat je wilt doen. Je kunt traden, ontdekken, opdrachten vervullen of minder oprechte zaken doen. Of je iemand anders aanvalt, hangt ook gewoon af van je eigen keuze (alhoewel aangevallen worden natuurlijk niet bepaald een eigen keuze is). In sommige delen van het spel zal de politie snel terplaatse zijn en de aanvaller trachten uit te schakelen, in gebieden verder van het centrum van de macht, kunnen andere dingen gebeuren.

Verder zal er een single-player campagne zijn. Deze speelt zich af in een Wing Commander/Star Lancer achtige situatie. Je bent op dat moment militair en doet missies die je krijgt. Er zullen, zo is de planning, na launch regelmatig nieuwe missiepacks gemaakt worden en, zoals het er naar uit ziet, als dlc te kopen zijn.
Is iedereen allies van elkaar of zijn er 2 of meer grote naties waar je bij kan aansluiten ?
Iedereen start als citizen van de UEE, het emperium van de mensen. Of je een loyaal burger bent, zal je eigen keuze zijn (weliswaar met consequenties).
Is het nog leuk om deze game te spelen/kopen als je zelf geen bonus items hebt omdat je niet gepledged hebt? Lijkt me al niet leuk als je weet dat je begint met een achterstand en sommige ships nooit zal hebben.

Maar het zal aan mij liggen, tis zoals digital deluxe versies gemaakt om je ogen uit te steken maar vooral om geld uit je portemonnee te kloppen...
Is het nog leuk om deze game te spelen/kopen als je zelf geen bonus items hebt omdat je niet gepledged hebt? Lijkt me al niet leuk als je weet dat je begint met een achterstand en sommige ships nooit zal hebben.

Maar het zal aan mij liggen, tis zoals digital deluxe versies gemaakt om je ogen uit te steken maar vooral om geld uit je portemonnee te kloppen...
Ik heb bewust de keuze gemaakt om het goedkoopste schip te pledgen omdat ik er juist plezier in ga hebben om nieuwe schepen bij elkaar te verdienen :) Ik heb alleen mijn Aurora geupgrade naar een LX editie voor $5.
Chris Roberts heeft heel erg duidelijk gemaakt dat er geen pay-to-win structuur komt en dat je niet eindeloos moet grinden. Alle schepen die je kan pledgen kan je ook gewoon vrijspelen in de game. Je moet een pledge ook niet zien als het kopen van een schip of een exclusief item, maar als het steunen van de ontwikkeling van de game. Als je denkt dat je voordelen kan verkrijgen boven andere spelers, dan kom je bedrogen uit.
Wat je niet kunt kopen, kun straks ook veroveren. Het is maar net wat je kiest. ;)
Alles wat je nu niet koopt kan je ingame gewoon bij elkaar sparen! :)
Ik moet zeggen deze game (zoals in de trailer) ziet er echt episch uit. Het werd tijd dat er weer eens een goede space game uit kwam :D

EDIT: Weet iemand wanneer deze game ongeveer uit gaat komen?

[Reactie gewijzigd door jmjap op 26 juni 2013 13:15]

November 2014 inderdaad en voor de early backers komt er eind deze augustus al een hangar app uit waarmee je al je schip kunt customizen en rond kunt lopen.

Het mooie is ook dat je vanuit de ruimte op een planeet kunt landen en opstijgen. Op deze planeten zitten ook alle shops en dergelijke wat ik persoonlijk vet vind! wegvliegen en de atmosfeer uit knallen.

EDIT: Sinds ze de 10mil zijn gepasseerd hebben ze aangekondigd zelf een mocap (motion capture red.) studio te gaan bouwen, zodat ze geen tijd in hoeven te huren bij bestaande studio's en zo eindeloos veel bewegingen kunnen verwerken in de game

[Reactie gewijzigd door mikedhanpat op 26 juni 2013 13:24]

Transities van ruimte naar atmosfeer en zelfs landing pad op de planeet zullen animaties zijn. In ieder geval @launch. Weet je hoeveel planeten er zullen komen in dit spel? Fleshing out al deze planeten zal hopenlijk ooit gebeuren maar reken daar voorlopig maar niet op,

space stations en carrier landings zul je hoogstwaarschijnlijk wel met manual override op/in kunnen landen.

