Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 159 reacties

Er zijn foto's online verschenen van wat de opvolger van de iPhone 5 zou zijn. De foto's, gepubliceerd door MacRumors, tonen een telefoon met hetzelfde ontwerp als de iPhone 5, maar enkele details verschillen van de huidige Apple-smartphone.

De foto's tonen zowel de binnenkant als de achterkant van de opvolger van de iPhone 5. Die binnenkant toont een grotere accu ten opzichte van de huidige iPhone 5. De capaciteit van de accu op de foto is 1560mAh, tegenover de 1430mAh-accu die in de huidige Apple-smartphone zit. De achterkant toont bovendien ruimte voor een dubbele led-flitser, tegenover de enkele led-flitser in de iPhone 5.

Ook in de telefoon is de layout van de hardware iets gewijzigd. Het ontwerp van de telefoon op de foto's oogt hetzelfde. De achterkant heeft dezelfde kleurstelling en is op het oog van hetzelfde materiaal gemaakt als de achterkant van de huidige iPhone. Ook lijken op de foto van het vermoedelijke prototype slijtageplekken zichtbaar die vergelijkbaar zijn met de plekken die veel gebruikers momenteel hebben bij hun iPhone 5.

De foto's zijn gepubliceerd door MacRumors, een site die in het verleden vaak vroegtijdig beschikte over juiste informatie over onaangekondigde Apple-producten, al bleek de site er ook diverse keren naast te zitten. De nieuwe iPhone zou dit najaar gepresenteerd worden, vermoedelijk samen met een goedkoper model met een plastic behuizing voor de Chinese markt. De release van de nieuwe iPhones zal vermoedelijk samenvallen met het uitbrengen van iOS 7, dat een geheel nieuw uiterlijk bevat voor Apples mobiele besturingssyteem.

Foto vermoedelijke iPhone 5S (bron: MacRumors) Foto vermoedelijke iPhone 5S (bron: MacRumors)

Reacties (159)

Reactiefilter:-11590150+167+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als de accu de grootste verandering is in de volgende iPhone wordt het een "tough sell" tegenover de volgende generatie Android en WP toestellen. Die komen niet alleen met de hogere resolutie schermen die nu al gangbaar zijn, maar ook met nog betere hardware (Snapdragon 800, meer geheugen).

Nog belangrijker wordt dat andere merken met echte doorontwikkeling van het concept smartphone bezig zijn. Er worden grote stappen gezet met de camera (S4 Zoom, maar vooral Lumia EOS over een paar weken), de toevoeging (herintroductie) van de stylus, NFC om extra functies toe te voegen (zoals bij Jolla of nog eenvoudiger met de smart tags van o.a. Sony), 'Boomsound' van HTC zullen we waarschijnlijk ook in meer telefoons gaan zien.

In het segment van de 4" schermen steekt de iPhone 5 nog wel uit boven het maaiveld, maar ook daar zit de concurrrentie niet stil. Diverse 'Mini' varianten zijn al aangekondigd: 4.3", 1280x720, snelle dualcore of zelfs quadcore en verder dicht aan tegen de specificaties van de toptelefoons. En deze worden significant goedkoper geÔntroduceerd dan de topmodellen.

Nog geen 10% vergroting van de accucapaciteit lijkt in dat licht wat magertjes voor een nieuw vlaggenschip. Er gingen eerder ook veel geruchten over een vingerafdruklezer. Dat zou ik een mooie toevoeging vinden; zit ook op mijn Dell laptop en is erg handig. Maar op deze foto's is daar nog niets van te zien. Misschien op de voorkant?

@FreshMaker
Dat klopt inderdaad voor veel mensen. Daarom zijn opinieleiders zo belangrijk en is het dus ook best significant dat in veel reviews Android telefoons (HTC One, Galaxy S4) een betere keuze worden genoemd dan de iPhone 5. Apple kan de specs dus wel negeren onder het mom dat het onzinnig is, maar het komt wel in de beeldvorming terug. Kijk bijvoorbeeld naar de review van Lumia 925 op Techradar. Daar wordt gesteld dat een HD scherm eigenlijk niet meer mee kan (Lumia 925 heeft overigens hogere ppi dan iPhone). Hoe (on)zinnig die opmerking ook moge zijn, het staat er wel en beÔnvloedt consumenten.

@alfredjodocus
Het komt over alsof je iedere innovatie buiten Apple bagatelliseert. En voor jouw persoonlijke gebruik is dat je goed recht. Waar het mij om gaat is dat het momentum qua innovatie steeds meer bij andere fabrikanten en platforms komt te liggen. Het beeld van Apple als de innovation leader sinds 2007 brokkelt daarmee af en dat is een groot risico voor het bedrijf, want was mede de basis van het succes met de iPhone.

Er is dan overigens nog een hele "long tail" die Apple prima kan exploiteren. Vandaar de geruchten over een goedkopere iPhone, gekleurde iPhones en een grotere iPhone, een iWatch, etc.

@TMC
Zoals ik ook hierboven al aangaf: Apple kan heus nog wel veel apparaten verkopen. We zullen zien hoe de markt zich ontwikkelt...

Je stapt echter wel heel makkelijk heen over innovaties van andere merken. Prima, maar het blijkt ook dat er een significante markt is voor bijvoorbeeld de stylus (Galaxy Note succes) of grotere schermen met hoge resolutie.

"Het gebruiksgemak van de iPhone"... tja, nu doe je net alsof andere merken niet gebruiksvriendelijk zijn. Het is heus niet zo dat een Android of WP niet gebruiksvriendelijk is. Je kunt het gewoon beter naar je hand zetten, vooral Android, en dat vergt wat handelingen. Maar moeilijk is het ook niet en als je het niet doet heb je gewoon een heel eenvoudige gebruikservaring.

De kritiek op iOS is juist dat het de gebruiker teveel in een plat systeem van app short cuts stopt. Dat is weliswaar simpel, maar niet gebruiksvriendelijk als je in een oogopslag een update wilt zien zonder eerst een app te moeten openen.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 21 juni 2013 21:30]

Een 'tough sell'? De iPhone 5 verkoopt als een speer en de 5S wordt ineens een tough sell?

Dingen als boomsound, NFC of een stylus vallen nog altijd in het niet bij het gebruiksgemak van iOS.

Ook qua hardware is de iPhone 5 top, all-round gezien is het nog gewoon het snelste toestel en meest vloeiende toestel op de markt.
Inderdaad, als Apple echt druk zou voelen hadden ze de toestelal in Juni uitgbracht.

Ik begrijp die reacties van mensen niet die het einde van Apple elke keer voorspellen.

Als het echt zo zou zijn zou toch Apple de prijs wel iets verlagen.

Of een paar maanden eerder het product lanceren.
Ik snap niet dat mensen zo blijven ageren tegen de stylus. Toegegeven, vroeger was een stylus een noodzakelijk kwaad, maar de stylus anno 2013 is zoveel meer, het is van onmisbaar rotding geevolueerd naar nuttige extra.

Handschrift, tekeningen, doodles, allemaal veel beter te doen met een stylus dan je vinger en is, mits softwarematig goed ingevoerd, een echte toevoeging...

