Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 149, views: 45.405 •

Microsoft en Nokia zouden vergaande gesprekken over een overname van het telecomgedeelte van het Finse bedrijf gevoerd hebben. De onderhandelingen zijn stukgelopen op de prijs die Microsoft voor Nokia moest neerleggen en de slechte marktpositie van de telecomfabrikant.

De onderhandelingen tussen beide bedrijven zouden tot in juni gevoerd zijn, maar om verschillende redenen, waaronder de prijs en marktpositie van Nokia, zijn afgebroken, schrijft The Wall Street Journal. De onderhandelingen zouden toen ook definitief zijn stukgelopen, waardoor een overname op een later tijdstip niet waarschijnlijk lijkt. Het is niet bekend welk bedrag Nokia voor zijn telefonieafdeling wilde hebben.

Microsoft's ceo Steve Ballmer liet in oktober 2012 al weten dat het bedrijf zich meer op apparaten en diensten wilde richten. Het bedrijf bracht dat jaar de eerste eigen tablet, de Microsoft Surface uit. Microsoft heeft in het verleden al een eigen smartphone uitgebracht; de Kin. De Kin bleek te floppen. Sinds Windows Phone 7 is Microsoft intensief samen gaan werken met Nokia.

Windows Phone 8 logo

Het is overigens niet de eerste keer dat Microsoft interesse toont in Nokia. In 2011 ging ook al het gerucht dat Nokia zijn telefoondivisie aan Microsoft over zou willen doen. Die berichten werden later tegengesproken door Nokia-ceo Stephen Elop.

Niet alleen Microsoft is geïnteresseerd in Nokia. Dinsdag verklaarde Huawei-topman Richard Yu nog dat zijn bedrijf interesse heeft in een overname van Nokia. Het is niet duidelijk of Huawei concrete overnamegesprekken met Nokia voert.

Reacties (149)

Reactiefilter:-11490141+1116+216+34
Begrijpelijk dat ze geen hoofdprijs willen neerleggen voor een bedrijf dat het slechter en slechter deed. Gezien het huidige succes en wat ze allemaal doen bij Nokia, zie je echter dat het snel kan veranderen. Of het met MS aan het roer anders was gegaan (en beter?) denk ik niet.
Moet je anders effe wel de geschiedenis bij Nokia bekijken.
Voor Elop de aankondiging deed dat ze volop voor windows phone gingen gaan en hun eigen os'en gingen uitfaseren was nokia nog steeds de grootste in de markt (2 keer zo groot dan samsung + apple), met zelfs record groei en winstcijfers!

Het is pas na Elop's befaamde speech dat hun verkopen en winst zijn beginnen inzakken, en helemaal in mekaar zijn gestuikt toen ze effectief WP toestellen op de markt brachten.
Elop was btw voormalig topman bij MS.

Er gingen toen al geruchten dat MS Nokia wou overnemen, wat veel simpeler/goedkoper was als ze slechte cijfers hadden.
Blijkt nu dat ze dat inderdaad wouden doen, maar dat ze bij Nokia toch nog niet wanhopig genoeg zijn om hun telefoonafdeling goedkoop van de hand te doen.

grafiekje: http://communities-domina...7c8833017c366c3906970b-pi
Dit klopt zo erg niet, Nokia was z'n toppositie al aan het verliezen ten koste van de nieuwe smartphone (ios en android) fabrikanten. Had Nokia op dat moment vol voor android gekozen dan was er ook geen zekerheid geweest dat ze die val hadden kunnen voorkomen. Wat je simpelweg niet moet vergeten is dat er een groot aantal nieuwe spelers op de mobiele markt plotseling opkwamen (Apple, HTC, etc.) en dat moest ten koste van iemand gaan: grotendeels Nokia (en bijv. RIM ook) dus. Maja, ondertussen doen ze het volgens mij voorzichtig aan beter, dus wie weet krijgen we nog een epische comeback :+ .

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 20 juni 2013 10:26]

HTC zou ik op die moment niet nieuw noemen, zij zaten toen ook op hun top.
Apple ok, maar de iphone was er al 2 jaar toen Nokia nog steeds grotere groeicijfers met hun smartphones had dan Apple.
Niet vergeten dat de smartphone markt als geheel een grote groei kende.
In een groeiende markt is het niet omdat de concurrent hard groeit dat je zelf daarom krimpt.
Als ik groei zeg bedoel ik dan ook in omzet en verkoopaantallen, niet marktaandeel!
Als je het over marktaandeel hebt dan was Apple de grootste groeier inderdaad, en liep Nokia terug.

Als er iemand baat had bij de val van Nokia was het trouwens Samsung's telefoonafdeling, niet bepaald een nieuwkomer, die gigantisch gegroeid zijn sindsdien qua marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 20 juni 2013 10:04]

Ik ben heel blij dat Microsoft Nokia niet gekocht heeft.
Nokia kan heel goed hardwarematig telefoons bouwen, ze konden heel goed softwarematig telefoons maken (Maemo/MeeGo), maar ze hebben dat laatste verkeerd op de markt gezet: relatief exclusief voor professionals, terwijl het zo gebruiksvriendelijk is.

Het ongewilde kindje Symbian moest de laan uit, om met de duivel een pact te sluiten (uit angst). Helaas, maar het resultaat is enigszins teleurstellend: hardwarematig doen ze het nog steeds aardig, alleen WP....bah. Veel te gesloten en onderontwikkeld.

Ik blijf mijn hoop vestigen om Jolla Sailfish. Dat moet de toekomst zijn. Android is helaas te versnipperd, ik ben aardig professioneel maar ik kom er soms geen wijs uit. Problemen met een app? Vergeet het maar een antwoord te vinden: tientallen fora en pagina's met onrelevante informatie en als je geluk hebt, vind je een antwoord.

Sommige dingen kloppen gewoon niet bij Android, zo is het wisselend dat ik melding krijg van een Whatsappje en ben er nog steeds niet uit waardoor dit komt...
Veel te gesloten? Wat is eigenlijk het probleem? Als het helemaal open is zoals Android krijg je versnippering en dat vindt je blijkbaar ook niet goed.

en onderontwikkeld? Wat bedoel je daar mee? WP8 is een zeer matuur OS. Als je bedoelt minder apps in de store, ja dan heb je gelijk.
@SaiKoTiK: Zo is het niet gegaan, en iedereen weet dat.

Nokia blunderde al met hun eigen 'Symbian OS', en hun belabberde support dat tergens langzaam ontwikkelde op klant requesten. Nokia dacht dat hun 'Kingdom of Success' niet meer kapot ging, en Sales liet de tegenvallende verkoop cijfers compenseren met de groei cijfers van de Afrikaanse en Aziatische markt - maar hoeveel fortuin zit er in die 'derde wereld landen'? Dat antwoord werd al snel duidelijk. Nokia management kwam daar te laat achter, en de schade was al geleden. We hebben het dan over 2003 -2007.
Hoe ik dat weet? Ik heb jaren bij Nokia gewerkt.
Nokia behandelde hun product 'Symbian OS' als heilig, maar het bleek later dat dit best wel tegen viel.
Heeft Nokia directie gefaald?
Misschien...
Ze hadden hun Sales Department niet zo veel met 'Prestatie bonussen moeten spekken' - Daar hebben ze gefaald; ze vertrouwden hun eigen werknemers te veel op hun uitspraken.
Nokia heeft toch echt altijd goede kwaliteit schermen en camera's in hun telefoons gestopt, ik denk dat dat pllus hun naam ze best nog een tijdje overeind had gehouden in de Androidmarkt.
Die schermen kopen ze van Samsung inderdaad.
Um. Samsung. De goede schermen althans (Amoled)
ook van innolux (voorheen CMI)
Precies, maar nokia had een toppositie, en had meerdere alternatieven op het vuur. Met symbian was niks mis was niet gefixed kon worden (moest wel gefixed worden...), maar op het moment dat nokia melde dat symbian uitgefaseerd ging worden wilde niemand meer daarin investeren. Terwijl de windows phone (7/8) nog niet geleverd kon worden.

epische comeback? Of goede overname kandidaad?
Er zijn niet zoveel strategieën in de smartphone markt om succesvol te zijn.

