Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 286 reacties, 36.012 views •

West-Europeanen kochten in de afgelopen winter minder iPhones dan vorig jaar. Waar anderhalf jaar geleden een kwart van de in Europa verkochte smartphones een iPhone was, is dat nu gedaald naar een op de vijf. Android en Windows Phone zitten in de lift.

De cijfers zijn schattingen van analistenbureau IDC op basis van kwartaalcijfers van fabrikanten. Het aantal verkochte iPhones in West-Europa daalde van 7 miljoen in de eerste drie maanden van 2012 naar 6,2 miljoen in de eerste drie maanden van 2013. Welke landen precies onder West-Europa vallen, vermeldt IDC echter niet. Wel worden Noorwegen, Spanje en Italië genoemd.

Het aantal Android-telefoons steeg in de eerste drie maanden van dit jaar van 15 miljoen naar bijna 22 miljoen, een stijging met bijna de helft. Hetzelfde geldt voor Windows Phone, dat een marktaandeel van 6 procent in West-Europa heeft bereikt. De verkopen stegen van 1,1 miljoen naar 1,9 miljoen, vooral door Nokia's Lumia-telefoons.

IDC wijt het gedaalde aantal iPhones aan de verschuiving naar goedkope smartphones. Omdat subsidies zijn afgeschaft en de werkloosheid oploopt in Europa, kunnen steeds minder mensen een dure telefoon kopen. Android-telefoons zijn te koop vanaf ongeveer 60 euro, terwijl de goedkoopste Windows Phones rond 150 euro kosten. Apples iPhones zijn te koop vanaf ongeveer 350 euro.

Acht Android-telefoons die te koop zijn in West-Europa

Reacties (286)

Reactiefilter:-12860261+1177+215+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De cijfers zijn niet echt representatief. Het onderzoek rommelt van alle kanten, aangezien niet alles is gespecificeerd. Bij ons op de universiteit van Maastricht met de onderzoeksrichting schieten we dit onderzoek aan flarden. De conclusie echter is vrij logisch en goed verklaarbaar, maar of het geheel representatief is - dat is een groot vraagteken.
Dat Android het goed doet is inderdaad makkelijk te voorspellen, er zijn letterlijk in bijna alle prijsklasses telefoons verkrijgbaar, waardoor de afzetmarkt steeds groter wordt. Vooral Samsung is hiervoor verantwoordelijk, zij hebben in elk Android segment meerdere toestellen waardoor een grote userbase kan worden aangesproken. LG en in minder mate HTC doen dit ook. Zodoende dat Android een gevarierder aanbod heeft dan Apple.
Apple aan de andere kant doet het met twee toestellen in een jaar en verkoopt oudere toestellen onder een lagere prijs. Ik moet zeggen, dat dwingt toch respect af. Wat zij met enkele toestellen aan winst opstrijken is bijna gelijk aan de winst in half Androidland.Dat het marktaandeel verliest is ook te verwachten op basis van de prijs die ervoor moet worden betaald in de moeilijkere tijden.
Windows Phone vind ik zelf het interessantste. Nokia begint in meerdere formaten Windows Phones te maken die behoorlijk wat bang for the buck geven en het is mooi voor Nokia dat dit vruchten begint af te werpen. Concurrentie is wenselijk. Ik hoop dat Windows Phone een marktaandeel krijgt van rond de dertig procent, 20% voor Apple en 50% voor Android. Gezien de enorme diversiteit van Android is dit heel heel erg hoog gegrepen, maar voor de markt zou dit alleen maar beter zijn.
Het onderzoek is flut uitgevoerd, maar de conclusie is er op logisch redeneren niet minder om :)
Het is wetenschappelijk vastgelegd dat statistisch alles te bewijzen is.
Daarom spreken conclusies op basis van statistisch onderzoek elkaar ook zo vaak tegen :)
'You have lies, damn lies and statistics!' ;)
Nee niet alles is statistisch te bewijzen. Statistiek is vooral de wiskunde die een mate van geloofwaardigheid/betrouwbaarheid beschrijft. Statistiek op zichzelf 'bewijst' dus niets, maar kan regelmatigheden beschrijven. Dat helaas heel veel onderzoekers hieruit verkeerde conclusies trekken en wetmatigheden trachten te maken is weer een ander verhaal..
Hahaha, die opmerking hoor ik wel vaker. De conclusie is te kort door de bocht, maar berust op waarheid. Bij statistiek en omderzoek is de procedure om tot iets te komen het belangrijkste. Documentatie op een grondige manier is daarom ook nodig. Er kan namelijk veel mis gaan en veel tegenstrijdig onderzoek naar voren komt.
Een andere reden is het doel van het onderzoek, dat vaak wordt gefinanceerd door bepaalde instanties waardoor het niet onafhankelijk is. Zo doen er veel mensen onderzoek naar roken, sommige gefinanceerd door producten van roken en andere door gezondheidsinstanties. Dan kun je het al twijfelachtig gaan noemen, want resultaten die tegenspreken zullen op een manier gedraaid worden zodat de opdrachtgever krijgt wat die wil. Daar komt die uitspraak van :)
Analisten gebruiken vaak ook dubieuze manieren om hun data te berekenen, vandaar ook mijn opmerkimg dat het onderzoek niet zo waardevol is ;)
De cijfers zijn niet echt representatief. Het onderzoek rommelt van alle kanten, aangezien niet alles is gespecificeerd.
Heb je dan inzage in het volledige IDC rapport en hun methodologie? Anders lijkt me dit als wetenschapper een gevaarlijke uitspraak.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juni 2013 11:33]

Je hebt gelijk Dreamvoid, als mijn mentor het zou zien zou ik een uitbrander krijgen en geen haar beter worden beoordeeld als degene die ik beschuldig :o :+

Ik heb niet het volledige IDC rapport, echter heb ik wel onderzoek gedaan naar de methodologie en data die zulke onderzoeksbureaus krijgen en ik kan je zeggen dat het van wetenschappelijk oogpunt rammelt aan alle kanten. Ten eerste is de data die verkregen wordt niet altjd even betrouwbaar, al wordt die indruk wel gewekt. Niet alle verkoopaantallen worden gerapporteerd of niet op dezelfde manier. Zodoende zul je al moeten gaan corrigeren. Neem daarbij dat je niet alle landen hebt en enkele landen niet representatief zijn voor West Europa en mijn uitspraak is - desalniettemin gevaarlijk - al wat meer onderbouwd. Als je dan gaat kijken naar de statistiek waar vaak wordt gewerkt met relatief "eenvoudige" modellen voor erg complexe data dan wil er nog wel eens bias (vertekening) optreden. Kijk, de resultaten kunnen overeenkomen met de werkelijkheid, maar voor hetzelfde geval ook niet. Ik wil de conclusie zodoende ook best aannemen op common sense, maar wanneer ik dan al lees dat sommige dingen niet zijn gespecificeerd zoals West Europa op enkele landen na... dan ga je al aardig in de fout op methodologisch gebied.
Echter heb je wel gelijk Dreamvoid, het is en blijft een gevaarlijke uitspraak. Gelukkig ben ik dan ook nog een wetenschapper in opleiding :9 die maken fouten ;)
Bovendien is marktaandeel analyse geen exacte wetenschap. Je onderliggende data (exacte aantallen toestellen per fabrikant/os) is geheim, en je zal altijd met schattingen, extrapolaties en via een omweg verkregen gegevens moeten werken: steekproeven in winkels, gebruiksstatistieken, app verkopen, financiele cijfers, persberichten, etc. Het doel van zo'n analyse van IDC is niet om een wetenschappelijk paper te publiceren, maar om te helpen trends te zien ontstaan, en je business te plannen. Als je als bedrijf een Windows Phone app overweegt, wil je weten hoeveel er ongeveer in omloop zijn tov Android/iOS/BB devices. Tot op de tiende procent nauwkeurig hoef je dat niet te weten, maar wel of er een beetje groei in zit. Het is belangrijker dat de methode consistent is, zodat je gegevens van kwartaal op kwartaal in elk geval een beetje vergelijkbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juni 2013 13:52]

Je hebt gelijk, het is geen exacte wetenschap. Je werkt inderdaad met schattingen, alleen met schattingen zul je bepaalde berekenen moeten doen zodat het redelijk representatief wordt. Dit wordt vaak overgeslagen, waardoor de trend die zou kunnen heersen mogelijk al verkeerd wordt geinterpreteerd. Het is niet voor een wetenschappelijke paper, maar het moet wel redelijk goed zijn. Dat is het niet altijd.
Daarnaast wordt er vaak ook steekpenningen gegeven aan zulke analisten zodat een bepaalde fabrikant goed in het blaadje komt te staan. De methode is daarnaast vaak ook niet consistent, er worden heel veel veranderingen doorgevoerd, waardoor dat punt enigszins verwaarloosbaar is (helaas).
Ik snap je verdediging, maar de werkelijkheid is helaas relatief vaak anders. Soms dus door steekpenningen, andere keren doordat de methode verandert en anderzijds dat er verkeerde rekeneenheden worden gebruikt waardoor een vertekend beeld ontstaat.
Dat neemt niet weg dat het voor ontwikkelaars zeker een gunstig iets is :), ik vind alleen dat men er vaak in nieuwsmedia mee schermt alsof het absoluut is. Dat is het zeker niet.
Ik begrijp deze reacties nooit. Er worden kromme vergelijkingen gemaakt. De iPhone is een telefoon, android een besturingssysteem. Dat kun je niet met elkaar vergelijken. Je vergelijkt appels met de rest wat de fruitboer verkoopt. Alsof Samsung, HTC en LG allemaal vrienden zijn. Ze gebruiken alleen dezelfde basis als besturingssysteem. Vergelijk iOS met Android en W8 of vergelijk Apple met de andere merken.
Verder gaat het hier om gigantische bedrijven die geld willen verdienen aan ons, consumenten. Als ik hier reacties leek lijkt het soms bijna een religie. Ik ben geen econoom maar verdeling in de markt lijkt me voor de consument alleen maar gunstig (meer concurrentie, meer vernieuwing, scherpere prijzen,...). Wat ook je favoriete product is, met dit bericht moet je blij zijn.
Heb je het bron artikel gelezen. Blijkbaar niet, maar daar vergelijken ze de fabrikanten als je dat dan zo graag wilt zien.
Ik heb het over de reacties die je vaak ziet bij dit soort berichten. Met zo'n respons vraag ik me af jij mijn reactie wel hebt gelezen.
Eens, beetje rare vergelijking. Aangezien ios mobile apparaten ook een stuk duurder kunnen zijn dan een gemmidelde android, is een 100 euro android veel toegangkelijker en vaker verkocht... maar heeft noet perse meer winst behaald.
Ik blijf het een kromme vergelijking vinden, Android vs iPhone. Android is niets meer dan een besturingssysteem wat op 12.000 verschillende merken/type telefoons draait. Hetzelfde geldt, in mindere mate, voor Windows Phone.
De iPhone is geen besturingssysteem maar hardware van één fabrikant. Het is niet meer dan logisch dat vanwege de overspoeling van de markt met goedkopere telefoons het aandeel iPhone afneemt.
Apple verkoopt ook telefoons in het lagere segment. Daar verkopen ze hun verouderde toestellen.
Tuurlijk maakt het wel wat uit.