Daarnaast NFC een failure? Helemaal niet, plus het is voor meer te gebruiken dan het "bumpen" van telefoons. Ik gebruik het dagelijks om in mijn auto verschillende settings aan/uit te zetten (BT, volume), de music app op te starten (BT naar autoradio) en om 's avonds het een en ander uit te zetten (geluid, vliegtuigstand).
Daarnaast heb ik een contact nfc (sticker scannen en mijn gegevens staan op je telefoon en een sticker thuis met mijn wifi gegevens, even scannen en je hebt het ssid en password om bij mij thuis op wifi te komen..

Failure? Nee, niet voor mij.
Vervelend om te doen? Nee absoluut niet.

Punt is, zowel bij de stylus als NFC, is dat ik de keuze heb en jij niet. De fabrikant van mijn toestellen heeft niet besloten dat een stylus regresie is en NFC vervelend en laat het aan de gebruiker over om te beslissen het wel of niet te gebruiken. Dat 100x liever dan een fabrikant die dat voor de gebruiker denkt te moeten beslissen. (om dan nadat blijkt dat het toch wel aanslaat, het toch maar wel aan te bieden en dat claimt het wiel uitgevonden te hebben.)

Voor mij is een smartphone een apparaat dat je in staat stelt veel dingen te doen, dingen die aansluiten op jou leven. Dat je dan dingen krijgt die je zelf niet gebruikt staat vast, maar dat betekent niet dat niemand ze gebruikt en dat het een regressie of vervelend is.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 21 juni 2013 10:46]

Ik snap niet dat mensen zo blijven ageren tegen de stylus. Toegegeven, vroeger was een stylus een noodzakelijk kwaad, maar de stylus anno 2013 is zoveel meer, het is van onmisbaar rotding geevolueerd naar nuttige extra.
...
Handschrift
nergens voor nodig, je hebt toch een toetsenbord?
tekeningen
een zeer kleine use case, bovendien kunnen echte kunstenaars prima uit de voeten met hun vingers icm met zoom.
, doodles
is dat iets van Google?
, allemaal veel beter te doen met een stylus dan je vinger en is, mits softwarematig goed ingevoerd, een echte toevoeging...
...
[quote]
Daarnaast NFC een failure?
Helemaal niet,
jawel, NFC kent nauwelijks toepassingen
plus het is voor meer te gebruiken dan het "bumpen" van telefoons. Ik gebruik het dagelijks om in mijn auto verschillende settings aan/uit te zetten (BT, volume), de music app op te starten (BT naar autoradio) en om 's avonds het een en ander uit te zetten (geluid, vliegtuigstand).
Allemaal dingen waar BT veel beter in is, NFC voegt helemaal niks toe.
Daarnaast heb ik een contact nfc (sticker scannen en mijn gegevens staan op je telefoon en een sticker thuis met mijn wifi gegevens, even scannen en je hebt het ssid en password om bij mij thuis op wifi te komen..
op zich handig maar deze toepassing van NFC is een niche.
unt is, zowel bij de stylus als NFC, is dat ik de keuze heb en jij niet. De fabrikant van mijn toestellen heeft niet besloten dat een stylus regresie is en NFC vervelend en laat het aan de gebruiker over om te beslissen het wel of niet te gebruiken. Dat 100x liever dan een fabrikant die dat voor de gebruiker denkt te moeten beslissen. (om dan nadat blijkt dat het toch wel aanslaat, het toch maar wel aan te bieden en dat claimt het wiel uitgevonden te hebben.)
NFC en stylus voegt niks toe, ik zou ontevreden zijn als deze onnodige functionaliteit mijn toestel zou ontsieren. Vooral de stylus is alleen maar vervelend en ontsiert het toetsel.
Voor mij is een smartphone een apparaat dat je in staat stelt veel dingen te doen, dingen die aansluiten op jou leven. Dat je dan dingen krijgt die je zelf niet gebruikt staat vast, maar dat betekent niet dat niemand ze gebruikt en dat het een regressie of vervelend is.
ben ik het mee eens, dus voor mij geen stylus en NFC maar wel bluetooth en innovatieve WIFI functionaliteit.
Jij blijft vooral vanuit jezelf alles bekijken. NFC heeft voor jou geen nut, dus dan voor niemand niet. Voor mij heeft het wel degelijk nut en ik ben blij dat het erin zit.
Daarnaast wordt het gebruikt voor betalen en komt het in steeds meer apparatuur om het linken makkelijker te maken (bijvoorbeeld audio apparatuur met je telefoon verbinden. Even boven de NFC "sensor" en ze zijn gekoppeld).

Ik denk trouwens dat je niet helemaal weet wat NFC inhoudt. Als ik zeg dat ik BT/WiFi/geluid/etc uit kan zetten met NFC, zeg jij dat BT daar beter voor is. Dan heb je het niet begrepen...

Toevoegen van NFC kost praktisch niets en kan in android ook uitgezet worden.
Ik zet liever iets uit dat ik niet wil gebruiken dan dat ik iets mis at ik wil gebruiken.
Zelfde met de stylus. Vind je het niets, dan gooi je 'm toch lekker in de la? (mijn toestel heeft geen "gat" voor een stylus, dus het ding ontsiert niets). Jij gebruikt je toetsenbord, maar ik vind handgeschreven notities (die automatisch omgezet worden in tekst) toch echt sneller de makkelijker werken. Een snelle schets of aanvulling/opmerking op een foto is makkelijker met een stylus (mijn term doodle).

Jij wil "bluetooth en innovatieve WiFi functionaliteit", ik heb die twee plus NFC/miracast/wifi direct/stylus/etc.... Nu gebruik ik miracast niet (weinig compatible apparatuur), maar ben blij dat het erin zit zodat anderen het mogelijk wel kunnen gebruiken en ik mogelijk in de toekomst ook.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 21 juni 2013 11:59]