Je hebt de strategie van Apple dat met naambekendheid en een kwalitatief super toestel de markt op enkele jaren veroverde.

En je hebt de strategie van Samsung dat de markt overspoelt in alle prijsklasses.

Nokia bengelt ergens tussen die 2. Ze hebben er veel te lang over gedaan om een toptoestel uit te brengen, en dan nog voor een platform dat nog in de kinderschoenen staat en amper marktandeel heeft. En in de andere prijsklasses

Hadden ze de strategie van samsung gevolgd met android had het hun waarschijnlijk veel beter af gegaan enkel en alleen om hun bekendheid en reputatie.

En zelfs dat is niet altijd een garantie op succes. Kijk maar naar HTC dat in de beginjaren van android het meest succesvol was en goede verkoopscijfers kon voorleggen, maar nu bengelt het ergens onderaan de top-5 en moeten ze vechten om in die top te blijven.

Het is een harde concurentiestrijd, en dat kan ik als consument enkel maar toejuichen.
Het zegt ook aardig wat over MS eigen vertrouwen in haar producten:

MS: Nokia, jullie zijn markt aandeel aan het verliezen, we gaan niet de volle prijs betalen voor jullie.
Nokia: Ah, maar we gaan vanaf nu alleen maar MS telefoons maken!
MS: ... we trekken ons aanbod in.

Het is als een dokter die je vertelt dat hij je gaat genezen, maar WEL eerst even vooruit betalen in cash. Nee, een vervolg afspraak in plannen voor volgende week vindt hij niet nodig.
Precies andersom:

MS: Nokia, jullie zijn markt aandeel aan het verliezen
Nokia: Ah, dus we gaan vanaf nu alleen maar MS telefoons maken!
MS: Ja, om markt aandeel terug te winnen, en als die terug gewonnen is, hebben wij ook interesse in overname - anders niet.
Nokia: Nou, dan proberen we dat maar.
- Maanden later -
Nokia: Nou dankzij MS Windows Mobile zijn we weer terug in de markt, hebben jullie interesse in overname?
MS: Ja, wat is jullie prijs?
Nokia: Ooh, dat is heel erg veeel, nl.: $ xxxxx
MS: Dat is te veel, we trekken ons aanbod in.
Zoals jij het stelt is het de schuld van de topman. Je kan ook gewoon zeggen dat samsung heel hard zijn best heeft gedaan en marktaandeel weg heeft gehaald.

Nokia heeft de stap naar de massa markt voor smartphone gemist. Toen ze met wp verder wilden gaan was het al te laat en was samsung ze al links en rechts voorbij gegaan.
Ik word echt moe van dit soort onzinnige herhalingsposten die keer op keer onderuit zijn gehaald. Die gehele e-mail met burningplatform opmerking van Elop kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Iedereen kon aan zien komen dat Nokia het totaal niet ging redden. In 2009 had Nokia de N97 en 5800 beide met Symbian S60^V5 uitgebracht, Apple de iPhone 3GS en HTC de Hero en de Google G1. Het was toen al overduidelijk dat Symbian niet mee kon met het Android OS en iOS. In die periode ging namelijk de app markt helemaal los. Echte rich content apps zoals wij die nu kennen t.o.v. gare java-applet apps. Daarbij was internet surfen op je smartphone het helemaal en ook daar liet Nokia te wensen over. De browser was zowaar nog kanslozer en deed eerder denken aan een WAP ervaring. In deze periode gingen ook al geruchten dat Samsung wilde stoppen met Symbian en dan te bedenken dat ze een knaller van een toestel hadden uitgebracht, de i8910HD.
Fast foward naar begin 2011 toen Elop aan het roer stond en zijn beruchte memo verstuurde:
HTC had de Desire/HD, Samsung de Galaxy S, Apple de iPhone 4 en Nokia? De N8, prachtig toestel met fantastiche camera maar een OS wat nog steeds aanvoelde als het OS van de N97 zonder een echte web experience, lees goede apps en fatsoenlijke browser.

Het is maar de vraag geweest of Nokia zich nog wel had kunnen onderscheiden in het Android speelveld als ze voor dit OS hadden gekozen. De taart is namelijk al behoorlijk verdeelt tussen Samsung, HTC, LG en Sony.
Nokia had niets mee kunnen nemen uit de erfenis van Symbian. Het had dus from scratch opnieuw een skin moet opbouwen, om onderscheidend te zijn. Dat bouw je dus niet even in een paar maanden geheel op. Zie maar eens hoe lang HTC al bezig is met Sense(denk aan HTC Diamond van weleer). De keuze voor WP is dan ook zeer logisch geweest omdat WP wel onderscheidend is als OS en Nokia daar makkelijker hun service apps op kon bouwen. Neem bijvoorbeeld Nokia drive, deze app voegt echt iets toe aan WP platform terwijl het op Android platform het zoveelste navigatie appje had geweest.

De fout die Nokia heeft gemaakt is dat men te lang is door gegaan op het Symbian Platform en Apple's iPhone toendertijd(2007) niet serieus namen. Te lang hebben ze vast gehouden aan het gedrocht Symbian en niet willen inzien dat Maemo/Meego de oplossing had kunnen zijn. Het ooit zo geroemde Palm is precies hetzelfde overgekomen, te laat ingesprongen op actuele ontwikkelingen en te lang vastgehouden aan het oude vertrouwde OS. Als zowel WebOS als MeeGo zeg twee jaar eerder waren opgestart dan had het mobiele landschap er heel anders uitgezien vandaag de dag.

Edit:
Typo's en punten/komma's verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Miki op 20 juni 2013 17:38]

Het is maar de vraag geweest of Nokia zich nog wel had kunnen onderscheiden in het Android speelveld als ze voor dit OS hadden gekozen. De taart is namelijk al behoorlijk verdeelt tussen Samsung, HTC, LG en Sony.
Als Nokia op tijd was geweest hadden ze gerust een deel van die taart kunnen opeisen. Maar ze zijn gewoon veel te laat en hebben dan "maar" gekozen voor een ander platfiorm waar er amper concurentie is.
Nokia had niets mee kunnen nemen uit de erfenis van Symbian. Het had dus from scratch dus opnieuw een skin moet opbouwen. om onderscheidend te zijn. Dat bouw je dus niet even in een paar maanden geheel op. Zie maar eens hoe lang HTC al bezig is met Sense(denk aan HTC Diamond van weleer). De keuze voor WP is dan ook zeer logisch geweest omdat WP wel onderscheidend is als OS en Nokia daar makkelijker hun service apps op kon bouwen. Neem bijvoorbeeld Nokia drive, deze app voegt echt iets toe aan WP platform terwijl het op Android platform het zoveelste navigatie appje had geweest.
Zo goed als alle fabrikanten hebben een skin van scratch moeten schrijven voor android, samsung (ondanks dat het op niets trekt), sony, zelfs de htc sense skin zal wel grotendeel van nul gemaakt zijn, enkel het visuele is hetzelfde gebleven.

