Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 14.332 •
Submitter: Source90

Er zijn details over drie Intel Ivy Bridge E-processors verschenen, die begin september uit moeten komen. De informatie over de chips in het topsegment voor consumenten komt uit een slide van een presentatie die op systeembouwers gericht lijkt te zijn.

De Duitse site HardwareLuxx heeft de slide gepubliceerd: daaruit zou blijken dat Intel van plan is de Ivy Bridge E-processors in de week van 4 tot 11 september uit te brengen. De Extreme-serie zou uit drie Core i7-processors bestaan: de Core i7-4820K, i7-4930K en de i7-4960X. De 4820K zou net als zijn Sandy Bridge E-voorganger, de 3820K, een quadcore worden, terwijl de overige twee cpu's hexacores worden. De processors ondersteunen hyperthreading en zijn van geïntegreerde geheugencontrollers voor ddr3-modules met kloksnelheden tot 1866MHz voorzien.

De Core i7-4820 krijgt een kloksnelheid van 3,7GHz, met turbo tot 3,9GHz en 10MB L3-cache. De i7-4930K, de opvolger van de 3930K, krijgt zes cores die op 3,4GHz met turbo naar 3,9GHz tikken en 12MB L3-cache heeft. Het topmodel, de 4960X, laat zijn zes cores op 3,6GHz werken, met turbo tot 4GHz en maar liefst 15MB L3-cache. Alle cpu's zouden een tdp van 130W krijgen. Een gpu is in deze serie, net als bij de Sandy Bridge E-serie, niet aanwezig.Ivy Bridge E-slide

De Ivy Bridge E-processors volgen de huidige generatie Sandy Bridge E-processors op. De processors zijn voor dezelfde moederborden met een X79-chipset en een lga2011-socket geschikt. De Extreme-serie loopt traditiegetrouw achter op de mainstream-processors: daarvan is de nieuwe generatie Haswell al geïntroduceerd. De Sandy Bridge Extreme-serie volgde in 2011 de Bloomfield- en Gulftown-processors met de X58-chipset op.

ModelCores/threadsKloksnelheid (turbo)L3-cacheGeheugenTdp
Core i7-4820K 4/8 3,7GHz (3,9GHz) 10MB 1866MHz ddr3 130W
Core i7-4930K 6/12 3,4GHz (3,9GHz) 12MB 1866MHz ddr3 130W
Core i7-4960X 6/12 3,6GHz (4GHz) 15MB 1866MHz ddr3 130W

Reacties (41)

Byebye AMD :) .

Wel jammer dat de sockets altijd verschillend zijn. Het zou het voor de gebruiker een stuk makkelijker maken maar dan maakt Intel natuurlijk minder winst.


Edit: Wat een reacties zeg. :)

Ik bedoelde gewoon dat AMD een stuk achter loopt. Overlaatst het artikel van de eerste standaard op 5GHz geklokte processor: TDP van 220W.
Als je hier ziet dat Intel met zo'n performance processoren een TDP haalt van 130W dan mag je dat verbluffend noemen :)

[Reactie gewijzigd door CedricD op 21 juni 2013 11:06]

Jaa die processoren hebben wij wel nodig voor een potje call of duty of minecraft...

//

Bedenk nu eens wat je zegt. byebye AMD. Ga er maar vanuit dat als AMD weg is dat jij en ik 2000 euro gaan betalen voor een i7 midden segment en high segmend nog meer.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 21 juni 2013 11:01]

Ooit economie gehad? Als ze de prijs zo opvoeren dat de winst per CPU verdubbeld maar het aantal verkochte CPU's meer dan halveert (Mensen kopen dan minder snel een nieuwe CPU) heeft Intel niks aan een prijsverhoging.
Als AMD dus ooit verdwijnt, wat ik betwijfel want dan wordt het sowieso opgekocht door een ander bedrijf, zullen de prijzen van Intels CPU's wel iets omhoog gaan maar niet richting de 2000 euro in het mainstream segment.
Hoezo dat nou weer? Deze processoren zijn voor high performance workstations en kosten waarschijnlijk minstens 500 euro (voor de hexacores in ieder geval) per stuk. Dat is 3 keer zoveel als de duurste AMD consumenten CPU. Tuurlijk krijg je daar een stuk meer performance voor, maar het is natuurlijk niet te vergelijken.
Deze processoren zijn voor high performance workstations
Deze CPU's zijn op de high-end desktop markt gericht. Voor high-end workstations is er de Xeon lijn.
En dit zijn geen hernoemde Xeon's?
Xeon's hebben een compleet andere instructieset
Huh? Wat? Xeons gebruiken dezelfde architectuur als de core varianten.
Je bedoeld Itaniums, Xeons doen gewoon x86 hoor.
Gek dat er nog Ivy bridge cpu's uitkomen nu Haswell er ook al is.
De high end chips zijn veel complexere dies en moeilijker te produceren, die komen dus altijd wat later uit dan de relatief simpele consumenten cpu's.

