Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 21.003 •
Submitter: Pb Pomper

Roberts Space Industries heeft opnieuw een record gebroken met de inzameling voor Star Citizen. Voor de ruimte-sim is inmiddels via crowdfunding meer geld opgehaald dan voor de Pebble Watch, die met ruim 10 miljoen dollar recordhouder was.

Chris Roberts, de ontwikkelaar achter de klassieke Wing Commander-games, zamelt al meer dan een jaar via crowdfunding geld in voor de ontwikkeling van Star Citizen. Inmiddels heeft hij voor zijn nieuwe project een recordbedrag ingezameld. De teller staat op 10.765.422 dollar, waarmee de game het record breekt dat de Pebble Watch in 2012 vestigde. Voor het horloge werd een jaar geleden 10.266.845 dollar opgehaald. Het bedrijf achter het horloge wist het geld echter binnen een maand geheel via Kickstarter binnen te halen. Roberts Space Industries haalde in november 2.134.374 dollar binnen via Kickstarter. De rest van het geld werd ingezameld via de eigen website. In mei stond de teller van RSI op 9 miljoen dollar. RSI haalde het resterende miljoen binnen met de verkoop van virtuele ruimtevaartuigen uit de 300-serie, die voor bedragen tussen 15 en 100 dollar verkocht worden.

Star Citizen is de nieuwe game van Chris Roberts, die in het verleden onder meer verantwoordelijk was voor de Wing Commander-serie en het zich eveneens in de ruimte afspelende Freelancer. Roberts gaf eerder al aan dat Star Citizen, als spirituele opvolger van beide games, een kruising tussen die twee grote titels zou moeten worden. De game zou een mmog moeten worden die ook offline speelbaar is. Ook zouden dogfights tussen ruimteschepen een belangrijke rol in de gameplay moeten krijgen.

Star Citizen

Reacties (89)

Reactiefilter:-189087+161+211+30
Vet! Verheug me heel erg op deze game. Alle features kunnen nu ook gerealiseerd worden!
Ze verzinnen er vast nog wel iets bij :p De motion capture studio stond tijdens de eerste pledge ronde niet op de planning. Pas toen de 10.000.000 benaderd werd kwam de motion capture studio als target/reward bij dat bedrag.
Volgende weekend is de launch van de langverwachte nieuwe site (die al deels zichbaar is "door" de oude site heen). Bij die launch gaat Chris met het team 24 uur streaming online. Ze zullen dan vast wel nieuwe pledge targets bekend maken voor 11 en misschien zelfs 12 mil. En ik verwacht een aantal nieuwe ships die beschikbaar komen.
Het gaat toch wel een klein beetje kriebelen bij het zien van de beelden.
Geloof oprecht dat dit een episch meesterwerk gaat worden.
Of het iets voor mij is, dat is nog de vraag.
Ik stel de aanschaf van een nieuwe desktop in ieder geval uit totdat die game er is, het schijnt de grenzen voor gaming-PC's te moeten gaan verleggen dus ik denk dat afwachten nu de beste optie is...

Ik kan in ieder geval niet wachten, laatste keer dat ik zo uitkeek naar een nieuwe game was bij de laatste Wing-Commander. Ik voel me net een kind.... :')
Zal wel meevallen met het verleggen van grenzen, het moet immers op heel veel verschillende configuraties gaan draaien, want een spel dat alleen voor highend PC's werkt, zal geen lang leven hebben..
Waneer een spel ook in low graphics mode op oudere hardware draait, wilt dat nog niet zeggen dat het geen grenzen kan verleggen.
dit spel gaat geen low end pc aan kunnen, dit word specifiek voor high ends gemaakt, en ja dit gaat wel een lang leven hebben want dat het alleen voor high ends word gemaakt is de een van de reden dat ze dit record verbroken hebben
En dat is dus niet het geval Chris Roberts heeft zelf al aangegeven dat bijvoorbeeld een Nvidia 460 voldoende zou moeten zijn om de game te spelen. men wil de game nu juist zeer schaalbaar maken, zodat ook minder snelle/sterke systemen het kunnen draaien. ;)
Wat Dakkar zegt. Er is in de aankondiging heel nadrukkelijk aangegeven dat het grenzen gaat verleggen op het gebied van game-pc's, mede daarom is er zoveel enthousiasme vanuit de community. En het zal best te spelen zijn op een mindere PC, met mindere settings. Maar dit lijkt me nu precies het type game wat ik graag wil spelen met alle toeters en bellen.

Mijn huidige Core 2 Duo gaat het in ieder geval niet tot een feest maken, schat ik zo in.
Chris Roberts heeft ook gezegd dat het op een GTX460 te spelen is (vroege builds). Daarmee zal het bij launch, eind volgend jaar, dus echt wel speelbaar zijn op een midrange PC. Een GTX460 presteert bijvoorbeeld ongeveer gelijk aan een HD7770.