En nu blijkt zelfs dat de meeste fabrikanten gewoon stock android toestellen gaan aanbieden. En ik denk dat dat wel eens heel succesvol kan zijn.
Gelijk heb je, mijn vorige telefoon was een Nokia 5230. Dit was een low end telefoon met Symbian S60 v5 op en je had er een heel slechte webervaring mee. De browser meldde constant dat er niet genoeg geheugen was waardoor webpagina's niet of veel te traag geladen werden. Dit gebeurde met zowel de standaardbrowser als met Opera Mobile. Internetten was alleen mogelijk met Opera Mini omwille van de datacompresssie. Het ding had dan ook slechts 108 mb ram aan boord. Ik weet niet of dat bij de duurdere telefoons met Symbian ook het geval was maar als je een telefoon met zo'n slechte gebruikservaring op de markt zet, doe je het beter niet.

Imo hadden ze beter Maemo/Meego doorontwikkeld, ik denk dat dat OS wel potentieel had. Het is altijd de sterkte van Nokia geweest een eigen OS te hebben. Nu zitten ze met WP maar dat loopt niet echt vlot maar er is toch wel lichte verbetering te zien. Ik hoop voor Nokia dat alles goed komt, omdat het een Europees bedrijf is en ook omdat ze als de beste hardware kunnen maken waar veel andere telefoonbouwers nog wat van kunnen leren.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 20 juni 2013 20:48]

Ik denk dat MS hoopt een goedkope manier te vinden om de hele productielijn in handen te krijgen. Het zou in mijn ogen een hele goede aankoop zijn, en een aankoop waar je wel wat voor over moet hebben aangezien er meer kapers op de kust zijn.

Ik denk dat als MS eigenaar wordt van het telecom gedeelte van Nokia dat dat zeker voordelen zal hebben. de processen kunnen dan echt goed op elkaar afgestemd worden om sneller en beter Windows phones smartphones op de markt te krijgen..
Ik betwijfel of andere fabrikanten daar wel mee akkoord zouden gaan. Kijk maar naar het gemor bij de lancering van de surface, toen kwamen er ook berichten dat fabrikanten het platform links zouden laten liggen. Ik wil wel eens weten hoeveel geld Microsoft toen heeft moeten uitgeven om die fabrikanten aan boord te houden.

Hetzelfde gaat gebeuren met windows phone als ze toestellen onder eigen naam gaan uitbrengen. Ze hebben lang niet de bekendheid en reputatie van Apple om als enige een volledig platform te dragen.

Zelfs bij android was er serieuze onrust toen Google Motorola overkocht. Het is toch te zien dat bv samsung al naar alternatieven aan het kijken en ontwikkelen is zoals tizen.
En het is maar wachten op de reactie als ze een Motorola Nexus uitbrengen, dan gaan fabrikanten pas op hun achterste poten staan omdat ze achteruit geschoven worden en veel later pas toegang hebben tot de broncode.
Met het huidige success bedoel je waarschijnlijk dat ze interessante telefoons maken die goed ontvangen worden. Dat kun je een success noemen. Echter, als je naar de cijfers kijkt gaat het nog steeds dramatisch slecht. Er was niet voor niets een opstand onder de aandeelhouders dat het opkrabbelen veels te lang duurt. De enigste reden dat er uberhaupt nog aandeelhouders waren, was vanwege nationaal sentiment.
Nokia is binnen korte tijd van groots merk naar vervallen merk gegaan net als Blackberry RIM.
Blackberry is/was geen merk, RIM wel.
Sinds de lancering van BB10 is het bedrijf RIM hernoemd naar BlackBerry.
Pardon...? Blackberry is de merknaam van telefoons die door het bedrijf RIM op de markt werden gezet. En uiteindelijk hebben ze de bedrijfsnaam (RIM) maar naar de merknaam (Blackberry) omgedoopt.
Dat zei 'wouter1971' ook niet: Lezen wat er staat! ;)
Was de iPhone toch revolutionair..

Die speech is ook wel toepasselijk, dat de dood het beste van het leven is omdat het plaats maakt voor het nieuwe.
Helemaal waar: "De ene zijn dood - is de ander zijn brood." ;)
Blijkt uit?
Zoek de waarde van de naam Nokia maar eens op.
Die is nog steeds ijzersterk en zit in vele landen in de Top5.
En de naamsbekendheid is onovertroffen groot.
Vraag maar eens een indiër hoe 'groot' hij de naam Nokia vindt.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 20 juni 2013 09:15]

Qua dumbphones (met weinig marge) in groeimarkten is Nokia nog steeds erg groot ja, qua smartphones is het een heel ander verhaal. Na het afscheid van Symbian en de komst van WP speelt Nokia vooralsnog een rol in de marge (vergeleken met andere smartphonefabrikanten).

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 20 juni 2013 09:18]

Zo marginaal nou ook weer niet, Nokia nog altijd de derde grootste smartphonefabrikant, achter Samsung en Apple.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juni 2013 09:22]

Een paar opmerkingen hierop: het artikel uit je link gaat over één kwartaal (Q1 2013). Het artikel gaat over verdiensten aan smartphones. Als je naar aantallen kijkt ligt het anders, zo is te lezen in het bronartikel:

"LG Electronics emerged as the world's third-largest smartphone maker in the first quarter thanks to strong demand for its flagship devices such as the Optimus G."

In het eerste kwartaal waren toestellen als de One en de S4 nog niet uit. Nokia verkocht in het eerste kwartaal 5,6 miljoen Lumias. Dat is meer dan in het voorgaande kwartaal, maar stelt niet zoveel voor als je het vergelijkt met de verkoopaantallen van de One, S4, Xperia Z of iPhone.

Over een jaar genomen zitten de verkopen van Nokia smartphones dik in de min: 6, 1 miljoen in Q1 2013 -waaronder 0,5 miljoen Symbians, tegenover 11,9 miljoen in Q1 2012: dat is -49% (cijfers uit kwartaalrapportage Nokia).

Met dalende verkopen in een groeimarkt gaat een bedrijf richting de marge.
Volgens mij was het niet vanwege de slechte markpositie, want dat is al tijden bekend bij Microsoft. Nokia verkoopt 85% van de Windows Phone toestellen en een Nokia in andere handen(Android) zou een doodsteek zijn voor Microsft met de Windows Phone. Ik denk dat het meer een defensieve bod was van MS om Nokia uit de handen van anderen te houden. Mocht er een serieuze bod komen op Nokia door een andere fabrikant(Huawei uitspraak was meer een push voor lagere licentiekosten voor WP en ze dreigden daardoor met een overname) dan moet MS Nokia overkopen. Anders zijn de miljarden die MS heeft geinvesteerd in WP verloren gaan en dat kunnen ze niet veroorloven. Daarnaast is Nokia zwaar ondergewaardeerd, alleen al de waarde van de patenten komt in de buurt van de beurswaarde van Nokia.
Helemaal mee eens. Wanneer de gesprekken tussen Huawei en Nokia serieus worden dan heeft Microsoft geen enkele keus om Nokia over te nemen tegen elk gewenst bedrag gesteld door Nokia. Zonder Nokia is Microsoft in een klap zijn volledig Mobile Eco system kwijt. Waar we een jaar geleden dachten dat Microsoft Nokia in de tang had, blijkt nu de rollen compleet omgedraaid te zijn.
Huawei maakt ook Windows Phones, uiteindelijk gaat het Microsoft erom dat er WP telefoons gemaakt worden, wie de fabrikant daarvan is zal ze worst zijn.
Maar Huawei had al laten weten (in dat zelfde bericht als dat ze hadden laten weten geinteresseerd waren in Nokia) dat ze WP8 niet meer zo interessant vonden omdat je er in tegenstelling to Android licentiekosten voor moet betalen. Dus als we het verhaal van het overnemen van Nokia serieus nemen, moeten we dat andere verhaal ook serieus nemen.
Voor Android moeten weldegelijk licentiekosten worden betaald, nota bene aan Microsoft (bron: brg.com, 1-5-2013). Echter de licentiekosten voor WP8 zijn mogelijkerwijs 3 keer zo hoog bij hoge marktpenetratie(bron: geek.com, 19-1-2012). Bij lage marktpenetratie loopt het verschil alleen maar op.

