Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 24.091 •

T-Mobile verhoogd het aantal MB's dat klanten met de vakantiebundels van de aanbieder kunnen verbruiken. Voor 15 euro kunnen klanten binnen de EU 200MB verstoken op hoge snelheid, waarna de snelheid wordt teruggeschroefd naar 64/64Kbps.

Hoewel die snelheid niet geschikt is voor intensief gebruik van bijvoorbeeld Google Maps of YouTube, kunnen gebruikers wel blijven mailen en WhatsApp-berichten blijven ontvangen, zegt T-Mobile. De databundel is een week geldig. Bij de andere bundels en buiten de EU geldt die regel niet: dan krijgt de klant een sms met de vraag of een nieuwe bundel moet worden afgesloten.

De bundels van T-Mobile zijn niet nieuw, maar het aantal MB's in de bundels is verhoogd. Daarnaast kan de klant apart afrekenen voor dataverkeer in het buitenland: dan geldt het maximumtarief binnen de EU van 54 cent per MB. De nieuwe prijzen gelden vanaf 1 juli, de dag dat ook Europese regels ingaan die lagere maximumtarieven regelen. Andere providers bieden vergelijkbare bundels voor het gebruik van mobiel internet in het buitenland.

T-Mobile data in buitenlandDagpas3-DagenpasWeekpas
 Zone 1: EU en meer*  10MB / 1,95  50MB / 4,99
 200MB / 14,99
 Zone 2: VS, Canada en meer**  10MB / 4,99  30MB/ 9,99
 50MB / €14,99
 Zone 3: Rest van de wereld   5MB / €9,99  15MB/ €19,99  25MB / €29,99

*EU-landen, Zwitserland, Noorwegen, IJsland en Kroatië
** Rest van Europa, Canada, Australië, Turkije, Marokko, Suriname, Aruba, Nederlandse Antillen, VS

Reacties (93)

Net op tijd, 1 juli zit ik in frankrijk! Ik vind het uiteraard nog altijd te duur, maar veel andere keus is er op dit moment gewoon nog niet.

Edit: Ik zie het nu inderdaad, Joe Mobile heeft volgensmij wel een mooie aanbieding voor 11 euro in een maand. Maar zit je dan niet aan een abonnement vast?
https://www.joemobile.fr/souscription/connexion

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 21 juni 2013 15:13]

Voor Frankrijk zeker wel, kijk maar op GoT ;)
Joe mobile? Gratis simkaart en eerste gb data voor 11 euro
Hetzelfde verhaal in italie daar heb je bij tim mobile een 1gb en 10 euro beltegoed voor 11 euro :P
Tja, ik zet mijn 3G gewoon uit in het buitenland. Mij te duur en die bundels zijn ook niet zo geweldig. Het aparte is de T-Mobile al heel wat jaren via hun zakelijke abo's veel meer internet in het buitenland aanbied. Je Nederlandse bundel is dan net zo geldig in het buitenland. Maar je betaald er wel meer voor.
Toch is het vreemde, vindt ik dan, dat je roaming kosten moet betalen in de EU. De EU is tenslotten opgericht voor het vrije verkeer van diensten en goederen.

Dus roaming kosten binnen de EU is gewoon absurd. Gelukkig doet de Europese unie daar wat aan. Wel 10 jaar te laat.
Diensten... Zolang het binnen 1 bedrijf is (zoals een Vodafone) dan zijn er inderdaad officieel geen roamingkosten mogelijk maar zodra jij een dienst wil aanbieden en daarom gebruik moet maken van goederen/diensten van derden (zoals een T-Mobile mast), dan zal je als Vodafone daar dus afspraken over moeten maken waardoor de kosten hoger komen te liggen.
Ik kies er niet voor om op een ander netwerk te zitten. Zo staat dat standaard ingesteld.
Hoe moeten providers dan kosten aan elkaar doorberekenen volgens jou?

Want anders krijgt bijv. een netwerk als KPN in Nederland veel meer buitenlandse klanten op haar netwerk omdat het netwerk zo goed is. Zij moeten dan meer kosten maken dan bijv. T-Mobile die minder buitenlandse klanten op haar netwerk krijgt.

Het zou oneerlijk zijn als er geen prijsafspraken gemaakt kunnen worden tussen providers voor gebruik van elkaars netwerk.