Mochten de geruchten kloppen, dan kon het zelfs mogenlijk zijn om het op een Kaveri APU te spelen, mocht AMD de bandbreedte beperkingen weten weg te werken, daar deze wellicht 10 CU's krijgt, zoals een HD7770.

Maar om alles in volle glorie te kunnen zien, zul je waarschijnlijk wel iets snellers willen hebben.
De huidige mid-range pc is eind 2014 een low-end pc.
@Superdre Wel wel, de tijden zijn veranderd als een game met soortgelijke ambities geen high end hardware mag eisen.
Voor alle Wing commanders (1-3) en Privateer (1-2) die ik intensief heb gespeeld diende ik de laatste nieuwe hardware aan te schaffen.
Voor Strike commander heb ik een gans jaar gespaard voor een 486DX50, mijn fiets verkocht en mijn schoolcarriere naar de duivel.
Go Chris, geef mij een reden om mijn 1090T met 12GB RAM en 7970 GHZ Ed. te vervangen want ik zie er geen. :Y)

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 26 juni 2013 21:40]

dit is natuurlijk ook een spel dat uitermate geschikt is voor zo'n VR bril met head tracking Oculus Rift zodat je echt in de cockpit kan rond kijken

[Reactie gewijzigd door Janao op 26 juni 2013 14:09]

Oculus Rift zou daar perfect voor zijn, meen ergens gezien te hebben dat ze op E3 een space sim demo voor Rift hadden.

Edit: dit dus: http://www.youtube.com/watch?v=fdU-f456N-E

[Reactie gewijzigd door Kaalaamaazoo op 26 juni 2013 13:23]

Als je 'm tijdens de kickstarter of iets erna had besteld, had je 'm (de development kit) nu binnen gehad ;)

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 26 juni 2013 17:15]

Cloud Imperium Games (het bedrijf achter Star Citizen) is bezig met de Rift. Het is zr waarschijnlijk dat Star Citizen gelaunched word met Rift support.

http://www.robertsspacein...-chris-talks-oculus-rift/
Cloud Imperium Games (het bedrijf achter Star Citizen) is bezig met de Rift. Het is zr waarschijnlijk dat Star Citizen gelaunched word met Rift support.

http://www.robertsspacein...-chris-talks-oculus-rift/
Sterker nog, dan zie ik Star Citizen nog gebruikt worden om de Rift te promoten en dus als bundle gelijktijdig verkocht worden.
eve online is daar inderdaad ook mee bezig (ben zelf ook eve speler) en volgens mij heb ik ook iets daarover gelezen bij star citizen

//edit
We have backed Oculus Rift and will support it in Star Citizen / Squadron 42. Who doesn’t want to sit in their cockpit, hands on your joystick and throttle, swivelling your head, to track that enemy fighter that just blew by?
zie frontpage van star citizen

[Reactie gewijzigd door Janao op 26 juni 2013 13:46]

De mensen van Eve hadden op het Fanfest een soort arcade shooter gemaakt voor de Oculus Rift.
gelukkig heeft dit spel ondersteuning voor de rift
het spel krijgt volledige oculus rift ondersteuning
Is er ergens een 1080P versie van deze trailer?
Ik heb ooit eentje gevonden, maar het is niet exact dezelfde wat ze hier gebruiken.
Nevertheless, ziet er wel goed uit hier:
http://www.shacknews.com/downloadpop?file_id=33218

Houd er wel rekening mee dat dit nog dateert van de kickstarter campaign.
De laatste video is al een paar keer gelinkt in de comment thread.
Ik moet zeggen deze game (zoals in de trailer) ziet er echt episch uit. Het werd tijd dat er weer eens een goede space game uit kwam :D

EDIT: Weet iemand wanneer deze game ongeveer uit gaat komen?

[Reactie gewijzigd door jmjap op 26 juni 2013 13:15]

November 2014 dacht ik.

Ik ben heel benieuwd naar deze game en ik denk dat ik ook maar alvast een schip koop. Hmmm een Aurora of een 300i, keuzes, keuzes, keuzes. :P

[Reactie gewijzigd door guReMcO op 26 juni 2013 13:24]

Of beiden ;)
Er zijn van ieder schip meerdere uitvoeringen beschikbaar.
Overigens: als je voor de launch van de nieuwe site een schip koopt, heb je ingame lifetime insurance. Je schip word dan dus ingame gratis vervangen zodra het kapot gaat. Na de launch word de insurance beperkt tot een bepaalde tijd, volgens mij 6 maanden.

