Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 49, views: 29.259 •
Submitter: Deem

Sony zegt het probleem met betrekking tot vastgelopen PlayStation 3-consoles geďdentificeerd te hebben en volgende week donderdag met een software-update te komen. Volgens de fabrikant is een 'klein aantal' systemen getroffen door de probleem veroorzakende firmware-update.

Woensdag klaagden honderden PlayStation 3-bezitters op het officiële PlayStation-forum dat hun systeem bleef hangen na het installeren van firmwareversie 4.45. Niet iedere eigenaar had er last, maar ook was het probleem niet tot een bepaalde variant van de console te herleiden. Sony trok de betreffende update terug en stelde de bugvrije versie 4.41 beschikbaar en bovendien stelde het bedrijf software in het vooruitzicht die een einde aan de vastlopers moest maken. Die zou 27 juni moeten verschijnen.

Vrijdag gaf Sony echter aan het probleem nog steeds in onderzoek te hebben. Inmiddels is de oorzaak gevonden, zegt Morgan Haro, van het SCEA PSN Community Management Team. Donderdag 27 juni rolt het concern een fix uit die gebruikers met vastgelopen PS3's moet helpen. Volgens Sony gaat het om een 'klein aantal' systemen dat getroffen is. Donderdag geeft Sony ook de details over hoe de update toegepast moet worden. Dat zal waarschijnlijk via safe mode in combinatie met een usb-stick gaan.

PS3-update

Reacties (49)

Ik vind het wel relatief kwalijk dat het een week kan duren voordat Sony een rollback beschikbaar kan stellen om een "bricked console" weer werkend te krijgen. Het zou toch gewoon zo moeten zijn dat als je van 4.A naar 4.B moet gaan en 4.B werkt niet, dat je meteen 4.A kan downloaden van de site?
Maar dan gaat iedereen zo weer terug naar de oude firmware versies die gehackt kunnen worden, dus dat soort functionaliteit zal sony er niet in meeleveren. Waarschijnlijk is dit gewoon een firmware versie met een marginaal hoger versienummer of iets dergelijks om die beveiliging te omzeilen.
Ja maar dan is het toch ook niet zo moeilijk om een eerdere versie een nieuw certificaat te geven en een hoger versie nummer..

Ik vind het persoonlijk ook echt slexht dat mensen gewoon een week de ps3 niet kunnen gebruiken
Helemaal mee eens. Versie 4.41 kan verpakt worden als 4.46 en viola je hebt je 'nieuwe' oude firmware.
De gefixte 4.45 wordt dan gewoon 4.47.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 22 juni 2013 11:33]

Het probleem is dat je Sony het niet meer doet met de defecte versie. Hij start niet meer verder dan het logo. Om te updaten moet je toch echt eerst volledig geboot zijn. Dus een hogere versie beschikbaar stellen om een rollback te doen heeft geen nut
Het lijkt me dat ze daar toch wel iets op gevonden hebben om de update te forceren. Anders melden ze ook niet dat er een fix is voor "de vastgelopen devices". Niet "een fix om vastlopen te voorkomen".

Denk dat er wel over nagedacht is :)
De "Restore" functie werk gewoon nog.
Je PS3 hoeft dan niet "volledig geboot" te zijn zoals @SunnieNL beweert.

Je hebt alleen de juiste firmware nodig op een USB stickje.
wie zegt dat dat zo simpel is? misschien zijn er wel bepaalde dingen veranderd waardoor dit niet mogelijk is, zo ondenkbaar is het niet.. en ik neem aan dat ze nu nog eens extra willen testen.. er zijn nog legio andere redenen waarom het zo lang duurt (vergeet niet dat op veel plekken in de wereld ook nu de vakantieperiodes zijn begonnen, en dat wel meer bedrijven hierdoor wat onderbezet zijn.)
leuk voor mensen waarbij dit gebeurd is? nee natuurlijk niet, maar waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt, en die kunnen wij ook net zo goed maken.
Geen idee hoe het zit met de vakantieperiodes in Nederland, maar in België zijn de examens ten einde aan het lopen (of bij vele zelfs al afgelopen) en menig gamer wil dan toch echt wat tijd op zijn console besteden :). En uiteraard wil je dat je toestellen het nog gewoon doen na een update. Voor mij zou het fixen via de safe mode niet eens lukken, daar ik geen controller heb en deze dus ook niet kan connecteren met de console via usb ;) Ik gebruik deze nog puur voor films met de remote momenteel.
Tja ik begrijp je punt, ben het er ook mee eens, maar het gaat hier alsnog om een product wat het hoort te doen en door de fabrikant nu (in een aantal gevallen) niet werkt en dat moeten ze misschien wat sneller dan een volle week oplossen.