Jij blijft vooral vanuit jezelf alles bekijken.
uiteraard, jij doet dat ook.
NFC heeft voor jou geen nut, dus dan voor niemand niet. Voor mij heeft het wel degelijk nut en ik ben blij dat het erin zit.
waarom dan? je hebt het mij niet duidelijk kunnen maken, de voordelen die je noemde waren vooral BT use cases muv van de wifi sticker niche.
Daarnaast wordt het gebruikt voor betalen
waar dan? ik zie het nergens.
en komt het in steeds meer apparatuur om het linken makkelijker te maken (bijvoorbeeld audio apparatuur met je telefoon verbinden. Even boven de NFC "sensor" en ze zijn gekoppeld).
een soort BT pairing bedoel je? tamelijk zinloos als BT dat ook al kan en ook nog vanaf een afstand groter dan de belachelijk kleine range van 8 cm van NFC.
Ik denk trouwens dat je niet helemaal weet wat NFC inhoudt. Als ik zeg dat ik BT/WiFi/geluid/etc uit kan zetten met NFC, zeg jij dat BT daar beter voor is. Dan heb je het niet begrepen...
educate me!
Toevoegen van NFC kost praktisch niets en kan in android ook uitgezet worden.
Ik zet liever iets uit dat ik niet wil gebruiken dan dat ik iets mis at ik wil gebruiken.
NFC is zinloos waarom toevoegen als het zinloos is?
Zelfde met de stylus. Vind je het niets, dan gooi je 'm toch lekker in de la? (mijn toestel heeft geen "gat" voor een stylus, dus het ding ontsiert niets).
een gat niet ontsierend? sorry maar daar ben ik het dus echt totaal niet mee eens.
Jij gebruikt je toetsenbord, maar ik vind handgeschreven notities (die automatisch omgezet worden in tekst) toch echt sneller de makkelijker werken.
voice dictation, al eens van gehoord?
Een snelle schets of aanvulling/opmerking op een foto is makkelijker met een stylus (mijn term doodle).
dit kan prima met de vingers icm zoom. bovendien ook weer een zeer kleine use case.
Jij wil "bluetooth en innovatieve WiFi functionaliteit", ik heb die twee plus NFC/miracast/wifi direct/stylus/etc.... Nu gebruik ik miracast niet (weinig compatible apparatuur), maar ben blij dat het erin zit zodat anderen het mogelijk wel kunnen gebruiken en ik mogelijk in de toekomst ook.
ik wil geen ongebruikte rommel in mn telefoon die weer voor allerhande ellende (ontsiering/bugs/exploits) kan zorgen. Ik kijk naar gebruik en jij lijkt vooral een functionaltiteit vinkjes maximaliseerder te zijn. Hoe meer vinkjes hoe beter maar je verlies het grotere geheel uit het oog. Een mindset die prima overeenkomt met een feature bloated Samsung toestel die allemaal maar half werken (S4).

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 21 juni 2013 12:47]

educate me!
Je blijft NFC verwarren met "BT use cases".

Waar ik NFC vooral voor gebruik is door middel van een sticker (waar de NFC chip en antenne in zit), settings in mijn telefoon aanpassen.
Als ik met de auto ga, wil ik dat mijn telefoon BT aan heeft, google play music aanzet, WiFi uit en google maps aan. Dat kan je ofwel doen door je telefoon te unlocken, via quicksettings/settingsmenu alles aan/uit te zetten en de verschillende apps te starten.
Met NFC kan je dat doen door (bij standaard implementatie) je telefoon te unlocken (dat hoeft niet met root toegang en wat aanpassingen) en langs de NFC sticker te halen. Je hoort "ploenk" en je ziet BT aan gaan, WiFi uit, en de beide apps starten op.
Op bestemming haal ik de telefoon weer langs de sticker en alle acties worden teruggedraaid.

Laat mij nou eens zien hoe ik dat voor elkaar krijg met een BT verbinding.....
waar dan? ik zie het nergens.
De wereld is groter dan ons landje...
http://www.google.com/wallet/buy-in-store/
(dit is slechts een vorm van NFC betalingen, er zijn er meer)
een soort BT pairing bedoel je? tamelijk zinloos als BT dat ook al kan en ook nog vanaf een afstand groter dan de belachelijk kleine range van 8 cm van NFC.
Natuurlijk zijn er meer wegen naar Rome, maar dit is naar mijn mening veel makkelijker. Even je toestel tegen het apparaat en de verbinding is er. Niet meer naar de BT settings, zichtbaarheid aanzetten, zoeken naar apparaten, selecteren.
http://www.youtube.com/watch?v=OtFthjqjAZE
NFC is zinloos waarom toevoegen als het zinloos is?
Dat blijf je herhalen, maar voor een heel groot aantal mensen is het niet zinloos.
een gat niet ontsierend? sorry maar daar ben ik het dus echt totaal niet mee eens.
LEZEN.. mijn toestel heeft GEEN gat, dus is niet ontsiert door het gebruik van een stylus....
voice dictation, al eens van gehoord?
Leuk tijdens een vergadering/college/presentatie waarbij geen enkele telefoon/tablet microfoon alles 100% kan opvangen (op die afstand) en je uiteraard niet geacht wordt alles te herhalen...
dit kan prima met de vingers icm zoom. bovendien ook weer een zeer kleine use case.
Ja, nooit gezegd dat de gehele bevolking er wat aan heeft, maar dat maakt de huidige vorm van de stylus geen teruggang.
ik wil geen ongebruikte rommel in mn telefoon die weer voor allerhande ellende (ontsiering/bugs/exploits) kan zorgen. Ik kijk naar gebruik en jij lijkt vooral een functionaltiteit vinkjes maximaliseerder te zijn. Hoe meer vinkjes hoe beter maar je verlies het grotere geheel uit het oog. Een mindset die prima overeenkomt met een feature bloated Samsung toestel die allemaal maar half werken (S4).
Ik wil niet zoveel mogelijk features, maar ik ben wel voor een smartphone die ook echt smart kan zijn. En dat betekent features bevatten die mogelijk niet voor de gehele bevolking nuttig zijn, maar wel voor een andere groep. Dat kan soft- of hardware zijn.
Passbook en newsstand zijn ook voor velen (in ons land) nutteloos, maar anderen hebben er wel wat aan.
Ik ben het dan ook wel met je eens dat de S4 wat te ver is gegaan. Daar lijken veel features toegevoegd te zijn om ze maar te hebben. Echter Dat geldt niet voor alle dingen die veel smartphones wel hebben en een iphone niet.
Voor mij is dat bijvoorbeeld NFC en het gebruik van een stylus (wat trouwens qua hardware los staat van het type smartphone/tablet, maar de software voegt in dit geval zeker wat toe).
Dat jij het nut niet inziet, betekent niet dat het een failure is, noch nutteloos...
Ik hoef helemaal niets te doen als ik in de auto stap want BT staat altijd aan en ik bedien het lezen van kalender, email, text berichten en muziek via mijn idrive controller.

De bankpassen gaan uitgerust worden met een NFC chip en men zal geen andere betalingsvormen toelaten. Hier in NL zal betalen via een mobiel (voorlopig) niet gaan werken.

Juist omdat de toepassingen van NFC niet wijdverbreid zijn bouwen veel fabrikaten dat niet in. Diegenen die dat wel doen proberen krampachtig op de voordelen te wijzen om er een USP van te maken en zo de zaak te rechtvaardigen.
Even flink wat leeswerk maar dit zegt genoeg waarom NFC niet als "key technology" wordt bestempeld. Het artikel spreekt in dit verband over NFC als een "failure".
http://appleinsider.com/a...wareness-via-bluetooth-le
NFC is geen vervanger van BT, het wordt gebruikt samen met BT bijvoorbeeld.

Als je aankomt in de wagen en u BT van u gsm staat uit (anders verbruikt het voor niets stroom, kunnen andere mensen malafide dingen mee doen , etc) en je legt deze op de dashboard waar een NFC tag is. Door deze tag gaat je gsm zijn BT automatisch aanzetten, automatisch verbinding maken met bv je parrot etc.

Dit kan worden toegepast in talloze situaties en aangezien deze tags goedkoop zijn en je zelf kunt "programmeren" is dit geen nutteloze optie maar een optie dat je leven een klein beetje gemakkelijker maakt.
Waarom zoveel nadruk op NFC? Zelfs Samsung en retailers hebben geen vertrouwen meer in NFC.