Aangezien Apple een houding aan neemt van dat ze het best vinden en ook geen prijsverlaging door willen voeren moet je er een andere conclusie aan verbinden dan wanneer Apple net als Samsung ook tientallen toestellen de markt op zou gooien in alle prijsklasses.

Die 2 scenarios moet je verschillende conclusies aan verbinden.
Maar Apple heeft een tiental "verschillende" toestellen in 3 prijsklasses. 6 iphone 5's, 2 iPhone 4S en 2 iPhone 4. Plus dan nog hun "refurbished" verkopen.
Als je alleen al ziet hoeveel Android devices er weer in 2013 in de rij staan tegenover 1 model per jaar van Apple is dit natuurlijk niet raar, raar is juist dat het pas nu is!

http://www.phonearena.com/android/new-phones
Lijkt me niet de meest redelijke vergelijking. Uiteraard doet Apple het ontzettend goed met één toestellijn en dat is meer dan lovenswaardig. Bedenk echter wel dat ze daarmee ook alle middelen kunnen inzetten om dat product te laten slagen.

Zet dit tegenover een Samsung welke ook de low-end en mid-end markt bedient. Apple houdt zich hier in het geheel niet mee bezig. In principe moet je iPhone vergelijken met de topmodellen van de overige fabrikanten vergelijken.

Met name zou het daarom interessant zijn om te zien in hoeverre het marktaandeel van Apple toe of afneemt in het high-end segment. Het gehele high-end segment brokkelt, zoals te lezen valt in het artikel, enigszins af door de crisis. Hoe weerhouden de high end modellen van de Samsung, Nokia, Sony e.d. zich tegenover de iPhone?
Dan doe je de aanname dat een gebruiker altijd zal kiezen tussen een iPhone of een high-end smartphone van een ander merk, dat hoeft echter niet het geval te zijn. Het is goed mogelijk, en zeer waarschijnlijk zelfs, dat in deze financiële tijden genoeg mensen de afweging maken tussen een iPhone enerzijds en een goedkopere concurrent anderzijds.

Natuurlijk is het interessant om te kijken of daar ook een verschuiving plaats vind, maar het is lastig om het onderscheid te maken tussen enerzijds mensen die de keuze maken tussen een iPhone of een ander merk en anderzijds mensen die een high-end smartphone willen en dan de afweging maken tussen iPhone of ander merk.
Kiezen de mensen bewust voor de iPhone omdat ze een high-end smartphone willen of kiezen ze bewust voor de iPhone omdat het een iPhone is? Ergo, hebben ze behoefte aan een high-end smartphone en kiezen ze dan voor een iPhone of hebben ze behoefte aan een smartphone en kiezen ze dan voor een iPhone?

Welke alternatieven zijn er voor de iPhone? Zijn dat enkel de high-end smartphones van de concurrenten of zijn dat ook de mid-range smartphones? Als er werkelijk een verschuiving plaatsvind van high-end telefoons naar mid-range of low-end telefoons zullen andere merken dit ook meemaken, waardoor zij relatief minder high-end smartphones zullen verkopen.

Om echt te zeggen of dit door de crisis komt moet je de motivatie van consumenten om een bepaalde aanschaf te doen achterhalen.
Een nokia van 10 jaar geleden is een alternatief voor een iPhone. Afhankelijk van je wensen uiteraard. Als je, zoals mijn pa, alleen wilt bellen en sms'en ga je geen iPhone kopen.
Wat doet die vergelijking ertoe? Of een telefoon nu ¤600 of ¤150 kost, die wordt wel grotendeels voor hetzelfde gebruikt. De meeste Android apps werken op alle toestellen, en zware games zijn niet echt relevant voor de doorsnee consument.

Waar het er voor de fabrikanten toe doet is aantal klanten die gebruik maken van hun diensten. Apple heeft wel wat grotere winstmarges, dus zij kunnen zich minder klanten veroorloven, maar bij de Android toestellen moet je beseffen dat het business model niet alleen draait rond de winst per verkochte unit. Marktaandeel is erg belangrijk, en je moet dat niet kunstmatig gaan opsplitsen. Ja waarschijnlijk is het relatieve aandeel van Apple in de high-end markt groter, maar komt dat omdat de iPhone dan de betere high-end telefoon is, of omdat het merk zo'n statussymbool is? En dan is het misschien niet zo'n vergezochte veronderstelling dat wie dan niet voor het statussymbool gaat, wel eens nadenkt over de prijs/prestatieverhouding.
Ik wil even iets aanhalen wat MacPoedel zegt: "Of een telefoon nu ¤600 of ¤150 kost, die wordt wel grotendeels voor hetzelfde gebruikt."

De problemen komen in mijn ogen door het feit dat high-end toestellen eigenlijk dezelfde sensoren bevatten dan de goedkope low-end modellen (denk hierbij aan, gyrosensor, camera, luidsprekers etc.). Hierdoor kunnen de softwarematige features, mits ze niet te zwaar draaien, van low-end tot high-end modellen gedraaid worden. De functionaliteit, losstaand van de kwaliteit van het toestel, wordt tussen die zeg ¤150-¤600+ niet veel groter.

Tuurlijk is een high-end toestel sneller en mooier, maar is dat de ¤300-¤400 euro waard. Daarnaast beschikken de low-end toestellen steeds vaker over meer werkgeheugen, hogere resolutie schermen en betere processoren, omdat de techniek steeds vooruit gaat. Mijn mening is dat de low-end toestellen vandaag de dag een stuk sneller en beter zijn dan dat ze een paar jaar geleden waren. Dit zijn misschien redenen voor mensen om een low/mid-range toestel te kopen. Waar kan de consument dat vinden? Bij Android en Windows Phone.
Ja natuurlijk is dit zo .

We zitten op dit moment waarop de prestaties van de smartphones de noden van een gemiddelde gebruiker overtreffen...
Waarom een quad core processor als ik al genoeg heb aan een dual core ?
Waarom een 12Mpx camera als ik al genoeg heb aan 8 ?
Waarom 64GB opslag terwijl ik maar 8GB nodig heb ?
Extra accutijd ... leuk .. maar ik heb overal wel een usb poort dichtbij waar ik heb kan aanhangen.

Een normale gebruiker kiest meteen een model lager, met de leuze "het is toch maar om te bellen" , en houd het bespaarde geld liever in zijn zak.

Je ziet het ook met computers , vroeger merkte je elke 100kb extra geheugen of die extra 0.1Ghz wel , zelfs als gewone gebruiker, die niet graag wacht.
Dus waarom nu een i7 kopen ? Juist...
Marktaandeel zelf is totaal niet belangrijk naar mijn mening (en ik erger me dan ook aan mensen die alles baseren op marktaandeel). Apple kan hun marktaandeel makkelijk verhogen.. gewoon telefoons verkopen voor 50 euro. Maar marktaandeel an sich is een zeer slecht doel voor een bedrijf. Uiteindelijk gaat alles om winst.

Nu is het voor Google natuurlijk belangrijk dat ze zoveel mogelijk gebruikers hebben, dus zoveel mogelijk telefoons met Andriod verkopen. Dit staat niet gelijk aan marktaandeel, omdat dat relatief is. Google wil zoveel mogelijk informatie van gebruikers zodat ze hun echte klanten, de adverteerders, zo goed mogelijk kunnen helpen en van hun zoveel mogelijk geld kunnen krijgen.

Voor Samsung, of andere hardware fabrikanten, is marktaandeel (bijna) niet interessant. Zij hebben niks aan veel gebruikers, zij willen gewoon zoveel mogelijk geld verdienen. Nou kan je natuurlijk beter 100 telefoons met 2 euro winst verkopen dan 10 telefoons met 10 euro winst, maar dit heeft niks met marktaandeel te maken maar met de marge.
Marktaandeel doet er net wel toe: alle apps die een gebruiker koopt zullen bij het kopen van diens volgende telefoon ook bruikbaar zijn op die telefoon, zolang die op hetzelfde platform is gebaseerd. Dat maakt het veel moeilijker om een bestaande smartphone gebruiker van platform te laten verwisselen (kijk anders eens naar het "overweldigende" succes van Linux desktop distributies of Windows RT). Daarom is het zo belangrijk dat een platform zoveel mogelijk nieuwe gebruikers trekt want zeer vaak blijven die ook bij dat platform. Het nadeel voor de Android OEMs is dat die gebruikers nog wel onderling kunnen wisselen, maar als er nu één OEM is die zich Android volledig eigen gemaakt heeft, is het Samsung. Ze zijn ongeveer de enige die bijna alle apps vervangen door eigen alternatieven en een Samsung telefoon zit bomvol door de fabrikant aangeboden diensten. Soms is het nut daarvan betwistbaar, maar er zijn er zeker een aantal die gebruikers zouden missen bij HTC, Sony,... TouchWiz is bijna een op zichzelf staand OS geworden.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 26 juni 2013 13:27]

Maar zolang je (bijna) geen winst maakt op de telefoons, maakt het ook niet uit als ze bij een platform blijven. Daarbij heeft Apple het veel beter voor elkaar. Apple pakt bijna alle winst van mensen in het Apple eco-systeem. Zoals je zelf al aangeeft kunnen mensen makkelijk(er) switchen binnen het Android-ecosysteem. Maar dan nog, zolang er bijna geen marge op de hardware van de telefoons zit, is het voor OEMs niet echt interessant.. Wat is dan in hemelsnaam hun businessmodel?