Kortom, het is gewoon een strategische zet van Huawei om haar onderhandelingspostie te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door hieper op 20 juni 2013 09:50]

Onzin. Wie de fabrikant is maakt ze weldegelijk uit. Huawei is hier zo onbekend, dat ze niet snel voet aan de grond zullen krijgen in deze markt. Nokia is een veel betere positie in de westerse markt.
Huawei is gigantisch groot en heeft veel slagkracht, die kunnen hier makkelijk in de top 5 komen.
De naam Nokia verdwijnt toch niet als Huawei het bedrijf over neemt?
Hoeft niet, Moterola is ook niet van naam veranderd nadat het is overgenomen door Google.
Was een rethorische vraag
Onzin. Wie de fabrikant is maakt ze weldegelijk uit. Huawei is hier zo onbekend, dat ze niet snel voet aan de grond zullen krijgen in deze markt. Nokia is een veel betere positie in de westerse markt.
Je kunt pas voet aan de grond krijgen àls je onbekend bent. :+

Waarom zouden ze geen voet aan de grond kunnen krijgen? Er zijn wel meer oprukkende merken/producten geweest.
Bovendien moet je eens verder kijken dan de westerse wereld. Het merendeel van de bevolking op deze aardkloot woont er namelijk buiten, zelfs als je de arme sloebers er buiten laat.
I know, maar Huawei heeft aangegeven dat ze de licentie kosten voor Windows Phone te hoog vinden. Als je goed door de regels doorleest zegt Huawei; Microsoft verlaag de licentie kosten of wij kopen Nokia en gaan uitsluitend Android telefoons maken. Nokia heeft 83% (data adduplex) van de windows phone ecosystem. Microsoft kan het zich niet veroorloven om in een klap 83% van een marketshare kwijt te raken.
Dan zal Microsoft Nokia boven de prijs van Huawei kopen om WP nog te kunnen redden.
Wanneer de gesprekken tussen Huawei en Nokia serieus worden dan heeft Microsoft geen enkele keus om Nokia over te nemen tegen elk gewenst bedrag gesteld door Nokia
Ze kunnen ook HTC overnemen of zoiets of kiezen om zelf telefoons te gaan uitbrengen. Dat kan financieel veel voordeliger uitpakken dan een overname van 20 miljard of zoiets
Nokia market share windows phone = 83%
HTC market share windows phone = 11%
Microsoft market share windows phone = 0%

Als Microsoft er voor kiest om HTC over te nemen of om zelf telefoons te produceren en Nokia gaat uitsluitend Android telefoons produceren dan betekent dit dat Microsoft voor de derde keer van voor af aan kan beginnen om market share te veroveren voor hun telefoon divisie (Windows mobile -> Windows Phone 7.x -> Windows Phone 8 -> Verlies 83% market share). Dit weegt niet op tegen de initiele besparing die je zou hebben bij het niet overnemen van Nokia.
Ik kan mij niet voorstellen dat Microsoft geen rekening heeft gehouden een mogelijke overname van Nokia door een andere fabrikant. Dan is de weg vrij voor bedrijven om Microsoft aan te pakken en Nokia over te nemen (mits er natuurlijk geld genoeg is om een overname te kunnen doen).
Interessant punt. Ik denk dat Microsoft inderdaad veel belang heeft om Nokia 'onafhankelijk' te houden, danwel afhankelijk van Microsoft zelf.

Mocht Huawei Nokia over nemen, dan is het echter niet zo dat ze de banden met Microsoft zo eenvoudig kunnen verbreken. Microsoft heeft meer dan 1 miljard dollar betaald teneinde Nokia ertoe te bewegen om Windows Phones te produceren. Deze overeenkomst loopt nog wel even, hij is namelijk aangegaan voor vijf jaar.

Geeft ook wel aan hoe 'wanhopig' Nokia destijds was. In de technologiemarkt is vijf jaar een lange tijd. Was Windows Phone geflopt, dan was Nokia naar alle waarschijnlijkheid ook ten onder gegaan. Niet dat andere platformen daadwerkelijk worden uitgesloten in een dergelijke samenwerking, maar ze geven wel een zeker voordeel (in de vorm van productiecapaciteit e.d.) aan - in dit geval - Windows Phone ten opzichte van andere mobiele platformen.

Nokia is ontzettend interessant, maar je kunt het niet overkopen en volledig naar eigen belang inzetten.

Edit: onduidelijk is of vijf jaar de uiteindelijke lengte van het contract is geworden. I stand corrected. Zie voor meer info deze link: 'Nokia Microsoft Licensing Agreement Analysis: Length Still Unknown'

[Reactie gewijzigd door -Tom op 20 juni 2013 09:52]

Nokia moet gewoon Android phones gaan verkopen.
if you can't beat them, join them.
Wil je je mond spoelen en daarna nog eens nadenken wat je zegt. De consequenties zijn al ruim besproken.
Ik heb geen idee wat de consequenties zouden zijn.
Misschien iets met ''Android monopoly positie en dus concurrentie weg''

Maar van mij mocht Nokia jaren geleden al Android telefoons gaan maken.
Ik was super tevreden met mijn 5800 en N97. Enige nadeel was dat er geen apps
voor uitkwamen en Android telefoon ze voorbij streefde.

Van mij mag Nokia een N97 maken met een 4'' 720/1080p scherm.
QWERTY uitschuifbaar toetsenbord, Google-edition en een goede accu..
Ik zou wel graag een Nokia willen met android.
Helemaal omdat Nokia nu meer de focus legt op een goede camera, dat mis ik nogal bij de huidige toestellen.
Sorry maar ik hoop dat Nokia nooit Android gaat gebruiken, Android heeft nog steeds veel bugs.
Ik heb geen WP toestel maar heb al vaker een WP toestel vergeleken met een Android toestel, en keer op keer is WP sneller en het werkt gewoon soepel. Android daar in tegen heeft veel issues!
Ik denk toch aan om over te stappen op een WP telefoon.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 20 juni 2013 09:31]

Volledig met je eens. In mijn opinie zou het zelfs een stap achteruit zijn.
Als ze Android zouden gebruiken verdwijnen ze in de overspoelde markt, misschien zie je nog een handje boven water af en toe met een cameratelefoon. Hoewel Sony ook al vist in die vijver.
WP is een prima OS, heeft wat irritante kleine dingetjes die verbeterd moeten worden (1 volume setting voor alles?) maar het werkt prima.
Maar als lieve broodjes gebakken zouden worden bij Nokia wil ik graag een opvolger van de N900.
Tuurlijk heeft WP issues het is niet perfect, maar qua soepelheid en reactiesnelheid vind ik WP beter dan Android.
Heb 2 apparaten met Android de derde Ouya is onderweg, en dat word mijn laatste Android apparaat!
Jolla Sailfish telefoon heb ik ook besteld omdat ik nog een N9 heb en moet zeggen Meego is een van de beste os'en ooit gemaakt! (ja er zijn kleine issues maar dat hebben alle os'en)
Dus al met na 2 bijna 3 Droid apparaten ben ik klaar met Android, het is eentonig en vind het best gedateerd. Niet vernieuwend! Tijd voor wat anders.
Ik ben overgestapt van WP nokia 800 (WP 7.8) naar een Android toestel omdat sommige apps beter zijn ontwikkeld voor Android dan WP. Kijk bijvoorbeeld naar Whats-App.