Dus helaas opstijgen en de atmosfeer uitknallen zul je niet zelf kunnen doen. Alleen maar naar kunnen kijken.
red? Heb je een redactie die je comments bijwerkt? :+
November 2014 dacht ik.

Ik ben heel benieuwd naar deze game en ik denk dat ik ook maar alvast een schip koop. Hmmm een Aurora of een 300i, keuzes, keuzes, keuzes. :P

[Reactie gewijzigd door guReMcO op 26 juni 2013 13:24]

Of beiden ;)
Er zijn van ieder schip meerdere uitvoeringen beschikbaar.
Overigens: als je voor de launch van de nieuwe site een schip koopt, heb je ingame lifetime insurance. Je schip word dan dus ingame gratis vervangen zodra het kapot gaat. Na de launch word de insurance beperkt tot een bepaalde tijd, volgens mij 6 maanden.

Edit: je kan overigens altijd ingame insurance kopen met ingame credits.

[Reactie gewijzigd door GeertJohan op 26 juni 2013 13:52]

Ik stel de aanschaf van een nieuwe desktop in ieder geval uit totdat die game er is, het schijnt de grenzen voor gaming-PC's te moeten gaan verleggen dus ik denk dat afwachten nu de beste optie is...

Ik kan in ieder geval niet wachten, laatste keer dat ik zo uitkeek naar een nieuwe game was bij de laatste Wing-Commander. Ik voel me net een kind.... :')
Zal wel meevallen met het verleggen van grenzen, het moet immers op heel veel verschillende configuraties gaan draaien, want een spel dat alleen voor highend PC's werkt, zal geen lang leven hebben..
Wat Dakkar zegt. Er is in de aankondiging heel nadrukkelijk aangegeven dat het grenzen gaat verleggen op het gebied van game-pc's, mede daarom is er zoveel enthousiasme vanuit de community. En het zal best te spelen zijn op een mindere PC, met mindere settings. Maar dit lijkt me nu precies het type game wat ik graag wil spelen met alle toeters en bellen.

Mijn huidige Core 2 Duo gaat het in ieder geval niet tot een feest maken, schat ik zo in.
Chris Roberts heeft ook gezegd dat het op een GTX460 te spelen is (vroege builds). Daarmee zal het bij launch, eind volgend jaar, dus echt wel speelbaar zijn op een midrange PC. Een GTX460 presteert bijvoorbeeld ongeveer gelijk aan een HD7770.

Mochten de geruchten kloppen, dan kon het zelfs mogenlijk zijn om het op een Kaveri APU te spelen, mocht AMD de bandbreedte beperkingen weten weg te werken, daar deze wellicht 10 CU's krijgt, zoals een HD7770.

Maar om alles in volle glorie te kunnen zien, zul je waarschijnlijk wel iets snellers willen hebben.
De huidige mid-range pc is eind 2014 een low-end pc.
dit spel gaat geen low end pc aan kunnen, dit word specifiek voor high ends gemaakt, en ja dit gaat wel een lang leven hebben want dat het alleen voor high ends word gemaakt is de een van de reden dat ze dit record verbroken hebben
En dat is dus niet het geval Chris Roberts heeft zelf al aangegeven dat bijvoorbeeld een Nvidia 460 voldoende zou moeten zijn om de game te spelen. men wil de game nu juist zeer schaalbaar maken, zodat ook minder snelle/sterke systemen het kunnen draaien. ;)
Waneer een spel ook in low graphics mode op oudere hardware draait, wilt dat nog niet zeggen dat het geen grenzen kan verleggen.
@Superdre Wel wel, de tijden zijn veranderd als een game met soortgelijke ambities geen high end hardware mag eisen.
Voor alle Wing commanders (1-3) en Privateer (1-2) die ik intensief heb gespeeld diende ik de laatste nieuwe hardware aan te schaffen.
Voor Strike commander heb ik een gans jaar gespaard voor een 486DX50, mijn fiets verkocht en mijn schoolcarriere naar de duivel.
Go Chris, geef mij een reden om mijn 1090T met 12GB RAM en 7970 GHZ Ed. te vervangen want ik zie er geen. :Y)