De cijfers zijn heel duidelijk. Ja, Android heeft een (veel) groter marktaandeel, maar Apple ontvangt bijna alle winst uit de gehele smartphone markt. Van de hardware-fabrikanten maakt alleen Samsung winst, maar als je vergelijkt met het marktaandeel van hun ten opzichte van het aandeel winst, is dat gigantisch scheef in het voordeel van Apple.

[Reactie gewijzigd door Eswip op 26 juni 2013 13:47]

Er is dan ook geen enkele fabrikant die de status heeft van Apple en de prijs zo kan laten bepalen door status en niet de mogelijkheden van het apparaat zelf (daarmee bedoel ik dat een Galaxy S4 ook duurder is om te maken dan een iPhone 5 maar toch niet meer kost). Tot voor een paar jaar geleden stond een Samsung telefoon bijna garant voor rommel. Bij Apple pc's is het net zo.
Nouuu qua hardware zit apple niet in het high end segment. Maar midden/high.
De prijs van apple is high, maar de toestellen opzich niet. Uiteraard hou ik er rekening mee dat ze niet zovaak een toestel uitbrengen. Maar wanneer ze een toestel uitbrengen zit het niet in het high segment maar ertegenaan.
Vooral samsung/htc/lg en sony bevinden zich in het high end segment. Maar ook low en mid end. Apple alleen in het mid (tegen high aan)
Zulk soort dingen zeg je als je je blindstaart op papieren specs zonder al teveel échte kennis van zaken te hebben. Natuurlijk heeft een iphone 5 high-end hardware.

En dan hoor je vaak dingen als
- 'er zit maar een dualcore in en andere telefoons hebben al quadcore'!
- 'de resolutie is niet eens HD!'

Tja... ondertussen heeft Apple met de Swift-architectuur een ontzettend knappe prestatie geleverd: goede prestaties op een dual-core SoC met een zéér laag verbruik (ter vergelijking: een 1.400 mAh accu in een iphone 5 gaat langer mee dan de 2.500+ mAh accu's die in Android topmodellen zitten)
En aangezien een iphone t.o.v. Android topmodellen een klein scherm heeft, is 1136*640 genoeg voor een scherp beeld (overigens heb je het dan nog niet eens over zaken als kleurechtheid, contrast, kijkhoeken etc, waar de iphone ook gewoon erg goed scoort)
Ligt het aan mij of is de hardware in je telefoon echt totaal onbelangrijk? De meeste mensen zitten er toch alleen maar op te internetten. Je praat er over alsof het gamer videokaarten zijn en iedereen dat beetje meer performance uit z'n telefoon probeert te halen.
Het gaat om functies en features, oftewel wat je er in de praktijk mee kan. Niet om hoe snel de cpu is en hoeveel cores er in zitten. Daar merk je in de prakijk totaal niets van. High-end phones zijn een niche markt. Je betaalt daar de hoofdprijs voor snelle hardware en je kan er net zo veel mee als een midrange android...
Ahem
Minpunten
Soc schiet vooral grafisch tekort
Schijnt toch wel uit te maken dus. Ze hebben in de Ascend Mate natuurlijk de resolutie op 720p gelaten ipv 1080p, omdat de soc dan niet alleen games niet meer goed kan bijbenen, maar ook meer voorkomende taken.

Hardware keuze hebben weldegelijk effect. En als het niet merkbaar is in grafisch opzicht, dan waarschijnlijk wel op batterijduur (waar de Ascend Mate weer in uitblinkt, ook door de keuze van hardware).
Als je naar recente benchmarks kijkt van T.NET zie je dat zelfs de iPhone5 van bijna een jaar oud nog altijd in de top (vaak zelfs nr 1) scoort in veel testen.

Wat Apple inderdaad niet doet is meejoggen met de quasi-hypes die de Koreanen elke keer weer verzinnen, zoals mega-hoge resoluties en belachelijk grote schermen.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 26 juni 2013 11:42]

Laat je niet meenemen door de spec oorlog, het is zo makkelijk om ergens een quadcore processor te stoppen (zoals bij qualccom aan te kloppen voor een snapdragon) en die in je gsm te stoppen. Gooi er maar 2 gig intern in, schraap alles maar bij elkaar en zeg dat je de snelste telefoon hebt. Of je ontwerpt zelf een processor die optimaal benut wordt door je software, geen batterij slurpt en toch loopt hij beter dan welke Android telefoon dan ook. Je design en materiaalkeuze zijn als geen ander. Dan heb je t toch echt over high end.
iPhone 5 is high-end hoe hard je ook schreeuwt.

De A6 is high-end, de camera is high-end, het scherm is high-end, het OS is high-end.
Apple mid-range? Zal zeggen gebruik er eens één.
Apple richt zich op een specifieke doelgroep - hardwarematig lopen ze ver achter op Android als je dit vergelijkt met de huidige toptoestellen. Een iPhone is meer een status symbool, het staat voor "exclusiviteit"... Althans, dat was een paar jaar geleden het geval, net zoals Blackberry voor zakelijke lui was en Android was voor de geeks of mensen met weinig geld.

Het moment dat Apple een goedkopere iPhone gaat leveren met lagere specs of minder premium materiaal (bijvoorbeeld, plastic) dan verdwijnt hun status symbool en onderscheiden ze zich niet langer bij de doelgroep als "exclusief", want ze gaan zich dan richten op een andere doelgroep. Mochten ze dat gaan doen, dan lopen ze echt heel erg achter op de concurrentie, want om hun producten nou klantvriendelijk te noemen vindt ik wel een hele kort-door-de-mocht genomen mening.

Ik denk dat er wel een strategische kloof is momenteel waar ze hard mee aan de gang zijn, maar ik zal persoonlijk nooit een Apple product op hardware gebied high-range beschouwen.
Zou het niet kunnen dat heel veel mensen de iPhone gewoon een fijn toestel vinden :S ? Wat een moeilijke redenaties allemaal.
De hardware-vergelijking mag je best maken, maar verwacht er geen nuttige conclusies uit te trekken. Performance bestaat niet alleen uit hardware. Slechte hardware met efficiente software kan beter presteren dan high end hardware met brakke software.

Of: net zoals een gaming console meer 'real-world' performance biedt dan een vergelijkbare pc.

Dat is nl precies wat apple doet: software om 1 soort hardware heen bouwen. Waardoor veel minder performance verlies optreedt.

Daardoor heeft een iOS veel minder resources nodig dan een vergelijkbare generatie android om dezelfde prestatie-impressie te geven.

Ik kan honderden benchmarks bedenken om de ruwe performance van een chip te testen, maar als de software die hem aanstuurt inefficient is en slecht met geheugen om kan gaan, zal je zien dat de prestaties tegenvallen.

Neem bijvoorbeeld in acht dat de bijn 1 jaar oude iPhone 5 in veel real-world scenarios nog steeds beter presteert dan de gloednieuwe galaxy s4.
Dat komt omdat Apple veel minder hardware hoeft te ondersteunen. En dus optimalisaties door voert. Daarnaast gebruiken ze grafisch gezien al jaren hetzelfde. (ja ik weet iOS7 komt) waardoor je dus ook minder krachtige hardware nodig hebt om iets soepel te laten lopen.

Niet dat dat slecht is, maar wanneer je de Apple HW gebruikt voor android zal dat niet goed draaien.

Een voor en nadeel van de paden van Apple en Android dus.
Is een iphone 4 8GB geen mid end? Met de abo's is het voor bedrijven zelfs al low end te noemen.
Mid-range heeft natuurlijk niks te maken met gebruikers ervaring. Mid-range slaat op de hardware die erin zit
Nee, mid-range slaat op de markt die ze aanboren, en dus de prijs die ze vragen. In dit geval speelt Apple alleen in het hogere segment (en midden -hoog segment met de oudere modellen). Apple richt zich op de mensen die 600 euro of meer voor een telefoon willen betalen.
Dus als jij ergens een pentium 4 voor 1000 euro op de kop tikt, heb je ook high end?
Nou van de zaak krijg ik elk jaar de nieuwste iphone. Momenteel de iphone 5. Qua functionaliteit is het low end. Qua display high end en qua overige hardware mid end gemiddeld vergeleken de concurrentie een mid/end toestel.
Ik gebruik ze sinds de iphone 4. Allemaal isnhet gewoon net niet vergeleken de concurrentie op moment van release, ze lopen zoiezo qua hardware net erachteraan elke keer. Dat is uiteindelijk ook te zien in dit artikel als je de feiten op een rijtje zet.
Je zou inderdaad verwachten dat het high-end segment afneemt, aan de andere kant breekt Samsung wel nog steeds zijn verkooprecords. Dus dat is enigszins tegenstrijdig.
De tijd dat er één model iPhone was is lang voorbij. Sinds 2009 verkoopt Apple vorige modellen tegen verlaagde prijzen.

Kortom, de iPhone 5 is momenteel nog het topmodel, opgevolgd door de 4S als middenklasse en de iPhone 4 als instapmodel. Alledrie de modellen zullen in de herfst de upgrade naar iOS 7 ontvangen en alledrie de modellen profiteren volledig van iCloud.
iPhone/iPad - de rek / speciale is er af. Zie je duidelijk heir op werk (school) kids lopen niet meer met iphone want die zijn niet meer hip; iedereen heeft er een (gehad). En ben je niet meer uniek en onderscheidend. Ziet hier nu duidelijk verschuiving naar android, en in het bijzonder de exclusieve chineese modellen. De kids bepalen wat de ouders moeten kopen; als iphone niet meer op lijstje staat, dan daalt percentage
iPhones staan bekend als duur, en zolang iets bekend staat als duur blijft er een status aan kleven en als iets duur is 'moet het wel goed zijn'.

Je kunt exact dezelfde discussies terug zien bij discussies over auto's. Open een willekeurige video op YouTube over een Porsche 911 Turbo en na een reactie of 15 komt de eerste de beste Amerikaan die zegt dat de Corvette ZR1 zoveel meer PK heeft voor veel minder geld. Dat is leuk voor de poster van de reactie, want die hecht blijkbaar veel waarde aan performance per Euro, maar mensen die daar geen waarde aan hechten hebben daar geen boodschap aan.

Je kunt uren discussiëren met je buurman over het feit dat hij tuinkabouters spaart en dat jij tuinhuisjes beter vindt, maar dat is net zo hopeloos als discussiëren over de keuze van een smartphone. De keuze van een smartphone is persoonlijk en niet vatbaar voor discussie.
Heeft het niks mee te maken. Dit is het effect van marktverzadiging. Telefoons van ¤600 zijn simpelweg te duur geworden, omdat telefoons van ¤300 'goed genoeg' zijn voor velen.