Desalnietemin (schrijf je dat zo?) is het over het algemeen lekker weer, dus... hint hint hint ;)
Er staat duidelijk in het artikel dat ze na constatering een downgrade beschikbaar stelde. Of kunnen de bricked consoles niet downgraden
?

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 22 juni 2013 10:51]

Die Bricked consoles kunnen niet downgraden, die versie 4.41 is alleen om te voorkomen dat er nog meer gebrickede consoles bij komen. De update van donderdag zorgt dat de gebrickede consoles weer kunnen spelen.
De laatste update was dus 4.41. Dus de mensen die op deze firmware waren krijgen dan geen update melding naar 4.45. En degene die nog moesten updaten kunnen dan alleen nog naar 4.41 updaten. Je kan niks met de 4.41 firmware als je eenmaal op 4.45 zit.
M.a.w. in wezen heeft Sony last van hun eigen beveiligingstechnieken om te voorkomen dat iemand kan downgraden naar een vorige versie. Iets wat je nu noodgedwongen wel moet doen, omdat anders je gebrickte console niet meer werkt. Ik snap dat je dingen wilt beveiligen, maar dat dit ten koste moet gaan van het versneld uitrollen van updates valt me dan weer tegen.
Het probleem is waarschijnlijk niet de rollback procedure, daarvoor hebben ze al voorzieningen geplaatst. Ze kunnen ook onmiddelijk de oude firmware releasen om via deze voorziening toe te passen.

De tijdsduur lijkt mij vanwege de obfuscating/beveiliging die ze erop willen hebben zodat niet elke jan doedel dezelfde truc kan uithalen om bijvoorbeeld Linux weer "aan" te patchen, of op andere wijze teveel info of invalshoeken om het mechanisme te misbruiken te geven.
Sony apparaten zitten vol met DRM en andere beveiligingen, ze zijn immers een content bedrijf dat toevallig/slechts apparaten fabriceert zodat ze wat meer te zeggen hebben over content formaten (rechtenbeheer) van die content.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 24 juni 2013 09:34]

Ik ook niet en ik heb auto updaten aanstaan. Misschien dat er bij bepaalde mensen tijden het downloaden iets is fout gegaan lijkt me namelijk sterk dat een update op de ene systeem wel goed werkt en op de andere niet namelijk.

( Maar natuurlijk praten we hier over electronica en is vrijwel alles mogelijk. )
Dan zouden er bij elke update wel een paar systemen zijn die crashen. Ik heb totaal geen ervaring met het Playstation-platform, maar het lijkt me sterk dat het altijd gebeurt? Anders zouden we wel meer berichten zien op Tweakers over verkeerde updates.

Ik vind het trouwens wel erg lang duren, het is toch niet moeilijk om de vorige versie erop te zetten?
Het systeem is waarschijnlijk zo ontworpen dat het enkel zoekt naar een hoger versienummer dan het huidig geinstalleerde ;)
Met een Restore kun je je huidige Firmware herstellen.
Sony trok de betreffende update terug en stelde de bugvrije versie 4.41 beschikbaar en bovendien stelde het bedrijf software in het vooruitzicht die een einde aan de vastlopers moest maken.
Dat was al vrij kort na de meldingen.
Als jij nog terug kon naar de oude update ondanks de vastlopers dan had je geluk.

Ze zijn nu bezig met een onderzoek en een nieuwe update die ook de vast lopers moeten verhelpen.
Alleen wordt de geplande datum voor dit probleem verschoven en daar maakt deze topic melding van.

[Reactie gewijzigd door wolkewietje op 22 juni 2013 10:33]

Als ik het goed begrepen had, is het vooral voorgekomen bij mensen die een third-party harde schijf in hun PS3 hadden geplaatst.
Volgens mij enkel bij systemen met een HDD die groter is dan 500GB.
nieuws: PlayStation 3-update 4.45 laat consoles vastlopen -> zowel mensen met als zonder aftermarket HDD hadden er last van (in de comments).

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 22 juni 2013 10:33]

En niet bij iedereen met een third party hdd.

Ik heb ook gewoon auto-update aanstaan en een third-party hdd in mijn PS3.
Maar ik heb geen problemen ondervonden.

Ik vermoed dan ook dat het te maken heeft met één specificatie van een hdd. Bijvoorbeeld SATA-600 ipv SATA-300, of een hoger dan gemiddeld stroomverbruik.
Wie weet waren dit de honderden mensen met een SSD in hun PS3.

[Reactie gewijzigd door renezaal op 22 juni 2013 10:35]

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een gedownloade corrupte image hier het probleem is. Ik mag toch echt hopen dat bestanden welke je downloaden zijn voorzien van een checksum EN handtekening..

Zelf verder geen ervaring met de playstation, maar het is niet onwaarschijnlijk dat sony een algoritme toepast waarbij niet iedereen op hetzelfde moment de update binnenkrijgt, dit vooral om het netwerk een beetje te ontlasten. Daarbij is het ook mogelijk dat de update-check interval misschien op 2 a 3 dagen staat..

