Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 10.552 •

Havok stelt Project Anarchy gratis beschikbaar. De 3d-developmenttoolkit voor mobiel kan gebruikt worden om games te maken voor iOS, Android en Tizen. Er zijn geen commerciŽle restricties verbonden aan het gebruik van de engine.

Project Anarchy bestaat uit vier onderdelen. De grafische engine heet de Havok Vision Engine en bevat een C++-api met wysiwyg-editor en audiotools. Verder bevat de set de bekende Havok Physics-engine, Havok AI en de Havok Animation Studio, die is uitgerust met een aparte wysiwyg-editor. Met de suite kunnen games gemaakt worden voor iOS, Android en Tizen.

De suite is gratis beschikbaar en mag commercieel gebruikt worden. Havok vraagt daar weinig voor terug; het bedrijf vraagt ontwikkelaars lid te worden van de Project Anarchy-community en om bij de marketing van games betrokken te raken, al is dat geen harde eis. De enginebouwer geeft zelf al aan dat het geen tijd heeft om bij de marketing van elke game betrokken te raken, maar hoopt wel op enig financieel gewin.

Havok stelt wel één harde eis; als ontwikkelaars een Android-game maken en die via een app-store aanbieden, eist de enginebouwer dat er niet alleen een ARM-versie gemaakt wordt, maar dat er ook een x86-variant wordt gemaakt en aangeboden. Het compileren van de x86-variant kan vanuit de suite gebeuren. Wie meer wil dan de gratis suite, kan Project Anarchy Pro aanschaffen, waarmee games gemaakt kunnen worden voor Windows Phone, Windows RT, Xbox 360, PlayStation 3 en PS Vita. Het bedrijf biedt verder nog modules aan als Havok Cloth en Havok Destruction.

Project Anarchy

Reacties (23)

Concurrentie voor het populare Unity zo lijkt me en zeker omdat hij gratis is, al zal de drempel wel wat hoger liggen vermoed ik dan Unity maar als er een goede community komt zal dit zeker een succes worden voor indie developers.
Lijkt me niet. Unity is echt ZEER cross-platform, terwijl dit alleen voor mobile is, en de editor is dan ook nog eens niet voor Mac. Dat is absoluut geen lekkere workflow als je on-device wilt testen, zeker als je maar 1 computer hebt (dan moet je voor iedere fout rebooten, fout fixen, project exporteren, weer rebooten, compileren voor iPhone, en repeat).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juni 2013 11:52]

Alleen voor Mobile? Als je de Pro versie aanschaft:
- Windows Phone
- Windows RT
- Xbox 360
- PlayStation 3
- PS Vita

Linux, Windows 8 en Mac is volgens mij dan ook niet ver weg :)
Project Anarchy Pro ondersteunt Windows (32-bit en 64-bit). Alleen Linux en Mac ontbreken dus nog.

Developers die een game voor alle platforms uit willen brengen hebben waarschijnlijk al zo'n groot team en budget dat ze naast Project Anarchy ook Havoks standaardpakket kunnen gaan gebruiken, dat ondersteuning biedt voor alle niet-mobiele platforms.
Nee, dit is ook ZEER cross-platform.. Ook unity is niet gratis als je bepaalde platformen wilt aanspreken..
En tja, dat de editor er niet voor de mac is, noem ik geen gemis hoor, mogelijk dat die er wel een keer komt.. enuh, een gegeven paard moet je niet in de bek kijken zullen we maar zeggen..
Vergeet niet dat Havok allang development tools heeft voor alle niet-mobiele platforms: PC, Mac, Linux en alle huidige consoles. De grootste games van de afgelopen jaren zijn gebouwd met tools van Havok: Halo 4, Assassin's Creed 3, Far Cry 3, Skyrim, CoD: Black Ops 2, et cetera, et cetera...

Project Anarchy is dus juist bedoeld om het gat te dichten tussen hun eigen portfolio en concurrerende diensten als Unity. De enige restrictie is inderdaad dat de tools op dit moment alleen voor Windows uitgebracht worden, maar Havok zal het heus nog wel porten naar Mac en Linux in de komende jaren.
Frostbite maakt ook gebruik van havok modules.