Ik durf er de klok op gelijk te zetten dat SGS4 ook minder verkoopt dan de SGS3 in West-Europa.
Dat is niet wat markt-verzadeging is.. Het idee is dat de mensen die wel veel geld hebben, en dit ook willen uitgeven aan een telefoon, allemaal al een nieuwe telefoon hebben. Er zit geen groei meer in dat segment (aka, het is verzadigd).

In de middenmoot zijn er nog genoeg mensen die geen smartphone hebben. Door de komst van meer betaalbare telefoons hebben deze mensen nu ook de mogelijkheid om een smartphone te kopen en zie je dus dat deze markt groeit.

De mensen waar Apple zich op richt (het hogere segment) vinden dus niet perse dat 600 euro te duur is, ze hebben allemaal al een (dure) smartphone, en dus komen er geen mensen bij in die markt. De groei zit in de lagere segmenten.

Nou valt er in de lagere segmenten ook veel minder geld te verdienen, maar ik verwacht wel dat Apple toch ook met een telefoon gaat kopen die het midden-hoog segment gaat pakken, om de groei door te kunnen zetten, en ook daar geld uit te kunnen halen. Verder is het natuurlijk belangrijk om te zorgen dat de mensen die nu een iPhone hebben straks ook weer een iPhone kopen, zodat de verkopen iig niet heel hard gaan dalen.
Ik bedoel dan ook marktverzadiging in de markt waarin Aple zit, het hogere segment. Dat is wel verzadigd, geef je zelf ook aan. :)
De Galaxy S4 verkoopt veel meer dan de S3. Het is misschien niet dubbel zoveel waar analisten op hadden gehoopt, maar nog steeds meer.
Heb je daar een bron van naast een clubje scholieren ?
Denk dat de kinderen het liefst een zo goedkoop mogelijk model willen, dit willen de ouders ook maar al te graag.

Dan vervolgens het excuus en een mening opbouwen dat je geen iPhone wilt.

Zolang er maar op ge-whatsapped kan worden en facebook zijn ze blij.

Het is de Nokia van 2013 in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 26 juni 2013 11:14]

Denk dat we eerder over tieners hebben, die hebben last van hormonen en stoffen in hun hersens. Als iedereen in groep iphone heeft wilt tiener die 9 van 10 keer ook hebben om weer in lijn te zijn met de groep. Nu de groep andere telefoon prefereert zal 9 van 10 tieners dat dus ook gaan doen.

Wij denken dat we eigen wil hebben, maar dat is niet zo. Onze hersens sturen ons onbewust. Als je denk ik ga appel eten wat ik heb er zin in, als je die gedacht krijgt heeft jou lichaam die beslissing al seconden eerder genomen, daardoor komen er stoffen vrij die jou aanzetten tot gedacht over appel eten. Wij zijn letterlijk slaven van onze chemische bovenkamer, alles waar wij aan denken is al eerder beslist en keuze staat al min of meer vast. Dat is natuurlijk beetje balen wat wij denken allemaal dat wij touwtjes in handen hebben.
*proest*
"Papaaaaa... jantje, pietje, whatever heeft een iPhone, die wil ik oohohohohoookk!".
En wat doen ouders? Die zwichten. Ik zie het heel veel (mijn zus werkt op een basis school, mijn vader op een middelbare). Alle kinderen (groep 8 en hoger) lopen het liefst met een iPhone of, zoals hierboven vermeld, een Xiaomi of Huawei.
*proest*
"Papaaaaa... jantje, pietje, whatever heeft een iPhone, die wil ik oohohohohoookk!".
En wat doen ouders? Die zwichten. Ik zie het heel veel (mijn zus werkt op een basis school, mijn vader op een middelbare). Alle kinderen (groep 8 en hoger) lopen het liefst met een iPhone of, zoals hierboven vermeld, een Xiaomi of Huawei.
?
Blijkbaar zijn schoolkinderen divers. Mijn dochter zit in groep 7. Op haar school in 020 leeft de iPhone helemaal niet. De kinderen vragen daar om Samsung.

Vervolgens zie je een palet van Samsung S3 Mini, Galaxy Ace, HTC Legends, e.a.. waarbij het erom gaat dat je allerlei kleine spelletjes met elkaar speelt, en whatsappt. Dus een ander OS waarop een spel niet bestaat, is niet gewenst. Een beetje Android machine kan dus ook, en is eigenlijk sociaal hiërarchisch geen beletsel.


Chinese merken heb ik nog niet waargenomen.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 26 juni 2013 12:07]

Merken zijn ook heel erg groepsgebonden, als iedereen een iPhone heeft dan wilt ook iedereen een iPhone. Als jij de enige bent met een iPhone ben je wel uniek maar kun je niet het spelletje spelen wat iedereen speelt. Als ik op werk kijk zie ik alleen maar Samsungs onder het vaste personeel, en onder de vakkenvullertjes is het allemaal iPhone of iPhone niet kunnen betalen maar er wel graag 1 hebben.

En chinese merken heb ik ook nog niet echt waargenomen, maar dat zal ook wel populair zijn in sommige groepen. Als een paar trendsetter een chinees modelletje neemt wil al snel de hele groep een chinees modelletje.
Anno 2008-2009-2010, had je met jou verhaal 100% gelijk, maar zo als Distrax1988 al aan gaf, is een feit, en de telefoons worden nog altijd betaald door de legale verdienende 'grotere portemonee' - het groeiende aantal werkelozen en bijstand moeders, en daar boven op de scheidende ouders, met door de scheiding minder inkomen, en ook nog eens de groeiende slechte economie, zullen de meeste ouders niet kiezen voor de duurdere iPhone, maar liever de 50% goedkopere Android van bijvoorbeeld Samsung / Sony / LG / HTC, de IDC cijfers lijken mij niet gelogen:
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUK24197413
Klopt nu het financieel wat lastiger is om luxe goederen te kopen. Sparen mensen liever hun geld een beetje op, om een wasmachine te kunnen kopen. Of als ze ontslagen worden een paar maandjes er van kunnen leven.. Ook deze maand is het aantal werkloze gegroeid..

Luxe goederen gaan dan even in de wacht tot er echt geld is. Totdan geven ze liever 100 euro uit aan iets dan 150 euro..

Daarnaast denk ik zelf als ik om me heen kijk dat iPhones nog behoorlijk populair is. zelf heb ik vorig jaar idd geen nieuwe iPhone gekocht. Dat zal dit jaar wel worden. Gezien nu de iPhone 4 3 jaar oud is.. en ik nu wel geld heb om deze te vervangen voor een nieuwe variant.

Daarnaast zijn kinderen idd hype gevoelig.. Kijk in de jaren 90.. Iedereen liep op Nike Air Max en cavello of Australian kleding.. Daar hoorde ik niet tussen met mn Adidas schoenen en Umbro Trainingspak van Excelsior.. Al ging ik dus vanuit school door naar voetbal. Terwijl de andere schoolplein hangen leuker vonden :)
Ik hoor juist meer en meer dat vooral kinderen juist een iPhone willen. Het is en blijft een statusmerk.

Door alleen al het feit dat Distrax1988 aangeeft dat iPhone's zo lang op plek 1 hebben kunnen staan en dat terwijl Android en Windows phone bijna maandelijks met modellen gooien en Apple maar een keer per jaar doet jouw argument al ongegrond maken.
Tja, kinderen lopen altijd een paar jaartjes achter want die krijgen meestal de oude mobiel van vader of moeder. Maar zelfs die zullen verdwijnen als apple niet binnenkort met iets leuks komt anders is het over en uit over paar jaar met Apple.
Groot gelijk. Deze trend is puur terecht, want iPhones zijn gewoon op dit moment beperkte dure telefoons. Je bent er ook al niet meer uniek mee, want in de Metro heeft de helft ook al zo'n ding, en het design veranderd naar de 5s ook weer nauwelijks. Het gewicht, de dikte en de feel is in mijn mening wel prima. Maar het scherm is veel te klein en er zitten teveel beperkingen op als je niet volledig Mac draait thuis. Bovendien kost het meeste in de Appstore geld.

Android is diverser, de toestellen beconcurreren elkaar beter, de specificaties zijn beter, de mogelijkheden diverser en de accuduur is gelijk aan een iPhone terwijl de processor en het scherm meer vragen. Voor een unieke look en feel neemt men nu veel liever een Chinees Android toestel of een hip lookende Windows Phone. De alternatievelingen lopen nu met rood gele Nokia's.
Je bent er ook al niet meer uniek mee, want in de Metro heeft de helft ook al zo'n ding
Is dat voor jou een argument, hoe 'uniek' je met een bepaald toestel bent? Dat zal mij echt geen seconde interesseren. Als ik zelf maar tevreden ben over hoe een toestel functioneert.
het design veranderd naar de 5s ook weer nauwelijks
Alleen maar een voordeel want ik vind de iphone 5 één van de best ontworpen telefoons (alleen de HTC one vind ik op dat gebied een serieuze concurrent, ook een bloedmooi ding)
Maar het scherm is veel te klein
Jouw persoonlijke mening, geen feit. Ik lees hier ook vaak Android gebruikers die maar wat graag een 4 - 4.3 inch top-Android toestel zouden willen.
er zitten teveel beperkingen op als je niet volledig Mac draait thuis.
Want? Genoeg mensen die zonder mac hardware prima met een iphone kunnen werken zonder last te hebben van 'beperkingen'
Bovendien kost het meeste in de Appstore geld.
Ik betaal liever 1 euro voor een app dan een gratis variant dwaarin je wordt doodgegooid met ads.
Android is diverser
Als in: gefragmenteerder in versies en update ondersteuning door fabrikanten? Klopt. Is dat een voordeel?
de specificaties zijn beter
Onzin, lees m’n eerdere posting. Dat geloven alleen papieren spec-fetisjisten.
Voor een unieke look en feel neemt men nu veel liever een Chinees Android toestel of een hip lookende Windows Phone. De alternatievelingen lopen nu met rood gele Nokia's.
Je imago / hipheid / alternativiteit willen bewijzen met je smartphone is voor pubers. Ben ik overheen gegroeid (in mijn jeugd had je trouwens nog geen smartphones en moet je in bepaalde merken kleding & schoenen rondlopen).
Hoe bepaal je welke toestel beter is?
Hoe weet iemand welke toestel beter is voor mij in mijn dagelijks gebruik?
Is het niet normaal dat mensen andere noden/behoeften/voorkeuren hebben?