Ik weet ook niet of Sony gradaties kent in de updates. Bijvoorbeeld elke 12 uur (of bij startup) controleren of er een critical update is, elke 48 uur of er een 'normal' update beschikbaar is en bijvoorbeeld elek 96 uur of er een low-prio update aanwezig is..
1 week na de beloofde fix op 20 juni? Dat was tenslotte de eerste datum die genoemd werd. Nu ja, fijn dat ze het opgelost krijgen.
Nu heb ik hier gelukkig geen last van gehad, maar zou de recovery mode geen uitkomst kunnen bieden voor de mensen die hier last van hebben?

http://community.us.plays...covery-Menu/td-p/19195118


Edit: http://www.semperthree.com/ps3recoverymenu.html
Deze schijnt wat uitgebreider te zijn. En nog maar een mocht bovenstaande niet werken. https://sites.google.com/site/ps3firmware445update/home

[Reactie gewijzigd door TiTbB op 22 juni 2013 10:52]

Als dat zo zou zijn geweest... zou je dan niet denken dat Sony dat had aangeraden te doen ipv dat ze zeggen dat er een fix komt op de 20ste wat vervolgens een week later wordt?
Jammer dat dit is gebeurd en dat bepaalde mensen er last van hebben. Ik heb er geen last van, maar vind het niet erg snel dat donderdag pas een fix wordt uitgegeven. Ze zullen het wel druk hebben met de ps4 :)
Een half uurtje Xbox Live storing geeft meer reacties dan een week een bricked PS?
En een "gebruiker" moet via USB stick zijn PS unbricken? Ik zie het mijn zoon < 10 jaar al doen. Not.
Die had al problemen met een "flash" storing op tankionline.
het is echt niet zo moeilijk hoor, om je PS via het servicemenu te up/downgraden :Y)

tis lastiger (en duurder) om de dvd drive uit een x360 te halen als deze geen diskies meer wilt lezen :(
wat voegt dat laatste toe? een hardware matige error is moeilijk op te lossen bij beide systemen.
Kinderen mogen best zelf moeite doen voor dingen die ze graag willen, je hoeft ze niet alles op een dienblad aan te geven. Desalniettemin ben ik het er wel mee eens dat een kind van 10 niet veel te zoeken heeft op een ps3, geef dat kind een bmx fietsje en stuur hem naar buiten.
Hij heeft het niet noodzakelijk over zijn eigen kind. Ik had op 10 jaar ook een nintendo. Noch moeder, noch vader raakten het ding aan wegens complete desinteresse en onkunde. Zo zijn er wel meer kids lijkt me.
Sony is, net als google, one of the good guys op dit forum. Apple en microsoft daarentegen zijn the bad guys en worden, waar mogelijk, door een hele meute beschimpt...
Ik zie jouw zoon <10 jaar anders ook niet even de HDD van zijn PS3 vervangen, want daar ging het om.
Zeer offtopic:
Ik heb al een tijdje last van een ander probleem, ik kan in de "nieuwe" marketplace niets doen. Controller reageert nergens op terwijl ik er wel mee kan gamen. Echt weird. Al system reset gedaan en alles. Helpt niks. Op internet weinig tot niets over te vinden.
Een niet officiele controller toevallig? Het werkt namelijk als een app. Ik kon in de oude Store namelijk alles met me afstandsbediening doen. Werkt nu ook niet. Vind sowieso de Store een zooitje geworden. In de US kan je tenminste nog de add-ons zoeken op game. Is echt een trage boel geworden zoals op de huidige manier. Zou mn linker bal geven voor een rollback naar de oude Store...
ik vind de store echt beter geworden sinds de update, overzichtelijk, sneller & bij de tijd..
geen problemen met official afstandbediening en controllers.

Ontopic:
vind het wel een beetje schandalig van sony dat ze niet een oude firmware kunnen certificeren als een nieuwere versie en die vrijgeven, dan is elke gebruiker van het probleem af. en kan sony daarna in hun test omgeving het probleem achterhalen zodat het niet meer voor hoeft te komen.

en anders meer man op de zaak, dat er nu mensen zitten met een onbruikbaar product dat vind ik slecht.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 22 juni 2013 19:11]

Het gaat hier niet om 'zomaar' even een oude firmware versie uit de kast te trekken en die beschikbaar te maken. Er moet een update geschreven worden die zorgt dat de systemen die nu niet werk weer werkend te krijgen.

Zo moet Sony voor een FW zorgen die buiten de XMB geďnstalleerd kan worden én zorgen dat hun huidige beveiliging stand houdt. Denken mensen nu echt dat Sony het express een week uitstelt? Wat gaan ze daarmee winnen?
ik neem aan dat je via recovery gewoon nieuwe firmware(OS) kan installeren/ updaten via usbstick