Dat gaat al jaren zo, en niet alleen bij Intel. Haswell-E, -EP en -EX komen volgens de planning ook pas in de tweede helft van 2014, als de consumenten Haswell er al een jaar is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juni 2013 14:38]

Niet dus. Xeon's hebben dezelfde instructieset, de zelfde microcode architectuur, etc..

Ze hebben meestal enkele extra voorzieningen voor werkstation workloads, en een hoop extra cache, maar het zijn heus geen totaal verschillende architecturen ofzo.
enige verschil is dat deze soms een extra interconnect hebben om de communicatie tussen meerdere sockets te voorzien,
(anders gezegd dat is gedisabled bij de consumenten hardware)

verder komen de xeons in vormen met meer cores, in elk geval 8 maar mogelijk nog meer (volgends sommige geruchten zelfs tot 12)

erg jammer dat intel deze niet naar de desktop markt brengt, al weet intel natuurlijk dat als ze dat doen ze niets overlaten om nog echt voor te upgraden, en Intel rekent zich rijk aangezien AMD toch niet kan concurreren, maar tot er 8 cores komen ga ik iig niet upgraden, (en velen met mij niet)
Dit zijn Xeons. De low end Xeon CPU's (E3 serie en lagere E5 modellen) zitten op de 1155 socket net als de Sandy en Ivy Core's. De high end Xeons (E5 serie en hoger) zitten op de 2011 socket. Deze bestonden al voordat de Sandy Bridge-E modellen kwamen. Ze kosten overigens alleen nog meer dan een Sandy Bridge-E exemplaar. Tevens zijn ze ook niet zo makkelijk verkrijgbaar.

De Sandy Bridge-E en nu Ivy Bridge-E moeten deze CPU's naar de consument brengen. En er is markt voor, al is die niet groot.
Nu klaag je over de sockets wat continu veranderen terwijl je byebye AMD zegt? En zoals de persoon hier boven al laat merken; op gaming gebied slaan deze CPU's natuurlijk nergens op (tenzij je 3-way SLI of CrossfireX draait). Dus als je meer wilt betalen voor het moederbord en CPU, ga je gang.

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 21 juni 2013 11:15]

bye bye amd ?
moederborden van amd zijn goedkoper, cpu's zijn goedkoper en vaak nog wat meer upgrademogelijkheden omdat het socket minder vaak veranderd.
het lijkt mij dat een budget systeem toch beter amd based kan zijn.

daarnaast vraag ik me altijd af wat mensen nou eigenlijk met hun dikke cpu doen behalve praten over de theoretische snelheidswinst t.o.v. een ander model, mijn amd cpu is inderdaad trager als deze cpu (en de serie hiervoor en daarvoor...) toch heb ik ruim voldoende (lees: overkill) en scheelde me het ook nog eens bijna de helft aan kosten.

dus nog afgezien van het feit dat amd piek tdp waardes geeft en intel het gemiddelde van ononderbroken gebruik (dit kan dus een piek in idle mode zijn als ze willen, mijn amd cpu verbruikt gemiddeld ook geen 125w hoor) zijn er nog zat andere redenen om amd te gebruiken.

@vegettokai
vergeet niet dat als amd failliet zou zijn en intel 2000,- zou vragen voor hun cpu's dat er vast wel meer mensen zouden overstappen op ARM cpu's waardoor intel zou moeten inbinden ;)

[Reactie gewijzigd door the-dark-force op 21 juni 2013 15:13]

Mee eens, en markt voor dit soort cpu is erg klein dat je prima als cpu bakker kan negeren, denk dat paar procent( 2 a 3)% dit soort cpu's koopt, 95% van verkocht cpu zijn 200 dollar of goedkoper.

Intel verdient haar geld ook niet met deze cpu's maar jusit met atom, celeron's, pentium's en i3.