De discussie iphone/android beter is ondertussen afgezaagd, heb respect voor de mening van anderen en probeer uw eigen overtuigingen niet door te dringen op iedereen. Aangezien elke individu andere noden/behoeften heeft is diversiteit positief om dusdanig de mensen beter te laten functioneren.

Dit wilt niet zeggen dat niemand zijn mening mag delen van mij, maar als je met elke iphone/android gerelateerde artikel telkens de zelfde eindeloze discussie maakt ben je tweakers enkel aan het vervuilen met je comentaar.
Ben het helemaal met je eens, maar waarom richt je je reactie op mij? Kijk, ik heb er geen enkel probleem mee dat mensen liever Android gebruiken omdat zij dat beter vinden werken.

Maar het zijn júist de Apple haters zoals hgnx die continu lopen te zeiken over Apple, terwijl ze zelf niks van Apple hebben. Dus als je iets meent te moeten zeggen over 'discussie verzieken', zeg het dan tegen de juiste personen...
het was niet op u persoonlijk gericht, ik bedoel het algemeen op iedereen. Ik zag dat er weer een discussie ontstond onder uw post en probeerde daarop te reageren aangezien meerdere mensen zich onder uw post reageren heb ik mijn post tot de uwe gericht.
nogmaals niets persoonlijk.
Prima, duidelijk... mijn post was trouwens een reactie op een andere posting.

U mag trouwens wel 'jij' zeggen hoor...
Tja, zo heeft elk platform wel weer wat. Ik vind het relaxed om via Spotify op mijn iPhone of iPad muziek af te spelen op de stereoset via AirPlay, of videobestanden/YouTube/Dumpert af te spelen op de TV. Dat kan ik met mijn Nexus 4 of Nexus 7 niet, want DLNA is nog steeds maar een matige zooi die vaker niet dan wel werkt.

Voor de duidelijkheid: ik ben nu op de kop af 4 jaar Android-gebruiker (zowel telefoons als tablets) maar heb ook veel hardware van Apple in huis. Het een hoeft het ander niet per se uit te sluiten, zoals jij doet overkomen.
Je zegt het goed.

De specificaties van een S4 is beter dan een iPhone.

En daar blijft het ook bij.
Dat komt ook doorswift, Apple heeft ios echt perfect geoptimaliseerd.
Dat deze trend 'terecht' is laat ik even in het midden, maar dat iPhones beperkt op zich zouden zijn vind ik onzin. De beperkingen van een product zijn direct onderhevig aan de wensen van de gebruiker. Vanuit dat opzicht zouden non-Apple producten beperkt genoemd kunnen worden, omdat ze niet integreren binnen Apple's aanzienlijke ecosysteem - hoe gesloten dat ecosysteem ook moge zijn.

Dat het scherm te klein zou zijn ligt wederom aan de wensen van de gebruiker en dat "teveel beperkingen op als je niet volledig Mac draait thuis" is tevens onzin. De eis van Apple is dat je iTunes draait wanneer je gegevens / media van je computer wilt uitwisselen met je iPhone. Dat hoeft natuurlijk geen Mac te zijn, al vind ik wel dat iTunes onder OS X beter werkt dan onder Windows.

Verder ben ik 't geheel eens met je tweede alinea.
Nou zelfs dat niet, als ik zie wat de gemiddelde tiener in de trein aan telefoon heeft.
Ik snap echt niet hoe ze aan het geld komen, ik vind zelf een high end phone met abonnement te duur. Ik werk, verdien best aardig en kan goed rond komen.
Maar een tiener...

De Iphone 5 is redelijk gemeen goed...
je vergeet dat een tiener ál het geld dat hij of zij verdient aan luxegoederen kan uitgeven. Vaste lasten zijn er meestal niet (worden gexternaliseerd naar de ouders) maar een bijbaantje en zakgeld wel. Terwijl als je studeert of werkt je geld meestal al van je rekening is voor je het ooit hebt gezien. Het is dus logisch dat tieners gemiddeld meer uit te geven hebben aan luxegoederen dan andere leeftijdsgroepen.
je vergeet dat een tiener ál het geld dat hij of zij verdient aan luxegoederen kan uitgeven. Vaste lasten zijn er meestal niet (worden gexternaliseerd naar de ouders) maar een bijbaantje en zakgeld wel.
Dan ga je er gemakshalve vanuit dat elke tiener een bijbaantje heeft en zoveel zakgeld krijgt dat een een perperduur abonnement of toestel kunnen kopen. En dan vergeet je ook nog dat deze tieners ook nog eens geld nodig hebben om te gaan stappen, voor nieuwe kleding, hun scooter, games etc etc.
IPhones verliezen in West-Europa terrein aan Androids...
En terecht. Helaas is het te wijten aan dat goedkope smartphones erg in trek zijn, ik had gehoopt dat het te maken had aan de openheid van het systeem. Mijn vriendin heeft een iPhone en ik zie keer op keer dat dat weer niet lekker loopt. Je moet je altijd afvragen als je iets wilt doen òf het überhaupt kan. Accu wisselen? Vergeet het maar. Iets op je telefoon zetten op een andere pc? Vergeet het maar, want je hebt iTunes nodig. Geheugen uitbreiden? Vergeet het maar. Die technische beperkingen worden expres opgelegd: om ze op te lossen, verdient Apple geld. Dat noem ik oplichting.

Ik weet niet zo goed wat ik met Windows Phone moet. Volgens mij is het ook één groot drama aan problemen zoals bij iPhone, beperkingen, onmogelijkheden en rare fratsen. Als er nieuws is over Windows Phone, gaat dat over zaken die al jaren bestaan op andere mobiele OS's.
Ik hoop dat dat ze een keer opbreekt en dat het flopt.

Ik hoop ook dat Jolla Sailfish wat meer bekendheid gaat krijgen. Alle apps van Android kunnen daarop en de rest ziet er geweldig uit: snelle interface, intuïtieve bediening. En helemaal open, dus àlles is aan te passen. Heerlijk.
Tja, er zijn genoeg Android-telefoons waar dat ook niet bij kan. Ik gebruik zelf een iPhone 5 naast een Nexus 4, zowel voor dagelijks gebruik als voor app development.

De Nexus 4:
- 16 GB, niet uitbreidbaar met SD-kaart;
- geen verwisselbare accu;
- geen USB-modus dus speciale software nodig (onder OSX tenminste) om bestanden te verplaatsen naar computer (Android File Transfer-app).

En mijn vorige Android-toestel (Galaxy Nexus) had ook geen uitbreidbaar geheugen en kon ook alleen met Android File Transfer bestanden verplaatsen.

Doet LG (de fabrikant van de Nexus 4) dat dan ook zogenaamd om extra geld te verdienen? Doet LG ook aan oplichting? En Samsung ook met de Galaxy Nexus?

Nee. Fabrikanten maken keuzes. Als consument kun je ze accepteren of voor een ander product kiezen. Zo simpel is het.

[Reactie gewijzigd door gday op 26 juni 2013 15:18]

De Nexus 4:
- 16 GB, niet uitbreidbaar met SD-kaart;
- geen verwisselbare accu;
- geen USB-modus dus speciale software nodig (onder OSX tenminste) om bestanden te verplaatsen naar computer (Android File Transfer-app).

En mijn vorige Android-toestel (Galaxy Nexus) had ook geen uitbreidbaar geheugen en kon ook alleen met Android File Transfer bestanden verplaatsen.
Zover ik weet maakt Android gebruik van MTP, dit werkt op Windows prima. Heb linux niet getest maar zal me niet verbazen als het daar ook gewoon werkt.

Aan jouw verhaal maak ik op dat OSX dus geen MTP ondersteunt? Dan ligt het toch aan Apple ;)

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 26 juni 2013 22:19]

nee, die toestellen waren developer phones en zijn door Google gekozen om zo te zijn.
Vrijwel elk ander toestel heeft een verwisselbare accu en micro sd slot.
Je mening over Windows Phone wil ik wel even nuanceren. Het is veel minder gesloten dan Apple (ik knal gewoon via USB via de verkenner filmpjes en MP3's heen en weer bijv.) en veel stabieler dan Android. Loopt ook lekker soepel.

Ja, je hebt nog niet de laatste apps (maar alles wat ik nodig heb is er inmiddels) en niet alle fancy dingen van Android maar eea ontwikkelt zich lekker door en ik kan qua workflow (dagelijkse) dingen iedereen met een iPhone of Android eruit trekken qua snelheid.

Koppel dat aan de innovaties en apps van Nokia (pureview, met handschoen aan bedienen, 140db gebluidsdruk, afleesbaarheid in zonlicht, wireless charging en de HERE suite van navigatie en City lens app) en koppel dat aan het Skydrive/Office ecosysteem en ik ben dik dik dik tevreden (kom van iPhone af).
wat een bedrog. Windows Phone is net zo gesloten als Apple's iOS, je kunt er niet je eigen apps op zetten.
Stabiel??!?!! Moehahahahaha!
1 keer zo'n prul in mijn handen gehad en ik had het het al snel aan het haperen.
Eigenaar klaagde dat het ding ook spontaan resette e.d.
Nog NOOIT gehad met een iPhone en ook niet met een Andoid.
Puur gelul dat het stabieler is, Microsoft kon, kan en zal in de toekomst waarschijnlijk ook nooit een goed OS kunnen maken.
Het hele Phone loopt kwa technologie gewoon jaren achter op de concurrentie, evenals de rest van het microsoft eco systeem.
Verder hebben ze enorm gesjoemeld met de verkoopcijfers, dus ik geloof er eigenlijk helemaal niets van dat het marktaandeel op 6% zit (wat overigens nog steeds erg laag is).
Microsoft heeft gewoon gefaald en je bent danwel een enorme microsoft fanboy (ja ze zijn er!) of een complete idioot als je de bedragen neer legt die Nokia vraagt voor die achtergestelde hardware :).
Dat wordt allemaal gesponsord door pap en mam, ben dertien dus weet er alles van.
Ik werk ervoor, ik ben 16 jaar en wou erg graag een iPhone.
Elke maand ¤50,- aan de kant gelegd, en ik kon na een dik jaar een iPhone kopen. En ik ben er superblij mee. Tuurlijk, de prijs is hoog. Maar als je echt iets wilt dan moet je er simpelweg voor gaan sparen...
Als Chrismi blij is met een iphone dan waarom niet. het is altijd een persoonlijke keuze. Maar ik denk dat apple dit ook deels te danken heeft aan de steeds kleine updates. persoonlijke sfeer zie ik veel mensen een oudere iphone gebruiken omdat de nieuwe weinig meer te bieden (persoonlijke mening van deze mensen )
Dan is er iets niet goed met jouw Note2. Die is namelijk bloedsnel en maakt qua snelheid m.i. gehakt van vrijwel andere telefoons behalve de S4.
Ik bied 15 euro voor je Note!
heeft apple ooit op de nummer 1 gestaan qua verkoop? vorig jaar was het een kwart, nu 1/5. tuurlijk blijft het knap dat ze met 1 toestel zo goed verkopen tegenover voornamelijk android. windows Phone is nu pas echt aanwezig op de markt en duidelijk groeiende.
De nieuwste iPhone verkoopt traditioneel het best van alle toestellen, ik denk dat dat werd bedoeld.