Nu gebeurt dat dus wel, waarbij dat nog het best functionerende deel van de markt is volgens mij; de klant betaalt veel en de provider probeert door slim inkopen zo veel mogelijk marge te maken. In sommige landen maken ze heel weinig kosten en veel winst, en vice versa.
Met je nederlandse OV-chipkaart kunnen ze in andere EU-landen ook niet zoveel hoor ;)
Jawel hoor, er is weldegelijk een alternatief. Zet het gewoon eens een poosje uit. Ga niet lopen reageren op Tweakers. Ofwel: ga gewoon vakantie vieren. 8-)
Koop een prepaid simkaart met een databundel op vakantie en probleem van de kosten zijn opgelost. Nog altijd de beste oplossing totdat de EU de roamingkosten in de ban doet.
Helaas werkt dit niet altijd. Bepaalde landen (Zoals Zwitserland) mag je alleen een Prepaid kaart kopen als je burger bent met een paspoort van het betreffende land. Dit wordt allemaal geregistreerd. Ik weet niet hoe de regels in Frankrijk zijn, dus misschien kan het daar wel.
Sorry, maar die informatie is niet correct. Je moet je laten registreren, maar dat kan met ieder paspoort.

Kijk bijvoorbeeld een naar deze link: https://www.aldi-mobile.ch/service/faq.html - daar staat dat o.a. een 'ausländischer Reisepass' voldoet, en dat is een buitenlands paspoort. Als je uit een EU-land komt mag je ook met een identiteiskaart volstaan.

Er is mij geen land bekend waar je alleen een kaart zou mogen kopen als je ingezetene van dat land bent, zelfs in de VAE mag je nu als toerist een prepaid kaartje kopen.
Yes!! Gaat de goede kant op. Hopelijk zijn we ooit van dit gekloot af. Zodat je gewoon je eigen bundel in het buitenland kan gebruiken :)
Bij Hollandsnieuwe is het dataverkeer in het buitenland al gewoon uit je normale belbundel. Ideaal, net als het beltegoed dat je tot drie maanden mag meenemen.
Waarvoor je wel eerst 275 belminuten moet afnemen want anders mag je geen internet bundel bij ze kopen...
De reclame is grappig maar dat t-mobile er nu pas mee komt en doet of ze het nog zelf bedacht hebben ook is te triest voor woorden. En dan doen of je naar je klanten (die dat al 6 jaar willen) hebt geluisterd...

Volgens mij was Tele 2 al veel eerder ermee aan het adverteren en ook die waren vast niet de eerste die het aan boden!
De reclame is grappig maar dat t-mobile er nu pas mee komt en doet of ze het nog zelf bedacht hebben ook is te triest voor woorden. En dan doen of je naar je klanten (die dat al 6 jaar willen) hebt geluisterd...
Die reclame is mega ongeloofwaardig ....

Ali B die een pizza ham-kaas zonder ansjovis wil ?

Nee, geloof ik niet
Ham is varkensvlees, Ali B is moslim, Moslims eten geen varkensvlees..... dus waarom wil Ali geen ansjovis op zijn pizza en wel ham?
er is ook kalkoen ham. Verkrijgbaar bij de islamitische slager en het halal vak bij AH

Bij NewYork Pizza (Zoetermeer iig) gebruiken ze uitlsuitend halal kalkoen-ham

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 30 juni 2013 16:55]

ach, ooit bij t-mobile (of dutchtone zoals ze toen nog heetten) een sim-only-flex-abonnement afgesloten: Alles uit 1 bundel en voor sim-only alles voor half geld. Werkt nog steeds.

Nog mooier: afgelopen jaar een vakantiebundel genomen voor een weekje toen bleek dat de camping ¤2,- per dag voor wifi rekende. Met de vakantie bundel hoefde ik niet in de buurt van de receptie en had ik voor ¤10 een hele week internet. Bij thuiskomst bleek dat ook uit de bundel te komen dus heb ik maar ¤ 5 betaald. :9
Deze bundels betaal ik ook gewoon van mijn normale flex zakelijk bundel. In het buiteland 'koop' ik dan ook gewoon bundels van het geld wat het rest van het jaar is opgespaard (bel eigenlijk nooit maar internet wordt wel continue gebruikt maar das bij mij in nederland nog flat fee)

Anders gezegd:
Ansjovis spaar ik het hele jaar dus op en in het buitenland wissel ik het in voor internet. :+

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 21 juni 2013 17:03]

De EU heeft roaming afgeschaft, dit gaat in per 1 juli 2014.