En mijn budget smartphone Huawei Y300 werkt net zo soepel als die Nokia hoor. Ik merk daar helemaal geen verschil in.

Ik denk wel dat je met een Android toestel meer issues kunt krijgen omdat het platform meer open is en er meer in getweaked kan worden.
Veel bugs en issues... Zoals? Dit is een beetje een loze statement als je hem niet concreet maakt. Ik kan ook wel roepen dat WP veel bugs en issues heeft... (maar dat doe ik niet, want ik ken het alleen maar van filmpjes :))
Browser sluit zich vaak uit het niets af, mag je weer opnieuw beginnen.
Brower laat pagina's niet of maar de helft, steeds maar weel killen om te kunnen werken. Of rebooten!
Geluid is vaak weg alleen een reboot helpt.
Alarm gaat vaak niet af, of pas na ongeveer 10 min na ingestelde tijd.
Lag, traagheid. etc etc.
Android versies ICS en JB beiden hebben deze issue op 2 verschillende apparaten dus aan de fabrikant kan het niet liggen denk ik.

En tuurlijk heeft WP bugs alle os'en hebben dat maar qua gebruik tot nu wat ik van WP gezien heb vind ik het beter dan Android.

Ik weet veel mensen zullen het niet eens zijn met mij, maar ik ervaar dit dagelijks!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 20 juni 2013 11:39]

Drie Android toestellen gehad vanaf 2.1. Op traagheid na geen van jouw problemen gehad.
Traagheid is een probleem, wanneer je veel apps gebruikt die actief blijven en op de achtergrond van alle binnenhalen. Op eerdere versies was dat probleem trouwens veel groter dan nu.

Wanneer je E-mail, Facebook, Twitter, Instagram, etc. apps hebt die continu op updates controleren en apps die continu weer, file en andere informatie op de statusbalk updaten, dan kun je inderdaad al snel onwerkbare situaties tegenkomen. Zet alle apps die informatie van internet halen op één keer per 10, 30 of 60 minuten updaten en de traagheid verdwijnt en ook je accu gaat de helft langer mee.
Kies dan ook nog eens een toestel van een fabrikant die geen loodzware eigen schil om Android meelevert en je zult zien dat Android een snel OS is met niet meer problemen dan andere OS-en. (Vooral Sansung en HTC leveren een schil die zelf al vermogen slurpt. Sony levert een vederlichte launcher die nauwelijks extra vermogen vergt.)
Ik moet zeggen dat ik al heel lang geen reboots meer heb gehad, dat was op de oude S2 bij oude firmware een keer het geval, maar dat is al lang opgelost. De andere problemen herken ik helemaal niet.

Laatst met een windows phone zitten spelen voor het werk (bluetooth connectivity), het werkt dan wel soepel, maar iets doen wat je wil zit er niet in (Waar kun je je BT naam vinden, aanpassen op het device is niet mogelijk, moet je blijkbaar Zune voor installeren, device wordt niet herkendi...etc.)
Jouw ervaring is niet de mijne. De problemen die jij noemt herken ik in elk geval niet van mijn Android apparaten.

Wel zwak van je om een rijtje bugs op te noemen van Android alsof dat slechter is en dan vervolgens zeggen dat WP ook bugs heeft maar er verder geen te noemen. Enkel om over te doen komen als WP beter is. Wees dan een held en doe een echte vergelijking. Nu zullen door je ongenuanceerde uitspraken veel mensen het inderdaad niet met je eens zijn.
Tja, er zijn ook allerlei Windows 8 (niet RT) tablets die zuigen qua traagheid. Acer W510 bv. En atom netbooks kwam ook iedereen op terug omdat de veel spul niet lekker op draaide. Veel Winows machines komen daarbij niet zoals Android met bloatware om de boel goedkoper te maken. Dat soort software maakt die windows machines in sommige gevallen ik traag, etc. Kortom iets gaat lekker draaien als de hardware en software goed op elkaar aansluit en hoe het afgeleverd wordt. Dat maakt dus nog niet dat een OS in dit geval slecht is.
En wat heb je de HTC G1 ofso? Ik kan me geen toestel in mijn omgeving bedenken die zoveel gezeik heeft als jij nu opnoemt.
Sony Experia T en Asus Transformer.
Hoe heb jij je Xperia T in hemelsnaam mishandeld om de genoemde problemen te krijgen?
Ik heb ook een T en ik heb nog nooit zo'n goede, stabiele en probleemvrije telefoon gehad. (Datzelfde had ik oom ook bij mijn vorige telefoon, een Xperia Arc.)

Trouwns, hoeveel ervaring kun je met de T hebben, wanneer je het een Experia noemt, i.p.v. een Xperia? Je ziet die naam alleen maar iedere keer wanneer je op het toestel kijkt. :)
Ja klopt typfoutje bij de Xperia, maar ICS was geinstalleerd erop, daarna geupdate naar JB. Met ICS had ik ook issues maar JB heeft deze issues niet verholpen. Het is wel wat smoother geworden maar geluid valst vaak weg en alarm gaat vaak niet af.
Vaker rebooten om tel goed werkend te krijgen.

En ik heb maar een paar apps, ben niet iemand die allerlei troep donwload!
Waarom wordt Jay47 omlaag gemod?
Het zijn gewoon zijn real-life ervaringen met Android. Mag dat niet gezegd worden?

Ik heb ervaring met zowel Android 4.x als WP8, en ik moet zeggen dat WP8 mij een veel probleemlozere gebruikservaring geeft. Bij WP8 nog nooit moeten rebooten, nog nooit de browser uit zien knallen en wat meer.
Het enige echte voordeel van Android is het grote apps aanbod.

Edit: Kijk eens aan, ik zeg ook iets kritisch over Android en wordt ook omlaag gemod. Android is schijnbaar heilig hier.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 21 juni 2013 10:09]

Omdat het ervaringen zijn die gefingeerd aan doen?
Achja omdat anderen deze issues niet hebben denken ze dat het niet voorkomt! Wat ik al zei dit zijn mijn ervaringen en als ze ff googlen kunnen ze zo zien dat meer mensen deze issues hebben!
En ze denken dat ik het verzin.

@Fireshade thanks for the backup!
Windows Phone, net als iOS, is ver superieur aan Android. Android is leuk omdat het relatief goedkoop is (dus veel bedrijven willen Android telefoons maken) maar het OS voelt als een speelgoed OS aan zonder enige samenhang.
Nooit Android gebruikt lees ik wel. Android heeft minpunten, maar een stuk minder dan WP.

Ik heb beiden gebruikt.
Nooit Android gebruikt lees ik wel.
Dat blijft je eigen ervaring. Ik ken ook beidde, beidde gebruikt en vind net het tegenovergestelde. Ik vind Android persoonlijk een grote ramp en ongeschikt voor een product voor de massa. Ik ken ook redelijk wat mensen die hun S2/3/4 hebben ingeruild voor een Lumia. Andersom ken ik ze persoonlijk niet. Wat de een prettig vind werken vind de ander een ramp.
Het enige probleem wat ik had met Windows Phone was dat er nog te weinig ondersteuning is kwa apps. Zodra apps gelijk worden aan de android apps (of beter) hail Windows Phone. Want het is idd een prima stabiel OS dat werkt als een trein. Maarja zolang ik nog features mis in mijn apps blijf ik nog wel bij Android.