"When we asked why Samsung did not include NFC tap-to-pay features in Wallet, the company said that retailers prefer barcodes over NFC because they don’t have to install any new infrastructure to support it."


http://theverge.com/2013/...p-apple-passbook-features
Samsung heeft er inmiddels blijkbaar genoeg vertrouwen in om het zelfs te implementeren in de nieuwe NX camera.
Een chip zetten in een device en echt "implementeren" zijn twee verschillende dingen.
Het is geÔmplementeerd, aangezien de camera je in staat stelt middels de NFC chip bestanden te versturen naar andere devices.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 21 juni 2013 13:05]

Waaronder ook je laptop?
Als je laptop een NFC chip heeft (bijv. HP Envy) wel ja.

De NFC vergemakkelijkt ook het tot stand brengen van een verbinding tussen smartphone apps en de camera, voor gebruik van remote control en remote viewing apps e.d.
Overigens heeft de NX precies de onderdelen van de S3.
De iPhone is helemaal niet altijd een van de beste camera's geweest ...
inderdaad, ik irriteer me altijd aan de ruisvorming en beweging! het is in ieder geval geen fotoboek materiaal... Lumia 920 is de eerste telefoon met potentie! helaas is het toestel wat groot.
---
Consumenten kijken daar niet naar, die kijken naar naam + prijsverhouding, en wat de omgeving heeft.

Maar een beperkt deel kijkt echt kritisch naar de specs, en de inhoud.
De consument is (helaas) een kuddedier
Tot nu toe was elke 'S' update t.o.v. de vorige generatie een gigantische spec-boost. Dus het lijkt me onzinnig om te denken dat er alleen maar een grotere accu in zit. Daarnaast zijn er ook al geruchten langsgekomen dat de camera in de 5S sterk zal worden verbeterd.

En andere producenten bezig met 'doorontwikkeling'? Totaal oneens. De Galaxy S4 Zoom die je noemt heeft een betere camera maar verder vťťl slechtere specs dan de 'normale' S4. De Lumia EOS moeten we nog zien, maar de 808 was ook niet echt een geslaagd concept (betere camera dan gewone telefoons, maar nog lang niet op het niveau van goede camera's: het is dus vlees noch vis).
Toch knap hoe een jaar technology voor extra ruimte kan zorgen in een toestel.

Of het nut heeft de battery time van 9 naar 10 of misschien 12 te brengen weet ik niet, zou eerder wat hebben aan; van 9 tot 24.

Daarnaast vind ik het jammer dat er altijd van dit soort geruchten verschijnen er blijft niets overs om te speculeren bij de release :)

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 21 juni 2013 08:45]

Ik vind het toch verbazend hoe de accu van de iPhone met 1430 mAh minstens even lang meegaat als die van mijn Android phone (Nexus 4) met 2100 mAh.

Ik haal er met 3G de hele dag aan en +/- 2u scherm ongeveer 18 tot 20u uit. iPhone gebruikers lijken hetzelfde te kunnen met veel kleinere accu.

Is die processor zoveel zuiniger of hoe zit dat eigenlijk? Of is het omdat het scherm zoveel kleiner is?
That's what happens when you combine pixie dust with unicorn powder!

Of in nerdtaal, alles is voor elkaar gemaakt. En er zijn heel veel optimalisaties in het OS zelf.

Waarvan het meest duidelijke energiebesparing te herkennen is in de manier van "multitasking".

IPV apps die pas en te nonpas in de achtergrond door blijven draaien, kunnen apps alleen maar 7 verschillende soorten taken door het OS laten afhandelen. GPS-locatie, voip, downloads, etc. Als een app op de achtergrond wordt gezet, wordt de taak door de 7 deities verder verzorgd. Die natuurlijk zo efficiŽnt mogelijk werken. (als 4 apps de locatie nodig hebben, geeft het proces welke de locatie doet dat 1x door en haalt het ook 1x op. ipv dat 4 apps achter elkaar de GPS aanspreken)

En... de verborgen dwang om apps zo efficient mogelijk te maken. In dat opzicht is de ecologie van apple briljant. Omdat een ontwikkelaar WEET dat de grootste gedeelte van de iDevices de laatste iOS zullen krijgen, is ie gedwongen om z'n app ook voor de zwakste modellen te optimaliseren. Zo niet, dan wordt ie afgestraft in z'n portemonnee.

En als een app op een iPod touch goed werkt, hoe snel en efficiŽnt is het dan wel niet op de vlaggenschip apparaten?
Ik denk een combinatie van allerlei aspecten, maar dat het OS geoptimaliseerd is het belangrijkste. Apple kan natuurlijk veel beter optimalisaties doorvoeren in hun iOS doordat ze maar een beperkt aantal (zelf gefabriceerde) apparaten hoeven te ondersteunen. Android daarentegen moet zich veel meer aanpassen op heel veel hardware.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als Windows en Mac OS.
Heb je de grootte van het scherm vergeleken? Hoeveel van de accu wordt verbruikt door het scherm? Juist ja iets van 60% en het scherm is veel groter op die Nexus.

Al die verhalen over optimalisaties in het OS terwijl de grootste stroomvreter je recht in de ogen schijnt.

Het OS en de apps gebruiken 20% tot 30%. Al optimaliseren ze zich daar compleet een slag in de rondte. Dat gaat echt geen grote verschillen maken. Zelfs als ze het helemaal naar 0% optimaliseren gaat je accu dus hooguit 30% langer mee ...
Ik vind het wel fijn dat er niets te speculeren over blijft. Ik zit namelijk in dubio of ik moet wachten op de nieuwe iPhone of nu maar gewoon een nieuwe telefoon moet bestellen (abbo is af).
Wat extra specs kunnen mij misschien overhalen om te wachten..
Het is zoals elk jaar gewoon voorspelbaar. Sneller CPU/GPU en misschien een betere camera. Exacte getallen ontbreken maar het zal niet veel bijzonders zijn.
Niks bijzonders aangezien dit gewoon een "S" model word, dus het design blijft, op een waarschijnlijke dubbele flitser, ook gewoon hetzeflde.

Ik heb aan het eind van de dag meestal nog een 40% over, maar een grotere accu is voor de meeste intensievere gebruikers altijd fijn natuuljik.

[Reactie gewijzigd door Crp op 21 juni 2013 08:55]

Niet alleen voor de intensieve gebruiker, ook voor de gewone gebruiker kan een grotere accu fijn zijn aangezien er dan minder oplaadmomenten nodig zijn. Het is tegenwoordig vrij normaal om elke avond je telefoon op te moeten laden maar het zou erg fijn zijn als een telefoon met normaal gebruik langer mee kan gaan dan een enkele dag. Zeker bij een telefoon zoals de iPhone, waarbij de software volledig is geoptimaliseerd voor de hardware, is het relatief makkelijk winst te halen op de accu aangezien dit in feite een klein model is vergeleken met concurrenten.
Door de capaciteit van 1430mAh op te schroeven naar 2000mAh heb je bijna 40% winst op de accu capaciteit. Dit soort accu's zijn in Android telefoons geen uitzondering en eerder aan de kleine kant. Helaas is dit bij Android ook nodig omdat het wat minder accuvriendelijk is, maar stel dat je zo'n accu in een iPhone zou plaatsen dan kan je makkelijk een weekend door komen zonder je telefoon op te laden.
De telefoon zal hierdoor wel wat groter worden maar dit hoeft niet heel veel groter te zijn. Ietsjes dikker, wat voor de meeste gebruikers niet eens op zal vallen, en je kan die extra capaciteit al kwijt.
Het verbaast mij sowieso dat een iPhone 'maar' 1430 mAh heeft. iPhones doen het over het algemeen erg goed qua batterijduur.