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 26 juni 2013 21:40]

Tja het is maar hoe je een record bekijkt.
Pebble heeft het in een maand bij elkaar geraapt (geloof dat dat standaard is bij kickstarter).
Deze game in een jaar.
Dat 'jaar' is ook wel een beetje kort door de bocht. Die 10 miljoen is opgehaald in 8 maanden. Crowfunding begon namelijk op 10 oktober. Ondertussen zit de teller al redelijk dicht bij de 11 miljoen. Dat blijft een knappe prestatie, temeer omdat het via een eigen site gegenereerd is, in plaats van een bekende crowdfunding site.

Doelstelling van Roberts is nu om er de eerste AAA titel van te maken die geheel door crowdfunding tot stand is gekomen. Er zijn wel geldschieters waar hij bij terecht kan, maar als het niet hoeft, doet hij dat niet.
Iets meer dan 2 miljoen kwam van Kickstarter, de rest is via hun eigen site: http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen

[edit] Staat overigens ook in het artikel.

[Reactie gewijzigd door rescla op 26 juni 2013 14:12]

Ik weet het, ik was een beetje kort door de bocht. Typen op een telefoon blijft soms lastig en wanneer tijd beperkt is, laat je wel eens dingen weg. Maar goed, die kickstarter was er ook alleen maar omdat mensen op de RSI site aangaven via kickstarter te willen pledgen.
dit is natuurlijk ook een spel dat uitermate geschikt is voor zo'n VR bril met head tracking Oculus Rift zodat je echt in de cockpit kan rond kijken

[Reactie gewijzigd door Janao op 26 juni 2013 14:09]

gelukkig heeft dit spel ondersteuning voor de rift
het spel krijgt volledige oculus rift ondersteuning
Oculus Rift zou daar perfect voor zijn, meen ergens gezien te hebben dat ze op E3 een space sim demo voor Rift hadden.

Edit: dit dus: http://www.youtube.com/watch?v=fdU-f456N-E

[Reactie gewijzigd door Kaalaamaazoo op 26 juni 2013 13:23]

Cloud Imperium Games (het bedrijf achter Star Citizen) is bezig met de Rift. Het is zr waarschijnlijk dat Star Citizen gelaunched word met Rift support.

http://www.robertsspacein...-chris-talks-oculus-rift/
Cloud Imperium Games (het bedrijf achter Star Citizen) is bezig met de Rift. Het is zr waarschijnlijk dat Star Citizen gelaunched word met Rift support.

http://www.robertsspacein...-chris-talks-oculus-rift/
Sterker nog, dan zie ik Star Citizen nog gebruikt worden om de Rift te promoten en dus als bundle gelijktijdig verkocht worden.
eve online is daar inderdaad ook mee bezig (ben zelf ook eve speler) en volgens mij heb ik ook iets daarover gelezen bij star citizen

//edit
We have backed Oculus Rift and will support it in Star Citizen / Squadron 42. Who doesn’t want to sit in their cockpit, hands on your joystick and throttle, swivelling your head, to track that enemy fighter that just blew by?
zie frontpage van star citizen

[Reactie gewijzigd door Janao op 26 juni 2013 13:46]

De mensen van Eve hadden op het Fanfest een soort arcade shooter gemaakt voor de Oculus Rift.
Als je 'm tijdens de kickstarter of iets erna had besteld, had je 'm (de development kit) nu binnen gehad ;)

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 26 juni 2013 17:15]