[Reactie gewijzigd door max998 op 26 juni 2013 23:41]

Dat is juist de sterkte van Apple dat ze maar een telefoon aanbieden. Daardoor kunnen ze iOS tot in de perfectie optimaliseren omdat het slechts op de hardware van een telefoon moet kunnen draaien. Android kan je niet tot in de perfectie optimaliseren omdat het op enorm veel telefoons met allemaal verschillende hardware moet kunnen draaien. Apple heeft een heel ander businessmodel dan andere fabrikanten en dat heeft een aantrekkingskracht.(Alleen niet op mij want veel te duur en gesloten). :)

Ik vind het mooi dat WP wat terrein begint te winnen. Mijn volgende telefoon zou wel eens een met dit OS kunnen zijn. Android is wel tof met veel gratis apps en heel open(custom roms) maar ik vind het niet echt stabiel. Ik denk dat WP veel stabieler is want meer gesloten en strictere hardware-eisen(Qualcom soc's).
Wat maakt het uit dat je veel modellen op de markt hebt?
Uiteindelijk koop je 1 telefoon, of dat nou apple, android of wp is
offtopic:
Ik denk dat jij nog even terug moet naar school voor Nederlandse les


Maar goed, ik ervaar het zelf ook. Ik heb een iPhone van de zaak en een Android toestel privé. En het Android toestel vind ik (uiteraard persoonlijk!) veel fijner. Je kan alles customizen (andere launcher, ziet er wat mooier uit) en je hebt swype. De iPhone ziet er al die jaren ook nog steeds hetzelfde uit en de rek is er nu wel een beetje uit. Maar dat beseffen ze zelf blijkbaar ook als ik iOS 7 bekijk. Daar ben ik persoonlijk wel benieuwd naar.
konden die kinderen zich dan een iPhone veroorloven? ... vraag me af hoe ze het financieren.
Bij baantjes.. En geen geld uit te hoeven geven aan Woonlasten :)

Als jij 200 per maand verdient met bijklussen en je hoeft geen bijdragen te leveren aan Pa en Ma dan heb je zo die iPhone in je zak en die iPad :)

Zo heb ik dus mijn eerste computer makkelik kunnen kopen. En was de eerste op school met een CD brander.. Waar ik ook weer inkomsten had om mijn muziek CD's te kopieeren en voor 10 gulden te verkopen.. Was de vraag naar een CD die ik niet leuk vond?? Dan kocjht ik die omdat ik wist dat na 4 verkopen de CD er weer uit had :) Enige was wel dat ik 1x per week een avond zoet was met kopiëren.. Dat ging nog niet zo snel..

Paar jaar later zat ik met een van de eerste DVD writers ook films te kopieeren.. Oude PC vervangen.. Maar die deed nog wel dienst als MP3 server om nu 4 CD's op 1 schijfje te zetten met de meest populaire muziek van toen.. :)

Pfff ik heb behoorlijk bijgebeund toen :) zonder een krantenwijk :P
Wat een onzin, dit is echt Nu.nl argumentatie die al eerder neergesabeld is. iPhone is onder de kinderen nog steeds erg in trek. Ouders wilden nooit de hoofdprijs betalen voor hun kinderen dus die werden met een gratis toestel tevreden gesteld. Nu de iPhone 4 gratis is bij lage abos (bijv hollandsche nieuwe), komen er steeds meer iPhones onder de kinderen.
Mijn kids mogen over een,aantal jaar gewoon met de 3310 rollen hahahahaahnog steeds beestetelfoon
De rek is er af?

Dat zei men al bij de introductie van de iPhone 4, omdat men zoals jij nu ook doet gewoon graag het einde van Apple of iPhone wilt voorspellen.

Niet dat er enige grond voor is.
Hoezo, geen grond? Als ik het rapport van IDC bekijk zie ik een terugval van de verkoop (in absolute cijfers, niet enkel relatief) van iPhones in een stijgende markt (de algemene markt daalt maar de smartphonemarkt stijgt). Vergelijking die wordt gemaakt is 1Q13 vs 1Q12.

Is dat op zich geen redelijke grond om te staven dat de rek eruit is?
Ja absolute cijfers van toestellen van 100 euro.

Waarom vergeten mensen zoals jij dat altijd voor het gemak?
Ja absolute cijfers van toestellen van 100 euro.
Is een iPhone reeds verkrijgbaar voor 100 euro?

Ik denk dat je m'n reply wat verkeerd hebt gelezen. Ik wou aangeven (net zoals het artikel) dat de iPhone niet alleen marktaandeel verliest, maar in absolute cijfers OOK minder verkoopt.

In 1Q2012 werden er 7 miljoen verkocht, in 1Q2013 werden er 6,2 miljoen verkocht.

De originele stelling was "de rek is eruit", daar wordt op geantwoord dat er geen grond voor is, op basis van de cijfers wil ik dus aangeven dat daar waarschijnlijk wel goede grond is om dat te beweren.
Waarom vergeten mensen zoals jij dat altijd voor het gemak?
Wie zijn "mensen zoals ik"?
Waarom kunnen "mensen zoals jij" niet gewoon hun best doen om posts goed te interpreteren?
Omdat mensen maar 1 telefoon op zak hebben?
Omdat die 100 euro Android phone exact hetzelfde kan als die 350 euro iPhone?
Euhh exact hetzelfde?

Ja dat hoopte ik ook toen ik een Galaxy Ace moest gebruiken tijdelijk maar dat is toch niet echt vergelijkbaar.

Niet alleen merk je dat het langzamer is maar de lage resolutie scherm is ook niet echt geschikt om comfortabel te surfen.
In het artikel staat bovendien dat de iPhone vanaf 350 euro te koop is dan is het toch logisch dat de andere merken meer verkopen?
Klopt wel, maar er werden vorig jaar bijvoorbeeld al meer SGS3's dan iPhones 4s verkocht. http://www.unwiredview.com/2012/11/08/samsung-galaxy-s3-is-bigger-than-iphone-4s-in-q3-wake-up-apple-free-ride-is-over-time-to-compete-for-real/
Dus ook in het high-end segment is Apple de lead aan het verliezen tov Android.
Maar dat Apple ieder jaar miljardenwinsten maakt laat je voor het gemak even achterwege.
Winst is geen marktaandeel he, maar idd zolang het goed gaat zal Apple niet zoveel aan hun beleid veranderen. Totdat het te laat is. Grote jongens kunnen hard vallen (zie Nokia).
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat je je geld maar 1 keer uit kunt geven en in tijden van "bezuinigingen" gaan mensen toch bewuster naar de uitgaven kijken.
Apple heeft voor een prijs bewuste klant niets te bieden.
Dus zal het aandeel over de gehele linie wel afnemen en wordt apple echt weer een device voor "liefhebbers" en de elite.
Is al een paar jaar zo hoor. Bij de iPhone heb je keuze uit 1 model (of overjarige/verouderde modellen)
Dat is dus een keuze van Apple anders hadden ze hun verkopen moeten verdelen over verschillende modellen. Jouw argument is dus een non-argument.

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 27 juni 2013 12:31]

Je zegt het wat ongenuanceerd (en daarom word je gedownmod), maar Mapbox heeft een mooie tool gemaakt om te zien met welk OS waarvandaan getwittert wordt.

Het verschil tussen bijvoorbeeld een grote stad als Amsterdam, en Urk is veelzeggend.

edit: grammar

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 26 juni 2013 11:58]

Is Twitter dan een voorbeeld van de volledige smartphone-populatie? Twitter wordt nog niet gebruikt door 25% van de volwassen internetgebruikers (http://www.marketingfacts...het-meest-actief-gebruikt). Leuke kaart, maar de statistiek erachter kent teveel variabelen. Ver uitgezoomd kleurt die kaart volledig rood, je zou bijna vergeten dat Android wel degelijk groter is dan iOS, je kunt uit deze kaart dus net zo goed de conclusie trekken dat Twitter populairder is onder iOS-gebruikers dan Android-gebruikers.
En wat heeft dit met het totaal aantal verkochte toestellen te maken? Misschien worden bepaalde telefoons meer gebruikt, maar dat zegt weinig tot niets over het totaal aantal verkochte toestellen.
Niet verkochte toestellen maar verscheepte toestellen, dus van fabrikant naar winkel.
Kantar WorldPanel is het met IDC eens.
http://wmpoweruser.com/tag/kantar/
http://wmpoweruser.com/wp...loads/2013/06/image11.png

Edit: link

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 juni 2013 12:06]

Geen verrassing, ze zijn in Amerika al niet meer #1, denk dat het inderdaad vooral de prijs is, het fanboy geweld is gelukkig ook een beetje afgestorven.

En persoonlijk vind ik het wel grappig dat nokia en windows phone stilletjes steeds meer marktaandeel pakken, goedzo.
In Amerika groeit het marktaandeel van iOS alleen maar.

Verschil tussen de VS en West-Europa is te verklaren door:

1. Cultuur
2. Verschil in strategie m.b.t. telecomproviders. In Amerika zijn ze gewend $80 per maand te betalen voor hun abo, dan is het makkelijk om de iPhone 4S of 5 er gratis of tegen lage kosten bij te doen, hier zijn we dat niet gewend.
In Amerika niet nr 1? iPhone heeft in de VS een marktaandeel van 39%, tegenover 22% voor Samsung (alle modellen).

http://www.loopinsight.co...-smartphone-market-share/

Alleen als je kijkt naar iOS vs Android dan is het 52%, maar dan heb je het over alle fabrikanten en modellen bij elkaar. Nog steeds tegenover 39% voor 1 telefoon van 1 fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 26 juni 2013 11:54]

Het gaat niet om Apple vs Samsung, het gaat om iOS vs Android. Samsung levert ook toestellen met WP bijvoorbeeld. Samen staan deze fabrikanten sterk en snoepen ze steeds meer markt- aandeel van Apple af. Als dit zelfs in het thuisland van Apple (de VS) gebeurt waar Apple een beschermde status geniet, is dat veelzeggend hoor.
De VS is het thuisland voor alle 4 de OS'en (*), dus van bescherming is niet echt veel sprake ...