Daardoor kan je je abonnement ook gewoon in het buitenland gebruiken zonder extra kosten.
De VodaFone reisbundel vind ik ook nog steeds erg voordelig als ik deze tarieven zo zie. Voor 2,- per dag krijg je:

Vanuit de Voordeellanden kun je 20 minuten bellen binnen de Voordeellanden
20 minuten gebeld worden
20 sms'jes verzenden
35 MB databundel voor internet, e-mail enz.
Je ontvangt een gratis sms'je als je 80% en 100% van je databundel hebt verbruikt
Je betaalt alleen voor de dagen dat je de bundel gebruikt

Nu krijg ik veel leukere rekeningen als ik van vakantie terugkom :P
De bundel is inderdaad een prima aanbieding. Behalve als je uiteindelijk toch een rekening krijg gepresenteerd van ¤ 156,- ondanks dat ik nooit een sms had gekregen van een eventuele overschrijding. Het heeft wel een klachtenbrief gekost, maar uiteindelijk de extra kosten netjes terug gestort gekregen.
Jammer alleen dat die ook maar geldt voor 42 landen en dat voor andere landen de data gewoon wel duur is
Ja, alleen jammer dat ze er dus niet bij vertellen (letterlijk alleen in de kleine lettertje van de AV) dat je er minimaal een maand aan vast zit en dan tot het einde van de maand. Ze doen het voorkomen alsof je even 'op reis aan' sms't om een dag voor 2 euro bovenstaande te krijgen. Ik wilde even een dagje internet hebben, voor de rest bel ik heel af en toe of eens een sms'je (veel minder dan 2e per dag iig), maar omdat ik opeens ruim 1.5 maand aan een abonnement vast zat heb ik m'n telefoon eigenlijk niet meer kunnen gebruiken om niet enorm hoge rekeningen te krijgen (elke dag weer die 2 euro als je ook maar 1 sms'je stuurt :( ). Echt zwaar kut en erg kansloos dat ze adverteren op een manier die de werkelijkheid totaal niet weergeeft. Totale afknapper op Vodafone.

[Reactie gewijzigd door Bent op 21 juni 2013 15:31]

Staat niet klein in de AV maar gewoon op de productpagina van Alles-in-1:
Na het aanzetten, via sms of My Vodafone, wordt de bundel automatisch geactiveerd als je je telefoon gebruikt in het buitenland. Je hoeft de bundel dus maar één keer aan te zetten om altijd voordelig in het buitenland te bellen, sms'en en internetten.
Zet je de bundel uit dan wordt deze pas op de laatste dag van de maand afgesloten.

[Reactie gewijzigd door maarud op 21 juni 2013 15:41]

Ik zie daar juist staan "De bundel kan elke dag uit gezet worden." :)
Tekst is verandert naar aanleiding van dit artikel ofzo?

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 21 juni 2013 16:28]

Bij staat dat er ook gewoon nog "De bundel kan elke dag uit gezet worden.". Begrijp niet waar Maarud dat andere vandaan heeft? :/
Dat staat er bij mij niet:
Hoelang is de bundel geldig?
Een geactiveerde dagbundel is één dag geldig en vervalt automatisch om 23:59 Nederlandse tijd. De kosten worden verrekend met je maandelijkse rekening en worden alléén in rekening gebracht als je data verbruikt met je telefoon. Als je geen data verbruikt, betaal je dus niets.

Na het aanzetten, via sms of My Vodafone, wordt de bundel automatisch geactiveerd als je je telefoon gebruikt in het buitenland. Je hoeft de bundel dus maar één keer aan te zetten om altijd voordelig in het buitenland te bellen, sms'en en internetten.
De bundel kan elke dag uit gezet worden.
Je kunt de bundel wel elke dag uitzetten, maar dat betekend in de praktijk dat hij dus een maand later pas echt uit gaat. Voor de rest wordt er op die product pagina GEEN WOORD gerept over het feit dat je er dus minimaal tot het einde van de volgende maand aan vast zit!