Naar mjn idee zijn fabrikanten al te ver doorgeslagen met het idee dat een smartphone ťťn dag moet kunnen meegaaan. Gelukkig heb ik op het werk altijd een lader bij de hand, want na een jaar is de accuduur vaak dusdanig afgenomen dat zelfs een dag meer uitzondering dan regel is..
Om uit te vinden wat je batterij vreet: http://carat.cs.berkeley.edu

Verder heeft m'n iPhone 4 nog steeds dezelfde hoeveelheid batterij duur. Apple gebruikt goede batterij chemie.
Te ver doorgeslagen? De gemiddelde telefoon haalt het einde van de dag nog niet eens bij intensief gebruik. Mag echt nog een flink stuk verbeterd worden.
Snap het nog steeds niet dat mensen dit accepteren een gebruikstijd van 1 dag of minder. Dat doet me denken aan de baksteen telefoons van 20 jaar geleden. 20 uur standby en 1 uur bellen.
Logischerwijs accepteren mensen dit doordat de functionaliteit van telefoon exponentieel is toegenomen. Nu kunt nu zo verschrikkelijk veel met je telefoon, mensen hebben daar blijkbaar een accuduur van een dag voor over want bijna iedereen heeft een smartphone tegenwoordig.

Technologische vooruitgangen op het gebied van telefoonhardware hebben de vooruitgangen op het gebied van accus flink ingehaald. Waarschijnlijk zal het nog een tijd zo blijven, dat je (vrijwel) elke dag moet opladen, tenzij er een doorbraak is in de schermtechnologie waardoor het beeldscherm veel minder verbruikt.
Accepteren? Het is take it or leave it. Dit is wat de technologie anno 2013 kan. Meer zit er niet in.
Denk dat jullie exact hetzelfde bedoelen. Dat het onwenselijk is dat fabrikanten 'slechts' ťťn dag gebruik aanvaardbaar achten.
Idd. Ik heb zakelijk een 5, en ben een intensieve gebruiker met veel mailen en bellen, maar zonder tussentijds bijladen (danwel op kantoor, danwel in de auto) haal ik het eind van de dag echt niet....
De grootste reden dat iOS devices zo lang op hun accu meegaan is omdat ze als ze `stand-by' staan echt weinig doen, er wordt geen mail opgehaald, berichten komen niet aan etc.
Dit moet je even uitleggen... Wat is stan-by? Dat je 1 keer op het knopje boven op je telefoon klikt? Want als je Push gebruikt komt alles gewoon binnen....
Als mijn iPhone stand-by staat komt gewoon alles netjes aan hoor.
Zowel mail als whatsapp berichten en push-notificaties van andere apps komen gewoon netjes aan als het toestel stand-by staat.

Sterker nog, de iPhone laat zelfs wifi continu aanstaan... dit wat vele android toestellen niet doen.
Sterker nog, de iPhone laat zelfs wifi continu aanstaan... dit wat vele android toestellen niet doen.
Dat is ook niet altijd zo geweest, had er een hekel aan dat ik elke keer op mijn ipod touch steeds 2 a 3 sec moest wachten na unlocken om uberhaubt een website op te kunnen vragen. Maar een setting? Nee totaal nergens terug te vinden...

Mijne (op android) staat overigens altijd (simpele setting dus als je het niet wilt kan je het nog uitzetten ook) aan als ik hem niet zelf uit heb gezet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2013 10:10]

ipod touch =/= iphone
Nu ga je je op een hellend vlak begeven ...

"vele" android toestellen ?
Vrijwel alle androidtoestellen hebben in hun wifisettings de keuze, altijd aan, aan in slaap, uit in slaap ...

Dus als het uit gaat, is het 9 van de 10 keer een user-choice
Vele? je bedoeld zeker geen. De setting voor wifi continue aan zit al jaren in android, en staat ook al jaren standaard op altijd aan.
Er wordt meestal geen mail opgehaald? Dat legt er maar net aan hoe jij je mailinstellingen hebt staan en of jij vaak mail krijgt.
Daarnaast is het wel zo dat in iOs alle apps killed die jij open heb staan en niet meer gebruikt na 5 min.
Eh... iOS killed apps na 10 minuten. Dit is eigenlijk best wel irritant, omdat je bijv. een NOS feed aan het kijken bent. Je een email binnenkrijgt en de feed ff stopt en na een paar minuten is heel de feed weg, dus kan ie opnieuw via 3G 30 minuten aan nieuwsaflevering gaan lopen downloaden.
Of, je wilt dat Spotify op de achtergrond muziek synchroniseert en je moet elke 10 minuten heen en weer switchen of je settings veranderen zodat het scherm niet in slaapstand komt.
Jammer dus dat de ontwikkelaars niks kunnen doen zodat hun apps niet gekilled worden. En jammer dat de NOS haar app niet verbeterd zodat je streams tijdelijk op je telefoon kunt opslaan zodat je ze rustig kunt bekijken (ook al valt je internet weg of ook al komt er een telefoontje tussendoor).
De grootste reden dat iOS devices zo lang op hun accu meegaan is omdat ze als ze `stand-by' staan echt weinig doen, er wordt geen mail opgehaald, berichten komen niet aan etc.
Niet om het 1 of ander hoor maar waarom heb jij het in hemelsnaam over een iPhone als je er blijkbaar nog nooit 1 in je hand gehouden hebt ? Als mensen nou gewoon eens niks zeiden waar ze geen verstand over hebben zou het een hoop ellende in de wereld schelen.
Dit kan je gewoon via instellingen beheren..
Stand-by gaat een iPhone juist helemaal niet langer mee.

De iPhone 5 heeft een standby tijd van 225 uur. Een Galaxy Note 2 heeft een standby tijd van 980 uur. Gewoon 4 keer zoveel dus. Met een batterij die 2 keer zo zwaar is in de Note 2. De spreektijd is ook 4 keer zo lang.