Wat veel meer een rol speelt is het Amerikaanse operatormodel. Vrijwel niemand koopt een telefoon zelf, maar altijd via exclusieve contracten. Een iPhone of Samsung S4 kost dus maar 99 a 199 dollar in de ogen van de consument. Een budget toestel kost dan wellicht niets, maar qua abbonementsprijzen (die daar minimaal 50 dollar per maand exclusief belastingen zijn) betaal je hetzelfde. De drempel van een budget naar high end Android of iPhone is dan kleiner dan de meeste Europese landen.


*) Ja, OK de #4 komt eigenlijk uit Canada 8-)
De VS is het thuisland voor alle 4 de OS'en (*), dus van bescherming is niet echt veel sprake ...
Maar Apple heeft (in tegenstelling tot Samsung) wel degelijk een beschermde status omdat het een hardwareleverancier uit de VS is (dat zie je vaak bij de rechtzaken over patenten, waarbij Apple opvallend vaak aan het langste eind trekt).
Zie ook nieuws: Jury: Samsung moet Apple miljard dollar schadevergoeding betalen

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 27 juni 2013 08:53]

Ik hoop dat Windows Phone binnenkort het marktaandeel percentage bereikt waarbij de groei wat sneller gaat worden en ze het momentum mee gaan krijgen.. Ik verwacht dat ze er vlakbij zitten, nu zo'n 6%... als dat naar de 9% gaat kon het wel eens een extra zetje in de rug krijgen.

[Reactie gewijzigd door Devian op 26 juni 2013 11:15]

Voor Windows zit het er anders toch niet zo denderend uit. Volgens analysten zal Apple met al zijn OSsen groter worden dan Windows. Apple OSes to overtake Windows in 2015, says Gartner
Dat soort uitspraken neem ik altijd met een korreltje zout, sowieso zie ik Apple in de Business Microsoft niet voorbij streven. Misschien consument wel, maar de ene kant (nog zo mooie speculatie incoming ;)) worden de chinese Android telefoons ook steeds populairder omdat ze zo goedkoop zijn.

Als we het over laptops/desktops hebben dan zie ik de laatste jaren wel meer MacOS voorbij komen, ben benieuwd hoe het eruit ziet in 2015. Misschien heeft de Surface 6 met Windows 9 Apple wel een veeg uit de pan gegeven ;)
Als je realistische kijkt naar een gebruikers OS en het aantal dat in gebruik is...

Dan is Microsoft de laatste jaren wel heel hard gekelderd. En dan heb ik het niet over desktop alleen..

Maar alle apparaten met een OS erop erbij genomen. O.a. Servers, Supercomputers, Tablets, Computers in auto's en overal waar een OS op staat. Als je alles op een hoop gooit waar een OS opdraait is Microsoft wel degelijk keihard aandeel aan het verliezen op algeheel OS markt.

En waarom zou daaruit niet de dreiging ontstaan om uiteindelijk ook hun Desktop OS van de kaart te vegen? Niemand wist dat de mobile markt zo groot werd. Zelfs Microsoft wist niet dat het internet zo groot zou worden. Zelfs Microsoft is niet alziend en kan in de toekomst veel aandeel verliezen.
Microsoft moet van ver komen.

De huidige discussie bij ondernemingen gaat over het wel of niet outsourcen van IT ondersteuning, Computers (nodes) worden meer en meer als productiemiddelen gezien, het liefst minder en minder gepersonaliseerd (want complex en faalgevoelig). De wijze waarop momenteel naar netwerken wordt gekeken wordt eigenlijk beter met een unix/linux stramien beantwoordt dan door het Microsoft OS. Dit wordt onderstreept door het gemak waarop Unix/Linux op allerlei hardware als OS is te installeren en is om te vormen en de moeite die het Microsoft kost om zijn mobiele OS te integreren in zijn desktop OS. Bedrijven weten het misschien zelf nog niet, maar ze zijn Microsoft software aan het ontgroeien. De huidige desktop georiënteerde benadering is uit de tijd. Microsoft computers werken wel in netwerken samen, maar om over een netwerk georiënteerde benadering te praten is teveel gezegd.

Van de andere kant bewegen particulieren steeds meer naar cloud toepassingen. Ondanks het privacyrisico is dit een overduidelijke trend. Microsoft hoopt hierop in te springen met nieuwe abonnementsvormen voor software. Dit gaat veel mensen weer te hard. Laat eerst maar een proof of concept zien.

Naast het feit dat Microsoft hard moet innoveren moet ze ook haar conservatieve klantenbase nog meeslepen (particulieren en bedrijven). Dit zorgt voor een spagaat. Windows Phone heeft in dit proces een sleutelrol, en veel zal afhangen van de acceptatie van Windows Phone bij het publiek. Via de Smartphones zijn mensen misschien weer terug te verleiden naar het nu nog suboptimale W8. Persoonlijk (op niet meer dan onderbuikgevoel) denk ik dat WP8 in het terugwinnen van terrein een veel essentiëler rol heeft dan alle W8 Tablets en convertibles bij elkaar. Wat dat betreft zou Microsoft zijn oorlogskas eens moeten opmaken en zich met een flink offensief in de smartphone oorlog moeten werpen. Het is nu of nooit.
Voor Windows zit het er anders toch niet zo denderend uit. Volgens analysten zal Apple met al zijn OSsen groter worden dan Windows. Apple OSes to overtake Windows in 2015, says Gartner
Als Windows Phone nog 2,5 jaar doorgroeit met 60 procent per jaar groei komen ze van 1,9 miljoen op 6,15 miljoen. Dat is best in de buurt van het marktaandeel van iOS.

Een dergelijk scenario lijkt nu inderdaad veraf maar ligt ook weer niet op een onhaalbaar niveau.
Je neemt niet mee dat de markt ook qua aandeel groeit dus moet je dat weer aftrekken van je marktaandeel.(Je rekent te positief)

Android groeit bijvoorbeeld niet meer hard.. maar verkoopt wel in verhouding met de groei veel en veel meer mobieltjes per maand.

Dit is mogelijk omdat markten zoals China en Zuid Amerika nog lang niet verzadigt zijn. Dit zijn markten trouwens waar Windows Phone totaal geen aandeel heeft.

Nee, Microsoft is eigenwijs en gaat beginnen met de verzadigde markten :) slim hea? not.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 26 juni 2013 14:37]

Wie niet gokt zal nooit slagen. Microsoft heeft indertijd de X-Box ook mooi in een flink verzadigde markt weten te positioneren, ten koste van een aantal andere fabrikanten.
Er zijn ook annalisten die een jaar of 2 geleden hebben geroepen dat Windows Phone in 2015 het marktaandeel van de iPhone heeft ingehaald.
Die cijfers van windows phone vallen mij echt heel erg mee! Er is best wat negatieve berichtgeving geweest over de levensvatbaarheid van het platform, maar een marktaandeel van zes procent (met een historisch gezien stijgende lijn) houdt in dat Nokia zich toch weer aardig op de kaart heeft gezet!
Windows Phone is niet alleen Nokia he? Ik zie vooral negatieve berichtgeving over Nokia WP8 / WP7 telefoons, dat deze niet zo hard gaat als ze graag zouden willen. Windows Phone zelf draait ook op een aantal HTC en Samsung (en overige) telefoons.
Praktisch wel, ongeveer 80% van de Windows Phones die zijn verkocht komen van Nokia (BGR: Nokia reigns supreme in Windows Phone market).
Windows Phone is wel grotendeels Nokia. De andere fabrikanten besteden er praktisch geen aandacht/budget aan. Ze hebben misschien wel een toestel in de line-up, maar als het niet gemarket wordt verkoopt het niet.

Denk dat 90% van de verkochte WP's een Nokia is.

edit: Thanks Caelorum, zat ik er dicht bij met mijn schatting :+

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 26 juni 2013 11:53]

Wat bovendien nog relevant is is dat dit cijfers over het 1e kwartaal zijn toen alleen de dure Lumia 920 en 820 breed in europa beschikbaar waren.
Pas in het tweede kwartaal zijn de veel goedkopere Lumia 520 en 620 breder beschikbaar gekomen.
De Lumia 925 zal pas in het 3e kwartaal breed beschikbaar komen.
Daar had ik nog niet bij stilgestaan eigenlijk, goed om te horen dat er eindelijk concurrentie is voor Android en iOS want een duopolie is zelden wenselijk.
Ikzelf kom van Iphone 4, heb daarna android gehad (galaxy s3) en op dit moment heb ik een WP (Lumia 920) Ik raad iedereen een Windows Phone aan, pracht van een os, super snel en natuurlijk met de kwaliteit van nokia erbij kan je niet beter krijgen!
Mwa heb een instap htc windows phone 8 dingetje.. kom van 3gs. Geef mij de iPhone maar.. sneller in gebruik, praktische interface, werkende whatsapp. Bedoel.. een killer app als whatsapp op Windows Phone is nu nog steeds behelpen tov de versie op de iPhone... Voordeel is wel de lage prijs van toestellen. De 600-700,- voor iPhones zijn moeilijk te rechtvaardigen (en ja, dat betaal je ook bij een abo ervoor). Bij mij is t rijtje van goed naar minder iPhone, Windows Phone, Android. Vooral omdat Android een rommeltje is op GUI gebied en te gefragmenteerd en lang de status niet responsief had.
Wat is er zo'n rommeltje bij Android dan? Of heb je het over de Skins van de fabrikanten ? Android zelf zit perfect in elkaar hoor. Zit veel meer gedachte gang achter dan andere mobiele OSen.

http://developer.android.com/design/index.html

En wat is gefragmenteerd? Als ik een computer heb die roze is en die van die andere persoon een PC in de vorm van een driehoek in het licht blauw. Dan kan men nog steeds dezelfde programma's erop draaien toch?