PS NEE iOS IS GEEN OPTIE!
Wat zijn die issues die je hebt precies?
Ik heb zelf diverse Android apparaten en heb er geen issues mee, noch zie ik bugs. En ik gebruik ze extreem extensief...
Dus nu ben ik wel benieuwd wat die vele Android bugs dan zouden zijn?

Ik hoop heel hard dat Nokia android toestellen gaat uitbrengen. Al is het alleen maar naast hun Windows aanbod... Het zou geweldig zijn. Nokia altijd trouw geweest totdat ze gewoon niet meer meegingen met de markt en de HTC Desire HD in de winkel lag en Nokia enken de E7 had... Tja.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 20 juni 2013 10:13]

Haha zelf high end wp toestellen getest. Als voorbeeld loopt de sgs3 en iphone4s stukke vloeiender. Het lijkt vloeiender vanwege tiles. Ga naar de instellingen menu en zeg dat nog eens.
Onzin dat wp vloeiender loopt, bedrog vanwege grote vierkante tiles waardoor het zo lijkt. Teksten etc loopt nog ver achter op high end android en ios.
Dan spreek ik over telefoons niet tablets
Ik blijf er bij als Nokia zich op Android had gestort in plaats van dat in mijn ogen zinkende schip Windows Phone hadden ze waarschijnlijk op gelijke hoogte gestaan met Samsung. Ik heb erg goede ervaringen met de hardware en bouwkwaliteit van Nokia, dat in combinatie met Android zou voor mij een reden zijn een Nokia te kopen. Maarja Windows Phone, geen apps, geen vrijheid, waardeloze interface. Jammer maar helaas, nu maar hopen dat de Aziaten het bedrag wel op tafel willen leggen en zorgen dat Nokia toch nog Androids gaat maken, anders zie ik het doek binnenkort nog wel eens vallen.
Je kunt er wel bij blijven, maar dat maakt het nog niet minder onzin. Als Nokia zich op Android had gestort waren ze allang failliet geweest.

Android heeft nog steeds veel problemen, het is rete traag vergeleken met IOS/WP8 het is instabiel, onbetrouwbaar en vereist de snelste hardware om ook maar gemiddeld te functioneren. Android zal het nooit redden tegen de interface van een WP8/IOS telefoon.

De stap is dus logisch, de implementatie van een WP8 met een W8 computer is ook heerlijk, alles wordt meteen gesynchroniseerd. Nee, laat Samsung maar dat halfbakken Android houden, sommige mensen kopen geen telefoon voor de spelletjes en om te ouwehoeren met root toegang en verouderde versies, gebrek aan support en wat al niet meer. Maar gewoon om hem te gebruiken.

En dat is waar Nokia excelleert, alleen al door hun eigen software zoals Here drive, Maps, Transit etc. etc.
Sorry maar je geloofwaardigheid ging nogal achteruit toen je begon over Android dat het
- Vele problemen heeft (Welke?)
- Instabiel is (Oh, waarom??)
- Onbetrouwbaar is (Waarom??)
- Snelste hardware vereist om gemiddeld te functioneren

Totale onzin die je absoluut niet kunt onderbouwen met feiten.
Er zijn android telefoon beschikbaar die vér onder de minimumhardware van windows phone 7 vallen. Vb de Galaxy Chat (1x800Mhz broadcom), en die nog een redelijk recente android draaien (de Chat heeft 4.1 jelly bean). Ik heb er ooit eens zo eentje getest, en traag is die niet.
Een ander voorbeeld is de Sony Tipo met een 800Mhz Qualcomm.
Ik heb de nieuwste android op mijn htc desire draaien: weinig geheugen, single core, 800 mhz....oud! Draait vloeiend en stabiel. Zelden zoveel onzin gehoord
Als je de verhalen leest dan maakt nokia perfecte hardware. Alleen verkopen ze maar mondjesmaat toestellen.

Denk je nou serieus dat ze die superieure hardware niet zouden kunnen verkopen als er een OS op stond wat mensen ook echt willen hebben?

Ik snap ook het hele punt niet om helemaal all-in te gaan op WP, waarom niet gewoon allebei? het gaat in dit tempo nog jaren duren en miljarden aan reclames budgetten kosten voordat WP een platform is met een significant marktaandeel. Android toestellen zouden ze nu gewoon meteen kunnen verkopen zonder moeite.

Het is ook gewoon dezelfde hardware. Of sterker nog, die WP toestellen gebruiken verouderde hardware. Dus je oude Android smartphone ontwerp geef je een fleurig kastje en dan heb je een WP toestel.

:edit: Vreselijke spelfouten

[Reactie gewijzigd door laadmin op 20 juni 2013 19:59]

Dit is onzin.

Er is altijd een markt voor mensen die "het allerbeste" willen hebben. Hiervoor heeft men de Galaxy S4 e.d. voor uitgevonden. In deze markt is er veel winst te halen -> Geen enkel WP toestel zit in dit segment (tenzij de prijs van de lumia 920, maar een android toestel met dezelfde specs is een stuk goedkoper, en is eigenlijk midrange)

Langs de andere kant zijn er budget android toestellen van ¤100 voor degenen die vooral willen bellen en op hun portemonnee passen. Hier is er een groot volume te halen -> Ook hier geen enkel WP toestel (de lumia 520 komt dichtbij, maar niet kort genoeg
Die markt voor de S4 lijkt dan nu net iet wat tegen te vallen... 15% om precies te zijn.
http://english.etnews.com.../2785622_1303.html#ystfuv
tegen te vallen ten opzichte van te hoge prognoses. Dat zegt toch helemaal niets? Het is nog steeds het best verkopende high end Android apparaat.

12.5 miljoen S4's alleen al in mei. Nokia zit op iets van 15% daarvan. Voor hun totale Lumia verkoop.

Bovendien heeft Nokia een nog veel groter probleem wat overproductie betreft:
http://www.tech-thoughts....okia-Lumia-Shipments.html
Android heeft problemen????
Niet bij mij hoor. Je roept maar wat, ik herken het HELEMAAL NIET.
Android is geweldig, echt super!
Heb je een link naar een onafhankelijke vergelijking van Android en WP8 (en evt IOS) op vergelijkbare hardware waaruit zou moeten blijken dat WP8 sneller zou zijn ????

De probemen die jij noemt heb ik helemaal niet, it just works, out of the box :-)
Je mag mijn oude HTC HD2 lenen, kan je het met WP7.8 en Android testen.
Is der nou niemand die dat ooit is getest heeft ?
Dat denk ik ook.
Nokia had nooit kunnen beginnen met Android. Bij Nokia ligt de grootste aandacht op gebruiksvriendelijkheid, daar staat het bekend om en om hun goede naam te behouden moeten ze zich daarop ook richten. Dat houd dus in dat Nokia eerst maanden lang bezig had moeten zijn om Android naar de kwaliteit te brengen die bij hun merk past. Na al dat werk zullen ze met moeite beter verkopen dan Samsung. Vervolgens wordt door de open karakter van Android alles nagemaakt en na maanden kan Samsung komen met dezelfde kwaliteit. Wat niet genoeg is voor Nokia om de kosten te dekken.