Alleen als het scherm aan staat gaat een iPhone langer mee, maar dat is nogal logisch omdat het schermoppervlak half zo groot is.
Je zou het bijna vergeten, maar een telefoon met verwisselbare batterij is binnen 10 seconden helemaal weer opgeladen :)

Edit: en Tesla doet het binnen 90 seconden:
http://techcrunch.com/201...ng-stations-by-years-end/

[Reactie gewijzigd door twop op 21 juni 2013 10:53]

Binnen 90s een batterij vervangen is niet hetzelfde als ze 'helemaal' opladen.
Met een snellader kan je trouwens niet aan 100% batterij capaciteit komen, het zijn steeds de laatste % die juist veel tijd vragen. Maar met 80-90% zijn de meeste gebruikers al tevreden.
Het is best lastig om uit die cyclus van 1 keer per dag opladen te komen. Daarvoor moet een smartphone namelijk met gemak 3 dagen meekunnen. 2 dagen is niet genoeg. Ga maar na, als je 50% overhebt in de avond, gok jij er dan op dat je de komende dag helemaal doorkomt? De meeste mensen niet, dus laad je hem alsnog op.
maar een grotere accu is voor de meeste intensievere gebruikers altijd fijn natuuljik.
Of gewoon noodzakelijk voor de snellere CPU/GPU...

Edit: Zoals ook in het artikel is aangegeven wordt het toestel geleverd met iOS7, als je de previews heb gezien dan zitten daar wat aardige graphical effects in waarvan ik verwacht dat ze wel wat misbruiken van de CPU/GPU. Een andere situatie kan gewoon zijn dat de snellere CPU/GPU gewoon standaard meer wattage trekt dan voorheen, waardoor minder belasting niet direct voor minder verbruik zorgt. Je zal ook altijd met een minimum zitten, als dat ook omhoog gaat zal het ook meer verbruiken...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 21 juni 2013 13:21]

Een snellere cpu/gpu op dezelfde architectuur bij dezelfde load zorgt er meestal juist voor dat er minder stroom wordt verbruikt.
1ms op vol vermogen + 1 ms idle VS 2ms op vol vermogen
Het grootste probleem met de huidige smartphones is dat er steeds meer verlangt wordt, als je dezelfde load van een G1 op een huidige smartphone plaatst kan deze waarschijnlijk ook makkelijk 3 tot 4 dagen mee gaan. Maar omdat mobiele processors steeds krachtiger worden wordt er ook steeds meer mee gedaan, vandaar dat de accuduur van smartphones de afgelopen tijd niet heel veel is verbeterd. High-end toestellen zullen bijna atlijd 1 dag met zware load en 2 dagen met gemiddelde load kunnen. De stap van 1 naar 2 dagen met zware load is erg moeilijk.
ik red het vaker niet, maar heb in mijn rugzakje altijd een extra accupak waaruit mn iphone en mn ipad mini even kunnen drinken (5000 mAh)

Verbruik de meeste stroom als tethering modem voor mn ipad mini, maar ben er wel op voorbereid, en aan dat keline beetje extra heb ik ook niet veel.
Ik zou maar eens bij de concurrentie gaan kijken. Tegenwoordig heb je prachtige alternatieven zoals de HTC One.

Dit wordt gewoon een 5S net wat sneller maar vooral veel van hetzelfde. Geen innovatie dus.
probleem van alternatieven is natuurlijk dat de updates van android buitengewoon slecht geregeld is tov IOS

http://theunderstatement....-a-sad-history-of-support
Maar alle zaken die er bij iOS bij komen zitten al lang in Android ... badabingbadaboom
Innovatie voor wat?

Als Apple het design had veranderd zou men weer zeiken dat ze hun oude accesoires niet kunnen gebruiken.

Wat is dan zo innoverend aan andere toestellen in de markt?

En zelfs als Apple alle innovatie van de wereld er in hadden gestopt zouden mensen zoals jij het niet kopen.

Samsung heeft echt geluk dat er Apple haters zijn, dat zijn klanten die perse geen Apple willen en dus wel Samsung moeten kopen.

(Getypt op m'n Note 2)
Dat was er sowieso al niet... je wist al 100% zeker dat dit de iPhone 5S zou worden. Duidelijk, overzichtelijk en saai! Ben meer benieuwd of Apple ook andere iPhone's gaat maken. Maar dat zal wel beleggerpraat zijn.
Andere iPhones ?

er is toch maar ťťn iPhone ?
offtopic:
Er zijn geruchten dat ze varianten willen uitbrengen:
nieuws: Gerucht: Apple overweegt iPhone met 5,7"-scherm

Ik denk dat Innovelty dit bedoelt met 'andere iPhones'. :)
Je kan nog genoeg speculeren, er wordt alleen een plaatje van een Iphone 5 met een grotere accu getoond.

Apple zal toch met iets beters moeten komen om klanten te kunnen overtuigen niet voor de dan goedkopere Iphone 5 te gaan.
Gezien de goedkope variant voor de chinese markt is :) dus niet geleverd zal worden in EU en VS :)
Tegenwoordig bestaat er zoiets als importeren ;)
Maar zou je 'm wel kunnen activeren als apple ziet dat je als niet Aziaat (als in woonplaats), je telefoon in Europa wilt activeren?
Zou mij niet verbazen als apple een check invoert om kannibalisatie van de iphone5s verkopen te voorkomen. (Natuurlijk is overal moheen te komen, maar levert weer een extra horde op).

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 21 juni 2013 10:25]

zal hun aan de reet roesten,
ze leveren er alleen geen support op.
de kans is er dus dat niet alle services gaan werken.
maar voor de rest kun je er nog steeds gewoon mee bellen en sms-en hoor :P
Maar we weten allemaal dat je geen iphone koopt om te bellen, dat is tegenwoordig een bijkomstigheid.... Als er werkelijk kritieke services wegvallen (ik zeg niet dat het zo is, maar zou me ook niet verbazen), dan blijft er weinig over van je iphone low cost, behalve pimpen op het schoolplein..
Revoluties komen niet zo vaak voor. Het is dan ook niet realistisch om een stijging van 9 tot 24 uur te verwachten in 1 jaar.
Gewoon een grotere batterij erin proppen. Dat doen ze in de Note 2 en de Motorola Maxx ook.
Je zit dus op tweakers maar de review van de iPhone 5 (of andere, recente, telefoons) heb je overgeslagen? Als dat niet het geval is dan zou je weten dat de iPhone al de best presterende accu had. 19 uur zwaar gebruik, andere telefoons komen daar niet in de buurt.

Zie hier, het diagram is te zien @ 8:50.

Echter zegt alleen een grotere accu nog niets speciafieks. Misschien zit er een dorstige soc in. Het kan gebeuren dat de accuprestatie minder wordt.
Jij zit dus ook op Tweakers en je kan totaal niet lezen ?, waar in mijn comment zeg ik iets over de prestatie van de iPhone of de accu duur, ik geef aan dat de nieuwe iPhone intern verkleint is, waardoor er meer ruimte komt dan een jaar geleden bij de release van de iPhone 5.

Read again.
Grotere accu is altijd fijn natuurlijk! Helemaal om het feit dat iOS erg goed omgaat
met resources en daardoor een (erg) goede accuduur heeft vind ik persoonlijk (4s en 5 ervaring)

Leuk trouwens dat 1430mAh / 1560mAh zo weinig is, ten opzichte van veel andere (Android)
toestellen met hun >2000mAh accu's... Als er eens een 2500mAh in een iPhone kwam...