Destruction, physics en scripting in frostbite komen van havok.
nope; Unity biedt veeel meer, qua platformen alleen al wordt zo'n beetje alles ondersteund. Daarlangs zit er in Unity ook nog tools voor animaties, audio, media library, additionele addons etc. etc.

Dit is beperkt tot; iOS, Android en Tizen
Staat er niet bij dat je kan compilen voor x86?! Waarschijnlijk Windows, misschien ook OS X en Linux. En staat er ook niet iets bij dat je Project Anarchy Pro kan kopen om te ontwikkelen voor Windows Phone en Xbox 360? Als je gaat commenten zou ik je aanraden om eerst het hele artikel te lezen!

En dit is de eerste versie, het is niet ondenkbaar dat er in updates ondersteuning komt voor extra platformen zoals de Xbox one en Playstation.
x86 is niet hetzelfde als Windows, er bestaan ook Android apparaten die een x86 processor in zich hebben.
Alleen X86 Android.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juni 2013 13:07]

Interesante keuze om tizen boven windows phone te stellen. Zal vast wel makkelijk zijn om te ondersteunen maar goed het blijft een interesante keuze.
Er missen nogal wat platforms die de Pro variant ondersteund:
Windows + Windows RT
PS3/PSN
WiiU/WiiWare
PSVita

En dan inderdaan Windows Phone, Xbox 360/XBLA

Ik vind het wel vreemd dat ze Tizen supporten in de Free versie maar niet Windows Phone.
Waarschijnlijk om toch mensen te pushen voor de Pro versie? Als je echt cross platform wil gaan moet je namelijk wel Pro pakken.
Windows + Windows Phone + Windows RT is inderdaad wel jammer.

Echter denk ik niet dat er veel mensen zijn die het geld en of de macht hebben om het op PS3/WiiU/PSVita te publiceren.

Voor die stakkers :+ hebben ze de Pro variant maar dan ben je volgens mij toch wel echt pro bezig als dat een probleem wordt.
Het zou mooi zijn voor hobby- en indie gamedevs als meer van dit soort tools betaalbaar (of zelfs gratis) worden.
Hobby developers hebben sowieso al veel keuze, voor non-commercial use hoef je namelijk vrijwel nergens voor te betalen. Als je veel platforms wilt aanspreken (Windows, Mac, Linux, iOS en Android) dan is echter helaas Unity je enige optie, maar dat is straks dan wel weer volledig gratis (mobile basic word gratis in de volgende versie van de editor).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juni 2013 12:01]

Misschien moet je eens uberhaupt rondkijken, dan wist je dat er al heel HEEL VEEL goede tools (gratis) beschikbaar zijn..
Het leukste van al vind ik dat dit een crossplatform oplossing lijkt te zijn, zonder dat er gebruik moet gemaakt worden van html5-achtige apps.

(Ben heel erg pro html5, echter de integratie in OS is nog niet goed genoeg om een volwaardig alternatief te bieden)

Voor de rest lijkt me iets dat het onderzoeken waard is. Op eerste zicht lijken de tutorials redelijk duidelijk te zijn.
downloading as we speak...

Ben benieuwd! Nooit met Havok gewerkt
Grappig wat een hoofdletter uitmaakt, ik dacht het ging om Anarchy Online, een scifi MMO :P

Maar je zou dus met de gratis versie wel voor een Surface Pro kunnen bouwen, maar niet voor een ARM based RT? Is de RT dan zoveel anders dan een andere ARM based OS? (als Android).
Nee, je kan niet voor een Surface Pro builden. Alleen voor iOS, Android en Tizen.
Maar er staat toch:
Het compileren van de x86-variant kan vanuit de suite
Een Pro is per saldo toch ook gewoon een x86 'mini laptop'?
Een x86-variant van Android bedoelen ze daarmee. Dat wil dus niet zeggen dat deze op de Surface Pro draait.

Vergelijk het met een binary die gecompileerd is voor x86 processor op Linux. Deze zal ook niet op Windows draaien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013