Op dat punt staan Samsung en Nokia op dezelfde plek, allebei hebben ze een goede naam en allebei bieden Android aan. Door de consument wordt er vanaf dat moment vooral gekeken naar de prijs, waardoor de winstmarges kleiner worden.
Bij Nokia ligt de grootste aandacht op gebruiksvriendelijkheid
Als dat zo was dan was Nokia nu Apple geweest. Bij Nokia lag de nadruk op features, features, features en kwaliteit. Toen de iPhone kwam is men zich daar te pleuris geschrokken, dat gemak en die beleving bood Symbian met al z'n features gewoon niet. Toen heeft Google superslim Android omgeturnd als goedkope iOS concurrent en heeft de markt er mee veroverd.
Had Nokia de apps die ze op WP hebben ook voor Android gemaakt, dan;
  • waren ze niet afhankelijk van de Google apps
  • hadden hun eigen app market kunnen hebben
  • hadden hun eigen versie van Android kunnen hebben
Dat zou Nokia anders maken t.o.v. Samsung.
Je wilt niet weten hoeveel leken en experts android willen, maar ook een nokia vanwege de fysieke pluspunten. Helaas bestaat die combo niet.
Nokia doet dit omdat microsoft ze zekerheid heeft. Ze zijn momenteel financieel afhankelijk van ms. Niet meer niet minder
Het artikel noemt twee keer de "telecomdivisie van Nokia", maar wat hebben ze nog meer dan?
Location and Services (HERE)
NSN (Nokia Siemens Network)

2 sterke takken van het bedrijf, met name het NSN gedeelte.

[Reactie gewijzigd door FoggyFreek op 20 juni 2013 09:40]

HERE is verliesgevend, evenals de mobiele telefoon divisie. De enige winstgevende tak is NSN.
Ze bezitten ook NAVTEQ volgens mij..
Een lijst patenten daar zeg je u tegen..
ja wel goed om het nog niet te doen . als iemand anders ze over wil nemen steekt ms er wel een tsokje voor . want als een andere bouwer nokia overneemt dan word het lastig voor windows Phone. maar ik denk niet dat ms dat laat gebeuren.
Ik snap nog steeds niet dat ze Elop het hand boven het hoofd blijven houden. Bij ieder ander bedrijf was ie met pek en veren de laan uitgestuurd.
- R&D praktisch gesloten;
- opvolger Symbian afgestoten;
- vrijwel een jaar radiostilte;
- eenzijdige focus op WP;
- ingestort marktaandeel;
- een omslag die 3-4 jaar geleden ondenkbaar leek.
Het lijkt wel alsof BMW zou beslissen alleen elektrische auto's te maken en geen diesel/benzine meer. Ondanks dat ze niet verkopen blijven ze roepen dat het de toekomst is. Degene die het bedacht heeft mag jaar-na-jaar blijven zitten.

Dat gevoel heb ik bij de verkoopcijfers van Nokia. MS wil Nokia niet kopen, want ondanks Elop zijn er anderen die blijkbaar er teveel geld voor willen hebben of dat ze de telecom niet los hebben kunnen weken van de rest.

Ik blijf het oneens met de mensen die roepen dat Android Nokia niet verder kan helpen. Alleen al hele volksstammen die een N6310/E71/E72 hadden willen gewoon weer een Nokia en die worden niet bediend op dit moment. En je kan rustig Android naast WP produceren, bij mijn weten is Nokia de enige die niet Android ernaast voert. Het is de oude tactiek van Nokia juist om overal aanwezig te zijn, nu succesvol gekopieerd door Samsung.

Mensen willen gewoon de keuze, wil je geen WP, dan heb je geen Nokia.

Disclaimer, ik heb ook WP gebruikt, maar het kan mij niet bekoren, soort rechthoekig iOS ;)
Daarentegen, mensen die WP willen kiezen voornamelijk voor Nokia. Laat ze liever 1 ding goed doen dan meerdere dingen half.
Elke telefoon fabrikant maakt al iets met android.
Valt weinig eer meer te behalen.
Ik zou een Android Nokia altijd meenemen in mijn overwegingen. Voor de S2 had ik een E72, maar daarvoor kon ik bij Nokia geen echte opvolger voor vinden. Bij recent verlengen hoefde ik niet eens te kijken naar Nokia, want ze hebben toch alleen maar WP. Er zijn legio mensen die alleen al daarom Nokia buiten de shortlist houden.

Tuurlijk lopen er altijd mensen rond die wat anders willen, maar ik heb na een paar dagen met een L800 al genoeg van het OS. Ik vond het maar een rommeltje waar veel handigheidjes missen.
De vraag is of het rendabel is om een lijn android telefoons te ontwikkelen en produceren voor die paar klanten die ze mis lopen.
Je zegt dat je een Android telefoon van Nokia mee zou nemen in je overwegingen. Dat komt omdat iedereen vroeger een Nokia had, dat waren goedkope telefoons die heel gebruiksvriendelijk waren. Veel beter dan andere telefoons. En dat is ook de strategie van Nokia, maak een product gebouwd met hoogwaardige kwaliteit met daarin software die erg gebruiksvriendelijk zijn, vervolgens maar de prijs laag door goed te herbruiken van werk en een groot marktaandeel. Deze strategie is niet toe te passen op Android, daarin zijn te veel spelers waardoor het marktaandeel verspreid is en vooral zit er in Android weinig mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren. Alle vooruitgangen worden langzaam aan in de stock Android gestopt, hierdoor kan een fabrikant maar kort gebruik maken van zijn investering.
Niet mee eens. Nokia bouwt uitstekende hardware die echt anders is dan die van andere fabrikanten. Ook kan men exclusieve diensten zoals hun kaarten toevoegen. En tot slot zijn ze erg goed met hun cameras.

Dat zijn al 3 onderscheidende factoren die je bovenop Android kunt stapelen. En de 4e is hun naamsbekendheid.

Het lijkt me dat ze daarin best groot kunnen worden. Mensen leggen immers ook massaal 600+ euro neer voor een halfafgewerkte Galaxy.
Nokia maakt inderdaad prima hardware, maar niet onderscheidend beter dan de huidige concurrentie.

En ze zijn goed in camera's maar ook daar niet altijd beter dan anderen http://bgr.com/2013/05/24/galaxy-s4-camera-test-iphone-5/

Op hardware is het lastig te concurreren, tenzij je, zoals Apple dat ooit met de iPhone deed, met iets totaal anders komt dan de rest.
Nokia heeft het de afgelopen jaren goed gedaan, de hebben de veilige route genomen.
Toen Apple ineens met de Smartphone aankwam zetten, moesten alle telefoonfabrikanten hard werken om deze achterstand in te halen. Natuurlijk ook Nokia, echter was het probleem voor Nokia dat Apple zich ook vooral richt op hoogwaardige kwaliteit. Hierdoor zou Nokia miljarden moeten investeren om een smarthphone te krijgen van dezelfde kwaliteit en dan een 1 op 1 gevecht moeten aangaan met Apple. Waar Apple het product al in de winkels heeft liggen en Nokia nog maanden nodig heeft om met een telefoon te komen. Dat had een zwaar gevecht geweest en aangezien de resources van Apple groter zijn zou dat de kop hebben gekost van nokia. Nokia heeft dus besloten om zich rustig te houden en te wachten op een kans om weer terug te komen. Nu met WP hebben ze deze kans gevonden om een kwalitatie hoogwaardig product te lever met een duidelijk onderscheid met de concurrentie.
In die tijd waren de resources van Nokia near limitless. Als iemand het kon, dan was het Nokia geweest. Samsung en in mindere mate HTC zijn in het gat gedoken. En zoveel miljarden had Apple toen ook nog niet.

Om ook in te haken op je andere reactie. Nokia had ook veel high-end toestellen in de 8xxx serie. Eerst werden ze steeds kleiner (8210/8310), later kregen ze premium afwerkingen als titanium, carbonfiber e.d. Qua OS liepen ze altijd wel achter, maar lang hebben ze op het S40/S60 platform gesteund.