[Reactie gewijzigd door CLB op 21 juni 2013 11:45]

Of iOS7 zorgt voor hoger verbruik en houden ze daar met nieuwe iPhone al vast rekening mee
Kan, maar kan ik me niet voorstellen...
Nieuwe OS'en zijn toch altijd beter geoptimaliseerd dan voorgangers?
Nou, er wordt andersom beweerd: nieuws: Microsoft: Apple maakt oude iPhones bewust trager met updates

En ik zit in bedrijf waar we iPhone als standaard hanteren en deze leveren aan onze medewerkers. En ik kan zelf uit ervaring spreken dat 2 jaar geleden was iPhone 4 razendsnel en nu kan ik niet eens fatsoenlijk een app openen of een foto maken zonder lag (clean install)!

En lag wordt erger en erger met elke update. Je zou haast andersom verwachten niet?
Geoptimaliseerd is niet automatisch sneller. Als iOS 7 allemaal nieuwe zware features heeft, kan dat (samen met de rest) best beter geoptimaliseerd zijn dan de voorganger, maar de zware features kosten alsnog meer batterij dan bijvoorbeeld iOS 1. Het wordt ook gemaakt met bepaald hardware in gedachten, WIndows 8 is ook langzamer dan windows 95, maar is toch (mag ik hopen) beter geoptimaliseerd!
Zeker waar, verkeerd bewoord dus door mij, dankje!
Vergelijk de scherm grootte's ook maar eens, dat is toch bij veel toestellen de grootste battery drain. En zeker als dit in combinatie is met schermen met een hoge pixeldichtheid.
Dat is niet echt een goed argument. Heb genoeg mensen in mijn klas met een iPhone 5 die 1-2x daags naar een stopcontact moeten hollen omdat hun telefoon leeg is, dat met gemiddeld gebruik.
Ik denk dat Koen dat argument (grotere schermen) gebruikte om te verklaren waarom android telefoons vak een grotere batterij hebben.
Als je 1-2x per dag naar een stopcontact moet rennen met je iPhone 5 dan is je gebruik niet "gemiddeld". Dan heb je dat ding constant aan je oor, ben je spelletjes aan het spelen, de hele dag whatsappen etc.
Zelf kijk ik redelijk vaak wat dingen na op m'n telefoon, etc. Maar hij gaat makkelijk een dag mee (ongeveer 55% van de accu gebruikt tussen 7:30 en 23:00).
Ligt natuurlijk aan je definitie van gemiddeld. Een middelbaar scholier zal zijn telefoon mogelijk heel anders gebruiken dan een 25 jarige en daar komt dan ook een ander gemiddeld gebruik uit.
Daarnaast zijn er wel degelijk klachten over hoog batterijverbruik, ook bij minder hevig gebruik...
Mijn iPhone 5 stond vanmorgen om 8:30 op 100%. Nu om 16:07 na de hele dag om de zoveel tijd kijken naar tweakers, andere sites emailen en WhatsApp-en springt hij net van 91% naar 90%. Maw ik ben in alle omstandigheden zeer tevreden over de huidige accuduur. Wel de hele dag bij aan verbonden met wifi.
Maar als je dan ook gelijk kijkt naar de grootte van de schermen en de hoeveelheid pixels die de 2000+ mAh telefoons hebben, is het wel logisch dat je een grotere batterij nodig hebt. En ja iOS zal wel resource vriendelijker zijn dan Android, maar ja is natuurlijk ook wat makkelijker te optimaliseren gezien de gelimiteerde verschillen in specificaties dat het op draait.

Voor de rest maakt het me niet zoveel uit hoeveel mAh er zit in een telefoon zolang ik ruim de dag door kom ben ik blij.
Dat weet ik uiteraard (zie hieronder mn post van 08:51)
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken...
Als alles verder lijkt op de iPhone 5, behalve de accu.
Dan zal dit waarschijnlijk een iPhone 5S worden OF een simpele upgrade van de huidige iPhone 5 lijn worden. (zonder extra toevoeging)

Ik betwijfel eerlijk gezegd dat dit dus een iPhone 6 zal worden.
Het staat niet in het artikel maar in de fotogallerij staat er inderdaad duidelijk "Foto vermoedelijke iPhone 5S (bron: MacRumors) (1 / 2)" Een 5S dus..
Als alles verder lijkt op de iPhone 5, behalve de accu.
Zie: Alleged Images of iPhone 5S Printed Circuit Board Reveal Major Changes

De PCB is ook veranderd, wat meteen opvalt is dat de nieuwe SoC groter is dan de A6.
Zie ik nou goed dat er een full size sim kaart module in zit met een kleine micro sim slede er voor? Dacht dat Apple altijd de micro sim pushte om meer ruimte intern te creŽren.
Dat zie je niet goed. Het is een nano-simkaart.
Denk ik niet. Als je de sim tray size kijkt zie je dat die groter is als de contactpinnen. Nano Sim is max zo groot als het oppervlak bezet door de contactpinnen. De tray is dus rond micro sim formaat maar de sim module is nog veel groter als dat. Want er zit aan de buitenkant van de tray nog ruimte.


Edit: De A6 core is ~25x25mm groot ( Bron ) Gezien die in het plaatje ongeveer net zo groot is als de simdock en een normale sim 25x15 is lijkt het me toch echt een normale sim dock. Kan zijn dat ze met de behuizing van de slide tray zoveel ruimte verliezen dat er max nano in past maar blijf het een beetje raar vinden

[Reactie gewijzigd door h0pman op 21 juni 2013 09:55]

Het is gewoon een nano, jij kijkt niet goed. iPhone 5 heeft ook al een nano-sim. Gaan ze echt niet vergroten.
Vergeet niet dat de wens van beschikbaarheid van extra ruimte niet betekend dat die direct benut hoeft te worden. Apple zal ook wel dingen doen met het oog op de toekomst.
Waarom geen foto van de voorkant? Of zijn er (op de accu na) verder geen uiterlijke wijzigingen tov de iPhone 5? Ik had op een grotere upgrade gehoopt, zeker gezien de specs van de concurrentie.
Waarom denk je dat de vermoedelijke naam iPhone5S is?
De 5S (als de informatie klopt) zal net als de 3GS en 4S een minor upgrade zijn,
zeker gezien de specs van de concurrentie.
Kwa specs (CPU/GPU) kan de iPhone5 zich prima meten met de concurrentie.
Mooi artikel.

Het verbaasd me alsnog dat een Android smartphone met een dubbel zo grote accu minder lang meegaat dan een iPhone met de helft... :+
Zoek dan wel eerst een specifieke Androider met dezelfde specs...
Schermresolutie, helderheid, type scherm, grootte, CPU, GPU, accu-capaciteit...
De specs hebben er niet zoveel mee te maken. Er zijn weinig mobiele GPU's zo sterk als die van de iPhone, en daarnaast heb je geen dubbele quadcore nodig om iets vloeiend te draaien: als je je software optimaliseert dan kun je met veel minder al heel soepel draaien. Dat is het voordeel van alles ontwikkelen voor 1 telefoon.
een >4.7" scherm verbruikt nu eenmaal meer dan een 4" scherm, puur als je kijkt naar energie die gaat naar het verlichten van het LCD.

In standby is het verbruik relatief minder afhankelijk van de hardware en meer van de software.

