Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 144 reacties, 33.321 views •

Microsoft heeft te kampen met een storing in zijn Xbox Live-diensten. Microsoft zegt op de hoogte te zijn, maar de oorzaak nog niet te kennen. Door de storing is het onder meer niet mogelijk om via het Live-platform te gamen.

Xbox LiveIn een beknopte reactie op Twitter meldt de supportafdeling van Microsoft dat er een probleem is opgetreden en dat er naar gekeken wordt. De problemen lijken gebruikers wereldwijd te treffen. Uit data van Allestoringen.nl blijkt dat er ook in Nederland mensen last hebben van de downtime.

Op de statuspagina van Microsoft wordt de storing ook bevestigd. De fabrikant stelt dat het inloggen problemen kan geven en dat gamers daardoor problemen kunnen ervaren met het spelen van games voor Windows Live. Ook de Windows Live-platforms voor Windows 8 en de Zune-pc-client zouden getroffen zijn.

De storing komt daags nadat de fabrikant bekendmaakte zijn omstreden drm-programma en always-on-strategie gedag te zeggen, al is niet bekend of dit - bijvoorbeeld als gevolg van een ddos-aanval - met de storing te maken heeft.

Reacties (144)

Reactiefilter:-11440103+141+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Op het moment van plaatsen van dit artikel deed Xbox Live het al weer. De storing heeft ongeveer een kleine drie kwartier geduurd.
Is het nou gelijk nodig om Microsoft helemaal als een stelletje prutsers uit te maken...
Het netwerk is even 50 minuten neer en gelijk zijn er haat-reacties van mensen die beweren dat xbox o zo slecht is.

Xbox1 is nog niet eens gereleased en zoals duidelijk is geworden wordt er nog het 1 en ander verandert.

Geen enkele service is 100% goed.

[Reactie gewijzigd door AlexDeventer op 20 juni 2013 22:49]

Sja, sowieso weten die mensen niet eens waar ze het over hebben. De afgelopen 8,5 jaar dat ik Xbox Live heb kan ik me 2 storingen herinneren. Omdat het zo zelden voor komt is het nieuws en als daar een verkeerde timing aan zit gaat meteen iedereen van het onderwerp af.

Ach, we hebben het weer overleefd.
Idem hier. 8 jaar lid op 360 en ervoor op xbox. Heb in totaal maar iets van 5 storingen meegemaakt.
Ik denk niet dat het nieuws is omdat het zelden voorkomt. Meer doordat een nieuwsitem over microsoft nu meer oplevert (voornamelijk een negatief nieuwsitem). Het gebeurt wel vaker dat het loginportaal van live er even uit ligt of niet voor iedereen werkt. Meestal is dit ook vlug opgelost.
Wel ironisch: met dat hele altijd online gebeuren zou het dus zo kunnen zijn dat niemand meer geleende spellen kan spelen (mits de storing langer dan een uur duurt). Ook mensen wiens 24-uur controle op dit moment zou zijn, zouden eraan moeten geloven.

Gelukkig dat de Xdoos 1 er nog niet is en dat de controle niet wordt doorgevoerd :9
Dit kan gebeuren, al is het wel vreemd dat echt alles plat ligt (redundantie anyone?). Ik hoop voor Microsoft en de gebruikers dat dit snel opgelost is.

Afgelopen week Sony al met de Playstation 3 Firmware 4.45 die vast kon lopen, zouden ze zo met de nieuwe consoles bezig zijn dat de aandacht verslapt is voor de huidige generatie consoles en diensten in stand te houden. ;-)

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 20 juni 2013 21:13]

Xbox live werkt gewoon hier. Zit nu Injustice: Gods among us te spelen, en ben nu net ingelogd.
Geen probleem gehad, heel avond met vrienden MW3 on-line kunnen spelen terwijl de site wel problemen had met laden :)
Het meest irritante was dat de netwerk-check van de xbox aangaf dat er iets mis was met de connectie naar internet, niet met xbox live. Als ze zoiets simpels niet werkend kunnen krijgen, zeg dan niks, tig keer m'n router gerestart.
Een logische mens kijkt dan of zijn pc, smartphone of tablet internet heeft...
Ik vond het wel meevallen. Ik heb er zelf veel minder dan 50 minuten last van gehad. Sowieso valt het aantal storingen wel mee. Ben nu vier jaar gold en heb één keer eerder een storing gehad. Er zijn diensten met een slechter track record.
Nou goed.. dit is dus exact de reden waarom een verplichte verbinding met internet (Xbox Live) niet handig is...