[Reactie gewijzigd door Bent op 21 juni 2013 17:01]

Ook als ik de AV lees dan haal ik hier niets uit over "de maand afmaken"
(onderaan 'Alles-in-1 op Reis Dagbundel')

http://www.vodafone.nl/Vo...menten_7_januari_2013.pdf
Toch wel dus, het wordt gezien als een 'Blox', zie punt 5 bij 'algemeen'.
De minimumduur voor het aangaan van Vodafone BloX is een volledige kalendermaand. Indien je een Vodafone BloX gedurende een
kalendermaand aanvraagt, kun je het resterende gedeelte van die kalendermaand plus de opvolgende maand gebruikmaken van de
Vodafone BloX en wordt deze ook bij je in rekening gebracht.
.

Het was mij in eerste instantie ook totaal niet duidelijk dat het bij 'alles in 1 op reis' dus om een Blox gaat. Alle andere Blox hebben dat in de naam staan, behalve alles in 1 op reis, maar het valt dus vrolijk onder die minimaal een maand regeling.
De verwarring die hier nu al ontstaat over zoiets simpels geeft al aan hoe schraal vodafone dit geregeld heeft. Vrij schandalig.

[Reactie gewijzigd door Bent op 21 juni 2013 21:09]

Ik begrijp ik goed dat als je op 1 juli het activeert je er tot 31 augustus aan vast zit?
Nee, tot 31 juli. Dit betekent niet dat je automatisch 2 euro per dag betaalt voor de rest van de maand, maar dat je in die maand niet meer naar betalen per minuut/sms/MB kunt.
Nee, dus wel tot 31 augustus. Minimaal een maand en dan tot het einde van die maand. Minimaal een maand is dus tot 1 augustus, en die mag dan ook nog even afgemaakt worden :X
Je betaalt alleen op dagen dat je zelf sms't, belt, of een internetverbinding actief hebt.

Dus als je elke dag maar 1 sms stuurt en verder niks doet dan ben je duur uit. Maar ben je maar 1 week in het buitenland dan betaal je dus maar ¤ 14 (mits je niet over je bundels gaat).

Klagen over "ik stuur maar 1 sms" vind ik een beetje kansloos; zet dan die hele bundel uit joh... Ben je na 2 MB al aan de 2 euro...
Het zou prima zijn als je die bundel idd gewoon uit kon zetten, wat dus NIET kan. Dat is het hele probleem. Ze doen het allen voorkomen alsof je gewoon even voor een dag die bundel aan kunt zetten voor 2 euro, echter zit je en dan dus voor minimaal een maand aan vast zonder dat je het nog uit kunt zetten.
Volgens mij doen ze dat helemaal niet voorkomen... staat nergens op de site, ook niets wat daarnaar wijst. Je betaalt gewoon niet op de dagen dat je je mobiel helemaal niet gebruikt. Gebruik je je mobiel maar voor 3 sms'jes per dag dan is het inderdaad duurder ja, dat klopt.

T-Mobile met haar voordeelbundels is veel erger: zij sturen zelfs in hun grens-smsjes niks over het starttarief van 80 cent per gesprek... ook op de site is het niet makkelijk terug te vinden. Het starttarief staat hartstikke verstopt. Dat vind ik veel misleidender dan Vodafone.
damn wat een prijzen... :/ Terwijl T-Mobile toch in evenveel landen zit als Vodafone heb ik het idee...?

Die vodafone vakantie bundel is veel aantrekkelijker. 20 min bellen of gebeld worden, 20 sms en 30MB internet in alle 42 voordeellanden voor 2 euro per dag.
damn wat een prijzen... :/ Terwijl T-Mobile toch in evenveel landen zit als Vodafone heb ik het idee...?
Erger nog, je zit vaak op het netwerk van je eigen provider. Waarom moet je dan meer betalen dan in het thuisland? Bij andere providers kan ik me indenken dat er extra kosten zijn, maar als T-mobile gebruiker zou in bij de Duitse T-mobile geen extra kosten moeten hebben.

Maar het is wel een goede zaak dat dit verdubbeld. Net te laat, maar dat houdt je altijd.
En na een week is dat dus 210 MB voor 14 euro.
Komt best wel in de buurt toch?

(ja ok... je krijgt er wat extra minuten bij in het geval van Vodafone)
¤15,- voor 200mb binnen Europa? Zou ik voor tekenen. En daarna nog met beperkte snelheid onbeperkt doorkunnen. Ideaal. Ja het is nog duur, maar we zien hier de laatste tijd wel grote verbeteringen in. Trots op de heren bij T-mobile. En nu hopelijk goed voorbeeld doet goed volgen?
Je bedoelt Vodafone? 35 MB per dag voor ¤ 14 voor een week? :P
Of KPN ¤ 10 voor 100 MB (per kalendermaand) in de EU + .no + .ch?