Hier zie je dat ook duidelijk naar voren komen. reviews: HTC One: een schoonheid met kleine imperfecties

Zwaar gebruik, door het kleine scherm dat veel aan is, is de iPhone zuiniger.
Bij licht gebruik profiteren de Androids toch van de grotere accu.

[Reactie gewijzigd door dangerousp op 21 juni 2013 09:14]

Maar als je een kleine telefoon hebt die het een dag vol houdt. En je "plakt" er twee daarvan aan elkaar, dan is dat samen toch nog steeds een dag? Meer scherm oppervlak schaalt in 2D. Dus bij dezelfde dikte telefoon of tablet kan je dezelfde batterij duur verwachten.
Sterker nog, een iets langere, want alles behalve het scherm en de accu kan uit het 2e toestel worden weggelaten.
Bij dezelfde accugroote wel dan ja., Dus dan zou je een Android telefoon met een dubbel zo grote accu moeten pakken. Bijvoorbeeld een Note 2 met een 3100mAh accu. En die gaat dus inderdaad langer mee dan een iPhone.
Er zijn weinig mobiele GPU's zo sterk als die van de iPhone
Klopt maar die verbruikt pas meer als die ook meer hoeft te doen, bij een lagere resolutie is dat dus minder vaak het geval (de S4 moet 2.000.000 pixels aansturen, de iphone maar 720.000 bijna 3x zo weinig dus).
en daarnaast heb je geen dubbele quadcore nodig om iets vloeiend te draaien
Er bestaat geen OS op aarde waar dat wel zo is, dus je punt is?
als je je software optimaliseert dan kun je met veel minder al heel soepel draaien. Dat is het voordeel van alles ontwikkelen voor 1 telefoon.
Dat heeft zeker invloed ja, neemt niet weg dat dat maar een deel voor ze rekening neemt. En de hardware wel degelijk een grote rol speelt op de accuduur...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2013 09:24]

Er bestaat geen OS op aarde waar dat wel zo is, dus je punt is?
Waarom draait Android dan zelfs op high-end hardware niet altijd soepel?
Omdat het OS is gebaseerd op zo efficient uitvoeren van de applicatie. Niet op het laten wachten van applicaties om maar te voorkomen dat er ergens een keer een schermafhandeling niet exact getimed verloopt.

Soepel heeft echt geen drol met performance te maken.
Ja want dubbele quadcore moet je zo letterlijk interpreteren.... Kom op joh! Hij bedoelt dat je niet altijd de volledige capaciteit nodig hebt.

De iPhone 5 is een rete snelle telefoon die dus ook de beste accuprestaties neerzet. Dat komt echter wel door hun grote batterij, kleine scherm, lage resolutie, geweldige soc en iOS (dat, ook wat mij betreft (als apple liefhebber) een beetje ouderwets wordt, en iOS7 veranderd dat niet heel erg denk ik).
Resolutie of grootte van het scherm heeft wel degelijk invloed op accuduur :)

Helaas valt er niks 1 op 1 met een iPhone 5 te vergelijken op dat gebied icm dezelfde accu-capaciteit.
Dat ligt aan 2 zaken; optimalisatiemogelijkheden voor de hardware, en het scherm die een stuk kleiner is en lagere resolutie heeft.
Die hebben vaak ook weer een grotere accu,

kleine vergelijking :
1440mah iPhone 5
2600mah S4

verschil van 1160 wat gewoon het groter scherm zou moeten dekken.
verschil van 1160 wat gewoon het groter scherm zou moeten dekken.
Even kijken hoor de batterij in de S4 is 80% groter en het scherm is 56% groter...
Bron: http://www.displaywars.com/4-inch-16x9-vs-5-inch-16x9

Echter is de resolutie ook 185% hoger van de S4 dan de iPhone 5 (0,7MP vs 2MP) :)

Dus aub leg me uit hoe je in hemelsnaam hebt beslist dat die grotere accu dat allemaal dekt?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2013 09:22]

Als je gewoon even op Google zoekt kom je meer dan genoeg vergelijkingen tegen die dit allemaal bevestigen (bijvoorbeeld deze).
Bij zwaar gebruik/hogere helderheid zal de iPhone 5 minder snel leeg gaan, bij standby/muziek luisteren zal de S4 minder snel leeg gaan.
Echter jouw stelling zegt niet per se iets over of de grotere batterij het grotere scherm dekt.
Bij laag gebruik gaat de S4 langer mee. Vanwege de grotere batterij of vanwege een zuiniger OS?
Bij zwaar gebruik gaat de S4 minder lang mee. Vanwege het grotere scherm (verlichting plus veel meer pixels) of omdat de hardware op dat niveau meer stroom gebruikt (plus op de achtergrond veel meer extra taken doet).
Al met al, heeft Samsung zelf gekozen voor een groter scherm en accu, wat de resolutie of de prestaties doet is geheel door Samsung gekozen.

Op papier moet dit verschil in accu dus het grotere scherm kunnen dragen, dat Samsung dan vervolgens de resolutie weer gaat opschroeven is hun fout.

Dat is ook precies mijn punt, er kan wel van alles in zitten van NFC chip tot aan een groot scherm maar vervolgens is het gebruik minder positief dan de specs, wat wil je is de vraag.

[Reactie gewijzigd door Distrax1988 op 24 juni 2013 11:00]

Vergeet niet dat de S4 belabberd presteerde in de test van tweeakters (ik geloof 13 uur tegen 19 uur voor de iPhone 5 bij zwaar gebruik)
Moet zeggen dat mijn iphone accu ook belabberd is, moet m savonds al weer opladen en heb dan niet eens continu 3g aan staan
Toch is de S3 nog altijd heer en meester op het gebied van accuduur...
Ik weet toevallig dat de bron van de site , in de meeste gevallen klopt, zal mooi zijn als dit daadwerkelijk de toestel zal zijn die uitkomt.

We zullen zien, heb iniedergeval wel zin in de IOS 7.
Dan is natuurlijk weer de vraag wat komen er verder voor extra features in.. Of is het weer een gevalletje van: "hetzelfde maar ook iets anders" met marginale verbetering..

Schik van mn iphone 5 hoor daar niet van, maar hoop wel dat ze net als iOS6 -> iOS7 gewoon eens lekker wat anders doen..

De overstap van iOS6 naar iOS7 vind ik een uitermate goeie vooruitgang namelijk
Krijg sterk het gevoel dat er weer zoveel uitlekt dat we weer niet verrast worden: in het najaar een 5s, iets snellere CPU/GPU, iets betere camera, waarschijnlijk een iets grotere accu en iOS7. Een echt nieuwe iPhone pas volgend jaar.

Ik heb nu een 4s en had daarvoor een 3GS. Ik ben er super-tevreden over, maar de nieuwigheid is er af. Ik ken het door en door; niets meer te ontdekken, niets meer om mee te spelen. iOS gaat dat niet veranderen. Mij contract is al een tijdje verlopen.

Dus... ik vandaag een HTC One halen denk ik. Op zich best raar.. tevreden over wat Apple maakt, maar door geruchten als deze heb ik geen zin om nog lang te wachten op grote vernieuwing.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5 (2015) Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True