Nou ja.. dat hadden ze dus zelf ondertussen ook al door.
Je zou denken dat de wereld al geleerd zou hebben van Simcity, zag je dat al bij de Xbox One gebeuren? :p Dat kwam Microsoft niet te boven.
En waarom niet? PSN is weken offline geweest. er is gezwegen en er zijn persoons en credit card gegevens gejat.

En toch roept iedereen dat ze een PS4 gaan kopen?

Ik denk dat een paar uur niet kunnen gamen daar niet tegen op kan.

Iets met prioriteiten.

O ja, en Sony heeft meer dan eens updates gepushed die je PS3 killen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 20 juni 2013 21:37]

O ja, en Sony heeft meer dan eens updates gepushed die je PS3 killen.
Noem dan ook even de updates die Microsoft heeft gepushed die de Xbox brickten:
November 2006.
Oktober 2006 nog een keer.

Een netwerkstoring kan nou eenmaal gebeuren. Of Microsoft nou 300.000 servers heeft draaien of niet, dat maakt het niet per definitie bedrijfszekerder. Nu is het weer eens mis bij Xbox Live, de volgende keer is het wellicht PSN, en wie weet is het daarna een keer de beurt aan Steam, EA, Ubisoft, Activision of wie dan ook.

Storingen komen helaas voor. Hoe het bedrijf er mee om gaat is wat voor ons belangrijker is. Na het grote hack incident van PSN heeft Sony de boel dicht gegooid en pas weer open gedaan nadat ze er zeker van waren dat het probleem was opgelost. Daarnaast werden de PSN gebruikers tegemoet gekomen met, als ik me goed herinner, 3 games. Dat is voor een dienst waar je niet direct voor betaald toch een behoorlijke tegemoetkoming als je het mij vraagt.

Ben benieuwd of Microsoft voor deze storing hun betalende gebruikers tegemoet gaat komen of dat ze iets hebben van: dat hoort erbij, sorry, volgende keer beter.
Tegemoet komen voor een kleine panne? Dat denk ik niet. Het zal er vanaf hangen hoe lang de panne duurt en hoeveel mensen er last van hebben natuurlijk. Normaal tellen ze gewoon de tijd dat het down is bij je abonnementstijd bij (eens gelezen).
Eerst en vooral garanderen ze geen 100% uptime, net als een ISP. Dergelijke zaken kunnen gebeuren, zeker nu er ter voorbereiding van de Xbox One release een en ander van een update zal voorzien worden.
Zelf ben ik nog maar een kwartier offine en heb niks gemerkt alleszins. Xbox Live is best stabiel te noemen dus dan is een panne al eens geen ramp. Zo is het bijvoorbeeld nooit down voor onderhoud, wat bij PSN wel het geval is/was (ik zeg niet dat PSN daardoor slecht is, ik zeg enkel dat Xbox Live in mijn gebruikservaring een pak minder down is).
Ik zie dit dus door het grote aantal updates en extra servers die er aan zitten te komen nog wel een paar keer gebeuren. Zolang het niet te lang duurt valt er weinig te klagen :)

Edit: het is inmiddels zelfs al weer opgelost

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 21 juni 2013 01:02]

En waarom niet? PSN is weken offline geweest. er is gezwegen en er zijn persoons en credit card gegevens gejat.

En toch roept iedereen dat ze een PS4 gaan kopen?

Ik denk dat een paar uur niet kunnen gamen daar niet tegen op kan.
Er is gezwegen? Sony was juist ontzettend open daarover. Het is trouwens nooit zeker geweest dat credit card gegevens zijn gestolen, er waren geen aanwijzingen, maar ze zeiden dat ze verder ook geen risico konden nemen.
Daarnaast bood Sony destijds zelfs gratis bescherming tegen identiteitsfraude en diefstal (van geld) aan wat normaal ook een flink smak geld kost.
Tot op de dag van vandaag zijn er geen zaken bekend van PSN gebruikers waarbij geld van creditcards is gestolen.