Afhankelijk van je verbruik zijn ze allebei goedkoper...
Vorige jaren was het nog onbeperkt dataverkeer voor 14,99 euro per week. Dus in plaats van dat de kosten onder druk van de Europese Commissie, die al jaren roept dat de kosten voor dataverkeer in het buitenland omlaag moeten dalen, stijgen ze vrolijk.
De kosten voor een losse MB dalen wel, alleen met deze bundels vallen ze buiten die regels. Zo stuurt vodafone bijvoorbeeld als je een internet in het buitenland bundel aan hebt staan ook geen waarschuwing als je veel data gebruikt.
Was inderdaad 3 jaar terug ¤ 14.99 per week voor onbeperkt..
Ik snap nog altijd nooit zo goed dat 'afstand' een relevante factor in de mobile telecom wereld is, terwijl het voor de rest nergens enigszins een factor van belang is :P

¤10 voor 5MB's als je in China bent, is pittig duur.


/Brammos85/ Natuurlijk wel ;). Ik was er een tijdje geleden, heb daar een lokale SIM kaart gekocht. Een aantal Amerikaanse diensten werken niet, en websites zoals www.opendoors.nl. Verder werkt het wel.

[Reactie gewijzigd door Datafeest op 21 juni 2013 15:23]

alsof jij iets op je mobiele internet kunt doen in china ;)
Ja, want dat gaat via je provider via een soort vpn-achtige constructie. Je internet in China is dus niet gecensureerd als je via je eigen provider surft.

Via wifi kom je bijv. juist niet op Facebook, via 3G wel.

Bij Vodafone kost een dagbundel voor in China ¤ 5 voor 10 MB (+ ¤ 2,50 per MB daarbuiten).
Bij KPN betaal je ¤ 50 voor een bundel van 100 MB (kalendermaand geldig).
Ik snap nog altijd nooit zo goed dat 'afstand' een relevante factor in de mobile telecom wereld is, terwijl het voor de rest nergens enigszins een factor van belang is :P
Providers kopen bandbreedte in bij providers in het buitenland, voor hun roamende klanten. Dit is bij het ene land goedkoper dan bij het andere. Er gaan meer Nederlanders naar bijvoorbeeld Duitsland dan naar China, dus het is voor KPN wat gunstiger zakendoen met Duitse providers dan met Chinese.

Is dus niet zozeer afstand, maar gewoon vraag en aanbod. En er is wat meer vraag naar roaming in landen dichter bij huis, vandaar dat dat goedkoper is.
Ik kan me nog herinneren dat de EU weekpas na het overschrijden van de mb's een lagere snelheid bood zonder meerprijs, is dat nog het geval?

EDIT:
Net eroverheen gelezen..

[Reactie gewijzigd door souheil op 21 juni 2013 16:11]

Voor 15 euro kunnen klanten binnen de EU 200MB verstoken op hoge snelheid, waarna de snelheid wordt teruggeschroefd naar 64/64Kbps.
Meh, ik vind het nog steeds erg prijzig! Ik snap niet waar die kosten vandaan komen maar ik neem toch wel een beetje aan dat ons een oor aan genaaid wordt

Wat me wel opvalt wanneer ik zo een dagpas in het buitenland gebruik (onlangs in Portugal): Hoe ongelooflijk veel betrouwbaarder die netwerken zijn dan T-Mobile hier in Nederland. Met een dagpas daar was m'n internet sneller en had ik betere dekking dan dat ik hier normaal heb! Zelfs hier in Amsterdam zijn er plekken waar ik nauwelijks goede 3g dekking heb.
Klopt, want in Portugal surf je onder andere via 3G900, doet het veel beter in gebouwen. Zelfde geldt in Frankrijk en Spanje ook trouwens. Je valt gewoon bijna nooit meer terug op 2G, echt heel fijn is dat.

In Nederland is dit door frequentiewijzigingen pas mogelijk vanaf volgend jaar. Dan gaat 3G-dekking hier ook beter worden. Maarja, dan hebben we ook 4G op 800 MHz.

Hoe dan ook gaat mobiel internet binnenkort waarschijnlijk wel relaxed worden dus, zelfs binnenshuis!