Edit: je kan overigens altijd ingame insurance kopen met ingame credits.

[Reactie gewijzigd door GJR - Squarc op 26 juni 2013 13:52]

November 2014 inderdaad en voor de early backers komt er eind deze augustus al een hangar app uit waarmee je al je schip kunt customizen en rond kunt lopen.

Het mooie is ook dat je vanuit de ruimte op een planeet kunt landen en opstijgen. Op deze planeten zitten ook alle shops en dergelijke wat ik persoonlijk vet vind! wegvliegen en de atmosfeer uit knallen.

EDIT: Sinds ze de 10mil zijn gepasseerd hebben ze aangekondigd zelf een mocap (motion capture red.) studio te gaan bouwen, zodat ze geen tijd in hoeven te huren bij bestaande studio's en zo eindeloos veel bewegingen kunnen verwerken in de game

[Reactie gewijzigd door mikedhanpat op 26 juni 2013 13:24]

red? Heb je een redactie die je comments bijwerkt? :+
Transities van ruimte naar atmosfeer en zelfs landing pad op de planeet zullen animaties zijn. In ieder geval @launch. Weet je hoeveel planeten er zullen komen in dit spel? Fleshing out al deze planeten zal hopenlijk ooit gebeuren maar reken daar voorlopig maar niet op,

space stations en carrier landings zul je hoogstwaarschijnlijk wel met manual override op/in kunnen landen.

Dus helaas opstijgen en de atmosfeer uitknallen zul je niet zelf kunnen doen. Alleen maar naar kunnen kijken.
November/December dit jaar de DogFight Alpha build, gebruiken ze om de balans tussen de schepen beter uit te werken. Ondertussen werken ze op de achtergrond verder met de verhaallijnen (de optionele Singleplayer mode genaamd Squadron 42) en de MMO-achtige universe. Release van het gehele spel is halverwege/eind volgend jaar.

[Reactie gewijzigd door Mashidaru op 26 juni 2013 13:23]

Sinds ik kerbal space program speel merk ik dat ik me erger aan de wetenschappelijke onjuistheid van iets als dit, al is zoiets natuurlijk totaal niet relevant voor zo'n spel. Dat daargelaten, dit ziet er heel vet uit en ga ik zeker bekijken als het er is!
Tussen 7:40 en 8:15 houdt hij een praatje over de physics.

Als je naar die thrusters kijkt is het toch niet helemaal realistisch.

Als de thrusters uitschakeld worden zou door de wrijvingsloosheid het ruimteschip in de zelfde richting rond moeten blijven draaien maar hier lijkt hij te stoppen.

Op aarde kan dat door de luchtwrijving nog wel kloppen maar in space zeker niet.
Dat komt hoe het systeem werkt. Wanneer je de thrusters uitschakeld, zal je schip automatisch ook counter-thrust geven waardoor je tot stilstand komt.
Je zal dat echter ook uit kunnen zetten, waardoor je mid-flight je thrusters kan uitschakelen, je om kan draaien en in dezelfde richting door blijven vliegen.

Sowieso zal niet alles kloppen, want sommige dingen zullen ze weglaten om de gameplay leuker te maken. Zo hebben schepen bijvoorbeeld een maximum snelheid, terwijl je in de ruimte altijd door zult accelereren zolang de thrusters aanblijven.
nope, dat ligt natuurlijk aan de snelheid van de deeltjes die de thrusters uitschieten. als dit ionen zouden zijn, zal de uiteindelijke snelheid natuurlijk veel lager zijn dan als je fotonen wegschiet
Nee, zolang je maar deeltjes blijft uitstoten zal je snelheid blijven toenemen. Klassieke natuurkunde: F=m*a.
de physics en hoe alles in de ruimte werkt word vrij uitgebreid en realistisch
Chris heeft de animaties laten versimpelen van de thrusters naar ik begrijp. Het zag er te druk uit met alle physics in place. De animaties kloppen niet maar de physics erachter wel.
De trailer valt me eerlijk gezegd wat tegen op grafisch gebied. Maar ik veronderstel dat het nog maar een demo is. Hoop dat de verhaallijn in de single player net zo meeslepend zal zijn als destijds in Wing Commander. Wat mij betreft had het net zo goed een nieuwe Wing Commander mogen zijn.
De trailer in deze post is nog dezelfde als gebruikt werd voor de kickstarter campagne.
Nu met de launch van het laatste schip de 300i hebben ze een nieuwe gepost welke in-engine gerendered is en met de uiteindelijke textures zoals die ook in de game gebruikt zullen worden! Vind ik er toch goed uit zien.

http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=JrQ0qMRZ_1Q
Dat ziet er al veel beter uit!