Saillant detail: er zijn wel meerdere keren gegevens van Xbox Live gebruikers gestolen, waarbij sommige slachtoffers ook financiële schade hebben geleden.
Zo wel MS als Sony hebben erg veel ervaring betreft houden van CC gegevens. Daarnaast verplicht de CC maatschappijen bepaalde beveiligingen. Zoals versleuteld de gegevens opslaan.

Pas bij een bepaalde status bij de CC maatschappij mogen de CC gegevens automatisch incasseren om een dienst te verlengen e.d.
Dus ja het was best wel vreemd dat dan bij Sony ineens een hoop accounts op straat lag inc CC gegevens.. en best kwalijk te nemen wat mij betreft.
Het is wel erg ironisch dat de storing juist komt op het moment dat MS en Sony zo druk elkaar aan het bestoken zijn met console geneuzel. En helemaal omdat MS het er zo dik bovenop legde dat ze een heel stabiel netwerk hebben met wel 300.000 servers.... Lekker stabiel..... :/ En dan ook nog twitteren dat ze geen idee hebben waar het aan ligt. Did you try turning it off and on again?
De huidige XBOX live omgeving draait nog niet op 300.000 servers. Dat is straks pas wanneer XBOX One op de markt is.
reken er maar niet meer op, dat was het plan toen allways on nog op tafel lag, toen dev's een deel van de content (bv een giant open world) op de servers konden plaatsen.

Nu dit plan van tafel is geveegd zullen de meeste devs wel blijven kiezen voor full content op disc uit veiligheid (groter marktsegment), en is die extra serverkracht pure verspilling...
Wat een onzin. Net of jij op de hoogte bent van de strategie van de meeste developers :+. Of dat MS had beloofd dat een deel van het spel op de servers van MS kon draaien....

Gezien de meeste games multiplatform zijn kun je zulke plannen nooit maken. Tevens heeft Sony en Microsoft aangegeven dat ze niemand in de weg staan. Dat wil zeggen dat als games altijd online vereisen dan kan dat gewoon. Wil je dat niet dan moet je de game niet kopen..
O ja wel hoor.. ook multiplatform games kunnen op servers draaien :) vraag is alleen of een developer een eigen server wil plaatsen voor PS4. Of dat Sony dat idee toch wil overnemen van MS en servers beschikbaar stellen voor dev's
Ja, PSN was offline en gelukkig deed Netflix het nog bij mij, ook al kon ik mij niet aanmelden bij PSN. Dus behalve online play had ik er verder geen last van en ben al helemaal niets kwijtgeraakt.

Qua updates ben je werkelijk een ehhh... niet goed wijs als je automatic updates aanzet, op welk systeem dan ook, maar HELEMAAL daar waar het om firmware upgrades gaat. Het enige waar je dit eigenlijk wel moet doen is bij je anti-virus databases, en daar zijn ook al genoeg voorbeelden van desastreuze gevolgen.

Als je slim bent wacht je een dag met updaten van firmware, en dan eerst goed zoeken of er problemen mee zijn. Dat heeft me o.a. bij de recente PS3 firmware upgrade gered, maar ook met WD Live waren er problemen met een firmware.

On-topic bewijst het wel dat Xbox One bezitters goed dwarsgezeten konden worden als ze zich eens per 24 uur moesten "Ausweissen" bij Onkel Microsoft of anders het scherm op zwart ging.