Als marktleider kan je niet rustig blijven zitten kijken hoe je markt overgenomen wordt. Het kwalitatief hoogwaardig product wordt niet alleen bepaald door WP. Er waren ook meer dan genoeg problemen met de L920, maar Nokia heeft dat met meer highendtoestellen gehad. Ze kunnen met kleine aanpassingen Android laten werken op een Lumia, dat moet imo geen probleem zijn hardwarematig.

Dat OS-onderscheid met de concurrentie is leuk, maar ze hadden met gemak èn Android èn WP kunnen doen. Dat heeft ze echt miljoenen verkochtte telefoons gekost, daar ben ik van overtuigd.

Edit
Nog een interessant blog hierover van 15 mei jl.
http://blogs.timesofindia...t-making-an-android-phone

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 20 juni 2013 10:51]

Dat OS-onderscheid met de concurrentie is leuk, maar ze hadden met gemak èn Android èn WP kunnen doen. Dat heeft ze echt miljoenen verkochtte telefoons gekost, daar ben ik van overtuigd.

Edit
Nog een interessant blog hierover van 15 mei jl.
http://blogs.timesofindia...t-making-an-android-phone
Denk je serieus dat je gelijktijdig organisational knowlegde kunt vergaren voor twee nieuwe OS-sen (WP en Android), deze competitief op de markt kunt brengen/distribueren, en gelijktijdig je hele bedrijf te saneren? Waarbij de nodige bedreigingen bestaan (en gebleken zijn op basis van HTC en Sony) in het Android-segment. Lijkt me een buitengewoon risicovolle strategie.

Verder ben ik niet onder de indruk van het blog-artikel.
Waarom niet? Aziaten doen het toch ook? Zowel WP als Android zijn al ontwikkeld, dat is wat anders dan iets helemaal zelf maken. Met een paar honderd engineers met de neus dezelfde kant op kun je veel bereiken.
Het is vrijwel exact dezelfde hardware, dus qua hardware is het nauwelijk siets extra. Nokia heeft ook zat ervaring met het ondersteunen van meerdere OSsen.

Maar inderdaad bovenal, HTC en Samsung kunnen het ook. Zeker HTC is stukken kleiner.

Al kun je bij HTC inderdaad wel stellen dat hun focus op WP ze wellicht zwak heeft gemaakt waardoor Samsung ze zo makkelijk kon passeren en ver achterlaten.

[Reactie gewijzigd door laadmin op 20 juni 2013 20:08]

@laadmin en @Fledder2000

Ik heb zeer beknopt aangegeven waarom een gecombineerde OS-strategie met Android en WP voor Nokia zeer risicovol is. In jullie reacties gaan jullie hieraan voorbij. Op tweakers is genoeg achtergrondinformatie te vinden over de reorganisatie bij Nokia en de recente strategie-wijzigingen van Sony en HTC. Mbt Samsung wil ik alleen stellen dat WP om een andere strategische reden in hun portfolio zit.

Daarnaast zijn WP en Android geen “af” producten, maar vergen productontwikkeling en support. Kortom, dat moet dus in tweevoud.

Tenslotte een L800 die op Android zou draaien dient in een lager marktsegment te worden geplaatst. Waarom zou een klant dan de premium voor een L800 betalen? Kortom, WP@Nokia zou bij voorbaat falen en je mist dan nog een topsegment Android-telefoon. Bovendien zijn de kosten van je distributiesysteem veel hoger, omdat je iig voorraad moet aanhouden van twee lijnen.

Samenvattend: hogere kosten en hogere risico’s
Natuurlijk had Nokia en Android en WP telefoons kunnen uitbrengen maar of dat financieel beter was geweest is maar de vraag.

De reden voor Nokia om zich meer op de smartphone markt te richten was omdat de marge per telefoon bij een smartphone hoger ligt dan bij een dumbphone. In de huidige situatie krijgt Nokia meer geld van Microsoft dan de licentiekosten van WP zijn (zie laatste jaarrekening van Nokia). Met andere woorden, Nokia heeft een hoge marge op een WP telefoon dan op een Android telefoon.

In jouw situatie zou Nokia geen (of minder) geld krijgen van Microsoft omdat ze niet exclusief windows phones produceert. Nokia zou dan licentiekosten hebben voor WP en een patentdeal met Microsoft moeten afsluiten om ook Android telefoons te kunnen produceren. Met andere woorden, Nokia zou een veel lagere marge per telefoon hebben zowel voor WP en Android telefoons.

Inderdaad, misschien zou Nokia meer telefoons hebben verkocht als ze er Android op hadden gezet maar meer "winst"? Twijfelachtig. Persoonlijk denk ik zelfs dat Nokia 2x zoveel Android telefoons zou moeten verkopen om dezelfde "winst" te behalen op een WP Nokia telefoon in de huidige situatie.
Er zit niet meer marge op een WP apparaat. Misschien qua adviesprijs wel, maar voor die prijs verkopen ze alleen een pre-order toestellen aan een handvol die hard fans.

Een Galaxy S3 kost om te maken net zoveel als een Lumia 920. Is ook niet zo vreemd, want het is vrijwel dezelfde hardware.

Al loopt de prijs van de Lumia wel veel sneller af, want die S3 staat natuurlijk wel al een half jaar langer in de markt. Samsung heeft dus over de looptijd juist een hogere marge gehad op hun S3.

Nokia heeft inderdaad geld gekregen van MS voor hun ziel. Dat is echter ongeacht het aantal apparaten dat ze verkopen. Is dus geen onderdeel van de marge.

Dat miljard is peanuts vergeleken met het geld wat ze laten liggen door de miljoenen toestellen die ze nu niet verkopen.

Winst maakt Nokia ook niet.
Ben benieuwd wanneer Huawei de gesprekken gaan starten als ze dit al gaan doen. En welk kostenplaatje daaruit gaat rollen

Zodra Huawei aan tafel zit zal MS wel opnieuw aan de tafel gaan zitten met Nokia om waarschijnlijk een stevig aanbod te doen.

Terugkomende op OS. Mijn inziens had Nokia een goed systeem met Meego als ze deze fatsoenlijk door hadden ontwikkeld. Het zou tevens een geduchte concurent kunnen zijn geweest tov Android.
Maar helaas is er besloten om voor WP te gaan. Ik wil niet zeggen dat WP een slechte OS is voor de telefoons.
Het is nu flink opboksen tegen Samsung en ieder ander bedrijf met android en Apple (iPhone met iOS). Uiteraard is het ook afwachten op de door ontwikkeling van Nokia met WP. Hopenlijk krijgen we binenn afzienbare tijd nog veel meer te zien van highend telefoons met WP van Nokia, die tevens de concurentie goed kan aangaan met de boven genoemde en hiermee toch weer een groot aandeel zal/gaat krijgen.
Mijn inziens had Nokia een goed systeem met Meego als ze deze fatsoenlijk door hadden ontwikkeld.
Maar juist dat fatsoenlijk doorontwikkelen wilde niet zo goed lukken, de ontwikkeling van zowel Maemo/MeeGo (sinds 2005) als Symbian (sinds 2002) ging veel te traag. Je kan als Nokia wel heel hard *willen* dat je betere software maakt, maar dat gaat niet vanzelf.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 juni 2013 10:04]

Zodra Huawei aan tafel zit zal MS wel opnieuw aan de tafel gaan zitten met Nokia om waarschijnlijk een stevig aanbod te doen.
Gaat niet gebeuren: http://www.reuters.com/ar...wei-idUSBRE95H15S20130618

Chinese network equipment and cellphone maker Huawei Technologies Co said it "has no plans to acquire Nokia", responding to a Financial Times report that it would consider buying the Finish phone maker.

The denial came from Huawei's vice president for external affairs, Bill Plummer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013