Omdat een skin er anders uitziet kun je nog steeds dezelfde apps draaien etc. Dat fragmentatie is een fabeltje.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 26 juni 2013 14:56]

Fragmentatie op android een fabeltje???? Kijk maar eens op google play naar de vele reviews van games en app's. Gaat van: " werkt niet, spel laad en daarna crash, super traag op mijn,... Niet geschikt voor mijn toestel, enz...
Nou bij mij is het juist andersom. Ik heb een 4S. Heb even getest met een Lumia 620 (ok het is niet high end maar het ging mij eerder als kennismaking met WP) en moet zeggen dat WP mij serieus tegenvalt.
Looks zijn meer anno 2013 dan iOS, maar als je kijkt hoe weinig je kan instellen vergeleken met het 'gesloten' systeem van Apple, dan valt me dat toch serieus tegen. Je vraagt je soms af waarom ze een settings menu hebben in sommige apps als je maar 1 parameter kan wijzigen.
Wel typisch dat een schatting van een bureau als feit wordt gepresenteerd.
Hoezo? In al zo veel eerdere nieuwsposts zijn ook schattingen als feit gepresenteerd.
De cijfers zijn trouwens in lijn met de schattingen van Kantar WorldPanel.
Niemand weet het werkelijke aantal, aangezien fabrikanten de precieze aantallen niet openbaar maken. Niemand weet hoeveel toestellen er totaal bij alle individuele telefoonwinkels op voorraad liggen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 juni 2013 11:31]

Ja, en dit op basis van shipped devices (stock) ipv van werkelijk verkochte toestellen.

wetende dat Apple alleen werkelijk verkochte toestellen reporteert en de meeste 'andere' fabrikanten weergeven welke geleverd zijn.
Kan enkele percenten (double digits) schelen denk ik zo

natuurlijk zal prijs ook wel een doorslaggevende rol spelen in een manke economie zo die nu is in europa.

[Reactie gewijzigd door el.gee op 26 juni 2013 11:25]

En welke *idioot* gaat S4's massaal in een magazijn leggen om ze nooit te verkopen?

Het enige wat je zou kunnen beweren is dat de aantallen van de S4 wat 'achterlopen', echter geld dat alleen als de verkopen dalen, bij voldoende verkoop zijn de meeste magazijnen praktisch leeg.

Als je ziet welke omzetsnelheid de S4 haalt dan is het risico van grote voorraden sowieso erg laag. Bij HP zag je wel dat er op een gegeven moment een vrij grote voorraad (~200.000) Touchpads was, die uiteindelijk voor $100 eruit zijn gegeaan.
Echter verkoopt de S4 er 20+ MILJOEN per kwartaal, dat is meer dan 200.000 PER DAG. Dus stel dat er ... een miljoen? ... op voorraad liggen, dan is dat binnen 5 dagen ingelopen.

Daarnaast heeft Apple exact hetzelfde probleem met de getallen als Samsung, want zij hebben allerlei kanalen die allemaal anders werken. Ze hebben de webshop, ze hebben eigen winkels (met voorraad), ze hebben externe winkels en ze gebruiken ISP's. Dus hou aub op met de FUD. dat Apple 'eerlijkere' cijfers zou produceren, want dat is gewoon bullshit!!!

De volgende keer dat iemand deze onzin post wil ik een foto zien van een magazijn ram vol met telefoon's die niet verkocht zijn!!
Moet zeggen dat ik ook wel beetje zat te wachten tot de Iphone hype over zou zijn,

Goede producten maar toch wel wat nadelen?

- Overpriced
- Garantie laten bijkopen terwijl dit wettelijk al geregeld is
- Klachten over slechte garantie afhandeling
- Niet zelf mogen bepalen welke software je erop zet aangezien apple dit voor je bepaald

Daarnaast stel ik wekelijks nieuwe Iphones in voor gebruikers binnen de Gemeente waar ik werk. Ikzelf heb android en dat vind ik ook een stuk fijner werken..

[edit]
De innovatie is misschien ook wat minder aan het worden met de nieuwe modellen?

[Reactie gewijzigd door schiphauwer op 26 juni 2013 11:07]

Ach die Android hype waait ook wel weer over. Analysten zien de S4 floppen en Samsung voor de eerste keer knippen in de orders van onderdelen. Galaxy S4 sales again said to be slowing

En als je ziet dat Android eigenlijk Samsung is weet je direct dat die hype snel voorbij zal zijn.
Als de android hype voorbij gaat en de verkopen van de iPhone minder zijn zou WP8 toch explosief moeten stijgen?

Ik denk dat mensen vanwege de huidige tijden gewoon wat langer met een telefoon doen en ben dan ook benieuwd naar het aantal sim only abo's. Wanneer je niet veel meer doet dan internet, mail en whatsapp kun je makkelijk 3-4 jaar met een toestel doen.
Hoezo? Android stijgt nog steeds.. Voornamelijk in Azië en Zuid Amerika. Daar krijgt o.a. Windows Phone amper voet aan de grond.

Daarnaast is het idd zo dat men hedendaags wat langer met zijn of haar mobiel doet. Als je een 1Ghz Cortex A8 met Android erop hebt... dan kun je daarmee hedendaagse taken nog dik prima mee uitvoeren. Het is iig een grote stap vooruit op de featurephones.
In Zuid-Amerika is het juist Apple die het historisch lastig heeft. Microsoft historisch en Windows Phone nu doen het daar juist goed. Uiteraard is 'goed' bij Windows Phone wel altijd relatief :)
Je praat nu over alleen een telefoon in het high-end segment, maar Samsung/Android verkoopt ook veel telefoons in het mid, low-end segment. Of de Androidhype overwaait is een vraag voor de toekomst, daar valt nu 0,0 wat over te zeggen.
Vroeger verkocht men ook wegwerp mobieltjes.

Alle hypes waaien over, de nieuwigheid raakt er een keer van af en inmiddels is iedereen wel voorzien. Als bedrijf moet je gewoon rekening houden met stagnatie en dan na een succes ook de pieken weer zullen dalen.

Op naar de nieuwe hype drones en robotica!
Android = Samsung kan ook een hype zijn. Daarna is er vast wel een ander merk die het Android stokje overneemt. Huawei of ZTE bijvoorbeeld.
En als je ziet dat Android eigenlijk Samsung is weet je direct dat die hype snel voorbij zal zijn.
Als je je eigen artikel zou lezen dan zou je al zien dat ze aangeven dat goedkopere toestellen succesvoller aan het worden zijn. Die kunnen net zo goed Android & Samsung zijn.

Het enige wat we zeker weten is dat het geen iPhone's zijn, aangezien die voornamelijk hoog in de markt staan.
Floppen? De schattingen waren (of de hoop van Samsung?) dat ze er 100 miljoen van zouden verkopen. Absurd extreme aantallen. Die worden dan niet gehaald en dan is het een flop?
Het is nog steeds veruit de best verkopende high end Android smartphone.
Android is geen hype maar een OS waar alle fabrikanten (behalve monopolist Apple) zich in hebben vast gebeten. 1 miljard registraties moeten zelfs jou overtuigen dat dit ver voorbij de hype is.
Die tegenvallende S4 verkopen zijn relatief. Het is nog altijd 2x zoveel als wat HTC doet met de One. Slechts allerminst.
Normaal is het altijd '100den toestellen van Samsung' (wat ik maar al te vaak van je heb aan mogen horen) en nu draait het ineens allemaal om 1 toestel...

Erg geloofwaardig! Zeker als het bericht aangeeft dat de verkopen van Samsung weer gigantisch zijn gestegen (en dat gaat natuurlijk niet specifiek over 1 toestel) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juni 2013 11:28]

Dus volgens jouw - even hypothetische als lachwekkende - scenario zullen, zodra Samsung uit de smartphone-markt verdwijnt, ook ineens Samsung Shipyards and al die andere onderdelen uit het Samsung conglomeraat (incl die die niets met multimedia of zelfs electronica te maken hebben) spoorloos verdwijnen? :D
Moet zeggen dat ik ook wel beetje zat te wachten tot de Iphone hype over zou zijn,

Goede producten maar toch wel wat nadelen?

- Overpriced
Welnee, ze kosten veel geld maar echt niet overpriced (jouw mening tegen de mijne ;) )
- Garantie laten bijkopen terwijl dit wettelijk al geregeld is
Doen ze bij de BCC, media markt en dixons ook
- Klachten over slechte garantie afhandeling
Sony heeft ook slechte garantie afhandeling. Er zijn wel meer bedrijven die dat hebben.
- Niet zelf mogen bepalen welke software je erop zet aangezien apple dit voor je bepaald
Dat klopt, dat kan als een groot nadeel worden gezien, maar ik heb er vrede mee, ik heb liever geen kans op malware dan de vrijheid--ik ben bereid te betalen voor de software die ik op mijn phone zet. En die sex gerelateerde software hoef ik niet op mijn phone.
Daarnaast stel ik wekelijks nieuwe Iphones in voor gebruikers binnen de Gemeente waar ik werk. Ikzelf heb android en dat vind ik ook een stuk fijner werken..

[edit]
De innovatie is misschien ook wat minder aan het worden met de nieuwe modellen?
Dat is eerder een wet die algemeen van toepassing is dan alleen op apple
Ik vraag me zelfs af waar mensen die verhalen halen over de slechte garantie afhandeling van apple. Voor zover ik kan zien staat apple nog steeds bovenaan qua tevredenheid ( http://www.technobuffalo....stomer-satisfaction-asci/ ).

Slechte verhalen kan je van ieder bedrijf vinden. Maar van apple hoor ik toch ook genoeg dat ze ruim buiten de wettelijke garantie reparaties doen. (Zeker als je toestel gekende problemen heeft.).

Meestal zijn het trouwens de winkels waar je je toestel hebt gekocht en niet de bedrijven (apple, samsung) die je reparatiekosten proberen aan te rekenen die je niet hoort te betalen.
Inderdaad, blij om te zien dat ook de aandelenkoers van Apple weer naar een normaal pijl zakt. Overgewardeerd is nooit goed.
Weer iemand die niet weet waar die het over heeft.

Waarom zou je iets uit je duim zuigen als er zoiets bestaat als Google?

1 zoekactie en je hoeft geen leugens te verspreiden op het internet.

Het aandeel van Apple is juist een van de weinige aandelen die niet overgewaardeerd is maar juist een goede verhoudeijg heeft tot de winst die het bedrijf maakt en de cash die het op de bank heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True