Verstandig van MS om hier maar van af te zien. Aangezien mijn belangrijkste spel "The Pinball Arcade" is laat ik het er dus even van afhangen welk systeem de beste versie krijgt, want het DRM argument is opgelost.
Toch iemand met wat gezond verstand en die niet enkel naar het eenzijdige nu kijkt...
Verschil is echter wel dat je de PS3 gewoon nog kon gebruiken zonder PSN. Dat had met de oude plannen van Microsoft dus niet gekunt op je Xbox One.
Beetje appels met peren vergelijken lijkt me. Oude generatie tegen de nieuwe generatie wegzetten.
alsof steam nooit plat ligt...
De laatste keer dat ik mij kan herhinneren dat Steam plat lag was met de Spring sale elke avond van 7 tot half 8 maarja dat krijg je als je met een paar miljoen man dezelfde pagina wilt ophalen ;)
Ja leuk. Uncharterd spelen terwijl je creditcard gegevens misbruikt worden op hetzelfde moment. Nou dan kies ik toch liever voor een paar uur niet gamen.
Maakt me niet uit, daar ben ik via mijn creditcard voor verzekerd, het kost mij niets behalve wat moeite.
Microsoft heeft ook meer dan genoeg lekken gehad.

En daarbij, ik zie geen enkele reden om mijn creditcard gegevens op te geven. Sterker nog, ik héb helemaal geen creditcard. Nooit nodig gehad, ga er waarschijnlijk ook nooit een nodig hebben.

Daarmee praat ik natuurlijk niet goed dat Sony kritieke gegevens op heeft geslagen in plain text, maar als je je gegevens geeft aan een bedrijf, kun je er natuurlijk op wachten dat er zoiets gaat gebeuren. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf en moet je gewoon zélf je zaakjes goed op orde hebben.

Edit: Ik heb het gevoel dat iemand hier zijn of haar modrechten kwijt gaat raken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke reactie -1 mod als het je niet aanstaat wat er gezegd wordt.

[Reactie gewijzigd door Ryangr0 op 20 juni 2013 22:07]

Ik ben van mening dat dit toch erg kortzichtig is. Alsof dit niet bij MS had kunnen gebeuren.
Hmmm, weer een nadeel aan de nieuwe xbox. Bij een dergelijke storing kan niemand nog een spel spelen, aangezien een gelijkaardige storing misschien wel de dienst waartoe je je dagelijks moet inloggen kan blokkeren.

(Heb geen idee of de nieuwe playstation ook iets gelijkaardigs doet, in ieder geval ben ik niet tevreden met dit systeem)

Net als bij films (waar de persoon die een film legaal aankoopt gepest wordt met anti-piraterij advertenties) worden hier de mensen die het wel goed doen door hun spel te kopen door maatregelen die in mijn ogen zelfs geen oplossing bieden voor wat ze willen bereiken.
Ik weet niet of jij de berichtgeving nog gevolgd hebt, maar die verplichte 24 uurs online check is dus van de baan. Je kan gewoon offline je games spelen.
Bovendien: Deze storing is nog (lang) geen 24 uur aan de gang. Je had dus nog gewoon door kunnen gamen.
@ pinna_be

Het klopt niet meer helemaal wat je zegt.
Microsoft heeft nu juist in de koerswijziging aan gegeven dat het online moeten zijn 1x per 24 uur van de baan is evenals andere zaken, zie het artikel op tweakers:

reviews: Xbox One: Microsoft maakt rare sprongen
Woensdagavond maakte Microsoft plotseling bekend het volledig over een andere boeg te gooien. Onder andere de drm-beveiliging en de verplichting om eens per 24 uur online te gaan met de console zijn van tafel geveegd.
Over de PS4 , je hoeft niet online te zijn om games die geen verbinding nodig hebben te spelen.Ook kan je bij de PS4 gewoon je games blijven verkopen zoals het nu is met de PS3, zie bv dit filmpje en dit tweakers.net artikel:

http://www.youtube.com/watch?v=20l5KrQYVDk
nieuws: PlayStation 4 wordt regiovrij en krijgt vervangbare hdd

Dan over het plat liggen van Live,of de uitval een hack aanval is van mensen die het nu juist weer oneens zijn met de koerswijziging dat denk ik eerlijk gezegd niet, maar wellicht dat we dit binnenkort te horen gaan krijgen.
Daarbij kan er altijd een keer iets aan de hand zijn waardoor je even niet(online) kan gamen, dat heeft Sony wel eens gehad en Microsoft idem dito.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 21 juni 2013 01:46]

Je hebt duidelijk het nieuws van gisteren gemist: nieuws: Microsoft schrapt 'always on' en drm bij Xbox One.

Dat elke 24 uur online zijn hoeft dus niet meer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 juni 2013 22:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True