Dat intel meer verkoop ligt volgens mijn meer en deel aan het aanbod, gemiddeld consument loopt winkel binnen en laat zich adviseren door de verkoper, 19 van 20 systemen zijn intel, van budget tot high end, grootste kans dat koper dus met een van de intel laptops naar buiten komt lopen zonder dat die maar enig idee heeft van wat voor cpu die nu heeft.
Eigenlijk zou een dergelijke Intel processor perfect zijn voor een aantal spellen die zwaar zijn voor de CPU en je deze ook nog eens wilt streamen op een hoge kwaliteit (er zijn zat spellen waar ik het niet eens red met een overgeklokte i7 2600K, en dan zouden 2 extra cores wel "lekker" zijn).
Of men daarvoor het geld over heeft, zal echt aan de persoon zelf liggen, maar als ze een keer meer mainstream worden (denk aan de prijzen van de Q6600 als eerste betaalbare "quad core" (oftewel 2 aan elkaar geplakte E6600s)), dan wil ik er toch echt wel een hebben hoor.
Tot die tijd kun je stellen dat voor de meeste gamers iedere snelle i5 of i7 nog altijd voldoet (denk ook aan i7 920s die eigenlijk nog goed mee kunnen), en dat mensen die net niet die extra overklok mogelijkheden, of net wat minder willen uitgeven dit ook rustig nog kunnen doen met een vergelijkbaar AMD alternatief.
Misschien dat de nieuwe consoles zorgen voor wat betere ondersteuning voor processors met meer dan 4 cores (al zijn er er zelfs nog te weinig spellen die werkelijk 4 cores goed weten te benutten)...

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 21 juni 2013 23:53]

nevermind...

[Reactie gewijzigd door RGAT op 21 juni 2013 19:42]

Zou mooi zijn voor folding at home.
Kan je beter je GPU aan het werk voor zettten..
Hopelijk gaat de i7-3820 mooi in prijs dalen zodat je ook nog eens goedkoop een instap E-systeem kunt samenstellen. Momenteel al voor 255 in de pricewatch, wat ook al niet verkeerd is.
De volgende generatie dus. Op papier weinig verschil met de 3XXX serie. Voor mensen die nu een platform willen is dit wel een goede kanshebber. Maar mensen die van de 3XXX serie komen waaronder ik, is dit platform niet interessant genoeg. Toch ben ik wel benieuwd hoe de 3XXX presteert t.o.v. deze 4XXX serie..
hopelijk kunnen ze de hitte een beetje onder controle krijgen bij deze ivy bridge cpu's.
130 watt moet nog wel te doen zijn toch?
hij doelt wss op de TIM
dhet gelijdend materiaal onder de heatspreader was slecht bij ivy bridge.
dit resulteerde in onnodig hoge temperaturen.

[Reactie gewijzigd door freaq op 22 juni 2013 06:47]

Ik hoop dat ze in dit segment geen pasta gebruiken onder de heatspreader zoals bij ivy bridge en haswell. Wel mooi om te zien dat de oudere moederborden gewoon hiervoor gebruikt kunnen worden
Dat gaat over Haswell, dat is alweer de opvolger van Ivy Bridge ;)
Zie jij Haswell staan in de titel? ;)
De versies met 8, 10 en 12 cores heten Ivy Bridge-EP en komen in het volgende kwartaal (Q3) uit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juni 2013 11:24]

De EP cpu's zijn bedoeld voor multi socket systemen, dus die gaan meestal niet werken op moederborden met de x79 chipset, die voor een single socket systeem bedoeld is. Sommige hardware fabrikanten van x79 systemen hebben wel bios-en uitgebracht die ook EP cpu's ondersteunen, maar dat is nogal zeldzaam...
ik hoop toch wel dat er nieuwe 2011 socket moederborden komen, dan zijn ze tenmiste iets of wat up-to-date
Heeft iemand hier nu zijn NDA / embargo geschonden? Het plaatje vertelt duidelijk de voorwaarden waaronder deze informatie door Intel is gegeven:
NOT OK for public disclosure: reference to related products' SKU numbers, core count, frequency, performance or system availability timing.
Ik had wel verwacht dat die Core i7-4820K een lagere TDP zou hebben eigenlijk.
Persoonlijk zou ik dan voor de Core i7-4930K gaan die naar mijn idee een aanzienlijk hogere snelheid heeft op het zelfde wattage. Tenzij de prijs natuurlijk rocket..
TDP is vaak gelijk over de hele serie maar het daadwerkelijke verbruik niet hoor...
Ze zullen in de praktijk ook niet hetzelfde verbruik hebben. Intel maakt groepen met TDP's. Als Intel nu voor de quad-cores op socket 2011 een lagere TDP zou gaan aanhouden, dan heb je weer fabrikanten die een moederbord daar voor gaat maken en dan kun je weer niet upgraden naar een 6-core etc.

Bovendien, zoals je zelf al aangeeft:
Tenzij de prijs natuurlijk rocket..
Huidige procs:
Intel Core i7 3820 Boxed (4 cores) = 255,-
Intel Core i7 3930K Boxed (6 cores) = 508,-